Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20230208_fw_oplevering_review_van_rhdhv_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: woensdag 8 februari 2023 09:01 Aan: ; ; CC: ; Onderwerp: FW: Oplevering definitie notitie project - Review van RHDHV rapport “Onderzoek Oliewinning Schoonebeek” Bijlagen: TNO-100348172-Evaluatie-RHDHV-rapport-Schoonebeek-Final06022023_def.pdf Urgentie: Hoog Hoi en Bijgaand de definitieve versie van de TNO-review. Willen jullie svp deze versie archiveren en deze versie benutten in de bestuurlijke processen? Zorg er svp voor dat een eerdere versie, die we als vertrouwelijk stuk hebben gekregen, niet wordt verspreid. Met en wil ik in een volgend gesprek stil staan bij evt. vragen uit pers of politiek en woordvoering. Suggesties daarvoor zijn welkom. Ik zal e.e.a. ook afstemmen met ( opvolger ) Met vriendelijke groet, Van: @tno.nl> Verzonden: dinsdag 7 februari 2023 18:16 Aan: @emmen.nl> CC: @tno.nl> Onderwerp: RE: Oplevering definitie notitie project - Review van RHDHV rapport “Onderzoek Oliewinning Schoonebeek” Beste , Volgend op onderstaande en onze communicatie daarna via WhatsApp, vindt hierbij de bijgestelde versie van de gisteravond gestuurde definitieve notitie. Hierin zijn de issues die ik gisteravond zelf niet kon verhelpen opgelost door de secretaresse zo net. Daarnaast zit het logo van TNO er nu ook goed in. Deze versie daarom graag straks publiek maken en niet die van gisteren. Nogmaals, aan de inhoud van dit document is niks veranderd tov. van wat gisteravond is gestuurd. Als laatste, via de WhatsApp werd nog door je gesuggereerd om vandaag te bellen. Wat mij betreft doen we dat donderdag pas. Groeten, From ) Sent: maandag 6 februari 2023 22:46 To: @emmen.nl> Cc: @tno.nl> Subject: Oplevering definitie notitie project - Review van RHDHV rapport “Onderzoek Oliewinning Schoonebeek” 2 Beste , Onder vermelding van het van toepassing zijnde projectnummer 060.55924 wordt hierbij namens TNO de definitieve versie van de notitie opgeleverd van het project zoals vermeld in de subject van deze e-mail. Zoals vorige week donderdag afgesproken kan deze notitie nu onderdeel zijn van het dossier voor verdere beraadslagingen van de vier overheden waarvoor dit project is uitgevoerd. Daarmee wordt deze notitie ook publiek op woensdag 15 februari 2023. Graag krijgen we daarvan een bevestiging als deze online staat. In ons laatste gesprek is ook stil gestaan bij de wens om RHDHV nog te kennen in deze notitie voorafgaand aan de beraadslagingen. Zoals besproken kan de notitie met RHDHV nu door de gemeente Emmen worden gedeeld met RHDHV, maar blijft TNO afzijdig in het verdere proces. Wel zouden we nog willen aanbevelen RHDHV vooral (eerst) te laten reageren op de conclusies van onze review. Bij een review door RHDHV van onze notitie is er namelijk een risico dat er teveel (eerst) gaat worden stilgestaan bij onze detail bevindingen. Als laatste nog over deze definitieve versie van de notitie het volgende. Er is uiteindelijk voor gekozen om de detail bevindingen niet in een annex onder te brengen, maar wel een leeswijzer aan te brengen die de lezer zou kunnen doen besluiten na het lezen van de twee inleidende secties eerst de overkoepelende conclusies tot zich te nemen. Verder is me bij het genereren van de pdf-versie net opgevallen dat er twee deficiënties in de pdf zijn ontstaan: De datum op de eerste pagina springt steeds op de datum van de dag in januari dat we voorzichtig met de notitie zijn begonnen. Daarnaast wordt nu bij de referentie op pagina 2 en verder steeds iets toegevoegd wat daar niet hoort. Dit behoeft morgen nog even de “finishing touch” van onze secretaresse en ik verwacht in de loop van de dag dus nog een update van de notitie te sturen en die dus qua inhoud ongewijzigd gaat zijn. Mocht bovenstaande verder aanleiding geven om contact te hebben, laat dat vooral weten. Ik verwacht verder later deze week nog even kort contact op te nemen over de (administratieve) afronding. Mede namens , groeten, Projectmanager T +31 (0) E @tno.nl Location This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. TNO accepts no liability for the content of this e-mail, for the manner in which you use it and for damage of any kind resulting from the risks inherent to the electronic transmission of messages.
26 juni 2024720.98 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221220_v-2-a-verslag_db20221213_concept_passage_geredigeerd.pdf
Vergadering van dagelijks bestuur Vergaderdatum 13 december 2022 Tijdstip 09.00 – 12.30 uur Vergaderlocatie Almelo, bestuurskamer 0.07 Aanwezig S.M.M. Kuks (voorzitter), R.I. Andringa (secretaris), B.H.M. Aarnink, J. van Agteren, D.E.J. Lievers, W. Stegeman en , verslag) Afwezig 2. Dilemmanotitie bijdragenregelingen mijnbouwactiviteiten Portefeuillehouder leidt het onderwerp kort in. De notitie wordt besproken. Het DB vindt het een goede en gedegen notitie, die goed helpt bij het bestuurlijke gesprek. Het DB kan zich goed vinden in de conclusies van het memo om niet deel te nemen aan gebiedsfonds in het kader van mijn bouwactiviteiten (en dit initiatief in Schoonebeek), onder andere: • om als waterschap goed positie te kunnen houden als onafhankelijk adviesorgaan; • omdat bijdragenregelingen bedoeld zijn als compensatie voor overlast; de bijdragen zouden ten bate moeten komen van partijen die recht hebben op wederkerigheid, niet aan een overheid; • omdat wel deelnemen zou betekenen dat het waterschap verdient (en verbindt met) aan de afvalwaterstroom; • omdat wel deelnemen niet in lijn is met de AB-motie. Het DB vraagt portefeuillehouder Nettie Aarnink om deze conclusie om niet deel te nemen aan gebiedsfonds in het kader van mijn Aartsen bouwactiviteiten (en dit initiatief in Schoonebeek) te verwoorden in een DB-voorstel waarin de argumenten uit de dilemmanotitie en bovenstaande aanvullingen zijn verwerkt, en dit ter besluitvorming te agenderen voor het DB.
26 juni 2024134.34 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221102_overzicht_gebiedsproces_schbk_geredigeerd.pdf
1 Van: @shell.com Verzonden: woensdag 2 november 2022 09:02 Aan: ; @drenthe.nl; @minezk.nl; @coevorden.nl; @emmen.nl; CC: @shell.com; @shell.com Onderwerp: Overzicht Gebiedsproces Schoonebeek Oliewinning Bijlagen: 20221102 Overzicht Gebiedsproces Schoonebeek Oliewinning.pdf Dames, Heren, Dank voor uw emails, zie hierziene bijlage. Groet,
26 juni 2024374.79 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220930_afsprakenkader_concept_01.pdf
CONCEPT_01 1 Afsprakenkader Gebiedsproces Productiewaterverwerking Schoonebeek Versie: Concept_01 Datum : 28 september 2022 1. Doel en tot stand komen van het Afsprakenkader Deze paragraaf gaat in op het doel en de totstandkoming van het Afsprakenkader. Het schetst de aanleiding en achtergrond, de betrokken partijen en partners en het doorlopen proces. Ook wordt duidelijk gemaakt wat de status is en hoe partijen hier mee zullen omgaan.  Bij de oliewinning in Schoonebeek komt productiewater vrij. Onderzoek heeft laten zien dat de huidige wijze van verwerking, waterinjectie, de voorkeur heeft boven andere alternatieven. Doel van dit Afsprakenkader is dat voordat waterinjectie in de Schoonebeker gasvelden tot uitvoering kan komen, eerst met een brede vertegenwoordiging van lokale en regionale belanghebbenden aanvullende afspraken worden gemaakt, die tegemoetkomen aan de zorgen en wensen vanuit de omgeving;  Kernwoorden in dit gebiedsproces en de opvolging daarvan zijn: duidelijkheid (voor één uitleg vatbaar), een transparant proces en een open communicatie;  De brede vertegenwoordiging van belanghebbenden bestaat uit: dorpsbelangen Schoonebeek, Industriekring Schoonebeek, Natuurvereniging Stroomdal, LTO afdeling Schoonebeek, een aantal individuele inwoners uit Schoonebeek en omliggende buurtschappen, Provincie Drenthe, Waterschap Vechtstromen, gemeente Emmen en gemeente Coevorden;  Onder regie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat zijn een aantal bijeenkomsten georganiseerd onder de noemer Gebiedsproces Waterinjectie Schoonebeek. Daarbij hebben de betrokken instanties en personen van gedachten gewisseld over de zorgen die er leven en zijn presentaties gegeven door experts met betrekking tot een aantal specifieke onderwerpen, zoals handhaving, waterbehandeling, schade en monitoring. Deze onderwerpen komen ook weer terug in dit Afsprakenkader;  Het Afsprakenkader is een zogenaamd ‘levend document’; wat inhoudt dat op basis van voortschrijdend inzicht het Afsprakenkader kan worden aangepast en het document als zodanig – met instemming van de betrokken partijen - kan veranderen. Gedane toezeggingen en afspraken kunnen niet worden gewijzigd zonder unanieme instemming; CONCEPT_01 2 2. Wettelijke afspraken – via de vergunningen - en de ELEMENT-gedragscode Deze paragraaf gaat in op wettelijke afspraken en vergunningen die nodig en relevant zijn en welke bevoegde gezagen daarbij betrokken zijn.  Om het productiewater te mogen injecteren in de diepe ondergrond moeten diverse vergunningen worden aangevraagd en verleend. In deze vergunningen worden voorwaarden opgenomen ten aanzien van o.a. de effecten van de winning, veiligheid, milieubelasting en periodieke rapportageverplichtingen.  Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) is als onafhankelijk toezichthouder op de delfstoffen- en energiewinning in Nederland, belast met het toezicht op deze mijnbouw activiteiten.  De NAM zal het projectuitvoering doen conform de ELEMENT-gedragscode Kleine Velden (ELEMENT – voorheen NOGEPA is de branche-organisatie voor de Nederlandse Olie en Gas industrie). De NAM heeft op 7 september 2017 mede de “Gedragscode – gaswinning kleine velden” getekend. De gedragscode is opgesteld in nauw overleg met betrokkenen bij projecten en geeft algemene richtlijnen voor het zorgvuldig betrekken van de omgeving bij olie en gasprojecten uit kleine velden op land. De sector geeft met deze gedragscode invulling aan de wens als betrokken, betrouwbare en benaderbare speler aanwezig te zijn in de omgeving. Dat willen ze onder andere bereiken door zoveel als mogelijk in samenspraak met de direct belanghebbenden hun projecten vorm te geven. CONCEPT_01 3 3. Afspraken per thema In het gebiedsproces komt een aantal thema’s naar voren waarover partijen het wenselijk vinden om nadere afspraken te maken. Deze afspraken zullen per thema worden uitgewerkt. Volgorde en thema-keuze zijn nog nader te bespreken en vast te stellen. 3.1 Algemeen 3.2 Waterbehandeling 3.3 Schadeafhandeling 3.4 Monitoring 3.5 Communicatie 3.6 Klankbordgroep uitvoeringsfase (handhaving afspraken) 3.7 Waarborging afspraken 3.8 .…. CONCEPT_01 4 4. Ondertekening Vertegenwoordigers van de bij het gebiedsproces betrokken partijen ondertekenen het Afsprakenkader Gebiedsproces Productiewaterverwerking Schoonebeek.
26 juni 2024117.15 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230306_re_vervolg_nav_vraag_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: maandag 6 maart 2023 15:51 Aan: CC: Onderwerp: RE: Vervolg nav vraag - omgeving Schoonebeek Hallo In ons gesprek gaf ik aan dat het nu niet concreter is aan te geven wat de kosten zijn voor het automatiseren, vandaar dat ik een bedrag per inlaat heb aangenomen van 40k per inlaat. Ik begreep dat deze inschatting in eerste instantie voor de NAM-vraag voldoende zou zijn. Nu geef je aan het onvoldoende basis te vinden. We hebben niet exact in beeld hoeveel inlaten je wilt automatiseren, omdat niet alles geautomatiseerd hoeft te worden naar ik begreep. Gemakshalve kun je wel een getal noemen, maar dat hebben we gewoonweg nu niet scherp genoeg. Kosten voor een (veld)kalibratie zijn dusdanig laag, die zou ik niet eens voor de NAM vraag aan willen dragen. De overige punten(gegevenskoppeling en dashboard) zijn alleen interne uren en nog te onduidelijk qua omvang om nu een concreet bedrag aan te hangen. Overigens zijn dit net als bij de kalibratie niet echt de kosten. M.a.w. veel meer verdieping kan ik er niet meer in aanbrengen of laten aanbrengen op korte termijn, dus we moeten het nu met de concreet aangegeven zaken doen vrees ik. Groet, Van @vechtstromen.nl> Verzonden: vrijdag 3 maart 2023 17:54 Aan: @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl> CC: @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl> Onderwerp: RE: Vervolg nav vraag - omgeving Schoonebeek Dag allemaal, @ , dank voor je inspanningen. Reactie van mijn kant: - Allereerst: mooi dat je een aantal alternatieven aandraagt waar ook aan gedacht kan worden qua ondersteuning door NAM. - De initiatieven rond aanpassing Stieltjeskanaalsluis/Ericasluis zijn mogelijk kansrijk, omdat ze relatief dicht bij Schoonebeek liggen (= voorwaarde NAM). Wel heeft RHDHV in haar advies vooral ingestoken op maatregelen die de watervraag beperken, in plaats van het uitbreiden van het wateraanbod. Dit vanuit de gedachte dat er grenzen zijn aan de waterbeschikbaarheid in IJssel/IJsselmeer. Of NAM bereid is bij te dragen aan capaciteitsuitbreiding is dus nog maar de vraag. - Buffer Bargerveen is ook in beeld; hiervoor neemt NAM/RHDHV contact op met Prolander. - Optimaliseren inzicht waterbalans VHV: zie hieronder. - Overige alternatieven: deze zijn naar verwachting helaas onvoldoende rijp voor NAM om op korte termijn aan bij te dragen, of ze liggen in geografische zin te ver verwijderd van Schoonebeek. Optimaliseren inzicht waterbalans VHV (dashboard): Even terug naar mijn oorspronkelijke vraag aan . Die bestond uit twee onderdelen: 1. Verzoek om een (beperkte) verdiepingsslag te maken op bijlage 1 (p 15+16) van het bijgevoegde advies ‘informatiebehoefte kanalensysteem’. Verzoek was om deze verdiepingsslag in een ‘korte klap’ met de 2 betrokken gebiedsbeheerders te maken waarbij het de bedoeling was om tot een soort plan op hoofdlijnen te komen met een grove kostenindicatie. 2. Verzoek om aan mij een naam door te geven van een contactpersoon bij Vechtstromen met wie RHDHV, vanuit haar rol als adviseur voor de NAM, een verkennend gesprek kan voeren over het hiervoor genoemde plan op hoofdlijnen. Uit onderstaande mail maak ik op dat het automatiseren van een inlaat circa k€ kost. Enkel deze informatie biedt volgens mij helaas onvoldoende basis voor een vervolggesprek met NAM. Ik denk dat het raadzaam is om een globaal overzicht/activiteitenlijst te maken waarin in ieder geval de volgende onderwerpen terug komen (scope: 5e en 6e pand Verlengde Hoogeveensche Vaart): - Calibratie bestaande debietmeetpunten [x stuks] à €/meetpunt = €… - Automatiseren van enkele kunstwerken [naam: x, y, z] à k€/kunstwerk = €…. - Veldcalibratie handmatige objecten [naam: a, b, c] à …€/kunstwerk = €… - Automatiseren gegevensverwerking handmatige objecten (automatisch omzetten van data uit de collector app naar debietgegevens in een database: de klus waar momenteel aan werkt): €… - Online gegevenskoppeling maken met objecten van derden zodat we ook die meetgegevens ontvangen zodat we de balans kloppend kunnen maken €… - Gegevens van handmatige objecten en automatische objecten verwerken in een totaaloverzicht (dashboard): €… - Totaal kosten gesommeerd: €… - Geschatte doorlooptijd: … maanden. PM: bij geschatte kosten ook de interne uren meerekenen. Kostenraming mag in dit stadium even ‘met de dikke duim’ en dient als basis voor de verkennende gesprekken met NAM (“het bal openen”). Kan later altijd nog (liefst naar beneden ) worden aangepast waar nodig. @ : zie jij kans om een dergelijke verdiepingsslag op korte termijn aan te leveren? @ : Daarnaast hoor ik graag op korte termijn wiens naam ik als contactpersoon kan doorgeven. RHDHV heeft me daar namelijk reeds een paar keer naar gevraagd. Met vriendelijke groet, 06- Van: @vechtstromen.nl> Verzonden: maandag 27 februari 2023 14:02 Aan: @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl> CC: @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl> Onderwerp: RE: Vervolg nav vraag - omgeving Schoonebeek Hallo allen, Op de vraag welke bestaande initiatieven en processen en/of projecten al spelen en die relatief snel realiseerbaar zijn en een inschatting van het bijbehorende kostenplaatje (voor zover mogelijk). Ik heb hierover ook even kort afstemming gehad met en met Hierbij een aantal concrete suggesties en wat minder concrete suggesties, die nadere uitwerking vragen: Wateraanvoer/conservering: -Vergroting pompcapaciteit Stieltjeskanaalsluis: Capaciteit wordt vergroot van 1,2 m3/s naar 1,7 m3/s. Vergroting van een 0,5 m3/s is tbv eigen inlaten en toekomstige watervraag. Omgerekend kost ons de vergroting € -Pompvervanging Ericasluis(onderdeel waterakkoord Drenthe): € - -Omloopleiding Sluis Aadorp tbv wateraanvoer richting noordelijk deel van het gebied, Co-finaciering € (deels investering en exploitatie) 3 -Automatiseren inlaten VHV n.a.v. lekverliezen(overzicht bekend behoefte automatiseren nader in kaart brengen), geschatte kosten € - per inlaat. -Installatie meetpunten Coevordersluis en Haandriksluis (GOK 2024) kosten € - € - -Onderzoek 6e pand v Echtenskanaal (nog geen concrete opdracht) -Revisie vechtcilinders € ,- Herinrichtingen(programma 1 watersysteem): -(Buffer)Bargerveen GGOR tbv N2000 kosten uitvoering (nog niet in beeld) -Herinrichting Schonebekerdiep  in voorbereidende fase; kosten uitvoering(nog niet in beeld) Hopelijk geeft dit wat meer richting aan de vraag. Met vriendelijke groet, Team Bedrijfsbureau Waterschap Vechtstromen T: 088 2203333 M: 06 E: @vechtstromen.nl Van: @vechtstromen.nl> Verzonden: maandag 13 februari 2023 13:35 Aan: @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl>; @vechtstromen.nl> Onderwerp: Vervolg nav vraag - omgeving Schoonebeek Dag collega’s, Zie hieronder een korte weergave van ons overleg met en de lopende en vervolgacties. Is iets niet goed weergegeven of mis je iets? Geef me dat gerust door. Ik kom na morgen weer in de lucht hierover. Wordt vervolgd. Achtergrond: NAM is bezig met een project in Drenthe waarbij ze stoom gebruiken om olie op te pompen. Het vuile water moet worden verwerkt. Dit kan op twee manier: 1) Water zuiveren m.b.v. een brij- en schoonwaterstroom 2) Injecteren in de bodem (zoutcavernes) Optie 2 heeft de voorkeur voor NAM. Om problemen, zoals in Twente, te voorkomen, betrekt NAM zowel ingelanden als overige (publieke) partners. NAM geeft aan iets terug te willen doen voor de omgeving (stroomgebied zuid-oost Drenthe, omgeving Schoonebeek) wat bijdraagt aan verduurzaming (van het watersysteem) en derhalve ten goede komt aan de burger en omgeving. 5 T: 088 2203333 www.vechtstromen nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 20241.13 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230110_aantekeningen_bo_stuurgroep_schoonebeek_10-1-2023_geredigeerd.pdf
3 Dit bericht en de bijgevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en alleen bestemd voor de geadresseerde(n). Indien u dit bericht niet in goede staat ontvangt, waarschuw dan de afzender.
26 juni 20241.46 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230109_i-3-b-bijlage_bestuurlijk_afsprakenkader_schoonebeek_geredigeerd.pdf
> Retouradres Postbus 20401 2500 EK Den Haag Datum Betreft Bestuurlijke afspraken Gebiedsproces Schoonebeek Pagina 1 van 3 Programma DG Groningen en Ondergrond Bezoekadres Bezuidenhoutseweg 73 2594 AC Den Haag Postadres Postbus 20401 2500 EK Den Haag Overheidsidentificatienr 00000001003214369000 T 070 379 8911 (algemeen) F 070 378 6100 (algemeen) www.rijksoverheid.nl/ezk Behandeld door T 070 @minezk.nl Ons kenmerk PDGGO / 22555262 Uw kenmerk Bijlage(n) Intern gebruik Geachte bestuurders, NAM is voornemens de waterverwerking van de Schoonebeek oliewinning in te richten op de locatie Schoonebeek. Het is in ieders belang dat dit proces zorgvuldig en transparant verloopt. Deze oliewinning en de daarbij behorende verwerking van het productiewatermoet veilig en verantwoord kunnen plaatsvinden. De bestuurlijke afspraken in dit document zijn bedoeld als een bevestiging dat de betrokken partijen een zorgvuldig en transparant gebiedsproces doorlopen en ook in de toekomst hierover blijven communiceren. Aanleiding en doel Vanaf 1947 wint de Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V. (NAM) aardolie uit het Schoonebeekolieveld vanaf verschillende mijnbouwlocaties rondom Schoonebeek. NAM onderzoekt de mogelijkheden om het productiewater van deze winning te injecteren in het dieper gelegen Schoonebeek gasveld. De omschakeling naar Drenthe biedt de kans om het verwerkingsproces van productiewater opnieuw in te richten aan de hand van nieuwe inzichten. Het opnieuw inrichten van dit verwerkingsproces houdt in: - De ruimte geven aan omwonenden hun zorgen kenbaar te maken en samen met hen nadere afspraken te maken over oa communicatie, monitoring en afhandeling van eventuele mijnbouwschade; - De ruimte geven aan de NAM om een verwerkingsmethode te kiezen die veilig is en zowel recht doet aan mens en milieu als aan het bedrijfseconomisch belang; - De ruimte geven aan de regio om te verkennen of de de oliewinning in Schoonebeek meerwaarde kan hebben voor de regio; - De vergunningverleners de mogelijkheid te geven om op basis van de geleverde onderzoeken en adviezen een afgewogen besluit te kunnen nemen. Onder regie van EZK is daarom een gebiedsproces gestart. Dit gebiedsproces kent naast deze bestuurlijke afspraken drie sporen: (1) Ontzorgen, (2) Bijdragen , (3) Vergunnen. Elk spoor heeft hierin zijn eigen tijdspad. Partijen zien gezamenlijk toe op het zorgvuldig en transparant doorlopen van dit gebiedsproces. Ontzorgen Pagina 2 van 3 Programma DG Groningen en Ondergrond Ons kenmerk PDGGO / 22555262 Intern gebruik We hebben afgesproken dat er een ontzorgingstafel komt, met een onafhankelijk voorzitter. Hier komt een afsprakenkader uit voort. Vanuit dit spoor ontzorgen werkt de NAM samen met omwonenden en andere belanghebbenden aan een afsprakenkader. De bewoners en andere belanghebbenden worden hierbij vertegenwoordigd door een onafhankelijk voorzitter. Penvoerder van dit afsprakenkader is de NAM. De afspraken die daarin kunnen worden opgenomen bestaan uit; de aard en omvang van voorgenomen activiteiten, daarmee mogelijk samenhangende effecten en de wijze waarop daarop wordt geacteerd, monitoring van milieu- en veiligheidsaspecten, omgang met mogelijke mijnbouwschade, communicatie en de inrichting van een structureel overleg voor project- en uitvoeringsfase. De onafhankelijke voorzitter coördineert de effectieve overgang van de ontzorgingstafel naar het structureel overleg met een nog op te richten stichting. Partijen zien er op toe dat er een structureel overleg wordt ingericht en dat partijen zich aan gemaakte afspraken houden. Vergunnen Partijen willen een transparant en helder vergunningentraject. Voorafgaand aan en tijdens de vergunningaanvragen is er voldoende tijd voor regionale oordeelsvorming. De beschikbare evaluatie en onderzoeksrapporten worden daarbij met elkaar gedeeld. Tijdens het vergunningentraject hebben overheden zowel op boven- als ondergrondse vergunningen adviesrecht. Bijdragen Afgesproken wordt dat we met elkaar onderzoeken hoe de oliewinning van meerwaarde kan zijn, niet alleen landelijk, maar ook voor de regio. Partijen hebben de intentie om invulling te geven aan de afspraak het gebied een impuls te geven. De gemeenten Coevorden en Emmen en de provincie Drenthe starten hiertoe een aparte verkenning. Daarna zal een fase van onderhandeling worden gestart. Planning Een zorgvuldige omschakeling naar Drenthe kost tijd. Het gebiedsproces moet ruimte geven voor een regionale oordeelsvorming, maar ook een efficiënte vergunningprocedure. Partijen zien hier op toe. Partijen spreken af duidelijk te communiceren over de voortgang van het traject. Communicatie Partijen maken afspraken over het elkaar vroegtijdig informeren over relevante ontwikkelingen en het naar buiten communiceren. De ontzorgingstafel (vanuit ontzorgingspoor) en later de stichting wordt in de uitvoeringsfase hierbij betrokken. Op de website www.mijnbouwvergunningen.nl wordt alle openbare informatie gedeeld met betrekking tot het gebiedsproces Schoonebeek. Governance Pagina 3 van 3 Programma DG Groningen en Ondergrond Ons kenmerk PDGGO / 22555262 Intern gebruik Betrokken partijen in het gebiedsproces bestaan uit provincie Drenthe, gemeente Emmen, gemeente Coevorden, waterschap Vechtstromen, de NAM en het ministerie van EZK. De NAM neemt verantwoordelijkheid voor het onderdeel ontzorgen. Provincie en gemeenten nemen de verantwoordelijkheid voor het onderdeel bijdragen. Het ministerie van EZK neemt verantwoordelijkheid voor het onderdeel vergunnen. Ondertekening bestuurlijke afspraken gebiedsproces Schoonebeek namens de betrokken partijen: Dhr R. van der Weide Dhr J. Huizing Wethouder gemeente Emmen Wethouder gemeente Coevorden Gemeente Emmen Gemeente Coevorden Mevr. N. Aarnink Dhr. T. Stelpstra Lid dagelijks bestuur Gedeputeerde Provincie Drenthe Waterschap Vechtstromen Provincie Drenthe Dhr S. Vroemen Dhr. H. Vijlbrief Directeur Staatssecretaris Mijnbouw Nederlandse Aardolie Maatschappij Ministerie Economische Zaken en Klimaat
26 juni 202466.87 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200616_v-3-verslag_extra_db_20200609_concept_passage_geredigeerd.pdf
26 juni 202451.52 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF00000774-photo-2023-02-09-08-03-32.pdf
26 juni 2024233.87 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221025_re_concept_agenda_twee_wekelijks_ambtelijk_overleg_geredigeerd-nb0702.pdf
3 De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 20242.12 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...133...177