Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20200629_iv-1-concept_verslag_pho_aarnink_20200622_passage_geredigeerd.pdf
26 juni 202441.66 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230214_iii-3-b-bijlage_2_brief_ezk_31_januari_2023_geredigeerd.pdf
> Retouradres Postbus 20401 2500 EK Den Haag College van Burgemeester en Wethouders gemeente Emmen College van Burgemeester en Wethouders gemeente Coevorden Gedeputeerde Staten Provincie Drenthe Dagelijks Bestuur Waterschap Vechtstromen Datum 31 januari 2023 Betreft Reflectie op gebiedsproces Schoonebeek Pagina 1 van 2 Programma DG Groningen en Ondergrond Directie Transitie Diepe Ondergrond Bezoekadres Bezuidenhoutseweg 73 2594 AC Den Haag Postadres Postbus 20401 2500 EK Den Haag Overheidsidentificatienr 00000001003214369000 T 070 379 8911 (algemeen) F 070 378 6100 (algemeen) www.rijksoverheid.nl/ezk Behandeld door T 070 @minezk.nl Ons kenmerk PDGGO-DTDO / 26195257 Uw kenmerk Bijlage(n) Geachte colleges, gedeputeerde, bestuurders, Gebiedsproces Schoonebeek Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is op verzoek van de regionale bestuurders in juni 2022 een gebiedsproces gestart om omwonenden en decentrale overheden te betrekken bij de verwerking van het productiewater dat bij de oliewinning van de Nederlandse Aardoliemaatschappij (NAM) in Schoonebeek vrijkomt. Dit gebiedsproces kent drie pijlers: ontzorgen, vergunnen en bijdragen. Met deze brief verzoek ik u om uw bestuurlijke reflectie te geven op het gebiedsproces in het algemeen en op het ontzorgspoor in het bijzonder. Ontzorgen Sinds deze zomer heeft de ontzorgingstafel negen keer plaatsgevonden en deze zal binnenkort worden afgerond. Vervolgens zullen het vergunningenspoor en het bijdragenspoor van start gaan. Parallel aan het hierboven geschetste proces vindt regelmatig overleg met u (de decentrale overheden zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau) plaats om eenieder de mogelijkheid te bieden input te geven en specifieke wensen te adresseren. Binnen het ontzorgspoor staan de bewoners centraal. Er is een proces ingericht waarin bewoners eerst zijn geïnformeerd om vervolgens met hen tot nadere afspraken te komen over de zorgen die zij hebben bij de verwerking van het productiewater. Dit afsprakenader wordt onder leiding van een onafhankelijk voorzitter opgesteld en uitgewerkt. Op 8 februari zal er een publieksavond worden georganiseerd waarin het eindconcept van het afsprakenkader centraal staat. Op deze informatieavond bent u uiteraard ook welkom. Informatievoorziening volksvertegenwoordigers en bestuurders van de decentrale overheden Op 25 januari 2023 zijn de volksvertegenwoordigers en bestuurders van de decentrale overheden in de gelegenheid gesteld zich te laten informeren over het gebiedsproces, de plannen van de NAM, de onderliggende onderzoeken ter
26 juni 2024787.41 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230125_25_januari_geredigeerd.pdf
26 juni 202476.28 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220630_fw_advies_verzoek_herafweging_verwerking_productiewater_schoonebeek_2022_geredigeerd.pdf
2 Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages. T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 2024835.84 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDFimg-20230202-wa0000.pdf
26 juni 2024739.43 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220916_4-reactiebrief_herevaluatie_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 5 Ministerie van Economische Zaken en Klimaat t.a.v. Zijne Excellentie Dr. J.A. Vijlbrief Postbus 20401 2500 EK DEN HAAG Hooggeachte heer Vijlbrief, Op 30 juni 2022 ontvingen wij Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek dat door Royal Haskoning DHV in opdracht van de Nederlandse Aardolie Maatschappij is opgesteld. Graag maken wij gebruik van de ons geboden gelegenheid om u hierover te adviseren. Hieronder geven wijde hooflijnen van onze reactie weer. In ons advies pleiten wij voor het minimaliseren van het risico op verontreiniging van grond- en oppervlaktewater: door vergaande zuivering van het productiewater met de beste beschikbare technieken; als er dan toch nog gekozen wordt voor het injecteren van het productiewater pleiten wij om: - de injecties zo dicht mogelijk bij de bron te laten plaatsvinden; - gebruik te maken van een robuust ontwerp met materialen die goed bestand zijn tegen wisselende samenstellingen van het productiewater; - zorg te dragen voor een goede monitoring; - het gebruik van mijnbouwhulpstoffen tot een minimum te beperken. In de bijlage bij deze brief gaan wij verder in op bovenstaande punten en verwijzen wij tevens naar onze brief van 22 maart 2022 die wij u gestuurd hebben naar aanleiding van een aangenomen motie door het algemeen bestuur van ons waterschap. postadres Postbus 5006 7600 GA Almelo bezoekadres Kooikersweg 1 Almelo t 088 220 33 33 e info@vechtstromen.nl www.vechtstromen.nl contactpersoon uw kenmerk datum - 14 september 2022 doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n) 0031 (0)88 20220913/tg 1 Onderwerp Reactie op adviesverzoek eindrapport Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022 Pagina 3 | 5 Bijlage: inhoudelijk toelichting op de genoemde hoofdlijnen in reactie van Waterschap Het eindrapport Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022 (hierna: herafweging 22) bevat een aantal nieuwe ontwikkelingen en inzichten ten opzichte van de herafweging die in 2016 is uitgevoerd: - Er zijn nieuwe ontwikkelingen op het vlak van membraantechnologie, waardoor de haalbaarheid van indikkingsvarianten is toegenomen. - De ervaring heeft geleerd dat het oliereservoir op sommige vlakken afwijkend reageert ten opzichte van de oorspronkelijke verwachting tijdens de aanvraag van de vergunningen. - n 8000 m3/dag in 2016. Dat is een aanzienlijke beperking ten opzichte van de oorspronkelijke opzet. Ook wordt uitgegaan van een lager zoutgehalte dan in 2016. - (H)erkend wordt dat hergebruik van bestaande pijpleidingen en putten, die meestal voor andere doelen zijn ontworpen, grotere risico met zich meebrengt dan vooraf voorzien. Ook bleek intensievere monitoring noodzakelijk te zijn. - Veel aandacht wordt besteed aan alternatieve verwerking van het productiewater in Zuidoost Drenthe. Daarbij wordt geconstateerd dat ondertussen injectiecapaciteit is vrijgekomen in Zuidoost Drenthe doordat de gasvelden nabij Schoonebeek grotendeels leeggeproduceerd zijn. Minimaliseren van het risico op verontreiniging van grond- en oppervlaktewater Als regionaal watersysteembeheerder werken wij dagelijks aan schoon, voldoende en veilig water in Twente, noordoost Overijssel en zuidoost Drenthe. Ten aanzien van de verwerking van het productiewater van NAM gaat onze aandacht vooral uit naar van grond- en oppervlaktewater. Wij zijn van mening dat eventuele risico s voor grond- en oppervlaktewater afdoende zijn beschreven in de herafweging 22. De vraag is wat ons betreft bovenal welke maatregelen uw ministerie en de toezichthouder gaan treffen om ongeacht welke verwerkingsvariant uiteindelijk wordt gekozen. In onze brief van 22 maart 2022 hebben wij u gevraagd u om, als onderdeel van het herevaluatieonderzoek, zeer nadrukkelijk te kijken naar de mogelijkheid om de verwerking van het productiewater te laten plaatsvinden op de plek waar dit vrijkomt. Wij vinden dat lange transportafstanden ongewenst zijn, gezien het grotere risico op lekkages. Tevens pleiten wij opnieuw voor vergaande zuivering van het productiewater tot een niveau dat het veilig hergebruikt dan wel geloosd kan worden. Oftewel: een circulaire benadering van het vraagstuk met aanzienlijk kortere transportafstanden en toepassing van de best beschikbare zuiveringstechnieken. Wij willen u hierbij nogmaals verzoeken om hier zo veel mogelijk rekening mee te houden. Als er dan toch nog gekozen wordt voor het injecteren van het productiewater willen wij u vragen om voor te schrijven dat het gebruik van mijnbouwhulpstoffen zo spoedig mogelijk wordt afgebouwd. Pagina 4 | 5 In aanvulling daarop willen wij, met het oog op de inzichten die de herafweging 22 heeft opgeleverd, uw aandacht vragen voor het volgende. 1. Robuust ontwerp met bijpassend materiaalgebruik en dito monitoring In de afgelopen jaren kwamen de nodige problemen voort uit de gebruikte materialen (oude gasinfrastructuur die werd hergebruikt voor waterinjecties) in combinatie met een samenstelling van het productiewater. Voor de toekomstige verwerking van het productiewater pleiten wij voor een robuust ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van materialen die goed bestand zijn tegen een wisselende samenstelling van het productiewater. Bijkomend voordeel hiervan is dat het gebruik van mijnbouwhulpstoffen kan worden beperkt. Bijzondere aandacht dient wat ons betreft uit te gaan naar de invloed van brijn op de toegepaste materialen, indien gekozen wordt voor een indikkingsvariant. Hergebruik van bestaande metalen transport- en injectiebuizen heeft nadrukkelijk niet onze voorkeur. Ook monitoring verdient voortdurende aandacht. In het waterinjectie management plan 2022 dat onderdeel uitmaakt van het herafweging 2 rapport staat vermeld dat meerdere parameters weliswaar jaarlijks gemeten worden, maar er slechts eens per zes jaar over gerapporteerd wordt. Wij verzoeken u in overweging te nemen deze rapportagefrequentie te verhogen, of ten minste voor te schrijven dat de jaarlijkse metingen worden gecontroleerd op afwijkingen. Daarnaast adviseren wij u om NAM op te dragen om ook een gestructureerd monitoringsprogramma voor de pijpleidingen en installaties op te stellen, aangezien daar in het waterinjectie management plan 2022 geen aandacht aan wordt besteed. 2. Verdere beperking mijnbouwhulpstoffen Mijnbouwhulpstoffen horen in beginsel niet in de diepe ondergrond thuis. Wij adviseren u om NAM op te dragen de hoeveelheid mijnbouwhulpstoffen te minimaliseren en deze voor zover mogelijk te vervangen door biologisch afbreekbare of anderszins milieuvriendelijker alternatieven. Wij adviseren u om deze opdracht gepaard te laten gaan met duidelijke termijnen waarbinnen één en ander gerealiseerd moet zijn. Overigens: mijnbouwhulpstoffen worden in tal van mijnbouwprocessen toegepast, waaronder ook in aardwarmtesystemen. Dit vraagstuk betreft dus niet alleen de activiteiten van NAM in Schoonebeek. Wij zien graag dat uw ministerie het initiatief neemt om in de gehele mijnbouwsector het gebruik van hulpstoffen te minimaliseren en krachtig te sturen op het ontwikkelen van milieuvriendelijker alternatieven. Eenduidige omschrijving Regelmatig worden begrippen als gebruikt in relatie tot de verwerking van het productiewater. Zo ook in de herafweging 22. Het valt ons op dat deze begrippen door de verschillende betrokkenen en belanghebbenden uiteenlopend worden geïnterpreteerd. Wij pleiten voor een eenduidige omschrijving. Daarin dient in onze optiek ten minste duiding te worden gegeven aan de mate van indikking, de bodemlaag waarin het brijn wordt teruggebracht, de locatie/maximale horizontale afstand tot het olieveld en de wijze waarop met mijnbouwhulpstoffen wordt omgesprongen. Toekomstige verwerking van het productiewater Als regionaal waterbeheerder staan wij midden in de maatschappij. Zowel noordoost Twente, waar NAM over een waterinjectievergunning beschikt, als zuidoost Drenthe behoort tot ons werkgebied. en zorgen van inwoners met betrekking tot de verwerking van het productiewater. Pagina 5 | 5 NAM heeft in januari 2022 te kennen gegeven de waterinjectie op termijn te willen verplaatsen naar zuidoost Drenthe1. U heeft aangegeven dat het huidige proces in Twente niet één op één over zal gaan naar Drenthe en dat de NAM bij de omschakeling naar Drenthe er voor moet zorgen dat zij al een stap maakt richting een schoner proces. Uit de her concluderen wij dat een zeer beperkt aantal varianten aan dit criterium voldoet. Voorts geeft u aan dat NAM begin 2024 moet zijn omgeschakeld op het schonere circulaire proces. U benadrukt dat een zorgvuldig proces moet worden doorlopen en dat de waterinjectie in Drenthe alleen zal worden toegestaan als dit veilig en verantwoord is2. In de tijdlijn die u op 19 mei 2022 naar de Tweede Kamer stuurde gaat u onder andere uit van stopzetting van de waterinjectie in Twente in december 2022. Januari 2023 zou volgens deze tijdlijn de injectie in Schoonebeek worden opgestart3. Wij willen onze zorg uitspreken voor wat betreft de planvorming rond de toekomstige productiewaterverwerking in de regio Schoonebeek. De door u genoemde termijn (start waterin volgens ons op gespannen voet met de benodigde tijd voor het afronden van onderzoeksrapporten, het doorlopen van een gebiedsproces en wettelijke proceduretermijnen. Op dit moment is ons nog niet duidelijk welke aanpak NAM precies voor ogen heeft: wat wil men wanneer op welke plek gaan doen, en op welke wijze? Verschillende onderzoeken zijn nog in uitvoering of naderen hun voltooiing. Graag ontvangen wij op korte termijn de gevraagde duidelijkheid, opdat wij voldoende gelegenheid hebben om onze bijdrage te leveren in het door u bepleitte gebiedsproces. 1 Kamerbrief met tijdslijn gebeurtenissen waterinjectie Twente, 12-04-2022 2 Kamerbrief over recente ontwikkelingen waterinjectie en oliewinning Schoonebeek, 07-04-2022 3 Kamerbrief over toezeggingen uit debat opschorting waterinjectie Twente, 18-05-2022
26 juni 2024373.42 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221219_agendavoorstel_ambtelijk_ovrleg_20-12_verwerking_geredigeerd.pdf
26 juni 2024404.4 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200929_brief_prov_drenthe_aan_min_ez_geredigeerd.pdf
26 juni 2024452.15 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221118_domus_v2_concept_brief_bestuurlijke_afspraken_gebiedsproces_geredigeerd.pdf
> Retouradres Postbus 20401 2500 EK Den Haag Datum Betreft Bestuurlijke afspraken Gebiedsproces Schoonebeek Pagina 1 van 3 Programma DG Groningen en Ondergrond Bezoekadres Bezuidenhoutseweg 73 2594 AC Den Haag Postadres Postbus 20401 2500 EK Den Haag Overheidsidentificatienr 00000001003214369000 T 070 379 8911 (algemeen) F 070 378 6100 (algemeen) www.rijksoverheid.nl/ezk Behandeld door T 070 @minezk.nl Ons kenmerk PDGGO / 22555262 Uw kenmerk Bijlage(n) Intern gebruik Geachte bestuurders, NAM verplaatst waterverwerking van de Schoonebeek oliewinning van Twente naar Schoonebeek. Het is in ieders belang dat het proces van overgang zorgvuldig en transparant verloopt. Deze oliewinning en de daarbij behorende waterinjectie moet wel veilig en verantwoord kunnen plaatsvinden. Het gebiedsproces heeft als doel (1) Ontzorgen, (2) Bijdragen aan de regio en (3) Vergunningen behandelen. De bestuurlijke afspraken in dit document zijn een bevestiging dat de betrokken partijen <…> nu en in de toekomst samenwerken. Aanleiding Vanaf 1947 wint de Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V. (NAM) aardolie uit het Schoonebeekolieveld vanaf verschillende mijnbouwlocaties rondom Schoonebeek. NAM onderzoekt de mogelijkheden om het productiewater van deze winning te injecteren in het dieper gelegen Schoonebeek gasveld. De omschakeling naar Drenthe biedt de kans om het verwerkingsproces van productiewater beter in te richten. Onder regie van EZK is een gebiedsproces gestart. Dit gebiedsproces kent naast deze bestuurlijke afspraken drie sporen: (1) Ontzorgen, (2) Bijdragen , (3) Vergunnen met elk hun eigen tijdspad. Partijen zien gezamenlijk toe op het zorgvuldig en transparant doorlopen van dit gebiedsproces. Als de oliewinning wordt opgestart, maken de partijen de volgende afspraken met elkaar. Ontzorgen We hebben afgesproken dat er een ontzorgingstafel komt, met een onafhankelijk voorzitter. Hier komt een afsprakenkader uit voort. Vanuit het spoor ontzorgen werken de NAM samen met omwonenden en andere belanghebbenden aan een afsprakenkader. De bewoners en andere belanghebbenden worden hierbij vertegenwoordigd door een onafhankelijk voorzitter. Penvoerder van dit afsprakenkader is de NAM. De afspraken die daarin kunnen worden opgenomen bestaan uit; de aard en omvang van voorgenomen activiteiten en daarmee mogelijk samenhangende effecten, monitoring milieu- en veiligheidsaspecten, mijnbouwschade, communicatie en de inrichting van een structureel overleg voor project- en uitvoeringsfase. Pagina 2 van 3 Programma DG Groningen en Ondergrond Ons kenmerk PDGGO / 22555262 Intern gebruik De onafhankelijke voorzitter coördineert de effectieve overgang van de ontzorgtafel naar het structureel overleg/werkgroep. Partijen zien er op toe dat er een structureel overleg wordt ingericht. Vergunnen Partijen willen een transparant en helder vergunningentraject. Voorafgaand aan en tijdens de vergunningaanvragen is er voldoende tijd voor regionale oordeelsvorming. De beschikbare evaluatie en onderzoeksrapporten worden daarbij met elkaar gedeeld. Staatstoezicht op de Mijnen adviseert het miniserie van EZK in het vergunningentraject en deze adviezen worden meegenomen bij de vergunningaanvragen. SodM treedt in de uitvoeringsfase op als risicogerichte toezichthouder die kritisch kijkt naar de veiligheid van mens en milieu bij de uitvoering van deze mijnbouwactiviteiten. Bijdragen Afgesproken wordt dat we met elkaar onderzoeken hoe de oliewinning van meerwaarde kan zijn, niet alleen landelijk, maar ook voor de regio. Partijen hebben de intentie om invulling te geven aan de afspraak het gebied een impuls te geven. Regionale/lokale overheden starten hiertoe een aparte verkenning. Planning Een zorgvuldige omschakeling naar Drenthe kost tijd. Het gebiedsproces moet ruimte geven voor een regionale oordeelsvorming, maar ook een efficiënte vergunningprocedure. Partijen zien hier op toe. Partijen spreken af te werken met een dashboard, waarin alle ijkpunten van het gebiedsproces zijn opgenomen. Communicatie Partijen maken afspraken over het elkaar vroegtijdig informeren over relevante ontwikkelingen en het naar buiten communiceren. De klankbordgroep (vanuit ontzorgingspoor) wordt in de uitvoeringsfase hierbij betrokken. Op de website www.mijnbouwvergunningen.nl wordt alle openbare informatie met betrekking tot het gebiedsproces Schoonebeek gedeeld. Governance De bestuurders vormen een stuurgroep. Die bestaat uit provincie Drenthe, gemeente Emmen, gemeente Coevorden, waterschap Vechtstromen, de NAM en het ministerie van EZK aangevuld met de onafhankelijk voorzitter. Voor de uitvoering van de gemaakte afspraken wordt een overlegstructuur ingericht om te sturen op de voortgang en knelpunten op te lossen. De NAM neemt verantwoordelijkheid voor het onderdeel ontzorgen. Provincie en gemeenten nemen de verantwoordelijkheid voor het onderdeel bijdragen. Het ministerie van EZK neemt verantwoordelijkheid voor het onderdeel vergunnen. Ondertekening bestuurlijke afspraken gebiedsproces Schoonebeek namens de betrokken partijen: Pagina 3 van 3 Programma DG Groningen en Ondergrond Ons kenmerk PDGGO / 22555262 Intern gebruik Dhr R. van der Weide Dhr J. Huizing Wethouder gemeente Emmen Wethouder gemeente Coevorden Gemeente Emmen Gemeente Coevorden Mevr. N. Aarnink Dhr. T. Stelpstra Loco-watergraaf dagelijks bestuur Gedeputeerde Provincie Drenthe Waterschap Vechtstromen Provincie Drenthe Dhr S. Vroemen Dhr. H. Vijlbrief Directeur Staatssecretaris Mijnbouw Nederlandse Aardolie Maatschappij Ministerie Economische Zaken en Klimaat
26 juni 2024291.49 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230227_tekenen_afsprakenkader_sbk_akkoord_geredigeerd.pdf
2 Ik heb inmiddels een concept pagina gekregen die de NAM en in overleg opgesteld hebben. Deze heb ik aangehecht met als opmerking mijnerzijds dat daar nog Waterschap en de namen van de burgemeesters (??) instaan. Uiteraard wordt dit in de definitieve versie gewijzigd. Ook is dit een concept waarin de handtekeningen op twee pagina’s separaat staan, maar die voorwaarde kan ik als jullie daarmee akkoord zijn laten vallen. Met vriendelijke groet, Team Water, Bodem en Milieu Beleidsadviseur Bodem en Ondergrond +31 592 werkdagen: Westerbrink 1 | Postbus 122, 9400 AC Assen +31 592 365555| post@drenthe.nl www.provincie.drenthe.nl Volg ons op Dit bericht en de bijgevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en alleen bestemd voor de geadresseerde(n). Indien u dit bericht niet in goede staat ontvangt, waarschuw dan de afzender.
26 juni 2024705.24 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...144...177