pagina 2 /3
De toenmalige minister van Economische Zaken concludeerde in 2017 dat het her-
evaluatieproces zorgvuldig doorlopen was en de aan de NAM verleende
injectievergunningen geen aanpassing behoefden. In dezelfde Kamerbrief verklaarde hij zich
bereid om met de NAM in gesprek te gaan over het aanpassen van de huidige
verwerkingsmethode, wanneer mocht blijken dat er een milieuvriendelijker en goedkopere
verwerkingsmethode beschikbaar komt. Op dit moment lijkt dat echter nog niet het geval te
zijn.
De huidige situatie
De beschikbare capaciteit voor injectie van productiewater in Twente is ontoereikend. Op
basis van voornoemd onderzoek heeft de NAM daarom drie lege gasvelden in Zuidoost-
Drenthe geselecteerd voor aanvullende injectie op basis van beschikbaarheid, geschiktheid
en veiligheid. Deze bevinden zich in de gemeente Coevorden. Deze nieuwe locaties vormen
geen vervanging voor de injecties in Twente, maar een aanvulling daarop.
De NAM wil de realisatie van het injectieproject in Zuidoost-Drenthe zo transparant en
zorgvuldig mogelijk laten verlopen. Hiervoor doorloopt zij een vrijwillige (verkorte)
milieueffectrapportage-procedure (MER). Er vindt nauw overleg plaats met de decentrale
overheden, omwonenden en andere partijen om hen zo spoedig mogelijk te informeren
over het voornemen, de procedure en de mogelijkheden tot inspraak. In dit kader heeft de
NAM ons bijgevoegde brief gestuurd, waarin een en ander uiteengezet wordt.
Vervolg
De tweede helft van 2020 en begin 2021 zal in het teken staan van de MER-procedure.
Aansluitend volgt de vergunningsaanvraag van NAM bij het ministerie van EZK voor wat
betreft de feitelijke productiewaterinjectie (het ‘verticale deel’), en bij de gemeenten
Coevorden en Emmen voor de bijbehorende werkzaamheden aan het leidingnetwerk (het
‘horizontale deel’).
De provincie Drenthe overweegt om na het zomerreces een bestuurlijke
informatiebijeenkomst te organiseren over dit voornemen. Zodra daarover meer bekend is
wordt u geïnformeerd.
Rol en opstelling van het waterschap
Het waterschap vervult verschillende rollen in dit voornemen:
- Samen met onze collega’s van de provincie Drenthe en de gemeenten Emmen en
Coevorden leveren wij ‘aan de voorkant’ onze inbreng richting NAM, zowel op ambtelijk
als bestuurlijk niveau.
- In het MER-traject zullen wij een formele reactie afgeven, vanuit onze rol als
belanghebbende partij.
- In het daarop volgende vergunningentraject zullen wij eveneens een formele reactie
afgeven, vanuit onze rol als bevoegd gezag.
Onze opstelling in dit voornemen wordt in de eerste plaats ingegeven door onze taak als
functionele overheid. De volgende onderwerpen hebben daarom onze bijzondere aandacht:
- Invloed van de voorgenomen activiteit op onze waterlopen, waterkeringen en
kunstwerken.
pagina 3 /3
Voorbeeld: een aan te leggen transportleiding die onze waterloop kruist.
- Raakvlakken tussen de voorgenomen activiteiten van de NAM en (planvormings-
/herinrichtings-)projecten van het waterschap.
- Risico’s en mogelijke gevolgen van eventuele lekkages in transportleidingen of
injectieputten ten aanzien van de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater.
Daarnaast blijven wij, vanuit ons maatschappelijk bewustzijn, aandacht vragen voor een
regelmatige evaluatie/heroverweging van de gekozen verwerkingsmethode.
Tot slot
Activiteiten met betrekking tot de diepe ondergrond liggen maatschappelijk gevoelig en
kunnen rekenen op de nodige aandacht van bestuurders, bewoners en de media.
Ik houd u op de hoogte van relevante ontwikkelingen.
Een van die, zeer recente, ontwikkelingen is dat de Tweede Kamer op 27 mei j.l. een motie
heeft aangenomen waarin wordt voorgesteld zes jaarlijkse evaluatie van de
productiewaterinjecties te willen vervroegen. Hoe zich dat tot het voornemen van de NAM
verhoudt is op dit moment nog niet bekend.
26 juni 2024 | 166.68 KB | Hoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023