Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20230605_overzicht_irt_tot_scope_geredigeerd.pdf
Inlaatconstructie WVS Inlaatconstructie oude (instroom) nevengeul ontmantelen en permanent dichtzetten Nee Gelijktijdig met verzanding Vecht bij uitmonding nevengeul wens of afspraak? - - Maatregelen: - Dempen - Verwijderen inlaatwerk (stalen schuiven) - Verwijderen houten damwanden (vistrappen/drempels) - Verwijderen stortsteen bekleding op bodem Maatregel uitvoeren niet meer in project KS; wel opgenomen in PPWW KS Nee Nee Brug Gemeente Ommen Nieuwbouw Nee A - 2024 - - Afhankelijk procedures - schadevergoeding conform BSOK (check) - Omrijdschade conform coulanceregeling (deels WVS) (check) Nee Nee Brug WVS Overname eigendom, huidige brug op de stuw Nee A - 2024 Afspraken Onderdeel BSOK; Wat zijn de voorwaarden, kosten, etc. Nee Nee Totaal WVS/Gemeente Ommen Uitvoering visie H+N+S Nee A - 2024 Afspraken Wat is de status van deze visie (bestuurlijk vastgesteld?); agenderen OG overleg + BSOK Nee Nee Inlaatgemaal WVS Verplaatsen Inlaat Gemaal Nee - - - - Lumbricusmaatregel; niet geprogrammeerd Nee Nee ? Duikerbrug ?? Bouw Nee A - 2024 - Uitvoering door gemeente Ommen Nee Nee Nevengeul WVS Afkalving talud bij brug in Junnerweg over bestande nevengeul Nee - Nog geen oplossing bepaald Is onderdeel van projectplan waterwet Stuw Junne of ander projectplan KS? Nee Nee Nevengeul WVS verzanding Vecht bij uitmonding Nee gelijktijdig met dempen inlaat - Uitmonding spoelt uit, veel zand in Vecht. Uitmonding verstevigen en verhogen (met materialen die vrijkomen bij dempen inlaat) Is onderdeel van projectplan waterwet Stuw Junne of ander projectplan KS? Nee Nee Schotten Permanente Droogzetvoorziening WVS €
26 juni 2024399.29 KBHoort bij dossier Woo-verzoek De sluis, de stuw en/of brug te Junne 7 juli 2023
Download PDF
PDF20230607_overzicht_opdracht_junne_geredigeerd.pdf
Scope voor project “Junne” Geschiedenis Opdrachtbrief 2017-16 Onderzoek Junne. getekend 6 nov 2017 Het resultaat van deze fase van dit project is een advies met mogelijke varianten voor een defini eve situa e en een voorkeursvariant die ook gedeeld en gedragen wordt door de gemeente Ommen. Onderdeel hiervan is de vraag of in de toekoms ge situa e de stuw en brug wederom gecombineerd kunnen worden Dit is onleesbaar en niet duidelijk beschikbaar budget is k Opdrachtbrief 2018-15 stuw Junne, getekend 14 febr 2019 Het uiteindelijke resultaat is: - het toekomstbestend¡g maken van de stuw Junne - op een doelma ge wijze en voor een op male prijs-kwaliteit verhouding. Het resultaat van dit project is: - een gedragen onderzoek naar de mogelijkheden voor grondige renova e conform de werkwijze bij de Haandrik, zoals verwoord in het DB voorstel van 22januari 2019 o onderzoeksfase  k o na go OG uitvoeren van renova ewerkzaamheden  k - in MJV € opgenomen, waarvan € krediet Scopewijziging sloop brug over vistrap, 30 nov 2020 sloop van deze brug voor rekening van waterschap; betre k kosten Scopewijziging dichtze en nevengeul betre jdelijk dichtze en oude/bestaande instroom nevengeul; hoe/wat is niet duidelijk. k budget beschikbaar Bestuursbesluiten 20190122 3 besluiten: - akkoord met onderzoek naar bruikbaarheid ‘methode Haandrik’ voor renova e - akkoord met onderzoek ( k) en eventuele renova e k) met middelen uit voorbereidingskrediet ( k) - overleg met Ommen over afwegingen van alterna even 20201110 2 besluiten: - defini ef kiezen voor permanente droogzetvoorziening - hiermee in 2021 te starten (ondanks risico bezwaar/voorlopige voorziening) aanpassing MJV (2021-2030) naar 20210126 2 besluiten: - gewijzigde samenwerkings-/bestuursovereenkomst - mandaat aan Stegeman voor ondertekening hiervan 20211130 4 besluiten: - onderzoek uitvoeren na afronding procedures projectplan droogzetvoorziening - dit onderzoek los van realisa e brug - aanvullend krediet beschikbaar stellen van € - jdelijke monitoring extra budget van € in de begro ng opgenomen; totaal € Met gekeken naar scope  mail opgesteld door aan in 2022 (zie pag 2) Financiën huidig  eindprognose: € en actueel krediet: € Nieuwe situa e Opdracht is aangepast naar: - uitvoeren van inspec e o welke onderdelen; waar vastgelegd? zie opdracht aan RPS - bouwen van een permanente droogzetvoorziening en uitvoeren inspec e o dit is toevoeging tov 2018 nav bestuursbesluit in 2020 - Scho en tbv permanente droogzetvoorziening o zijn geleverd en betaald - Nieuwbouw of renova e van de stuw; o verwach ng is renova e (nieuwbouw blij op e); dit volgt uit inspec e o beslissing mbt renova e door bestuur (middels bestuurbesluit; check) - Dichtze en instroom nevengeul o het stoppen van waterafvoer is uitgevoerd o defini ef opruimen en afsluiten nog te doen (PPWW Karshoek Stegeren) - sloop brug over vistrap  scopewijziging Overige werkzaamheden Junne: zie excel sheet Afspraken met gemeente: aangepaste bestuurs/samenwerkingsovereenkomst Mailwisseling Van: @vechtstromen.nl> Verzonden: woensdag 18 januari 2023 16:08 Aan: @vechtstromen.nl> Dag , Zie mijn opmerkingen/aanvullingen in BLAUW hieronder. in groen aanvullende teksten van Van: @vechtstromen.nl> Verzonden: maandag 16 januari 2023 16:43 Hoi We hebben net even gezeten om het over Junne te hebben: 1. We bereiden voor dat we in 2023 een inspec e uitvoeren van alle onderdelen van de stuw; dat is inclusief ontvangst- en stortebed. Het inspec erapport vormt de basis voor het renova eplan dat we dan ook zsm gaan opstellen (q4). Tenzij uit inspec e blijkt dat renova e geen op e is en dat nieuwbouw noodzakelijk blijkt. in dat geval hebben we te maken met een nieuwe situa e. wat omvat alle onderdelen van de stuw? waar is dit vastgelegd? 2. We bereiden voor dat we in 2024 de renova e uitvoeren van alle onderdelen van de stuw, inclusief ontvangst- en stortebed. Mits dit niet projectplanplich g is, omdat we anders deadline niet gaan halen Uitvoeringsperiode is grofweg Q3 van 2024 (na broedseizoen en vóór deadline POP subsidie) Voorbereidingen in de periode Q4 2023 t/m Q2 2024. vraagt wel super strak management en expliciet commitment van uitvoerende par j(en) 3. We bereiden voor dat we in 2024 de modernisering van de stuw uitvoeren. Dat betekent aanbrengen van de tandheugels t.b.v. de aandrijving. Na ons gesprek ben ik nog gewezen op urgen e op zsm oplossen van aandrijving voor alle stuwen: kan dit voor Junne mogelijk toch ook nog ergens eind 2023? We hebben afgesproken dat we geen wijziging aanbrengen in de func onaliteit van de kleppen. Dus geen langere kleppen. Dit onderdeel kunnen we gaan voorbereiden, waarbij het wijs is om af te stemmen met Mariënberg (project ) en eventueel de Haandrik en Hardenberg Wat speelt verder: - Op 29 januari 2023 is een veldbezoek gepland door het adviesbureau dat ons een advies gaat uitbrengen over hoe we de inspec e moeten uitvoeren. Dit is ook belangrijke input voor afweging m.b.t. droogzetvoorziening (zie ook hierna). - gaat met (inkoop) nadenken over de contractering als we bovenstaande koers aanhouden (wel of geen bouwteam, wat is het alterna ef). - In 2023 vindt een actualisa e plaats van de quick-scan flora en fauna. - Afweging droogzetvoorziening: o hiervoor komt nog een advies vanuit communica e ( ). o Vanuit de inhoud is heel stellig gezegd: een ontvangst- en stortebed is nodig voor de permanente droogzetvoorziening om onderloopsheid en wegslaan van bodem te voorkomen (bij het weer buiten gebruik stellen van de droogzetvoorziening). Dit is echter geen onderdeel van het projectplan (en wel projectplanplich g). o Aanscherping concept juridisch advies van , laten we a angen van uitkomst inspec e (1e bullet) o Gang naar bestuur hangt af van uitkomst integrale afweging o.b.v. vier pijlers, namelijk: assetmanagment, juridica, omgevingsmanagement/communica e, uitkomst inspec emethodiek - We moeten een integrale communica eboodschap gaan maken over alle relevante ontwikkelingen in omgeving Junne (stuw, sluizen, inlaat, gemaal, vistrap, …): jij plant hiervoor nog een afspraak met , jij en mij. Is gebeurd
26 juni 2024689.94 KBHoort bij dossier Woo-verzoek De sluis, de stuw en/of brug te Junne 7 juli 2023
Download PDF
PDF20230707_woo_junne_stegeren_beschikking_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 4 Per e-mail: @caiway.net Geachte , Op 7 juli 2023 hebben wij uw verzoek op grond van de Wet open overheid (hierna: Woo), met betrekking tot de sluis, de stuw en/of brug te Junne, ontvangen. Bij brief van 24 juli 2023 hebben wij de beslistermijn opgeschort vanwege een zienswijzeverzoek aan een belanghebbende. De reactietermijn voor het zienswijzeverzoek liep tot 14 augustus 2023. Op 10 augustus ontvingen wij de laatste definitieve zienswijze. Besluit Wij hebben de gevraagde informatie geïnventariseerd. Bijgevoegde inventarislijst biedt een overzicht van documenten die binnen de reikwijdte van uw verzoek vallen. Wij hebben de op deze lijst vermelde documenten getoetst aan de Woo. Uitgangspunt van de Woo is dat informatie openbaar wordt gemaakt, tenzij er sprake is van één van de uitzonderingen van artikel 5.1 of 5.2 van de Woo. Bij de beoordeling van de documenten is gebleken dat op deze documenten uitzonderingen van toepassing zijn. Hieronder geven wij een uitgebreidere toelichting per uitzondering. In de inventarislijst wordt bij de betreffende documenten verwezen naar de toepasselijke uitzondering. De ontvangen zienswijzen staan prompte openbaarmaking niet in de weg. De documenten die wij geheel of gedeeltelijk openbaar maken zenden wij u apart toe via WeTransfer, en publiceren wij binnenkort op ons Woo-platform, evenals uw verzoek, deze brief en de inventarislijst (alle geanonimiseerd). Aan het slot van deze brief vindt u hierover meer informatie. Toelichting op de uitzonderingen Eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer (artikel 5.1, tweede lid, onder e Woo) postadres Postbus 5006 7600 GA Almelo bezoekadres Kooikersweg 1 Almelo t 088 220 33 33 e info@vechtstromen.nl www.vechtstromen.nl contactpersoon uw kenmerk datum 15 augustus 2023 doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n) 06 één Onderwerp Beschikking op uw Woo verzoek d.d. 7 juli 2023 Pagina 2 | 4 Veel documenten bevatten persoonsgegevens (namen, telefoonnummers, e-mailadressen). Verstrekking van deze gegevens dient achterwege te blijven indien de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer zwaarder moet wegen dan het belang van openbaarmaking. Op grond van vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State verzet het belang van eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer zich tegen openbaarmaking van namen van medewerkers van bestuursorganen die niet wegens hun functie in de openbaarheid treden (zie bijvoorbeeld ECLI:NL:RVS:2018:321). De persoonsgegevens van betrokkenen die geen openbare rol spelen of waarvan de gegevens niet noodzakelijk zijn voor een goede democratische controle verstrekken wij daarom niet. Persoonlijke beleidsopvattingen in documenten voor intern beraad (artikel 5.2, eerste lid Woo) Documenten voor intern beraad zijn documenten die zijn opgesteld en bedoeld voor overleg binnen de overheid, en overleg tussen overheid en derden, voor zover daarin geen sprake is van advisering door een derde met een eigen belang (o.m. ECLI:NL:RVS:2020:2610). Ook deze documenten komen voor openbaarmaking in aanmerking, met uitzondering van daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen (al dan niet verweven met feitelijke informatie). Hierbij valt te denken aan voorstellen, aanbevelingen of conclusies over een bestuurlijke aangelegenheid, maar ook aan de – subjectieve- keuze voor te bespreken of vast te leggen onderwerpen of feiten. Doel van deze regeling is de bescherming van de vrije meningsvorming, het belang om in vertrouwelijke sfeer te kunnen ‘brainstormen’ en het kunnen waarborgen dat bij de primaire vormgeving van het beleid de betrokkenen in alle vrijheid hun gedachten en opvattingen kunnen uiten. Uw verzoek heeft onder meer betrekking op actueel intern overleg binnen het waterschap en tussen het waterschap en de gemeente Ommen; daarmee geldt dat deze documenten moeten worden gekwalificeerd als “documenten voor intern beraad”. In overleg wordt gezocht naar de beste aanpak van de situatie bij de brug, de stuw en de sluis, en worden onder meer ontwerpen, planningen, ramingen en verdeelsleutels van kosten, en risico-inventarisaties gemaakt, besproken en zo nodig aangepast. Deze overleggen dienen als voorbereiding op bestuurlijke besluitvorming en adequate uitvoering hiervan. Dit overleg kan onzes inziens alleen leiden tot goede bestuursvoorstellen, besluitvorming en uitvoering als dit in vrijheid kan worden gevoerd, en niet wordt afgeleid of verstoord door inmenging van derden (als reactie op verstrekte documenten voor intern beraad). Om bovenstaande redenen verstrekken wij persoonlijke beleidsopvattingen in de betreffende documenten niet. Voor zover de documenten ook separate feitelijke informatie bevatten maken wij die informatie wel openbaar. Het goed functioneren van de Staat of andere publiekrechtelijke lichamen en bestuursorganen (artikel 5.1, tweede lid, onder i Woo) Openbaar making van informatie blijft achterwege voor zover het belang van het goed functioneren van het waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam of orgaan zwaarder moet wegen. Hiervan kan sprake zijn ten aanzien van het interne beraad op de werkvloer. Dergelijk beraad is nodig om een overheidsorganisatie überhaupt te kunnen laten functioneren (Kst II,2013/14, 33 328, nr 13). In het kader van de aanpak van de situatie bij de brug, de stuw en de sluis worden gegevens die voor de interne organisatie van het project van belang zijn in samenhang bijgehouden. Hierbij moet gedacht worden aan een actuele stand van uitgaven, ramingen van verdere en mogelijke kosten, inzet van uren, materieel, planning van werkzaamheden en dergelijke. Niet alle gegevens kunnen worden aangemerkt als persoonlijke beleidsopvattingen. Omdat deze alle en in samenhang dienen ter voorbereiding van aanstaand optreden of besluiten door of namens het bestuur is het van belang dat deze informatie kan worden uitgewisseld en besproken zonder dat het meteen in de openbaarheid komt, en kan worden verstoord door voortijdige inmenging of premature reacties van derden. Pagina 3 | 4 Interne, ambtelijke, informatie die betrekking heeft op de ambtelijke uitvoering van werkzaamheden en administratie die hieraan ten dienste staat verstrekken wij om bovenstaande reden niet. Economische en financiële belangen van het waterschap (artikel 5.1, tweede lid, onder b Woo) Het openbaar maken van informatie blijft achterwege voor zover de economische of financiële belangen van het waterschap of van andere overheden zwaarder moeten wegen dan het belang van openbaarmaking. Geraamde, maar ook gerealiseerde, bedragen voor de uitvoering van plannen en werkzaamheden –al dan niet in opdracht- van het waterschap zijn in dit verband gevoelig. Derden, waaronder partijen die geïnteresseerd zijn in het (op enig moment) verkrijgen van opdrachten van het waterschap, kunnen met deze bedragen zicht krijgen op de wijze van ramen, plannen en uitvoeren van het waterschap. Deze kennis zullen zij kunnen gebruiken bij mogelijke inschrijvingen. Dit beïnvloedt de onderhandelingspositie van het waterschap in dat geval nadelig, waardoor de financiële belangen van het waterschap in ernstige mate kunnen worden geschaad. Wij menen dan ook dat het belang van openbaarmaking van deze informatie minder zwaar moet wegen dan de economische en financiële belangen van het waterschap (of andere overheden). De betreffende informatie verstrekken wij daarom niet. Bescherming van het milieu waarop de informatie betrekking heeft (artikel 5.1, tweede lid, onder g Woo) Volgens het Verdrag van Aarhus en de daaruit voortvloeiende Europese richtlijnen kunnen de verdragsluitende partijen dan wel lidstaten ook weigeren informatie te verstrekken als dat nadelige gevolgen kan hebben voor de bescherming van het milieu waarop die informatie betrekking heeft. Als voorbeelden worden gegeven de voortplantingsgebieden en habitat van zeldzame soorten.1 Wij maken nieuwe informatie over de exacte broedlocaties van vogels daarom niet openbaar. Ter informatie De Woo bevat voor een bestuursorgaan de verplichting2 om uit eigen beweging onder meer de volgende informatie openbaar te maken: - de inhoud van de schriftelijke Woo-verzoeken, - de schriftelijke beslissingen op die verzoeken en, behoudens bij gehele afwijzingen, - de daarbij verstrekte informatie. Hoewel deze verplichting nog niet in werking is getreden, wil het waterschap deze informatie al wel vrijwillig, in geanonimiseerde vorm, publiceren. Hiervoor heeft het een Woo-platform ingericht, waarop deze (en op termijn veel andere) informatie wordt gedeeld: https://open.vechtstromen.nl . Op dit platform worden de ontvangen Woo-verzoeken, de beschikkingen op deze verzoeken en de openbaar gemaakte documenten opgenomen. Wij gaan er vanuit u hiermee van dienst te zijn geweest. Met vriendelijke groet, het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen namens deze, , senior adviseur juridische zaken 1 Memorie van toelichting bij voorstel Woo (Kst II 2013/14 33 328 nr 9 p 49) 2 Artikel 3.3, lid 2 onder i Woo Pagina 4 | 4 Bezwaar U kunt binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden bezwaar maken bij het dagelijks bestuur van het waterschap Vechtstromen, Postbus 5006, 7600 GA Almelo. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet tenminste bevatten: a. de naam en het adres van de indiener; b. de dagtekening; c. een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt; d. de gronden van het bezwaar. Wie een bezwaarschrift indient, kan de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dit vereist. Voor het in behandeling nemen van een verzoek om een voorlopige voorziening is een griffierecht verschuldigd. Het verzoek om een voorlopige voorziening kan worden gericht aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB te Zwolle.
26 juni 2024154.67 KBHoort bij dossier Woo-verzoek De sluis, de stuw en/of brug te Junne 7 juli 2023
Download PDF
PDF20230703_actielijst_og_junne_20230613_geredigeerd.pdf
26 juni 2024283.6 KBHoort bij dossier Woo-verzoek De sluis, de stuw en/of brug te Junne 7 juli 2023
Download PDF
PDF20230504_fw_inspectie_stuw_junne_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: donderdag 4 mei 2023 18:08 Aan: CC: Onderwerp: FW: NL202035730 Inspectie stuw Junne Bijlagen: NL202035730-O23-124-1 Offerte visuele inspectie Junnesluis.pdf Beste , Hierbij de offerte van RPS, zie mail onder en bijlage. Graag een opdrachtbrief naar RPS versturen, waarin naast de standaardtekst ook onderstaande wordt opgenomen: Op stuw is een nest van de grote gele kwikstaart gevestigd, waarvoor voorzorgsmaatregelen in acht genomen moeten worden. Nesten van de grote gele kwikstaart zijn jaarrond beschermd. De aanwezigheid van broedlocaties en verblijflocaties van vogels in en rond stuw Junne wordt gemonitord door Ecogroen (met name grote gele kwikstaart, boerenzwaluw en huismus). Hiervoor worden meerdere broedvogelcontroles uitgevoerd in periode maart tot en met juli. Zodra er geen bewoonde nesten meer in en rond de stuw aanwezig zijn, welke de inspectiewerkzaamheden beletten, mogen deze werkzaamheden plaats vinden. Naar verwachting is dat medio juli, maar kan wat eerder of later zijn. Zodra dit het geval is of daarop zicht is, wordt u terstond daarvan in kennis gesteld. Maandelijks ontvangt het waterschap een bijgewerkt ecologisch logboek van Ecogroen, waaruit de ecologische ontwikkelingen worden weergegeven. Wij gaan ervan uit dat RPS en Hercules onderling de inspectie en de uit te voeren duikerswerkzaamheden nader afstemmen, inclusief de rapportages. Met vriendelijke groet, Senior adviseur cultuurtechniek Waterschap Vechtstromen M: 06- E: @vechtstromen.nl Van: @rps.nl> Verzonden: donderdag 16 maart 2023 14:28 Aan: @vechtstromen.nl> Onderwerp: NL202035730 Inspectie stuw Junne Geachte , Naar aanleiding van uw aanvraag doe ik u hierbij onze offerte toekomen voor het inspecteren van het bovenwater gelegen deel van de Junnestuw te Junne. Met vriendelijke groet, Projectmanager RPS | Services UK & Netherlands Ptolemaeuslaan 40 3528 BP Utrecht, The Netherlands T +31 88 99 04 800 M +31 6 E @rps.nl Digital Business Card 2 Follow us on: rps.nl | LinkedIn | Facebook | Instagram | Youtube This e-mail message and any attached file is the property of the sender and is sent in confidence to the addressee only. Internet communications are not secure and RPS is not respons ble for their abuse by third parties, any alteration or corruption in transmission or for any loss or damage caused by a virus or by any other means. RPS Netherlands, company number 24161142 (The Netherlands) Registered office: Elektronicaweg 2, 2628 XG Delft RPS B.V. http://www.rps.nl
26 juni 2024848.77 KBHoort bij dossier Woo-verzoek De sluis, de stuw en/of brug te Junne 7 juli 2023
Download PDF
PDF20230606_ecologisch_logboek_stuw_junne_06062023_geredigeerd.pdf
Bijlage 1 – foto’s locatie nestplaats ggk
26 juni 2024827.1 KBHoort bij dossier Woo-verzoek De sluis, de stuw en/of brug te Junne 7 juli 2023
Download PDF
PDF20230623_bijlage_c_memo_junne_overdracht_bsok_2023_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 3 MEMO (ter bespreking in OG-overleg 13 juni 2023, aanpassen en agenderen voor laatste PO Stegeman op maandag 26 juni ’23) Aanleiding In 2021 is een Bestuurlijke Samenwerkingsovereenkomst (BSOK) opgesteld en ondertekend door waterschap Vechtstromen en gemeente Ommen. De naam van deze BSOK: “Realisatie nieuwe verkeersbrug en renovatie stuw Junne”. Reden voor deze BSOK is de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor instandhouding dan wel vervanging van de constructie (uit BSOK, onderdeel OVERWEGING). In dit memo wordt een samenvatting van de belangrijkste afspraken en een overzicht van de lopende acties gegeven die uit deze BSOK voortkomen of zijn voortgekomen. Dit ten behoeve van een goede overdracht hiervan van de huidige portefeuillehouder (waterschap) naar de toekomstige portefeuillehouder die medio zomer ’23 zal plaatsvinden. Dit memo is mede opgesteld n.a.v. actie uit het bestuurlijke overleg van 17 mei 2023. In dit memo wordt eerst ingegaan op de BSOK zoals deze in 2021 is opgesteld en geeft een overzicht van de belangrijkste artikelen t.a.v. afspraken en financiële consequenties. De laatste paragraaf gaat in op de concrete vraag uit het bestuurlijk overleg van 17 mei: ‘welke punten in de BSOK moeten nog worden opgepakt en/of geactualiseerd’. De belangrijkste uitgangspunten voor de BSOK (Uit: ‘OVERWEGINGEN’) - Het waterschap wil een onderzoek starten naar mogelijke renovatie van de bestaande stuw; - Het waterschap wil een definitief besluit nemen over de mogelijkheid tot renoveren van de stuw op basis van onderzoek naar de bouwkundige kwaliteit en de constructie van de stuw tijdens droogzetting; - Het waterschap wil een droogzetvoorziening bouwen; aan kopie aan datum Wim Stegeman, Bart Jaspers Fayer Waterschap Vechtstromen: Gemeente Ommen: Gezamenlijk omgevingsmanager: Wieke Wisselink 13 juni 2023 van Team bijlage(n) Projecten Geen onderwerp kenmerk Brug en Stuw Junne: Bestuurlijke Samenwerkingsovereenkomst gemeente Ommen en waterschap Vechtstromen; belangrijke punten i.v.m. bestuurlijke overdracht Pagina 2 | 3 - De gemeente wil een nieuwe brug realiseren op bovenstroomse locatie direct naast de bestaande stuw - Gemeente en waterschap hebben de intentie om benodigde onderzoeken gezamenlijk uitvoeren en maatregelen, alsmede verdeling van financiering, in deze BSOK regelen. Doel van de BSOK (Uit: ‘VERKLAREN TE ZIJN OVEREENGEKOMEN’, artikel 1) Voor de bouw van de nieuwe brug, een duikerbrug over de vistrap, het onderzoek naar de staat van de stuw, de renovatie van de stuw en/of voorbereidingen voor de nieuwe stuw voeren partijen een aantal gecombineerde maatregelen uit. Het gaat hierbij om onderzoeken en een combinatie van aanpassingen/werkzaamheden in de Vecht voor de watersturing, het droogzetten van de stuw en de daarbij behorende voorzieningen t.b.v. de bouw van de nieuwe brug, een duikerbrug over de vistrap en de mogelijke renovatie van de stuw en de voorbereidingen voor een toekomstig geïntegreerde stuw als onderdeel van de brug. De belangrijkste en bestuurlijk meest relevante artikelen Naast praktische afstemmingsafspraken, zoals uitwisselen van gegevens en gezamenlijke onderzoeken zijn de volgende acties van belang voor de bestuurlijke overdracht: - Gemeente is opdrachtgever voor: 1] een nieuwe brug over de Vecht met aansluitende weginfrastructuur, rekening houdend met een mogelijk toekomstige ontwikkeling van een geïntegreerde nieuwe stuw. 2] een nieuwe duikerbrug over de bestaande vistrap ter hoogte van de bestaande brug. (ARTIKEL 1.1) - Het waterschap is opdrachtgever voor: 1] een integrale droogzetvoorziening naast de nieuwe brug voor het droogzetten van de Vecht. 2] een nieuw ontvangbed met bijbehorende voorzieningen voor de droogzetvoorziening en een mogelijk in de toekomst te bouwen nieuwe stuw. 3] Inspectie van de bestaande stuw en mogelijke renovatie van de bestaande stuw. (ARTIKEL 1.2) - De gemeente treedt, mede namens het waterschap, op als aanbestedende dienst en penvoerder voor engineering en bouw realisatie van de brug inclusief de duikerbrug en weginfra zoals aangegeven in lid 1.1 en Het waterschap treedt als aanbestedende dienst en penvoerder op voor onderzoek naar de bouwkundige toestand van de stuw en realisatie van het ontvangbed met tijdelijke droogzetvoorzieningen zoals aangeven in lid 1.2. (ARTIKEL 2.1) - De projectorganisatie bestaat uit: het projectteam, het ambtelijk opdrachtgeversoverleg en het bestuurlijk overleg. (ARTIKEL 8.1) - De projectcommunicatie (omgevingsmanagement) wordt gezamenlijk uitgevoerd waarbij de gemeente het voortouw neemt. (ARTIKEL 8.2) - Het ambtelijk opdrachtgeversoverleg vindt minimaal 4 maal per jaar plaats en is hoofdzakelijk ter voorbereiding van het bestuurlijk overleg. Er is 2 maal per jaar een bestuurlijk overleg. (ARTIKEL 8.3) - De besluitvorming over de omgang met de onvoorziene omstandigheden conform lid 1 en 2 van dit artikel vindt plaats in het bestuurlijk overleg, waarbij de wethouder van Ommen mandaat heeft van het College van B&W van Ommen en de bestuurder van het waterschap het mandaat heeft van het dagelijks bestuur van het waterschap. (ARTIKEL 12.3) - Bij voortijdige beëindiging van deze samenwerkingsovereenkomst worden alle tot dan toe gemaakt kosten verrekend op basis van de overeengekomen verdeelsleutels (zie bijlage 4). Partijen kunnen elkaar in dat geval niet aanspreken op het alsnog nakomen van hun overige financiële verplichtingen op basis van deze samenwerkingsovereenkomst. (ARTIKEL 13.4) Financiële verplichtingen/consequenties In de BSOK zijn afspraken gemaakt over financiën. Onder andere de financiële verdeling van gezamenlijke kosten (onderzoek, omgevingsmanagement) en welke partij verantwoordelijkheid
26 juni 2024802.52 KBHoort bij dossier Woo-verzoek De sluis, de stuw en/of brug te Junne 7 juli 2023
Download PDF
PDF20230316_offerte_visuele_inspectie_junnesluis_geredigeerd.pdf
rps.nl RPS advies- en ingenieursbureau bv | Kamer van Koophandel Nr. 24161143 | BTW Nr. NL005673112B01 Pagina 1 van 6 Ptolemaeuslaan 40 3528 BP UTRECHT T +31 88 99 04 800 Onze ref. NL202035730-O23-124-1 UTRECHT, 16 maart 2023 Uw ref. Offerteaanvraag Inspectie stuw Junne, d.d. 12-12-2022 Betreft Offerte visuele inspectie stuw Junne Geachte , Onder dankzegging voor uw aanvraag hebben wij het genoegen u hierbij onze raming te doen toekomen voor het uitvoeren van visuele inspectiewerkzaamheden aan de stuw te Junne. Aanleiding Waterschap Vechtstromen heeft het beheer en onderhoud van de Junnestuw. Deze stuw is, zoals alle stuwen in de Vecht, ruim 100 jaar oud en is gebouwd als metselwerk op een houten paalfundering. Vechtstromen wil graag de hydraulische bediening van de stuwkleppen vervangen door een aandrijving met behulp van een tandheugelconstructie. Als voorbereiding op deze doelstelling is inzicht in de huidige staat van het bouwwerk gewenst. Aangeleverde documenten, REF[x] De volgende documenten zijn in aanloop naar deze offerte door ons ontvangen: • Schets stuw Junne, d.d. 12-12-2022 [1] • Tekening stuw in de Vecht bij Junne d.d. 8-11-1913 [2] Doel Het doel van het onderzoek is vijfledig: 1. Inventarisatie en bepalen decompositie van de stuw; 2. Bepalen toestand en conditie bovenwater van de stuwconstructie; 3. Adviseren levensduur object. Stuw Junne De stuw Junne is een monumentale gemetselde stuwconstructie die is gefundeerd op een 5-tal palenrijen, diameter 25 cm, voorzien van houten kespen 20 x 25 cm en een houten vloer. Tussen de palenrijen zijn 3 stuks 10 cm dikke houten kwelschermen met een lengte van 3,0 m aangebracht. In de stuwconstructie zijn een 3-tal hydraulisch aangedreven kantelstuwen geplaatst met elk een breedte van 9,0 m REF[2]. Kenmerken: Lengte: 42,00 m Zomerpeil bovenstrooms 4,50 m +NAP Breedte: 5,05 / 7,46 m Zomerpeil benedenstrooms 2,65 m +NAP Constructiehoogte: 7,15 m +NAP Drempelhoogte 2,20 m +NAP Hydraulische kantelstuwen (3 st): 9,00 m Waterschap Vechtstromen Postbus 5006 7600 GA Almelo Datum: 16 februari 2023 Onze ref.: NL202035730-O23-124 Pagina 5 van 6 Planning en organisatie De inspectiewerkzaamheden worden ingepland op een nader te bepalen tijdstip nadat de locatie door uw ecologen is vrijgegeven, waarbij wij ervan uitgaan dat de uitvoering van de werkzaamheden in meerdere werkdagen aaneengesloten plaatsvindt bij een ongedeelde opdracht. Inzet Inspectieploeg inspecteurs tbv bovenbouw: dagen Uw contactpersoon voor dit project is: • | Telefoonnummer: +31 6 | E-mailadres: @rps.nl Voorwaarden • Deze offerte is gebaseerd op de Raamovereenkomst Inspecties Watersysteemwerken en Rioolgemalen perceel 1 met kenmerk NX180247. • De opdrachtgever zorgt voor een veilige werkomgeving in relatie tot het werken op het terrein van de opdrachtgever. • De opdrachtgever stelt alle gegevens ter beschikking die het project ten goede komen en/of die verder in het proces van nut blijken, voor zover wij deze nog niet in bezit hebben. • De werkzaamheden worden op reguliere werkdagen en tijdens kantooruren, van 07.00 tot 18.00 uur (bij daglicht), uitgevoerd. • De projectlocatie is vrij toegankelijk voor onze inspecteurs en vrij van obstakels. • Alle benodigde (geïnventariseerde) vergunningen, ontheffingen en/of toestemmingen worden geacht door de opdrachtgever te worden verzorgd. • Maatregelen ten behoeve van (weg)gebruikers en/of het scheepvaartverkeer zijn voor rekening van de opdrachtgever. • Legeskosten ten aanzien van vergunningen, ontheffingen, etc. zijn voor rekening van de opdrachtgever. • Alle door ons gemaakte rapporten, tekeningen en berekeningen worden digitaal aan u geleverd. • Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw, maar inclusief reis- en verblijfkosten. • De vermelde tarieven hanteren wij tot en met 31 december 2023. • Wij gaan ervan uit dat de werkzaamheden in een aaneengesloten periode worden uitgevoerd. • Indien de werkzaamheden worden gestaakt door onvoorziene omstandigheden die buiten onze schuld om stagnatie veroorzaken, worden er wachturen in rekening gebracht. Indien dit het geval is, worden in overleg met de opdrachtgever vervolgstappen besproken. Ons bureau is gecertificeerd volgens ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, CO2-prestatieladder trede 5, VCA*/** en Veiligheidscultuurladder trede 3. Veiligheid Bij RPS heeft veiligheid de grootste prioriteit. Projectteamleden worden voorafgaand aan de werkzaamheden gewezen op project-specifieke gevaren. Wij beheersen hiermee risico’s en zorgen dat er veilig gewerkt wordt conform de wet- en regelgeving. We hanteren de onderstaande veiligheidsfilosofie: • RPS-medewerkers op projectlocatie zijn VCA*/**-gecertificeerd. • Conform paragraaf 3.4.1 van de CROW CUR Aanbeveling 117:2020 werken wij met tenminste 2 medewerkers. • Het personeel van RPS of door ons ingehuurd personeel is te allen tijde bevoegd om de inspectie af te breken als blijkt dat de inspectie een gevaar oplevert voor uw of één van onze medewerkers of er een risico ontstaat dat onze apparatuur of uw eigendommen schade oplopen. • Planning uitvoering in overleg in een periode met een zo laag mogelijke waterafvoer. • RPS-medewerkers op projectlocatie voeren voorafgaand aan de werkzaamheden een Taak Risico Analyse (TRA) uit. • RPS-medewerkers voeren voorafgaand aan de werkzaamheden een Laatste Minuut Risico Analyse (LMRA) uit.
26 juni 20241.38 MBHoort bij dossier Woo-verzoek De sluis, de stuw en/of brug te Junne 7 juli 2023
Download PDF
PDF20230630_opdracht_ggk_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: vrijdag 30 juni 2023 12:31 Aan: @ecogroen.nl CC: Onderwerp: opdracht Bijlagen: AS54441 Ecogroen opdracht aanvraag Wnb.pdf; Offerte_Ecogroen_Ontheffingsaanvraag GGK Junne.pdf Beste , Bijgaand ontvangt u onze opdracht 54441 voor de ontheffingsaanvraag. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben kunt u contact opnemen met . Met vriendelijke groet, Projectondersteuning Vecht/Regge projecten Waterschap Vechtstromen T: 06- E: @vechtstromen.nl T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl
26 juni 2024731.68 KBHoort bij dossier Woo-verzoek De sluis, de stuw en/of brug te Junne 7 juli 2023
Download PDF
PDF20230623_bijlage_b_memo_coulanceregeling_geredigeerd.pdf
Pagina 1 van 2 Openbaar Gebied | Infrastructuur, gebouwen en gronden Memo opdrachtgeversoverleg Junne Datum: 12-6-2023 Naam opsteller: Onderwerp: Coulanceregeling agrariërs Doel: informeren In deze memo wordt besproken de coulanceregeling voor agrariërs en de financiële component hiervan. Aanleiding Bij de bespreking ten aanzien van de BSOK in de periode 2019 tot en met 2020 is door de bestuurders van gemeente Ommen en waterschap gesproken ten aanzien van het onderwerp nadeelcompensatie voor de omrijschade. Hierbij is aangegeven dat men voor dit onderwerp een verantwoordelijkheid voelt en aan het einde van beide projecten een coulanceregeling te overwegen is. Het initiatief voor een dergelijke regeling ligt primair bij gemeente Ommen vanuit de functie als wegbeheerder.(zie bijlagen B1en B2) Coulancereling Het college heeft in hun besluitvorming rondom de afwijzing van de ingediende (omrij)schadeverzoeken besloten om het gesprek over een coulanceregeling met betrokkenpartijen op te starten. De projectgroep is gestart met het uitwerken van een coulanceregeling voor agrariërs, die tot dat de nieuwe brug gerealiseerd is om moeten rijden voor hun bedrijfsactiviteiten. Uitgangspunten 1. Deze coulanceregeling is enkel bedoeld voor agrariërs die in het verleden een ontheffing hebben gehad voor het gebruik, onder voorwaarden, van de brug Junne. Daarnaast zal een bepalende voorwaarde zijn de omrijfactor van zoals ook vastgesteld gaat worden in de verkeerbesluiten rondom het gebruik van de brug. 2. In de communicatie naar stakeholders is altijd aangegeven dat een nieuwe brug medio 2021 gereed zal zijn. Voorgesteld wordt om 2022 te nemen als startjaar van de regeling met een inschatting dat een nieuwe brug medio 2025 in gebruik genomen kan worden. Op basis van reeds aangeleverde kostenoverzichten van 3 agrariërs kan een inschatting gemaakt worden wat de loon-, materieel-, en brandstofkosten zijn over de betreffende looptijd. 3. Afweging hoogte vergoeding; Vanwege het feit dat de brug enkel passeerbaar was met een totale belasting van 15 ton zal er in het verleden ook sprake zijn geweest van omrijden aangezien er niet met volle vrachten de brug gepasseerd kan worden. Daarom wordt voorgesteld uit te gaan van een vergoeding van van de totale kosten. 4. Ten slotte is het waterschap Vechtromen partner in deze regeling en zal met hun hier ook afstemming over plaats vinden. Voorgesteld wordt om de lasten te verdelen. Pagina 2 van 2 Genoemde 4 uitgangspunten zijn verwerkt in een coulanceregeling zie daarvoor Bijlage A: “Coulance regeling oeververbinding Junne voor agrariërs C1.5” Financieel Op basis van de gegevens van 2022 door de agrariërs aangeleverd, zal de totale vergoeding over een tijdspad van 4 jaar € bedragen. Voorgesteld wordt om te werken met de verdeelsleutel van voor deze kosten.
26 juni 2024340.95 KBHoort bij dossier Woo-verzoek De sluis, de stuw en/of brug te Junne 7 juli 2023
Download PDF
1...174...177