2
waterschap toelaatbaar acht op stuw Junne. Met dit besluit en de daarover te
verzenden brief aan de gemeente wordt deze duidelijkheid gegeven. Op basis hiervan
kan de gemeente Ommen als verantwoordelijk wegbeheerder passende maatregelen
voorbereiden.
IV. Toelichting op het voorstel/ kader
In de zomer van 2023 is met een inspectie inzicht verkregen in de huidige staat van stuw
Junne. Onderzocht is onder andere de toestand en conditie boven- en onderwater, de
houten fundering en de toestand van de stuwkleppen en stortebedden. Doel was om
uiteindelijk een voorspelling te kunnen doen over de levensduur van het object. De stuw
is zowel boven water als onder water (met behulp van duikers) geïnspecteerd. De
inspectie is uitgevoerd door advies- en ingenieursbureau RPS. Hierover is de rapportage
“Inspectierapportage Boven- en onderwaterinspectie stuw Junne” opgesteld; dit rapport
is als bijlage toegevoegd aan dit voorstel.
Op basis van de inspectieresultaten kan worden geconcludeerd dat de gehele
constructie behoudens oppervlakkige gebreken in een matige conditie verkeert. De
gebreken aan de stuw zijn met name te wijten aan achterstallig onderhoud, einde
levensduur van onderdelen en te hoge belasting (dit betreft de scheurvorming in
landhoofd en tussensteunpunt). Na herstel van de gebreken is de verwachting dat de
stuw nog zeker 25 jaar mee kan.
Het waterschap is voornemens om op basis van de adviezen uit het inspectierapport de
stuw in 2024 te renoveren. Met deze renovatie worden de tekortkomingen aangepakt.
Tegelijk kan ook een modernisatie worden uitgevoerd door de aandrijving van de
stuwkleppen te wijzigingen van cilinders naar een elektromechanische aandrijving.
Gemeente Ommen heeft het waterschap gevraagd om de resultaten van de inspectie en
de duiding daarvan schriftelijk toe te sturen. Het inhoudelijke voorstel hiervoor is:
Op basis van berekeningen, in combinatie met andere afwegingen zoals de leeftijd en
opbouw van de stuw, is na afronding van de voorgenomen renovatie belasting op de
stuw door rijdende voertuigen toegestaan, met een maximaal gewicht van 3,5 ton (3.500
kg) per voertuig.
Daarnaast is op enig moment een totale voertuigbelasting op de stuw mogelijk tot
maximaal 15 ton (15.000 kg), onder de voorwaarde dat er adequate maatregelen
worden getroffen om te voorkomen dat de belasting van 15 ton wordt overschreden én
onder de voorwaarde dat het aantal voertuigen (van maximaal 15 ton), die de stuw
dagelijks passeert, wordt beperkt.
Het is hierbij aan de gemeente, als verantwoordelijk wegbeheerder, om een voorstel te
doen op welke wijze adequate verkeersmaatregelen te treffen en hierop te handhaven,
om te voorkomen dat schade ontstaat aan stuw Junne door overbelasting uit verkeer.
Dit voorstel van de gemeente zal door het waterschap worden beoordeeld.
Genoemde belastingen voor de stuw zijn in lijn met wat in het verleden is vastgesteld.
V. Alternatief voorstel
Er zijn op hoofdlijn drie alternatieven:
1. Geen verkeersbelasting toelaten
dat betekent het afsluiten van de stuw voor alle verkeer. De stuw ondervindt
dan geen extra belasting en er hoeft voor beheertaken dan geen rekening
gehouden te worden met verkeer en/of verkeersmaatregelen. Dit betekent wel
3
dat, indien de gemeente de wegverbinding toegankelijk wil houden, zij een
nieuwe brug zal moeten bouwen.
2. Beperkte voertuigbelasting van 3,5 ton toelaten
dat betekent alleen wandelaars/fietsers/auto’s/busjes toelaten, ofwel de
huidige situatie doorzetten. Voordeel is dat stuw beperkt belast wordt en
toegankelijk blijft voor omwonenden en recreanten. Dit is echter geen oplossing
voor zwaarder verkeer; indien de gemeente zwaar verkeer wil kunnen laten
passeren, blijft een nieuwe brug noodzakelijk.
3. Openstelling voor zwaar verkeer ‘onder voorwaarden’
dat betekent toegang voor zwaar verkeer, zoals vrachtauto’s en
landbouwcombinaties van meer dan 15 ton, maar alleen voor
vergunninghouders (bevoegd gezag daarvoor is de gemeente). Deze optie vraagt
om zowel technische aanpassingen aan het brugdek (gelegen op de stuw en in
eigendom gemeente) als technische aanpassingen aan de stuw zelf (eigendom
waterschap). In de huidige staat kan de stuw deze belastingen niet aan. Dit
betekent forse investeringen en tegelijkertijd een negatieve invloed op de
levensduur van de stuw. Dit wordt niet wenselijk geacht.
VI. Argumenten
1.1 Beschermen van de stuwconstructie tegen overbelasting
Met het aangeven van de maximaal toelaatbare gelijktijdige voertuigbelasting
wordt voorkomen dat de stuw door voertuigbelasting schade oploopt.
Overschrijding van de totale gelijktijdige voertuigbelasting kan leiden tot extra
herstel en/of renovatiewerk of tot verkorten van de levensduur van de stuw.
Begrenzen van te veel belasting voorkomt forse investeringskosten
1.2 Duidelijkheid geven aan gemeente Ommen als wegbeheerder
Helderheid van het waterschap over de maximale gelijktijdige voertuigbelasting
voor de weg gelegen over de stuw Junne geeft duidelijkheid aan de gemeente.
De gemeente is als wegbeheerder verantwoordelijk voor de weg over de stuw;
deze informatie (begrenzing) is voor de gemeente van belang in de afweging
met betrekking tot verkeer en voor de communicatie naar de omgeving.
1.3 Met dit voorstel wordt de situatie van voor 2017 hersteld
Het huidige voorstel sluit aan bij de situatie van voor de afsluiting van zwaar
verkeer in 2017
2.1 Gemeentebestuur wenst schriftelijk geïnformeerd te worden over de resultaten
van de stuwinspectie
De resultaten van de stuwinspectie, inclusief de conclusies, zijn voor de
gemeente belangrijk voor haar afweging over wat mogelijk is ten aanzien van de
verkeersfunctie. Met de schriftelijk reactie vanuit bestuur wordt aan dit verzoek
invulling gegeven
VII. Risico’s en kanttekeningen
1.1 Communicatie met de omgeving vraagt aandacht.
De situatie rondom stuw Junne is juridisch ingewikkeld. Er lopen verschillende
procedures en maandelijks wordt een Woo-verzoek ingediend. In deze context is
zorgvuldigheid in afstemming en communicatie essentieel. Dat vraagt, zeker
gezien het inmiddels jarenlange verloop, extra aandacht.
1.2 Samenwerking gemeente en waterschap vraagt aandacht.
De situatie rondom stuw Junne is gecompliceerd, omdat niet alle stakeholders
tevredengesteld kunnen worden, welke oplossing er ook gekozen wordt. Dat
geeft ook politiek spanningen. Door verschillende belangen vraagt juist nu
samenwerking tussen gemeente en waterschap aandacht.
4
VIII. Financiën
Dit voorstel heeft geen directe gevolgen voor financiën. De gemaakte uren voor overleg
en voorstellen vallen binnen de kaders van het project.
IX. Communicatie
Het besluit zal via officiële kanalen gepubliceerd worden. De brief met duiding van de
inspectieresultaten en het standpunt ten aanzien van de belastbaarheid wordt verstuurd
aan het college van de gemeente Ommen. Daarna wordt samen met de gemeente
gecommuniceerd met de omgeving. De klankbordgroep voor stuw/brug Junne wordt
hierbij als eerste geïnformeerd. Vervolgens worden nieuwsberichten verstrekt aan alle
andere belanghebbenden.
X. Juridische zaken
Het duidelijk aangeven aan de wegbeheerder (gemeente Ommen), voorafgaande aan de
renovatiewerkzaamheden van de stuw, wat vanuit het waterschap (als
watersysteembeheerder) qua belasting van de stuw na renovatie nog toelaatbaar wordt
geacht schept voor partijen duidelijkheid waarop het bevoegd gezag kan handelen en
handhaven.
XI. Uitvoering
De brief met duiding van de inspectieresultaten en het standpunt ten aanzien van de
belastbaarheid wordt verstuurd aan het college van de gemeente Ommen. Met de
gemeente wordt in het opdrachtgeversoverleg de invulling van de handhaving op de 15
ton totaallast geagendeerd.
XII. Bijlage(n)
1. Besluit.
2. Brief aan college van gemeente Ommen
3. Inspectierapportage stuw Junne RPS dd 23 nov 2023
26 juni 2024 | 342.28 KB | Hoort bij dossier Woo-verzoek, de sluis, de stuw en/of brug te Junne 21 maart 2024