Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20230418_aangepast_memo_voor_db_2504_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: dinsdag 18 april 2023 11:34 Aan: bestuursondersteuning CC: Aarnink Onderwerp: Aangepast memo voor DB 25-04 (TNO review NAM rapport) Bijlagen: I.2.b. Bijlage 1 - TNO-Evaluatie-RHDHV-rapport-Schoonebeek-Final.pdf; I.2.c. Bijlage 2 - Notitie reactie RHDHV op beoordeling TNO.pdf; I.2.a. Memo DB review TNO.docx Dag collega’s, Naar aanleiding van het PHO van gistermiddag heb ik bijgevoegd memo op onderdelen aangepast. Ik heb ook een tekstvoorstel opgenomen voor het weekbericht, in lijn van hetgeen we gisteren hebben besproken. Verzoek is om dit memo als ingekomen stuk te agenderen voor DB volgende week. Na behandeling in DB kunnen de rapporten worden meegestuurd met het AB-weekbericht van volgende week vrijdag. Met vriendelijke groet, Strategisch adviseur Waterschap Vechtstromen Tel. 06- @vechtstromen.nl
26 juni 2024396.73 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221212_re_open_brief_aan_deelnemers_gebiedsproces_geredigeerd.pdf
1 Van: @gmail.com> Verzonden: maandag 12 december 2022 11:03 Aan: CC: ); @concepts.nl; @ ; .com; Onderwerp: Re: Open brief aan deelnemers van het Gebiedsproces Schoonebeek Geachte , , Ik ben van mening dat het circulaire proces voor de verwerking van het productiewater Schoonebeek ten onrechte niet wordt opgevoerd als een optie bij de besprekingen in het Gebiedsproces. Zoals u hebt kunnen opmerken uit mijn open brief en mijn commentaar op het RHDHV rapport. Ik ga daarom graag in op de uitnodiging om het circulaire proces voor het voetlicht te brengen bij de ontzorgingstafel. Met vriendelijke groet, M: 06 Op ma 12 dec. 2022 om 09:46 schreef @minezk.nl>: Geachte , beste Bij de ontzorgingstafel van 7 december jl is afgesproken dat deze tafel graag kennis neemt van uw expertise op het gebied van de waterverwerkingsmethode indikking. Ik ontvang graag ook uw telefoongegevens zodat wij eea met u kunnen afstemmen. Alvast bedankt, Met vriendelijke groet, Van: @gmail.com> Verzonden: woensdag 7 december 2022 17:31 Aan: @minezk.nl>; @minezk.nl>; @concepts.nl; b ; @vechtstromen.nl; .com; @shell.com> Onderwerp: Open brief aan deelnemers van het Gebiedsproces Schoonebeek In de bijlage treft u een open brief van ondergetekende aan voor de deelnemers aan het Gebiedsproces Schoonebeek. Met vriendelijke groet, Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard 2 ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024631.55 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230125_nam_in_schoonebeek_oud_vertrouwen_en_nieuw_scepsis.pdf
pagina 24 | woensdag 25 januari 2023 NAM in Schoonebeek: oud vertrouwen en nieuwe scepsis Willem Dekker Als de NAM ergens nog het vertrouwen geniet van de lokale bevolking dan is het in Schoonebeek. Maar: ,,De NAM nu is niet meer die van vroeger.” Bijna iedereen in oliedorp Schoonebeek kent een positieve anekdote over de voormalige suikeroom en zorgzame werkgever. Aan de andere kant groeit ook de scepsis over de motieven van oliegigant NAM. Sommigen vrezen dat die misbruik maakt van de hechte band met het dorp. Die relatie wordt de komende tijd op de proef gesteld met de plannen om afvalwater van oliewinning te injecteren in de Schoonebeekse grond. Andere houding Henk Vredeveld, bestuurslid van Dorpsbelangen, herkent de worsteling in Schoonebeek. ,,Ik kom uit een NAM-gezin. Mijn vader werkte er. Toen ik 11 jaar was, overleed mijn moeder. Toen werd meteen geregeld dat we een huishoudster kregen, die overdag voor drie kinderen zorgde.’’ Toen de NAM in 1996 vertrok uit het dorp deed het bedrijf dat in stijl. Werknemers konden soms al met 50 jaar met de VUT. Veel voorzieningen bleven in stand met ‘oliegeld’. Sinds de NAM in 2011 weer actief is onder het dorp, danken tientallen gezinnen in de buurt hun inkomen aan het bedrijf. Zij dragen niet allemaal een helm van de NAM, maar werken ook voor toeleveranciers, bijvoorbeeld in het transport. Toch zijn er ook zorgen in het dorp. Een lokale makelaar krijgt met regelmaat vragen over de impact van het injecteren van afvalwater op de waarde van huizen. Anno 2023 is Henk Vredeveld één van de criticasters van de plannen om afvalwater in de bodem achter z’n huis te pompen. ,,Dat de NAM van nu niet meer die van vroeger is, vergt van het dorp een andere houding. Die zien we helaas nog niet.’’ Smak geld Voorzitter Jos van Hees van Dorpsbelangen sluit zich aan bij Vredeveld. ,,Schoonebeek lijkt in een soort NAM-cocon te leven. Wij missen de betrokkenheid van het dorp. Dat was in Twente in het begin niet anders. Daar moest eerst iets misgaan in de grond voordat er echt verzet kwam.’’ Bij lekken in buizen ontsnapt afvalwater Van Hees en Vredeveld zitten met enkele dorpsgenoten met regelmaat aan de zogeheten ‘Ontzorgtafel’ voor de omgeving, samen met de NAM, het ministerie van Economische Zaken (EZ) en andere betrokkenen. ,,Minister Hans Vijlbrief heeft gezegd dat de bevolking achter de plannen moet staan, maar aan tafel zien we dat NAM’ers en ambtenaren twee handen op één buik zijn. Het gaat ook wel om een smak geld hè’’, stelt Vredeveld. Ondanks die scepsis, en het uitblijven van veel ruggensteun uit het dorp blijven beide mannen aan tafel voor de Schoonebeekse zaak. Niet met het doel om oliewinning te laten stoppen, dat is een utopie. Maar ze willen zich ook niet op voorhand vastklinken aan het plan van de NAM om afvalwater te injecteren in twee lege gasvelden die ook vlakbij het dorp liggen. Ongewenste gasten Dorpsbelangen is onder de indruk van een alternatief plan van voormalig NAM- ingenieur Gert Colenbrander. Zijn voorstel behelst het zuiveren van afvalwater tot deels schoon water en een deels ingedikte zoutwatermassa die weer teruggaat het olieveld in; volledig ‘circulair’ dus. ,,Het was echt sleuren om Colenbrander zijn verhaal te mogen laten doen. Wij willen dat de NAM serieus reageert op zijn verhaal. Het lijkt er nu op dat iedereen enthousiast is over dat alternatief, behalve de bestuurders en bedrijven die financiële belangen hebben’’, zegt Vredeveld. Niet alleen Colenbrander was in eerste instantie niet welkom bij het lokale overleg tussen belanghebbenden in Schoonebeek, een verslaggever van RTV Drenthe werd helemaal geweigerd en ook actiegroep Stop Afvalwater Twente zijn tot ongewenste gasten verklaard. Tot onbegrip van Dorpsbelangen Schoonebeek. ,,Wij willen het verhaal van alle kanten horen. Niemand hoeft met een spandoek op de tribune te gaan zitten, maar het moet wel openbaar zijn. De angst voor reuring helpt de zaak niet’’, zegt Jos van Hees. Weinig wanklank Donderdagavond is er een nieuwe bijeenkomst onder leiding van nieuwbakken overlegvoorzitter Bert Bouwmeester, tot anderhalf jaar geleden burgemeester van Coevorden. Een dag eerder, woensdag, praten bestuurders de gemeenteraden van Emmen en Coevorden en Drentse Statenleden bij. Het Emmer CDA-raadslid René Wittendorp uit Schoonebeek kondigt aan kritisch te zijn omdat de belangen groot zijn. Toch merkt ook hij weinig kopzorgen in het dorp. ,,Schoonebeek is traditioneel positief over de NAM. Als ik richting Twente of Groningen rij, slinkt dat vertrouwen met de kilometer.’’ Hoewel Wittendorp weinig wanklank hoort, zegt hij wat achterdochtig te zijn over de miljoenenbedragen die in de wandelgangen te horen zijn als toekomstige compensatie voor het dorp, tot wel 20 procent van de winst. ,,Zoveel miljoenen krijgt Schoonebeek niet eens op, maar daaruit kun je wel afleiden hoe groot de belangen zijn voor de NAM om dit erdoor te krijgen. Ik voel er niets voor om gepaaid te worden.’’ Tamme houding Schoonebeekster en ex-raadslid Jenneke Ensink was als politica van LEF! fel tegen de eerste plannen met productiewater. Ze is teleurgesteld over de tamme houding van haar dorpsgenoten. ,,Veel mensen denken dat als de NAM zegt dat het goed komt, dat het ook goed komt. Maar ik vertrouw de NAM voor geen meter meer.’’ Volgens Ensink is de kracht van het verzet in Twente geweest dat het protest zich als een olievlek over de regio verspreidde onder bevolking en bestuurders. Ze verwacht dat niet in Schoonebeek en omstreken. ,,Ik heb echt het gevoel dat we een pact met de duivel smeden. Het is David tegen Goliath, maar Schoonebeek heeft- of wil geen steen om mee te gooien.’’ De inwoners van Schoonebeek worden op woensdag 8 februari in hun eigen dorp bijgepraat over de stand van zaken.
26 juni 202482.88 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200610_1-b-bijage_brief_nam_geredigeerd.pdf
26 juni 2024309.76 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230314_agenda_bo_schoonebeek_20_maart_a-s-geredigeerd.pdf
26 juni 2024239.49 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220630_fw_gesprek_geredigeerd.pdf
1 Van: Nettie Aarnink Verzonden: donderdag 30 juni 2022 15:21 Aan: Onderwerp: Fwd: Gesprek Verstuurd vanaf mijn iPad Begin doorgestuurd bericht: Van: Tjisse Stelpstra @drenthe.nl> Datum: 30 juni 2022 om 15:17:33 CEST Aan: Weide René van der @emmen.nl>, Nettie Aarnink @vechtstromen.nl>, Huizing Jeroen @coevorden.nl> Kopie: @drenthe.nl> Onderwerp: Gesprek Beste allen, Ik heb contact gehad met . Ook hij heeft deze week bij zijn mensen aangegeven een planning te willen. Daar moet de NAM ook het een en ander voor aanleveren. Volgende week spreekt hij ook met de NAM en zal dit ook daar neerleggen. Ik heb onze zorg gedeeld en ook aangegeven dat tempo prima is, maar dat we het wel keurig volgens de wettelijke lijnen doen en dat we daar ook goed op voorbereid moeten zijn. Concrete afspraak: - Zodra er een planning is krijgen we die (en de gezamenlijke wens is op korte termijn) - We proberen voor het zomerreces nog een overleg te hebben met jullie, en de NAM. Voor dat laatste wil ik wel actie ondernemen, maar ook prima wanneer dat vanuit Emmen gebeurt (laat svp even weten). Het zal wel van ons vragen dat we mogelijk wat moeten schuiven in agenda’s. Vriendelijke groet Tjisse Verstuurd vanaf mijn iPad Met vriendelijke groet, Tjisse Stelpstra Gedeputeerde Westerbrink 1 | Postbus 122, 9400 AC Assen +31 592 365555| post@drenthe.nl www.provincie.drenthe.nl Volg ons op 2 Dit bericht en de bijgevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en alleen bestemd voor de geadresseerde(n). Indien u dit bericht niet in goede staat ontvangt, waarschuw dan de afzender. T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 2024622.4 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220829_iv-1-concept_verslag_pho_aarnink_20220714_passage_geredigeerd.pdf
26 juni 2024804.73 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF00000122-photo-2020-08-22-09-22-23.pdf
26 juni 2024216.09 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230206_i-3-a-memo_ondertekening_afsprakenkader_ontzorgingstafel_schoonebeek_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 3 MEMO Afsprakenkader Ontzorgtafel Schoonebeek. Tijdens de bestuurlijke overleggen rond de oliewinning Schoonebeek is een aantal keer stilgestaan bij het Afsprakenkader dat momenteel opgesteld wordt aan de zogenoemde Ontzorgtafel Schoonebeek. De Ontzorgtafel, waarvan de onafhankelijk voorzitter is, bestaat uit inwoners en vertegenwoordigers van verschillende verenigingen en organisaties uit Schoonebeek. Aan de Ontzorgtafel worden zorgen en wensen uit de bevolking van Schoonebeek in beeld gebracht. Ook worden afspraken geformuleerd om aan deze zorgpunten tegemoet te komen, bijvoorbeeld ten aanzien van monitoring en schadeafhandeling. Eén en ander wordt vastgelegd in het Afsprakenkader, dat onderhand in concept gereed is. Het afsprakenkader wordt binnen afzienbare tijd ondertekend door NAM en door de voorzitter van de Ontzorgtafel, Bert Bouwmeester. Het is de bedoeling dat de Ontzorgtafel daarna opgaat in een nader te bepalen juridische entiteit, bijvoorbeeld een stichting, welke gaat toezien op naleving van de gemaakte afspraken. Deelnemers Ontzorgtafel willen steunbetuiging vanuit de overheden. De leden van de Ontzorgtafel hebben meermaals de wens uitgesproken dat zij zich gesteund willen zien door de politiek, bijvoorbeeld door het afsprakenkader mede te laten ondertekenen door de regionale bestuurders en de staatssecretaris. Dit vanwege het feit dat de leden van de Ontzorgtafel weliswaar met de beste intenties de belangen van de Schoonebeker bevolking proberen te behartigen, maar zij daar strikt genomen niet met mandaat van de bevolking aan tafel zitten. Tijdens het bestuurlijk overleg rond de oliewinning Schoonebeek is bovengenoemde wens een aantal keer benoemd. Op die momenten werd begripvol gereageerd door de aanwezige bestuurders, maar werd tevens benadrukt tevens dat het afsprakenkader een overeenkomst is en blijft tussen NAM en de leden van de Ontzorgtafel. De overheden zijn daar geen formele partij in. aan kopie aan datum Nettie Aarnink 31 januari 2023 van Team bijlage(n) EC 1 (concept Afsprakenkader Ontzorgingstafel Schoonebeek) onderwerp kenmerk Opzet ondertekening afsprakenkader ontzorgingstafel Schoonebeek - Pagina 2 | 3 Van NAM, de penvoerder van het Afsprakenkader, ontving ik het concept afsprakenkader (bijlage 1)1. Op de laatste pagina, het handtekeningenblad, proberen zij tegemoet te komen aan de wens van de Ontzorgtafel v.w.b. bestuurlijke ondertekening, waarbij tevens -in de vorm van een aantal voetnoten- nadrukkelijk gesteld wordt dat de overheden geen partij zijn in de overeenkomst. Staatssecretaris Vijlbrief bij aanvang van het gebiedsproces laten weten dat hij bereid is het afsprakenkader te ondertekenen. Voetnoot 2 op het handtekeningenblad vermeldt: “De Staat der Nederlanden (“Staat”) is (in juridische zin) geen partij bij dit afsprakenkader. Uit het afsprakenkader vloeien geen rechten en verplichtingen voor de Staat voort. Dit afsprakenkader wordt door de Staat, vertegenwoordigd door de Minister van Economische Zaken en Klimaat, uitsluitend ondertekend als blijk van waardering van het Gebiedsproces Schoonebeek en van de daaruit tussen de partijen bij dit afsprakenkader voortgekomen afspraken.” Voetnoot 3 is een tekstvoorstel van NAM en heeft betrekking op de regionale overheden: Ofschoon genoemde organisatie in juridische zin geen partij is ten aanzien van de gemaakte afspraken, is de genoemde organisatie wel mede-ondertekenaar van dit afsprakenkader ter waardering van het Gebiedsproces Schoonebeek en de daaruit voortgekomen afspraken.). Ook bij de gaswinning in Ternaard is een afsprakenkader opgesteld tussen NAM en inwoners. Dat afsprakenkader is door de betrokken toenmalig minister Wiebes, de betrokken gemeenten en Wetterskip Fryslân ondertekend, onder vermelding van dezelfde voetnoten. De provincie Fryslân heeft het document zonder voorbehoud getekend. Bedenkingen juridisch adviseur Vechtstromen Ik heb het handtekeningenformulier voorgelegd aan onze juridisch adviseur, . Zijn advies luidt het afsprakendocument niet mede te ondertekenen. Motivering: wie er over gaat die er over praat en ondertekent. Wij gaan er niet over, dus moeten wij niet ondertekenen. In plaats daarvan stelt hij voor om onze waardering voor het gevolgde proces aan de Ontzorgtafel op een andere wijze kenbaar te maken, bijvoorbeeld een brief waarin we sympathie en daardoor bestuurlijke empathie uitspreken voor dit initiatief en voor zover onze taak dat toestaat mee kunnen denken. Op die wijze wordt hetzelfde doel gerealiseerd maar zonder direct bij de overeenkomst betrokken te raken. We zouden deze reactie wellicht kunnen meenemen in onze reactie op het appreciatieverzoek van het ministerie van EZK. Dilemma Er is sprake van een negatief advies van onze juridisch adviseur. Anderzijds ligt er ook een vraag vanuit de leden van de Ontzorgtafel en is in het bestuurlijk overleg tot nu toe niet afwijzend gereageerd op dit voornemen. Sterker nog: het leek door het bestuurlijk overleg te worden beschouwd als een goed alternatief voor het oorspronkelijke plan om een bestuursovereenkomst te sluiten tussen NAM en regionale overheden. Voorstel, ter bespreking in PHO 1. Het dilemma bespreken in het PHO en vervolgens met het DB. 2. Bij de andere regionale overheden nagaan hoe zij hier tegenaan kijken (als het goed is wordt dit punt ook geagendeerd in PHO Tjisse Stelpstra op 6 februari). 1 NB: bijgevoegde versie van het Afsprakenkader is tot stand gekomen na het laatste overleg met de ontzorgingstafel op 26 januari j.l. Het document is nog niet opnieuw besproken met de tafel. Pagina 3 | 3 3. Provincie Drenthe plant op korte termijn een nieuw bestuurlijk overleg. Het is raadzaam om het Afsprakenkader (in het bijzonder het handtekeningenblad) te agenderen voor dat overleg. 4. Mochten wij besluiten te ondertekenen dan stel ik voor dat de portefeuillehouder ondertekent en dit vooraf wordt gegaan door een DB voorstel waarin portefeuillehouder gemachtigd wordt om te tekenen.
26 juni 202497.54 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220317_gezamenlijke_annotatie_bo_nam_18_mrt_geredigeerd.pdf
Gezamenlijke annotatie voor bestuurlijk overleg met NAM, vrijdag 18 maart 2022 Van , , , en 1. Inleiding Dit gesprek is gepland om concrete voorstellen van NAM te bespreken voor een gebiedsplan/ gebiedsproces en de rol van de bestuurders. En NAM wil de bestuurders informeren welke varianten NAM wil meenemen in hun onderzoek. De bestuurders hebben in het overleg op 11 februari aangedrongen op een expliciete focus op Drenthe. Dat is dus iets anders dan de heroverweging voor Twente. Voor Drenthe zou het brede palet van denkbare uitkomsten moeten worden meegenomen, van helemaal stoppen tot injectie in gasvelden of het olieveld, tot maximale zuivering. En daar moet een breder toetsingskader dan uitsluitend de CE-methodiek voor worden gebruikt. De bestuurders hebben ( opnieuw ) gevraagd bewoners goed te betrekken bij de ontwikkelingen. De bestuurders hebben een zorgvuldig en transparant proces gevraagd. Als dat knelt met de tijdsdruk vanuit de rijksoverheid, willen de lokale bestuurders in Den Haag de ruimte bepleiten voor een zorgvuldig proces. Van NAM hebben we nu inderdaad een presentatie ontvangen over de voorgenomen/ in uitvoering zijnde onderzoeken. Ook heeft NAM een voorstel toegezonden voor een bestuurlijke begeleidingscommissie. 2. Tussentijdse ontwikkelingen Motie Vechtstromen In het AB van Vechtstromen is op 16 feb. een motie aangenomen. In de motie “Afvalwaterlozing NAM” wordt het dagelijks bestuur verzocht om in krachtige bewoordingen bij de Staatssecretaris van Mijnbouw aan te dringen om bij de herevaluatie ‘Waterinjectie Twente’, als alternatief voor de huidige waterinjectie, zuivering van productiewater in Drenthe plaats te laten vinden met de best beschikbare zuiveringstechnieken tot een zodanige kwaliteit dat het veilig hergebruikt dan wel geloosd kan worden. Verder wordt het dagelijks bestuur gevraagd om daarvoor al haar ter beschikking staande middelen in te zetten en ter ondersteuning hiervan haar bestuurlijke partners op de hoogte te stellen en hierbij te betrekken. Ook wordt verzocht om aan de Staatssecretaris van Mijnbouw en in gesprekken met de regionale overheden, de expertise van waterschap Vechtstromen aan te bieden op het gebied van afvalwaterzuivering, waaronder het BODAC filter. Motie gemeenteraad Emmen Op 3 maart is raadsbreed een motie ingediend die als steunbetuiging dient voor de opstelling van het college. In de motie wordt gevraagd: proactief in contact te treden met andere overheden; proactief te zorgen dat inwoners goed geïnformeerd worden en transparantie wordt geborgd; de raad blijvend actief te informeren; bij NAM en EZK maximaal aandringen op onderzoeken van zuiveringsvarianten en terugdringen niet herbruikbare afvalstroom en NAM te verzoeken het procesplan te laten voorzien van externe onafhankelijke onderzoeken. Ambtelijk overleg waterinjectie In een kort ambtelijk overleg op 7 maart liet NAM weten op 1 juli de onderzoeken naar de herevaluatie aan te bieden aan de rijksoverheid, conform opdracht. En op die datum wil NAM ook de onderzoeken naar alternatieven in Drenthe gereed hebben. Bezoek Vijlbrief aan Stelpstra 15 maart heeft staatssecretaris Vijlbrief een bezoek gebracht aan gedeputeerde Stelpstra. Het rijk heeft meteen hierna berichten naar buiten gebracht. RTV-Drenthe bericht hierover: “De NAM moet snel stoppen met het ondergronds lozen van afvalwater in Twente, dat vrijkomt bij de oliewinning in Schoonebeek in Drenthe. Dat heeft staatssecretaris Hans Vijlbrief van Mijnbouw vandaag in een gesprek met regionale bestuurders gezegd. Vijlbrief wil dat er een lokale, maar vooral ook schonere oplossing voor het water komt. De NAM gebruikt bij de oliewinning in Schoonebeek stoom om de olie minder stroperig te maken en te zorgen dat die makkelijker kan worden opgepompt. Daardoor blijft uiteindelijk met chemicaliën verontreinigd water over, dat via kilometers lange pijpleidingen naar Twente wordt getransporteerd om daar in lege gasvelden te worden opgeslagen. De inwoners van Twente maken zich al jaren zorgen over de gevolgen hiervan voor hun veiligheid en gezondheid. Zij willen een einde aan de lozingen, en weten zich gesteund door een meerderheid in de Tweede Kamer. Maar Vijlbrief kan deze werkwijze van de NAM niet verbieden omdat het bedrijf een vergunning heeft. 'Ook voor opslag in Drenthe moet draagvlak zijn' De NAM kondigde eerder dit jaar aan dat het afvalwater op termijn verwerkt en opgeslagen gaat worden in het gebied in Drenthe waar ook de oliewinning plaatsvindt. Die regio profiteert immers ook van de economische bedrijvigheid en werkgelegenheid. Maar ook daar moet wel voldoende draagvlak zijn, vindt Vijlbrief. "In het verplaatsen van de waterinjecties naar Drenthe zit wel enige logica, omdat het afvalwater voortkomt uit de oliewinning die daar plaatsvindt", aldus de staatssecretaris. "Maar ik snap helemaal dat de plannen van de NAM voor de inwoners van Drenthe als een onaangename verrassing kwamen." Afspraken over zuivering afvalwater De staatssecretaris sprak dinsdag in Assen over de kwestie met de Drentse gedeputeerde Tjisse Stelpstra. Hij benadrukt het belang van een snelle oplossing voor Twente, maar vindt dat het probleem niet slechts mag worden verplaatst. Daarom moeten er ook afspraken komen met de NAM over bijvoorbeeld zuivering van het afvalwater voordat het de grond ingaat.” 3. Over de stukken van NAM a. De “beeldvormende presentatie” Deze presentatie geeft op hoofdlijnen weer welke varianten NAM onderzoekt, c.q. wil onderzoeken ( deels is de inhoud ook terug te vinden in de heroverweging Twente). Het is goed dat NAM kort de gelegenheid krijgt deze varianten te schetsen en de consequenties op hoofdlijnen die nu bekend zijn. Of recht gedaan wordt aan de motie in de raad van Emmen is nu nog niet te zeggen. In hoeverre antwoord wordt gegeven op vragen uit de omgeving/bevolking is niet bekend. De inwoners zijn nog niet betrokken. Het lijkt of NAM ook voor Drenthe de CE-methodiek wil toepassen. Mogelijk aangevuld met criteria t.b.v. de maatschappelijke kosten baten analyse. De CE-methodiek is een hele mooie methode om de milieuaspecten van technische alternatieven over de levenscyclus met elkaar te vergelijken. Maar maatschappelijke aspecten zitten er niet in. Daarnaast komt het over als een “black box”. Dit leent zich slecht om als instrument te dienen voor communicatie met de omgeving. Hoe de NAM-onderzoeken voor Drenthe zich verhouden tot de maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) van de oliewinning in Schoonebeek is onbekend. Ook weten we niet wat de stand van zaken met betrekking tot de MKBA is. Inzet bestuurders: voor- en nadelen van de alternatieven op een rij, in begrijpelijke taal en tabellen. Met naast milieuaspecten ook maatschappelijke aspecten. Inclusief de voordelen voor de omgeving. b. De Initiatienotitie Begeleidingscommissie Laten we dit maar kwalificeren als een “merkwaardig document”, het lijkt of we elkaars taal niet verstaan en een verschillende betekenis toekennen aan het overleg op 11 februari. - NAM heeft eerder gesuggereerd een gebiedsproces naar analogie van Ternaard in te richten. Daar is niets van terug te vinden. Nu wordt de term omgevingsdialoog gebruikt. Maar daar is geen aanzet voor in dit stuk. De bestuurders hebben meerdere keren aangedrongen op een zorgvuldig proces, waar ook recht gedaan wordt aan de rol van de inwoners: Het werk maken van een goed omgevingsproces, wat vroegtijdig ingezet wordt, waarbij stakeholders/inwoners betrokken worden bij de alternatievenafweging en bij het vergroten van de meerwaarde van het project voor de omgeving (ons inziens het liefst onder onafhankelijke begeleiding). Inhoudelijk heeft NAM daar niets van uitgewerkt. - In de presentatie van de NAM staat dat met de keuze voor Schoonebeek NAM de lusten en de lasten op de zelfde plaats wil laten landen. Over welke lusten hebben we het? Voor wie? Het vergroten van de lusten voor de regio/leefomgeving moet juist onderdeel zijn van het omgevingsproces. Waarbij de betrokken ook zelf kunnen aangeven wat hen betreft de lusten zijn en waar verbetering gezocht wordt. Dus niet alleen wat de NAM denkt. - Uitnodiging begeleidingscommissie aangenomen?? NAM presenteert alsof de begeleidingscommissie al een feit is: “de bestuurders… zijn gevraagd zitting te nemen… hebben uitnodiging aangenomen” Het bestuurlijk overleg op 11 februari wordt gepresenteerd als de oprichtingsbijeenkomst van de begeleidingscommissie. Dat is niet onze beleving. Op 11 februari hebben de bestuurders aangegeven zich nader te willen beraden op wat hun rol zou moeten zijn. En op die dag hebben de bestuurders gevraagd aan NAM om de inwoners goed bij het proces te betrekken. - Proces en governance-onduidelijkheden Het proces van NAM en de maatschappelijke kosten-baten analyse in opdracht van het ministerie zijn met elkaar verknoopt op een onduidelijke manier. Andere vragen: Bij wie berust het voorzitterschap? Wie bepaalt de agenda? En wat is de rol van NAM? - Omgevingsdialoog. Dit is nog niet ingevuld door NAM. Maar we zijn beducht dat NAM dit één-dimensionaal ziet als de eigen dialoog met de omgeving. Zo simpel is het niet. Wat er leeft in de bevolking komt ook op het bordje van de politiek. Is er bovendien sprake van een ‘dialoog’ als alle keuzes al gemaakt zijn en de vergunningaanvraag er ligt? Samenvattend Het lijkt ons wenselijk dat éérst helderheid komt over het gebiedsproces! En hoe serieus dat genomen wordt door de NAM. Daaruit vloeit voort welke rol wenselijk is voor begeleidingsgroep, wat daarvan de samenstelling moet zijn en hoe en door wie die georganiseerd wordt. En het is goed denkbaar dat het ministerie van EZK ( de beleidsafdeling) deel uit maakt van een begeleidingsgroep. 4. Over het bezoek van staatssecretaris Vijlbrief. Het lijkt ons wenselijk dat gedeputeerde Stelpstra zelf een terugkoppeling geeft in het bestuurlijke vooroverleg. Uit de berichten in de pers lijkt het stoppen van de oliewinning geen optie en heeft de staatssecretaris een voorkeur voor het continueren van de oliewinning waarbij schoner productiewater overblijft dan nu het geval is. Met deze rijks-stellingname en de hoge tijdsdruk die NAM heeft met de voorstellen in Drenthe is er een groot risico dat onze bevolking voor voldongen feiten wordt geplaatst en zich niet gehoord voelt en niet serieus genomen voelt. Met het opvoeren van de druk vanuit Den Haag is het zaak dat de regionale bestuurders snel schakelen. 5. Hoe nu verder alles overziend?  In het bestuurlijk vooroverleg checken wat er nu leeft bij de bestuurders o Wat leeft er op dit moment in de pers/ samenleving? o Relevante ontwikkelingen van de afgelopen weken o Gemeenteraadsverkiezingen (houden we dezelfde bestuurders? Hebben de verkiezingen effect op de bestuurlijke stellingnames?) o Terugkoppeling van bezoek Vijlbrief aan Stelpstra. o Staan we nog samen in deze materie (denkend aan rol/positie waterschap) Hebben de bestuurders de zelfde wensen/ambities met deelname in dit proces? Van twee kanten worden de regionale overheden nu onder druk gezet: Door NAM met zijn snelle “technocratische proces” en door de rijksoverheid met de tijdsdruk en publiek gemaakte voorkeursvariant. Onze suggestie in de richting van NAM: o Waardering voor beeldvormende presentatie van NAM o Kennis nemen van “initiatienotitie begeleidingscommissie” van NAM  De beeldvorming van de NAM komt niet overeen met die van de adviseurs van de overheden. o NAM zou de volgende zaken anders moeten doen:  Maak serieus werk van een omgevingsproces. Eerst inrichten omgevingsproces, dan voorstellen over inrichting begeleiding. Na de uitspraken van Vijlbrief wordt de noodzaak voor een goed omgevingsproces alleen maar groter!  Werk het lusten& lasten verhaal uit. M.n. de lusten (wat, voor wie, kunnen de bewoners meepraten, is de meerwaarde van het project te vergroten)  Beperk je niet tot de CE-methodiek bij de Drentse alternatieven afweging, laat zien hoe je aspecten m.b.t. de kosten baten analyse verwerkt, laat zien hoe je de in de regio gevoelde maatschappelijke vragen beantwoordt en zorgen over effecten verwerkt.  Zorg voor een begrijpelijke presentatie van de alternatievenafweging  Beschrijf hoe het alternatieven onderzoek in Drenthe zich verhoudt tot de maatschappelijke kosten baten analyse. o Vraag aan NAM: wees zorgvuldig & transparant, daarna pas snel. Als 1 juli onhaalbaar is, meldt het ons, dan nemen we het op met de rijksoverheid.  Mogelijk is er meer tijd nodig voor onderlinge bestuurlijke afstemming in het vooroverleg, dan moet NAM even wachten?  Suggestie Agenda overleg met NAM: o Korte recapitulatie van het vorig overleg en de afspraken die toen gemaakt zijn. o Delen van relevante tussentijdse informatie. o NAM uitnodigen presentatie onderzoeksvarianten o Bespreken “initiatienotitie begeleidingscommissie” o Gebiedsproces/omgevingsdialoog en rol van de omwonenden/andere belanghebbenden. o Samenvatten van de conclusies en afspraken o Afspraken over de communicatie o Datum volgend overleg  Gelet op de naderende discussie over de “initiatienotitie Begeleidingscommissie” lijkt het ons raadzaam dat een bestuurder, nog voor het overleg, een sein afgeeft aan de NAM over het verschil van opvattingen. Onze suggestie in de richting van de rijksoverheid: a. Bespreek in het vooroverleg a.s. vrijdag (of in een separaat overleg) of het wenselijk is publiekelijk stelling te nemen over de recente uitspraken van Vijlbrief. De terugkoppeling door gedeputeerde Stelpstra is belangrijk voor het oordeel daarover. b. Maak ook in de richting van Vijlbrief duidelijk dat de overheden sterk hechten aan een goed proces, samen met de Drentse samenleving. c. Blijf vast houden dat alle alternatieven worden onderzocht door NAM én in de maatschappelijke kosten baten analyse. Een selectie van alternatieven die past binnen de voorkeuren van het rijk, kan tot in lengte van jaren voor publieke discussie zorgen. d. De lokale overheden zijn niet per definitie tegen of voor oliewinning, maar willen eerst alle informatie op tafel hebben, voor ze een standpunt innemen. e. Vraag Vijlbrief zo snel mogelijk helderheid te scheppen over de maatschappelijke kosten/baten analyse van de oliewinning in Schoonebeek. Onduidelijkheden daarover zijn zeer schadelijk voor de voortgang. Plat gezegd: het rijk zit zelf in het “kritieke pad van de planning”. f. Overweeg in het vooroverleg,( of in een separaat overleg) of het ministerie EZK een rol zou moeten krijgen in het gebiedsproces en/of een begeleidingsgroep.
26 juni 2024286.16 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...147...177