Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20230531_5_zienswijze_nx_f_grondw_onttrekking_v1_geredigeerd.pdf
Naam….. Waterschap Vechtstromen Postbus 5006 7600 GA Almelo
26 juni 20241.58 MBHoort bij dossier Woo-verzoek nieuwe vestiging van NX Filtration in Hengelo 25 juni 2023
Download PDF
PDF20230707_stuw_junne_informatie_tbv_po_aveskamp_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: vrijdag 7 juli 2023 09:14 Aan: CC: Onderwerp: Stuw Junne: informatie ten behoeve van PO Aveskamp Categorieën: 2_Stuw Junne Dag Gister hebben we elkaar telefonisch gesproken over stuw Junne; een project waarin ik een opdracht heb om een permanente droogzetvoorziening te bouwen en een inspec e van de stuw uit te voeren. Tegelijker jd is de gemeente Ommen bezig met project “nieuwbouw brug Junne”. De huidige brug over de stuw is al enige jaren afgesloten voor zwaar verkeer, want de draaglast van de brug is hier onvoldoende op berekend. Voor zowel de nieuwbouw van de brug als de bouw van de permanente droogzetvoorziening lopen procedures tegen gemeente en waterschap. Daar is de nodige media aandacht voor geweest de afgelopen jaren. Omdat er in de komende periode ontwikkelingen en ac viteiten zijn rondom stuw Junne en omdat deze media aandacht zullen/kunnen gaan krijgen hebben we besproken hoe hier de portefeuillehouder over te informeren, zodat hij hier niet in de media of anderszins door wordt verrast. Jij gaf aan dat jij in het komende PO (maandag 10 juli) portefeuillehouder deze punten zou kunnen meegeven. Hierbij een korte beschrijving van de belangrijkste ontwikkelingen en komende ac viteiten: - Op maandag 17 juli a.s. is een zi ng bij de Raad van State in Den Haag inzake het hoger beroep tegen de uitspraak over de omgevingsvergunning voor de permanente droogzetvoorziening. Dit is een procedure inzake een vergunning die door de gemeente Ommen is afgegeven. Uitspraak zal binnen zes weken daarop volgen (of er wordt uitstel aangekondigd door de RvS). Mocht de uitspraak guns g vallen voor gemeente en/of waterschap ook dan zal zeker niet in 2023 de permanente droogzetvoorziening worden gebouwd (vanwege korte uitvoeringsperiode -door broedseizoen en hoogwaterseizoen- en de nodige voorbereidingen die nog moeten plaatsvinden). Er is kans dat de pers hier aandacht aan besteed. - Ondanks dat we geen permanente droogzetvoorziening hebben is toch besloten om in 2023 de inspec e van de stuw te gaan uitvoeren. Deze inspec e wordt momenteel voorbereid en zal zo snel mogelijk worden uitgevoerd na ecologische vrijgave door Ecogroen (ecologisch adviesbureau dat het broedgedrag van o.a. de Grote Gele Kwikstaart volgt). De gehele stuw wordt geïnspecteerd en ook de houten funderingspalen. We kunnen dit zonder droogze ng doen, namelijk met duikers. Van de visuele inspec e zullen we vrij snel de resultaten hebben, maar de analyse van de houtmonsters hee enige weken nodig. De inspec e moet duidelijkheid geven over de staat van de stuw en of en welke renova e werkzaamheden nodig zijn. Die gaan we in 2024 uitvoeren. In theorie kan er ook nog nieuwbouw van de stuw aan de orde zijn, maar die kans lijkt zeer klein. Ook voor deze inspec e zou pers aandacht kunnen komen. Hoewel er door Vechtstromen al wel over is gecommuniceerd en dat hee (volgens mij) geen verdere media aandacht gehad in de media (Bouwkundige staat van stuw Junne dit jaar onderzocht - Vechtstromen). - Naast de inspec e wordt vanuit het bedrijfsbureau dit jaar een revisie uitgevoerd van de cilinders (aandrijving van de stuwkleppen). De cilinders werken op dit moment niet goed en zullen (waarschijnlijk) volgend jaar vervangen worden door een ander type aandrijving (tandheugel). We durven het echter niet aan om met de huidige staat van de cilinders het komende hoogwaterseizoen in te gaan. Voor het overbruggen van de periode tot de grootschalige aanpak van de stuw is dit onderhoud van de aandrijvingen nodig. De grootschalige aanpak van de vervanging is een ‘modernisa e’ die wij volgend jaar willen uitvoeren, tegelijker jd met de (verwachte) renova ewerkzaamheden. Voor deze modernisa e dienen we 2 enkele nesten van de Grote Gele Kwikstaart te verwijderen; hiervoor gaan we een “ontheffing Natuurbeschermingswet” aanvragen bij de provincie, wat mogelijk leidt tot bezwaren. Afgelopen dinsdag is een bijeenkomst geweest met de klankbordgroep. Zij worden regelma g door waterschap en gemeente geïnformeerd over de projecten stuw en brug. Afgelopen dinsdag zijn deze werkzaamheden ook met hen besproken en met hen is ook afgestemd wat het betekent voor de omgeving in verband met (kortstondige) stremmingen en de communica e daarover. Ook de ontheffing is hier ter sprake gekomen en vanuit de klankbordgroep zijn daar geen bezwaren tegen gekomen. Zij willen meedenken in de mi gerende maatregelen (vervangende nestruimte in de vorm van nestkasten). Voor wat betre de nieuwbouw van de brug: daar loopt nog een hoger beroep tegen, de gemeente is momenteel wel gestart met de aanbesteding voor de uitvoering van de bouw van de brug. Mocht portefeuillehouder nog vragen hebben, ik begreep zonet van dat zij maandag samen een overleg hebben, is uiteraard van bovenstaande op de hoogte en kan portefeuillehouder al verder bijpraten indien gewenst. Hartelijke groet, Waterschap Vechtstromen Mobiel/Whatsapp: 06 E-mail: @vechtstromen.nl Werkdagen: ma – di – do – vrij Mail beantwoord ik binnen twee werkdagen, heb je haast bel me dan op bovenstaand nummer
26 juni 2024538.49 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, De sluis, de stuw en/of brug te Junne 16 augustus
Download PDF
PDF20230721_img_2705.pdf
26 juni 20242.1 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, De sluis, de stuw en/of brug te Junne 16 augustus
Download PDF
PDF20230810_nl202035730-r23-620_vg_plan_stuw_junne_versie_2-0_compleet_geredigeerd.pdf
Ptolemaeuslaan 40 3528 BP Utrecht T +31 88 99 04 800 VEILIGHEID- EN GEZONDHEIDSPLAN Visuele- en duikinspectie stuw Junne NL202035730-R23-620 Versie 2.0 10 augustus 2023 rps.nl NL202035370-R23-620 | versie 1.0 | 10 augustus 2023 Pagina 2 van 18 In verband met digitale verwerking van deze rapportage ontbreekt de handtekening. Dit rapport is aantoonbaar gecontroleerd en vrijgegeven. Projectleider: Adviseur/auteur: Controleur: Dit rapport is vertrouwelijk. Geen enkel deel van dit rapport mag aan derden openbaar worden gemaakt zonder schriftelijke toestemming van RPS advies- en ingenieursbureau bv of van de opdrachtgever. Alleen aan het originele complete rapport kunnen rechten worden ontleend. Dit rapport mag UITSLUITEND in zijn geheel worden gereproduceerd. Waterschap de Vechtstromen RPS advies- en ingenieursbureau bv Contactpersoon Auteur Adres Postbus 5006 Projectleider 7600 GA Almelo Gecontroleerd door Referentienummer NL202035730-R23-620 Versie Definitief 2.0 Datum 10 augustus 2023 Totaal aantal pagina’s 18 (exclusief bijlagen) Versie Omschrijving Rapport datum Vervaldatum rapport 1.0 Concept versie NL202035730-R23-544 31-07-2023 nvt 2.0 Definitieve versie NL202035730-R23-620 10-08-2023 nvt rps.nl NL202035370-R23-620 | versie 1.0 | 10 augustus 2023 Pagina 3 van 18 INHOUDSOPGAVE 1 INLEIDING ................................................................................................................................... 4 1.1 Leeswijzer .................................................................................................................................... 4 2 PROJECTGEGEVENS ................................................................................................................ 5 2.1 Locatiegegevens .......................................................................................................................... 5 2.2 Uit te voeren werkzaamheden ..................................................................................................... 5 2.3 Planning en uitvoeringsgegevens ................................................................................................ 6 2.4 Aanleiding tot opstellen V&G-plan ............................................................................................... 6 3 BETROKKEN PARTIJEN ............................................................................................................ 9 3.1 Project-specifiek betrokken partijen ............................................................................................. 9 3.2 (Nood)nummers per betrokken gemeente ................................................................................. 10 4 PROJECTORGANISATIE ......................................................................................................... 11 4.1 Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden ..................................................................... 11 4.2 Samenwerking en overleg .......................................................................................................... 12 4.3 Toezicht ...................................................................................................................................... 13 4.4 Incidenten ................................................................................................................................... 13 5 VEILIGHEIDSMAATREGELEN ................................................................................................. 15 5.1 Standaard maatregelen .............................................................................................................. 15 5.2 Project-specifieke aanwezige gevaren/risico’s en beheersmaatregelen ................................... 15 5.2.1 Inspecteren op hoogte................................................................................................................ 15 5.2.2 Werken langs de weg ................................................................................................................. 16 5.2.3 Duikwerkzaamheden .................................................................................................................. 17 5.2.4 Werken op het water met de ROV ............................................................................................. 18 BIJLAGEN 1. Project-specifieke TRA’s 2. Project-specifieke alarmkaart 3. Veldwerkformulier 4. V & G plan Hercules rps.nl NL202035370-R23-620 | versie 1.0 | 10 augustus 2023 Pagina 4 van 18 1 INLEIDING Dit veiligheids- en gezondheidsplan (hierna te noemen V&G-plan) is opgesteld door de combinatie Hercules Duikbedrijf en RPS advies- en ingenieursbureau bv (RPS), voor de inspectie van de stuw Junne te Stegeren. Dit V&G-plan heeft tot doel om, naast het waarborgen van de veiligheid van de medewerkers van RPS, betrokken partijen te informeren over de Arborisico’s die voortvloeien uit de uit te voeren werkzaamheden. Dit plan werkt de overzienbare risico’s en de daarbij behorende beheersmaatregelen uit. Het V&G-plan is specifiek opgesteld voor het uitvoeren van de visuele- en duikinspectie van de stuw Junne te Stegeren en kan niet gebruikt worden voor andere doeleinden. Dit document is opgesteld op basis van de vigerende Arbowetgeving en de CUR 177/ NEN 2767. 1.1 Leeswijzer In hoofdstuk 2 beschrijven wij de locatiegegevens en de uit te voeren werkzaamheden. Hoofdstuk 3 somt alle betrokken partijen en belangrijke instanties op. Daarnaast beschrijven wij in dit hoofdstuk de taken en verantwoordelijkheden van de project betrokken medewerkers. In hoofdstuk 4 staan de standaard te nemen maatregelen en werken wij project-specifieke V&G-risico’s uit. In de bijlagen is, specifiek voor deze opdracht, een Alarmkaart opgesteld. Ook zijn de werkzaamheden specifieke Taak Risico Analyses verzameld en bijgevoegd. Tevens is als bijlage het V & G plan van Hercules toegevoegd. rps.nl NL202035370-R23-620 | versie 1.0 | 10 augustus 2023 Pagina 5 van 18 2 PROJECTGEGEVENS 2.1 Locatiegegevens Dit V&G-plan is van toepassing op alle werkzaamheden gerelateerd aan de visuele en duikinspectie van de stuw Junne te Stegeren, horende bij RPS projectnummer NL202035730. Locatie Figuur 1 Locatie Stuw Junne, Junnerweg te Stegeren, Bron: Cyclomedia 2.2 Uit te voeren werkzaamheden De uit te voeren werkzaamheden op locatie zijn: 1. Visuele inspectie onderwater door duikploeg, conform CUR117-B2 2. Inspectieputten t.b.v. inspectie fundatie en monstername 3. Monstername materialen, conform CUR117-D1 1. Visuele inspectie onderwater door duikploeg De technische conditie van het onderwater gelegen deel van de stuwconstructie (stuw, ontvangst- en stortebedden) wordt bepaald door de inzet van onze duikploeg op basis van het toepassen van de methodiek CUR117:2020-B2 Toestandsinspectie met aanvullend de NEN2767-4 Conditiemeting. De visuele inspectie wordt uitgevoerd voor de zichtbare bouwdelen. Het gaat dan om (het deel van) de bouwdelen die onder de waterlijn en boven de bodem liggen. Tijdens de visuele onderwaterinspectie wordt tevens een verkenning ter bepaling van de bodembescherming en de mogelijkheid tot het uitnemen van de bodembescherming uitgevoerd. Het onderzoek is gebaseerd op een bodembescherming conform tekening stuw in de Vecht bij Junne d.d. 8-11-1913 [2]. De visuele inspectie wordt uitgevoerd door een duikploeg, waarbij onder handbereik wordt geïnspecteerd. Het gaat dan om (het deel van) de bouwdelen die onder de waterlijn en boven de bodem liggen. De geconstateerde schadebeelden worden vastgelegd op beeldmateriaal. rps.nl NL202035370-R23-620 | versie 1.0 | 10 augustus 2023 Pagina 10 van 18 3.2 (Nood)nummers per betrokken gemeente Gemeente Ommen Alarmnummer (spoed) : 112 Ziekenhuis : 0523 276 000 (Saxenburgh) Brandweer : 088 119 7000 (Brandweerkazerne Ommen) Politie : 0900 8844 (Politiebureau Hardenberg) Huisartsenpost : 0529 451 325 (Huisartsenpraktijk Van Westreenen) rps.nl NL202035370-R23-620 | versie 1.0 | 10 augustus 2023 Pagina 11 van 18 4 PROJECTORGANISATIE 4.1 Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden In deze paragraaf gaan we kort in op de functies, taken en verantwoordelijkheden van de betrokken RPS medewerkers. Projectmanager/Projectleider De projectleider is de eindverantwoordelijke voor het project en daarmee het eindresultaat. Bij calamiteiten en/of problemen is de projectleider het eerste aanspreekpunt. De projectleider verzorgt de algehele coördinatie van het project en onderhoudt direct contact met de klant. De projectleider is ook verantwoordelijk voor het verspreiden van het project-specifieke V&G-plan onder alle betrokken medewerkers. Inspectiecoördinator De inspectiecoördinator is verantwoordelijk voor het in goede banen leiden en het plannen van het veldwerk. Hij is samen met de projectmedewerker verantwoordelijk voor de aansturing van de inspecteurs en is eerste aanspreekpunt bij defect of niet deugdelijk materiaal. De inspectiecoördinator en de inspecteur hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de veiligheid betreffende het te gebruiken materiaal. Inspecteur Inspecteurs zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de veldwerkzaamheden voor de aan hem/haar toegewezen projecten conform de vooraf vastgestelde werkomschrijving. De inspecteurs zijn verantwoordelijk voor een juiste communicatie met de gebruikers/eigenaren van de locaties. Inspecteurs zijn altijd verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid en die van de assistent inspecteur. De inspecteurs hebben, met steun van de directie, het recht om bij onveilige omstandigheden werk stil te leggen. Tevens dragen ze verantwoordelijkheid voor het kennis nemen van het project-specifieke V&G-plan. Assistent inspecteur De assistent inspecteur is verantwoordelijk voor de ondersteuning van de veldwerker in het veld. Zowel de inspecteur als assistent zijn verantwoordelijk voor elkaars veiligheid. Projectmedewerker Projectmedewerkers zijn verantwoordelijk voor de uitwerking en analyse van de verzamelde gegevens. Zij zijn daarmee verantwoordelijk voor deelresultaten van het project. Ook bereiden voornamelijk de projectmedewerkers het veldwerk voor. Zij zorgen ervoor dat de uit te voeren werkzaamheden en mogelijke risico’s duidelijk zijn. Bij de veldwerkvoorbereiding maakt de projectmedewerker al een inschatting van de benodigde materialen (bijv. kernboor en/of ladder) en voorzienbare risico’s. Tevens zijn zij de eerste lijn bij project gerelateerde vragen van de inspecteurs. Bijlage 1. Project-specifieke TRA’s FORMULIER FM-RPS-008 Taak Risico Analyse (TRA) VERSIEBEHEER Datum laatste revisie: 10-8-2023 Laatst gewijzigd door Procedurehouder: SHEQ manager Datum: TRA opgesteld door: Afdeling E W B R Prioritei t Vallen van hoogte Vallen vanaf een ladder, steiger, hoogwerker etc. 15 6 2 180 3 Uitvoeren LMRA. Bekijk altijd eerst of het mogelijk is het werk niet op hoogte uit te voeren. In projectvoorbereiding structurele arbeidsmiddelen voor werken op hoogte en valbeveiligingen opnemen. Gebruik alleen een goedgekeurde fall-restraint of valbeveiliging. Hou bij het inzetten van personeel rekening met de opleiding en achtergrond van de werknemer (bekwaamheid, ervaring, leeftijd, fysieke geschiktheid, hoogtevrees, etc.). Neem geen onnodige risico's Werkvoorbereiding, veldwerker 90 3 Vallen door de opening van een werkvloer. 15 6 2 180 3 Uitvoeren LMRA. Breng voor betreding vloer- en wandopeningen in kaart en dek deze waar mogelijk af. Controleer of de gesloten constructie draagkrachtig genoeg is om personen te kunnen dragen. Bevestiging installatieverantwoordelijke / eigenaar gebouw. Veldwerker 90 3 Getroffen worden door een vallend voorwerp Vallende voorwerpen vanaf hoogte, zoals vanaf een steiger, hoogwerker etc. 7 6 2 84 3 Zorg voor een opgeruimde werkomgeving. Draag de juiste PBM's (zoals een goedgekeurde helm). Werk op gesloten werkvloeren met schopranden. Overweeg eigen gereedschappen vast te maken aan tool-lanyards. Zorg dat werknemers van derden ook op een veilige manier werken. Spreek ze hier op aan! Veldwerker 36 4 Weersinvloeden Regen, wind, koude, zon, bliksem. 3 10 3 90 3 Gebruik indien noodzakelijk warme en water- en winddichte kleding die de werking van PBM's en ander veilig gebruik niet in de weg staan. Bij onweer direct de werkplek verlaten. Werken in de zon is schadelijk, UV straling beperken door schaduw te zoeken en zonnebrandcrème te smeren. Veldwerker 27 4 Vallen van een ladder of ladder valt om tijdens gebruik Vallen van een ladder of ladder valt om t jdens gebruik. 15 6 3 270 2 Gebruik indien mogelijk een trap in plaats van een ladder in verband met stabiliteit. Zorg voor gekeurde ladders, zorg dat medewerkers getraind zijn in het juiste gebruik van een ladder. Controleer vooraf of de ondergrond voldoende draagkrachtig, vlak en niet glad is. Controleer vooraf of sprake is van een veilige opstelplaats (geen aanrijgevaar, automatisch in beweging tredende zonneschermen, deuren, etc.). Geen gebruik van een ladder buiten met windkracht 6 of hoger. Bevestigen ladder zodat omvallen of weggeleiden niet mogelijk is. Maak indien mogelijk gebruik van een valbeveiligingssysteem. Gebruik GÉÉN trap of ladder indien: • mee omhoog nemen van gereedschappen of materialen die zwaarder zijn dan 10 kg of die vanwege hun afmetingen of vorm niet goed met één hand zijn te dragen; • krachtuitoefening (trekken of duwen) op hoogte van 100 N (10 kg) of meer; • zijwaarts reiken/werken op meer dan 0,75 m uit het hart van de ladder of trap; • werkzaamheden op een ladder hoger dan 7,5 m (handhoogte) boven het opstelniveau; • werkzaamheden op een trap hoger dan 2,5 m (handhoogte) boven het opstelniveau. Werk alleen vanaf een ladder bij: Veldwerker 45 4 Prioriteit Categorie Score Klasse Onacceptabel R>400 1 Hoog 200 < R ≤ 400 2 Matig 70 < R ≤ 200 3 Laag 20 < R ≤70 4 Acceptabel R ≤ 20 5 Risico Omschrijving werkzaamheden/taak: Werken op hoogte, eventueel met gebruik van ladder. Veiligheidshelm Valharnas Vallijn/positioneringslijn Risico / Gevaar Beschrijving Aandacht vereist (maatregelen op langere termijn (binnen 1 aar) Geen actie noodzakelijk Planning Direct verbeteren of activiteit beëindigen Directe maatregelen (binnen 1 maand) Maatregelen op korte termijn (binnen 3 maanden) Beheersmaatregelen Actie door Risico 10-8-2023 KWB Projectnummer: Projectnaam: NL202035730 Stuw Junne Stuw Junne Foto Werkplek: Restrisico Verplichte persoonlijke beschermingsmiddelen / hulpmiddelen: FORMULIER FM-RPS-008 Taak Risico Analyse (TRA) 10-08-2023 Bladzijde 1 van 1 Datum laatste revisie: Laatst gewijzigd door Procedurehouder: E W B R Prioriteit Tijdens werkzaamheden bestaat het risico dat men aangereden wordt door wegverkeer. 15 1 2 30 4 Van te voren zorgen voor een veilige werklocatie, afzettingen plaatsen en verkeersregelaars inzetten door O.G., die verkeer tegenhoudt. Gebruik PBM's en oranje kleding, medewerkers hebben allen vei ig werken langs de weg gevolgd. Werk met je gezicht naar het verkeer. Werkvoorbereider, veldwerker 15 5 Bij in- en uitrijden van het werkvak / werklocatie bestaat de kans op aanrijdingen. 15 1 2 30 4 Van te voren zorgen voor een veilige werklocatie, afzettingen plaatsen en verkeersregelaars inzetten door O.G., die verkeer tegenhoudt. Gebruik PBM's en oranje kleding, medewerkers hebben allen vei ig werken langs de weg gevolgd. Werk met je gezicht naar het verkeer. Werkvoorbereider, veldwerker 15 5 Agressie tegen medewerkers door gefrustreerde weggebruikers. 1 1 1 1 5 Bl jf kalm en correct richting medeweggebruikers. Zorg voor duide ijke verkeersmaatregelen. Geen onnodige verkeershinder. Verkeersmaatregelen niet onnodig laten staan. Opruimen of achterlaten conform vergunning. 0,5 5 Door losliggende obstakels of natte gladde ondergrond. 1 10 2 20 5 Voer een gedegen LMRA uit. Zorg voor een opgeruimde werkplek. Gebruik het juiste schoeisel (klasse S3). Veldwerker 6 5 Blootste ling aan lawaai door verkeer / werkzaamheden. 1 6 6 36 4 Voer een gedegen LMRA uit. Gebruik vanaf een geluidsbelasting vanaf 80 dB(a) (stelregel als je op 1 meter afstand van elkaar je stem moet verheffen om elkaar te verstaan) gehoorbescherming. Zie hiervoor ook de Toolbox Lawaai en Geluid. Veldwerker 3 5 Wind / storm / sneeuw / onweer / regen / ijzel / extreem hoge/lage temperatuur. 1 6 6 36 4 Voer een gedegen LMRA uit. Draag juiste kleding (bijvoorbeeld regenkleding, koelvesten, pet). Let hierbij steeds op de signalerende werking van de kleding. Gebruik zonnebrand. Neem voldoende pauze. Veldwerker 3 5 Slecht zichtbaarheid / toegankelijkheid / verblinding / slechte verlichting / uitva len verlichting. 1 6 6 36 4 Voer een gedegen LMRA uit. Probeer de werkzaamheden zoveel mogelijk bij daglicht uit te voeren. Werken in het donker verhoogt de risico's! Indien d t niet moge ijk is, zorg voor voldoende verlichting. Draag de juiste PBM's. Veldwerker 3 5 Werktijden / ontbreken van een planning / ongepland werk / improvisatie. 3 10 2 60 4 Controleer planning. Overleg met elkaar. Blijf geconcentreerd. Projectleider, planning, werkvoorbereider, veldwerker 30 4 Score Klasse R>400 1 200 < R ≤ 400 2 70 < R ≤ 200 3 20 < R ≤70 4 R ≤ 20 5Acceptabel Geen actie noodzakelijk FORMULIER FM-RPS-008 Taak Risico Analyse (TRA) 10-08-2023 Bladzijde 1 van 1 Hoog Directe maatregelen (binnen 1 maand) Matig Maatregelen op korte termijn (binnen 3 maanden) Laag Aandacht vereist (maatregelen op langere termijn (binnen 1 aar) Risico Prioriteit Categorie Planning Onacceptabel Direct verbeteren of activiteit beëindigen Gehoorbescherming Verlichting Zwaa lamp Verlichting / donker Tijdsdruk Verplichte persoonlijke beschermingsmiddelen / hulpmiddelen: Oranje reflecterende kleding conform eisen Werkschoenen (minimaal S3) Aanrijdingsgevaar Agressie door weggebruikers Vallen / struikelen / uitgl jden Geluid Invloed van het weer / omgevingsklimaat Omschrijving werkzaamheden/taak: Foto Uitvoeren van werkzaamheden op en/of langs de weg. Risico / Gevaar Beschrijving Risico Beheersmaatregelen Actie door Restrisico TRA opgesteld door: Projectnaam: Stuw Junne Afdeling KWB Werkplek: Stuw Junne FORMULIER FM-RPS-008 Taak Risico Analyse (TRA) VERSIEBEHEER 10-08-2023 SHEQ manager Datum: 10-08-2023 Projectnummer: NL202035730 FORMULIER FM-RPS-008 Taak Risico Analyse (TRA) VERSIEBEHEER Datum laatste revisie: 10-8-2023 Laatst gewijzigd door Procedurehouder: SHEQ manager Datum: TRA opgesteld door: Afdeling E W B R Prioritei t Verdrinking Tijdens het werk kunnen medewerkers te water raken of tijdens het losmaken van ROV met droogpak kan iemand in paniek raken en verdrinken. 15 6 3 270 2 Altijd met zijn tweeën op de boot zitten, zodat direct hulp kan worden verleend. Daarnaast altijd redvesten dragen op de boot Werkvoorbereider, uitvoerend personeel 45 4 Overbelasting lichaam Tijdens het in het water laten of uit het water halen van de ROV wordt het lichaam te zwaar belast. 7 10 3 210 2 Gevaren zoveel als redelijkerwijs mogelijk is beperken door middel van het gebruik van een til hulp. Gebruik juiste techniek voor tillen door laten glijden van de ROV in het water. Met twee personen t llen zodat werklast onder de 23 KG blijft per persoon. Inzet kraan indien beschikbaar (op een schip bijvoorbeeld) Werkvoorbereider, uitvoerend personeel 63 4 Elektrocutie Kortsluiting bij het aansluiten van de accu's 15 1 3 45 4 Controle van uitrusting en opleiding personeel Uitvoerend personeel en onderhoudsmedewerker 45 4 Verwond raken Vingers tussen de propellers tijdens het testen, last aan handen door repeterend werk met theater (inhalen dunne lijn). 3 3 3 27 4 Training en oplettendheid bij testen. Gebruik van handschoenen Uitvoerend personeel 9 5 Muisarm Door repeterend werk met bediening (beeldscherm en bedieningskast) in verkeerde houding 3 3 3 27 4 Gebruik een 'kruk' en wissel regelmatig van positie. Uitvoerend personeel 9 5 Aangereden worden Door de focus op het scherm wordt het verkeer vergeten 15 3 3 135 3 Van te voren zorgen voor een veilige werklocatie, afzettingen plaatsen en verkeersregelaars inzetten door O.G., die verkeer tegenhoudt, gebruik PBM's en oranje kleding Werkvoorbereider, uitvoerend personeel 45 4 Ruzie of hinder omstanders Door versperring vaarweg en of verkeersweg ontstaat ruzie of onenigheid met publiek 40 1 3 120 3 Van te voren melding maken en/ of vergunningen regelen Werkvoorbereider, uitvoerend personeel 60 4 Invloed van weersomstandigheden Medewerkers kunnen blootgesteld worden aan extreme weersomstandigheden (hoge/lage temperaturen, hevige wind, sneeuw, regen, onweer, golven) 1 10 3 30 4 Dragen van beschermende kleding. De boot beschikt over een huif die bij regen gesloten kan worden. Bij onweer, te harde wind en/of te grote golfslag het water verlaten. Bij te extreme weersomstandigheden werk stilleggen. Werkvoorbereider, uitvoerend personeel 9 5 Uitglijden / va len B j het in het water laten van de ROV b j steile en/of gladde oevers bestaat het gevaar op uitglijden of vallen 15 3 3 135 3 Waar mogelijk bij een steiger of vlakke en stabiele oever in en uit de boot stappen. Altijd met zijn tweeën werken. Draag altijd een zwemvest en goed schoeisel Werkvoorbereider, uitvoerend personeel 45 4 Prioriteit Categorie Score Klasse Onacceptabel R>400 1 Hoog 200 < R ≤ 400 2 Matig 70 < R ≤ 200 3 Laag 20 < R ≤70 4 Acceptabel R ≤ 20 5 Droogpak met vinnen Reddingslijn Restrisico Verplichte persoonlijke beschermingsmiddelen / hulpmiddelen: Beschermende kleding (-oranje - zichtbaarheidskleding - volledig dekkende kleding) - Tevens oranje broek bij rijkswegen - ProRail (gele werkkleding - signaalbalken en logo werkgever) Werkschoenen - minimaal S3 of werklaarzen >S4 bij zeer natte omstandigheden Redvest in geval water nabij - minimaal EN 396: 150 Newton drijfvermogen Til hulp ROV Drijvende ijn Handschoenen mimimaal Europese Richtlijn 89/686/EEG - categorie 2 en EN 388 bescherming tegen mechanische risico's of categorie 3 in geval van hitte NL202035730 Stuw Junne Stuw Junne Foto Werkplek: Aandacht vereist (maatregelen op langere termijn (binnen 1 jaar) Geen actie noodzakelijk Planning Direct verbeteren of activiteit beëindigen Directe maatregelen (binnen 1 maand) Maatregelen op korte termijn (binnen 3 maanden) Beheersmaatregelen Actie door Risico 10-aug-23 KWB Projectnummer: Projectnaam: Risico Omschrijving werkzaamheden/taak: Uitvoeren werkzaamheden met de ROV Verkeersafzettingen conform regelgeving 96a of 96b - gemeentel jke richtlijnen Risico / Gevaar Beschrijving FORMULIER FM-RPS-008 Taak Risico Analyse (TRA) 10-08-2023 Bladzijde 1 van 1 Bijlage 2. Project-specifieke alarmkaart Ernstig ongeval Hoe te handelen! Stap 1 Stel jezelf in veiligheid Help bij een ernstig ongeval alleen als dat veilig kan. Verplaats het slachtoffer alléén als er een levensbedreigende situatie voor het slachtoffer is. Bel 112 en meld het incident. Stap 2 Meld het incident bij je teamleider ALTIJD direct melden bij de Managing Director, Divisional Operational Director en SHEQ Manager. Meld het incident via de Insight app en beschrijf de gebeurtenis zo volledig mogelijk. SHEQ meld het incident bij de Arbeidsinspectie Vaak zal bij een ernstig incident de Nederlandse Arbeidsinspectie of de ILT onderzoek willen uitvoeren. Verplaats daarom niets in de omgeving van het incident. Stop. Denk. Doe. Stap 3 Communiceer niet met de media Communicatie vindt altijd plaats via Marketing en Communicatie. Verwijs journalisten altijd naar onze Marketing en Communicatie afdeling. Daarmee borgen we eenduidige berichtgeving. Plaats geen foto’s of video’s van het incident op social media, speculeer niet over de toedracht, dat kan verder onderzoek hinderen. We werken veilig Bij RPS werken we veilig; het juiste gereedschap, geschikt voor de taak, door vakbekwame medewerkers. Voer voor het werk een LMRA uit. Vertrouw je de werkomgeving of werkopstelling niet, ga dan niet verder. Herstel wat niet goed is en als dat niet kan ga niet verder en contact je Teamleider. Specifieke details zijn terug te vinden in procedure PR-RPS-012 melden ongevallen en incidenten Bijlage 3. Veldwerkformulier Veldwerkformulier NL202035730 Stuw Junne Projectgegevens Projectnummer : NL202035730 Opdrachtgever : Stuw Junne Contactpersoon : 06 @vechtstromen.nl Doelstelling het inzichtelijk maken van de huidige staat van het bouwwerk Scope zie V & G plan paragraaf 2.2 Werkzaamheden 1. Visuele inspectie onderwater door duikploeg, conform CUR117-B2 2. Inspectieputten t.b.v. inspectie fundatie en monstername 3. Monstername materialen, conform CUR117-D1 Locatiegegevens Inspectiedatum : diverse data 8.00 uur-17.00 uur vanaf 7 augustus 2023 Locatie : Stuw Junne: Junnerweg 9-10, 7737 PV Stegeren Bereikbaarheid : Contactgegevens Verantw. projectleider (RPS) : 06- Inspecteur 1 (RPS) : 06 Inspecteur 2 (RPS) : 06- Inspecteur 3 (RPS) reserve 06- Onderaannemers (derden) : Hercules 06- Betonmixbedrijf Checklist verplicht materieel Checklist overig materieel alarmkaart reddingsvest voeghardheidsmeter Signalerende kleding ROV valbeveiliging handschoenen ladder gereedschapskoffer boot slangenwaterpas TRA's Aandachtspunten besproken Werken op hoogte met een ladder zie V&G plan Werken op het water met de ROV Zie V & G plan Duikinspectie zie V & G plan Werken langs de weg zie V & G plan LMRA Aandachtspunten besproken Samenwerking met onderaannemers! zie V & G plan 4.2 nvt NL202037530 Bijlage 4. V & G plan Hercules V&G-p an Pag na 3 van 5 Datum: 31-07-2023 1.2. Alarmkaart voor calamiteiten Voor beheersing van calamiteiten (lichamelijk letsel van werknemers c.q. derden) zijn gegevens nodig van externe partijen. Bij verschillende werkplekken zullen sommige gegevens op de locatie zelf aanwezig moeten zijn. Er is ook een aparte alarmkaart aanwezig op de werklocatie. Bij een ernstig ongeval dienen naast de alarmdiensten ook de Inspectie SZW en wanneer van toepassing Staatstoezicht op de Mijnen direct geïnformeerd te worden. De onderstaande gegevens zijn van toepassing: ALGEMEEN ALARMNUMMER 112 POLITIE Nederland 0900 – 8844 DUIKMEDISCH CENTRUM: Naam: Telefoon: Duikmedisch Centrum Marine 0889-510480 DOKTER / DUIKERARTS: BK Bedrijfsartsen Beuningen, , tel.: 06- ZIEKENHUIS: Saxenburgh Medisch Centrum, Jan Weitkamplaan 4A, Hardenberg. Tel. 0523-276000 Inspectie SZW: 0800-5151 Staatstoezicht op de Mijnen 06-53388722 Calamiteiten, onveilige situaties en incidenten dienen altijd gemeld te worden aan de VG-coördinator en directie van Hercules en Opdrachtgever. V&G-p an Pag na 4 van 5 Datum: 31-07-2023 2. UITVOERINGSFASE 2.1. Algemeen De werkvolgorde binnen de uitvoering is als volgt: • Contact met opdrachtgever op werklocatie • Inventariseren uitvoeringsrisico’s en vaststellen beheersmaatregelen • Instrueren medewerkers • Uitvoering werkzaamheden. 2.2. Samenwerking met andere partijen Voorafgaand aan het werk worden de voorgenomen werkzaamheden besproken en afgestemd met de contactpersoon van de opdrachtgever. Indien van toepassing ook met overige partijen. Op locatie dient te worden afgestemd wat mogelijke V&G-risico’s zijn en hoe deze risico’s worden beheerst. 2.3. Uitvoeringsrisico’s Uitvoeringsrisico’s komen voort uit omgevingsfactoren (vanuit de werkplek, daarbuiten en bijzondere gevaarsfactoren) en het werk zelf (medewerkers en materieel). Deze worden nagelopen middels de RI&E Checklist (LMRA) en de TRA. Per onderdeel worden de gegevens op de checklist vastgelegd. De aanwezige risico’s en de daarop te nemen maatregelen zijn onderdeel van de instructie aan medewerkers. 2.4. Voorlichting, onderricht en toezicht Na het zekerstellen van beheersmaatregelen op de aanwezige risico’s worden de medewerkers hierover geïnstrueerd. De besproken maatregelen dienen te worden uitgevoerd en er vindt door Hercules toezicht plaats op de naleving hiervan door controle tijdens projectbezoek en controle van de ingevulde checklisten. Project veiligheidsinstructie / Werkinstructie Door: Direct leidinggevende / Duikploegleider Frequentie: Voorafgaand aan de werkzaamheden Onderwerpen: • Werkopdracht • Alarmsituaties (hoe te handelen) • Risico’s en maatregelen Formulier Projectveiligheidsinstructies op RI&E Checklist / LMRA, TRA (deelnemers tekenen voor deelname) V&G-p an Pag na 5 van 5 Datum: 31-07-2023 2.5. Uitvoering werkzaamheden Voor het uitvoeren van alle duikwerkzaamheden wordt de Algemene Werkinstructie Duikarbeid van Hercules gebruikt, onlosmakelijk verbonden aan alle bijlages zoals opgenomen in de VGM-werkmap op werklocatie en het Veiligheidsplan van Opdrachtgever. Omschrijving en plan van aanpak werkzaamheden: - Na aankomst op locatie gezamenlijke toolbox houden; - Gezamenlijk uitvoeren LMRA inclusief visuele en fysieke controle op eventueel aanwezige stroming duikgebied; - Duiker gaat te water en start inspectie conform inspectieplan RPS. TRA FORMULIER (Taak Risico Analyse) Vers e: 01 Pag na 4 van 4 Bevindingen na en tijdens uitvoering hieronder aangeven: Toevoegen aan VGM-projectp an ( nd en van toepass ng) en bespreken n too box meet ng voor aanvang van de werkzaamheden. 1.1 Datum 1.2 Tijd 1.3 Naam werklocatie 1.4 Straat 1.5 Plaats 1.6 Naam opdrachtgever 1.7 Naam contactpersoon kantoor 1.8 Telefoonnummer 1.9 Naam contactpersoon werklocatie 1.10 Telefoonnummer 1.11 Soort werklocatie 1.12 Soort werkzaamheden 1.13 Opmerkingen en/of details van de werkzaamheden ANTWOORD 2.1 ja / nee / n.v.t. 2.2 ja / nee / n.v.t. 2.3 ja / nee / n.v.t. 2.4 ja / nee / n.v.t. 2.5 ja / nee / n.v.t. 2.6 ja / nee / n.v.t. 2.7 ja / nee / n.v.t. 2.8 ja / nee / n.v.t. 2.9 ja / nee / n.v.t. 2.10 ja / nee / n.v.t. 2.11 ja / nee / n.v.t. 2.12 ja / nee / n.v.t. 2.13 ja / nee / n.v.t. ANTWOORD 3.1 ja / nee / n.v.t. 3.2 ja / nee / n.v.t. HERCULES DUIKBEDRIJF BV Newtonstraat 7 4004 KD iel el +3 (0)344 630 830 (24 uur ) info@duikbedrijf nl www duikbedr jf nl LMRA PAGINA 1 van 2 Last Minute Risico Analyse F12 LMRA VERSIE 4 Zie de overige beschikbare VGM-documentatie, zoals: TRA, SWOD-Arbocatalogus "Werken onder Overdruk", inclusief bijlages, voor de minimale beheersmaatregelen. Werkinstructie, duikregistratieformulier en overige VGM-documentatie zijn aanwezig in de VGM-map op werklocatie. Dit formulier altijd volledig voorafgaande aan de werkzaamheden met alle betrokkenen doornemen, invullen en voor akkoord laten ondertekenen. Werk veilig of werk niet 1. ALGEMENE GEGEVENS Keuze omcirkelen: Bouwkuip / Sluis / Stuw / Gemaal / Open water / Reinwatertank of -kelder / RWZI / Overig: Keuze omcirkelen: Inspectie / Reparatie / Onderhoud / Storing / Calamiteit / Overig: 2. ALGEMENE VEILIGHEIDSVRAGEN VRAAG BEHEERSMAATREGEL / OPMERKING Is de werkinstructie / toolbox gehouden met de betrokkenen? Zijn de communicatiemiddelen in orde en contactgegevens uitgewisseld tussen alle betrokkenen? Zijn de betrokkenen op de hoogte van de beschikbare VGM- documentatie (op locatie)? Zijn er extreme weersomstandigheden (te verwachten)? Is de werklocatie voldoende verlicht? Zijn alle betrokkenen in het bezit van de vereiste geldige persoonscertificaten, VCA en legitimatie? Zijn de (duik)materialen en gereedschappen aanwezig, in goede staat, gekeurd en voor gebruik gecontroleerd? Zijn PBM's (zoals bouwhelm, reddingsvest) aanwezig en in gebruik? Is het installatiedeel door de installatieverantoordelijke persoon en de duikploegleider middels LOTO veiliggesteld en is dit fysiek gecontroleerd? Is bediening van het installatiedeel aanwezig indien noodzakelijk? Zijn de Corona-maatregelen bekend en worden deze door iedereen opgevolgd? Zijn er nog overige zaken van belang? Zijn de werkzaamheden duidelijk en genomen algemene veiligheidsmaatregelen voldoende om veilig te kunnen werken? 3. CALAMITEITEN VRAAG BEHEERSMAATREGEL / OPMERKING Is de werkplek (ook voor hulpdiensten) goed bereikbaar, opgeruimd en veilig en zijn de evacuatiemethodes besproken? Zijn de noodprocedures bekend en zijn noodmiddelen zoals EHBO, zuurstofkoffer, brandblusser, alarmkaart aanwezig? GA NAAR DE ACHTERZIJDE VAN DIT FORMULIER OM VERDER TE GAAN ANTWOORD 4.1 ja / nee / n.v.t. 4.2 ja / nee / n.v.t. 4.3 goed / matig / slecht 4.4 ja / nee / n.v.t. 4.5 ja / nee / n.v.t. 4.6 ja / nee / n.v.t. 4.7 ja / nee / n.v.t. 4.8 ja / nee / n.v.t. 4.9 ja / nee / n.v.t. 4.10 ja / nee / n.v.t. 4.11 ja / nee / n.v.t. 4.12 ja / nee / n.v.t. 4.13 ja / nee / n.v.t. 4.14 ja / nee / n.v.t. 4.15 ja / nee / n.v.t. CAT B DPL MAD A BHV 5.1 Duikploegleider 5.2 Duiker 5.3 (Standby)Duiker 5.4 Duiker / overig 5.5 Veiligsteller installatie 5.6 Bedienaar installatie 5.7 BHV-er 5.8 Overig HERCULES DUIKBEDRIJF BV Newtonstraat 7 4004 KD iel el +3 (0)344 630 830 (24 uur ) info@duikbedrijf nl www duikbedr jf nl LMRA PAGINA 2 van 2 Last Minute Risico Analyse F12 LMRA VERSIE 4 Zie de overige beschikbare VGM-documentatie, zoals: SWOD-Arbocatalogus "Werken onder Overdruk", inclusief bijlages, voor de minimale beheersmaatregelen. Werkinstructie duikarbeid, duikregistratieformulier en overige VGM-documentatie zijn aanwezig in de VGM-map op werklocatie. Dit formulier altijd volledig voorafgaande aan de werkzaamheden met alle betrokkenen doornemen, invullen en voor akkoord laten ondertekenen. Werk veilig of werk niet 4. DUIKSPECIFIEKE RISICO'S VRAAG / RISICO BEHEERSMAATREGEL / OPMERKING Is de maximaal bereikbare duikdiepte groter dan 15 meter en is de decompressietank functioneel en inclusief bediening op het werk aanwezig? Zijn er extreme watertemperaturen te verwachten? Hoe is het zicht onderwater? Is de werklocatie voldoende gemarkeerd met duikvlag en/of bebording? Is de duiker voldoende fysiek afgeschermd tegen scheepvaartverkeer? Is vrije opstijging van de duiker mogelijk? Kan de duiker op normale wijze in en uit het water komen? Kan een gewonde of bewusteloze duiker op doeltreffende wijze uit het water gehaald worden? Is er kans op zuiging, stroming of drukverschil (Delta-P)? Zijn er onderwater obstakels aanwezig, is er gevaar voor beknelling of obstructie? Is er sprake van duiken in een verontreinigde omgeving? Is er sprake van hijs- of graafwerkzaamheden? Is er sprake van gebruik van trillend, stotend of snijdend gereedschap? Wordt er gewerkt met risicoverhogende gereedschappen en zijn er hierdoor aanvullende beheersmaatregelen nodig? Zijn er overige risico's en zijn er hierdoor aanvullende beheersmaatregelen nodig? 5. ONDERTEKENING VOOR AKKOORD FUNCTIE VOOR- EN ACHTERNAAM TELEFOONNUMMER IN HET BEZIT VAN (AANKRUISEN) HANDTEKENING WERK VEILIG OF WERK NIET! 1.1 Type ademgas (omcirkelen) ademlucht / nitrox 1.3 Duiktabel 1.2 Druk hoofdvoorziening (bar) 1.4 Druk reservevoorziening (bar) OMSCHRIJVING WERKZAAMHEDEN FUNCTIE Duikploegleider Duiker Standby duiker Interval / tabel Diepte LS LB DT Deco Surface Max. diepte Max. druk Druk bailout OMSCHRIJVING WERKZAAMHEDEN FUNCTIE Duikploegleider Duiker Standby duiker Interval / tabel Diepte LS LB DT Deco Surface Max. diepte Max. druk Druk bailout OMSCHRIJVING WERKZAAMHEDEN FUNCTIE Duikploegleider Duiker Standby duiker Interval / tabel Diepte LS LB DT Deco Surface Max. diepte Max. druk Druk bailout HERCULES DUIKBEDRIJF BV Newtonstraat 7 4004 KD iel el +3 (0)344 630 830 (24 uur ) info@duikbedrijf nl www duikbedr jf nl Zie de overige beschikbare VGM-documentatie, zoals: SWOD-Arbocatalogus "Werken onder Overdruk", inclusief bijlages, voor de minimale beheersmaatregelen. Werkinstructie duikarbeid, duikregistratieformulier en overige VGM-documentatie zijn aanwezig in de VGM-map op werklocatie. TIJD VAN - TOT VOOR- EN ACHTERNAAM GA NAAR DE ACHTERZIJDE VAN DIT FORMULIER OM VERDER TE GAAN TIJD VAN - TOT DUIKREGISTRATIE PAGINA 1 van 2 Duikregistratie formulier F12 VERSIE 4 Dit formulier altijd volledig voorafgaande aan de werkzaamheden met alle betrokkenen doornemen, invullen en voor akkoord laten ondertekenen. Werk veilig of werk niet 1. ALGEMENE GEGEVENS 2. ACTIVITEITEN / WERKZAAMHEDEN DUIK NR. 1 VOOR- EN ACHTERNAAMTIJD VAN - TOT VOOR- EN ACHTERNAAM OMSCHRIJVING WERKZAAMHEDEN FUNCTIE Duikploegleider Duiker Standby duiker Interval / tabel Diepte LS LB DT Deco Surface Max. diepte Max. druk Druk bailout OMSCHRIJVING WERKZAAMHEDEN FUNCTIE Duikploegleider Duiker Standby duiker Interval / tabel Diepte LS LB DT Deco Surface Max. diepte Max. druk Druk bailout OMSCHRIJVING WERKZAAMHEDEN FUNCTIE Duikploegleider Duiker Standby duiker Interval / tabel Diepte LS LB DT Deco Surface Max. diepte Max. druk Druk bailout HERCULES DUIKBEDRIJF BV Newtonstraat 7 4004 KD iel el +3 (0)344 630 830 (24 uur ) info@duikbedrijf nl www duikbedr jf nl Zie de overige beschikbare VGM-documentatie, zoals: SWOD-Arbocatalogus "Werken onder Overdruk", inclusief bijlages, voor de minimale beheersmaatregelen. Werkinstructie duikarbeid, duikregistratieformulier en overige VGM-documentatie zijn aanwezig in de VGM-map op werklocatie. TIJD VAN - TOT Dit formulier altijd volledig voorafgaande aan de werkzaamheden met alle betrokkenen doornemen, invullen en voor akkoord laten ondertekenen. Werk veilig of werk niet DUIK NR. 4 TIJD VAN - TOT DUIK NR. 5 TIJD VAN - TOT DUIK NR. 6 WERK VEILIG OF WERK NIET! VOOR- EN ACHTERNAAM VOOR- EN ACHTERNAAM VOOR- EN ACHTERNAAM DUIKREGISTRATIE PAGINA 2 van 2 Duikregistratie formulier F12 VERSIE 4 Bijlage 9 VGM-PLAN ONTWERP Veiligheid-, Gezondheid- en Milieuplan (VGM-plan). PROJECTGEGEVENS: Projectomschrijving: Civielbouwkundige inspectie stuw Junne Projectcode/-nummer: P101070101-I Geraamde periode: 07-08-23 t/m 25-08-23 Is er sprake van meerdere partijen in de uitvoering (hoofd- en onderaanneming): ja Wie is/zijn de uitvoerende partij(en)? 1. RPS, Ptolemeuslaan 40, 3528 BP Utrecht 2. Hercules Duikbedrijf, Newtonstraat 17, 4004 KD Tiel Is het project gezien de omvang meldplichtig bij de I-SZW (Arbeidsinspectie) en wie doet de melding: nee Contactpersonen rol: • Uitvoerende partij: (RPS) / (Hercules) • WVS Projectleider: , voor dit onderdeel gedelegeerd aan (Technisch manager) en (Senior adviseur) V&G-coördinator: • Ontwerpfase: • Uitvoeringsfase: Nader te bepalen Is procedure ‘derden op WVS locaties’ gedeeld met uitvoerende partij? Niet van toepassing Organisatie van het projectoverleg/voorlichting: Op 06-07-23 heeft een opstartvergadering plaatsgevonden waarin onder andere de veiligheidsaspecten aan de orde zijn geweest. Hierbij is afgesproken dat er een V&G plan O en U zal worden opgesteld. Bij aanvang van de eerste werkdag op locatie zal een toolbox meeting worden gehouden. Organisatie van toezicht: Toezicht zal namens het projectteam plaatsvinden door en Contactpersoon waterbeheer 06 Calamiteiten telefoonnummer: 06 ); 06 ) Hieronder zijn de projectgebonden relevante arbeidsrisico’s opgesomd op basis van de TRA- methodiek (taak risico analyse). Het werk bestaat in hoofdzaak uit: ▪ Veiligstellen van de stuwen; ▪ Verrichten diverse duikwerkzaamheden; ▪ Inspecteren gehele stuwconstructie (deels onder water); ▪ Maken openingen in ontvangbed; ▪ Nemen monsters uit houten fundering stuw; ▪ Dichten gaten in ontvangbed m.b.v. onderwaterbeton. Veiligstellen van stuwen Stuwklep borgen • Ongecontroleerd zakken van de kleppen • Watergolf door onbeheerst neergaan van de niet- geborgde kleppen • Niet- gekeurde borging gebruiken • Borging te zwak • Slangbreuk hydraulische bediening stuwklep • Hydraulische cilinders mechanisch borgen (alle kleppen): o Sluiten kogelkraan aan de cilinder, waardoor er geen transport van hydraulische olie plaats kan vinden; o Uitschakelen besturing kleppen; o Borgen stand stuwkleppen met gekeurde kettingen als extra borging voor het geval een cilinder onverhoopt inwendig lek raakt. • Controle borging aan begin iedere werkdag en aftekenen in het dagrapport Werken in water; waterbeheer Bediening stuwkleppen • Hoogwater golf in combinatie met geborgde kleppen • Hoogwatergolf veroorzaakt onverwachts veel water over de kleppen • Kleppen kunnen niet worden bediend door borging met kettingen • Mogelijk optreden van hoogwater wordt vooraf waargenomen door Specialist Watersysteem en gecommuniceerd; • Duikers uit het water tot nader order • Borging wordt verwijderd en 2 kleppen worden bedienbaar gemaakt (verwijderen ketting, openen kogelkraan, inschakelen bediening) Werken op en boven water Werkzaamheden op het water • Verdrinking • Letsel • Uitglijden, struikelen • Vallen en onderdelen raken • Altijd met meerdere werknemers werken • Werkplek schoon en opgeruimd houden Duikwerkzaamheden Maken openingen in ontvangbed; Nemen monsters uit houten fundering; Algehele inspectie constructie; Aanbrengen onderwaterbeton • Verdrinking • Beknelling • Verwonding • Elektrocutie • Zuurstof tekort • Slangbreuk • Onverwachte openingen of uitstekende onderdelen • Scherpe randen, gereedschap • Gereedschap niet geschikt of gekeurd • Werken in ploegen • Werken in ploegen • Werken in ploegen • Gebruik PBM • Gebruik gereedschap op lucht • Werken conform werken onder overdruk Milieu Werkzaamheden op en aan watergang en onderhoudspaden • Milieuschade door vrijkomende olie • Milieuschade door vrijkomende brandstof • Slangbreuk • Morsen brandstof tijdens bijtanken • Vrijkomen brandstof en olie door kantelen • Gekeurde machines • Regelmatig onderhoud/controle • Voorzieningen bij calamiteiten (opvangbak, -dekens e.d.) • Toepassen stempelschotten en rijplaten Start werkoverleg / LMRA Uit te voeren werkzaamheden • Optreden van (bijna) ongevallen • Niet bewust zijn van de mogelijke gevaren en risico’s • Geen overzicht hebben over de mogelijke gevaren en risico’s • Start werkoverleg • Toolboxmeeting voor aanvang van de werkzaamheden • Toepassen LMRA • • • VGM-plan opgesteld door (ontwerpende partij) : Waterschap Vechtstromen VGM-plan aangepast door (uitvoerende partij) : Aangepast VGM-plan ontvangen door (opdrachtgever) : NAAM en FUNCTIE / ROL : Senior adviseur Technisch adviseur Project stuw Junne NAAM en FUNCTIE / ROL : NAAM en FUNCTIE / ROL : DATUM : 27 juli 2023 DATUM : DATUM : PARAAF : PARAAF : PARAAF (voor gezien) : NOOT: zo nodig kan de opdrachtgever of ontwerpende partij aan de uitvoerende partij kenbaar maken twijfels te hebben of een bepaalde maatregel adequaat is voor dat specifieke gevaar, ondanks dat het primair de verantwoordelijkheid blijft van die werkgever (uitvoerende partij). Pagina 1 van 17 WERKINSTRUCTIE (2.6) DUIKARBEID / WERKEN ONDER OVERDRUK Opgesteld februari 2021, versie 03 Hercules Duikbedrijf / Van Mun Advies en Opleidingen Pagina 2 van 17 1. INLEIDING Omdat duikarbeid zeer risicovol is, moeten bepaalde duikwerkzaamheden gemeld worden aan het SodM (Staatstoezicht Op De Mijnen) of de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie). Het gaat om duikwerkzaamheden zoals beschreven in artikel 6.17, lid 1 van het Arbobesluit, met één of meer van de volgende kenmerken: - dieper dan 9 meter; - bij een stroomsnelheid groter dan 0,5 m/s; - met voorgenomen decompressie; - met een ademgas anders dan lucht; - over een periode langer dan een week; - voor ondergrondse winningsindustrie of de winningsindustrie die wint m.b.v. boring. Duikwerkzaamheden die in het kader van een opleiding tot duiker worden verricht, vallen niet onder deze verplichting. Oefenduiken buiten het kader van een opleiding tot duiker moeten wel worden gemeld. Standaard meldingen vinden door directie plaats via de digitale portal van de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie). Mijnbouwgerelateerde duikwerkzaamheden en duikwerkzaamheden betreffende windmolenparken en delfstoffenwinning kunt u melden bij het SodM (Staatstoezicht op de Mijnen) via het algemene e-mailadres sodm@minez.nl. De melding moet tenminste 5 werkdagen vóór aanvang van de duikwerkzaamheden bij de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) en SodM binnen zijn. Soms is dat niet mogelijk, bijvoorbeeld bij het repressieve optreden van brandweerduikers en de inzet van duikers bij calamiteiten. Meld het werk dan wel zo snel mogelijk. ARBOCATALOGUS Werken onder Overdruk - Duikarbeid SSE De Arbocatalogus Werken onder Overdruk is van toepassing op alle werkgevers en werknemers die betrokken zijn bij duikwerkzaamheden die worden uitgevoerd met SSE (Surface Supplied Equipment). In deze Arbocatalogus zijn risico’s benoemd welke kunnen voorkomen bij het uitvoeren van werken onder overdruk. Voor al deze risico’s wordt aangegeven welke minimale beheersmaatregelen een werkgever en werknemer moeten nemen om de genoemde risico’s te beheersen. Deze werkinstructie is bedoeld om de belangrijkste maatregelen, volgend uit de risico’s, te benoemen. Het betreft immers een verduidelijking c.q. aanvulling op de Arbocatalogus, maar niet de vervanging! De Arbocatalogus blijft het uitgangspunt bij alle werkzaamheden. Bijlagen bij de ARBOCATALOGUS De WOD-SOE (Werken onder OverDruk Systeem- en OnderhoudsEisen) maakt integraal onderdeel uit van de Arbocatalogus Werken onder Overdruk en bestaat onder andere uit: • Eisen aan het onderhoudssysteem; • Minimumeisen aan systemen; • Detailbladen waarin de minimale eisen aan materieel zijn opgenomen wanneer nieuw en tijdens gebruik. Pagina 3 van 17 Twee informatiebladen duiken zijn ontwikkeld waarin uitgebreide en gedetailleerde informatie staat over gevaren en risicobeheersing van drukverschillen (Delta P) en werkzaamheden met een hogedrukspuit. Deze zijn een aanvulling op de “risico’s en minimale beheersmaatregelen” die in deze Arbocatalogus vermeld staan. De Arbocatalogus en bijlagen/informatiebladen zijn eveneens op de projectlocatie in de werkmap aanwezig. Zorg dat u hiervan te allen tijde op de hoogte bent. Pagina 4 van 17 2. SAMENSTELLING DUIKTEAM Een duikteam moet, naast de duiker, bestaan uit een reserveduiker, een duikploegleider en iemand die de duiker duikmedisch kan begeleiden. Deze personen moeten uiteraard gecertificeerd zijn door een aangewezen instelling. De functie van duikploegleider en duikmedisch begeleider mag worden gecombineerd. De duikploeg moet uit minimaal uit 3 personen bestaan. Verder geldt altijd dat de duiker arbeidsgezondheidskundig onderzocht moet worden door een gecertificeerde duikerarts om te bekijken of hij medisch gezien het werk kan doen. Dit onderzoek moet gericht zijn op de bijzondere gevaren die duikarbeid met zicht meebrengt voor de gezondheid. Daarnaast moeten duikers 18 jaar of ouder zijn en minimaal beschikken over een diploma Duikarbeid categorie A3 (scuba) en B4 (SSE). De duikploegleider dient te beschikken over diploma Duikploegleider categorie B4 (SSE). De duikmedisch begeleider dient te beschikken over diploma duikmedisch begeleider. Pagina 5 van 17 3. RISICO’S Duikarbeid en caissonarbeid vinden plaats onder een hogere druk dan de atmosferische. Meestal wordt de overdruk veroorzaakt door het water dat de duiker of het caisson omgeeft: de druk van een waterkolom van 10 m komt overeen met een druk van 1 bar of 105 Pa (1 Pa = 1 N/m2 = 10-5 bar). Bij het toenemen van de omgevingsdruk neemt ook de druk toe van het ademhalingsgas (veelal lucht). Het lichaam komt zo onder een hogere druk te staan dan de atmosferische druk. Indien dit langere tijd aanhoudt, bevatten de lichaamsweefsels een overmaat aan stikstof (of een ander inert gas). Bij teruggang naar de normale (atmosferische) situatie wordt de stikstof via het bloed en de longen uitgescheiden. Als dit te snel gaat, vormen zich in het lichaam stikstofbelletjes. Deze veroorzaken de zogenoemde decompressieziekte (caissonziekte). In lichte gevallen doen zich jeuk, uitslag en lokale pijnverschijnselen in gewrichten en spieren voor. In ernstige gevallen kunnen verlammingsverschijnselen optreden. Verder kan (de)compressie zogenaamde barotraumata veroorzaken. Dat zijn ongewenste onder- of overdrukken in lichaamsholten, zoals de luchtwegen en longen, het midden- en buitenoor, of de darmen. Naast bovengenoemde risico’s dient u nog rekening te houden met: - Het water waarin duikarbeid wordt verricht, heeft vaak een lage tot zeer lage temperatuur. Hierdoor kan men bevangen raken door de koude. - Duikarbeid is vaak fysiek zwaar. - Duikers werken veelal bij slecht zicht, duisternis, in sterke stromingen en in verontreinigd water, en zijn afhankelijk van derden en meestal ingewikkelde apparatuur. - Zowel bij duiken als bij caissonarbeid werkt men met gereedschappen zoals: hijsmiddelen, handgereedschappen, mechanische gereedschappen, hogedruk spuitapparatuur en las- en snij-apparatuur. Duikers maken soms gebruik van explosieven onder water. - Men werkt veelal in een vochtige, vieze omgeving waar geen daglicht toetreedt. Ook kunnen in het caisson schadelijke dampen hangen. - Er kunnen zich stromingen en drukverschillen voordoen, zie hiervoor informatieblad duiken over gevaren en risicobeheersing van drukverschillen (Delta P). - Enzovoort. Pagina 6 van 17 4. MAATREGELEN SSE Duikarbeid en caissonarbeid mogen geen gevaar opleveren voor de veiligheid en gezondheid van betrokkenen. Een werkinstructie oftewel duidelijke afspraken vooraf zijn daarbij van essentieel belang. Deze moet voor de uitvoering van alle duikprojecten en alle caissonwerk van het bedrijf kunnen worden gevolgd. De werkinstructie heeft dan ook een permanent karakter. Als zich eventueel specifieke omstandigheden voordoen, zal de werkgever de werkinstructie moeten bijstellen. Daarom wordt er voor de uitvoering van ieder werk een LMRA uitgevoerd (zie hoofdstuk 9), zodat er vooraf duidelijke afspraken / werkinstructies gemaakt worden. De volgende afspraken voor duikarbeid zijn/worden vastgelegd. VERANTWOORDELIJKHEDEN EN BEVOEGDHEDEN Duiker: - Duikwerkzaamheden uitvoeren onder toezicht en aansturing van de aangewezen duikploegleider. - Voor iedere duik dient alle apparatuur visueel gecontroleerd te worden en op goede werking te worden getest. - Invullen logboek duikwerkzaamheden. - Verricht de daadwerkelijke duikwerkzaamheden tot op een maximale diepte van 50 meter en volgt daarbij de opdrachten van de duikploegleider op. - De duiker dient bij zijn werkzaamheden doorlopend de veiligheid in acht te nemen. Duikploegleider: - Is een door de directie, op grond van genoten opleiding en gebleken geschiktheid als zodanig aangewezen persoon. - Geeft leiding aan de (technische uitvoering) van het te verrichten duikwerk door de duikploeg. - Is specifiek verantwoordelijk voor het duiktechnische deel van de duikinzet. - Borgt doorlopend de veiligheid en een veilig optreden van de gehele duikploeg. - Communiceert met de duiker1 die in het water ligt met behulp van een verbindingslijn en communicatieapparatuur (spraakverbinding). - Communiceert met de opdrachtgever. - Controleren van alle technische en organisatorische maatregelen die noodzakelijk zijn voor het veilig uitvoeren van de werkzaamheden. - Bevoegd tot het nemen en/of laten uitvoeren van veiligheidsmaatregelen. - Duikuitrusting en andere hulpmiddelen controleren voor start duikwerkzaamheden. - Controleren van bevoegdheden en de deskundigheid van de betrokken medewerkers. - Controleren en aftekenen van ingevulde documenten, zoals logboek, LMRA, enz. - Erop toezien dat duikers beschikken over de vereiste certificaten, medische keuringen, welke nodig zijn voor de uit te voeren werkzaamheden. Duikmedisch begeleider: - Verleent de eerste medische hulp aan een duiker in nood. - Hij/zij is verantwoordelijk voor en bevoegd tot het optreden ingeval van calamiteiten. - Controleren van medische hulpmiddelen. Pagina 7 van 17 Reserveduiker: - Reserve duikset gebruiksklaar leggen en controleren op goede werking. - Is alleen belast met het indien nodig verlenen van hulp aan en het redden van de in moeilijkheden geraakte duiker. - Is niet belast met het verrichten van de reguliere duikarbeid. Verricht werkzaamheden als duiker, alleen ten behoeve van hulp aan en het redden van een in moeilijkheden geraakte duiker. - Beperkt zijn afstand tot de ingezette duiker tot het minimum. Uitgangspunt is dat de reserveduiker binnen 1 minuut bij de duiker in nood kan zijn, gerekend vanaf het moment dat de duikploegleider een noodsignaal van de duiker heeft doorgekregen of langs ander weg heeft geconstateerd dat de duiker waarschijnlijk in nood is. De umbillical van reserve duiker moet minimaal 3 m langer zijn dan die van de duiker. Dit om ervoor te zorgen dat de reserve duiker ten alle tijden bij de duiker kan komen. - Staat gereed voor directe inzet (in volledige duikuitrusting, buddy-check uitgevoerd, aangelijnd). De reserveduiker is bij een vastzittende duiker door juiste maatregelen in staat: - Het risico van blijvende gezondheidsschade bij de duiker in nood zo veel als mogelijk te beperken. - Om de ademluchtvoorziening van de duiker in nood zo spoedig mogelijk veilig te stellen. Pagina 8 van 17 MATERIEEL EN ONDERHOUD Alle duikuitrusting, materieel en hulpmiddelen dienen jaarlijks gekeurd, gecontroleerd en/of onderhouden te worden met uitzondering van de kwaliteit van de ademlucht die 2 keer per jaar dient plaats te vinden. Dit dient te voldoen aan de specificaties, zoals bepaald in “Werken onder overdruk systeem- en onderhoudseisen” (WOD-SOE), opgesteld door het Stichting Werken onder OverDruk (SOWD). Alle documenten (technische documentatie, keurings/onderhoudsrapporten en/of certificaten) van duikuitrusting, materieel en hulpmiddelen dienen aanwezig te zijn op het werk. Duikuitrusting en materieel De duikers beschikken over de volgende uitrusting: - onderkleding t.b.v. droog duikpak; - droog duikpak; - duikhandschoenen; - duikmes; - duikzwemvliezen; - bailout vest wat beschikt over beenbanden waardoor het vest ook kan functioneren als - veiligheidsvest om de duiker uit het water te kunnen hijsen Het aan duikers ter beschikking te stellen materieel bestaat ten minste uit: - voorzieningen waarmee de ploegleider en de duikers met elkaar kunnen communiceren (in ieder geval een seinlijn van voldoende sterkte voor iedere duiker, indien de aard van de arbeid het gebruik van een seinlijn toelaat); - voorzieningen waarmee de duiker op veilige wijze in en uit de vloeistof kan komen, waarin duikarbeid wordt verricht; - een voorziening waardoor de ploegleider voortdurend op de hoogte kan zijn van de diepte waarop de duiker zich bevindt; - indien de duiker niet of onvoldoende verlicht is, een aan de duiker bevestigde voorziening die de positie van de duiker bij verblijf aan de oppervlakte aangeeft, alsmede verlichting van de plaats vanwaar wordt gedoken; - voorzieningen om de lichaamstemperatuur van de duiker op peil te houden, indien het gevaar bestaat dat die temperatuur te veel daalt of stijgt; - een duiksysteem (waaronder ten minste een duikklok), indien wordt gedoken naar een diepte van 50 meter of meer; - een voorziening die tijdens duikarbeid het ademgas aan de duiker toevoert; - een voorziening om bij het duiken met oppervlakteademgasvoorziening (SSE) bij het gebruik van ademgas anders dan lucht, de kwaliteit van het ademgas aan de oppervlakte permanent te bewaken, alsmede een alarmsysteem dat een afwijking van de vereiste samenstelling onmiddellijk meldt; - indien nodig een decompressietank. Pagina 9 van 17 Controle en onderhoud duikuitrusting De duikers zijn zelf verantwoordelijk voor de dagelijkse controle en het dagelijks onderhoud van de duikuitrusting. De controle houdt in dat bij aanvang van het werk: - de onderkleding wordt gecontroleerd op compleetheid en beschadigingen; - het droog duikpak en de handschoenen worden gecontroleerd op beschadigingen; - het duikmes wordt gecontroleerd op beschadigingen, roestvorming en scherpte; - de zwemvliezen worden gecontroleerd op beschadigingen; - het controleren en testen van de duikuitrusting op compleetheid, vuldruk en werking van de terugslagklep. Het (eigen) onderhoud van de uitrusting dient zich te beperken tot het reinigen en het zorgvuldig opbergen van de uitrusting die een duiker bij een inzet gebruikt heeft. Hiervoor gelden de volgende instructies: - de binnen- en buitenzijde van het pak dienen na gebruik goed te worden gereinigd (om eventuele verontreinigingen te verwijderen); - het pak moet worden gedroogd in de daarvoor bestemde ruimte (ophangen). - de gebruikte duikslangen, duikhelmen, zwemvliezen en loodgordels (bail out vest) dienen na gebruik goed gereinigd en gedroogd te worden; - de accu’s van de gebruikte communicatieapparatuur / lampen moeten na gebruik, indien nodig, worden uitgewisseld en opgeladen. Gebruik communicatielijn (duikslang) Tijdens een duik dient de duiker de duikslang te gebruiken op de volgende manier: - bij het verplaatsen van de duiker moet de lijn continue spanning staan om vastraken te voorkomen; - zoveel als mogelijk vrij van obstakels blijven; - de slanghouder mag de duiker alleen aan de lijn omhoog trekken nadat de duiker heeft bevestigd dat de duikslang (ook onder water) vrijloopt of de duiker zichtbaar aan de oppervlakte is. DUIKREGISTRATIE Persoonlijke registratie Iedere duiker, duikploegleider en duikmedisch begeleider en reserveduiker ontvangt een persoonlijk logboek. In dit logboek worden alleen die duiken geregistreerd die tijdens werktijd zijn gemaakt. De duikadministratie wordt bijgehouden door de houder zelf in zijn / haar persoonlijk logboek. De duikers dragen er zorg voor dat hun logboek bij zich hebben. Na een duikinzet c.q. oefening wordt het logboek door de houder zelf ingevuld, de duikploegleider of de duikinstructeur parafeert hierna voor gezien / akkoord. Registratie werk/project De duikploegleider moet daarnaast tijdens het werk het “duikregistratieformulier” invullen. Pagina 10 van 17 DUIKPROCEDURES Algemene veiligheidsinstructies zijn opgenomen in het VGM-instructieboek (VCA* systeem) en in deze werkinstructie. Naast het in beeld brengen van het risicoprofiel voor de duiklocatie wordt er door de duikploegleider een TRA/LMRA uitgevoerd. De Taak Risico Analyse (TRA; zie ook procedure 3.6 van het VCA* systeem) is een werkwijze met een checklist voor de duikploegleider om een afweging te maken welke gevaren dreigen voor de inzet van een duikteam. Een TRA/LMRA bevat in ieder geval: - een schriftelijke inventarisatie van de risico’s (en scenario’s) die zouden kunnen optreden bij de betreffende inzet; - de te treffen veiligheidsmaatregelen; - een gedeelte wordt voorafgaande aan een werk ingevuld en een gedeelte wordt op locatie aangevuld; - indien nodig (bij grote diepte/lange duur) kan het nodig zijn om achteraf de decompressietank te betreden. Dit dient vooraf bepaald te worden. Voor ieder werk wordt een “werkopdracht” (F12 zoals opgenomen in het VCA* systeem) opgesteld. Hierin zijn opgenomen: - beschrijving werk en bijbehorende gegevens; - LMRA; - duikregistratie; - aanvullende instructies. Belangrijke regels Bij het duiken volgens SSE gelden een aantal belangrijke regels: - de maximale duikdiepte is 50 meter; - duik nooit als je jezelf niet goed voelt; - plaats voor je gaat duiken de duikvlag op een goede en zichtbare plaats; - controleer voor het duiken altijd jouw duikuitrusting; - controleer of de zuurstofkoffer en de EHBO-koffer op de duiklocatie aanwezig zijn; - meld aan de vaarwegbeheerder waar er gedoken wordt en hoe je bereikbaar bent (waar noodzakelijk). Pagina 11 van 17 Schematische weergave duikprocedure Vertrek naar werklocatie toe Duikploegleider - Bereidt zich voor op de duikarbeid en omgeving. - Vraagt indien nodig extra informatie na. - Informeert de duikploeg. Duikmedisch begeleider - Dit is vaak de duikploegleider. - Luistert. Duiker - Luistert. Reserveduiker - Luistert. Aankomst op de werklocatie Duikploegleider - Bereidt zich voor op de duikarbeid en omgeving. - Vraagt indien nodig extra informatie na. - Overlegt met betrokken partijen. - Informeert de duikploeg. - Uitvoeren LMRA/TRA, onder andere: stroomsnelheid water, wijze van in/uittreden van het water/locatie (evt. m.b.v. een hijsvoorziening), scheepvaart, enz. Duikmedisch begeleider - Dit is vaak de duikploegleider. - Bereidt duikuitrusting voor en kleedt zich aan. - Controleren duikuitrusting, hulpmiddelen en omgeving. - Actief deelnemen aan LMRA/TRA. Duiker - Bereidt duikuitrusting voor en kleedt zich aan. - Controleren duikuitrusting, hulpmiddelen en omgeving. - Actief deelnemen aan LMRA/TRA. Reserveduiker - Bereidt duikuitrusting voor en kleedt zich aan. - Controleren duikuitrusting, hulpmiddelen en omgeving. - Actief deelnemen aan LMRA/TRA. Duikwerkzaamheden Duikploegleider - Geeft directe leiding aan de duikers. - Bijsturen werkzaamheden en veiligheidsmaatregelen waar nodig. - Duiktijd en duikdiepte monitoring. - Controleert ademlucht en communicatie. - Blijft beschikbaar op locatie. - Vult duikregistratie in. Duikmedisch begeleider - Dit is vaak de duikploegleider. - Controleren van zuurstofkoffer en EHBO-voorzieningen. Duiker - Voert de duikwerkzaamheden. Reserveduiker - Blijft beschikbaar op locatie. Pagina 12 van 17 Na afloop duikwerkzaamheden / einde werk Duikploegleider - Indien nodig duiker begeleiden in decompressietank. - Reinigt duikuitrusting en ruimt op. - Controleert reiniging en checkt afronding werk. - Vult logboek in en parafeert logboeken duikploeg. - Werkopdracht door opdrachtgever laten ondertekenen. Duikmedisch begeleider - Dit is vaak de duikploegleider. - Reinigt duikuitrusting en ruimt op. - Vult logboek in. Duiker - Reinigt duikuitrusting en ruimt op. - Vult logboek in. Reserveduiker - Reinigt duikuitrusting en ruimt op. - Vult logboek in. Duiktijd monitoring Het uitgangspunt is dat de duiker weer aan de wal is vóórdat de reservelucht aangesproken moet worden (bail out vest). Strikt volgens de Arboregelgeving moet de duik zodanig gepland en begeleid worden dat een duiker de reservevoorraad lucht niet hoeft aan te spreken. De reservevoorraad moet steeds beschikbaar blijven voor een noodsituatie. Die kan zich voordoen tot de duiker veilig aan de oppervlakte is of aan de wal of in de boot bij het vervoeren van een slachtoffer. Tot dat moment mag de duiker zijn reservelucht dus niet aanspreken, behalve als een (onvoorziene) noodsituatie optreedt. Duikdiepte monitoring Voor het bepalen van de maximale duikdiepte, duiktijd en bijbehorende decompressie wordt verwezen naar het “NDC tabellenboekje”, uitgegeven door het NDC. Dit document is te allen tijde op het werk aanwezig. De duikuitrusting is voorzien dieptemeters. De duikploegleider bewaakt de duikdiepte en -tijd. Dit wordt geregistreerd op “duikregistratieformulier”. Bijzondere weersomstandigheden Bij onweer ter plaatse, wordt de duikactiviteit gestaakt of niet aangevangen. Scheepvaart Bij duikwerkzaamheden in de nabijheid van mogelijke scheepvaart, dient deze zo mogelijk stilgelegd te worden, volgens de daarvoor lokaal geldende voorschriften. Het regelen van het scheepvaartverkeer door de duikploeg, is ten strengste verboden (artikel 9 van de scheepvaartverkeerswet). Tijdens de inzet van duikers in water waar scheepvaart mogelijk is dienen de volgende maatregelen worden genomen: - In verband met de veiligheid van het scheepvaartverkeer en de veiligheid van de duikers is het noodzakelijk om de plaats waar gedoken wordt te mar
26 juni 202410.16 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, De sluis, de stuw en/of brug te Junne 16 augustus
Download PDF
PDF20230721_img_2703.pdf
26 juni 20245.11 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, De sluis, de stuw en/of brug te Junne 16 augustus
Download PDF
PDF20230711_actielijst_og_11_juli_2023_geredigeerd.pdf
26 juni 2024125.56 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, De sluis, de stuw en/of brug te Junne 16 augustus
Download PDF
PDF20230714_vgm-plan_ontwerpfase_inspectie_stuw_junne_p101070101-i_14-07-23_geredigeerd.pdf
Bijlage 9 VGM-PLAN ONTWERP Veiligheid-, Gezondheid- en Milieuplan (VGM-plan). PROJECTGEGEVENS: Projectomschrijving: Civielbouwkundige inspectie stuw Junne Projectcode/-nummer: P101070101-I Geraamde periode: 07-08-23 t/m 25-08-23 Is er sprake van meerdere partijen in de uitvoering (hoofd- en onderaanneming): ja Wie is/zijn de uitvoerende partij(en)? 1. RPS, Ptolemeuslaan 40, 3528 BP Utrecht 2. Hercules Duikbedrijf, Newtonstraat 17, 4004 KD Tiel Is het project gezien de omvang meldplichtig bij de I-SZW (Arbeidsinspectie) en wie doet de melding: nee Contactpersonen rol: • Uitvoerende partij: (RPS) / (Hercules) • WVS Projectleider: , voor dit onderdeel gedelegeerd aan (Technisch manager) en (Senior adviseur) V&G-coördinator: • Ontwerpfase: • Uitvoeringsfase: Nader te bepalen Is procedure ‘derden op WVS locaties’ gedeeld met uitvoerende partij? Niet van toepassing Organisatie van het projectoverleg/voorlichting: Op 06-07-23 heeft een opstartvergadering plaatsgevonden waarin onder andere de veiligheidsaspecten aan de orde zijn geweest. Hierbij is afgesproken dat er een V&G plan O en U zal worden opgesteld. Bij aanvang van de eerste werkdag op locatie zal een toolbox meeting worden gehouden. Organisatie van toezicht: Toezicht zal namens het projectteam plaatsvinden door en Calamiteiten telefoonnummer: 06 Hieronder zijn de projectgebonden relevante arbeidsrisico’s opgesomd op basis van de TRA- methodiek (taak risico analyse). Het werk bestaat in hoofdzaak uit: ▪ Veiligstellen van de stuwen; ▪ Verrichten diverse duikwerkzaamheden; ▪ Inspecteren gehele stuwconstructie (deels onder water); ▪ Maken openingen in ontvangbed; ▪ Nemen monsters uit houten fundering stuw; ▪ Dichten gaten in ontvangbed m.b.v. onderwaterbeton. Veiligstellen van stuwen Stuwklep borgen • Ongecontroleerd zakken van de kleppen • Watergolf door onbeheerst neergaan van de niet- geborgde kleppen • Niet- gekeurde borging gebruiken • Borging te zwak • Slangbreuk hydraulische bediening stuwklep • Hydraulische cilinders mechanisch borgen (alle kleppen): o Sluiten kogelkraan aan de cilinder, waardoor er geen transport van hydraulische olie plaats kan vinden; o Uitschakelen besturing kleppen; o Borgen stand stuwkleppen met gekeurde kettingen als extra borging voor het geval een cilinder onverhoopt inwendig lek raakt. • Controle borging aan begin iedere werkdag en aftekenen in het dagrapport Werken op en boven water Werkzaamheden op het water • Verdrinking • Letsel • Uitglijden, struikelen • Vallen en onderdelen raken • Altijd met meerdere werknemers werken • Werkplek schoon en opgeruimd houden Duikwerkzaamheden Maken openingen in ontvangbed; Nemen monsters uit houten fundering; Algehele inspectie constructie; Aanbrengen onderwaterbeton • Verdrinking • Beknelling • Verwonding • Elektrocutie • Zuurstof tekort • Slangbreuk • Onverwachte openingen of uitstekende onderdelen • Scherpe randen, gereedschap • Gereedschap niet geschikt of gekeurd • Werken in ploegen • Werken in ploegen • Werken in ploegen • Gebruik PBM • Gebruik gereedschap op lucht • Werken conform werken onder overdruk Milieu Werkzaamheden op en aan watergang en onderhoudspaden • Milieuschade door vrijkomende olie • Milieuschade door vrijkomende brandstof • Slangbreuk • Morsen brandstof tijdens bijtanken • Vrijkomen brandstof en olie door kantelen • Gekeurde machines • Regelmatig onderhoud/controle • Voorzieningen bij calamiteiten (opvangbak, -dekens e.d.) • Toepassen stempelschotten en rijplaten Start werkoverleg / LMRA Uit te voeren werkzaamheden • Optreden van (bijna) ongevallen • Niet bewust zijn van de mogelijke gevaren en risico’s • Geen overzicht hebben over de mogelijke gevaren en risico’s • Start werkoverleg • Toolboxmeeting voor aanvang van de werkzaamheden • Toepassen LMRA • • • • • • • • • VGM-plan opgesteld door (ontwerpende partij) : Waterschap Vechtstromen VGM-plan aangepast door (uitvoerende partij) : Aangepast VGM-plan ontvangen door (opdrachtgever) : NAAM en FUNCTIE / ROL : Senior adviseur Technisch adviseur Project stuw Junne NAAM en FUNCTIE / ROL : NAAM en FUNCTIE / ROL : DATUM : 14 juli 2023 DATUM : DATUM : PARAAF : PARAAF : PARAAF (voor gezien) : NOOT: zo nodig kan de opdrachtgever of ontwerpende partij aan de uitvoerende partij kenbaar maken twijfels te hebben of een bepaalde maatregel adequaat is voor dat specifieke gevaar, ondanks dat het primair de verantwoordelijkheid blijft van die werkgever (uitvoerende partij).
26 juni 2024334.37 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, De sluis, de stuw en/of brug te Junne 16 augustus
Download PDF
PDF20230721_img_2706.pdf
26 juni 20243.13 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, De sluis, de stuw en/of brug te Junne 16 augustus
Download PDF
PDF20230725_ecologisch_logboek_stuw_junne_25072023_geredigeerd.pdf
Bijlage 1 foto’s locatie 1e nestplaats grote gele kwikstaart 05-04-2023
26 juni 20241.59 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, De sluis, de stuw en/of brug te Junne 16 augustus
Download PDF
PDF20230816_woo_junne_stegeren_beschikking_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 4 Per e-mail: @ .net Geachte , Op 16 augustus 2023 hebben wij uw verzoek op grond van de Wet open overheid (hierna: Woo), met betrekking tot de sluis, de stuw en/of brug te Junne, ontvangen. Besluit Wij hebben de gevraagde informatie geïnventariseerd. Bijgevoegde inventarislijst biedt een overzicht van documenten die binnen de reikwijdte van uw verzoek vallen. Wij hebben de op deze lijst vermelde documenten getoetst aan de Woo. Uitgangspunt van de Woo is dat informatie openbaar wordt gemaakt, tenzij er sprake is van één van de uitzonderingen van artikel 5.1 of 5.2 van de Woo. Bij de beoordeling van de documenten is gebleken dat op deze documenten uitzonderingen van toepassing zijn. Hieronder geven wij een uitgebreidere toelichting per uitzondering. In de inventarislijst wordt bij de betreffende documenten verwezen naar de toepasselijke uitzondering. De documenten die wij geheel of gedeeltelijk openbaar maken zenden wij u apart toe via WeTransfer, en publiceren wij op ons Woo-platform. Aan het slot van deze brief vindt u hierover meer informatie. Toelichting op de uitzonderingen Eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer (artikel 5.1, tweede lid, onder e Woo) Veel documenten bevatten persoonsgegevens (namen, telefoonnummers, e-mailadressen). Verstrekking van deze gegevens dient achterwege te blijven indien de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer zwaarder moet wegen dan het belang van openbaarmaking. Op grond van vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State verzet postadres Postbus 5006 7600 GA Almelo bezoekadres Kooikersweg 1 Almelo t 088 220 33 33 e info@vechtstromen.nl www.vechtstromen.nl contactpersoon uw kenmerk datum 12 september 2023 doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n) 06 één Onderwerp Beschikking op uw Woo verzoek d.d. 16 augustus 2023 Pagina 2 | 4 het belang van eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer zich tegen openbaarmaking van namen van medewerkers van bestuursorganen die niet wegens hun functie in de openbaarheid treden (zie bijvoorbeeld ECLI:NL:RVS:2018:321). De persoonsgegevens van betrokkenen die geen openbare rol spelen of waarvan de gegevens niet noodzakelijk zijn voor een goede democratische controle verstrekken wij daarom niet. Persoonlijke beleidsopvattingen in documenten voor intern beraad (artikel 5.2, eerste lid Woo) Documenten voor intern beraad zijn documenten die zijn opgesteld en bedoeld voor overleg binnen de overheid, en overleg tussen overheid en derden, voor zover daarin geen sprake is van advisering door een derde met een eigen belang (o.m. ECLI:NL:RVS:2020:2610). Ook deze documenten komen voor openbaarmaking in aanmerking, met uitzondering van daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen (al dan niet verweven met feitelijke informatie). Hierbij valt te denken aan voorstellen, aanbevelingen of conclusies over een bestuurlijke aangelegenheid, maar ook aan de – subjectieve- keuze voor te bespreken of vast te leggen onderwerpen of feiten. Doel van deze regeling is de bescherming van de vrije meningsvorming, het belang om in vertrouwelijke sfeer te kunnen ‘brainstormen’ en het kunnen waarborgen dat bij de primaire vormgeving van het beleid de betrokkenen in alle vrijheid hun gedachten en opvattingen kunnen uiten. Uw verzoek heeft onder meer betrekking op actueel intern overleg binnen het waterschap en tussen het waterschap en de gemeente Ommen, gericht op onderlinge afstemming en coördinatie; daarmee geldt dat deze documenten moeten worden gekwalificeerd als “documenten voor intern beraad”. In overleg wordt gezocht naar de beste aanpak van de situatie bij de brug, de stuw en de sluis, en worden onder meer ontwerpen, planningen, ramingen en verdeelsleutels van kosten, en risico- inventarisaties gemaakt, besproken en zo nodig aangepast. Deze overleggen dienen als voorbereiding op bestuurlijke besluitvorming en adequate uitvoering hiervan. Dit overleg kan onzes inziens alleen leiden tot goede bestuursvoorstellen, besluitvorming en uitvoering als dit in vrijheid kan worden gevoerd, en niet wordt afgeleid of verstoord door inmenging van derden (als reactie op verstrekte documenten voor intern beraad). Om bovenstaande redenen verstrekken wij persoonlijke beleidsopvattingen in de betreffende documenten niet. Voor zover de documenten ook separate feitelijke informatie bevatten maken wij die informatie wel openbaar. Het goed functioneren van de Staat of andere publiekrechtelijke lichamen en bestuursorganen (artikel 5.1, tweede lid, onder i Woo) Openbaar making van informatie blijft achterwege voor zover het belang van het goed functioneren van het waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam of orgaan zwaarder moet wegen. Hiervan kan sprake zijn ten aanzien van het interne beraad op de werkvloer. Dergelijk beraad is nodig om een overheidsorganisatie überhaupt te kunnen laten functioneren (Kst II,2013/14, 33 328, nr 13). In het kader van de aanpak van de situatie bij de brug, de stuw en de sluis worden gegevens die voor de interne organisatie van het project van belang zijn in samenhang bijgehouden. Hierbij moet gedacht worden aan een actuele stand van uitgaven, ramingen van verdere en mogelijke kosten, inzet van uren, materieel, planning van werkzaamheden en dergelijke. Niet alle gegevens kunnen worden aangemerkt als persoonlijke beleidsopvattingen. Omdat deze alle en in samenhang dienen ter voorbereiding van aanstaand optreden of besluiten door of namens het bestuur is het van belang dat deze informatie kan worden uitgewisseld en besproken zonder dat het meteen in de openbaarheid komt, en kan worden verstoord door voortijdige inmenging of premature reacties van derden. Interne, ambtelijke, informatie die betrekking heeft op de ambtelijke uitvoering van werkzaamheden en administratie die hieraan ten dienste staat verstrekken wij om bovenstaande reden niet. Pagina 3 | 4 Economische en financiële belangen van het waterschap (artikel 5.1, tweede lid, onder b Woo) Het openbaar maken van informatie blijft achterwege voor zover de economische of financiële belangen van het waterschap of van andere overheden zwaarder moeten wegen dan het belang van openbaarmaking. Geraamde, maar ook gerealiseerde, bedragen voor de uitvoering van plannen en werkzaamheden –al dan niet in opdracht- van het waterschap zijn in dit verband gevoelig. Derden, waaronder partijen die geïnteresseerd zijn in het (op enig moment) verkrijgen van opdrachten van het waterschap, kunnen met deze bedragen zicht krijgen op de wijze van ramen, plannen en uitvoeren van het waterschap. Deze kennis zullen zij kunnen gebruiken bij mogelijke inschrijvingen. Dit beïnvloedt de onderhandelingspositie van het waterschap in dat geval nadelig, waardoor de financiële belangen van het waterschap in ernstige mate kunnen worden geschaad. Wij menen dan ook dat het belang van openbaarmaking van deze informatie minder zwaar moet wegen dan de economische en financiële belangen van het waterschap (of andere overheden). De betreffende informatie verstrekken wij daarom niet. Bescherming van het milieu waarop de informatie betrekking heeft (artikel 5.1, tweede lid, onder g Woo) Volgens het Verdrag van Aarhus en de daaruit voortvloeiende Europese richtlijnen kunnen de verdragsluitende partijen dan wel lidstaten ook weigeren informatie te verstrekken als dat nadelige gevolgen kan hebben voor de bescherming van het milieu waarop die informatie betrekking heeft, Als voorbeelden worden gegeven de voortplantingsgebieden en habitat van zeldzame soorten. Wij maken nieuwe informatie over de exacte broedlocaties van vogels daarom niet openbaar. Ter informatie De Woo bevat voor een bestuursorgaan de verplichting1 om uit eigen beweging onder meer de volgende informatie openbaar te maken: - de inhoud van de schriftelijke Woo-verzoeken, - de schriftelijke beslissingen op die verzoeken en, behoudens bij gehele afwijzingen, - de daarbij verstrekte informatie. Hoewel deze verplichting nog niet in werking is getreden, wil het waterschap deze informatie al wel vrijwillig, in geanonimiseerde vorm, publiceren. Hiervoor heeft het een Woo-platform ingericht, waarop deze (en op termijn veel andere) informatie wordt gedeeld: https://open.vechtstromen.nl . Op dit platform worden de ontvangen Woo-verzoeken, de beschikkingen op deze verzoeken en de openbaar gemaakte documenten opgenomen. Wij gaan er vanuit u hiermee van dienst te zijn geweest. Met vriendelijke groet, het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen namens deze, , senior adviseur juridische zaken 1 Artikel 3.3, lid 2 onder i Woo Pagina 4 | 4 Bezwaar U kunt binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden bezwaar maken bij het dagelijks bestuur van het waterschap Vechtstromen, Postbus 5006, 7600 GA Almelo. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet tenminste bevatten: a. de naam en het adres van de indiener; b. de dagtekening; c. een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt; d. de gronden van het bezwaar. Wie een bezwaarschrift indient, kan de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dit vereist. Voor het in behandeling nemen van een verzoek om een voorlopige voorziening is een griffierecht verschuldigd. Het verzoek om een voorlopige voorziening kan worden gericht aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB te Zwolle.
26 juni 2024152.77 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, De sluis, de stuw en/of brug te Junne 16 augustus
Download PDF
1...169...177