Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20220701_plan_van_aanpak_ontzorgingsspoor_v2.pdf
1 van 2 Plan van aanpak Uitvoeringsprogramma mitigatiemaatregelen omgevingsproces Schoonebeek Het uitvoeren van mitigerende maatregelen als onderdeel van het Omgevingsproces Schoonebeek. Het programma bestaat het maken van concrete afspraken met belanghebbenden over onder andere de volgende onderwerpen: o Monitoring milieu- en veiligheidsaspecten o Mijnbouwschade o Communicatie o Oprichten / formaliseren ‘klankbordgroep’ voor project en uitvoeringsfase o ‘Lusten en Lasten’ – krijgt separate proces-aanpak, via de Bijdragenlijn Dit programma heeft een eigen tijdslijn, loopt wel in parallel met het Vergunningenproces. In het licht van het Gebiedssproces wordt voor de omgeving geborgd dat voordat de waterbehandeling in de regio Schoonebeek plaatsvindt, de impacts en risico's zijn geminimaliseerd, en er overeenstemming is over de afwikkeling indien die impacts en risico's zich toch voordoen. Hieraan verbonden is de continue aandacht aan de zorgen van betrokkenen; gestreefd wordt om deze zoveel mogelijk weg te nemen. Door middel van bijeenkomsten met de relevante belanghebbende partijen uit het impactgebied zullen de hoofdthema’s met experts worden besproken; uit te nodigen zijn, bijvoorbeeld: o TNO: Geologie / gedrag van de ondergrond o SodM: Hoe vindt toezicht plaats van mijnbouwactiviteiten o NAM: Toelichting opties voor waterbehandeling o Deltares: Effecten van waterbehandeling in de diep ondergrond en bovengrond o Commissie Mijnbouwschade: regelingen in NL voor mijnbouw-schade Wat ? Waarom ? Hoe ? 2 van 2 Deze bijeenkomsten worden georganiseerd als een “Ronde tafel” proces, welke initieel wordt voorgezeten door het ministerie van EZK; op termijn over te dragen aan een onafhankelijk technisch voorzitter aangedragen vanuit de deelnemers van het Gebiedsproces; secretariaat door NAM Concrete stappen: 29 juni Presentatie EZK tijdens de informatie- en vragenmarkt Schoonebeek Juli - Sept Rondetafel bijeenkomsten Oktober Vastlegging afspraken in ‘Afsprakenkader’ November Ondertekenen en opsturen naar de Staatssecretaris Afsprakenkader met concrete afspraken over: o Monitoring milieu- en veiligheidsaspecten o Communicatie o Oprichten / formaliseren ‘klankbordgroep’ voor project en uitvoeringsfase o ‘Lusten en Lasten’ – krijgt separate proces-aanpak  Hoofdaansturing door EZK; in samenwerking met NAM o Op termijn: onafhankelijk voorzitter  Afvaardiging – impact gebied (afbakening MER rapportage) o Dorpsbelangen Schoonbeek o Geïnteresseerde omwonenden, aantal hebben zich reeds aangemeld o LTO Noord – afdeling Schoonebeek o Woningbouwcoöperatie o Natuur- en Milieuvereniging “het Stroomdal” o Gemeente Emmen o Gemeente Coevorden o Waterschap o Provincie Drenthe (samenstelling kan nog veranderen op basis van suggesties en inzichten, waarbij de omvang wel behapbaar moet blijven) Suggestie: week 11 of 18 Juli, week 29 Augustus, week 19 September en week 10 Oktober, ? November. Eindproducten Wie ? Wanneer ? (Looptijd: juli t/m november 2022
26 juni 2024357.21 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221102_overzicht_gebiedsproces_schoonebeek_oliewinning.pdf
26 juni 20241.79 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200423_re_concept_nrd_waterinjectie_schbk_geredigeerd.pdf
3 Van: Verzonden: dinsdag 7 april 2020 12:26 Aan: @drenthe.nl; @emmen.nl>; @minezk.nl>; @coevorden.nl>; @vechtstromen.nl> CC: @shell.com>; @rhdhv.com>; @shell.com> Onderwerp: Concept NRD waterinjectie regio Schoonebeek (ter voorbereiding overleg dinsdag 14 april) Beste werkgroepleden, Zoals recentelijk aangegeven hebben we als NAM voor een vrijwillig MER-traject gekozen inzake onze waterinjectieplannen in de regio Schoonebeek. Ter voorbereiding op ons virtuele overleg volgende week dinsdag stuur ik jullie bij deze alvast de door RHDHV opgestelde concept versie toe van de NRD, de 1e stap in dit vrijwillige MER-traject. Naast het inhoudelijk bespreken van dit document zullen we ook de nodige processtappen met elkaar willen bespreken en afstemmen. Hiervan heb ik nog geen exacte planning beschikbaar maar daarover vernemen we graag ook jullie visie aankomende dinsdag. Hopelijk werkt bij iedereen de Skype link in de uitnodiging. Met heb ik vandaag eea getest maar de IT van Emmen lijkt zaken te blokkeren. Het is altijd mogelijk om het 070 telefoonnummer te gebruiken in de uitnodiging inclusief de code. Dan is er geen beeld maar wel geluid. Op zich zou dat ook voldoende moeten zijn voor dit overleg. Tot aankomende dinsdag! Gr. P.S. jullie mogen je commentaren op de Word document ook met trackchanges retour sturen indien dat de voorkeur heeft. Juridisch adviseur Vergunningen & Grondzaken Legal advisor Permits & Land and Lease 4 De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren. De informatie in dit e-mailbericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Verstrekking aan en gebruik door anderen is niet toegestaan. Als u niet de bedoelde ontvanger bent, wilt u dan dit bericht en ieder aangehecht databestand verwijderen en de gemeente Emmen hiervan via e-mail op de hoogte stellen.
26 juni 20242.1 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221107_dvhn_vandaag_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: maandag 7 november 2022 13:55 Aan: ; ; ; Onderwerp: DvhN vandaag De kapotte afsluiter veroorzaakte een grote fontein van stoom en olie. Foto Archief DvhN Hilbrand Polman Een nevel van olie en stoom daalde 46 jaar geleden neer op Schoonebeek door een kapotte afsluiter in een olieput. De bevolking reageerde laconiek. Binnen een mensenleven kan er veel veranderen. Stel dat er vandaag de dag een afsluiter stuk ging in een olieboorput van de NAM in Schoonebeek, olie en stoom zouden als een grote fontein spuiten en er daalde een vieze zwarte motregen neer op het dorp. Het duurde twee dagen voor het lek gedicht was. De kranten zouden tjokvol staan met emotionele reacties van dorpsbewoners, die zich grote zorgen maakten over hun gezondheid en over de afhandeling van hun schade. De burgemeester richtte zich in allerijl een crisiscentrum in. Dinsdag is het precies 46 jaar geleden dat zich een dergelijk incident voordeed in Schoonebeek. Goed, de internationale pers stroomde toe. Frank Duut was destijds de kersverse jonge woordvoerder van de NAM en hij wist 2 niet wat hem overkwam. Maar de berichtgeving in het Nieuwsblad van het Noorden was zakelijk en redelijk beknopt. De verslaggevers schreven er kolommen over vol, maar er bleef genoeg ruimte voor ander nieuws. Toenmalig burgemeester Maurits Schneeman was op die 8ste november 1976 op vakantie in Londen, zo vertelde hij later in deze krant. Mobiele telefoons waren er nog niet, dus ervoer hij pas aan het eind van de dag, toen hij bij terugkeer in zijn hotel een stapel telefoonnotities vond, wat er aan de hand was. De volgende dag keerde hij terug naar Schoonebeek. De directe omgeving van de oliespuiter werd geëvacueerd, elders moesten inwoners hun deuren en ramen gesloten houden. Velen durfden niet naar buiten. Toch kwamen de gevolgen voor de volksgezondheid van de zwarte neerslag maar zijdelings naar voren in de berichtgeving. Ja, er waren wat klachten over hoofdpijn. Ach, het was de tijd dat leerkrachten in een klas vol kinderen nog rustig een sigaret konden opsteken. Wel meldt de krant dat er zorgen waren over de medewerkers van de NAM, die niet bij de lekke put vandaan te slaan waren. Duut: „Deze mensen waren belast met het onderhoud en heel erg trots op hun bedrijf. Ze vonden het vreselijk dat dit gebeurde. Ze wilden net zo lang doorwerken totdat het probleem verholpen was. Maar ja, dat duurde lang en het was niet verantwoord dat mensen dag en nacht doorwerkten. De leiding moest die mensen echt wegsturen.” Zorgen over de schadevergoeding hadden inwoners van Schoonebeek niet. De NAM trok zeer royaal de portemonnee. Ook een huisvrouw die vertelde dat haar man met zijn schoenen vol olierommel de huiskamer was binnen gelopen, kreeg geld voor nieuwe vloerbedekking, aldus Duut. Het schoonmaken van het dorp nam drie weken in beslag. Het geschiedenisprogramma Andere Tijden constateerde dit enkele jaren geleden ook. De NAM had vanaf het begin van de oliewinning in de jaren veertig een innige band opgebouwd met Schoonebeek. De gemeente verdiende zich in de eerste vijftien jaar van de oliewinning suf door het oliebedrijf allerlei heffingen op te leggen, daarnaast waren er allerlei cadeautjes voor de bevolking. Bij de gaswinning in Groningen stelde het bedrijf zich heel anders op en konden de gemeenten in het gasgebied door een veranderde wetgeving geen heffingen meer opleggen. Geen wonder dat de NAM in dit gebied een heel andere reputatie heeft dan in Schoonebeek.
26 juni 20241.55 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221202_update_qa_schoonebeek_productiewaterverwerking_update_011222.pdf
25 NIEUWE VRAAG 28-09-2022: Ik heb geconstateerd dat SodM de belangrijkste conclusies uit het rapport van de KU Leuven niet heeft overgenomen in de brief “oordeel naar aanleiding voorval ROW-2” d.d. 30 mei 2022 aan de NAM. Wat is de gedachte hierachter? SodM kan u in deze vraag niet goed volgen. De eindconclusies van SodM in de brief die u noemt komen overeen met de eindconclusies uit het onafhankelijke review van prof. Sintubin. Zowel SodM als de onafhankelijk reviewer geven aan dat: • De exacte oorzaak van de scheur in de buitenbuis van put ROW-2 niet te bepalen is. • Er daarom rekening moet worden gehouden met het feit dat een soort gelijk voorval in elke put op kan treden. • Dat daarom de monitoring zo moet zijn ingericht dat een soortgelijk voorval tijdig wordt opgemerkt. Dat op die monitoring adequaat moet worden gereageerd door beheersmaatregelen te nemen, zodat schade aan mens en/of milieu wordt voorkomen. SodM 26a In uw antwoord geeft u aan dat de eindconclusies van SodM in de brief aan de NAM overeenkomen met de eindconclusies uit het onafhankelijke review van prof. Sintubin. Dit is m.i. niet juist. Als je de brief van SodM aan de NAM naast het rapport van prof. Sintubin legt, zie je dat er onderdelen van de conclusies zijn overgenomen, maar er zijn ook onderdelen weggelaten. Onderdelen die zijn weggelaten, zijn nadelige punten voor afvalwaterinjectie. En door het weglaten van deze essentiële onderdelen, wordt door SodM de indruk gewekt dat afvalwaterinjectie op een veilige manier voor mens en/of milieu kan plaatsvinden. Waarom noemt SodM selectief resultaten uit dit onderzoek om de afvalwaterinjectie te verdedigen? En waarom worden de nadelige resultaten uit dit onderzoek, die de veiligheid voor mens en/of milieu ontkrachten, weggelaten in de brief aan de NAM? SodM herkent zich niet in deze kritiek. De kern van de onafhankelijke review van Sintubin is dat de exacte oorzaak van de scheur in de buitenbuis niet bekend is en dat daarom moet worden ingezet op zorgvuldige monitoring om bij een soortgelijk voorval in een andere put gevolgen voor mens en milieu te kunnen voorkomen. SodM komt onafhankelijk tot dezelfde conclusie. Sodm 26b In de brief en uw antwoord staat dat de exacte oorzaak van de scheur in de buitenbuis niet te bepalen is. In uw brief aan de NAM staat ook dat de NAM het aannemelijk heeft gemaakt dat een combinatie van verschillende effecten van de gaswinning en/of waterinjectie tot het scheuren van de buitenbuis hebben geleid. Hoe verhoudt zich dit tot elkaar? En hoe verhoudt zich dit tot hetgeen prof. Sintubin hierover schrijft? Er zijn een aantal factoren waarvan het aannemelijk is dat die een rol gespeeld kunnen hebben bij het scheuren van de buitenbuis. SodM heeft geoordeeld dat de NAM deze factoren voldoende heeft onderzocht. Het is echter niet te bepalen welke factor of combinatie van factoren daadwerkelijk de exacte oorzaak is van de scheur in de buitenbuis. Processen in de diepe ondergrond zijn door de indirecte waarnemingen altijd met een zekere mate van onzekerheid omgeven. Omdat de exacte oorzaak niet bekend is kan het scheuren van de buitenbuis bij andere waterinjectieputten niet worden voorkomen. Wel kan door monitoring bij een soortgelijk voorval schade aan mens en milieu worden voorkomen door de injectie direct stil te leggen wanneer het voorval plaatsvindt. Prof. Sintubin geeft in zijn review ook aan dat de oorzaak van de scheur in de buitenbuis niet is gekend en dat daarom ingezet moet worden op monitoring om gevolgen van een scheur te voorkomen. Hij geeft aan dat gezien we te maken hebben met de uitermate moeilijke context waarin enkel kan gewerkt worden met grotendeels indirecte waarnemingen, niet kan worden vastgesteld wat de oorzaak van de scheur was. 27 Uit het rapport van de KU Leuven komt naar voren dat de exacte oorzaak van de casing shear van ROW-2 nog niet bekend is. Het is daarom weinig zinvol om gefundeerde risico- inschattingen te maken op basis van aannames die ter discussie kunnen worden gesteld. Daarnaast staat in het rapport dat, met de kennis van nu, monitoring van injectieputten alleen de voortekenen kan registeren van een op dat moment niet meer te vermijden casing shear. Je kunt wel monitoren maar je bent altijd te laat. Bij een drukverandering is de schade er al met alle gevolgen van dien. En in het rapport wordt ook nog geconcludeerd dat het bij mitigerende maatregelen het veiligst is om uit te gaan van de veronderstelling dat een casing shear zich kan voordoen in élke injectieput. Het is namelijk ontzettend moeilijk om de juíste mitigerende maatregelen te nemen om de gevolgen door een breuk in de buitenbuis te voorkomen of verminderen. Hieruit concludeer ik dat, in geval van een casing shear, zelfregie en risicobeheersing door de NAM niet werkt. Hoe kan het zijn dat SodM toch tot de conclusie komt dat de NAM de risicobeheersing van de injectie van afvalwater in Twente op orde heeft? Zoals in vraag 34 aangegeven is, kan het scheuren van de buitenbuis inderdaad niet worden voorkomen. Wel kan schade aan mens en milieu worden voorkomen in het geval dat een dergelijk voorval optreedt. Als een buitenbuis scheurt is dat in de monitoring van de druk tussen de binnen- en de buitenbuis te zien en gaat er een alarm af. Op dat moment dient de onderneming direct de injectie stil te leggen, omdat er dan niet langer sprake is van een dubbele barrière (binnen- en buitenbuis). Er is op dat moment geen sprake van lekkage van injectiewater, de binnenbuis is immers intact. Bij de scheur van de buitenbuis van waterinjectieput ROW-2 in Twente heeft de NAM niet tijdig en juist actie ondernomen op het drukalarm. Er is toen nog enige tijd met een enkele barrière, namelijk de binnenbuis, geïnjecteerd door de NAM. Dit is de reden dat de NAM met de waterinjectie in Twente onder verscherpt toezicht staat en dat SodM verbeteringen heeft gevraagd van de NAM. De NAM heeft daarop haar processen en management systeem aangepast. SodM heeft dit gecontroleerd en goedgekeurd. Dat betekent dat de monitoring een voorval tijdig op zal merken en dat de interne processen van de NAM nu op de juiste acties aansturen wanneer er een alarm uit de monitoring af gaat. SodM concludeert dat de aanpassingen van de NAM voldoende zijn om schade aan mens en milieu te voorkomen bij een soortgelijk voorval. Overigens was er bij het voorval in put ROW-2 ook geen sprake van schade aan mens en milieu. Er is namelijk geen injectiewater buiten de put terecht gekomen. SodM 28 Hoe is het positieve advies van SodM aan EZK over het aangescherpte monitoringsplan tot stand gekomen, terwijl duidelijk is dat zelfregie en risicobeheersing door de NAM niet werkt in geval van een casing shear? Zoals hierboven besproken kan een scheur in de buitenbuis niet worden voorkomen door monitoring, maar zorgt adequate monitoring er wel voor dat schade aan mens en milieu wordt voorkomen in het geval van een scheur in de buitenbuis. Aan de hand daarvan heeft SodM de NAM opgedragen de monitoring te verbeteren om een scheur tijdig op te kunnen merken en dit vast te leggen in het Waterinjectie Management Plan (WMP). Daarnaast zijn er in het WMP ook monitoringsverbeteringen opgenomen om voortekenen van integriteitsproblemen tijdig op te merken wanneer die voortekenen er wel zijn. SodM 29 UPDATE 19-10-2022: Hoe verhoudt jullie antwoorden in de Q&A over monitoring en alles wat daarmee samenhangt, zich tot de conclusies uit de peer review van prof. Manuel Sintubin van de KU Leuven? SodM kan niet voor de antwoorden van EZK en de NAM in de Q&A spreken. Wel kan ik toelichten hoe SodM de geleerde lessen van de gescheurde buitenbuis in Twente toepast. SodM gebruikt conclusies zoals beschreven bij vraag 34 in haar toezicht op huidige waterinjectie in heel Nederland en in advisering op vergunningen van nieuwe waterinjectieprojecten. Daarbij kijkt SodM kritisch of soortelijke voorvallen tijdig kunnen worden opgemerkt middels een monitoringsprogramma en of de beheersmaatregelen voldoen om schade aan mens en milieu te voorkomen. 30a U geeft aan: • Schade aan mens en milieu kan worden voorkomen in geval dat een scheur in de buitenbuis optreedt. • Bij een scheur in de buitenbuis is de binnenbuis intact en lekt er geen afvalwater. • Aanpassingen die de NAM heeft gedaan, zijn voldoende om schade aan mens en milieu te voorkomen bij een soortgelijk voorval. • Adequate monitoring zorgt ervoor dat schade aan mens en milieu wordt voorkomen in geval van een scheur in de buitenbuis. • Beheersmaatregelen van de NAM voorkomen schade aan mens en milieu. Prof. Sintubin schrijft in zijn rapport: “In de analyse wordt toch wel veel nadruk gelegd op het feit dat de binnenbuis (‘tubing’) niet is gescheurd zodat er geen productiewater kon lekken. Persoonlijk zou ik toch opletten met dit argument te gebruiken omdat volgens mij niet kan uitgesloten worden dat dit een ‘geluk bij een ongeluk’ is. Een verder doorschuiven van de breuk in de binnenbuis had evengoed de binnenbuis kunnen hebben gescheurd, met alle gevolgen van dien.” Hoe kunt u zo stellig zijn in uw conclusie dat schade voor mens en milieu voorkomen wordt door monitoring en beheersmaatregelen, terwijl we van te voren niet zeker kunnen zijn dat alleen de buiten buis óf de binnen buis scheurt? Wat als zowel de buiten- als de binnenbuis scheurt? Bij een voorval waarbij de binnen- en of de buitenbuis scheurt, zal de annulusdrukmonitoring afgaan en de injectie direct worden stilgelegd. SodM heeft deze alarmen dit jaar nog gecontroleerd, en gezien dat de NAM hier adequaat op reageert. Sodm 30b In de brief ‘Oordeel naar aanleiding voorval ROW-2’ van SodM aan de NAM en de Q&A geeft u aan dat de exacte oorzaak van de scheur in de buitenbuis niet te bepalen is. En in dezelfde brief staat ook dat de NAM concludeert dat het risico niet uit te sluiten is, maar eventuele gevolgen wel vroegtijdig op te merken zijn met een adequaat monitoringsprogramma en te beperken zijn met een beheerprogramma. Hoe kunt u, met het ontbreken van de feitelijk oorzaak, een Is beantwoord onder 27. Sodm de maatschappijen in Limburg die aannemers in dienst hadden om schade ter plekke te herstellen). Daarbij gaf Ruud Cino aan dat hij wel met Jacob Spiegelaar wilde meedenken. Jacob Spiegelaar gaf aan dat hij dit zou doen. Dit zie ik nergens terugkomen in de notulen. Wat is de status hiervan? 52 [Context vragen 52,53,54] De NAM stelt dat de bodemdaling door oliewinning minimaal is, te weten 2 mm per jaar, en dat het gelijkmatig is verdeeld over het gebied. De bodemdalingskaart 2.0 (bodemdalingskaart.nl) laat echter zien dat de bodemdaling op veel plekken in het gebied meer dan 5 mm per jaar en op sommige plekken zelfs meer dan 11 mm per jaar bedraagt. Tijdens de ronde tafelsessie d.d. 27 oktober werd aangegeven dat bodemdaling plaatsvindt door o.a. een combinatie van gaswinning, oliewinning, afvalwaterinjectie, klimaatverandering, wateronttrekking en veenoxidatie. Daarnaast werd opgemerkt dat de funderingen van veel huizen in dit gebied dateren uit de jaren ’30 en dat deze niet bestand zijn tegen de huidige bodemdalingen. Vanaf de jaren ‘90 zijn de normen voor funderingen aangepast t.b.v. geotechniek. Er is nog veel onduidelijk, maar ingeval van schade door bodemdaling, wijst iedereen naar elkaar maar voor al naar de bewoner zelf want die is in Nederland wettelijk gezien verantwoordelijke voor het funderingsonderhoud. Maar wat als de bodemdaling wordt versneld door factoren buiten de invloedsfeer van de bewoner, zoals door olie- en gaswinning, afvalwaterinjectie, grondwateronttrekking, een te lage waterstand, klimaatveranderingen en daarmee dus de aantasting van deze vooral jaren ’30 funderingen wordt versneld. Wie is er dan aansprakelijk? Zie het antwoord op vraag 21. De olie- en gaswinning hebben geleid tot een geringe en gelijkmatige bodemdaling hetgeen niet heeft geleid tot schade. Wat betreft de aansprakelijkheden, zie het antwoord op vraag 2 in de brief van 18 november 2021 aan de Tweede Kamer. https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2021Z17058&did=2021D44401 EZK 53 Is het überhaupt wenselijk om de oliewinning (nu inclusief afvalwaterinjectie) in dit gebied op te starten terwijl deze handelingen mede leiden tot bodemdalingsversnelling, met als gevolg een versnelde aantasting van (bijvoorbeeld jaren ’30) funderingen, en er nog niet duidelijk is wie aansprakelijk is voor die schade? Een geringe en gelijkmatige bodemdaling leidt niet tot schade en ook niet tot een bodemdalingsversnelling. Zie de antwoorden op vraag 21 en 53. Als een bewoner schade meent te hebben door de olie- en gaswinning dan kan men een melding doen bij de Commissie Mijnbouwschade. Indien het onderzoek van de commissie uitwijst dat de claim terecht is dan zal NAM de schade moeten vergoeden. Het aspect bodembeweging wordt meegenomen in de beoordeling van een mijnbouwvergunningsaanvraag. SodM en de Technische Commissie Bodem Beweging worden hierover om advies gevraagd. Als blijkt dat het winnen van olie of gas leidt tot een onaanvaardbare en of onveilige situatie dan wordt er geen vergunning verleend. EZK 54 De NAM weet dat veel funderingen in het gebied niet meer voldoen aan de huidige funderingsnormen. Desondanks wil de NAM toch de oliewinning weer opstarten in combinatie met afvalwaterinjectie. Met de kennis van nu is het in mijn optiek niet langer houdbaar dat een partij als de NAM, in geval van eventuele funderingsschade door versnelde bodemdaling, zich achter het ontbreken van causaal verband blijft verschuilen en NAM heeft geen specifieke kennis op het gebied van funderingen. Volgens diverse onafhankelijke onderzoeken – bijv. TNO (peter A. Fokker) - leidt bodemdaling niet tot directe schade van bebouwing dus ook niet tot schade aan funderingen. De vervormingen van het aardoppervlak zijn daarvoor te klein. In de vraag wordt gesproken van een versnelde bodemdaling; voor ZO-Drenthe is geen sprake van een versnelde bodemdaling maar juist van een vertragende bodemdaling. De bodemaling door compactie van het Schoonebeek gasveld zal verder vertraagd worden wanneer er waterinjectie zal plaatsvinden in het gasreservoir. De bodemdaling door productie uit het Schoonebeek olieveld wordt beperkt door de injectie van stoom. NAM de bewoner de kosten kan gaan betalen. Hoe gaat de NAM er daarom voor zorgen, voordat de oliewinning en afvalwaterinjectie weer opgestart wordt, dat de versnelling van de bodemdaling in het gebied door toedoen van diezelfde oliewinning (en gaswinning en afvalwaterinjectie) vanaf nu niet (langer) leidt tot een versnelde aantasting van (bijvoorbeeld jaren ’30) funderingen? Mocht er toch een verdenking zijn van schade door bodemdaling dan kan altijd een melding worden gedaan bij de Commissie Mijnbouwschade (Home | Commissie Mijnbouwschade). 55 Uit een rapport van de Algemene Rekenkamer uit 2021 komt als hoofdconclusie naar voren dat de drinkwaterbronnen bij de ontwikkeling van geothermie door de ministers van EZK en I&W niet doeltreffend worden beschermd, noch in de opzet van het beleid noch in de uitvoering daarvan. Er ontbreekt, kort gezegd, regie in de ondergrond en dat is zorgwekkend want drinkwater is een publieke basisvoorziening. Op 28 april 2021 en op 3 juni 2021 hebben de ministers van EZK en I&W, samen met de staatssecretarissen gereageerd op het onderzoek. Uit deze reactie blijkt dat de ministers de urgentie van het probleem en het belang van meer centrale regie in de ondergrond nog onvoldoende herkennen en erkennen. 1. Hoe gaat de minister van EZK zorgen voor een doeltreffende bescherming van de drinkwaterbronnen bij afvalwaterinjectie in Zuidoost Drenthe? 2. Waaruit blijk, gelet op bovenstaande, dat er in Zuidoost Drenthe wel regie in de ondergrond is bij een eventuele afvalwaterinjectie? 1. Het door u aangehaalde rapport ziet specifiek op de relatie tussen geothermie en drinkwater. Het nationaal belang van zowel drinkwatervoorziening als mijnbouwactiviteiten, waaronder geothermie, is uitgewerkt in de Structuurvisie ondergrond (hierna: STRONG). In STRONG is opgenomen dat drinkwatervoorziening en mijnbouwactiviteiten beide als nationale belangen, en daardoor nevengeschikt, zijn aangemerkt. (Bij voorkeur moeten deze functies gescheiden worden. Waar dit niet mogelijk is, moet worden bezien of technische oplossingen functiecombinaties mogelijk maken en als ook dit niet mogelijk is, prevaleert het drinkwaterbelang. Hoe zit het nu in Zuidoost- Drenthe? In 1. de afbeelding is in het rood het olieveld weergegeven. In het blauw is links (op zo’n 5km afstand) een drinkwaterbron weergegeven.) De olie- en gasvelden van NAM, en daarmee dus ook de locatie van de waterinjectie, bevinden zich niet in de buurt van een beschermd drinkwatergebied. Tevens bevindt het drinkwater zich tot tientallen meters in de ondergrond en olie- en gaswinning in de diepe ondergrond. Het olieveld bevindt zich onder afsluitende kleilagen (zo ondoordringbaar dat ook de olie er niet doorheen komt) tussen de 500-1000 meter diepte, het gasveld bevindt zich op rond de 3km diepte, afgesloten door zout. Een van de opties voor de waterinjectie is dat het mogelijk zal plaatsvinden in het gasveld. De installaties op de waterinjectielocaties vormen, met ondoordringbare bodembedekkingen, gesloten systemen en leveren bij normale bedrijfsvoering geen emissies naar de bodem op. Door de combinatie van diverse bodembeschermende voorzieningen en de getroffen beheersmaatregelen is de bescherming van de bodem tijdens de activiteiten op de waterinjectielocaties geborgd. 2. Regie vindt onder andere plaats bij het beoordelen van een vergunningsaanvraag op basis van het advies van het waterschap, provincie, TNO, Mijnraad en Sodm. De provincie is verantwoordelijk voor de bescherming van de drinkwaterbronnen Daarom kan de provincie in ieder geval in hun advisering de bescherming van drinkwatervoorraden inbrengen zodat dit aspect onderdeel wordt van de vergunningenprocedures. EZK 56 Uit het KEM-18 Final report, Kwalitatieve risico evaluatie van het lange termijn gedrag van afsluitingen in boorgaten, d.d. 20 januari 2022, komt naar voren dat door repressure van de ondergrond in lege olie- of gasvelden, door middel van In het gebied van het Schoonebeek veld bevinden zich twee voorkomens, waarbij het olieveld rond de 800 meter diepte ligt en het gasveld op een diepte van ongeveer 2800 m. Tussen deze twee voorkomens zitten meerder afsluitende lagen, dat wil zeggen, lagen waar geen vloeistofstroom (gas, olie of zout water) doorheen plaats kan vinden. Bij een drukopbouw in het gasveld zal er dus geen drukopbouw in het olieveld plaatsvinden. Wat betreft de honderden afgesloten putten betreft, deze bevinden zich in het olieveld, met over het algemeen een maximumdiepte zo rond de duizend meter. NAM bijvoorbeeld afvalwaterinjectie, er onder andere een verhoogd risico is op lekkage bij afgesloten boorputten. a. In dit gebied zijn, in tegenstelling tot in Twente, enkele honderden verlaten putten. Wat zijn de risico’s bij repressure voor de afgesloten putten? b. In dit gebied ligt de huidige druk van het olieveld dicht bij de oorspronkelijke druk (rapport Herafweging verwerking productiewater d.d. 27 juni 2022). Wat kunnen de gevolgen voor de afgesloten putten zijn als de druk in de ondergrond te hoog wordt door repressure? Zijn er risicoanalyses beschikbaar van alle afgesloten putten? In het gasveld zelf zijn door de NAM 10 putten geboord, en daarnaast nog 6 putten aan de duitse kant van het veld. Van de NAM putten zijn er vijf nog actief, de anderen zijn afgesloten. Voor drukopbouw in het gasveld geldt standaard dat deze druk niet boven de originele hydrostatische druk mag uitkomen. Eventuele beperkingen voor afgesloten putten in het gasveld zelf worden ook meegenomen bij het bepalen van de druklimiet. a. Zoals hierboven beschreven, is het risico op verandering van drukopbouw als gevolg van waterinjectie in het gasveld laag voor de honderden afgesloten putten in het olieveld. Bij productiewaterinjectie in het olieveld zelf zal de druk worden gemonitord om te zorgen dat deze onder de oorspronkelijke druk blijft. Dit is deel van de standaard monitoring bij waterinjectie. b. De druk in het olieveld zal niet oplopen als gevolg van het injecteren van productiewater in het gasveld. In het deel dat boven het gasveld ligt wordt op dit moment nog olie geproduceerd De druk in dit deel van het olieveld ligt op dit moment op 60% van de originele druk. Deze druk wordt gemonitord in de productieputten en in monitoringsputten, en de druk wordt op of rond dit niveau gehouden door de productie van olie en het bijbehorende productiewater. Voor de gebruikte productiemethode van stoominjectie is dit de druk waarin de stoominjectie het meest effectief is, vandaar dat deze druk zo in stand gehouden wordt. Wat betreft risicoanalyses voor afgesloten putten, van alle putten in de NAM velden zijn de gegevens en de huidige staat bekend. Voordat met injectie- activiteiten wordt begonnen, worden alle bestaande putten, actief danwel afgesloten, meegenomen in de risicoanalyse. 57 Uit het herafwegingsrapport verwerking productiewater Schoonebeek, d.d. 27 juni 2022, blijkt in maart 2021 tijdens opruimwerkzaamheden van SCH-447 dat de casing en de tubing dermate vervormd waren, waardoor er geen diepere toegang meer was in de put. Er worden hierbij aannames over zoutvloei gedaan en er wordt gesteld dat de omliggende putten zijn gemitigeerd. a. Waarom wordt er juist op deze plek afvalwater geïnjecteerd? b. Hoe verhoudt het incident bij SCH-447 zich tot uw stelling dat afvalwaterinjectie op een veilige manier voor mens en milieu kan plaatvinden. Er wordt in het herafwegingsrapport gesteld dat zoutvloei een langzaam proces is, onder invloed van temperatuur- en drukverschillen. Is het mogelijk dat zoutvloei op een andere manier kan ontstaan? En wat doet dat dan met de bodembeweging in relatie tot de zeer zwakke schuifweerstand van het (steen)zout? a. De locatie van de put SCH-447 is de oppervlaktelocatie voor meerdere putten. De put SCH-447 zelf is geboord in het zuidelijk deel van het diepe gasveld. Andere putten van deze locatie gaan naar het noordelijk deel van het gasveld (SCH-537) of naar verder naar het zuiden (SCH-597 en SCH-591) in het zuidelijk deel van het gasveld. Voor de nieuwe waterinjectieputten geldt dat deze in eerste instantie naar het noordelijk deel van het gasveld geboord zullen worden. Deze komen dus niet in de diepe ondergrond vlak bij SCH-447 uit. b. Het incident bij SCH-447 is een voorval zoals er zich in de diepe ondergrond in Nederland zich vaker incidenten hebben voorgedaan. In Nederland zijn 6602 putten in de diepe ondergrond (meer dan 500 m diep) geboord. Het grootste deel van deze putten is gericht op lagen op meer dan 2500 meter diepte. Tijdens het naar beneden boren komen de putten door een aantal lagen met zout (haliet) en af en toe in lagen met karnaliet of bischofiet (kalium- en magnesiumzouten). In deze zoutlagen kan zoutvloei optreden, omdat er bij het boren soms uitspoeling plaatsvindt die ervoor zorgt dat de cementatie rondom de buitenbuis niet goed gezet kan worden. In dat geval kan het voorkomen dat het zout tegen de buitenbuis aan komt, waarbij in sommige gevallen de buitenbuis vervormd wordt, zoals geconstateerd in SCH-447. Met een intacte buitenbuis is er geen verbinding tussen de vloeistoffen in het binnenste van de buitenbuis en de diepe ondergrond. Mocht er wel een verbinding ontstaan tussen de vloeistoffen in het binneste van de buitenbuis en de diepe ondergrond, dan is dit onder meerdere afsluitende lagen, die ervoor zorgen dat, zelfs bij incidenten als gevolg van zoutkruip, de productiewaterinjectie op een veilige manier voor mens en milieu kan plaatsvinden. Het ontstaan van zoutvloei is uitgebreid onderzocht voor de productie van keukenzout uit de diepe ondergrond. Daarbij is geconcludeerd dat zoutvloei een langzaam (traag) proces is. In de diepe ondergrond zijn de drukken zeer hoog (lithostatische druk op 3000 meter is 660 bar), een zoutlaag tilt de hele laag van gesteenten erboven, waardoor er in geologische tijdschaal (tientallen NAM 58 In diverse rapporten, zoals bijvoorbeeld het herafwegingsrapport verwerking productiewater Schoonebeek, d.d. 27 juni 2022, wordt regelmatig een beroep gedaan op de (contra)expertise van TU Delft. Onderzoek doen kost geld en een deel van dat geld ontvangt TU Delft van geldschieters als de NAM en Shell, waarmee zij goede contacten heeft. a. Is hier geen sprake van belangenverstrengeling? b. Hoe kan TU Delft dan zorgdragen voor onafhankelijk onderzoek? Een goede vraag voor alle universiteiten en onderzoeksinstellingen. In het algemeen treedt belangenverstrengeling alleen op als een instelling zich verplicht zou voelen om onderzoeksresultaten aan te passen voor de opdrachtgever. In dit geval is NAM of Shell niet de opdrachtgever, deze onderzoeken worden door SodM aangestuurd, die ook de benodigde expertise in huis heeft voor de beoordeling van de resultaten van het onderzoekswerk. Zie ook het antwoord op vraag 51. 59 Op 15 augustus 2022 is er een inspectie geweest bij de leidingen op de kruising Oldenhuis Gratemaweg/Klaassensweg. Op 16 augustus 2022 hebben er reparatie/onderhoudswerkzaamheden plaatsgevonden op die plek door TDC Groep Enschede. Wat was Er is bij NAM geen inspectie bekend. NAM vermoedt dat hier werkzaamheden op de locatie SCH-1800 worden bedoeld. Dit was de periode dat de stoomleidingen op stikstof-druk zijn gezet. In die periode is er ook veel isolatie teruggeplaatst. TDC groep Enschede is een bedrijf dat personeel levert voor isolatie / steiger bouw. NAM er aan de hand en is er een inspectierapport van? 60 In de notulen van de laatste ronde tafelsessie wordt aangegeven dat de opbrengst van de oliewinning in Schoonebeek voor Nederland de honderden miljoenen overstijgt. Eerder is al aangegeven dat er verwacht wordt dat er uit het westelijk deel van het olieveld nog 100 miljoen vaten kunnen worden gewonnen. Hetgeen bij een olieprijs van € 86 per vat neer zou komen op circa 8,6 miljard. Daarnaast wordt er veel gesproken over een lokaal win-win evenwicht. Simon Vroemen, regiodirecteur van de NAM, heeft het over een regiofonds met daarin € 7 miljoen, wat neerkomt op circa 0,08% van de totale omzet voor de regio. Dit is nog geen één tiende procent. Hoe kan er sprake zijn van een win-win evenwicht als er nog geen 0,1% naar het gebied gaat? Een van de pijlers van het gebiedsproces is het bijdragespoor. Binnen dat spoor zal er een verkenning worden gestart met betrekking tot financiële afspraken. Dit traject wordt getrokken door de regionale bestuurders, afvaardiging namens EZK (of Financiën) en de NAM. Het ontzorgingsspoor heeft hier geen invloed op. EZK
26 juni 20241.79 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221021_presentatie_11_okt.pdf
3
26 juni 20242.53 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221117_agenda_ronde_tafelsessie_23112022_geredigeerd.pdf
1 Van: @rvo.nl> Verzonden: donderdag 17 november 2022 08:39 Aan: ) Onderwerp: Agenda Ronde Tafelsessie 23112022 en documenten Bijlagen: Notulen 5e Bijeenkomst Gebiedsproces Schoonebeek 09-11-22 concept.pdf; Agenda Ronde Tafelsessie 23 november 2022.pdf; QA Schoonebeek productiewaterverwerking_update_27-10-2022.pdf; Deelnemerslijst mailadressen.pdf Geachte deelnemer, Op woensdag 23 november vindt de 6e Ronde Tafelsessie plaats. Deze zal plaatsvinden op het NAM kantoor De Boô te Burgemeester Osselaan 12, 7761 BS Schoonebeek. Bijgaand treft u de agenda voor deze avond en het verslag van de sessie op 9 november. Daarnaast is de Q&A bijgevoegd met hierin een aantal nieuwe vragen. Deze vragen worden momenteel beantwoord. Een volledige update volgt dus op een later moment. Tevens vindt u in de bijlagen een lijst met mailadressen van de deelnemers die daar in de afgelopen twee ronde tafelsessies, door middel van een handtekening, toestemming voor gegeven hebben. Komende sessie hopen wij deze lijst weer aan te vullen. Graag vragen wij u weer om u vooraf aan te melden voor deze sessie. Dit kunt u doen door deze mail te beantwoorden. Ook voor vragen of opmerkingen kunt u op deze mail antwoorden. Daarnaast kunnen we u melden dat ook de bestuurlijke tafel heeft ingestemd met de voordracht van als onafhankelijk voorzitter van de ontzorgtafel. Er zal een kennismakingsgesprek met hem en enkele leden van het bestuurlijk overleg plaatsvinden waarin zijn aanstelling verder wordt besproken. Helaas blijkt tot en met 24 november op vakantie. Dit betekent dat het kennismakingsgesprek nog niet is gepland en dat hij komende woensdag ook niet bij de ontzorgtafel aanwezig kan zijn. Wij zullen ons best doen om zo snel mogelijk te voorzien van de benodigde informatie, zodat hij zijn nieuwe rol goed kan vervullen. Met hartelijke groet, Communicatieadviseur …………………………………………………………………………………………… Ministerie van Economische Zaken en Klimaat RVO/Bureau Energieprojecten Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag | Postbus 20401 | 2500 EK | Den Haag …………………………………………………………………………………………… E @rvo.nl Afwezig op vrijdag vanaf 12:00  een gedachte voor het milieu - is printen van deze mail echt nodig De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. 2 De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024554.66 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221212_fw_artikel_dvhn_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: maandag 12 december 2022 11:00 Aan: ; ; ; Onderwerp: FW: Artikel DvhN Bijlagen: 221212 DvhN NAM van gas af bij oliewinning Schoonebeek.pdf Ter info voor degenen die niet beschikken over DvhN Van: @emmen.nl> Verzonden: maandag 12 december 2022 08:57 Aan: @emmen.nl>; @gmail.com Onderwerp: Artikel DvhN Goedemorgen, Bijgevoegd artikel stond vanochtend in DvhN. Op basis van een brief van staatssecretaris Vijlbrief aan de Tweede Kamer is dit voorpaginanieuws. Staat er voor ons nog nieuwe informatie in de brief? Met vriendelijke groet, Bestuursadviseur Communicatie Gemeente Emmen Team Communicatie Vreding 5 Postbus 30.001 7800 RA Emmen T. 14 0591 D. (0591) M. 06 W. gemeente.emmen.nl
26 juni 2024591.95 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20210510_wie_beslist_volgens_de_ce_methode_geredigeerd.pdf
2 T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 2024827.49 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220617_17062022_voorkeur_korte_termijn_fasering_schoonebeek.pdf
26 juni 202421.72 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...87...177