Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20240315_img_2733_geredigeerd.pdf
26 juni 20241.04 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, de sluis, de stuw en/of brug te Junne 21 maart 2024
Download PDF
PDF20240311_db_voorstel_duiding_inspectie_junne_geredigeerd.pdf
2 waterschap toelaatbaar acht op stuw Junne. Met dit besluit en de daarover te verzenden brief aan de gemeente wordt deze duidelijkheid gegeven. Op basis hiervan kan de gemeente Ommen als verantwoordelijk wegbeheerder passende maatregelen voorbereiden. IV. Toelichting op het voorstel/ kader In de zomer van 2023 is met een inspectie inzicht verkregen in de huidige staat van stuw Junne. Onderzocht is onder andere de toestand en conditie boven- en onderwater, de houten fundering en de toestand van de stuwkleppen en stortebedden. Doel was om uiteindelijk een voorspelling te kunnen doen over de levensduur van het object. De stuw is zowel boven water als onder water (met behulp van duikers) geïnspecteerd. De inspectie is uitgevoerd door advies- en ingenieursbureau RPS. Hierover is de rapportage “Inspectierapportage Boven- en onderwaterinspectie stuw Junne” opgesteld; dit rapport is als bijlage toegevoegd aan dit voorstel. Op basis van de inspectieresultaten kan worden geconcludeerd dat de gehele constructie behoudens oppervlakkige gebreken in een matige conditie verkeert. De gebreken aan de stuw zijn met name te wijten aan achterstallig onderhoud, einde levensduur van onderdelen en te hoge belasting (dit betreft de scheurvorming in landhoofd en tussensteunpunt). Na herstel van de gebreken is de verwachting dat de stuw nog zeker 25 jaar mee kan. Het waterschap is voornemens om op basis van de adviezen uit het inspectierapport de stuw in 2024 te renoveren. Met deze renovatie worden de tekortkomingen aangepakt. Tegelijk kan ook een modernisatie worden uitgevoerd door de aandrijving van de stuwkleppen te wijzigingen van cilinders naar een elektromechanische aandrijving. Gemeente Ommen heeft het waterschap gevraagd om de resultaten van de inspectie en de duiding daarvan schriftelijk toe te sturen. Het inhoudelijke voorstel hiervoor is: Op basis van berekeningen, in combinatie met andere afwegingen zoals de leeftijd en opbouw van de stuw, is na afronding van de voorgenomen renovatie belasting op de stuw door rijdende voertuigen toegestaan, met een maximaal gewicht van 3,5 ton (3.500 kg) per voertuig. Daarnaast is op enig moment een totale voertuigbelasting op de stuw mogelijk tot maximaal 15 ton (15.000 kg), onder de voorwaarde dat er adequate maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat de belasting van 15 ton wordt overschreden én onder de voorwaarde dat het aantal voertuigen (van maximaal 15 ton), die de stuw dagelijks passeert, wordt beperkt. Het is hierbij aan de gemeente, als verantwoordelijk wegbeheerder, om een voorstel te doen op welke wijze adequate verkeersmaatregelen te treffen en hierop te handhaven, om te voorkomen dat schade ontstaat aan stuw Junne door overbelasting uit verkeer. Dit voorstel van de gemeente zal door het waterschap worden beoordeeld. Genoemde belastingen voor de stuw zijn in lijn met wat in het verleden is vastgesteld. V. Alternatief voorstel Er zijn op hoofdlijn drie alternatieven: 1. Geen verkeersbelasting toelaten dat betekent het afsluiten van de stuw voor alle verkeer. De stuw ondervindt dan geen extra belasting en er hoeft voor beheertaken dan geen rekening gehouden te worden met verkeer en/of verkeersmaatregelen. Dit betekent wel 3 dat, indien de gemeente de wegverbinding toegankelijk wil houden, zij een nieuwe brug zal moeten bouwen. 2. Beperkte voertuigbelasting van 3,5 ton toelaten dat betekent alleen wandelaars/fietsers/auto’s/busjes toelaten, ofwel de huidige situatie doorzetten. Voordeel is dat stuw beperkt belast wordt en toegankelijk blijft voor omwonenden en recreanten. Dit is echter geen oplossing voor zwaarder verkeer; indien de gemeente zwaar verkeer wil kunnen laten passeren, blijft een nieuwe brug noodzakelijk. 3. Openstelling voor zwaar verkeer ‘onder voorwaarden’ dat betekent toegang voor zwaar verkeer, zoals vrachtauto’s en landbouwcombinaties van meer dan 15 ton, maar alleen voor vergunninghouders (bevoegd gezag daarvoor is de gemeente). Deze optie vraagt om zowel technische aanpassingen aan het brugdek (gelegen op de stuw en in eigendom gemeente) als technische aanpassingen aan de stuw zelf (eigendom waterschap). In de huidige staat kan de stuw deze belastingen niet aan. Dit betekent forse investeringen en tegelijkertijd een negatieve invloed op de levensduur van de stuw. Dit wordt niet wenselijk geacht. VI. Argumenten 1.1 Beschermen van de stuwconstructie tegen overbelasting Met het aangeven van de maximaal toelaatbare gelijktijdige voertuigbelasting wordt voorkomen dat de stuw door voertuigbelasting schade oploopt. Overschrijding van de totale gelijktijdige voertuigbelasting kan leiden tot extra herstel en/of renovatiewerk of tot verkorten van de levensduur van de stuw. Begrenzen van te veel belasting voorkomt forse investeringskosten 1.2 Duidelijkheid geven aan gemeente Ommen als wegbeheerder Helderheid van het waterschap over de maximale gelijktijdige voertuigbelasting voor de weg gelegen over de stuw Junne geeft duidelijkheid aan de gemeente. De gemeente is als wegbeheerder verantwoordelijk voor de weg over de stuw; deze informatie (begrenzing) is voor de gemeente van belang in de afweging met betrekking tot verkeer en voor de communicatie naar de omgeving. 1.3 Met dit voorstel wordt de situatie van voor 2017 hersteld Het huidige voorstel sluit aan bij de situatie van voor de afsluiting van zwaar verkeer in 2017 2.1 Gemeentebestuur wenst schriftelijk geïnformeerd te worden over de resultaten van de stuwinspectie De resultaten van de stuwinspectie, inclusief de conclusies, zijn voor de gemeente belangrijk voor haar afweging over wat mogelijk is ten aanzien van de verkeersfunctie. Met de schriftelijk reactie vanuit bestuur wordt aan dit verzoek invulling gegeven VII. Risico’s en kanttekeningen 1.1 Communicatie met de omgeving vraagt aandacht. De situatie rondom stuw Junne is juridisch ingewikkeld. Er lopen verschillende procedures en maandelijks wordt een Woo-verzoek ingediend. In deze context is zorgvuldigheid in afstemming en communicatie essentieel. Dat vraagt, zeker gezien het inmiddels jarenlange verloop, extra aandacht. 1.2 Samenwerking gemeente en waterschap vraagt aandacht. De situatie rondom stuw Junne is gecompliceerd, omdat niet alle stakeholders tevredengesteld kunnen worden, welke oplossing er ook gekozen wordt. Dat geeft ook politiek spanningen. Door verschillende belangen vraagt juist nu samenwerking tussen gemeente en waterschap aandacht. 4 VIII. Financiën Dit voorstel heeft geen directe gevolgen voor financiën. De gemaakte uren voor overleg en voorstellen vallen binnen de kaders van het project. IX. Communicatie Het besluit zal via officiële kanalen gepubliceerd worden. De brief met duiding van de inspectieresultaten en het standpunt ten aanzien van de belastbaarheid wordt verstuurd aan het college van de gemeente Ommen. Daarna wordt samen met de gemeente gecommuniceerd met de omgeving. De klankbordgroep voor stuw/brug Junne wordt hierbij als eerste geïnformeerd. Vervolgens worden nieuwsberichten verstrekt aan alle andere belanghebbenden. X. Juridische zaken Het duidelijk aangeven aan de wegbeheerder (gemeente Ommen), voorafgaande aan de renovatiewerkzaamheden van de stuw, wat vanuit het waterschap (als watersysteembeheerder) qua belasting van de stuw na renovatie nog toelaatbaar wordt geacht schept voor partijen duidelijkheid waarop het bevoegd gezag kan handelen en handhaven. XI. Uitvoering De brief met duiding van de inspectieresultaten en het standpunt ten aanzien van de belastbaarheid wordt verstuurd aan het college van de gemeente Ommen. Met de gemeente wordt in het opdrachtgeversoverleg de invulling van de handhaving op de 15 ton totaallast geagendeerd. XII. Bijlage(n) 1. Besluit. 2. Brief aan college van gemeente Ommen 3. Inspectierapportage stuw Junne RPS dd 23 nov 2023
26 juni 2024342.28 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, de sluis, de stuw en/of brug te Junne 21 maart 2024
Download PDF
PDF20240319_onderwerpen_opdrachtgeversoverleg_junne_maandag_25_maart_geredigeerd.pdf
1 Van: @hardenberg.nl> Verzonden: dinsdag 19 maart 2024 14:51 Aan: ; ; ; CC: Onderwerp: Onderwerpen opdrachtgeversoverleg Junne maandag 25 maart Bijlagen: Verslag OGoverleg brug-stuw Junne 010324.docx; Actielijst Brug Stuw Junne OG 20240301.xlsx Categorieën: 2_Stuw Junne Hallo, Maandagochtend hebben we een opdrachtgeversoverleg Junne staan. Aangezien we beperkte tijd hebben 30 min. Willen we graag als hoofdthema de brief aan college Ommen samen doornemen, betreffende onderzoek aan stuw en de bijbehorende belastbaarheid van de stuw. Betreft dan samen de details doornemen zodat wij in Ommen een goed advies uit kunnen brengen voor implementatie. Het verslag en actielijst van de laatste keer is bijgevoegd. Met vriendelijke groet, Vakspecialist A Civiele techniek Infrastructuur, Gebouwen & Gronden Tel. @hardenberg.nl Bezoekadres: Stephanuspark 1, 7772 HZ Hardenberg Tel. 14 0523 Postadres: Postbus 500 7770 BA Hardenberg www.hardenberg.nl
26 juni 2024263.33 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, de sluis, de stuw en/of brug te Junne 21 maart 2024
Download PDF
PDF20240229_actielijst_brug_stuw_junne_og_20240214_geredigeerd.pdf
✔ Project Vervangen brug Junne, inspectie stuw nr. projectfase onderdeel actie ✔ / 0 Opgevoerd gereed PGI/PGA /OG actie door opmerkingen 87 2x per jaar bestuurlijk overleg conform BSOK (juni - december) o 17-2-2021 OG WW Doorlopende actie. 116 3-4 x per jaar nieuwsbrief uitbrengen o 13-1-2022 OG WW Doorlopende actie. 136 Klankbordgroep: afweging bestuurlijk bezoek (wethouder en dagelijks bestuurslid) o 13-6-2023 OG Behoefte bij nieuwe bestuurder waterschap peilen. Bij volgende vergadering uitnodigen 142 Beplantingsplan 'model 1' afstemmen met omgeving o 20-11-2023 OG 16-1-2024: On hold, totdat 'pas op de plaats' is afgerond. 143 Definitieve resultaten inspectie stuw delen met college Ommen, met een uitspraak over maximaal toelaatbare last. o 23-11-2023 BO 144 Verzenden nieuwsbrief met communicatieboodschap, zoals besproken in bestuurlijk overleg. o 23-11-2023 BO WW 145 Voortgang ten aanzien van vergunningen, naast de formele lijn, bespreken in opdrachtgeversoverleg. o 23-11-2023 BO 146 Delen informatie uit eerdere overleggen over 'coulanceregeling' agrariers en agenderen voor vervolgoverleg o 23-11-2023 BO 147 Regeling met agrariers afhandelen door gemeente. o 23-11-2023 BO 148 Delen informatie uit eerdere overleggen ten aanzien van schadevergoeding in bestuursovereenkomst en uitzoeken of er aanleiding is voor herziening. o 23-11-2023 BO 149 Bestuurlijk informeren gemeente Ommen over werkzaamheden in 2024 aan stuw. o 16-1-2024 OG 150 Afstemmen besluiten ten aanzien van 3 ton en de handhaving op ontheffingen tot 15 ton. o 16-1-2024 OG 151 Begin februari informeren klankbordgroep over bijeenkomst met procesinformatie en/of datavoorstellen. o 16-1-2024 OG WW 152 Vergaderdata 2024 laten inplannen. o 16-1-2024 OG WW 153 Delen informatie over data/voortgang watervergunning vanuit afdeling vergunningen. o 16-1-2024 OG 154 Afstemmen binnen gemeente over behoefte en verwachting ten aanzien van informatie over modernisatie en renovatie stuw o 14-2-2024 OG 155 Planning communicatie en inhoud afstemmen, inclusief klankbordgroep o 14-2-2024 OG WW 156 Datum aanvullend onderzoek watervergunning gereed delen met gemeente o 14-2-2024 OG Junne, actielijst OG
26 juni 202487.93 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, de sluis, de stuw en/of brug te Junne 21 maart 2024
Download PDF
PDF20240221_re_opdracht_technische_unie_tbv_sluizen_marienberg_en_junne_geredigeerd.pdf
3 Hallo Om sluis marienberg en junne te bedienen met een sleutel zijn we de volgende onderdelen nodig  Tbox 3 rack  Tbox Combo kaart  Sleutelschakelaar Deze kosten liggen rond de euro excl btw per sluis. Arbeid ongeveer uren per sluis om dit om te bouwen. Om de afstandsbediening aansluiting omhoog te plaatsen naast de trap zijn de materialen ongeveer euro per sluis. Arbeid ongeveer uren per sluis om dit te realiseren. Let op levertijden. Met vriendelijke groet, Waterschap Vechtstromen +316
26 juni 20241.36 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, de sluis, de stuw en/of brug te Junne 21 maart 2024
Download PDF
PDF20240311_brief_aan_college_gemeente_ommen_mbt_stuw_junne_geredigeerd.pdf
Gemeente Ommen t.a.v. het college van burgemeester en wethouders Chevalleraustraat 2 7731 EE Ommen Geacht college, Waterschap Vechtstromen heeft in 2023 onderzoek uitgevoerd naar de staat van stuw Junne. Met deze brief informeren wij u over de resultaten van dit onderzoek en de conclusies die hieraan verbonden zijn. De aanleiding voor het onderzoek was tweeledig: weten wat de huidige staat is van de ruim honderd jaar oude stuw en bepalen welke impact de voertuigbelasting heeft op de (levensduur van de) stuw. Hiervoor is, mede met inzet van duikers, onderzoek gedaan naar de toestand en conditie van de stuw boven- en onderwater, de houten fundering en de toestand van de stuwkleppen en stortebedden. Van de inspectie is door advies- en ingenieursbureau RPS een rapportage opgesteld. Op basis van de inspectieresultaten kan worden geconcludeerd dat de constructie in een matige conditie verkeert. De gebreken aan de stuw zijn met name te wijten aan achterstallig onderhoud, einde levensduur van onderdelen en te hoge belasting (dit betreft de scheurvorming in landhoofd en tussensteunpunt). Positief is dat door uitvoeren van renovatiewerkzaamheden, tekortkomingen hersteld kunnen worden, waarna de stuw zeker nog 25 jaar mee kan. Belangrijke randvoorwaarde hierbij is echter wel de beperking van de voertuigbelasting op de weg over de stuw. Op basis van berekeningen, in combinatie met afwegingen zoals leeftijd en opbouw van de stuw, kunnen wij, na afronding van de voorgenomen renovatie, belasting door rijdende voertuigen toestaan, met een maximaal gewicht van 3,5 ton (3.500 kg) per voertuig. Daarnaast is een totale voertuigbelasting op de stuw mogelijk tot maximaal 15 ton (15.000 kg), onder de voorwaarde dat er adequate maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat de belasting van 15 ton wordt overschreden én onder de voorwaarde dat het aantal voertuigen (van maximaal 15 ton), die de stuw dagelijks passeert, wordt beperkt. postadres Postbus 5006 7600 GA Almelo bezoekadres Kooikersweg 1 Almelo t 088-2203333 e info@vechtstromen.nl www.vechtstromen.nl contactpersoon uw kenmerk Datum 12 maart 2024 doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n) +316 - onderwerp Duiding inspectieresultaten stuw Junne Pagina 2 | 2 Het is vervolgens aan u, als verantwoordelijk wegbeheerder, om een voorstel te doen op welke wijze adequate verkeersmaatregelen te treffen en hierop te handhaven, om te voorkomen dat schade ontstaat aan stuw Junne door overbelasting uit verkeer. Uw voorstel zal door het waterschap worden beoordeeld. Opgemerkt wordt dat genoemde belastingen voor de stuw in lijn zijn met wat in het verleden hierover is vastgesteld. Waterschap wil graag vervolg geven aan de renovatiewerkzaamheden, voortkomend uit het onderzoek. Hierbij wordt ook de vervanging van de aandrijving van de stuwkleppen (van hydraulische cilinders naar elektromechanische aandrijving) betrokken. Deze werkzaamheden worden ambtelijk voorbereid en via reguliere communicatie wordt de omgeving hierover geïnformeerd. Tot slot: brug en stuw zijn nauw verbonden. Daarom werken gemeente en waterschap intensief samen, volgens de afspraken zoals vastgelegd in de bestuurlijke samenwerkingsovereenkomst. Voor het waterschap sluit dit aan bij ons bestuursakkoord ‘Noaberschap verbindt’. Samen met zorgvuldige communicatie, zowel intern als extern, hopen wij een goede volgende stap te kunnen zetten in de aanpak van stuw Junne. Met vriendelijke groet, het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen signer1/ /signer2 dr. S.M.M. Kuks, watergraaf drs. R.I. Andringa, secretaris
26 juni 2024137.12 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, de sluis, de stuw en/of brug te Junne 21 maart 2024
Download PDF
PDF20240220_01_modernisering_stuw_junne_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: dinsdag 20 februari 2024 17:13 Aan: ; ; ; ; ; ; ; r; CC: ; ; ; ; Onderwerp: Modernisering stuw Junne Bijlagen: Tekening stuw Junne modernisatie.pdf; Bijlage 1 Verbeelding stuw Junne.pdf; Bijlage 2 Stuw Vechterweerd.pdf; Bijlage 3 Stuw Vilsteren.pdf; Bijlage 4 Stuw Mariënberg.pdf; SECTION -01.png; stuw noord.png; stuw zuid.png; Visual 1.jpg; Visual 2.jpg Aan de leden van projectgroep en bouwteam stuw Junne. Beste mensen, Vanmiddag hee ’t Overs cht, als commissie gemeentelijke monumenten geoordeeld over de modernisering van stuw Junne op basis van onderstaande mail en de bijlagen. Ik ben bij deze beoordeling/bespreking aanwezig geweest. Ik heb de gelegenheid gekregen om in deze commissie de nut en noodzaak van de modernisering van stuw Junne toe te lichten, de uitwerking van onze plannen en vervolgens vragen van de commissie te beantwoorden. Het was een open, construc eve en vruchtbare bijeenkomst. Nut en noodzaak van de modernisering was de commissie duidelijk, ook het omze en van de aandrijving van hydraulisch naar elektromechanisch. Daar dus geen discussie over. Wel over de kleurstelling van de elektromechanische aandrijving. Commissie wil dat de pennenstangen dezelfde kleur krijgt als de hydraulische cilinders, dus zwart, omdat dit bepalend is voor het aanzicht. De wormwielkasten en de auma’s mogen wel in waterschapskleur. De kleur van de kap op de auma’s (wel of niet zwart) is wel over gediscussieerd, maar niet zo strak aangegeven (maar even afwachten wat er in het verslag van de commissie komt te staan). Kap zo klein mogelijk houden en zo onopvallend mogelijk, ook qua kleur, lijkt me het meest passend om de huidige uitstraling zoveel mogelijk in stand te houden. Meer discussie ontstond er m.b.t. de hekwerken op de kopse kanten van de bedieningsbrug. De noodzaak van deze hekwerken werd wel onderschreven. De hekwerken op de tekening vond de commissie te industrieel en te veel bouwhek-uitstraling. Kan het niet lager en zonder punten erop. Uiteindelijk het volgende compromis gevonden (zie onderstaande schets):  Bovenlijn hekwerk een gebogen vorm geven, zodat het minder bouwhek-ach g toont,  Bovenlijn bij voorkeur uitvoeren in ronde buis,  Hoogtes hekwerk, zoals in onderstaande schets en  Kleur hekwerk meer landschapspassend, dus geen gegalvaniseerde uitstraling, maar een grijze nt, waarmee het hekwerk minst storend opvalt in het landschap. Conclusie van het overleg:  Wi e rook voor de modernisering van de stuw met enkele kleine aanpassingen in de kleurstelling (lijkt me geen probleem),  Grijze rook voor de hekwerken op de kopse kant op de bedieningsbrug. Vorm/uitstraling aanpassen zoals aangegeven (lijkt me ook geen probleem).  De commissie wil wel een aangepaste tekening van het hekwerk terugzien ter beoordeling en accordering.  Verslag van de commissie volgt binnen 2 weken. 3 Hopelijk heb ik nu voldoende materiaal aangereikt om de monumentencommissie tot een posi ef besluit te laten komen. Met vriendelijke groet, Senior adviseur Waterschap Vechtstromen M: 06- E: @vechtstromen.nl
26 juni 20241.26 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, de sluis, de stuw en/of brug te Junne 21 maart 2024
Download PDF
PDF20240227_waterschap_vechtstromen_ten3015_inspectiewerkzaamheden_sluis_junne_en_sluis_marienberg_.pdf
Onze referentie: JH/TEN3015/02/01/pb Pagina 3 van 3 Aanvullende bepalingen Aansprakelijkheid wordt aanvaard tot een maximum gelijk aan de dekking van onze aansprakelijkheidsverzekering. Een kopie van de polis kan desgewenst worden verstrekt. SPIE Nederland B.V. aanvaardt geen gevolgschade, d.w.z. schade opgelopen als gevolg van een schade direct of indirect toegebracht aan eigendommen van de opdrachtgever, productie-uitval en winstderving. Nadere afspraken dienen te worden gemaakt met betrekking tot kosten als gevolg van eventuele diefstal van al geïnstalleerde materialen en componenten in de periode voorafgaand aan de definitieve oplevering aan de opdrachtgever. In voorkomende gevallen bestaat de kans dat apparatuur welke langere tijd niet uit is geweest, bij her-inschakeling niet meer functioneert. Mocht dat het geval zijn dan nemen we contact met u op en zullen we desgewenst het benodigde herstel of reparatie op regie voor u uitvoeren. Bijlagen: Regie Tarieven Asset management 2024 ALIB 2024
26 juni 2024304.73 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, de sluis, de stuw en/of brug te Junne 21 maart 2024
Download PDF
PDF20240227_agenda_intern_pto_junne_20240227_geredigeerd.pdf
Nr. agendapunt voorstel/informatie o Kredietaanvraag o Bijkomende kosten aandrijving kleppen - Capaciteit: o T&O 10. Acties (allen): Geen bijzonderheden 11. Wvttk/rondvraag (allen) - Ten behoeve van Woo verzoeken graag de documentatie actueel houden 12. Sluiting ( )
26 juni 2024688.17 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, de sluis, de stuw en/of brug te Junne 21 maart 2024
Download PDF
PDF20240221_as60946_aquadelta_opdr_tbox_mail_geredigeerd.pdf
26 juni 2024706.71 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, de sluis, de stuw en/of brug te Junne 21 maart 2024
Download PDF
1...18...177