Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20221024_bijlage_bij_geannoteerd_agenda_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: maandag 24 oktober 2022 17:31 Aan: ; @drenthe.nl'; ; CC: ; Onderwerp: Bijlage bij geannoteerde agenda Bijlagen: Document1 (005).docx Hoi allemaal, Bijgaand een voorstel voor de bijlage bij de geannoteerde agenda voor het bestuurlijk overleg van a.s. donderdag. Met vriendelijke groet,
26 juni 2024372.53 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230306_gebiedsproces_vergunningen.pdf
Intern gebruik Vergunningen: Belangrijkste vergunningprocedures 1. Bestemmingsplan strijdigheid (toetsing aan ruimtelijke regels (Coevorden)) o mag injectie op die locatie volgens het bestemmingsplan? Ruimtelijke onderbouwing nodig? 2. Mijnbouwwet (toetsing aan regels gebruik ondergrond) o Aanpassing van het winningsplan (putten, geologie-formatie, invloed en risico) o Aanpassing/opstellen van een waterinjectiemanagementplan 3. Wabo (toetsing aan regels gebruik bovengrond) o Oprichten/wijzigen van een inrichting, o Milieu en omgevingsaspecten nabij het oppervlak (o.a. MER-rapport), o Afvalbeheerplan 4. Overige vergunningen (m.n. kabels en leidingen, tijdelijke werkzaamheden, zoals lozingen/onttrekkingen) Intern gebruik › “NAM is voornemens om de twee bestaande mijnbouwlocaties SCH-447 en SCH-313 te hergebruiken voor de productiewaterverwerking van het olieveld Schoonebeek. Hiervoor zullen per locatie twee nieuwe putten worden geboord en twee pompskids worden geplaatst. Mocht in de toekomst blijken dat de totaal benodigde injectiecapaciteit niet gerealiseerd kan worden op deze twee locaties, dan kunnen optioneel twee extra putten geboord worden vanaf de bestaande locatie SCH-580.” Voornemen NAM 3 Intern gebruik Overzicht hoofdvergunningen - Dit zijn met name de hoofdvergunningen. Specifieke vergunningen tijdens constructieperiode kunnen nog nodig zijn zoals lozing/onttrekking grondwater. - Locatie SCH-580 is een reserve locatie. Vergunningen voor deze locatie zullen naar verwachting later aangevraagd worden. 4 Type vergunning Waarvoor Bevoegd gezag Advies partijen Vvgb Mer-beoordelingsbesluit Hele project EZK - - Omgevingsvergunning (milieu) Milieuveranderingen op locaties SCH313 en SCH447 (bovengronds en ondergronds) inclusief het boren van 2 nieuwe putten, waterinjectieprotocol en waterinjectiemanagementplan EZK SodM, Emmen, Coevorden, Drenthe, Vechtstromen Provincie Drenthe (injectie gasveld) Omgevingsvergunning (bouw) Bouwwerkzaamheden op locaties SCH313 en SCH447 (oa plaatsen 2 injectiepompen) EZK Emmen (SCH447) en Coevorden (SCH313) Gemeente Coevorden (bestemmingsplan SCH313) Omgevingsvergunning (aanleggen) Aanleggen nieuwe leidingen en stroomkabels Emmen (SCH447) en Coevorden (SCH313) - - Winningsplan Gebruik gasveld Schoonebeek voor injectie van productiewater afkomstig van oliewinning EZK SodM, Emmen, Coevorden, Drenthe, Vechtstromen -
26 juni 20241.58 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230224_10034793_1014267_060-55924_cover_letter_offerte_emmen_geredigeerd.pdf
26 juni 2024127.43 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221212_memo_bestuurlijk_proces_regio_geredigeerd.pdf
Memo bestuurlijk proces i.v.m. plannen oliewinning NAM Aan: Tjisse Stelpstra, René van der Weide, Jeroen Huizing, Nettie Aarnink. Van: dd. 8 dec. 2022 aanleiding De vraag is gerezen bij bestuurders of het gewenst is 11 januari te blijven hanteren als datum voor de informatieavond voor staten, raden en AB. De vraag kwam op omdat SodM vragen van processuele aard aan NAM heeft gesteld over de Heroverweging waterinjectie Twente. T.b.v. nadere afstemming tussen de regiobestuurders is dit informatiememo gemaakt. 11 januari? Ons advies: 11 januari is te vroeg. NAM heeft dan belangrijke informatie nog niet gereed. NAM maakt i.p.v. een “aanvullend onderzoek Drenthe” een “rapport Schoonebeek” waarin alle voor Drenthe relevante informatie wordt samengevoegd. Daaraan moet RHDHV nog veel werk verzetten ook tijdens de kerstperiode. Dit Rapport Schoonebeek is toegezegd in de week van 9 januari. Alternatief? Het lijkt ons raadzaam in deze bestuursperiode met huidige regiobestuurders nadere stappen te zetten, indien dat redelijkerwijs mogelijk is. We bieden daarom de volgende suggestie aan. Als deze suggestie geen instemming geniet, moeten we omzien naar een regionaal bestuurlijk proces wat na de verkiezingen verder gaat. Suggestie: - 25 januari informatiebijeenkomst voor staten, raden, AB en hun bestuurders. - 14 februari besluitvormende collegevergaderingen ( “appreciatie / principeoordeel”) - 7 maart: commissievergadering Coevorden 13 maart: commissievergadering Emmen Toelichting: De datum van 25 januari is gecheckt bij de griffies en bestuurssecretariaten en past alle overheden. 25 januari is overigens ook het Atlastheater beschikbaar. Collegevergaderingen: de raadscommissies van februari zijn sowieso niet meer haalbaar. We richten ons op raadscommissies van maart. Het heeft onze voorkeur dat e.e.a. gelijktijdig aan bod komt in GS, B&W en DB voor hun appreciatie / principeoordeel. 14 februari is de laatste vergaderdatum van DB voor de krokusvakantie. Voor het waterschap is dit een ambitieuze datum! Maar voor de gemeentes is 14 februari de laatste datum voor aanlevering aan de raad. Voor de provincie is opschuiven evenmin een optie i.v.m. datum PS op 8 maart. Vervroegen van de datum van de collegevergaderingen zou 1 week kunnen voor GS en B&W-s, maar dan verliezen we de gelijktijdigheid met het waterschap. De collegebehandelingen vervroegen naar 31 januari lijkt ons te ambitieus. In Emmen wordt een informerend gesprek in het college gepland vóór de besluitvorming. Bij Vechtstromen wordt dit ambtelijk ook voorgesteld. We stellen voor dat de bestuurders afzien van 11 januari als datum voor de informatiesessie en dat communiceren met EZK en NAM. En 25 januari als een nieuwe werkdatum voorstellen. Zodat EZK en NAM ook alle betrokkenen tijdig kunnen informeren. Ambtelijk kunnen we dan e.e.a. nader afstemmen en terugkoppelen naar bestuurders. Zodat voor de kerst besloten kan worden of 25 januari inderdaad de definitieve datum wordt. Stukken: Een overzicht van stukken die in de pijplijn zitten en hun verwachte beschikbaarheid volgt hierna. De must-haves voor de informatiebijeenkomst zijn naar onze mening: het Rapport Schoonebeek van NAM en de MKBA. Van beiden hebben we de toezegging dat die tijdig beschikbaar zijn. We willen vooraf ook inzicht in het aanvullingsverzoek van SodM op de heroverweging Twente. Voor de onafhankelijke externe review/second opinion door TNO geldt dat we die zien als wenselijk voor de informatieavond, maar al een must-have voor de besluitvorming in de Colleges. Dat laatste is zeker haalbaar. Overzicht van stukken: 1. Heroverweging waterinjectie Twente: a. Rapport op 29 juni aangeboden aan Tweede Kamer. b. Onlangs aanvullingsvragen van SodM ( processueel van aard). c. Na aanvulling door NAM volgt oordeel SodM. d. Het advies van Deltares op de heroverweging is vandaag ambtelijk gedeeld. e. Na oordeel/advies SodM volgt oordeel/vaststelling door stas Vijlbrief. 2. Rapport Schoonebeek a. Toegezegd in de week van 9 januari 2023. b. Bevat alle voor Drenthe relevante informatie, inclusief trechteringsproces c. Voor zover hierin info is overgenomen van Heroverweging Twente zit hierop disclaimer ism oordeel Stas Vijlbrief. 3. TNO onafhankelijk oordeel over rapport Schoonebeek a. Opdracht en offerte liggen er nog niet, volgende week startgesprek. b. Doorlooptijd indicatief 3 weken. c. Moet beschikbaar zijn bij oordeelvorming colleges, d. Het hangt erom of dit rapport beschikbaar kan zijn op de informatieavond. 4. MKBA a. Het rapport is al enige weken bij EZK b. De aanbiedingsbrief aan de Tweede Kamer is in behandeling binnen EZK c. Verwacht wordt dat de MKBA voor de kerst wordt aanboden aan de Tweede Kamer. Op 25 januari zal deze er zeker liggen is ons toegezegd. 5. MER-beoordelingsnotitie a. Deze notitie verkent de milieuaspecten waarnaar gekeken moet worden en is bepalend voor het oordeel of wel/niet een volledig MER procedure doorlopen moet worden. b. Het is een proceduredocument waarop EZK een oordeel moet vormen. Hierin is niet bij voorbaat een adviesrol voor regionale overheden of publieke reactie. c. De MER-beoordelingsnotitie is in herbewerking binnen NAM. NAM hield in de eerste versie hiervan alle opties open. Dat gaf naar de mening van EZK te veel varianten. NAM gaat zich nu focussen op veel minder varianten. Na indiening gaat EZK een oordeel vormen. De vergunningafdeling van EZK is huiverig om het document te delen als het eenmaal is ingediend. Ze vermijden interferentie van andere partijen. Het oordeel van EZK over deze MER-notitie is van invloed op de verdere planning van de vergunningaanvragen! Vooralsnog gaan we er van uit dat er geen volledige MER procedure nodig is. 6. Vergunningen-overzicht a. Er is nog steeds geen klip en klaar overzicht van de benodigde vergunningen en hun doorlooptijden. EZK is terughoudend om dit te melden. Het is ook afhankelijk van NAM. In globale zin komt er gaandeweg iets meer duidelijkheid. Dinsdag was wel een “doorbraak” in het ambtelijk overleg. EZK staat nu op het standpunt dat er één nieuwe mijnbouwvergunning (winningsplan) moet komen waarin zowel de oliewinning, als de gaswinning, als de waterinjectie worden behartigd. Daarnaast zijn er Wabo vergunningen nodig (EZK) voor de waterinjectie. En zijn er kleinere vergunningen nodig van gemeentes en waterschap plus een VVGB van Coevorden. EZK studeert nog op toepassing van een coördinatieregeling. Voor ons is nu duidelijk dat de aspecten m.b.t. de diepere ondergrond op een degelijke manier gaan worden behartigd in de vergunningprocedures. Bij de concrete aanvragen zal NAM een grote hoeveelheid stukken moeten leveren en zal ook ons advies worden gevraagd, evenals van TNO, Deltares, SodM. We hebben gisteren aan EZK verzocht ons om advies te vragen als de rapporten beschikbaar zijn van de externe onafhankelijke deskundigen.
26 juni 2024203.22 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220606_planning_gebiedsproces_verwerking_concept_.pdf
informatievoorzieni ng) energietransitie, leefbaarheid September 2022 Gesprekken over versterken economie, energietransitie, leefbaarheid  Publicatie beoordeling herevaluatie waterinjectie Twente door SodM  Ontvangst adviezen herevaluatie.  Publicatie rapport MKBA Schoonebeek Oktober 2022 Publicatie ontwerp op hoofdlijnen voor het circulaire proces Schoonebeek versterken economie, energietransitie, leefbaarheid Oktober 2022 Bijeenkomst bewoners en decentrale en regionale overheden over injectie proceswater Schoonebeek November 2022 Besluit Staatsecretaris over al dan niet injectie proceswater bij Schoonebeek Inspraak bewoners en lokale en regionale bestuurders circulaire proces Schoonebeek Uitwerken naar investeringsagenda, uitvoeringsagenda  Besluit herevaluatie December 2022 Uitwerken naar investeringsagenda, uitvoeringsagenda Stopzetting proceswaterinjectie Twente Januari 2023 Start injectie proceswater bij Schoonebeek 1e kwartaal 2023 Publicatie ontwerp en vergunningaanvraag circulaire proces Schoonebeek 2e kwartaal 2023 Inspraak bewoners en lokale en regionale overheden vergunningsaanvraag circulaire proces Schoonebeek 4e kwartaal 2023 Besluit circulaire proces Schoonebeek Realisatie circulaire proces Schoonebeek 1e kwartaal 2024 Realisatie circulaire proces Schoonebeek Start circulaire proces Schoonebeek
26 juni 2024409.08 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230224_re_reflectie_gebiedsproces_schoonebeek_geredigeerd.pdf
2 De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024580.8 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221212_re_terugkoppeling_regionaal_bo_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: maandag 12 december 2022 17:31 Aan: ; ; ; Onderwerp: RE: terugkoppeling regionaal bestuurlijk overleg NAM/EZK Nabrander: onderling kosten delen TNO> akkoord Van: Verzonden: maandag 12 december 2022 17:28 Aan: >; @drenthe.nl>; @coevorden.nl>; @vechtstromen.nl Onderwerp: terugkoppeling regionaal bestuurlijk overleg NAM/EZK Hoi allemaal, Ik kreeg van een mondelinge terugkoppeling. En zet die maar meteen in staccato op de mail. Laat het svp weten als jullie andere of aanvullende info hebben. 1. 25 januari is akkoord Verzoek van om deze week bericht te doen aan de griffies. Afspraak: eerst contact EZK en NAM > dan griffies informeren 2. 13 januari (?) afstemoverleg EZK /NAM/Regiobestuurders. Actie bij Tjisse 3. Er wordt ook een overleg in gepland met alleen regiobestuurders Actie bij Tjisse 4. 14 feb besluitvormende behandeling in colleges: akkoord TNO rapport moet ruim voor die tijd aanwezig zijn, is absolute must voor college-behandeling. 5. Informerend gesprek in college B&W Emmen: in te plannen tussen 25 januari en 14 februari 6. Verhaallijn van principebesluit vooraf te delen / uit te wisselen tussen de regionale overheden. Groeten,
26 juni 2024588.84 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230330_re_introductie_buffer_zuid_geredigeerd.pdf
2 De NAM blijft geinteresseerd in koppelkansen/samenwerking met het Waterschap enof derden op initiatieven die de toekomstambitie van een zelfstandige waterhuishouding in Schoonebeek accelereren. Mochten dergelijk kansen zich voordoen dan houden wij ons aanbevolen. Met vriendelijke groet,
26 juni 2024406.3 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220627_re_presentatie_pva_mkba_geredigeerd.pdf
2 Directie Transitie Diepe Ondergrond Ministerie van Economische Zaken en Klimaat Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag T 070 E @minezk.nl Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024772.24 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220916_fw_reactiebrief_wvs_op_eindrapport_herafweging_2022_geredigeerd.pdf
1 Van: bestuursondersteuning Verzonden: vrijdag 16 september 2022 11:42 Aan: Nettie Aarnink; CC: bestuursondersteuning Onderwerp: FW: Reactiebrief waterschap Vechtstromen op eindrapport 'Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022' Dag Nettie, Hieronder de ontvangstbevestiging van onze reactiebrief, ter informatie ook voor jullie. Groet, Van: @minezk.nl> Verzonden: vrijdag 16 september 2022 09:09 Aan: bestuursondersteuning <bestuursondersteuning@vechtstromen.nl> Onderwerp: RE: Reactiebrief waterschap Vechtstromen op eindrapport 'Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022' Geachte Hartelijk dank voor uw reactie met het advies van waterschap Vechtstromen. We hebben nog niet alle adviezen binnen. SodM zal naar verwachting eind oktober haar advies geven. De Staatssecretaris zal daarna een besluit nemen over de ‘Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022’. Uw advies wordt bij het nemen van dit besluit betrokken. Vriendelijke groet, Directie Transitie Diepe Ondergrond Ministerie van Economische Zaken en Klimaat @minezk.nl 06 Van: bestuursondersteuning <bestuursondersteuning@vechtstromen.nl> Verzonden: donderdag 15 september 2022 13:01 Aan: @minezk.nl> CC: bestuursondersteuning <bestuursondersteuning@vechtstromen.nl> Onderwerp: Reactiebrief waterschap Vechtstromen op eindrapport 'Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022' Aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat Directie Warmte en Ondergrond t.a.v. Geachte , In de bijlage treft u de reactiebrief van waterschap Vechtstromen aan naar aanleiding van het adviesverzoek op het eindrapport ‘Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022’. 2 Met vriendelijke groet, namens team bestuursondersteuning, Bestuursondersteuner Tel. 088 – Mob. 06 – E. @vechtstromen.nl Waterschap Vechtstromen Tel. algemeen 088 - 2203333 T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024757.93 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...115...177