Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20230124_programma_infoavond_25_jan_geredigeerd.pdf
Op de 25e  Vooraf kennismaking van degenen die een presentatie geven met elkaar en met bij een eenvoudige maaltijd ( 17:45uur in het theater) en onderlinge afstemming over de presentaties. Bij verhindering dit tijdig door geven, zodat een andere vorm van afstemming vooraf kan worden gekozen.  Korte technische doorloop in de zaal met en allen die een presentatie geven.  Bij de entree de bezoekers vragen zich bekend te maken. Werkwijze: lijsten klaar leggen van PS, raden, en AB. Evt. actievoerders, geïnteresseerde burgers of belanghebbenden niet toelaten. Er is nu geen aanleiding om te veronderstellen dat er actiegroepen komen of anderen toegang willen tot de zaal.  Op de avond: werken met losse microfoon voor vragen uit de zaal. en zijn daarvoor beschikbaar.  Presentatiegevers op de eerste rij i.v.m. beantwoording van vragen.
26 juni 20241.32 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230301_uitnodiging_en_documenten_rondetafelsessie_6_mrt_geredigeerd.pdf
1 Van: @rvo.nl> Verzonden: woensdag 1 maart 2023 10:19 Aan: ) Onderwerp: Uitnodiging en documenten Ronde tafelsessie maandag 6 maart Bijlagen: Agenda Ronde tafelsessie 060323.pdf; Afsprakenkader Gebiedsproces Schoonebeek_concept_06 (28-02-23).pdf; Notulen 10e Bijeenkomst Gebiedsproces Schoonebeek - 16 februari 2023.pdf Beste deelnemer, Maandag 6 maart zal de volgende ronde tafelsessie plaatsvinden in ’t Aole Gemientehoes in Schoonebeek. Dit keer vindt de sessie plaats in de Burgemeesterzaal van 19.00-21.00 uur. We starten dus een half uur eerder dan normaal. Bijgaand vindt u de agenda voor de avond, het afsprakenkader en het verslag van de sessie van 16 februari. Graag horen we weer of u aanwezig bent d.m.v. een reply op deze mail. Vanaf donderdag 2 maart ontvangt u van dit mailadres een out of office i.v.m. vakantie. Alle berichten m.b.t. het gebiedsproces Schoonebeek zullen wel gelezen en doorgestuurd worden. Met hartelijke groet, Communicatieadviseur …………………………………………………………………………………………… Ministerie van Economische Zaken en Klimaat RVO/Bureau Energieprojecten Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag | Postbus 20401 | 2500 EK | Den Haag …………………………………………………………………………………………… E @rvo.nl Afwezig op vrijdag vanaf 12:00  een gedachte voor het milieu - is printen van deze mail echt nodig De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024542.21 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230316_inspreken_emmen_geredigeerd.pdf
Inspraakreactie 13 maart 2023 Geachte Raad, College, beste mensen Ik ben , nu sinds kort onafhankelijk voorzitter van de Ontzorgtafel Schoonebeek. Duidelijk is dat de discussie óf NAM de oliewinning die men al generaties lang in Schoonebeek uitvoert moet kunnen hervatten, met daarbij een veilige en verantwoorde manier om met het daarbij vrijkomende afvalwater om te gaan, de gemoederen heftig beroerd. Ook ik heb de aanbieding van het rapport van de enquêtecommissie gaswinning Groningen gevolgd, met de ongehoord stevige conclusies die het bedrijf NAM en haar aandeelhouders maar ook onze overheid terecht terechtwijst, dus de vraag over vertrouwen kan ik helemaal volgen. Principiële discussies over die wenselijkheid horen in uw zaal en die van uw mede overheden thuis, maar ik herken ze ook vanuit mijn rol als voorzitter. Dat is het spannende aan deze Ontzorgtafel, de deelnemers vinden ook wel wat. Er is bij een aantal deelnemers nog steeds sprake van vertrouwen, gebaseerd op ervaringen uit het verleden en de welkome werkgelegenheid die het heeft gebracht, en bij een aantal is de overtuiging uitgesproken dat we dit niet moeten willen of dat het vertrouwen er niet meer is. Als onafhankelijk voorzitter waardeer ik het dat er aan onze tafel een klimaat is gegroeid waarin ook over grote verschillen binnen onze samenleving, waar emoties niet ver weg zijn, open gesproken kan worden. Oók met het ministerie EZK, voor wie dit gebiedsproces met de Ontzorgtafel wel iets van een zoektocht is. Openheid van het bedrijf NAM ervaren wij daar ook, en hoewel we niet naïef zijn en weten wat de grote belangen zijn die voor haar spelen, ligt daar wel een belangrijk begin voor een eventueel herstel van vertrouwen. Kortom, onze tafel van samenleving, ministerie en NAM is naar mijn mening een heel eind gekomen in de relatief korte tijd sinds haar ontstaan. Zij bestaat niet om elkaar te overtuigen en te proberen het met elkaar eens te worden over de (on)wenselijkheid van de oliewinning, maar om te zoeken naar de gemeenschappelijkheid. Over één ding zijn we het wel eens: Ten opzichte van de traditionele benadering die zou gelden bij een initiatief van een onderneming, waarbij alleen op een aantal formele momenten een reactie kan worden gegeven, betekent het gebiedsproces een verruiming van de mogelijkheid om invloed uit te oefenen. Minder dan sommigen lief is, dat is zo, dus geen stellingname over die wenselijkheid, maar wel het verkennen waar de Schoonebeeker samenleving belang bij heeft indien het tot hervatting van die oliewinning zal komen. Hierover aan de voorkant afspraken kunnen maken is de uitdaging die de tafel gezamenlijk is aangegaan. Omdat ik vorige week bij uw collega’s in de raadscommissie van Coevorden moest ervaren dat er beelden over onze tafel worden bediscussieerd die ik slecht kon herkennen benut ik graag deze mogelijkheid om u nog wat feitelijke informatie mee te geven. De brede vertegenwoordiging van belanghebbenden bestaat uit de gericht uitgenodigde vertegenwoordigers van dorpsbelangen Schoonebeek, Industriekring Schoonebeek, Natuurvereniging Stroomdal, LTO afdeling Schoonebeek, alsmede een aantal individuele inwoners uit Schoonebeek en omliggende buurtschappen die zich als gevolg van de openbare bijeenkomst in juni 2022 hebben aangemeld. Zij zitten met het ministerie EZK als initiatiefnemer en de NAM aan de tafel. De gemeenten Emmen en Coevorden, de provincie Drenthe en het waterschap Vechtstromen hebben de rol van toehoorder. De brede vertegenwoordiging van belanghebbenden aan de Ontzorgtafel die deel uitmaken van het Gebiedsproces Schoonebeek hebben aangegeven dat zij met hun deelname niet bedoelen de herstart van oliewinning en productiewaterverwerking goed te keuren. Dit afsprakenkader staat los van de formele (bestuursrechtelijke) stappen die de NAM dient te zetten om haar voornemen vergund te krijgen. De deelnemende bewoners zijn representanten van de omgeving en geen formele vertegenwoordiging van de omwonenden. Het bepaalde in dit afsprakenkader laat onverlet dat inwoners, bedrijven, organisaties uit Schoonebeek e.o., zich overeenkomstig hun wettelijke mogelijkheden en rechten, het recht op bezwaar kunnen en mogen uitoefenen tegen de realisatie van de plannen van de NAM betreffende herstart oliewinning en verwerking productiewater, bijvoorbeeld door: een zienswijze in te dienen op het ontwerp van de omgevingsvergunning of anderszins contact te zoeken met de betrokkenen van de gemeente Emmen Coevorden (ambtenaren, wethouders, raadsleden, etc.) over de vergunningsaanvraag van NAM; rechtsmaatregelen te treffen tegen evt. vergunningen die aan de NAM wordt verleend; - anderszins te ageren tegen (de realisatie van) start oliewinning en verwerking productiewater. De afspraken gaan over de aspecten waar zorgen over zijn geuit, en waar ook vaak nadere informatie is ingewonnen. Het benoemen van diverse milieu en veiligheidsaspecten krijgt inhoud in de paragraaf monitoring, hoe we gezamenlijk verbetering kunnen bereiken voor mens & milieu / flora & fauna is opdracht voor een gezamenlijke werkgroep. Het voorkomen van overlast en over hoe we de communicatie kunnen inrichten zijn ook onderwerp van deze afspraken. De teksten van de eerdere concepten, en de notulen van alle vergaderingen inclusief de presentaties die daar zijn gehouden zijn allemaal op internet terug te vinden. In dit Afsprakenkader wordt vooralsnog de term stichting gebruikt. De wenselijke juridische vorm van dit orgaan zal nog nader worden verkend. Indien de oliewinning wordt hervat, wordt een onafhankelijke Stichting opgericht. Tot aan de oprichting van de stichting wordt de Ontzorgtafel in stand gehouden. De stichting vormt een afspiegeling van deelnemende partijen en organisaties aan de Ontzorgtafel in het Gebiedsproces Schoonebeek. De stichting heeft als doelen: Opkomen voor de belangen van de bewoners van Schoonebeek en omliggende buurtschappen in relatie tot de oliewinning en de daarbij horende waterverwerking. Fungeren als klankbordgroep ten tijde van de voorbereidende projectuitvoering, als tijdens de olieproductie en de daarbij horende waterverwerking, richting de betrokken overheden en de NAM. - Toezien op de naleving van het Afsprakenkader. Vorige week maandag mocht ik constateren dat we het eens zijn over het zevende concept van het stuk, waaruit eerdergenoemde teksten zijn geciteerd. Het wordt ook unaniem als rijp voor ondertekening beschouwd. Zoals gezegd, uitwerking van de structuur gaat nu op de agenda van onze Ontzorgtafel komen, evenals het komen tot een programma voor die monitoring afspraken, en de overige onderdelen van het Afsprakenkader. Het Afsprakenkader is een zogenaamd ‘levend document’; wat inhoudt dat op basis van voortschrijdend inzicht het Afsprakenkader kan worden aangepast en het document als zodanig met instemming van de voorzitter van de Ontzorgtafel, Stichting (in oprichting) en NAM kan veranderen. Gedane toezeggingen en afspraken kunnen alleen worden gewijzigd met unanieme instemming van deze deelnemende partijen aan het Afsprakenkader. NAM gaat in samenspraak met het ministerie van EZK na op welke onderdelen de gemaakte afspraken in het Afsprakenkader Schoonebeek onderdeel kunnen worden van de benodigde vergunningen en besluiten. Voorzitter, ook nog iets over het Bijdragespoor, want hoewel de Ontzorgtafel daar niet over gaat meent ze wel een belang te hebben, en dat hebben we ook vastgelegd. Door de deelnemers van de Ontzorgtafel en onderschreven door de NAM wordt aangegeven dat het essentieel is dat een significant deel van de bijdrage zichtbaar landt in de directe omgeving van Schoonebeek ten behoeve van haar inwoners. De Stichting i.o. dan wel de Ontzorgtafel wenst betrokken te worden bij de uitwerking tot een uitvoeringsplan waarin zowel de governance structuur als de beoogde projectthema’s worden vastgelegd. Op een zodanige wijze dat invulling kan worden gegeven aan blijvende betrokkenheid van de bewoners van Schoonebeek en omliggende buurtschappen. De onafhankelijk voorzitter van het Ontzorgspoor zal zich adviserend opstellen richting de regievoerders van het Bijdragenspoor. D+H, het voorgenomen antwoord van uw College op de door EZK gevraagde beoordeling van de huidige stand van zaken, in het bijzonder over het Ontzorgspoor, kan ik ondersteunen. Ik ben namens de tafel blij met de uitspraak dat de regionale bestuurders ons Afsprakenkader willen bekrachtigen en borgen. Een “blijvend goed geïnformeerde en betrokken samenleving” in en rond Schoonebeek is ook onze opgave voor de komende periode, waartoe ook naar onze mening een belangrijke basis is gelegd met dit Afsprakenkader. Maar er moet ook nog veel worden geregeld, waarbij uw inbreng óók nodig is. Bij de vormgeving van een duurzame structuur van de Ontzorgtafel, omdat de manier waarop u, en de gemeente Coevorden, uw participatiebeleid wenst vorm te geven hier natuurlijk een belangrijke randvoorwaarde bij is. Bij de realisering van de capaciteit die nodig is om de communicatie die dat ook duurzaam zal vragen te organiseren. En last but not least ook bij het creëren van voldoende “tanden” om als het onverhoopt nodig blijkt namens de brede Schoonebeeker samenleving externe deskundigheid te benutten en in te kunnen zetten voor onze belangen. En natuurlijk verwachten wij dat het Bijdragenspoor ons helpt onze ambities voor de ontwikkeling van het gebied boven de olie en gaswinning een duurzame impuls te geven.
26 juni 202417.65 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220405_i-2-a-memo_deelname_bestuurlijk_overleg_nam_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 3 MEMO Tijdens de DB-vergadering van 15 maart 2022 is het memo ‘deelname Vechtstromen aan bestuurlijk overleg tussen de Drentse overheden en NAM’ besproken. Dit naar aanleiding van een eerste bestuurlijk overleg met de Drentse overheden, waarin onder andere is gesproken over het instellen van een formeel overlegverband. In deze DB-vergadering heeft u opiniërend van gedachten gewisseld over de wenselijkheid om structureel onderdeel uit te maken van een bestuurlijk overleg met de gemeenten Coevorden en Emmen, de provincie Drenthe en NAM. Daarbij heeft u gekozen voor de insteek dat Vechtstromen graag meedoet aan een overleg, mits dit op een zorgvuldige manier wordt ingevuld en georganiseerd. Zorgvuldig was in deze: met inachtneming van de verschillende belangen van de partijen aan tafel. U heeft de portefeuillehouder gevraagd om bij de andere overheden in het bestuurlijk overleg hiervoor aandacht te vragen. Op 18 maart heeft een tweede bestuurlijk overleg plaatsgevonden tussen de Drentse overheden. Daarbij is ook over de governance gesproken. Partijen gaven aan dat ze waarde hechten aan goede afspraken daarover. Tijdens het overleg en in de weken daarna werd echter ook duidelijk dat de ontwikkelingen en inzichten in het Drentse elkaar in hoog tempo opvolgen: • Gedeputeerde Stelpstra bracht verslag uit van zijn gesprek met staatssecretaris Vijlbrief op 15 maart 2022. De staatssecretaris wil een snelle en vooral ook schonere oplossing voor de waterinjecties in Twente. Deze benadering sluit aan bij het standpunt van ons waterschap, verwoord in de motie van ons algemeen bestuur d.d. 16 februari 2022 en onze brief aan de staatssecretaris van 23 maart 2022. • Op 29 maart heeft de staatssecretaris de Tweede Kamer laten weten dat hij ernaar streeft de waterinjecties in Twente vóór eind 2022 te beëindigen en het proces naar Drenthe om te schakelen. De tweede stap is om het verwerkingsproces in Drenthe om te zetten naar een meer circulair en schoner proces. Hiervoor is naar verwachting tijd nodig tot begin 2024. • De Drentse overheden zetten sterk in op een gebiedsproces, dat -gezien de uitspraken van de staatssecretaris- onder hoge tijdsdruk moet worden uitgevoerd. Men hecht grote waarde aan het verkrijgen en behouden van draagvlak in het gebied. Ook staat men op het standpunt dat het verplaatsen van de waterinjecties naar Drenthe gepaard moet gaan met een kwaliteitsverbetering van het te injecteren water. aan kopie aan datum Dagelijks bestuur 31 maart 2022 van Eenheid en team bijlage(n) Nettie Aarnink (adviseur: ) 1 (brief aan staatssecretaris Vijlbrief) onderwerp Deelname bestuurlijk overleg NAM ZO-Drenthe Pagina 2 | 3 • De focus van het bestuurlijk overleg ligt (vooralsnog) op het gebiedsproces, zowel waar het gaat om de inzet van NAM als de inzet van het ministerie. Onder ‘inzet’ wordt in dit kader verstaan: aanpak, organisatie, planning. Kortom: wie doet wat op welk moment, in welke vorm, en welke stakeholders worden daarbij betrokken. De Drentse overheden willen hier nadrukkelijk een sturende rol in vervullen. Overwegingen: • Als waterbeheerder willen wij ons niet afzijdig houden van het traject dat de komende tijd in Zuidoost Drenthe wordt doorlopen. Voor ons staat het inbrengen van het waterbelang centraal: in de eerste plaats het toepassen van de best beschikbare zuiveringstechnieken op de productiewaterstroom. Eén en ander conform de motie die ons algemeen bestuur op 16 februari jongstleden heeft aangenomen. Daarnaast, voor zover in de toekomst nog sprake is van transport en injectie van productiewater: het voorkómen van lekkages in de biosfeer en het voorkómen van migratie van geïnjecteerd water vanuit de diepe ondergrond naar hoger gelegen bodemlagen. De vraag is op welke wijze wij onze belangen het meest effectief kunnen inbrengen: door wel of juist niet als volledig gecommitteerd lid onderdeel uit te maken van het bestuurlijk overleg in Zuidoost Drenthe. • Het is begrijpelijk dat de aandacht van beide gemeenten en de provincie uit gaat naar een gedegen gebiedsproces rond het productiewaterdossier. De ervaring in Twente leert dat men, als algemene overheid, kiest voor een actieve opstelling in het maatschappelijke debat. Als functionele overheid, die zich in deze primair richt op de bescherming van grond- en oppervlaktewaterkwaliteit, zien wij hierin geen rol voor onszelf weggelegd. • Beide gemeenten en de provincie zijn zich bewust van het feit dat wij als functionele overheid, wiens werkgebied zowel Zuidoost Drenthe als Twente omvat, een andere positie innemen. Daar is tijdens het bestuurlijk overleg van 18 maart in alle openheid met hen over gesproken. Zij zullen dan ook niet verrast zijn wanneer het waterschap kiest voor een afwijkende opstelling met betrekking tot het bestuurlijk overleg. Uit voorgaande volgt dat de toegevoegde waarde en het belang van waterschap Vechtstromen niet bestaat uit het organiseren van het gebiedsproces en het bereiken van het benodigde draagvlak voor de (schonere) injecties. Onze toegevoegde waarde zit in het beschikbaar stellen van inhoudelijke kennis op het gebied van watersysteem en waterzuivering, zoals ook verwoord in de eerder genoemde motie van het algemeen bestuur. Eén en ander met in achtneming van onze formele adviesrol richting de staatssecretaris. Ten opzichte van de andere Drentse overheden leidt dit tot een andere rol in, en commitment aan het bestuurlijk overleg. Wij zijn het best in staat om het waterbelang in te brengen wanneer wij worden aangemerkt als belanghebbende in het gebiedsproces. Vanuit zo’n rol kunnen wij onze breed te genereren kennis en expertise over het watersysteem en waterzuivering inbrengen. Zo geven wij maximaal invulling aan de opdracht die ons algemeen bestuur in haar motie van 16 februari j.l. heeft meegegeven. Bovendien geeft ons dit ruimte om straks als waterbeheerder op basis van ons wettelijke adviesrecht een advies te formuleren aan de staatssecretaris. Het proces dat nu gaat lopen in Zuidoost Drenthe, resulteert immers uiteindelijk in een formele adviesaanvraag in het kader van de Mijnbouwwet. Dat is het formele moment waarop wij onze inbreng kunnen leveren aan het bevoegd gezag: het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Eén en ander overwegende stel ik voor om: 1. af te zien van verdere deelname in het bestuurlijk overleg, waarvan de focus ligt op gebiedsproces en draagvlak; Pagina 3 | 3 2. beide gemeenten, de provincie en NAM hier per mail van op de hoogte te stellen; 3. er bij deze partijen op aan te dringen dat het waterschap als belanghebbende wordt aangemerkt in het gebiedsproces, zodat wij vanuit die hoedanigheid gevraagd en ongevraagd het waterbelang kunnen inbrengen; 4. ambtelijk aangehaakt te blijven bij de gesprekken met NAM, provincie en beide gemeenten, zodat wij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.
26 juni 202488.52 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230117_nam_aanbiedingsbrief_geredigeerd.pdf
Nut en noodzaak van de oliewinning Bij de winning van fossiele brandstoffen in Nederland worden zowel door de politiek als de maatschappij steeds meer vraagtekens gezet. De beweging naar fossielvrije energie is in gang gezet en dit betekent een afbouw van het gebruik van kolen, aardolie en aardgas. Deze afbouw gaat geleidelijk. Voor veel producten zijn nog geen fossielvrije alternatieven. Aardolie wordt niet alleen gebruikt als brandstof. Het is ook de grondstof voor onmisbare producten die we dagelijks gebruiken, zoals kunststoffen en medicijnen. De huidige geopolitieke situatie laat zien hoe kwetsbaar de energievoorziening in Noordwest-Europa is en dat het waardevol is om eigen winningsmogelijkheden voor olie en gas te hebben. De MKBA maakt inzichtelijk dat stopzetting van de oliewinning een duidelijk negatieve impact heeft op nationaal en regionaal niveau. Afhankelijk van het gekozen welvaart en leefomgeving scenario van het PBL, levert de oliewinning in Schoonebeek een bijdrage van 0,5 tot 1,5 miljard euro aan de samenleving. Ook heeft het een positieve impact op de regionale economie en werkgelegenheid, zowel in Drenthe als over de grens in Duitsland. Vanuit deze perspectieven is het wenselijk de oliewinning voort te zetten. Aandachtspunt hierbij is het verlagen van de CO2 uitstoot; hieraan wordt reeds gewerkt. Verwerkingsmogelijkheden nabij Schoonebeek Uit het onderzoek komen drie alternatieven naar voren: ▪ Alternatief 1: Vast zout en volledig zuiveren tot schoon zoet water. Alle (hulp)stoffen en het zout worden uit het productiewater gehaald. Hiervoor is een aanzienlijke waterzuiveringsfabriek nodig. Het water is vervolgens zo schoon dat het geloosd kan worden in het oppervlaktewater rondom Schoonbeek of hergebruikt kan worden voor stoomproductie. Er blijft een aanzienlijk restproduct met zouten en allerlei stoffen over dat verwerkt moet worden. ▪ Alternatief 2: Indikking. Hier wordt de waterstroom ingedikt, zodat gezuiverd zoetwater en een zoute brijnstroom overblijft. Ook in deze variant is een waterzuiveringsfabriek nodig. Het brijn wordt geïnjecteerd in de ondergrond van Schoonebeek. Er zijn vier varianten bekeken: a) injectie in het oostelijke acquifer van het olieveld – ook wel water circulair alternatief genoemd b) injectie in het gasveld op 3.000 meter diepte c) injectie in de westelijke acquifer van het olieveld en d) injectie in het oliereservoir zelf op 900 meter diepte. ▪ Alternatief 3: Waterinjectie nabij Schoonebeek. Hier wordt het productiewater in zijn geheel geïnjecteerd in het Schoonebeek gasveld. Alle stoffen die met de oliewinning mee naar boven zijn gekomen worden teruggebracht in de ondergrond, inclusief de (zo beperkt mogelijk gebruikte, maar wettelijk verplichte) mijnbouwhulpstoffen. De alternatieven zijn getoetst op basis van de CE-afwegingsmethodiek, waarbij effecten op het milieu via een Life Cycle Analysis (LCA) inzichtelijk worden gemaakt en de risico’s voor de korte en lange termijn en de kosten in beeld zijn gebracht. Het onderzoek concludeert dat alternatief 2 en alternatief 3 als beste scoren. Alternatief 1 is vanwege het restproduct, het hoge energieverbruik en de hoge kosten vooralsnog geen realistisch alternatief. Optimalisatie mogelijkheden Het rapport Onderzoek Oliewinning Schoonebeek is een belangrijke bouwsteen voor het verdere proces. Het biedt u en de omwonenden inzicht in de actuele technische mogelijkheden. Het biedt ons inzicht in de optimalisatiemogelijkheden die wij kunnen doorvoeren in onze operaties bijvoorbeeld energieverbuik, emissies, mijnbouwhulpstoffen reductie en waterhuishouding. NAM heeft de eerste acties al opgepakt en in gang gezet. BRON VAN ONZE ENERGIE Presentatie Gewenste Voornemen NAM Zorgvuldig gebiedsproces Samen met u is besproken hoe de verwerking van het productiewater op een goede manier plaats kan vinden in samenspraak met de omgeving. Inmiddels is het gebiedsproces onder leiding van het ministerie van EZK in volle gang. Het proces kent drie pijlers: ontzorgen, bijdragen en vergunningen. Bij het ontzorgingstraject staan de vragen en zorgen van bewoners centraal. Inmiddels zijn er acht bijeenkomsten met de klankbordgroep geweest. Ook het Onderzoek Oliewinning Schoonebeek is hier in concept gepresenteerd en zal verder worden besproken. Op dit moment wordt toegewerkt naar het gezamenlijk maken van afspraken in een afsprakenkader onder leiding van een onafhankelijke voorzitter. Doel van dit Afsprakenkader is dat voorafgaand aan de verplaatsing van de productiewaterverwerking naar de omgeving van Schoonebeek aanvullende afspraken worden gemaakt, die tegemoetkomen aan de zorgen en wensen vanuit de omgeving. Wij ervaren het proces, de bijdragen van en de samenwerking met bewoners en u als bestuurders als zeer positief en constructief. Veilig en verantwoord De waterinjectie van de afgelopen tien jaar in Twente heeft belangrijke kennis en ervaring opgeleverd met betrekking tot het gebruik van mijnbouwhulpstoffen en materialen om corrosie van leidingen en putten te voorkomen en met betrekking tot inspectie- en monitoringstechnieken.Tevens heeft het geleid tot extra inzichten in de bezwaren en zorgen die bij omwonenden kunnen leven en hoe daar beter mee om te gaan. Door het gebruik van nieuwe putten kan de reservoir penetratie dusdanig worden gekozen dat het risico op seismiciteit en zoutoplossing wordt geminimaliseerd. NAM wil schoner en veiliger produceren en dat betekent dat NAM gebruik gaat maken van corrosiebestendig materiaal voor nieuwe leidingen en nieuwe putten en zal daarnaast een risico specifiek aangescherpt monitoring- en inspectieprogramma in Schoonebeek gaan toepassen. SodM ziet hier als onafhankelijk toezichthouder op toe. Tevens valt onder ‘verantwoord’ ook een betere verdeling van de opbrengsten met de regio. Voor de lokale waterhuishouding moet gedurende perioden van droogte water aangevoerd worden. Bij het alternatief waterinjectie wordt meer effluent van de waterzuivering gebruikt dan bij het alternatief indikking. Ondanks het percentueel lage aandeel hiervan op de totale waterhuishouding is NAM hierover in overleg met partijen in de regio om het onderwerp droogte en waterschaarste de juiste aandacht te geven. Eerste verkenningen laten zien dat er lokale oplossingen uitgewerkt kunnen worden om in relatie tot de veranderende klimaatomstandigheden een robuust en toekomstbestendig zoetwater– en peilbeheer te implementeren. Hierdoor kan de regio in situatie van droogte qua waterhuishouding meer zelfvoorzienend worden. Uit hoofde van het voeren van een verantwoorde operatie wil wil NAM hierbij ook een bijdrage leveren. Schoner en beter Het onderzoek maakt duidelijk dat er dankzij nieuwe inzichten en technieken verschillende optimalisatiemogelijkheden zijn om schoner te werk te gaan. Die gaat NAM toepassen. Zo zijn er minder mijnbouwhulpstoffen nodig door nieuwe putten te boren en moderne materialen te gebruiken. Volledig stoppen met het gebruiken van mijnbouwhulpstoffen is niet mogelijk vanwege regelgeving. Wel zijn er mogelijk minder belastende alternatieven en hier wordt nog onderzoek naar gedaan. Om het energieverbruik en de CO2- en stikstofuitstoot te beperken wordt gedacht aan de inzet van elektrische boilers. Ook biedt dit mogelijk kansen om een bijdrage te leveren aan het oplossen van de onbalans van het elektriciteitsnet. Andere mogelijkheid is het vervangen van de branders uit de stoomboilers door varianten die een lagere emissie geven. Bredere Afweging NAM Op basis van de onderzoeken heeft NAM een evaluatie gemaakt waarin de aspecten mens, milieu en welvaart meegenomen zijn. In onderstaande tabel worden een aantal aspecten geanalyseerd die NAM meegewogen heeft in het komen tot haar voornemen. Aspect Alternatief-1 Vast Zout Alternatief-2B Indikking Alternatief-3 Waterinjectie CE evaluatie – Milieu Mitigatie nodig Beperkte impact Beperkte impact CE evaluatie – Milieu LCA *1) Mitigatie nodig Beperkte impact Beperkt impact CE evaluatie – Risico kort Beperkte impact Mitigatie nodig Mitigatie nodig CE evaluatie – Risico lang Mitigatie nodig Mitigatie nodig Mitigatie nodig RWZI Effluent gebruik Geen 550 tot 1.300 m3/d Max 5.500 m3/d Invloed Mijnbouwhulpstoffen Iets meer Iets meer Bestaand Afvalstromen in Biosfeer Onbruikbaar zout Reststroom indikking Geen extra Realisatie termijn Circa 4 jaar Circa 4 jaar Circa 1 jaar Mitigatie bouwvrijstelling *2) Nog te bewijzen Nog te bewijzen Electrisch boren Locatie concept Nieuw > 1Ha Nieuw > 1 Ha Binnen bestaande Hoogte concept 10 meter 10 meter 2 meter Geluids emissie Toename Toename Geringe impact Ervaring in Olie Industrie Zeer Beperkt Zeer Beperkt Veel – ook Best Avaialable Technology NAM ervaring met concept Geen Geen Veel Integrale Systeem complexiteit Hoge complexiteit Hoge complexiteit Bekend concept Additionele Investering *3) ca. 140 mln > tov alt 3) ca. 70 mln > tov alt 3) 140 mln Investeringsrisico Hoog Hoog Neutraal 1) Life Cycle Analysis zie onderzoek RHDHV 2) Bestaande Bouwvrijstelling is na Porthos uitspraak komen te vervallen. Vergt nu maatwerk per project. Bargerveen natuurgebied ligt in de Aerius invloedsfeer van een te bouwen waterzuiveringsfabriek 2) Raming op basis van 2023 kostenniveau De voorkeur van NAM gaat uit naar alternatief 3: waterinjectie in het Schoonebeek gasveld. Alternatief 3 kent enkele voordelen ten opzichte van alternatief 2 indikking. Zo heeft NAM reeds ervaring met deze werkwijze. Het voorkomt nieuw restafval dat elders verwerkt moet worden. Bovendien vereist alternatief 2 de bouw van een verwerkingsfabriek met impact op omwonenden, een hogere systeem complexiteit en een ongunstiger bedrijfseconomisch perspectief en een realisatieperiode van enkele jaren. Alternatief 3 komt ook uit de in 2022 uitgevoerde evaluaties als de best beschikbare techniek voor waterverwerking naar voren.
26 juni 20241.51 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220621_brieven_inzake_productiewaterinjectie_geredigeerd.pdf
26 juni 2024125.86 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230314_re_tweewekelijks_ambtelijk_overleg_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: dinsdag 14 maart 2023 13:33 Aan: @shell.com; @drenthe.nl; @drenthe.nl; ; @shell.com; @shell.com; @rhdhv.com; @shell.com Onderwerp: RE: tweewekelijks ambtelijk overleg Schoonebeek En hierbij de link naar een artikel op RTV Drenthe nav. de commissievergadering van gister/vannacht Oppositie Emmen dringt aan op pas op de plaats met injectie afvalwater - RTV Drenthe Van: Verzonden: dinsdag 14 maart 2023 12:12 Aan: @minezk.nl>; @minezk.nl>; @shell.com; @coevorden.nl>; @minezk.nl>; @minezk.nl>; @drenthe.nl; ; @drenthe.nl; @vechtstromen.nl>; @shell.com; @shell.com; @rhdhv.com; @shell.com; @rvo.nl>; @minezk.nl> Onderwerp: RE: tweewekelijks ambtelijk overleg Schoonebeek Dag allemaal, Gister was de commissiebehandeling in Emmen van de bestuurlijke appreciatie van het gebiedsproces. Aan de hand van een brief van het college is het gevoelen van de raad gepeild. Hierbij de link als je deze vergadering wil nazien: Commissie Wonen en Ruimte (royalcast.com) Met vriendelijke groet, Gemeente Emmen 06 -----Oorspronkelijke afspraak----- Van: @minezk.nl> Verzonden: dinsdag 11 oktober 2022 08:52 Aan: @shell.com; @drenthe.nl; @drenthe.nl; @shell.com; @shell.com; @rhdhv.com; @shell.com; Onderwerp: tweewekelijks ambtelijk overleg Schoonebeek Tijd: dinsdag 14 maart 2023 14:00-15:00 (UTC+01:00) Amsterdam, Berlijn, Bern, Rome, Stockholm, Wenen. Locatie: teams Beste allen, 3 This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024694.38 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20211130_v-3-verslag_db_20211123_concept_passage_geredigeerd.pdf
Vergadering van dagelijks bestuur Vergaderdatum 23 november 2021 Kenmerk B2021/4385 Tijdstip 09.00 -12.00 uur Vergaderlocatie Digitaal, via ZOOM Aanwezig S.M.M. Kuks (voorzitter), R.I. Andringa (secretaris), B.H.M. Aarnink, H. van Agteren, D.E.J. Lievers, W. Stegeman en (bestuurssecretaris, verslag) Afwezig 7. Beantwoording schriftelijke vraag fractie CDA inzake koerswijziging NAM De concept beantwoording wordt besproken. Het DB heeft enkele opmerkingen: • De vraag is niet afkomstig van de heer Alberts maar van de heer Arkink. • Portefeuillehouder: Nettie Aarnink is verantwoordelijk voor de onderwerpen van vraag 1 tot en met 3; Wim Stegeman alleen voor het onderwerp van vraag 4. Bij portefeuillehouder graag alleen Nettie Aarnink, niet Wim Stegeman vermelden. • Vermeld staat dat het waterschap geen invloed heeft, maar het waterschap heeft adviesrecht vanuit de (mijnbouw)wet. • Consistentie: onder vraag 1 staat vermeld dat we geen invloed zouden hebben, bij vraag 2 dat we weinig invloed hebben. Graag consistentie aanbrengen in de beantwoording. • Onder vraag 1, de passage ‘Het is overigens de vraag of er kopers zullen zijn’ graag weglaten. Het DB vraagt aanpassing van de beantwoording volgens boven- genoemde punten, de aangepaste beantwoording af te stemmen met portefeuillehouder Nettie Aarnink, en daarna in een schriftelijke DB ronde voor te leggen aan het DB, om zorg te dragen voor beantwoording uiterlijk vrijdag 26 november 2021 (binnen de geldende termijn).
26 juni 2024151 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221215_bo_nagekomen_bericht_geredigeerd.pdf
1 Van: @shell.com Datum: 15 december 2022 om 16:49:03 CET Aan: @drenthe.nl, @coevorden.nl, Nettie Aarnink @vechtstromen.nl>, @emmen.nl Kopie: @shell.com, @minezk.nl Onderwerp: Bestuurlijk Overleg - nagekomen bericht Geachte Bestuurders, Vanochtend heeft Staatssecretaris Vijlbrief met de NAM Directie over het Schoonebeek project gesproken. In een open gesprek zijn de beoogde beeindiging van de waterinjectie in Twente, de verplaatsing van de waterverwerking naar Schoonebeek en de intentie om de oplossing in Schoonebeek beter en schoner te maken en te vergroenen de revu gepasseerd. Er is tevens in positieve bewoording gesproken over het lopende Gebiedsproces waarin onder andere de inspraak voor de regio vormgegeven wordt. Tijdens de reflecties over de optimale oplossing gaf de Staatsecretaris aan tevens oog te hebben voor de investeerbaarheid van het project. Bouwend op dit constructieve gesprek gaat de NAM graag energiek met u de waterverwerking van de Schoonebeek oliewinning vormgeven. Met vriendelijke groet, T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. 2 Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 2024514.62 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230403_fw_nambrief_schoonebeek_geredigeerd.pdf
1 Van: @minezk.nl> Verzonden: maandag 3 april 2023 11:00 Aan: CC: Onderwerp: FW: NAM brief Schoonebeek aan Bewoners - informeren Ontzorgingstafel Bijlagen: NAM brief_Schoonebeek 30-03-2023 .pdf Geachte deelnemers van de ontzorgtafel, Ter informatie. Zie bijgevoegde brief van de NAM aan de bewoners van Schoonebeek en relevante omliggende buurtschappen. Met vriendelijke groet, Van: @shell.com> Verzonden: donderdag 30 maart 2023 17:19 Aan: CC: @minezk.nl>; @rvo.nl> Onderwerp: NAM brief Schoonebeek aan Bewoners - informeren Ontzorgingstafel Geachte , , Vandaag post NAM bijgevoegde brief aan bewoners van Schoonebeek en relevante omliggende buurtschappen. Gezien de opmerkingen over de vorige brief zou ik het waarderen als u de deelnemers aan de rondetafel via email kunt informeren er een NAM informatie brief aan komt (zonder deze bijgevoegd mee te sturen). Met vriendelijke groet, Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024621.48 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...142...177