Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20221213_i-2-d-bijlage_3_advies_herafwegingsonderzoek_2022_140922_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 5 Ministerie van Economische Zaken en Klimaat t.a.v. Zijne Excellentie Dr. J.A. Vijlbrief Postbus 20401 2500 EK DEN HAAG Hooggeachte heer Vijlbrief, Op 30 juni 2022 ontvingen wij Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek dat door Royal Haskoning DHV in opdracht van de Nederlandse Aardolie Maatschappij is opgesteld. Graag maken wij gebruik van de ons geboden gelegenheid om u hierover te adviseren. Hieronder geven wijde hooflijnen van onze reactie weer. In ons advies pleiten wij voor het minimaliseren van het risico op verontreiniging van grond- en oppervlaktewater: door vergaande zuivering van het productiewater met de beste beschikbare technieken; als er dan toch nog gekozen wordt voor het injecteren van het productiewater pleiten wij om: - de injecties zo dicht mogelijk bij de bron te laten plaatsvinden; - gebruik te maken van een robuust ontwerp met materialen die goed bestand zijn tegen wisselende samenstellingen van het productiewater; - zorg te dragen voor een goede monitoring; - het gebruik van mijnbouwhulpstoffen tot een minimum te beperken. In de bijlage bij deze brief gaan wij verder in op bovenstaande punten en verwijzen wij tevens naar onze brief van 22 maart 2022 die wij u gestuurd hebben naar aanleiding van een aangenomen motie door het algemeen bestuur van ons waterschap. postadres Postbus 5006 7600 GA Almelo bezoekadres Kooikersweg 1 Almelo t 088 220 33 33 e info@vechtstromen.nl www.vechtstromen.nl contactpersoon uw kenmerk datum - 14 september 2022 doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n) 0031 (0)88 20220913/tg 1 Onderwerp Reactie op adviesverzoek eindrapport Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022 Pagina 3 | 5 Bijlage: inhoudelijk toelichting op de genoemde hoofdlijnen in reactie van Waterschap Het eindrapport Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022 (hierna: herafweging 22) bevat een aantal nieuwe ontwikkelingen en inzichten ten opzichte van de herafweging die in 2016 is uitgevoerd: - Er zijn nieuwe ontwikkelingen op het vlak van membraantechnologie, waardoor de haalbaarheid van indikkingsvarianten is toegenomen. - De ervaring heeft geleerd dat het oliereservoir op sommige vlakken afwijkend reageert ten opzichte van de oorspronkelijke verwachting tijdens de aanvraag van de vergunningen. - n 8000 m3/dag in 2016. Dat is een aanzienlijke beperking ten opzichte van de oorspronkelijke opzet. Ook wordt uitgegaan van een lager zoutgehalte dan in 2016. - (H)erkend wordt dat hergebruik van bestaande pijpleidingen en putten, die meestal voor andere doelen zijn ontworpen, grotere risico met zich meebrengt dan vooraf voorzien. Ook bleek intensievere monitoring noodzakelijk te zijn. - Veel aandacht wordt besteed aan alternatieve verwerking van het productiewater in Zuidoost Drenthe. Daarbij wordt geconstateerd dat ondertussen injectiecapaciteit is vrijgekomen in Zuidoost Drenthe doordat de gasvelden nabij Schoonebeek grotendeels leeggeproduceerd zijn. Minimaliseren van het risico op verontreiniging van grond- en oppervlaktewater Als regionaal watersysteembeheerder werken wij dagelijks aan schoon, voldoende en veilig water in Twente, noordoost Overijssel en zuidoost Drenthe. Ten aanzien van de verwerking van het productiewater van NAM gaat onze aandacht vooral uit naar van grond- en oppervlaktewater. Wij zijn van mening dat eventuele risico s voor grond- en oppervlaktewater afdoende zijn beschreven in de herafweging 22. De vraag is wat ons betreft bovenal welke maatregelen uw ministerie en de toezichthouder gaan treffen om ongeacht welke verwerkingsvariant uiteindelijk wordt gekozen. In onze brief van 22 maart 2022 hebben wij u gevraagd u om, als onderdeel van het herevaluatieonderzoek, zeer nadrukkelijk te kijken naar de mogelijkheid om de verwerking van het productiewater te laten plaatsvinden op de plek waar dit vrijkomt. Wij vinden dat lange transportafstanden ongewenst zijn, gezien het grotere risico op lekkages. Tevens pleiten wij opnieuw voor vergaande zuivering van het productiewater tot een niveau dat het veilig hergebruikt dan wel geloosd kan worden. Oftewel: een circulaire benadering van het vraagstuk met aanzienlijk kortere transportafstanden en toepassing van de best beschikbare zuiveringstechnieken. Wij willen u hierbij nogmaals verzoeken om hier zo veel mogelijk rekening mee te houden. Als er dan toch nog gekozen wordt voor het injecteren van het productiewater willen wij u vragen om voor te schrijven dat het gebruik van mijnbouwhulpstoffen zo spoedig mogelijk wordt afgebouwd. Pagina 4 | 5 In aanvulling daarop willen wij, met het oog op de inzichten die de herafweging 22 heeft opgeleverd, uw aandacht vragen voor het volgende. 1. Robuust ontwerp met bijpassend materiaalgebruik en dito monitoring In de afgelopen jaren kwamen de nodige problemen voort uit de gebruikte materialen (oude gasinfrastructuur die werd hergebruikt voor waterinjecties) in combinatie met een samenstelling van het productiewater. Voor de toekomstige verwerking van het productiewater pleiten wij voor een robuust ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van materialen die goed bestand zijn tegen een wisselende samenstelling van het productiewater. Bijkomend voordeel hiervan is dat het gebruik van mijnbouwhulpstoffen kan worden beperkt. Bijzondere aandacht dient wat ons betreft uit te gaan naar de invloed van brijn op de toegepaste materialen, indien gekozen wordt voor een indikkingsvariant. Hergebruik van bestaande metalen transport- en injectiebuizen heeft nadrukkelijk niet onze voorkeur. Ook monitoring verdient voortdurende aandacht. In het waterinjectie management plan 2022 dat onderdeel uitmaakt van het herafweging 2 rapport staat vermeld dat meerdere parameters weliswaar jaarlijks gemeten worden, maar er slechts eens per zes jaar over gerapporteerd wordt. Wij verzoeken u in overweging te nemen deze rapportagefrequentie te verhogen, of ten minste voor te schrijven dat de jaarlijkse metingen worden gecontroleerd op afwijkingen. Daarnaast adviseren wij u om NAM op te dragen om ook een gestructureerd monitoringsprogramma voor de pijpleidingen en installaties op te stellen, aangezien daar in het waterinjectie management plan 2022 geen aandacht aan wordt besteed. 2. Verdere beperking mijnbouwhulpstoffen Mijnbouwhulpstoffen horen in beginsel niet in de diepe ondergrond thuis. Wij adviseren u om NAM op te dragen de hoeveelheid mijnbouwhulpstoffen te minimaliseren en deze voor zover mogelijk te vervangen door biologisch afbreekbare of anderszins milieuvriendelijker alternatieven. Wij adviseren u om deze opdracht gepaard te laten gaan met duidelijke termijnen waarbinnen één en ander gerealiseerd moet zijn. Overigens: mijnbouwhulpstoffen worden in tal van mijnbouwprocessen toegepast, waaronder ook in aardwarmtesystemen. Dit vraagstuk betreft dus niet alleen de activiteiten van NAM in Schoonebeek. Wij zien graag dat uw ministerie het initiatief neemt om in de gehele mijnbouwsector het gebruik van hulpstoffen te minimaliseren en krachtig te sturen op het ontwikkelen van milieuvriendelijker alternatieven. Eenduidige omschrijving Regelmatig worden begrippen als gebruikt in relatie tot de verwerking van het productiewater. Zo ook in de herafweging 22. Het valt ons op dat deze begrippen door de verschillende betrokkenen en belanghebbenden uiteenlopend worden geïnterpreteerd. Wij pleiten voor een eenduidige omschrijving. Daarin dient in onze optiek ten minste duiding te worden gegeven aan de mate van indikking, de bodemlaag waarin het brijn wordt teruggebracht, de locatie/maximale horizontale afstand tot het olieveld en de wijze waarop met mijnbouwhulpstoffen wordt omgesprongen. Toekomstige verwerking van het productiewater Als regionaal waterbeheerder staan wij midden in de maatschappij. Zowel noordoost Twente, waar NAM over een waterinjectievergunning beschikt, als zuidoost Drenthe behoort tot ons werkgebied. en zorgen van inwoners met betrekking tot de verwerking van het productiewater. Pagina 5 | 5 NAM heeft in januari 2022 te kennen gegeven de waterinjectie op termijn te willen verplaatsen naar zuidoost Drenthe1. U heeft aangegeven dat het huidige proces in Twente niet één op één over zal gaan naar Drenthe en dat de NAM bij de omschakeling naar Drenthe er voor moet zorgen dat zij al een stap maakt richting een schoner proces. Uit de her concluderen wij dat een zeer beperkt aantal varianten aan dit criterium voldoet. Voorts geeft u aan dat NAM begin 2024 moet zijn omgeschakeld op het schonere circulaire proces. U benadrukt dat een zorgvuldig proces moet worden doorlopen en dat de waterinjectie in Drenthe alleen zal worden toegestaan als dit veilig en verantwoord is2. In de tijdlijn die u op 19 mei 2022 naar de Tweede Kamer stuurde gaat u onder andere uit van stopzetting van de waterinjectie in Twente in december 2022. Januari 2023 zou volgens deze tijdlijn de injectie in Schoonebeek worden opgestart3. Wij willen onze zorg uitspreken voor wat betreft de planvorming rond de toekomstige productiewaterverwerking in de regio Schoonebeek. De door u genoemde termijn (start waterin volgens ons op gespannen voet met de benodigde tijd voor het afronden van onderzoeksrapporten, het doorlopen van een gebiedsproces en wettelijke proceduretermijnen. Op dit moment is ons nog niet duidelijk welke aanpak NAM precies voor ogen heeft: wat wil men wanneer op welke plek gaan doen, en op welke wijze? Verschillende onderzoeken zijn nog in uitvoering of naderen hun voltooiing. Graag ontvangen wij op korte termijn de gevraagde duidelijkheid, opdat wij voldoende gelegenheid hebben om onze bijdrage te leveren in het door u bepleitte gebiedsproces. 1 Kamerbrief met tijdslijn gebeurtenissen waterinjectie Twente, 12-04-2022 2 Kamerbrief over recente ontwikkelingen waterinjectie en oliewinning Schoonebeek, 07-04-2022 3 Kamerbrief over toezeggingen uit debat opschorting waterinjectie Twente, 18-05-2022
26 juni 2024373.5 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230125_fwd_woordvoeringslijntje_emmen_geredigeerd.pdf
1 Van: Nettie Aarnink Verzonden: woensdag 25 januari 2023 14:08 Aan: ; Onderwerp: Fwd: Woordvoeringslijntje Emmen Bijlagen: image513184.png; image478302.png; image998137.png; image146584.png; image834088.png; 25 januari.docx heren, bijgaand de woordvoeringslijn die communicatie mensen van provincie, gemeenten en waterschap hebben afgestemd. Waterschap wordt overigens niet genoemd. groet, Nettie Verstuurd vanaf mijn iPad Begin doorgestuurd bericht: Van: @drenthe.nl> Datum: 25 januari 2023 om 12:58:05 CET Aan: Nettie Aarnink @vechtstromen.nl>, @minezk.nl Onderwerp: Woordvoeringslijntje Emmen Ter info, was verstuurd naar . Met vriendelijke groet, Verstuurd vanaf mijn iPad Met vriendelijke groet, Team Communicatie Bestuursadviseur T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 2024701.8 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221020_agenda_ronde_tafelsessie_271022.pdf
Intern gebruik Intern gebruik Agenda 4e Ronde Tafelsessie Donderdag 27 oktober 19:30 uur tot 21:30 uur ’t Aole Gemientehoes Schoonebeek 19:30 Opening en welkom 19:45 Actualiteiten 20:00 Presentatie TCBB en Commissie Mijnbouwschade 20:45 Monitoring en meten door NAM 21:15 Toelichting afsprakenkader door NAM 21:30 Afsluiting
26 juni 202483.31 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220906_ii-1-b-reactiebrief_herafweging_verwerking_productiewater_schoonebeek_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 4 Ministerie van Economische Zaken en Klimaat t.a.v. Zijne Excellentie Dr. J.A. Vijlbrief Postbus 20401 2500 EK DEN HAAG Hooggeachte heer Vijlbrief, Op 30 juni 2022 ontvingen wij het rapport ‘herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022’ (hierna: herafweging ’22) welke door Royal Haskoning DHV in opdracht van de Nederlandse Aardolie Maatschappij is opgesteld. Graag maken wij gebruik van de ons geboden gelegenheid om u hierover van advies te voorzien. Nieuwe inzichten herafweging ‘22 Het eindrapport herafweging ’22 bevat een aantal nieuwe ontwikkelingen en inzichten ten opzichte van de herafweging die in 2016 is uitgevoerd: - Er zijn nieuwe ontwikkelingen op het vlak van membraantechnologie, waardoor de haalbaarheid van indikkingsvarianten is toegenomen. - De ervaring heeft geleerd dat het oliereservoir op sommige vlakken afwijkend reageert ten opzichte van de oorspronkelijke verwachting tijdens de aanvraag van de vergunningen. - De herafweging ’22 gaat uit van een productiewatervolume van 3000 m3 per dag, in plaats van 8000 m3/dag in 2016. Dat is een aanzienlijke beperking ten opzichte van de oorspronkelijke opzet. Ook wordt uitgegaan van een lager zoutgehalte dan in 2016. - (H)erkend wordt dat hergebruik van bestaande pijpleidingen en putten, die meestal voor andere doelen zijn ontworpen, grotere risico’s met zich meebrengt dan vooraf voorzien. Ook bleek intensievere monitoring noodzakelijk te zijn. - Veel aandacht wordt besteed aan alternatieve verwerking van het productiewater in Zuidoost Drenthe. Daarbij wordt geconstateerd dat ondertussen injectiecapaciteit is vrijgekomen in Zuidoost Drenthe doordat de gasvelden nabij Schoonebeek grotendeels leeggeproduceerd zijn. postadres Postbus 5006 7600 GA Almelo bezoekadres Kooikersweg 1 Almelo t 088 220 33 33 e info@vechtstromen.nl www.vechtstromen.nl oon uw kenmerk datum - 23 augustus 2022 doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n) 0031 (0)88 @@@ - Onderwerp Reactie op adviesverzoek eindrapport "Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022" Pagina 2 | 4 Minimaliseren van het risico op verontreiniging van grond- en oppervlaktewater Als regionaal watersysteembeheerder werken wij dagelijks aan schoon, voldoende en veilig water in Twente, noordoost Overijssel en zuidoost Drenthe. Ten aanzien van de verwerking van het productiewater van NAM gaat onze aandacht vooral uit naar de mogelijke risico’s voor de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater. Wij zijn van mening dat eventuele risico’s voor grond- en oppervlaktewater afdoende zijn beschreven in de herafweging ’22. De vraag is wat ons betreft bovenal welke maatregelen uw ministerie en de toezichthouder gaan treffen om deze risico’s tot een minimum te beperken – ongeacht welke verwerkingsvariant uiteindelijk wordt gekozen. In onze brief van 22 maart 2022 hebben wij u te kennen gegeven dat lange transportafstanden wat ons betreft ongewenst zijn, gezien het grotere risico op lekkages. Ook hebben wij gepleit voor vergaande zuivering van het productiewater met toepassing van de best beschikbare zuiveringstechnieken. In aanvulling daarop willen wij, met het oog op de inzichten die de herafweging ’22 heeft opgeleverd, uw aandacht vragen voor het volgende. 1. Robuust ontwerp met bijpassend materiaalgebruik en dito monitoring In de afgelopen jaren kwamen de nodige problemen voort uit de gebruikte materialen (oude gasinfrastructuur die werd hergebruikt voor waterinjecties) in combinatie met een samenstelling van het productiewater. Voor de toekomstige verwerking van het productiewater pleiten wij voor een robuust ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van materialen die goed bestand zijn tegen een wisselende samenstelling van het productiewater. Bijkomend voordeel hiervan is dat het gebruik van mijnbouwhulpstoffen kan worden beperkt. Bijzondere aandacht dient wat ons betreft uit te gaan naar de invloed van brijn op de toegepaste materialen, indien gekozen wordt voor een indikkingsvariant. Hergebruik van bestaande metalen transport- en injectiebuizen heeft nadrukkelijk niet onze voorkeur. Ook monitoring verdient voortdurende aandacht. In het waterinjectie management plan 2022 dat onderdeel uitmaakt van het herafweging ’22 rapport staat vermeld dat meerdere parameters weliswaar jaarlijks gemeten worden, maar er slechts eens per zes jaar over gerapporteerd wordt. Wij verzoeken u in overweging te nemen deze rapportagefrequentie te verhogen, of ten minste voor te schrijven dat de jaarlijkse metingen worden gecontroleerd op afwijkingen. Daarnaast adviseren wij u om NAM op te dragen om ook een gestructureerd monitoringsprogramma voor de pijpleidingen en installaties op te stellen, aangezien daar in het waterinjectie management plan 2022 geen aandacht aan wordt besteed. 2. Verdere beperking mijnbouwhulpstoffen Mijnbouwhulpstoffen horen in beginsel niet in de diepe ondergrond thuis. Wij adviseren u om NAM op te dragen de hoeveelheid mijnbouwhulpstoffen te minimaliseren en deze voor zover mogelijk te vervangen door biologisch afbreekbare of anderszins milieuvriendelijker alternatieven. Wij adviseren u om deze opdracht gepaard te laten gaan met duidelijke termijnen waarbinnen één en ander gerealiseerd moet zijn. Pagina 3 | 4 Overigens: mijnbouwhulpstoffen worden in tal van mijnbouwprocessen toegepast, waaronder ook in aardwarmtesystemen. Dit vraagstuk betreft dus niet alleen de activiteiten van NAM in Schoonebeek. Wij zien graag dat uw ministerie het initiatief neemt om in de gehele mijnbouwsector het gebruik van hulpstoffen te minimaliseren en krachtig te sturen op het ontwikkelen van milieuvriendelijker alternatieven. Eenduidige omschrijving van ‘circulair concept’ Regelmatig worden begrippen als ‘circulair concept’ en ‘circulariteit’ gebruikt in relatie tot de verwerking van het productiewater. Zo ook in de herafweging ’22. Het valt ons op dat deze begrippen door de verschillende betrokkenen en belanghebbenden uiteenlopend worden geïnterpreteerd. Wij pleiten voor een eenduidige omschrijving. Daarin dient in onze optiek ten minste duiding te worden gegeven aan de mate van indikking, de bodemlaag waarin het brijn wordt teruggebracht, de locatie/maximale horizontale afstand tot het olieveld en de wijze waarop met mijnbouwhulpstoffen wordt omgesprongen. Toekomstige verwerking van het productiewater Als regionaal waterbeheerder staan wij midden in de maatschappij. Zowel noordoost Twente, waar NAM over een waterinjectievergunning beschikt, als zuidoost Drenthe behoort tot ons werkgebied. Uit beide regio’s bereiken ons vragen en zorgen van inwoners met betrekking tot de verwerking van het productiewater. NAM heeft in januari 2022 te kennen gegeven de waterinjectie op termijn te willen verplaatsen naar zuidoost Drenthe1. U heeft aangegeven dat het huidige proces in Twente niet één op één over zal gaan naar Drenthe en dat de NAM bij de omschakeling naar Drenthe er voor moet zorgen dat zij al een stap maakt richting een schoner proces. Uit de herafweging ’22 concluderen wij dat een zeer beperkt aantal varianten aan dit criterium voldoet. Voorts geeft u aan dat NAM begin 2024 moet zijn omgeschakeld op het schonere circulaire proces. U benadrukt dat een zorgvuldig proces moet worden doorlopen en dat de waterinjectie in Drenthe alleen zal worden toegestaan als dit veilig en verantwoord is2. In de tijdlijn die u op 19 mei 2022 naar de Tweede Kamer stuurde gaat u onder andere uit van stopzetting van de waterinjectie in Twente in december 2022. Januari 2023 zou volgens deze tijdlijn de injectie in Schoonebeek worden opgestart3. Wij willen onze zorg uitspreken voor wat betreft de planvorming rond de toekomstige productiewaterverwerking in de regio Schoonebeek. De door u genoemde termijn (start waterinjectie Schoonebeek in januari ’23) staat volgens ons op gespannen voet met de benodigde tijd voor het afronden van onderzoeksrapporten, het doorlopen van een gebiedsproces en wettelijke proceduretermijnen. Op dit moment is ons nog niet duidelijk welke aanpak NAM precies voor ogen heeft: wat wil men wanneer op welke plek gaan doen, en op welke wijze? Verschillende onderzoeken zijn nog in uitvoering of naderen hun voltooiing. Graag ontvangen wij op korte termijn de gevraagde duidelijkheid, opdat wij voldoende gelegenheid hebben om onze bijdrage te leveren in het door u bepleitte gebiedsproces. 1 Kamerbrief met tijdslijn gebeurtenissen waterinjectie Twente, 12-04-2022 2 Kamerbrief over recente ontwikkelingen waterinjectie en oliewinning Schoonebeek, 07-04-2022 3 Kamerbrief over toezeggingen uit debat opschorting waterinjectie Twente, 18-05-2022 Pagina 4 | 4 Een afschrift van deze brief is verzonden naar de provincies Drenthe en Overijssel en naar de gemeenten Losser, Oldenzaal, Dinkelland, Tubbergen, Twenterand, Hardenberg, Coevorden en Emmen. Hoogachtend, Het dagelijks bestuur van het waterschap Vechtstromen, dr. S.M.M. Kuks, watergraaf drs. R.I. Andringa, secretaris-directeur
26 juni 2024103.69 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220927_verslag_ambtelijk_overleg_schbk130922_geredigeerd.pdf
26 juni 20241.79 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221122_rondetafelsessie_23_nov_geredigeerd.pdf
1 Van: @rvo.nl> Verzonden: dinsdag 22 november 2022 08:59 Aan: ) Onderwerp: Ronde tafelsessie 23 november | aanvullende documenten Bijlagen: Afsprakenkader Gebiedsproces Schoonebeek_concept_02_31-10-22.pdf; QA Schoonebeek productiewaterverwerking_update_21-11-22.pdf; Samenvatting productiewaterverwerking oliewinning Schoonebeek _31-10-22_Concept (003).pdf; Notulen 4e Bijeenkomst Gebiedsproces Schoonebeek 27-10-22 AANGEPAST 14-11-22.pdf Beste deelnemer, Op woensdag 23 november zal de 6e Ronde tafelsessie plaatsvinden op het NAM kantoor De Boô te Burgemeester Osselaan 12, 7761 BS Schoonebeek. Deze avond zullen we o.a. het afsprakenkader in detail bespreken. Bijgaand vindt u nogmaals de meest recente versie van het afsprakenkader en de publiekssamenvatting. Daarnaast een update van de Q&A waarin vragen van de afgelopen dagen toegevoegd zijn. Deze vragen (aangegeven in het groen) worden momenteel beantwoord. Tevens is naar aanleiding van de vorige ronde tafelsessie nog een aantal aanpassingen in de notulen van de 4e bijeenkomst verwerkt. Bijgaand treft u de nieuwe versie. Indien u dit nog niet doorgegeven heeft, horen wij graag of u woensdag 23 november aanwezig bent. Met hartelijke groet, Communicatieadviseur …………………………………………………………………………………………… Ministerie van Economische Zaken en Klimaat RVO/Bureau Energieprojecten Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag | Postbus 20401 | 2500 EK | Den Haag …………………………………………………………………………………………… E @rvo.nl Afwezig op vrijdag vanaf 12:00  een gedachte voor het milieu - is printen van deze mail echt nodig De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024549.25 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230123_kernboodschappen_nam_v1.pdf
Kernboodschap NAM Adviesfunctie Sinds de wijziging van de Mijnbouwwet in 2017 zijn waterschappen, evenals provincies en gemeenten, wettelijk adviespartner van de minister van EZK voor mijnbouwactiviteiten. Via dit formele spoor worden de regionale en lokale belangen bij de besluitvorming betrokken. Bij het opstellen van onze adviezen stellen wij steeds het waterbelang centraal.  We beoordelen in hoeverre de voorgenomen mijnbouwactiviteiten van invloed zijn op de uitoefening van onze kerntaken; voldoende, schoon en veilig water. Het gaat dan bijvoorbeeld om de invloed van bodemdaling op ons peilbeheer, eventuele risico’s voor de waterkwaliteit en de invloed van bodemtrillingen op onze waterkeringen en ‘kunstwerken’.  Daarbij hebben we vanzelfsprekend ook oog en oor voor eventuele zorgen en vragen van omwonenden. Onze adviezen stemmen wij af met onze medeoverheden: provincies, gemeenten en buurwaterschappen. Motie en brief aan staatsecretaris Vijlbrief Ons algemeen bestuur heeft een motie aangenomen met betrekking tot de injecties van productiewater door de NAM. Bovendien heeft ons dagelijks bestuur staatssecretaris Vijlbrief van Mijnbouw vorig jaar, via een brief, opgeroepen om de kans op verontreiniging van grond- en oppervlaktewater bij de productie en transport van productiewater tot een minimum te beperken door het te verwerken op de plek waar het vrijkomt: in Schoonebeek. Daarbij pleit het bestuur voor vergaande zuivering van het productiewater met de best beschikbare technieken.  Het heeft er tevens op aangedrongen om te kiezen voor een robuust systeem van leidingen en installaties, waarbij gebruik gemaakt wordt van materialen die goed bestand zijn tegen de wisselende samenstelling van het productiewater.  Ook heeft het dagelijks bestuur opgeroepen tot een intensieve, gedegen monitoring van de gebruikte leidingen en installaties en hebben zij gevraagd om voor te schrijven dat het gebruik van zogenaamde mijnbouwhulpstoffen (chemicaliën die aan het productiewater worden toegevoegd) tot een absoluut minimum beperkt wordt. Daarbij zou ingezet moeten worden op het gebruik van biologisch afbreekbare stoffen.  We zijn blij dat veel van de punten die we hebben aangedragen worden opgevolgd. Zo vervalt de lange transportafstand naar Twente, doet de NAM onderzoek naar biologisch afbreekbare hulpstoffen, zet de NAM in op kunststof buizen (zodat gebruik van mijnbouwhulpstoffen kan worden beperkt) en heeft de NAM (gedegen) onderzoek gedaan naar de verschillende verwerkingsvarianten van het productiewater. Puurwaterfabriek Waterschap Vechtstromen is aandeelhouder van NieuWater, het bedrijf dat de Puurwaterfabriek in Emmen exploiteert. In de Puurwaterfabriek wordt van gezuiverd rioolwater uit de naastgelegen rioolwaterzuivering op een duurzame wijze puur water gemaakt. Ons doel is om er zo voor te zorgen dat de NAM geen drinkwater of grondwater hoeft te gaan gebruiken bij hun oliewinningsproces. Want gebruik van grote hoeveelheden drinkwater / grondwater zou de waterbeschikbaarheid in Zuidoost-Drenthe voor natuur en landbouw verminderen.  De Puurwaterfabriek is in de loop der jaren ook een belangrijk onderdeel geworden bij de zoektocht naar innovatieve manieren van zuiveren en hergebruik van afvalwater.  Stoppen met leveren van puur water aan de NAM? De beslissing of de oliewinning doorgaat of niet ligt bij de minister van EZK. Door te stoppen met het leveren van puur water zou NieuWater niet alleen contractbreuk plegen, maar wordt de NAM ook gedwongen om alsnog gebruik te gaan maken van drinkwater of grondwater. Dat zou alsnog een negatief effect hebben op de waterbeschikbaarheid voor de natuur en landbouw in Zuidoost-Drenthe.)
26 juni 2024487.44 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221005_update_qa_schoonebeek_productiewaterverwerking_30-09-2022.pdf
Q&A Document – Schoonebeek Productiewaterbehandeling UPDATE: 28-09-2022 Vraag Beantwoording / Documentverwijzing THEMA: Project informatie - algemeen Antwoord gemaakt door 1 Hoe gaat de omschakeling van een gas naar een injectielocatie? Kunnen de twee functies tegelijkertijd? In principe kan een put of alleen voor productie of alleen voor injectie worden toegepast, dus niet voor de twee functies tegelijkertijd. Op de locatie SCH-447 kunnen zowel injectieputten als productieputten voorkomen. Het gaat dan wel om verschillende putten die naar verschillende locaties in de ondergrondse gasvelden gaan. Een productieput en een injectieput moeten ver genoeg uit elkaar liggen, want anders komt het geïnjecteerde water in de productieput en zal deze geen gas meer produceren. NAM 2 Wat is het tijdspad? Vergunningen vs. projectuitvoering? Het tijdpad van de benodigde procedures werken we uit in een schema. Dit zullen we op de bijeenkomst van 21 september presenteren en toelichten. Daarna zal dit schema t.z.t. ook te vinden zijn op: www.mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek NAM 31 NIEUWE VRAAG 28-09-2022: Ik constateer dat jullie veel vragen die uit het gebiedsproces komen onvolledig, onjuist, onduidelijk of helemaal niet beantwoorden. Wat is jullie gedachte hierachter? Neem mij eens mee in het proces van het beantwoorden van de vragen, hoe gaat dat in z’n werk? Wie zorgt eigenlijk voor de antwoorden? En wie is eindverantwoordelijk voor de antwoorden? De antwoorden worden gemaakt door EZK en door NAM. We proberen dit zo goed mogelijk te doen. Na een ronde tafel sessie bespreken EZK en NAM de vragen en spreken we af wie de desbetreffende vraag zal beantwoorden. De antwoorden van EZK worden door Frank Denys of door Jan Ebbing gemaakt. Ruud Cino is verantwoordelijk voor de EZK antwoorden. De antwoorden van NAM worden gemaakt door Hans Ardesch, Jacob Spiegelaar of Erwin Bruinewoud. Voor de antwoorden van NAM is Jacob Spiegelaar verantwoordelijk. Naar aanleiding van deze vraag is aan de rechterkant van de tabel een kolom toegevoegd waarin staat wie het antwoord heeft gegeven. EZK THEMA: Communicatie 3 Technische informatie is te technisch voor de belanghebbenden Alle partijen hebben begrip voor dit verzoek. In dit gebiedsproces zullen we daar meer zorg aan besteden, zodat alle informatie – in rapporten, nieuwsbrieven, informatieavonden of websites – zo duidelijk mogelijk zijn voor een breed publiek. NAM, EZK 4 Communicatie – algemeen: ‘wees helder’; snel duidelijkheid over het plan en in spreekklare taal 5 Pleidooi voor publiekssamenvattingen Dit is een goed voorstel en gaan we doen. Deze publiekssamenvattingen zullen t.z.t. te vinden zijn op mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek EZK, NAM 6 Er komt een website. Is deze al in de lucht? Website: ‘helder en begrijpelijk’ Deze website is inmiddels beschikbaar: www.mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek. We streven ernaar zoveel mogelijk heldere en up-to-date informatie te delen op deze website. EZK THEMA: Waterbehandeling; hoe zit het? / wat doet het? / wat kan er? / minnen&plussen 7 Is er een overzicht van de voor- en tegens van waterinjectie in een olie- of gasveld? De mogelijke voor- en nadelen van waterinjectie in een olie- of gasveld zijn onderzocht in milieueffectrapportages. In 2006 is er een MER opgesteld. In 2016 is er een update gemaakt (Herafwegingsrapport RHDVH 2016). En deze is vervolgens geactualiseerd in 2022 (Herafwegingsrapport RHDVH 2022). De onderzoeken worden regelmatig geactualiseerd zodat voortschrijdende technieken en inzichten meegenomen kunnen worden. In deze onderzoeken zijn de mogelijke effecten op het milieu, de risico’s voor de korte en lange termijn en kosten in beeld gebracht. Ook is gekeken naar alternatieven voor waterinjectie, bijvoorbeeld het productiewater zo schoon maken dat het op het oppervlaktewater geloosd kan worden. Uit deze onderzoeken blijkt dat het schoonmaken van productiewater veel energie kost en een grote hoeveelheid zout oplevert, die weer verwerkt moet worden met gevolgen voor het milieu. Het injecteren van productiewater in lege gasvelden blijkt de milieuvriendelijkste manier van afvoeren. We werken aan een publiekssamenvatting van het Herafwegingrapport (ook te vinden op https://www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie- in-twente-drenthe.html ), daarin komt ook een uitleg over de werking van waterstromen, waterzuivering en waterinjectie aan de orde. NAM 8 Hoe werken de waterstromen? NAM 9 Er is een motie in de Tweede Kamer aangenomen voor een schoner en beter circulair proces. Komt dat er? Op de bijeenkomst van 21 september is het stappenplan gepresenteerd. In deze presentatie worden deze vragen beantwoord. De presentatie wordt gepubliceerd op de website www.mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek NAM http://www.mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek http://www.mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek https://www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie-in-twente-drenthe.html https://www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie-in-twente-drenthe.html http://www.mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek 10 Toepassen nieuwste technieken – leg nieuwe putten aan. Risico's beperken door nieuwe materialen Op de bijeenkomst van 21 september is het stappenplan gepresenteerd. In deze presentatie worden deze vragen beantwoord. De presentatie wordt gepubliceerd op de website www.mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek NAM 11 Waterinjectie in Twente, enorm veel onrust, veel misgegaan. Motie aangenomen om water zover mogelijk te zuiveren. Wat gaan jullie doen om het te zuiveren? Kan het gezuiverd worden? We werken aan een publiekssamenvatting van het Herafwegingrapport (ook te vinden op https://www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie- in-twente-drenthe.html ), daarin komt ook een uitleg over de werking van waterstromen, waterzuivering en waterinjectie aan de orde. NAM 12 Wat kan er gezuiverd worden? Wat gaat de NAM eraan doen? We werken aan een publiekssamenvatting van het Herafwegingrapport (ook te vinden op https://www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie- in-twente-drenthe.html ), daarin komt ook een uitleg over de werking van waterstromen en waterinjectie aan de orde. NAM 13 Hoe werkt het schoner worden? Wat is de rol van de materiaalkeuze? Door gebruik te maken van nieuwe materialen (transportleiding, nieuwe put) kunnen minder mijnbouwhulpstoffen worden gebruikt. Het waterinjectieproces wordt schoner omdat er minder stoffen moeten worden toegevoegd. NAM 14 Water doorzuiveren tot oppervlaktewater, dit kan helpen bij droogte Doorzuiveren tot een dusdanig niveau dat het aan het oppervlaktewater kan worden toegevoegd is een mogelijkheid. Het is een kostbaar proces en er blijven reststoffen achter. Verder wordt in het winningsproces zo min mogelijk oppervlaktewater gebruikt. Meer hierover is te lezen in het volgende artikel. Bij het ontwerp van de productie van water voor stoominjectie is al rekening gehouden met het onderwerp droogte; hieruit is onder andere de keuze gevallen om het effluent van de rioolwaterzuivering van Emmen toe te passen; zie ook recent artikel in een vakblad voor watertechnologie: https://www.h2owaternetwerk.nl/vakartikelen/ultrapuur-water-uit-rwzi-effluent-bijna-10-jaar-ervaring-in-emmen Quote uit artikel: “In zuidoost-Drenthe is de beschikbaarheid van oppervlakte- en grondwater in de zomer beperkt. Daarom is gekozen om effluent van de RWZI Emmen te gebruiken als bron voor de UPW-productie. De fabriek staat in een gebied met (oppervlakte)watertekorten in de zomer. In de droge periode wordt water vanuit het IJsselmeer naar het oosten van Drenthe gepompt. Mede daarom is destijds besloten om te streven naar een zuivering met een minimaal gebruik van chemicaliën, waarbij ook afvalstromen tot een minimum worden beperkt.” NAM 32 NIEUWE VRAAG 28-09-2022: Kan er ook geprobeerd worden om minder water op te pompen tijdens de olieproductie? Tijdens het oppompen van de olie minder water produceren is bij dit type putten niet mogelijk, het zijn lange horizontale putten die over de hele lengte van de producerende laag open zijn. Wel kan de selectie van de putten (het aan of uit zetten) ervoor zorgen dat er minder water meekomt. Bij stoominjectie geldt wel dat vooral het water de olie in beweging zet, hoe meer water door de producerende laag gaat, hoe efficienter de olieproductie. NAM THEMA: Risico's 16 Risico’s op lekkages. Wat is er gebeurd in Duitsland ? (LBEG). Lekkeage van enkel / dubbelwandige put. Beantwoording vraag stelt dat dit zich in NL niet kan voordoen. Klopt dat wel? UPDATE 28-09-2022: beantwoording wordt nogmaals besproken met SodM. Komt ook aan bod in de bijeenkomst met SodM op 6 oktober. Bijgevoegd de link naar de website van LBEG omtrent het incident: LBEG.info » Wie konnte es zu dem Austritt des Lagerstättenwassers kommen? 1) In Emlichheim is er een lekkage vanuit de put opgetreden omdat de wanddikte van de verbuizing van de put te zeer was afgenomen zonder dat men dat heeft onderkend. 2) In Nederland is men verplicht om de annulaire drukken -dat wil zeggen de druk tussen de binnenste en de buitenste buis in de put- te monitoren. Een verandering van de annulaire druk kan een indicatie voor een lekkage zijn van de binnenste van de dubbele wand. Er is dan niet direct sprake van lekkage naar de omgeving, omdat de buitenste van de dubbele wand nog intact is. Daarnaast moeten de mijnbouwondernemingen verplicht jaarlijks de wanddiktes van de verbuizing meten, zodat hieruit een corrossietrend opgemaakt kan worden. Als uit de metingen blijkt dat de wanddikte te veel is afgenomen kan dit leiden tot een vervanging van een verbuizing, voordat er daadwerkelijk een lekkage optreedt. Deze methodiek is vastgelegd in het putintegriteit zorgsysteem en SodM houdt toezicht op de uitvoering daarvan. 3) Het voorkomen van een dergelijk incident in Nederland kan niet op voorhand worden uitgesloten. Er is echter geen aanleiding om te verwachten dat een dergelijk incident zich in Nederland zal voordoen, omdat iedere mijnbouwonderneming in Nederland een deugdelijk putintegriteit zorgsysteem heeft geïmplementeerd, waar het SodM toezicht op houdt. Uit dit toezicht volgen geen signalen dat er zorgen zijn over de putintegriteit bij de Nederlandse mijnbouwondernemingen. SodM heeft de oorzaken van het incident besproken met de Duitse toezichthouder, en de Duitse mijnbouwonderneming die het incident veroorzaakt heeft. Er is geen aanleiding tot het nemen van aanvullende maatregelen in Nederland. EZK 33 UPDATE VRAAGSTELLING (28-09-2022): Wat zijn de ‘persoonlijke’ riscico’s voor omwonenden van Shoonbeek-313 (Katshaarweg) voor de huidige situatie en eventuele toekomstige situaties. Wat zijn de ‘persoonlijke’ riscico’s voor omwonenden van een waterinjectielocatie (specifiek locatie 313). Uitsplitsen naar gaswinning, gaswinning en waterinjectie, waterinjectie Met de omwonenden wordt een afspraak gemaakt voor een rondleiding op locatie en een toelichting op de risico-inventarisaties. In het komende proces worden de mogelijke risico’s in beeld gebracht. Dit is afhankelijk van de wijze waarop het project uitgevoerd gaat worden. In principe zijn de risico’s lager bij een waterinjectielocatie dan bij een gaswinlocatie. NAM http://www.mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek https://www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie-in-twente-drenthe.html https://www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie-in-twente-drenthe.html https://www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie-in-twente-drenthe.html https://www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie-in-twente-drenthe.html https://www.h2owaternetwerk.nl/vakartikelen/ultrapuur-water-uit-rwzi-effluent-bijna-10-jaar-ervaring-in-emmen https://lbeg.info/?pgId=231&WilmaLogonActionBehavior=Default https://lbeg.info/?pgId=231&WilmaLogonActionBehavior=Default 17 Wordt fauna meegenomen in de plannen, rapportages en MER (toen en nu)? Ja, de mogelijke gevolgen voor fauna worden onderzocht en als er sprake is van mogelijke gevolgen dan wordt aangegeven welke oplossingen hiervoor mogelijk zijn (mitigatie en compensatie). Dit wordt meegenomen in vergunningen en de MER-beoordeling. Deze zal waarschijnlijk in september kunnen worden gedeeld. NAM 18 Vergelijk met Duitse afvalwaterstromen? Wat gebeurt daar mee? wat zit daar in? Hoe heeft dat invloed op Schoonebeek? Ook in Duitsland is waterinjectie in de ondergrond de gebruikelijke manier om het water af te voeren. Het olieveld Schoonebeek houdt niet op bij de landsgrenzen. Dit olieveld is het grootste olieveld op het vasteland van Noordwest-Europa en strekt zich ook uit tot in Duitsland. De oliewinning uit dit grote olieveld wordt in Nederland gedaan door NAM en in Duitsland door drie andere olie- en gasbedrijven. Om de olie goed te kunnen winnen uit dit grensoverschrijdende olieveld, wordt zowel in Nederland als in Duitsland stoom geïnjecteerd om de olie vloeibaar te maken. NAM maakt de stoom van gezuiverd rioolwater. In Duitsland wordt hiervoor veelal grondwater gebruikt. In een enkel geval wordt een klein deel van het productiewater dat vrijkomt bij de oliewinning gezuiverd om er stoom van te kunnen maken. De restzouten, mineralen en andere stoffen die vrijkomen bij deze zuivering, worden samen met de rest van het productiewater weer in de diepe ondergrond geïnjecteerd. Zowel in Nederland als in Duitsland worden de meegekomen zouten en mineralen uit de bodem dus met het water teruggevoerd naar de diepe ondergrond. NAM THEMA: Monitoring 19 Hoe richt je een monitoringssysteem in? Wat zou er gemonitord moeten worden? Wie controleert het? De waterinjectie staat onder toezicht van Staatstoezicht op de Mijnen (SodM). Tijdens de waterinjectie wordt op een aantal parameters regelmatig gemonitord en gemeten. In het Herafwegingsrapport bijlage 6 is een compleet overzicht bijgevoegd. Het betreft onder meer de waterkwaliteit, drukmetingen in het gasveld, de toegevoegde hulpstoffen, inspecties van de putten en de leidingen en seismiciteit. NAM monitort deze aspecten en rapporteert hierover in twee periodieke rapportages: een jaarlijkse rapportage en een zesjaarlijkse evaluatie. - De jaarlijkse rapoprtage gaat over hoeveel productiewater is geïnjecteerd of geloosd en het gebruik van mijnhulpstoffen (anti- corrosiemiddel, emulsiebreker, anti-ijsvormingsmiddel). Dit wordt gecontroleerd door SodM. Ook voor iedere verandering in het gebruik van hulpstoffen moet SodM toestemming verlenen. Elke 3 jaar bepaalt SodM voor de afgegeven vergunning opnieuw hoeveel mijnbouwhulpstoffen de NAM mag gebruiken. SodM controleert dit aan de hand van de rapportages en door onaangekondigde inspecties. - De zesjaarlijkse rapportage gaat over de mogelijke milieueffecten. Deze worden elke 6 jaar opnieuw in beeld gebracht, zodat nieuwe technieken en inzichten meegenomen kunnen worden. Dit is gekoppeld aan de vergunning, en wordt getoetst door het Ministerie van EZK. - Ook de injectieputten en watertransportleidingen worden regelmatig geïnspecteerd op eventuele lekkages. SodM ziet hierop toe. - Het KNMI heeft een breed netwerk van seismometers door Nederland en monitort eventuele bodembeweging. 20 Als de tolueenfilters operationeel zijn dan wordt het tolueen uit het injectiewater gehaald. Waar gaat het tolueen naar toe? Wie zijn de verwerkers en wie heeft de verantwoordelijkheid hiervoor? Mochten de tolueenfilters operationeel worden, dan gebeurt de filtratie met aktief-kool. Dit filtermateriaal wordt door een gespecialiseerd en gecertificeerd bedrijf – Chemviron Belgie - zowel aan- als afgevoerd. Het filtermateriaal wordt op locatie van het bedriijf weer geschikt gemaakt voor hergebruik. . 21 Wat gebeurt er met de drukken in de ondergrond door gaswinning, oliewinning, stoominjectie en water-injectie? UPDATE 28-09-2022: een uitgebreidere toelichting wordt gewenst: “welk effect heeft waterinjectie precies op de druk – hoe werkt dat precies? “ In dit project is sprake van oliewinning. Om de olie te kunnen winnen wordt er stoom in de diepe ondergrond geïnjecteerd. Vervolgens komt de olie samen met formatiewater en gecondenseerde stoom weer naar boven (het productiewater). Door de productie wordt de druk in het olieveld verlaagd, en met het injecteren van de stoom wordt de druk verhoogd. De druk wordt continu gemonitord. Als de druk oploopt, dan wordt dit gereguleerd door minder stoom te injecteren. Zo blijft de druk in balans. UPDATE 28-09-2022: Op dit moment heerst er in de producerende laag een druk die veel lager is dan de originele druk. Bij het injecteren van stoom oftewel water wordt de druk lokaal hoger dan het omringende deel van de producerende laag, waardoor het water en de opgewarmde olie stromen in de richting van de productieput. Bij de productieput is de druk namelijk lager doordat de pomp in de put het olie- en watermengsel naar boven haalt. In balans blijft de druk vrijwel gelijk, dus lager dan de originele druk in de producerende laag. 34 NIEUWE VRAAG 28-09-2022: Ik heb geconstateerd dat SodM de belangrijkste conclusies uit het rapport van de KU Leuven niet heeft overgenomen in de brief “oordeel naar aanleiding voorval ROW-2” d.d. 30 mei 2022 aan de NAM. Wat is de gedachte hierachter? Deze vraag wordt doorgezet naar SodM. Mogelijk zal SodM tijdens de sessie op 6 oktober hierover een toelichting geven. Het antwoord wordt daarna in dit document opgenomen. SodM 35 NIEUWE VRAAG 28-09-2022: Uit het rapport van de KU Leuven komt naar voren dat de exacte oorzaak van de casing shear van ROW-2 nog niet bekend is. Het is daarom weinig zinvol om gefundeerde risico- inschattingen te maken op basis van aannames die ter discussie kunnen worden gesteld. Daarnaast staat in het rapport dat, met de kennis van nu, monitoring van injectieputten alleen de voortekenen kan registeren van een op dat moment niet meer te vermijden casing shear. Je kunt wel monitoren maar je bent altijd te laat. Bij een drukverandering is de schade er al met alle gevolgen van dien. En in het rapport wordt ook nog geconcludeerd dat het bij mitigerende maatregelen het veiligst is om uit te Deze vraag wordt doorgezet naar SodM. Mogelijk zal SodM tijdens de sessie op 6 oktober hierover een toelichting geven. Het antwoord wordt daarna in dit document opgenomen. SodM gaan van de veronderstelling dat een casing shear zich kan voordoen in élke injectieput. Het is namelijk ontzettend moeilijk om de juíste mitigerende maatregelen te nemen om de gevolgen door een breuk in de buitenbuis te voorkomen of verminderen. Hieruit concludeer ik dat, in geval van een casing shear, zelfregie en risicobeheersing door de NAM niet werkt. Hoe kan het zijn dat SodM toch tot de conclusie komt dat de NAM de risicobeheersing van de injectie van afvalwater in Twente op orde heeft? 36 NIEUWE VRAAG 28-09-2022: Hoe is het positieve advies van SodM aan EZK over het aangescherpte monitoringsplan tot stand gekomen, terwijl duidelijk is dat zelfregie en risicobeheersing door de NAM niet werkt in geval van een casing shear? Deze vraag wordt doorgezet naar SodM. Mogelijk zal SodM tijdens de sessie op 6 oktober hierover een toelichting geven. Het antwoord wordt daarna in dit document opgenomen. SodM 22 Wat wordt er allemaal gemonitord? Aardtrillingen? Samenstelling injectiewater? Hoe is de (inter)actie bij afwijkingen – snelheid van opvolging. Waarom is dat misgegaan in Twente? In het Herafwegingsrapport bijlage 6 is aangegeven welke onderdelen worden gemonitord en met welke frequentie. Sommige onderdelen worden continue gemonitord, zoals bijvoorbeeld de seismometers. Andere onderdelen worden op gezette tijden gemonitord. Zodra er een afwijking wordt geconstateerd wordt dit gerapporteerd en volgt er actie. Het rapport is te vinden via deze link: https://www.nam.nl/gas-en- olie/aardolie/waterinjectie-in-twente-drenthe.html NAM 23 Geologische ‘afwijkende’ informatie (bron: KNMI) Voorstel: Dit onderwerp kan in de sessie met de KNMI nader worden besproken. KNMI Sub – Monitoring:wensen 24 Injectiewatersamenstellingen Dit is onderdeel van het Waterinjectie management plan; zie voorbeeld Twente en wordt momenteel ook jaarlijks gerapporteerd en aangeboden aan de desbetreffende instanties, zoals Staatstoezicht op de Mijnen. Voor meer informatie, zie ook Twente WIMP update 2021 draft (nam.nl) en NAM SCH (olie) waterinjectie 2019 NAM 25 “Jaarrapportage Schoonebeek operaties” Dit vindt de NAM een goed idee en stelt voor om dit onderdeel te laten zijn van het nog op te stellen Afsprakenkader, voor borging van deze activiteit. Het afsprakenkader volgt later in een apart document. Ook dit zal te vinden zijn op www.mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek NAM 26 Reststromen samenstelling / afvoerroutes Voorstel is om dit een onderdeel te maken van het Afsprakenkader en “jaarrapportage Schoonebeek” NAM 27 Reservoirdrukken NAM 28 Informatie – Integriteit infra-structuur NAM 29 Waarschuwings-monitoring – is dat mogelijk? De mogelijkheden hiervoor zullen we verkennen en afspreken in het kader van het op te stellen Afsprakenkader NAM THEMA: Waarborging 37 Gaan de afspraken mee bij een mogelijke verkoop van het olieveld Schoonebeek? Ja, het ministerie van EZK vindt het belangrijk dat de afspraken goed geborgd worden en bij een eventuele verkoop overgaan naar de volgende producent. De manier waarop dit geregeld wordt (via bijvoorbeeld vergunningen) moet nog worden uitgewerkt. De Staatssecretaris kan bij een eventuele verkoop van het olieveld weigeren om de vergunning over te dragen aan een bepaalde partij. In dat geval kan die partij geen partij geen oliewinnen. EZK 30 Zijn er juristen bij betrokken bij het Gebiedsproces? Ja, zij zullen onder meer worden gevraagd om de afspraken die we maken in dit gebiedsproces te bekijken op haalbaarheid en waarborging. NAM, EZK 38 NIEUWE VRAAG 28-09-2022: Wat houdt de NOGEPA gedragscode in, welke wordt vermeld in het de contouren van het concept Afsprakenkader. De gedragscode is opgesteld in nauw overleg met betrokkenen bij projecten en geeft algemene richtlijnen voor het zorgvuldig betrekken van de omgeving bij olie en gasprojecten uit kleine velden op land. De gedragscode is ondertekend door de leden van NOGEPA (ELEMENT) -de branchvereniging van de olie- en gasindustrie. Het document stamt uit 2017: https://www.nogepa.nl/wp- content/uploads/2019/01/NOGEPA_Gedragscode_boekje2-1.pdf NAM https://www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie-in-twente-drenthe.html https://www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie-in-twente-drenthe.html https://www.nam.nl/oil-and-gas-production/oil/water-injection-in-twente/downloads-water-injection-twente/_jcr_content/par/expandablelist/expandablesection_1129211072.stream/1653964044692/37dac2b88a9b61425d26f7ee05b720180feae070/waterinjectie-management-plan-2021.pdf https://www.nam.nl/oil-and-gas-production/oil/water-injection-in-twente/downloads-water-injection-twente/_jcr_content/par/expandablelist/expandablesection_527486608.stream/1648627055362/008e79d107687942e762bf2f08570d023acdad09/summary-annual-report-injection-water-twente-2021.pdf https://www.nogepa.nl/wp-content/uploads/2019/01/NOGEPA_Gedragscode_boekje2-1.pdf https://www.nogepa.nl/wp-content/uploads/2019/01/NOGEPA_Gedragscode_boekje2-1.pdf
26 juni 2024184.04 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230123_re_kernboodschappen_nam_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: maandag 23 januari 2023 09:07 Aan: Onderwerp: RE: Kernboodschappen NAM Bijlagen: Kernboodschappen NAM v1.docx Hoi , Mijn uiteindelijke versie. Is die wat jou betreft akkoord? Ik heb korte kernboodschappen gemaakt met daaronder wat uitgebreidere info. Groet, Van: @vechtstromen.nl> Verzonden: vrijdag 20 januari 2023 17:18 Aan: @vechtstromen.nl> Onderwerp: RE: Kernboodschappen NAM , onderstaande mail kwam ik net tegen in mijn box met concepten. Kennelijk is de mail niet verstuurd gisteren. Excuses daarvoor. Hierbij alsnog. Goed weekend! Hoi , Mooie opzet! Bijgevoegd mijn opmerkingen. Met vriendelijke groet, 06- Van: @vechtstromen.nl> Verzonden: donderdag 19 januari 2023 16:25 Aan: @vechtstromen.nl> Onderwerp: Kernboodschappen NAM Hoi , Als bijlage al vast mijn eerste ruwe versie van de kernboodschap(pen) m.b.t. de NAM. Groet, T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl 2 De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 2024717.17 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220614_bep-2254_kennisgeving_vragenmarkt_schoonebeek.pdf
Kennisgeving onderwerpen als het gebiedsproces, de ondergrond, grondwater, technische aspecten van de activiteiten, toezicht en handhaving, en monitoring. Wilt u meer weten? Meer informatie over de oliewinning in de regio Schoonebeek is te vinden op de website www.mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek, en www.nlog.nl. Ook kunt u op de website www.nam.nl meer informatie vinden over de activiteiten van de NAM. Voor meer informatie kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de heer M.E. Kuiper (telefoon: 070 - 378 6814; e-mail: m.e.kuiper@minezk.nl). Van 1947 tot 1996 heeft de Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V. (NAM) aardolie gewonnen uit het Schoonebeek- olieveld vanaf verschillende mijnbouwlocaties rondom Schoonebeek. In 2011 heeft NAM de oliewinning bij Schoonebeek hervat waarbij stoominjectie wordt toegepast. Bij de oliewinning komt ook productiewater mee naar boven die op dit moment nog wordt geïnjecteerd in een leeg gasveld in Twente. NAM bekijkt momenteel hoe zij deze productiewaterstroom op een andere manier kan verwerken. Organisatie vragenmarkt Schoonebeek, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat Organisatie vragenmarkt Om omwonenden de gelegenheid te geven in gesprek te gaan over de plannen met de betrokken partijen en vragen te stellen, organiseert het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een vragenmarkt. Bij deze vragenmarkt zullen ook de NAM, TNO, het Staatstoezicht op de Mijnen, KNMI aanwezig zijn om vragen te beantwoorden. U bent van harte welkom op deze vragenmarkt om informatie te krijgen, en vragen te stellen, over het gebiedsproces, de plannen, de verwachte tijdsplanning en de te volgen procedures. De vragenmarkt wordt georganiseerd op woensdag 29 juni 2022 van 17.00u tot 21.00u in ’t Aole Gemientehoes in Schoonebeek. Parallel aan een publiekelijk toegankelijke vragenmarkt zullen de aanwezige partijen om 19.00u en 20.00u presentaties gegeven over
26 juni 20241.44 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...128...177