Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20230208_notitie_reactie_rhdhv_op_beoordeling_tno_geredigeerd.pdf
8 februari 2023 20230208_OOS_reactie review 1/6 Notitie / Memo HaskoningDHV Nederland B.V. Industry & Buildings Aan: en , gemeente Emmen Van: Datum: 8 februari 2023 Kopie: - Ons kenmerk: 20230208_OOS_reactie review Classificatie: Projectgerelateerd Gecontroleerd door - Onderwerp: Reactie op bevindingen TNO en KWR - Onderzoek Oliewinning Schoonebeek Kader Royal HaskoningDHV (RHDHV) heeft op verzoek van NAM het rapport Onderzoek Oliewinning Schoonebeek opgesteld. Doel van het onderzoek is achtergrondinformatie te verschaffen voor bestuurders en belanghebbenden ten aanzien van de toekomst van de oliewinning Schoonebeek en de keuzes ten aanzien van de verwerking van het productiewater. De rapportage inclusief bijlagen is 17 januari 2023 opgeleverd. De gemeenten Emmen en Coevorden hebben vervolgens aan TNO, in samenwerking met KWR, gevraagd een review uit te voeren op de rapportage. TNO heeft deze review op 6 februari 2023 opgeleverd. De gemeente Emmen heeft RHDHV gevraagd te reageren op de bevindingen van TNO en KWR. In deze notitie is de reactie van RHDHV weergegeven. Op hoofdlijnen De review van TNO en KWR gaat in op alle beschreven aspecten in de opgeleverde documenten. Daarbij wordt per aspect aangegeven welke aanvullende onderzoeken nog mogelijk zijn, aanvullende details vermeld kunnen worden of verdere onderbouwing van gebruikte informatie wenselijk is. De vraag is echter of deze verdere uitwerkingen tot andere conclusies zouden leiden. Zoals wij de bevindingen van TNO en KWR lezen, verwachten zij niet dat verdere uitwerking tot andere conclusies zal leiden. TNO en KWR concluderen dat RHDHV te optimistisch is geweest ten aanzien van de waterzuiveringsconcepten. Deze zijn nog niet bewezen en zullen in de praktijk eerder complexer en duurder uitvallen dan aangegeven. Dit aspect hebben we beschreven, waarbij we hebben aangegeven dat de benodigde waterzuiveringsconcepten nog niet zijn getest, vanwege de specifieke aard van het productiewater. Voor de meer specifieke informatie die TNO en KWR vragen, kan pas inzicht beschikbaar komen na het uitvoeren van een pilot. Het is daarmee de vraag of de zuiveringsopties dermate kansrijk zijn, dat dit een procedure met pilots rechtvaardigt. Voor de vergelijking van de alternatieven zijn de zuiveringsopties hiermee mogelijk te optimistisch weergegeven, ten aanzien van effectiviteit en benodigde tijd tot realisatie. Daarmee zou alternatief 3 waterinjectie relatief beter scoren ten opzichte van alternatief 1 en 2 waarbij waterzuivering plaatsvindt. Het belang van nader onderbouwend onderzoek in de vorm van pilots onderkennen wij zeker. De door RHDHV opgeleverde rapporten hebben tot doel duidelijkheid te geven over de nut en noodzaak van oliewinning, de meest geschikte verwerkingsmethode voor het productiewater en de mogelijkheden voor optimalisatie van energieverbruik, waterbeheer en gebruik mijnbouwhulpstoffen. Verder onderzoek op al 8 februari 2023 20230208_OOS_reactie review 2/6 deze onderwerpen kan in het kader van de vergunningprocedures of bij het Waterinjectie Managementplan nader worden uitgewerkt. Reactie op de opmerkingen met betrekking tot de waterzuivering en waterbeheer - De opmerkingen vragen vooral om verduidelijking over waar wel of niet rekening mee is gehouden qua kosten. De reviewers zijn minder optimistisch dan RHDHV. Onze insteek was een realistische en op conceptueel niveau. - Er worden vraagtekens gezet bij de aangenomen rendementen. De reviewers missen de algemene vervuilingsparameters CZV en stikstof. In het Onderzoek Oliewinning Schoonebeek hebben we ons op de moeilijkste componenten gefocused, vooral de zouten. Stel dat uit praktijkproeven (pilots) blijkt dat de zuivering negatiever is dan wij hebben ingeschat dan zijn de alternatieven dus nóg ongunstiger dan het alternatief 3 met volledig injecteren van het productiewater. - De reviewers constateren dat er details ontbreken, bijvoorbeeld over de concentraties zware metalen in reststromen. Typisch iets om in een pilot nader vast te stellen; het werkelijke rendement en de samenstelling van de reststromen. Ook de effectiviteit van de IGF en NSF kan pas met een pilot worden vastgesteld. Uitkomst kan dan ook zijn dat er een techniek kan vervallen of dat het ontwerp moet worden aangepast. Lopende onderzoeken - Wellicht hebben we onvoldoende duidelijk beschreven dat er nog vervolgonderzoeken lopen naar het verminderen, vervangen of verwijderen van mijnbouwhulpstoffen net als naar het leveren van een bijdrage aan het regionale waterbeheer. - De reviewers stellen niet dat op basis van de beschikbare rapportages geen conclusie kan worden getrokken. Wel kan je zeggen dat de wat meer pessimistische benadering van de reviewers maakt dat de zuiveringsalternatieven nog verder af komen te staan van volledige injectie. Het zou goed zijn dit aan de reviewers voor te leggen. Injectieopties en afweging De reviewers concluderen dat de gekozen opties voor waterinjectie inderdaad het meest kansrijk zijn. Zij geven aan waar een betere onderbouwing of nadere detaillering gewenst is. Met betrekking tot de injectiviteit van het gasveld en de aquifer voor water zijn we inderdaad op hoofdlijnen gebleven. RHDHV verwacht niet dat dit de conclusies over de injectiviteit zal veranderen. Nadere uitwerking van de waterinjectie zal moeten plaatsvinden bij de vergunningaanvraag en - verlening, volgens de geëigende procedures. Het is niet de bedoeling geweest in dit onderzoek het complete detailniveau van vergunningaanvragen te presenteren. Risico’s waterinjectie De risico’s zijn in het onderzoek benaderd vanuit de vraag of er uitsluitende risico’s zijn. Dat wil zeggen of er risico zijn, waardoor een alternatief of variant niet uitvoerbaar is, of waarbij aanzienlijke risico’s kunnen optreden die niet te mitigeren zijn. Een complete risicoanalyse zal ongetwijfeld in de vergunningprocedure aan bod komen. Review TNO: De conclusie op pagina 16 (bijlage 1) “Bij de waterinjectie opties zijn de mogelijkheid van aardbevingen of lekkage uit het reservoir de belangrijkste risico’s. Om dit te voorkomen zijn de putten en velden zodanig gekozen dat er geen aardbevingen of lekkage meer worden verwacht.” Dit is te sterk uitgedrukt. In andere delen document wordt terecht gesproken over ‘beperken van het risico’ of ‘maken de kans op het induceren van aardbevingen niet waarschijnlijk”. Zo is bijvoorbeeld de aanwezigheid van breuken niet altijd van tevoren bekend, waardoor daar bij de plaatsing van putten geen rekening mee gehouden kan worden. Reactie: De formulering had inderdaad genuanceerd moeten zijn. 8 februari 2023 20230208_OOS_reactie review 3/6 Kosten De reviewers concluderen dat de kostenschatting voor het doel van dit onderzoek geschikt lijkt te zijn, ook al is niet gespecificeerd of kosten voor opslag van reststoffen in een deponie en de kosten van pompen voor transport, injectie en waterproductie (de laatste voor variant 2a) zijn meegenomen. Reactie op de opmerkingen met betrekking tot de LCA Bladzijde 7, laatste alinea Review TNO: In de selectie van de drie alternatieven verdient de uiteindelijke afhandeling van de reststromen, in het bijzonder de opslag in een deponie, meer aandacht. In de LCA is deze stap buiten beschouwing gelaten. Reactie: De wijze waarop eindberging van zouten in de beknopte LCA is meegenomen wordt beschreven in ‘Bijlage D Storten van vaste reststoffen’ van het rapport van de LCA-studie. Daarbij wordt ook aangegeven welke achtergrondprocessen uit SimaPro zijn gehanteerd en dat emissies vanuit de stort zijn weggelaten. De keuze om bovengrondse stort in een deponie te beschouwen wordt beargumenteerd in ‘2.6 Eindberging van restproducten’ In het reviewdocument wordt op bladzijde 9 gemeld: ‘Overigens wordt in de bijlage met de LCA- studie ook aangegeven dat deze reststoffen in afgesloten big-bags moeten worden opgeslagen.’ Hoe deze zin zich verhoudt tot het commentaar op bladzijde 7 is niet helemaal duidelijk. Bladzijde 12 onderaan, bladzijde 13 bovenaan Review TNO: Een inhoudelijke toetsing van de LCA zoals beschreven in bijlage 1a is niet mogelijk, omdat er geen inzicht is gegeven in de modellering van de verschillende mogelijkheden. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk welke specifieke Ecoinvent-processen zijn gebruikt voor alle processen die plaatsvinden. Reactie: De volgende achtergrondinformatie is beschikbaar: ◼ Paragraaf 2.7 “Gebruikte hulpstoffen en energiedragers en bijbehorende achtergrondprocessen” Beschrijving van gebruikte database en aangehouden afbakening van achtergrondprocessen. ◼ De tabellen  Tabel 3-1 Ontwikkeling in de tijd van het gebruik van chemicaliën en energie bij waterinjectie in Schoonebeek (minimale biocide toevoeging), blz 15.  Tabel 3-2. Ontwikkeling in de tijd van het gebruik van chemicaliën en energie bij alternatief “Vast Zout” (blz 19).  Tabel 3-3. Ontwikkeling in de tijd van het gebruik van chemicaliën en energie (blz 21/22).  Tabel 3-1. Ontwikkeling in de tijd van het gebruik van chemicaliën en energie bij Alternatief ‘Indikken van de waterstroom en brijinjectie in de Oost aquifer’ (blz 26). In deze tabellen is voor alle zichtjaren het gebruik van hulpstoffen en energie in de beschouwde alternatieve verwerkingsroutes opgegeven. In de tekst is – waar dit nodig en nuttig leek – eventueel een toelichting gegeven. ◼ “Tabel 4-1. Bijdragen van verwerkingsroutes aan milieuthema’s, alle cijfers per m3 vrijkomend productiewater” (blz 32/33). In deze tabel zijn de midpoint scores van de 4 alternatieve verwerkingsroutes voor de drie beschouwde zichtjaren gegeven. ◼ De tabellen 4-3 t/m 4-5 8 februari 2023 20230208_OOS_reactie review 4/6 In deze tabellen is de relatieve bijdragen aan de midpoint scores gegeven voor de drie belangrijkste alternatieve verwerkingsroutes. ◼ Bijlage A “Stoomproductie” Een toelichting op de totstandkoming van de midpoint-scores voor stoom gebruikt bij oliewinning en bij verwerking van productiewater, met in Tabel A-1 Milieugegevens voor stoom op OBI voor de exploitatieperiode per jaar een overzicht van emissies en hulpstoffen- en energiegebruik. ◼ Bijlage B “Elektriciteit en milieubelasting” Een toelichting op de totstandkoming van de midpoint-scores voor elektriciteit gebruikt bij stoomproductie voor oliewinning en voor verwerking van productiewater, met in Tabel B-2. “Emissiefactoren voor elektriciteit tijdens windloze en windluwe perioden” ◼ Bijlage C “Bulkchemicaliën en mijnbouwhulpstoffen” Overzicht van achtergrondprocessen gebruikt in de LCA en bij het schatten van de milieubelasting per eenheid mijnbouwhulpstoffen. ◼ Bijlage D “Storten van vaste reststoffen Welke informatie had TNO graag additioneel ontvangen? De Excel spreadsheet van de LCA is gedeeld met NAM, als zijnde de opdrachtgever voor de LCA. Het is niet duidelijk of dit bestand met TNO is gedeeld. Bladzijde 13, 4e alinea Review TNO: Een functionele eenheid van al het productiewater dat vrijkomt over een periode van 25 jaar (zoals uitgangspunt is in het hoofdrapport), zou een beter inzicht geven (in ieder geval is niet uitgelegd wat het gevolg voor de resultaten zou kunnen zijn van de gekozen methode). Er is in het gerapporteerde onderzoek gekozen voor een functionele eenheid van een m productiewater en de resultaten zijn berekend voor een drietal zichtjaren. In de tijd is de verwachting dat er meer/minder energie-/materiaalverbruik zal zijn, wat invloed heeft op de milieu-impact. Een functionele eenheid van al het productiewater dat vrijkomt over een periode van 25 jaar (zoals uitgangspunt is in het hoofdrapport), zou een beter inzicht geven (in ieder geval is niet uitgelegd wat het gevolg voor de resultaten zou kunnen zijn van de gekozen methode). Reactie: TNO verwijst in de 2e en 3e alinea op dezelfde bladzijde van het reviewdocument naar de voor toepassing in het kader van LAP-3 ontwikkelde LCA-methodiek: “en wordt er verwezen naar het LAP3 document. In de LAP3 wordt geschreven dat “de functionele eenheid van de mLCA [multi- cyclus LCA] de verwerking van één ton materiaal, met een zekere kwaliteit, op het moment direct na inzamelen of afdanking, ….”. Met het weergeven van de resultaten per m3 voor 3 verschillende zichtjaren is zo goed mogelijk bij de voor toepassing in het kader van LAP-3 ontwikkelde LCA-methodiek aangesloten. De suggestie van TNO sluit daar – in principe – minder goed bij aan. Bladzijde 13, 5e alinea Review TNO: In veel gevallen is de bijdrage van kapitaalgoederen niet significant, maar wanneer voor het ene alternatief duidelijk meer grondstoffen nodig zijn voor de installaties dan voor een ander alternatief in een betrekkelijk korte periode, zou dat van invloed kunnen zijn op de conclusies. 8 februari 2023 20230208_OOS_reactie review 5/6 Reactie: In de voor toepassing in het kader van LAP-3 ontwikkelde LCA-methodiek worden bedrijfsmiddelen buiten beschouwing gelaten. Deze methodologische keuze is in de LCA voor verwerking van productiewater overgenomen. Bladzijde 14, bovenaan: Review TNO: Wat mist bij een betere beoordeling van iedere optie is een procesboom, vergelijkbaar met figuur 3-1, maar dan met de hoeveelheden van materialen, energieverbruik en emissies. Reactie: Stroomschema’s kunnen worden toegevoegd. Maar vanwege de veranderingen in de tijd in het vrijkomende volume aan productiewater en reststromen bij verwerking en van gebruikte hoeveelheden energie en chemicaliën is het niet doenlijk om de omvang van de stromen in het stroomschema op te nemen anders dan voor 1 voorbeeldjaar. Bladzijde 14, 2e alinea Review TNO: De hoeveelheden in de tabellen 3-1, 3-2 en 3-3 lopen van jaar 1 t/m 19, waarbij het eerste en het laatste jaar beduidend lager zijn dan de jaren erna, respectievelijk ervoor. Het is de reviewers onduidelijk waarom dat het geval is. Reactie: Figuur 3.3 is aangeleverd door NAM, met daarbij zichtbaar een opstartfase in de eerste jaren en in het laatste jaar afsluiting. De tabellen zijn hieraan gerelateerd. Bladzijde 14, 3e alinea Review TNO: Voor de stort van de materialen zijn alleen de extra materialen zoals big-bags en zand meegenomen voor de stort. In de achtergronddatabase (Ecoinvent) zijn ook andere processen op een stortplaats gemodelleerd. In de review is niet duidelijk gebleken waarom deze buiten beschouwing zijn gelaten. Reactie: De studie is uitgevoerd conform MER-LAP. Alleen emissies vanuit stort en gebruik van mobiele werktuigen voor onderbrengen van big-bags in de stort zijn tot nu toe buiten beschouwing gelaten. Bladzijde 14, 4e alinea Review TNO: Vanuit onze review wordt echter betwijfeld of dit terecht is gezien de vraag: Als je iets stort/loost op een plek die viezer is dan wat je stort doen de mogelijk milieueffecten er niet toe? Vanuit onze optiek zouden deze stoffen als emissies naar water gemodelleerd moeten worden. Reactie: LCA is een analyse van de netto verandering in milieubelasting door bepaalde activiteit. Bij broeikasgasemissiebalansen worden bijvoorbeeld ‘negatieve’ emissies in de vorm van langdurige vastlegging in vegetatie, bodem of minerale producten verdisconteerd. Lozing van een waterstroom waarin concentraties van milieubelastende stoffen vergelijkbaar zijn als in het ontvangend water geeft geen netto toename van de concentraties in het ontvangend water en geen additionele belasting van het leefmilieu. Het betreft trouwens geen riool, maar oppervlaktewater waarvan de waterkwaliteit voldoet aan de Europese richtlijnen. 8 februari 2023 20230208_OOS_reactie review 6/6 Bladzijde 14, 5e alinea Review TNO: De rapportage mist de nodige gevoeligheidsanalyses. In de LAP3 staat beschreven welke gevoeligheidsanalyses uitgevoerd zouden moeten worden. Een voorbeeld van een aanname waarvoor een gevoeligheidsanalyse gewenst is, is genoemd in volgend citaat “De consumptie van ClO2 [chloordioxide] is ongeveer 8 maal lager ingeschat. In dit onderzoek is op basis van praktijkervaringen bij bijvoorbeeld raffinaderijen aangehouden dat niet 10% maar 90% van de H2S bij strippen van productiewater wordt afgevoerd in het stripgas, waardoor ook de ClO2-consumptie voor oxidatie van resterende H2S ongeveer 8 maal lager is geschat.” Daarnaast missen zwaartepuntanalyses, zodat inzichtelijk zou worden welke processen in welke mate bijdragen aan de milieu-impact van een alternatief. Reactie: Het voorbeeld is zonder nadere toelichting uit de context gehaald. Dit betreft een verandering in het gebruik van een chemische hulpstof door aanpassing van het technische concept en nieuwe inzichten. Voor de zwaartepuntanalyse wordt verwezen naar tabellen 4-3 t/m 4-5 Bladzijde 14, laatste alinea Review TNO: Dat is afhankelijk van of natronloog (NaOH) wordt meegenomen in de berekening. Reactie: Het gaat er niet om of NaOH wel of niet wordt meegenomen, het gaat erom of een statisch milieuprofiel wordt gebruikt of dat bij NaOH net als voor elektriciteit en stoom rekening wordt gehouden met het gegeven dat milieubelasting in de loop van de tijd zal afnemen doordat de productie steeds duurzamer wordt. Bladzijde 15, eerste alinea Review TNO: Met zoveel aannames en uitgangspunten in de LCA is het inzichtelijk maken van de spreiding in de resultaten van groot belang. Meer inzicht door zwaartepuntanalyses, gevoeligheidsanalyses en interpretatie van de resultaten zouden mogelijk tot andere conclusies kunnen leiden. Reactie: Zoals de zwaartepunt analyses in tabellen 4-4 en 4-5 aangeven is de milieubelasting bij alternatief “Indikken van de waterstroom en brijninjectie” in hoge mate gerelateerd aan slechts 2 bijdragen: gebruik van elektriciteit en gebruik van natronloog1. Ook bij de voorgenomen integrale injectie is de milieubelasting hoofdzakelijk aan slechts 2 bijdragen gerelateerd: aan elektriciteitsgebruik en aan watergebruik. Alle andere bijdragen zijn relatief verwaarloosbaar. Wanneer wordt aangenomen dat behalve productie van elektriciteit ook productie van natronloog steeds milieuvriendelijker wordt, dan komt de vergelijking tussen beide verwerkingsroutes min of meer neer op een vergelijking in energiegebruik en watergebruik. Omdat het energiegebruik per m3 productiewater in beide alternatieve verwerkingsroutes redelijk vergelijkbaar is, komt de uiteindelijke afweging min of meer neer op de vraag of het terugwinnen van water bij ‘indikken’ de benodigde additionele investeringen waard zijn. 1 En coagulant bij ecotoxiciteit
26 juni 2024318.31 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230301_afsprakenkader_concept_06_geredigeerd.pdf
26 juni 20243.7 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220725_concept_mer-beoordeling_waterinjectie_schbk-versie_1.pdf
26 juni 20249.75 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230210_agendavoorstel_ambtelijk_overleg_14_februari_2023_geredigeerd.pdf
1 Van: @rvo.nl> Verzonden: vrijdag 10 februari 2023 13:38 Aan: '; @drenthe.nl'; @shell.com; @shell.com' Onderwerp: Agendavoorstel ambtelijk overleg 14 februari 2023 Bijlagen: Agendavoorstel Ambtelijk Overleg 140223 Verwerking olieproductiewater Schoonebeek.docx Goedemiddag allen, Bijgaand treffen jullie het agendavoorstel voor het ambtelijk overleg van dinsdag 14 februari. Het verslag van de vorige keer volgt maandag. Fijn weekend alvast en tot dinsdag! Met hartelijke groet, …………………………………………………………………………………………… Ministerie van Economische Zaken en Klimaat RVO/Bureau Energieprojecten Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag | Postbus 20401 | 2500 EK | Den Haag …………………………………………………………………………………………… M 06 E @rvo.nl Afwezig op  een gedachte voor het milieu - is printen van deze mail echt nodig De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024543.35 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221107_agendavoorstel_en_verslag_ambtelijk_overleg_08112022_geredigeerd.pdf
26 juni 2024103.8 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220715_re_verslag_ambtelijk_overleg_5_juli_2022_geredigeerd.pdf
1 Van: @coevorden.nl> Verzonden: vrijdag 15 juli 2022 11:36 Aan: ; 'J @shell.com'; @drenthe.nl'; @drenthe.nl'; ; @shell.com'; @shell.com'; @shell.com'; @rhdhv.com'; ) CC: ; ' Onderwerp: RE: Verslag ambtelijk Overleg verwerking proceswater Schoonebeek 5 Juli 2022 Bijlagen: Verslag Ambtelijk Overleg Schoonebeek olieproductiewaterverwerking 050722 incl reactie .docx Goedemorgen , allen, Dank voor de toezending van het verslag. Ik heb mijn reactie toegevoegd – die betreft met name punten die ik zelf heb aangegeven en de reactie daarop zoals ik die heb onthouden of opgeschreven, maar ook enkele punten uit de presentaties en een enkele opmerking van iemand anders. Als diegene het zelf anders wil formuleren telt dat uiteraard! is al met vakantieverlof, dus kan niet meer reageren. Met vriendelijke groet, Team Omgevingsontwikkeling T: 06- Werkdagen ma-do Van: @rvo.nl> Verzonden: vrijdag 15 juli 2022 09:45 Aan: @minezk.nl>; @emmen.nl>; @minezk.nl>; @shell.com' @shell.com>; @coevorden.nl>; @minezk.nl>; @minezk.nl>; @drenthe.nl @drenthe.nl>; @drenthe.nl' @drenthe.nl>; @vechtstromen.nl>; @shell.com' @shell.com>; @shell.com' @shell.com>; @shell.com' @shell.com>; @rhdhv.com' @rhdhv.com>; @minezk.nl> CC: @shell.com>; Onderwerp: Verslag ambtelijk Overleg verwerking proceswater Schoonebeek 5 Juli 2022 Dag allen, Bijgesloten treffen jullie het verslag van het ambtelijk overleg van 5 juli j.l. aan. Alvast een fijn weekend! 2 Met hartelijke groet, …………………………………………………………………………………………… Ministerie van Economische Zaken en Klimaat RVO/Bureau Energieprojecten Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag | Postbus 20401 | 2500 EK | Den Haag …………………………………………………………………………………………… M 06 E @rvo.nl Afwezig op vrijdag vanaf 12:00  een gedachte voor het milieu - is printen van deze mail echt nodig De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024763.1 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220919_annotatie_bestuurlijk_overleg_21_sept_geredigeerd.pdf
Beste René, Jeroen, Tjisse en Nettie, Er zijn twee bestuurlijke overleggen gepland over oliewinning en waterinjectie Schoonebeek. Op 21 september een onderling overleg om een gezamenlijk standpunt te bepalen. Op 26 september bestuurlijk overleg met EZK ) en de NAM (Simon Vroemen). Deze annotatie dient ter voorbereiding op het vooroverleg van 21 september. De bestuurders hebben al enige tijd geen gezamenlijk overleg gehad. Dit document doet een voorstel voor een regionaal standpunt en zet de stand van zaken op een rijtje. • Welke punten willen bestuurders in ieder geval binnenhalen of overbrengen bij het overleg op 26 september? • Er is al een paar maanden overleg. Helaas is er nog geen duidelijkheid over de wensen van de staatssecretaris van mijnbouw, terwijl die op de achtergrond wel door het proces heen lijken te spelen. Daardoor worden de plannen en de planning van de NAM regelmatig aangepast. Zo is er o.a. onduidelijkheid over wel of geen overgangsperiode met injectie in Twente en daardoor onduidelijkheid over zowel een richtdatum voor het opstarten van operaties in Drenthe, als welke operaties daar dan plaats gaan vinden. Vinden de bestuurders het nodig dat de staatssecretaris zich duidelijk uitspreekt hoe hij de voortzetting van oliewinning in Schoonebeek voor zich ziet? • Is het tijd voor een scherpere toon naar EZK? • Afstemming over communicatie naar de buitenwereld. Nota bene: EZK/NAM willen graag een bestuursakkoord met jullie tekenen (dit was door EZK voorzien voor eind dit jaar). Regionaal standpunt Voorstel voor regionaal bestuurlijk standpunt, gebaseerd op de diverse overleggen die wij ambtelijk met jullie gehad hebben. Samenvattend: 1. Failsafe en verantwoorde oplossingen Veilig en verantwoord voor mens, milieu, klimaat en ondergrond heeft hoogste prioriteit. Kom met failsafe oplossingen. Afsprakenkader, kwaliteitsborging , toezicht SodM etc. zijn nodig als stevig vangnet. 2. Betrek ons Provincie, gemeentes en waterschap zijn democratisch gekozen overheidslichamen. Onze kiezers en volksvertegenwoordigers verwachten dat we ons actief opstellen in dit dossier. Houd hier rekening mee. Omgekeerd, als we onze rol niet kunnen vervullen, kan zich dat in het proces keren tegen elke oplossing, hoe goed die ook mag zijn. 3. Meerwaarde voor de regio De regio waar de delfstoffen worden gewonnen hoort meerwaarde te ondervinden. De meeste inkomsten belanden nu bij de Staat. Naast de bijdragen van de NAM, verwachten wij ook substantiële bijdragen van de Staatssecretaris. Om mee te werken/een akkoord te tekenen hebben de regionale bestuurders nodig: • Openheid en transparantie over producten, planning en proces • Een goed gebiedsproces en een eenduidig beeld daarover. De voorgestelde drie pijlers: vergunningen, ontzorging, en bijdrage zijn voor de bestuurders akkoord. • Informatie: o Eerst alle informatie op tafel, dan pas een oordeel. o Alle hoeken van het speelveld, van stoppen tot maximale zuivering, werden en worden onderzocht. Er moet duidelijk gemaakt worden door wie en waarom er voor een oplossing gekozen wordt en waarom andere afvallen. o Duidelijkheid over de onafhankelijke toetsing van informatie. Er verschijnen op dit moment diverse rapporten van o.a. RHDHV in opdracht van de NAM. Achten de bestuurders het toereikend en zijn ze akkoord dat toetsing in het proces (TNO, Deltares, SodM etc) gebeurt (mits duidelijk toegelicht) of wensen ze ruimte in het proces zodat dit extra wordt georganiseerd (Commissie m.e.r., onafhankelijk expert)? En willen we ruimte in het proces om zelf met ons oordeel te wachten tot dit allemaal gereed is? • Tijd voor politieke afstemming binnen en tussen colleges en raden/staten/waterschapsbestuur. • Oplossing moet voldoen aan: o Aantoonbaar veilig en verantwoord o Beste technieken en materialen: ▪ ‘Failsafe’ of in ieder geval kans op lekkage minimaliseren ▪ Zo min mogelijk mijnbouwhulpstoffen (een minimum is nodig en wettelijk verplicht) o Klimaat/energie als zwaarwegend criterium o Robuuste monitoring (jaarlijks rapporteren en toezicht op de hele keten) o Meerwaarde voor de regio • Totaalverhaal voor korte en lange termijn. Als er sprake is van een fasering/tijdelijke oplossing dan moet de inbedding in de lange termijn oplossing duidelijk zijn. Geen getrapte besluitvorming (fuik). • De vergunningsverlening moet in eerste instantie bij de Staatssecretaris liggen. Er kan pas sprake zijn van gemeentelijke en provinciale vergunningen als er landelijk over de hoofdzaak is besloten. Stand van zaken Beschikbare info o Herevaluatie Twente: hierin staat ook één en ander over Drenthe. De provincie en het waterschap hebben bestuurlijk gereageerd, Emmen en Coevorden ambtelijk op hoofdlijnen. o Opvallend dat injectie in Twente nog steeds het beste scoort. o Concept m.e.r-beoordeling: de scope hiervan was nog onduidelijk (alleen korte termijn oplossing?) en de conclusie t.a.v. veilig en verantwoord ontbrak nog. Provincie en gemeenten hebben gezamenlijk ambtelijk gereageerd. o Opvallend dat al wel aangekondigd werd dat er geen noodzaak voor een MER is. o Concept-MKBA (Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse): Provincie en gemeenten hebben gezamenlijk ambtelijk op hoofdlijnen gereageerd, het Waterschap heeft ambtelijk inhoudelijk gereageerd. o Opvallende conclusie: de opbrengsten op landelijk niveau zijn zo hoog dat alle voor- en nadelen verder in het niet vallen. Belangrijk voor het gesprek over de regiobijdrage! o De regionale kosten en baten komen niet goed uit de verf. Deze dienen een rol te spelen in het regionale bijdrage spoor. Te verwachten info (het is ons nog niet duidelijk wanneer deze documenten gereed zijn) o Definitieve m.e.r.- beoordelingsnotitie (opgesteld door NAM/RHDHV) en m.e.r.- beoordelingsbesluit (motivatie wel/geen MER nodig) van de Staatssecretaris o Definitieve MKBA (opgesteld door CE Delft en TNO) o Aanvullend onderzoek Drenthe (opgesteld door NAM/RHDHV): hierin worden de waterverwerkingsalternatieven in de Schoonebeek regio nader onderzocht en afgewogen middels een multi-criteria analyse. Afbouw c.q. harde stop Twente o Wij hebben een afbouwscenario van de NAM gezien, waarin Twente opnieuw wordt opgestart. Vervolgens komt gefaseerd capaciteit in Drenthe beschikbaar. Twente wordt dan gelijk op afgebouwd met deze Drentse capaciteit. Dit is een proces van ca. 2 jaar. o De Staatssecretaris lijkt echter aan te sturen op een harde stop. De vergunningen in Twente zijn nu in orde, maar de Stas heeft NAM gevraagd die de rest van 2022 niet te gebruiken en NAM heeft hiermee ingestemd. In Twente is dit opgevat als een definitieve stop. Dit vraagt wel ook om een nieuw tijdschema vanuit de NAM. Communicatie o Wij stellen voor dat jullie met elkaar bespreken wanneer en op welke manier jullie willen communiceren met jullie raden/staten en met het brede publiek. o Alles wijst er op dat de datum van 1 januari 2023 voor het opstarten van operaties in Drenthe niet gehaald gaat worden, maar dit wordt niet hardop gezegd. Hoe moet hierover gecommuniceerd worden met raadsleden en omwonenden?
26 juni 2024185.82 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220523_re_brief_van_stas_vijlbrief_met_tijdlijn_geredigeerd.pdf
2 >; emmen.nl> CC: coevorden.nl> Onderwerp: Brief van Stas Vijlbrief met tijdlijn waterinjectie-plannen/procedures Twente en Drenthe Beste collega’s, Ik was even op zoek naar de complete brief van de stas, hieronder de link (wellicht voor jullie ten overvloede): https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven regering/detail?did=2022D20276&id=2022Z09946 Opvalt dat met geen woord wordt gerept over een mer-procedure, hetgeen toch een wettelijke verplichting is voor de activiteit van in de diepe ondergrond brengen van afvalwater. Met vriendelijke groet, Team Omgevingsontwikkeling T: 06- Werkdagen ma-do T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 20241.15 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230227_afsprakenkader_gebiedsproces_concept_ondertekening_splitted_geredigeerd.pdf
26 juni 2024181.05 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230316_verslag_6_maart_en_inspraakreacties_geredigeerd.pdf
1 Van: @rvo.nl> Verzonden: donderdag 16 maart 2023 15:40 Aan: ) Onderwerp: Verslag 6 maart en inspraakreactie Bijlagen: Notulen 11e Bijeenkomst Gebiedsproces Schoonebeek - 16 februari 2023.pdf; Inspreken Emmen.pdf Beste deelnemer, Bijgaand treft u zoals aangekondigd het verslag van de bijeenkomst van 6 maart. Daarnaast heb ik ook de inspraakreactie bijgevoegd die op 13 maart door gegeven is in de vergadering van de raadscommissie van Emmen. Met hartelijke groet, Communicatieadviseur …………………………………………………………………………………………… Ministerie van Economische Zaken en Klimaat RVO/Bureau Energieprojecten Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag | Postbus 20401 | 2500 EK | Den Haag …………………………………………………………………………………………… E @rvo.nl Afwezig op vrijdag vanaf 12:00  een gedachte voor het milieu - is printen van deze mail echt nodig De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024537.32 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...107...177