Pagina 1 | 4
Per e-mail: @caiway.net
Geachte ,
Op 7 juli 2023 hebben wij uw verzoek op grond van de Wet open overheid (hierna: Woo), met
betrekking tot de sluis, de stuw en/of brug te Junne, ontvangen.
Bij brief van 24 juli 2023 hebben wij de beslistermijn opgeschort vanwege een zienswijzeverzoek aan
een belanghebbende. De reactietermijn voor het zienswijzeverzoek liep tot 14 augustus 2023.
Op 10 augustus ontvingen wij de laatste definitieve zienswijze.
Besluit
Wij hebben de gevraagde informatie geïnventariseerd.
Bijgevoegde inventarislijst biedt een overzicht van documenten die binnen de reikwijdte van uw
verzoek vallen. Wij hebben de op deze lijst vermelde documenten getoetst aan de Woo.
Uitgangspunt van de Woo is dat informatie openbaar wordt gemaakt, tenzij er sprake is van één van
de uitzonderingen van artikel 5.1 of 5.2 van de Woo. Bij de beoordeling van de documenten is
gebleken dat op deze documenten uitzonderingen van toepassing zijn. Hieronder geven wij een
uitgebreidere toelichting per uitzondering. In de inventarislijst wordt bij de betreffende documenten
verwezen naar de toepasselijke uitzondering.
De ontvangen zienswijzen staan prompte openbaarmaking niet in de weg. De documenten die wij
geheel of gedeeltelijk openbaar maken zenden wij u apart toe via WeTransfer, en publiceren wij
binnenkort op ons Woo-platform, evenals uw verzoek, deze brief en de inventarislijst (alle
geanonimiseerd). Aan het slot van deze brief vindt u hierover meer informatie.
Toelichting op de uitzonderingen
Eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer (artikel 5.1, tweede lid, onder e Woo)
postadres
Postbus 5006
7600 GA Almelo
bezoekadres
Kooikersweg 1 Almelo
t 088 220 33 33
e info@vechtstromen.nl
www.vechtstromen.nl
contactpersoon uw kenmerk datum
15 augustus 2023
doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n)
06 één
Onderwerp
Beschikking op uw Woo verzoek d.d. 7 juli 2023
Pagina 2 | 4
Veel documenten bevatten persoonsgegevens (namen, telefoonnummers, e-mailadressen).
Verstrekking van deze gegevens dient achterwege te blijven indien de eerbiediging van de
persoonlijke levenssfeer zwaarder moet wegen dan het belang van openbaarmaking.
Op grond van vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State verzet
het belang van eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer zich tegen openbaarmaking van namen
van medewerkers van bestuursorganen die niet wegens hun functie in de openbaarheid treden (zie
bijvoorbeeld ECLI:NL:RVS:2018:321).
De persoonsgegevens van betrokkenen die geen openbare rol spelen of waarvan de gegevens niet
noodzakelijk zijn voor een goede democratische controle verstrekken wij daarom niet.
Persoonlijke beleidsopvattingen in documenten voor intern beraad (artikel 5.2, eerste lid Woo)
Documenten voor intern beraad zijn documenten die zijn opgesteld en bedoeld voor overleg binnen
de overheid, en overleg tussen overheid en derden, voor zover daarin geen sprake is van advisering
door een derde met een eigen belang (o.m. ECLI:NL:RVS:2020:2610). Ook deze documenten komen
voor openbaarmaking in aanmerking, met uitzondering van daarin opgenomen persoonlijke
beleidsopvattingen (al dan niet verweven met feitelijke informatie). Hierbij valt te denken aan
voorstellen, aanbevelingen of conclusies over een bestuurlijke aangelegenheid, maar ook aan de –
subjectieve- keuze voor te bespreken of vast te leggen onderwerpen of feiten. Doel van deze regeling
is de bescherming van de vrije meningsvorming, het belang om in vertrouwelijke sfeer te kunnen
‘brainstormen’ en het kunnen waarborgen dat bij de primaire vormgeving van het beleid de
betrokkenen in alle vrijheid hun gedachten en opvattingen kunnen uiten.
Uw verzoek heeft onder meer betrekking op actueel intern overleg binnen het waterschap en tussen
het waterschap en de gemeente Ommen; daarmee geldt dat deze documenten moeten worden
gekwalificeerd als “documenten voor intern beraad”. In overleg wordt gezocht naar de beste aanpak
van de situatie bij de brug, de stuw en de sluis, en worden onder meer ontwerpen, planningen,
ramingen en verdeelsleutels van kosten, en risico-inventarisaties gemaakt, besproken en zo nodig
aangepast. Deze overleggen dienen als voorbereiding op bestuurlijke besluitvorming en adequate
uitvoering hiervan. Dit overleg kan onzes inziens alleen leiden tot goede bestuursvoorstellen,
besluitvorming en uitvoering als dit in vrijheid kan worden gevoerd, en niet wordt afgeleid of
verstoord door inmenging van derden (als reactie op verstrekte documenten voor intern beraad).
Om bovenstaande redenen verstrekken wij persoonlijke beleidsopvattingen in de betreffende
documenten niet. Voor zover de documenten ook separate feitelijke informatie bevatten maken wij
die informatie wel openbaar.
Het goed functioneren van de Staat of andere publiekrechtelijke lichamen en bestuursorganen
(artikel 5.1, tweede lid, onder i Woo)
Openbaar making van informatie blijft achterwege voor zover het belang van het goed functioneren
van het waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam of orgaan zwaarder moet wegen.
Hiervan kan sprake zijn ten aanzien van het interne beraad op de werkvloer. Dergelijk beraad is nodig
om een overheidsorganisatie überhaupt te kunnen laten functioneren (Kst II,2013/14, 33 328, nr 13).
In het kader van de aanpak van de situatie bij de brug, de stuw en de sluis worden gegevens die voor
de interne organisatie van het project van belang zijn in samenhang bijgehouden. Hierbij moet
gedacht worden aan een actuele stand van uitgaven, ramingen van verdere en mogelijke kosten,
inzet van uren, materieel, planning van werkzaamheden en dergelijke. Niet alle gegevens kunnen
worden aangemerkt als persoonlijke beleidsopvattingen. Omdat deze alle en in samenhang dienen
ter voorbereiding van aanstaand optreden of besluiten door of namens het bestuur is het van belang
dat deze informatie kan worden uitgewisseld en besproken zonder dat het meteen in de
openbaarheid komt, en kan worden verstoord door voortijdige inmenging of premature reacties van
derden.
Pagina 3 | 4
Interne, ambtelijke, informatie die betrekking heeft op de ambtelijke uitvoering van werkzaamheden
en administratie die hieraan ten dienste staat verstrekken wij om bovenstaande reden niet.
Economische en financiële belangen van het waterschap (artikel 5.1, tweede lid, onder b Woo)
Het openbaar maken van informatie blijft achterwege voor zover de economische of financiële
belangen van het waterschap of van andere overheden zwaarder moeten wegen dan het belang van
openbaarmaking. Geraamde, maar ook gerealiseerde, bedragen voor de uitvoering van plannen en
werkzaamheden –al dan niet in opdracht- van het waterschap zijn in dit verband gevoelig. Derden,
waaronder partijen die geïnteresseerd zijn in het (op enig moment) verkrijgen van opdrachten van
het waterschap, kunnen met deze bedragen zicht krijgen op de wijze van ramen, plannen en
uitvoeren van het waterschap. Deze kennis zullen zij kunnen gebruiken bij mogelijke inschrijvingen.
Dit beïnvloedt de onderhandelingspositie van het waterschap in dat geval nadelig, waardoor de
financiële belangen van het waterschap in ernstige mate kunnen worden geschaad.
Wij menen dan ook dat het belang van openbaarmaking van deze informatie minder zwaar moet
wegen dan de economische en financiële belangen van het waterschap (of andere overheden). De
betreffende informatie verstrekken wij daarom niet.
Bescherming van het milieu waarop de informatie betrekking heeft (artikel 5.1, tweede lid, onder g
Woo)
Volgens het Verdrag van Aarhus en de daaruit voortvloeiende Europese richtlijnen kunnen de
verdragsluitende partijen dan wel lidstaten ook weigeren informatie te verstrekken als dat nadelige
gevolgen kan hebben voor de bescherming van het milieu waarop die informatie betrekking heeft.
Als voorbeelden worden gegeven de voortplantingsgebieden en habitat van zeldzame soorten.1
Wij maken nieuwe informatie over de exacte broedlocaties van vogels daarom niet openbaar.
Ter informatie
De Woo bevat voor een bestuursorgaan de verplichting2 om uit eigen beweging onder meer de
volgende informatie openbaar te maken:
- de inhoud van de schriftelijke Woo-verzoeken,
- de schriftelijke beslissingen op die verzoeken en, behoudens bij gehele afwijzingen,
- de daarbij verstrekte informatie.
Hoewel deze verplichting nog niet in werking is getreden, wil het waterschap deze informatie al wel
vrijwillig, in geanonimiseerde vorm, publiceren. Hiervoor heeft het een Woo-platform ingericht,
waarop deze (en op termijn veel andere) informatie wordt gedeeld: https://open.vechtstromen.nl .
Op dit platform worden de ontvangen Woo-verzoeken, de beschikkingen op deze verzoeken en de
openbaar gemaakte documenten opgenomen.
Wij gaan er vanuit u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen
namens deze,
, senior adviseur juridische zaken
1 Memorie van toelichting bij voorstel Woo (Kst II 2013/14 33 328 nr 9 p 49)
2 Artikel 3.3, lid 2 onder i Woo
Pagina 4 | 4
Bezwaar
U kunt binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden bezwaar maken bij het dagelijks
bestuur van het waterschap Vechtstromen, Postbus 5006, 7600 GA Almelo.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet tenminste bevatten:
a. de naam en het adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;
d. de gronden van het bezwaar.
Wie een bezwaarschrift indient, kan de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken om een
voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dit
vereist. Voor het in behandeling nemen van een verzoek om een voorlopige voorziening is een
griffierecht verschuldigd.
Het verzoek om een voorlopige voorziening kan worden gericht aan de voorzieningenrechter van de
rechtbank Overijssel, Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB te Zwolle.
26 juni 2024 | 154.67 KB | Hoort bij dossier Woo-verzoek De sluis, de stuw en/of brug te Junne 7 juli 2023