Memo bestuurlijk proces i.v.m. plannen oliewinning NAM
Aan: Tjisse Stelpstra, René van der Weide, Jeroen Huizing, Nettie Aarnink.
Van:
dd. 8 dec. 2022
aanleiding
De vraag is gerezen bij bestuurders of het gewenst is 11 januari te blijven hanteren als datum voor de
informatieavond voor staten, raden en AB. De vraag kwam op omdat SodM vragen van processuele
aard aan NAM heeft gesteld over de Heroverweging waterinjectie Twente.
T.b.v. nadere afstemming tussen de regiobestuurders is dit informatiememo gemaakt.
11 januari?
Ons advies: 11 januari is te vroeg. NAM heeft dan belangrijke informatie nog niet gereed.
NAM maakt i.p.v. een “aanvullend onderzoek Drenthe” een “rapport Schoonebeek” waarin alle voor
Drenthe relevante informatie wordt samengevoegd. Daaraan moet RHDHV nog veel werk verzetten
ook tijdens de kerstperiode. Dit Rapport Schoonebeek is toegezegd in de week van 9 januari.
Alternatief?
Het lijkt ons raadzaam in deze bestuursperiode met huidige regiobestuurders nadere stappen te
zetten, indien dat redelijkerwijs mogelijk is. We bieden daarom de volgende suggestie aan.
Als deze suggestie geen instemming geniet, moeten we omzien naar een regionaal bestuurlijk proces
wat na de verkiezingen verder gaat.
Suggestie:
- 25 januari informatiebijeenkomst voor staten, raden, AB en hun bestuurders.
- 14 februari besluitvormende collegevergaderingen ( “appreciatie / principeoordeel”)
- 7 maart: commissievergadering Coevorden
13 maart: commissievergadering Emmen
Toelichting:
De datum van 25 januari is gecheckt bij de griffies en bestuurssecretariaten en past alle
overheden. 25 januari is overigens ook het Atlastheater beschikbaar.
Collegevergaderingen: de raadscommissies van februari zijn sowieso niet meer haalbaar. We
richten ons op raadscommissies van maart. Het heeft onze voorkeur dat e.e.a. gelijktijdig aan bod
komt in GS, B&W en DB voor hun appreciatie / principeoordeel. 14 februari is de laatste
vergaderdatum van DB voor de krokusvakantie. Voor het waterschap is dit een ambitieuze datum!
Maar voor de gemeentes is 14 februari de laatste datum voor aanlevering aan de raad.
Voor de provincie is opschuiven evenmin een optie i.v.m. datum PS op 8 maart.
Vervroegen van de datum van de collegevergaderingen zou 1 week kunnen voor GS en B&W-s,
maar dan verliezen we de gelijktijdigheid met het waterschap. De collegebehandelingen
vervroegen naar 31 januari lijkt ons te ambitieus.
In Emmen wordt een informerend gesprek in het college gepland vóór de besluitvorming. Bij
Vechtstromen wordt dit ambtelijk ook voorgesteld.
We stellen voor dat de bestuurders afzien van 11 januari als datum voor de informatiesessie en dat
communiceren met EZK en NAM. En 25 januari als een nieuwe werkdatum voorstellen. Zodat EZK
en NAM ook alle betrokkenen tijdig kunnen informeren. Ambtelijk kunnen we dan e.e.a. nader
afstemmen en terugkoppelen naar bestuurders. Zodat voor de kerst besloten kan worden of 25
januari inderdaad de definitieve datum wordt.
Stukken:
Een overzicht van stukken die in de pijplijn zitten en hun verwachte beschikbaarheid volgt hierna.
De must-haves voor de informatiebijeenkomst zijn naar onze mening: het Rapport Schoonebeek van
NAM en de MKBA. Van beiden hebben we de toezegging dat die tijdig beschikbaar zijn.
We willen vooraf ook inzicht in het aanvullingsverzoek van SodM op de heroverweging Twente.
Voor de onafhankelijke externe review/second opinion door TNO geldt dat we die zien als wenselijk
voor de informatieavond, maar al een must-have voor de besluitvorming in de Colleges. Dat laatste
is zeker haalbaar.
Overzicht van stukken:
1. Heroverweging waterinjectie Twente:
a. Rapport op 29 juni aangeboden aan Tweede Kamer.
b. Onlangs aanvullingsvragen van SodM ( processueel van aard).
c. Na aanvulling door NAM volgt oordeel SodM.
d. Het advies van Deltares op de heroverweging is vandaag ambtelijk gedeeld.
e. Na oordeel/advies SodM volgt oordeel/vaststelling door stas Vijlbrief.
2. Rapport Schoonebeek
a. Toegezegd in de week van 9 januari 2023.
b. Bevat alle voor Drenthe relevante informatie, inclusief trechteringsproces
c. Voor zover hierin info is overgenomen van Heroverweging Twente zit hierop
disclaimer ism oordeel Stas Vijlbrief.
3. TNO onafhankelijk oordeel over rapport Schoonebeek
a. Opdracht en offerte liggen er nog niet, volgende week startgesprek.
b. Doorlooptijd indicatief 3 weken.
c. Moet beschikbaar zijn bij oordeelvorming colleges,
d. Het hangt erom of dit rapport beschikbaar kan zijn op de informatieavond.
4. MKBA
a. Het rapport is al enige weken bij EZK
b. De aanbiedingsbrief aan de Tweede Kamer is in behandeling binnen EZK
c. Verwacht wordt dat de MKBA voor de kerst wordt aanboden aan de Tweede Kamer. Op
25 januari zal deze er zeker liggen is ons toegezegd.
5. MER-beoordelingsnotitie
a. Deze notitie verkent de milieuaspecten waarnaar gekeken moet worden en is bepalend
voor het oordeel of wel/niet een volledig MER procedure doorlopen moet worden.
b. Het is een proceduredocument waarop EZK een oordeel moet vormen. Hierin is niet bij
voorbaat een adviesrol voor regionale overheden of publieke reactie.
c. De MER-beoordelingsnotitie is in herbewerking binnen NAM.
NAM hield in de eerste versie hiervan alle opties open. Dat gaf naar de mening van EZK
te veel varianten. NAM gaat zich nu focussen op veel minder varianten.
Na indiening gaat EZK een oordeel vormen.
De vergunningafdeling van EZK is huiverig om het document te delen als het eenmaal is
ingediend. Ze vermijden interferentie van andere partijen. Het oordeel van EZK over
deze MER-notitie is van invloed op de verdere planning van de vergunningaanvragen!
Vooralsnog gaan we er van uit dat er geen volledige MER procedure nodig is.
6. Vergunningen-overzicht
a. Er is nog steeds geen klip en klaar overzicht van de benodigde vergunningen en hun
doorlooptijden. EZK is terughoudend om dit te melden. Het is ook afhankelijk van
NAM. In globale zin komt er gaandeweg iets meer duidelijkheid.
Dinsdag was wel een “doorbraak” in het ambtelijk overleg. EZK staat nu op het
standpunt dat er één nieuwe mijnbouwvergunning (winningsplan) moet komen waarin
zowel de oliewinning, als de gaswinning, als de waterinjectie worden behartigd.
Daarnaast zijn er Wabo vergunningen nodig (EZK) voor de waterinjectie. En zijn er
kleinere vergunningen nodig van gemeentes en waterschap plus een VVGB van
Coevorden. EZK studeert nog op toepassing van een coördinatieregeling.
Voor ons is nu duidelijk dat de aspecten m.b.t. de diepere ondergrond op een degelijke
manier gaan worden behartigd in de vergunningprocedures.
Bij de concrete aanvragen zal NAM een grote hoeveelheid stukken moeten leveren en
zal ook ons advies worden gevraagd, evenals van TNO, Deltares, SodM.
We hebben gisteren aan EZK verzocht ons om advies te vragen als de rapporten
beschikbaar zijn van de externe onafhankelijke deskundigen.
26 juni 2024 | 203.22 KB | Hoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023