Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20230224_agendavoorstel_ambteiljk_overleg_280223_verwerking_geredigeerd.pdf
26 juni 2024444.58 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221104_uitnodiging_rondetafelsessie_5_geredigeerd.pdf
1 Van: @rvo.nl> Verzonden: vrijdag 4 november 2022 11:14 Aan: ) Onderwerp: Uitnodiging Ronde tafelsessie 5 en nieuwe locatie Bijlagen: Notulen 1e Bijeenkomst Gebiedsproces Schoonebeek 20-07-22 AANGEPAST 03-11-22.pdf; Notulen 2e Bijeenkomst Gebiedsproces Schoonebeek 21-09-22 AANGEPAST 03-11-22.pdf; Notulen 3e Bijeenkomst Gebiedsproces Schoonebeek 06-10-22 AANGEPAST 03-11-22.pdf; Notulen 4e Bijeenkomst Gebiedsproces Schoonebeek 27-10-22.pdf; Presentatie Tcbb Nulmetingen aan gebouwen 271022.pdf; Agenda Ronde tafelsessie 091122.pdf Geachte deelnemer, Op woensdag 9 november vindt de volgende Ronde Tafelsessie plaats. Omdat de gebruikelijke zaal in ’t Aole Gemientehoes niet beschikbaar was, zal de sessie dit keer plaatsvinden op het NAM kantoor De Boô te Burgemeester Osselaan 12, 7761 BS Schoonebeek. Bijgaand treft u de agenda voor deze sessie. Ook vindt u het verslag van de vorige sessie en de presentatie van de Tcbb van 27 oktober. Daarnaast zijn inmiddels alle vorige verslagen ook bijgewerkt aan de hand van de gemaakte opmerkingen. Ook deze zijn bijgevoegd bij deze mail. Graag vragen wij u om u vooraf aan te melden voor deze sessie. Dit kunt u doen door deze mail te beantwoorden. Ook voor vragen of opmerkingen kunt u op deze mail antwoorden. Met hartelijke groet, Communicatieadviseur …………………………………………………………………………………………… Ministerie van Economische Zaken en Klimaat RVO/Bureau Energieprojecten Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag | Postbus 20401 | 2500 EK | Den Haag …………………………………………………………………………………………… E @rvo.nl Afwezig op vrijdag vanaf 12:00  een gedachte voor het milieu - is printen van deze mail echt nodig De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you 2 are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024546.42 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221213_brief_watertekort_mkba_geredigeerd.pdf
Beste meneer Vijlbrief, CE Delft, NAM, en Beste bestuurders, bewoners en onderzoekers, Vorige week is voor de oliewinning in Schoonebeek een Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse (MKBA) van de hand van CE Delft gepubliceerd. Ik vind het goed om te zien op welke manier de oliewinning economisch gezien bijdraagt aan ons land. Tegelijk maak ik me ernstig zorgen over de manier waarop in deze analyse met het probleem van het heersende watertekort wordt omgegaan. Het gaat daarbij om de volgende drie punten: 1. De verrekende schadeposten bij droogteschade De berekening valt terug op een rapport van Ecorys over de schade door droogte in 2018. De daar berekende schade omvat echter expliciet niet (naast schade voor een aantal kleine sectoren) de schade aan de natuur. In het rapport van CE Delft zou hier in ieder geval kwalitatief een beschrijving van gegeven kunnen worden. Een tweede ‘schadepost’ die, voor zover ik kan lezen, niet is meegenomen is het geheel van infrastructurele maatregelen om het water beter vast te kunnen houden. Deze werkzaamheden omvatten onder meer het aanpassen van sluizen, het aanpassen van de bestemming van land, en zelfs de waterbeheersing in het IJsselmeer, allerlei grootschalige en kostbare projecten, die nodig zijn om de fluctuaties in de wateraanvoer beter op te kunnen vangen. 2. De grootschaligheid van onze huidige problemen We hebben tegenwoordig te maken met steeds grootschaliger ingrepen, waarop we als individu (of bedrijf) alleen niet veel invloed meer op hebben. In dit geval is het watertekort in de zomermaanden zo groot dat de bijdrage van de waterinjectie in het niet valt bij het landelijk tekort. De gevolgde redenering stelt: ‘hoe groter het probleem is – hoe minder je daaraan kan (hoeft te?) doen’. Eenzelfde probleem speelt bijvoorbeeld ook voor onze individuele bijdrage aan de klimaatdoelen, waar u als Ministerie mede verantwoordelijk voor bent. Wat betreft het watertekort zouden volgens deze redenering bijvoorbeeld sproeiverboden zinloos zijn, laat staan korter douchen of andere maatregelen door individuele bewoners. Een beleid, waarbij mensen als volwassenen wel hun individuele verantwoordelijkheid zullen nemen, is echter gebaat bij signalen vanuit de overheid (en onderzoeksinstituten), die dit soort redeneringen van machteloosheid juist niet omarmen. Ik vind de gebruikte benadering van de droogteschade een grote misvatting in het rapport. 3. Regionale invulling Als derde punt wordt in het rapport wel gesproken van regionale consequenties voor de welvaart. Ik zie dat in de gepresenteerde cijfers echter niet terug. Ik merk als inwoner van Twente de effecten van het watertekort in de zomermaanden dagelijks. Het Almelo Nordhorn kanaal stroomt dan niet meer, nieuwe aanplant in de tuinen wordt steeds kwetsbaarder (moet je elke dag sproeien). En de mais- en graslanden van de boeren geven veel minder opbrengst. Volgens de redenering uit het rapport zou echter deze regionale kwetsbaarheid (het grote watertekort op zandgronden en veengebieden leidt tot een relatief groter probleem) resulteren in een verminderd effect van individuele oplossingen. Het is natuurlijk wrang om te lezen dat juist deze individuele bijdrage aan de wateronttrekking dan als ‘niet relevant’ wordt beoordeeld op plaatsen waar dit tekort nijpend is. Tegelijk kan de grote hoeveelheid water, die gebruikt wordt bij de oliewinning, heel gericht worden ingezet, ofwel voor irrigatie (zoals in Haaksbergen) of ten gunste van de natuur in de biosfeer blijven (maar dan wordt dit niet berekend). Ik ben als inwoner van Twente en als lid van de Stichting StopAfvalwaterTwente voor de circulaire afvalwaterverwerking, zoals voorgesteld door Misschien vind u mij in deze stelling bevooroordeeld, ik denk echter dat juist hoe groter het probleem (watertekort) is, hoe groter het belang is van de individuele actie. Dat hoort bij een volwassen samenleving. Ik roep u op om als Ministerie, als onderzoeksinstituut en als NAM deze individuele acties – en dus ook de bijdrage door de circulaire methode, beter op waarde te schatten. Vriendelijke groet
26 juni 2024332.19 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221215_re_heads_up_publicatie_sodm_brief_geredigeerd.pdf
26 juni 20241.21 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220617_verslag_ambtelijk_overleg_verwerking_7_juni_2022_geredigeerd.pdf
willen voor dit proces.  Afspraak: van gemeente Coevorden zoekt uit wat de mogelijkheden zijn om een aparte bijeenkomst vóór 29 juni te organiseren en komt daar later op terug. 4. Punt 7 van het conceptverslag: Startoverleg Klankbordgroep onder EZK voorzitterschap begin juni opgevolgd door wekelijks overleg. **Opmerking : Deze afspraak kan ik mij niet herinneren. Behalve Dorpsbelangen Schoonebeek gaat het om nog 4 andere dorpsbelangen/buurtverenigingen die vertegenwoordigd waren.** geeft toelichting op dit punt. Tijdens de sessie van 12 mei vroeg een aanwezige persoon of er een informatiesessie georganiseerd kan worden over de diepe ondergrond in Schoonebeek (geologie Schoonebeek). Dit is door EZK geïnterpreteerd alsof het een initiatief is van gemeente Emmen om samen met Dorpsbelangen Schoonebeek een Klankbordgroep op te richten. Dit is een misvatting. van gemeente Emmen geeft aan dat er een overgang is geweest waarbij EZK in lead is, zo is er niet over nagedacht. Dat is onjuist. Gemeente Emmen heeft EZK nadrukkelijk verzocht kom eerst met een gebiedsproces (eerst grote lijnen verduidelijken). EZK wilde het toch doen en ziet het meer als een vooruitgeschoven huiskamer sessie. EZK geeft toelichting op de opzet en doel van de sessie van de bijeenkomst voor volgende week. Die bijeenkomst is puur bedoeld om op basis niveau informatie te geven over de geologie van Schoonebeek en is niet bedoeld om de scenario’s van hoe het proceswater verwerkt zou kunnen worden toe te lichten. De informatiesessie is echt bedoelt om de mensen een beeld en kader te geven over de ondergrond. reageert hierop door aan te geven dat het niet zozeer om de inhoud van die sessie ging maar meer om wie die mensen van de klangroep dan zouden moeten zijn. Het is volgens onduidelijk wie die (kleine) groep mensen precies vertegenwoordigen? Als EZK een sessie gaat geven aan deze groep mensen dan ga je die groep mensen op een informatievoorsprong zetten en dat wordt als iets onhandigs gezien. Maar dat is verder aan EZK. Opgemerkt wordt dat één van die bewoners ook een raadslid is, maar dat is een andere persoon die deze sessie heeft aangevraagd. EZK geeft aan dat de zorg over de informatievoorsprong wel meevalt. Boodschap is met name dat het niet duidelijk is of de bewoners wel vertegenwoordigd zijn in de klankbordgroep. stelt voor om een opname van die sessie te laten maken en dat die dan online beschikbaar komt. EZK geeft aan dat dat wel zou kunnen. vraagt wie verantwoordelijk is voor de uitnodigingen van de informatiebijeenkomst. geeft aan dat EZK degene is die reageert op verzoek van degene die de sessie heeft aangevraagd, maar omdat EZK niet alle namen van de groep mensen van verschillende dorpsbelangen (die ook aanwezig waren op 12 mei) heeft, faciliteert gemeente Emmen op dit punt EZK. geeft wel aan dat hij het idee had dat er op de 12e wel andere mensen aanwezig waren dan de keren daarvoor. EZK bevestigd dat op 12 mei inderdaad extra /andere mensen aanwezig waren, omdat het ook zo in de uitnodiging stond dat mensen gezelschap mochten meebrengen. Aan EZK wordt nog wel even meegegeven dat de sessie die georganiseerd gaat worden over de geologie van Schoonebeek vooral behoefte is om het verschil aan te geven tussen Twente en Drenthe, dat is waar het over zou moeten gaan. geeft nog een toelichting op de opzet en inhoud van de sessie zoals het nu is voorbereid. De geologen van de NAM die de presentatie gaan geven zijn geïnstrueerd om puur een technische presentatie te houden en niet over de varianten van proceswater te hebben. In overleg met EZK is ook afgesproken dat TNO als onafhankelijke partij tijdens de sessie ook nog een stuk duiding geeft. Boodschap is duidelijk dat er weggebleven gaat worden van de maatschappelijke en politieke wegingen die er zijn. Benadrukt wordt opnieuw dat het een technische briefing zal worden. De NAM staat ook zeer open voor de wens van om een vergelijkebare presentatie (zoals eerder in het verleden is gegeven) te geven aan bestuurders, zodat mensen een goede afweging kunnen maken. Ook als dat in 2 of 3 sessies moet gebeuren is dat wat betreft de NAM geen probleem. vraagt of de NAM ook open staat voor de opzet dat raadsleden ook aanhaken tijdens de sessie? De NAM staat daar zeer open voor, maar is niet de gastheer om dit te bepalen. geeft aan dat ze het niet handig vindt dat raadsleden tijdens de sessie aansluiten bij de technische briefing, omdat zij niet geïnformeerd zijn over de plannen. Dat zou betekenen dat de raadsleden uitsluitend een technische briefing zullen krijgen, waarbij er niet wordt ingegaan op de varianten of wat de plannen zijn. EZK merkt daarover op dat de informatieavond is bedoelt om mensen te informeren over diepe ondergrond en dus ook geschikt is voor de raadsleden.. geeft daarop aan dat de informatiepositie van een deel van de groep mensen niet gelijk is (het is niet algemeen bekend gemaakt, terwijl een klein groep mensen een verdieping sessie wordt gegeven). Oplossing ligt volgens dus niet bij het laten aansluiten van de raadsleden bij die informatiesessie, dat werkt volgens haar alleen maar verwarrend. EZK geeft aan de opmerking/zorg van te begrijpen. Dat maakt de behoefte/wens voor een afzonderlijke sessie voor raadsleden groter. geeft aan dat de NAM dit heeft zien aankomen en heeft daarom de nodige presentatie voor de bestuurders (raadsleden) reeds voorbereid. Afspraak  NAM is op ieder geschikt moment beschikbaar om raadsleden en bestuurder die bijgepraat moeten worden om dat te doen en dat dit in meerdere sessies plaatsvinden. Dat moet mogelijk zijn om dit te regelen. NAM bevestigd dit. geeft aan dat één sessie de voorkeur heeft zodat alle raadsleden dezelfde informatie krijgen. geeft daarop aan dat het opsplitsen in meerdere sessies ook een mogelijke optie zou kunnen zijn vanwege de aantal deelnemers. Een sessie met alle deelnemers zou tamelijk een grote zijn. Een sessie met een kleinere groep maakt dat het iets het intiemer wordt, waardoor mensen zich naar verwachting meer comfortabele zullen voelen en eerder/meer vragen (durven) te stellen. Dat is ook een afweging waard. Afspraak  Afgesproken is dat dit punt verder af wordt gestemd tussen , NAM en EZK. stemt het verder onderling af met en . 5. Punt 9 bij concept verslag: Doornemen tijdslijn gebiedsproces referte kamerbrief 19 mei Staatssecretaris Vijlbrief (zie bijlage) **Opmerking : Tijdslijn zeker voor de eerstkomende maanden tot en met augustus dient bij voorkeur nauwkeuriger te zijn, met weeknummers.** **Opmerking : In het overleg heb ik gevraagd in plaats van de tijdlijn die gecommuniceerd is met de Tweede Kamer een concrete projectplanning te maken, met de acties van alle betrokken partijen.** EZK verwijst naar de planning die is gedeeld is met de deelnemers. waardeert dat er een planning is gedeeld, maar geeft aan dat er behoefte is aan een tijdslijn in de vorm van een stroomschema (i.p.v. tabel) met mijlpalen en concrete doorlooptijden. Op basis van een tabel is het lastig om inzicht te krijgen in wat realistisch in wat we met elkaar voor ogen hebben. EZK geeft aan dat het lastig is om een concrete planning te maken, omdat pas vanaf eind juni 2022 zicht zal zijn wat er allemaal nog moet gebeuren in het gebiedsproces waardoor je over kan gaan tot de invulling van de planning. Dat is ook zo besproken. Afhankelijk van de zorgen en de vragen die tot eind juni 2022 worden opgehaald, zal de planning verder ingekleurd kunnen worden. Op hoofdlijnen kunnen wel al een aantal documenten (her-evaluatie Twente, MKBA, inventarisatie) voorbereid kunnen worden die los staan van het gebiedsproces, waarna in september bepaald kan worden wat de richting zal zijn qua planning. bedankt EZK voor de planning, maar deelt de zorgen m.b.t. de planning. Planning is volgens te strak ingericht, met name de eerste tijdelijke fase. Gelet op de (strakke) planning vraagt welke ruimte er nog bestaat voor de bestuurders om een mening te geven over de aanvragen. Gezien de planning lijkt er geen tijd en ruimte meer te bestaan om inspraak/betrokkenheid van de bestuurders mee te nemen. EZK geeft hier toelichting op: de NAM kan parallel aan dit proces werken aan vergunningaanvragen, omdat het ook meerdere varianten betreft (voorwerk kan gedaan worden). Hiermee kan er tempo en snelheid in het proces blijven bestaan, zonder dat je het proces geweld aan doet. : NAM bereid op dit moment voor één van de opties (tijdelijke oplossing) voor het Schoonebeek gasveld een concept aanvraag voor. Daarnaast vindt de NAM het ook belangrijk om in gesprek te gaan met de klankborggroep om naast de vergunningen, ook te praten over de thema’s ontzorgen en bijdragen leveren (twee pijlers van de NAM). Concrete vragen m.b.t. ontzorgen zijn: wat zijn de zorgen in de omgeving en hoe kunnen we deze adresseren? Ook wil de NAM kijken naar hoe de opbrengsten kunnen bijdragen aan de lokale omgeving en daar een gesprekstafel over starten. Dit zijn wat betreft de NAM de drie pijlers rondom het gebiedsproces en die zou de NAM parallel willen laten lopen aan de vergunningenprocedures. Op een gegeven moment komen deze trajecten bij elkaar. Dit is in lijn met wat de STAS heeft toegezegd. Vragen vanuit de NAM zijn: wat zijn de juiste tafelgesprekken, welke spelers zijn daarbij relevant, kan er een inventarisatie worden gemaakt van de onderwerpen die spelen, kan de NAM kijken naar welke zorgen er spelen en die mogelijk mitigeren en waar mogelijk kunnen bijdragen. Onderschreven wordt dat de tijdslijn om in januari 2023 tot een vergunning te komen ambitieus is. geeft aan dat de planning en de toelichting hierop door de NAM erg verwarrend is. De tijdelijke oplossing waarover wordt gesproken moet binnenkort komen en die vergunningaanvraag wordt nu voorbereid. Begrijpelijk is dat die er snel moet komen, vanwege de toezegging van de STAS. Tegelijkertijd gaat de NAM een een gebiedsproces in over eventuele circulaire oplossing. Dat is verwarrend. geeft opnieuw toelichting op de planning m.b.t. vergunningaanvragen. Eind juni wil de NAM een concept mer-beoordelings notitie inbrengen in verschillende onderwerpen, waaronder in dit overleg. Dit wordt aangemerkt als specimen van vergunningaanvraag. De mogelijke opties voor injectie activiteiten in Schoonebeek zal verder worden onderzocht en uitgewerkt en dit zal ook met de betrokkene medeoverheden besproken worden. N.a.v. de toelichting van de NAM op de tijdslijn m.b.t. vergunningaanvragen t.a.v. de tijdelijke oplossing geeft aan dat het vooralsnog niet duidelijk is hoe dit bijdraagt aan een goede gebiedsproces. geeft aan dat deze benadering/aanpak een risico vormt voor het (zorgvuldige vergunningverleningen)proces en daarop volgend evt. beroepsprocedures. NAM hoopt d.m.v. de pijlers ontzorgen en bijdragen in gesprek te komen en in deze gesprekken deze op te kunnen halen en evt. naar de oplossingen kijken. benadrukt opnieuw dat de tabel onvoldoende inzicht geeft in wat wanneer volgt en vraagt naar een planning met een tijdspad wanneer de hiervoor genoemde concept vergunningaanvragen gaan komen. Afspraak  EZK geeft aan dat hier aan gewerkt zal worden. is het eens met wat betreft planning. heeft gevraagd naar een planning waar de acties van alle partijen in terug komen, niet alleen die van EZK en NAM, maar ook van de medeoverheden. Medeoverheden hebben ook eigen processen m.b.t. besluitvorming/oordeelsvorming. Er is nog geen inhoudelijk oordeel gevormd. Dit moet meegenomen worden in de totale planning, want er zitten afhankelijkheden in. Afspraak EZK neemt alle zorgen m.b.t. de planning mee en zal kijken hoe daar mee zal worden omgegaan. 6. NAM vraagt of het mogelijk is om de tafelgespreken over de 2 pijlers (ontzorgen en bijdragen) en eventueel de beeldvorming daarover al kan worden opgestart? Dit zou de NAM in de rol als vergunningaanvrager kunnen helpen. vraagt of er een goede stakeholder analyse is gemaakt.
26 juni 20241.21 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221024_geannoteerde_agenda_bestuurlijk_overleg_003_002_.pdf
Geannoteerde agenda bestuurlijk overleg ‘productiewater Schoonebeek’ Provinciehuis Assen, 27-10-‘22 Agenda 1. Opening en recapitulatie afspraken vorig overleg 2. Project- en procesplanning 3. Proces om te komen tot een bestuurlijk afsprakenkader 4. Ontzorgingstafel 5. Bijdragenspoor 6. Communicatie en actualiteit 7. W.v.t.t.k. Geannoteerde agenda 0. Advies: zoek vooraf telefonisch contact met de medebestuurders Geadviseerd wordt om voorafgaand aan het overleg telefonisch contact op te nemen met uw medebestuurders en met hen af te stemmen over: - Agendapunt 4 – ontzorgingstafel: o Aan welke personen wordt gedacht - Agendapunt 6 – communicatie en actualiteit, t.a.v. bestuurlijke informatiesessie in december: o Gaat de voorkeur uit naar afzonderlijke avonden per bestuursorgaan of naar een plenaire bijeenkomst? o In geval van een plenaire bijeenkomst voor provincie, gemeenten en waterschap: het blijkt agendatechnisch niet mogelijk om één avond te selecteren waarop alle partijen beschikbaar zijn. Is het bespreekbaar om, net als vorige keer, twee avonden te organiseren? 1. Opening en recapitulatie afspraken vorig overleg Doel: commitment op de agenda voor dit overleg en een eenduidig beeld van de afspraken die tijdens het vorige overleg (26-09-’22) zijn gemaakt. In ieder geval stilstaan bij: A. Vaststellen agenda; Voorstel: afspraken vast te leggen. B. Recapitulatie van de afspraken uit het vorig overleg: i. NAM zou in afstemming met EZK en de ambtelijk betrokkenen van de decentrale overheden twee versies van een planning maken: een eenvoudig exemplaar om breed te delen en een gedetailleerder versie voor het ambtelijk/bestuurlijk overleg. Dit stroomschema moet een overzicht geven van het totaalpakket aan activiteiten en de beslis- of adviesmomenten van de decentrale overheden daarin. Tevens is afgesproken dat deze planning vandaag wordt besproken. ii. De decentrale overheden zouden voor dit overleg namen aandragen voor een onafhankelijk voorzitter van de ontzorgingstafel. iii. De decentrale overheden zouden aandragen wie een rol van verkenner namens hen vervult in het bijdragenspoor. iv. De staten en raden en AB zouden worden geïnformeerd over het bestuurlijk overleg. 2. Project- en procesplanning Doel: bespreken van de ontvangen projectplanning in het licht van de afspraken die hier tijdens het vorig overleg over gemaakt zijn. In ieder geval stilstaan bij: A. Waardering dat deze planning er (eindelijk) ligt en dat daarin ook de plek van de regionale bestuurlijke oordeelvorming is ingebed. B. Aansturen op aanpassing van de planning. Ter illustratie: i. Lever twee versies: een eenvoudig exemplaar en een gedetailleerder versie. .De eenvoudige is bedoeld om nu al over te communiceren. ii. De planning die we hebben ontvangen richt zich met name op de vergunningen en realisatie Het bijdragespoor en het ontzorgingsspoor zijn onvoldoende uitgewerkt. Juist de onderlinge interactie/timing van deze sporen is van belang. Nu die sporen nog niet zover zijn uitgewerkt is het goed de planning als een groeidocument te zien. iii. Niet alle mijlpalen waarvoor advies (ambtelijk danwel bestuurlijk) wordt gevraagd bij de decentrale overheden zijn opgenomen in de planning. Bijvoorbeeld de reactietermijn op MKBA, en nader onderzoek Drenthe Hoe past een regionale reactie op deze stukken in de planning? C. Daarnaast valt op dat, voor de gevraagde adviezen m.b.t. locaties en leidingen, al vrij snel een advies van de decentrale overheden wordt gevraagd. Uit de planning blijkt echter niet wanneer betreffende vergunningaanvragen worden ingediend. Bespreekpunt: oproepen om vergunningaanvragen niet in de openbaarheid te brengen zolang het politieke proces nog loopt <PM: is dit mogelijk?>. Sowieso geen vergunningaanvraag indienen zolang de MER-beoordeling, de MKBA en het nader onderzoek Drenthe nog niet zijn gepubliceerd. Verzoeken om de pretoets die SodM uitvoert, te delen met de decentrale overheden. Afspreken dat NAM de planning verder uitwerkt/aanpast in afstemming met ambtelijk afgevaardigden van de decentrale overheden en EZK. NAM is hiervoor in de lead. Nota bene: ambtelijk, hebben wij het gevoel dat de tijdspanne die voor het regionale proces in deze planning is opgenomen het maximaal haalbare is, en dat we met meer onze hand overspelen. Ons advies is om eventuele aanscherpingen niet te zoeken in ‘meer tijd’. 3. Proces om te komen tot een bestuurlijk afsprakenkader Doel: Eenduidige afspraken over proces om te komen tot bestuurlijk afsprakenkader In ieder geval stilstaan bij: A. Het meegezonden document kennen we zó kort.n. Ga tijdens dit bestuurlijk overleg dan ook niet inhoudelijk in op het toegezonden document. We verwachten bovendien dat dit stuk de nodige gespreksstof gaat opleveren. B. Procesafspraken maken: het concept eerst terug te leggen voor ambtelijk overleg om te komen tot een concept dat tijdens een volgend bestuurlijk overleg (eind november) besproken kan worden. (Afspreken welke partij in de lead is;). C. De start van het regionaal bestuurlijk proces te initiëren door een verzoek van de Stas om te komen tot bestuurlijke afspraken ( formulering luistert nauw) 4. Ontzorgingstafel Doel: bespreken voorgedragen voorzitter en vervolgafspraken daaromtrent In ieder geval stilstaan bij: A. Aan welke persoon/personen wordt gedacht B. Wanneer wordt de naam bekend gemaakt (’s avonds ronde tafel bijeenkomst Schoonebeek!) 5. Bijdragenspoor Doel: tijd kopen. Niet te diep ingaan op dit agendapunt. In ieder geval stilstaan bij: A. Regio wil tijd om een verkenning uit te voeren. B. Procesafspraken maken, o.a. duidelijkheid over het moment waarop het geregeld moet zijn en afspreken wie aanspreekpunt is vanuit NAM en EZK.(kunnen we EZK zien als mandaathouder namens de rijksoverheid?( dus ook Financiën en EBN?) 6. Communicatie en actualiteit Doel: gezamenlijk beeld bij actuele ontwikkelingen en deze in perspectief tot “ons” dossier zien m.n. of het draagvlak hierdoor wordt beïnvloed. In ieder geval stilstaan bij: A. Berichtgeving over strafrechtelijk onderzoek Groningen B. Discussie rond herstart injecties Twente C. Plannen bijeenkomst volksvertegenwoordigers: iv. NAM/EZK in de lead v. Eén plenaire bijeenkomst? vi. Datum(s) vaststellen (12, 13 en 14 december zijn in beeld) 7. W.v.t.t.k. Doel: overige bespreekpunten adresseren. In ieder geval stilstaan bij: A. Afsprakenreeks: welke partij plant deze in? In elk geval het volgende overleg ter tafel te plannen. B. Welke partij stelt de agenda op? Voorstel: provincie.
26 juni 2024225.07 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200930_mail_brief_emmen_aan_ezk_geredigeerd.pdf
26 juni 202446.99 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221011_brief_gs_inzake_schoonebeek_geredigeerd.pdf
1 Van: @drenthe.nl> Verzonden: dinsdag 11 oktober 2022 11:40 Aan: Onderwerp: Brief GS inzake Schoonebeek Bijlagen: 41-5.9-2022001561 PS Verwerking productiewater Schoonebeek olieveld.pdf Hoi allen, Ter info. Met vriendelijke groet, Team Water, Bodem en Milieu +31 592 werkdagen: Westerbrink 1 | Postbus 122, 9400 AC Assen +31 592 365555| post@drenthe.nl www.provincie.drenthe.nl Volg ons op Dit bericht en de bijgevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en alleen bestemd voor de geadresseerde(n). Indien u dit bericht niet in goede staat ontvangt, waarschuw dan de afzender.
26 juni 2024595.48 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220701_verslag_ambtelijk_overleg_schoonebeek_210622_geredigeerd.pdf
26 juni 2024538.85 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220706_presentatie_pva_ce_delft_tno_5_jul_v1-2_def_geredigeerd.pdf
3
26 juni 20245.27 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...125...177