Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20220617_fw_korte_termijn_fasering_verwerking_productiewater_geredigeerd.pdf
2 Senior adviseur Vergunningen & Grondzaken (Oost-Nederland en Offshore NL) Legal advisor Permits & Land and Lease Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V. Statutaire vestiging Den Haag - Handelsregister no. 0400869 Correspondentieadres: Postbus 28000, 9400 HH Assen Bezoekadres: Schepersmaat 2, 9405 TA Assen Tel: +31 (0)592 Mobiel: +31 (0)6 E-mail @shell.com Internet: http://www.nam.nl Please note that CC-mails are stored seperately en read infrequently. Disclaimer: The information in this e-mail is confidential and intended solely for the person to whom it is addressed. If this message is not addressed to you, please be aware that you have no authorization to read this e-mail, to copy it, to furnish it to any person other than the addressee, or to use or misuse its content in any way whatsoever. Should you have received this e-mail by mistake, please bring this to the attention of the sender, after which you are kindly requested to destroy the original message. De informatie in deze e-mail is vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien de lezer van deze mededeling niet de geadresseerde is, wordt u er hierbij op gewezen, dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze e-mail, deze te kopiëren of te verstrekken aan andere personen dan de geadresseerde, dan wel de inhoud daarvan op enigerlei wijze te gebruiken of misbruiken. Indien u deze e-mail abusievelijk hebt ontvangen, wordt u vriendelijk verzocht de afzender daarvan op de hoogte te brengen en vervolgens het originele bericht te vernietigen. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 20241.2 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230418_rondetafelsessie_20_april_geredigeerd.pdf
1 Van: @rvo.nl> Verzonden: dinsdag 18 april 2023 15:22 Aan: ) Onderwerp: Ronde tafelsessie 20 april en aanvullende documenten Bijlagen: Notulen 12e Bijeenkomst Gebiedsproces Schoonebeek - 4 april 2023 def.pdf; Notulen 11e Bijeenkomst Gebiedsproces Schoonebeek - 6 maart 2023.pdf; Kamerbrief Schoonebeek Overzicht varianten productiewaterverwerking.pdf; Geannoteerde agenda 20 april.pdf; Toezeggingen NAM_Gebiedsproces Schoonebeek_final_(17-04-2023).pdf Beste deelnemer, Donderdag 20 april is de volgende ronde tafelsessie in ’t Aole Gemientehoes in Schoonebeek. De sessie zal beginnen om 19.30 uur. Bijgaand vindt u de notulen van de sessie van 6 maart en 4 april, de kamerbief Overzicht varianten productiewaterverwerking Schoonebeek, de geannoteerde agenda voor 20 april en het document met toezeggingen van NAM (afsprakenkader). Graag hoor ik middels een reply op deze mail of u donderdag 20 april aanwezig bent. Met hartelijke groet, Communicatieadviseur …………………………………………………………………………………………… Ministerie van Economische Zaken en Klimaat RVO/Bureau Energieprojecten Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag | Postbus 20401 | 2500 EK | Den Haag …………………………………………………………………………………………… E @rvo.nl Afwezig op vrijdag vanaf 12:00  een gedachte voor het milieu - is printen van deze mail echt nodig De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024544.7 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230314_iii-2-a-verslag_db_20230307_concept_passage_geredigeerd.pdf
Extra vergadering van dagelijks bestuur Vergaderdatum 7 maart 2023 Tijdstip 09.00 – 12.30 uur Vergaderlocatie Almelo, bestuurskamer 0.07 Aanwezig S.M.M. Kuks (voorzitter), R.I. Andringa (secretaris), B.H.M. Aarnink, J. van Agteren, D.E.J. Lievers, W. Stegeman en , verslag) Afwezig Nr. Onderwerp, afspraak Actienemer 2. Verslag vergadering 21 februari 2023 Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld. Bestuursondersteuning
26 juni 2024157.79 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230313_afsprakenkader_gebiedsproces_schoonebeek_concept_07_10-03-23_.pdf
CONCEPT_07 1 5 AFSPRAKENKADER – ONTZORGING 10 “GEBIEDSPROCES Productiewaterverwerking Schoonebeek " 15 maart 2023 20 25 CONCEPT_07 2 Afsprakenkader Gebiedsproces Productiewaterverwerking Schoonebeek Versie: Concept_07 Datum : 10 maart 2023 5 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1. Doel en tot stand komen van het Afsprakenkader Deze paragraaf gaat in op het doel en de totstandkoming van het afsprakenkader. Het schetst de aanleiding en achtergrond, de betrokken partijen en partners en het doorlopen proces. Ook wordt duidelijk gemaakt 10 wat de status is en hoe partijen hier mee zullen omgaan. ▪ Bij de oliewinning in Schoonebeek komt productiewater vrij. Dit productiewater wordt geïnjecteerd in lege gasvelden in Twente. De NAM is voornemens de verwerking van het productiewater te verplaatsen naar de omgeving van Schoonebeek. Doel van dit Afsprakenkader is om voorafgaand aan de 15 verplaatsing van de productiewaterverwerking naar de omgeving van Schoonebeek, eerst tussen de NAM en een brede vertegenwoordiging van lokale en regionale belanghebbenden aanvullende afspraken te maken, die tegemoetkomen aan de zorgen en wensen vanuit de omgeving. ▪ De brede vertegenwoordiging van belanghebbenden bestaat uit: dorpsbelangen Schoonebeek, Industriekring Schoonebeek, Natuurvereniging Stroomdal, LTO-afdeling Schoonebeek, een aantal 20 individuele inwoners uit Schoonebeek en omliggende buurtschappen. ▪ De gemeente Emmen, gemeente Coevorden, provincie Drenthe en waterschap Vechtstromen hebben de rol van toehoorder in het proces van het uitwerken van dit Afsprakenkader. ▪ Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft het initiatief genomen tot het gebiedsproces waarin (naast het Ontzorgspoor waar dit Afsprakenkader het eerste product is) ook het 25 Vergunningenspoor en het Bijdragenspoor hun plek hebben. ▪ De brede vertegenwoordiging van belanghebbenden aan de Ontzorgingstafel die deel uitmaken van het Gebiedsproces Schoonebeek hebben aangegeven dat zij met hun deelname niet bedoelen de herstart van oliewinning en productiewaterverwerking goed te keuren. ▪ Dit afsprakenkader staat los van de formele (bestuursrechtelijke) stappen die de NAM dient te zetten 30 om haar voornemen vergund te krijgen. De deelnemende bewoners zijn representanten van de omgeving en geen formele vertegenwoordiging van de omwonenden. Het bepaalde in dit afsprakenkader laat onverlet dat inwoners, bedrijven, organisaties uit Schoonebeek e.o., zich overeenkomstig hun wettelijke mogelijkheden en rechten, het recht op bezwaar kunnen en mogen uitoefenen tegen de realisatie van de plannen van de NAM betreffende herstart oliewinning en 35 verwerking productiewater, bijvoorbeeld door: - een zienswijze in te dienen op het ontwerp van de omgevingsvergunning of anderszins contact te zoeken met de betrokkenen van de gemeente Emmen-Coevorden (ambtenaren, wethouders, raadsleden, etc.) over de vergunningsaanvraag van NAM; - rechtsmaatregelen te treffen tegen evt. vergunningen die aan de NAM wordt verleend; 40 - anderszins te ageren tegen (de realisatie van) start oliewinning en verwerking productiewater. CONCEPT_07 3 ▪ Het Afsprakenkader is ook van toepassing op eventuele tussenfasen van het project, alvorens de definitieve variant voor de verwerking van het productiewater wordt uitgevoerd. ▪ Kernwoorden in het gebiedsproces en de opvolging daarvan zijn: duidelijkheid (voor één uitleg vatbaar), een transparant proces, open communicatie en waarborging van de gemaakte afspraken. ▪ Gestart onder regie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en vanaf december 2022 5 voorgezet door een onafhankelijk voorzitter, zijn een aantal bijeenkomsten georganiseerd onder de noemer Ontzorgtafel Productiewaterverwerking Schoonebeek. Daarbij hebben de betrokken instanties en personen van gedachten gewisseld over de vragen en zorgen die er leven en zijn presentaties gegeven door experts met betrekking tot een aantal specifieke onderwerpen, zoals handhaving, waterverwerking, schade en monitoring. Deze onderwerpen komen daarom terug in dit Afsprakenkader. 10 ▪ Het Afsprakenkader is een zogenaamd ‘levend document’; wat inhoudt dat op basis van voortschrijdend inzicht het Afsprakenkader kan worden aangepast en het document als zodanig – met instemming van de voorzitter van de Ontzorgingstafel, Stichting (in oprichting) en NAM - kan veranderen. Gedane toezeggingen en afspraken kunnen alleen worden gewijzigd met unanieme instemming van deze deelnemende partijen aan het Afsprakenkader. 15 ▪ De NAM danwel diens rechtsopvolger verplicht zich bij een eventuele verkoop van het Schoonebeek olieveld de verplichtingen uit dit Afsprakenkader integraal over te dragen naar de verkrijger. ▪ NAM gaat in samenspraak met het ministerie van EZK na op welke onderdelen de gemaakte afspraken in het Afsprakenkader Schoonebeek onderdeel kunnen worden van de benodigde vergunningen en besluiten. 20 ▪ Parallel aan het Afsprakenkader Ontzorging wordt een Bijdragenspoor opgesteld onder regie van de decentrale overheden. Met dit Bijdragenspoor wordt een positieve bijdrage geleverd aan de publieke ontwikkelingen in Schoonebeek en omgeving, in het geval de oliewinning weer opgestart kan worden. ▪ De onafhankelijk voorzitter van het Ontzorgingsspoor zal zich adviserend opstellen richting de regie- voerders van het Bijdragenspoor. 25 ▪ Door de deelnemers van de Ontzorgingtafel - en onderschreven door de NAM - wordt aangegeven dat het essentiëel is dat een significant deel van de bijdrage zichtbaar landt in de directe omgeving van Schoonebeek ten behoeve van haar inwoners. De Stichting i.o. dan wel de Ontzorgingstafel wenst betrokken te worden.bij de uitwerking tot een uitvoeringssplan waarin zowel de governance-structuur als de beoogde projectthema’s worden vastgelegd. Op een zodanige wijze dat invulling kan worden 30 gegeven aan blijvende betrokkenheid van de bewoners van Schoonebeek en omliggende buurtschappen. 35 CONCEPT_07 4 2. Wettelijke afspraken – via de vergunningen - en de ELEMENT NL-gedragscode Deze paragraaf gaat in op wettelijke afspraken en vergunningen die nodig en relevant zijn en welke bevoegde gezagen daarbij betrokken zijn. ▪ Bij het aanvragen van een omgevingsvergunning door de NAM voor waterverwerking worden diverse 5 onderdelen beschreven. Het betreft hier de milieuaspecten van de bovengrondse inrichting zoals geluid, emissies, energie, licht en maatregelen ter voorkoming van verontreinigingen. Naast deze bovengrondse milieueffecten worden in de aanvraag ook extra gegevens opgenomen in het geval van injectie in de diepe ondergrond. Naast gegevens over de bovengrond en ondergrond wordt in de aanvraag van de omgevingsvergunning ook beschreven hoe een mogelijke injectieput wordt geboord. 10 Deze informatie wordt ingediend bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. EZK zal de aanvraag voor advies uitzetten bij het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) en betrokken decentrale overheden. Op basis van de ontvangen adviezen van al deze partijen stelt EZK een ontwerp-vergunning op die voor iedereen ter inzage wordt gelegd voor het geven van zienswijzen. Met behulp van deze zienswijzen kan EZK besluiten om de ontwerpvergunning op onderdelen aan te passen zodat daarna de 15 definitieve omgevingsvergunning verleend kan worden. Hierop kunnen belanghebbenden bezwaar indienen. ▪ Het SodM is als onafhankelijk toezichthouder op de delfstoffen- en energiewinning in Nederland, belast met het toezicht en handhaving op activiteiten van de NAM die betrekking hebben op de oliewinning rond Schoonebeek en daarbij behorende waterverwerking. 20 ▪ Naast monitoring en inspecties van de putten, locaties en leidingen worden ook continue en of periodieke metingen in de wijdere omgeving verricht met betrekking tot bodemdaling en bodemtrillingen. Om de bodemdaling in kaart te brengen worden metingen verricht volgens het geactualiseerde meetplan van de NAM – als onderdeel van het Winningsplan - dat jaarlijks gecontroleerd wordt door het SodM. De resultaten van deze metingen worden aan SodM gerapporteerd en tevens via SodM 25 gepubliceerd op de website www.nlog.nl. Voor het meten van bodemtrillingen wordt gebruik gemaakt van een bestaand seismisch meetnetwerk van het KNMI. Het KNMI heeft verspreid in de regio diverse seismische meetstations staan die 24 uur per dag trillingen in de aardkorst meten. Op de website van het KNMI is alle informatie over deze meetstations te vinden. Meetresultaten worden direct getoond op de website van het KNMI (KNMI - Live seismogrammen). 30 ▪ De NAM zal de projectuitvoering minimaal conform de ELEMENT NL-gedragscode Kleine Velden uitvoeren. De NAM heeft op 7 september 2017 mede de “Gedragscode – gaswinning kleine velden” getekend. https://www.elementnl.nl/actueel/gasproducenten-presenteren-gezamenlijke-afspraken- gedragscode-gaswinning-kleine-velden. De gedragscode is opgesteld in nauw overleg met betrokkenen bij mijnbouwactiviteiten en geeft algemene richtlijnen voor het zorgvuldig betrekken van de omgeving bij 35 olie en gasprojecten uit kleine velden op land. De sector geeft met deze gedragscode invulling aan de wens als betrokken, betrouwbare en benaderbare speler aanwezig te zijn in de omgeving. Dat willen ze onder andere bereiken door zoveel als mogelijk in samenspraak met de direct belanghebbenden hun projecten vorm te geven. http://www.nlog.nl/ https://www.knmi.nl/nederland-nu/seismologie/stations/live-seismogrammen https://www.nogepa.nl/wp-content/uploads/2019/01/NOGEPA_Gedragscode_boekje2-1.pdf https://www.elementnl.nl/actueel/gasproducenten-presenteren-gezamenlijke-afspraken-gedragscode-gaswinning-kleine-velden https://www.elementnl.nl/actueel/gasproducenten-presenteren-gezamenlijke-afspraken-gedragscode-gaswinning-kleine-velden CONCEPT_07 5 ▪ In juli 2020 is de Commissie Mijnbouwschade ingesteld. Deze Commissie Mijnbouwschade behandelt meldingen van schade aan woningen en gebouwen als gevolg van bodembeweging door aanleg of exploitatie van een mijnbouwwerk ten behoeve van olie- en gaswinning uit of olie- en gasopslag in een klein veld https://www.commissiemijnbouwschade.nl/ . De Commissie Mijnbouwschade is een onafhankelijk instituut onder de vlag van het ministerie van EZK. De eventueel uit te keren 5 schadevergoedingen komen voor rekening van de uitvoerende partij, in dit geval de NAM. ▪ Op verzoek van de Ontzorgingstafel is de NAM bereid op haar kosten de mogelijkheid in te voeren om in het geval van schadeherstel gebruik te maken van de zogenaamde ‘Limburgse methode’ . Hierbij worden schades als gevolg van aardtrillingen door mijnbouwactiviteiten aan woningen en gebouwen direct gerepareerd door een – nog aan te stellen - uitvoeringsdienst. 10 https://www.commissiemijnbouwschade.nl/ CONCEPT_07 6 AANVULLENDE AFSPRAKEN Aan de Ontzorgingstafel komt een aantal thema’s naar voren waarover partijen het wenselijk vinden om nadere afspraken te maken. Deze afspraken zullen per thema worden uitgewerkt. Volgorde en thema-keuze zijn nog nader te bespreken en vast te stellen. 5 3. Onafhankelijke Stichting ▪ In dit Afsprakenkader wordt vooralsnog de term stichting gebruikt. De wenselijke juridische vorm van dit orgaan zal nog nader worden verkend. 10 ▪ Indien de oliewinning wordt hervat, wordt een onafhankelijke Stichting opgericht. ▪ Tot aan de oprichting van de stichting wordt de Ontzorgingstafel in stand gehouden. ▪ De stichting vormt een afspiegeling van deelnemende partijen en organisaties aan de Ontzorgingstafel in het Gebiedsproces Schoonebeek. ▪ De stichting heeft als doelen: 15 o Opkomen voor de belangen van de bewoners van Schoonebeek en omliggende buurtschappen in relatie tot de oliewinning en de daarbij horende waterverwerking. o Fungeren als klankbordgroep ten tijde van de voorbereidende projectuitvoering, als tijdens de olieproductie en de daarbij horende waterverwerking, richting de betrokken overheden en de NAM. o Toezien op de naleving van het Afsprakenkader. 20 ▪ Half-jaarlijks vindt een evaluatie van het Afsprakenkader plaats tussen de NAM (initiatiefnemer), Stichting, gemeenten Emmen en Coevorden; eventueel aangevuld met andere overheden. ▪ Aanvullend onderzoek / ondersteuning expertise: o Als blijkt dat aanvullend onderzoek en/of expertise nodig en of gewenst is, voor een effectieve dialoog tussen de Stichting en NAM, dan zal de NAM naar redelijkheid en billikheid daarvoor budget 25 ter beschikking stellen binnen de daartoe te maken nadere afspraken. o In samenspraak tussen de partijen worden erkende instituten en/of experts geselecteerd. o Onderzoeken worden transparant uitgevoerd: belanghebbenden worden bij de opzet en de uitvoering van het onderzoek betrokken en tussentijds geïnformeerd. Ook worden de eventuele vervolgstappen gezamenlijk afgestemd. 30 o Er is een mogelijkheid om verificaties te laten uitvoeren door een extern expert; bijvoorbeeld in relatie tot integriteitsonderzoeken aan installaties en pijpleidingen. ▪ De stichting zal werken conform een nog nader op te stellen statuut; hierin zal o.a. het aantal bestuursleden en de vertegenwoordigde belanghebbende organisaties worden vastgelegd, de bevoegdheden, overlegstructuren, etc. 35 ▪ De stichting wordt voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter. CONCEPT_07 7 ▪ Om de Stichting ‘positie te geven’, zullen middelen (facilitair, financieel, etc.) door de gemeenten Emmen en Coevorden 1) beschikbaar worden gesteld, onder andere om de stichting op te richten, in stand te houden, voor communicatie-uitingen en externe onderzoeken. 1) Toegezegd door betrokken wethouders; dient nog geformaliseerd te worden middels collegebesluiten. 5 4. Monitoring ▪ Ten behoeve van het onderwerp Monitoring wordt tussen de NAM en de Stichting i.o., dan wel de Ontzorgingstafel een ‘Monitoring en Evaluatieprogramma’ opgesteld, dat met de achterban van de Stichting i.o. danwel de Ontzorgingstafel wordt afgestemd. 10 ▪ Deelnemers aan de Ontzorgingstafel hebben, als er bij de waterverwerking geïnjecteerd wordt, aangegeven dat zij inzicht moeten hebben in de onderstaande (mogelijke) effecten en meetgegevens. Hierbij speelt dat uit het vergunningenproces ook nieuwe – nu nog niet bekende - aanvullende monitoringseisen kunnen worden gesteld; deze zullen uiteraard worden meegenomen. o Monitoringsparameters als opgenomen in Waterinjectie Management Plan (WMP) en het 15 vergunningsplichtige Jaarrapport Waterinjectie: ▪ Samenstelling van het injectiewater (bemonsteringrapportages) ▪ Volumes injecties ▪ Druk-ontwikkelingen in de diepe ondergrond in het gasveld. ▪ Reguliere integriteits-monitoring van de injectie-putten; o.a. 20 o Wanddiktemetingen o De beweging van de bodem volgens het meetplan. o De beweging van de gebouwen en bouwwerken. o De eventuele schade aan gebouwen ten gevolge van oliewinning/(water)injectie/gaswinning in het gebied. 25 o Extra verzoek: status van afgesloten putten en cementkwaliteit in het huidige oliewingebied ▪ Als er bij de waterverwerking geïnjecteerd wordt, worden monitoringsaspecten zoveel als mogelijk door NAM opgenomen in het Waterinjectie Management Plan. Dit stelt de toezichthouder in staat om toe te zien op de afspraken in het plan. Ook wordt dan het Jaarrapport Waterinjectie als 30 vergunningsverplichting via het ministerie van EZK voorgelegd aan de toezichthouder SodM. ▪ Jaarlijks inzicht in de uitkomsten van de peilbuizenbemonstering – uitgevoerd in opdracht van de NAM - rondom de NAM-locaties om eventuele effecten het grond- en oppervlaktewater te kunnen volgen. 35 CONCEPT_07 8 4.1. Bodemdaling - monitoring ▪ Als er bij de waterverwerking geïnjecteerd wordt, wordt monitoring van bodembeweging in het surveillance activiteitenplan van het Waterinjectie Management Plan opgenomen. ▪ Voor de gas- en oliewinning in het gebied wordt de bodembeweging gemonitord zoals beschreven in het 5 meetplan, dat jaarlijks geactualiseerd wordt door de NAM en daarmee SodM in staat te stellen dit te beoordelen. Volgens het actuele meetplan Zuidoost Drenthe wordt de bodembeweging gemonitord met behulp van de InSAR techniek (satelliet-metingen) en eens per 5 jaar gerapporteerd. Op verzoek van de Ontzorgingstafel wordt deze frequentie verhoogd en zal er jaarlijks een rapportage opgesteld worden. Na een periode van vijf jaar zal de gewenste danwel benodigde frequentie worden geëvalueerd. 10 4.2. Aardbevingen - monitoring ▪ Het huidige monitoringsnetwerk in Zuidoost-Drenthe en Twente bestaat uit geofoons en versnellingsmeters. Direct boven het Schoonebeek Zechstein-veld staat een versnellingsmeter. Aan de 15 oostelijke grens van het veld is een boorgatstation gerealiseerd waar, op verschillende dieptes, trillingen worden gemeten door geofoons. In de wijdere omgeving zijn meerdere boorgatstations en versnellingsmeters geplaatst die ervoor zorgen dat de minimumgrens voor het lokaliseren van aardbevingen tussen de Magnitude 0,5 en 1,0 is. Dit is beneden de minimum vereiste gevoeligheid van Magnitude 1,5. 20 ▪ NAM zal in het geval van een aardbeving met betrekking tot het voortzetten van de oliewinning handelen conform het Seismisch Risico Beheersplan Schoonebeek, welke wordt afgestemd met SodM. ▪ Als er bij de waterverwerking geïnjecteerd wordt, zal de NAM in het Seismisch Risico Beheersplan Schoonebeek opnemen dat bij een aardbeving met een magnitude van groter dan 3,0 op de schaal van Richter de waterinjectie wordt beëindigd in het betreffende veld. 25 4.3. Gebouwopnamen – monitoring ▪ Gebouwopnamen zijn ook onderdeel van de afspraken. In het verleden werd dit gezien als een mogelijkheid om de schade door aardbevingen duidelijk vast te stellen. Deze functie is met name door 30 het gebruik van de versnellingsmeters minder noodzakelijk geworden, zoals ook door de Technische Commissie Bodembeweging (Tcbb) wordt geadviseerd. Als er bij de waterverwerking injectie plaats zal vinden, zullen de gebouwopnamen toch gedaan worden voor een select aantal nog nader te bepalen panden (bijvoorbeeld monumentale panden). De lijst met te onderzoeken panden wordt in overleg met de deelnemers aan de Ontzorgingstafel samengesteld, eventueel in samenspraak met een nog nader te 35 bepalen onafhankelijk bedrijf; ruim voorafgaand voor aanvang van de productiewaterverwerking in Schoonebeek. 40 CONCEPT_07 9 5. Mens en Milieu, Flora en Fauna ▪ Vanuit de Ontzorgingstafel is de wens geuit om specifiek aandacht te geven aan de aspecten mens en milieu, flora en fauna bij het uitvoering van het project en operationele fase daarna. Vaak blijven deze – ook sociale - aspecten onderbelicht bij de uitvoering van (industriële) projecten en komen deze ook niet direct terug in vergunningsvoorwaarden. Om deze aspecten wel een serieuze plek te geven in het 5 gebiedsproces Schoonebeek, zal een gezamenlijke werkgroep worden opgericht om een activiteiten- en uitvoeringsplan rondom deze onderwerpen op te stellen. Voorbeelden van onderwerpen zijn: mogelijkheden voor ecologische inrichting en beheer rondom NAM-locaties en installaties, reguliere monitoring van flora en fauna soorten als ook de ervaren beleving van de doorgevoerde ecologische inpassingen. 10 ▪ In het kader van zoetwaterbeheer en droogte-management wordt een voorverkenning uitgevoerd door NAM met externe experts, met als doel de ‘blauwe voetafdruk’van het watergebruik door de NAM te compenseren. 15 6. Voorkomen van overlast ▪ Effecten van oliewinning en productiewaterverwerking en hierbij behorende mitigerende maatregelen - naast eerdergenoemde onderwerpen als aardbevingen en bodemdaling - worden beschreven in de MER Beoordelingsnotitie (ook wel aanmeldnotitie), welke onderdeel uitmaakt van de vergunningsprocedures. 20 ▪ Tijdens de werkzaamheden door de NAM en hun aannemers worden er in overleg met de omgeving vooraf overlast beperkende maatregelen afgesproken. Hier gaat het dan vaak om de rijroutes van het vrachtverkeer, licht en geluidsoverlast. 25 7. Communicatie en Overleg ▪ De Stichting – of een werkgroep-vorm hieruit - zal ook fungeren als klankbordgroep in relatie tot de oliewinningsactiviteiten. ▪ De Stichting heeft regulier overleg met de gemeenten. ▪ NAM houdt de Stichting op de hoogte van de laatste en juiste informatie; bijvoorbeeld: 30 o Als er veranderingen in de voortgang of uitvoering optreden dan wordt dit actief gecommuniceerd met de Klankbordgroep. o Regulier communiceren over de meetresultaten. o In het geval van onregelmatigheden of calamiteiten wordt de Stichting direct ingelicht. o “Een seintje krijgen wanneer er nieuwe SodM publicaties zijn”; (daarnaast kan men zich 35 abonneren op https://www.sodm.nl/abonneren/abonnementen?context=inschrijven-nieuws) ▪ Voor vragen of het delen van zorgen kan men tijdens kantooruren naar het NAM kantoor De Boô - gelegen aan Burgemeester Osselaan 12 te Schoonebeek. ▪ Er komt vanuit de NAM een hotline voor klachten, melding van incidenten en/of onregelmatigheden. Daarnaast kunnen klachten te allen tijde (ook buiten kantooruren) bij NAM worden gemeld via de 40 website www.nam.nl; danwel telefonisch via de NAM-meldkamer: 0592- 369111. https://www.sodm.nl/abonneren/abonnementen?context=inschrijven-nieuws CONCEPT_07 10 ▪ Meldingen en klachten kunnen ook worden ingediend bij het SodM via info@sodm.nl. ▪ NAM maakt gebruik van de Omgevingsapp waarin ook de omgeving Schoonebeek is opgenomen. Gebiedsbrede communicatie tijdens zowel de project- als de uitvoeringsfase zal plaatsen via deze Omgevingsapp. De app “NAM Omgevingsapp” is te downloaden voor iOS en android. ▪ In afstemming en nauwe samenwerking met de Stichting wordt een Communicatieprotocol opgesteld 5 door NAM; belangrijkste onderwerpen/afspraken in dit protocol omvatten in ieder geval: o Voor uitvoering van het project wordt een publieks-informatieboekje en/of website opgesteld over de oliewinning en de daarbij behorende waterverwerking. Bij de opstelling wordt een vertegenwoordiging van de belanghebbenden betrokken. o Welke (meet)gegevens omtrent de oliewinning en waterverwerking worden hoe en wanneer 10 gedeeld met belanghebbenden. o Wijze van evaluatie van (meet)gegevens; door wie / hoe frequent / wat te doen bij onduidelijkheden / afwijkingen? mailto:info@sodm.nl CONCEPT_07 11 Dit afsprakenkader is tot stand gekomen met medewerking van: Dorpsbelangen Schoonebeek, Industriekring Schoonebeek, Natuurvereniging Stroomdal, LTO afdeling Schoonebeek, een aantal individuele inwoners uit Schoonebeek en omliggende buurtschappen, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en NAM bv, onder leiding van de onafhankelijk voorzitter. 5 Getekend op ................................... te .................................... Dhr. B.J. Bouwmeester * Voorzitter Gebiedsproces Schoonebeek Dhr. J. Atema Directeur NAM bv De Staat der Nederlanden ** vertegenwoordigd door de staatssecretaris Mijnbouw van Economische Zaken en Klimaat, Dr. J.A. Vijlbrief Vanuit een toehorende rol door de decentrale overheden: gemeente Emmen, gemeente Coevorden en Provincie Drenthe bij de totstandkoming van het Afsprakenkader, spreken genoemde organisaties hun 10 waardering uit voor het Ontzorgingsspoor in het Gebiedsproces Schoonebeek en de daaruit voortgekomen afspraken. Dhr. R van der Weide Wethouder gemeente Emmen Dhr. J. Huizing Wethouder gemeente Coevorden Dhr. T. Stelpstra Gedeputeerde Provincie Drenthe * Tekent voor alle niet-overheid gerelateerde deelnemers voor instemming van het ‘levend document“ ’Afsprakenkader – Ontzorging” als onderdeel van het Gebiedssproces Schoonebeek. 15 ** De Staat der Nederlanden (“Staat”) is (in juridische zin) geen partij bij dit afsprakenkader. Uit het afsprakenkader vloeien geen rechten en verplichtingen voor de Staat voort. Dit afsprakenkader wordt door de Staat, vertegenwoordigd door de staatssecretaris Mijnbouw van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, uitsluitend ondertekend als blijk van waardering van het proces en van de daaruit tussen de partijen bij dit afsprakenkader voortgekomen afspraken. 20
26 juni 2024303.29 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220125_i-3-ab_brief_oliewinning_nam_db_20220125_geredigeerd.pdf
Pagina 2 | 2 Op 12 januari 2022 heeft de NAM formeel te kennen gegeven, versneld in te zetten op een alternatief voor waterinjectie in Noordoost Twente. De NAM spreekt daarbij haar voorkeur uit voor waterinjectie in en direct rond Schoonebeek. Over haar voornemen hiertoe hebben we u reeds in juni 2020 per memo geïnformeerd (kenmerk B2020/3385). Oliewinning tijdelijk stopgezet Tussen september en eind november 2021 heeft de oliewinning in Schoonebeek stilgelegen vanwege groot onderhoud. Gedurende die periode is er ook geen productiewater vrijgekomen. Vanaf eind november is de oliewinning geleidelijk weer opgestart. Eind december heeft de NAM het besluit genomen om de olieproductie opnieuw tijdelijk stil te leggen. Aanleiding hiervoor is een geringe overschrijding van de vergunningswaarden voor tolueen. Betrokkenheid Waterschap Vechtstromen Sinds de wijziging van de Mijnbouwwet in 2017 zijn waterschappen, evenals provincies en gemeenten, wettelijk adviespartner van de minister van EZK voor mijnbouwactiviteiten. Via dit formele spoor worden de regionale, lokale en locatiespecifieke belangen bij de besluitvorming betrokken. In onze advisering richten wij ons met name op de invloed van de beoogde mijnbouwactiviteiten op: • de oppervlaktewaterkwaliteit; • effecten op kleine grondwateronttrekkingen waarvoor het waterschap bevoegd gezag is; • stabiliteit van waterkeringen in relatie tot eventuele seismische risico's; • de relatie tussen bodemdaling en peilbeheer in de oppervlaktewateren; • de relatie tussen bodemdaling en bodemtrilling tot infrastructurele werken • de relatie met voorgenomen plannen van het waterschap. Op 9 april 2021 heeft het ministerie van Economische Zaken ons schriftelijk geïnformeerd over het proces rond de herevaluatie van de waterinjecties en daarbij tevens bevestigd dat wij in de gelegenheid worden gesteld om advies over de eindrapportage uit te brengen. Naast dit formele adviesspoor maken wij onderdeel uit van een informeel ambtelijk netwerk met gemeenten, provincies, Staatstoezicht op de Mijnen en het Ministerie van EZK. De lijnen zijn kort. Op ambtelijk niveau stellen wij ons regelmatig op de hoogte van de meest recente actuele ontwikkelingen bij de NAM in dit dossier. Tot slot Naast de ontwikkelingen rond de oliewinning in Schoonebeek spelen op dit moment ook een aantal interne ontwikkelingen bij de NAM die betrekking hebben op de bedrijfsstructuur. Hierover bent u op 24 november 2021 geïnformeerd door middel van de beantwoording van de schriftelijke vragen van mevrouw Seijger en de heer Arkink (2021-04). Tip: naast de berichtgeving in de media kunt u de actuele ontwikkelingen rond de olie- en gaswinning in ons beheergebied volgen via de NAM omgevingsapp (beschikbaar voor Android en Apple). Met vriendelijke groet, het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen, drs. B.H.M. Aarnink, plaatsvervangend voorzitter drs. R.I. Andringa, secretaris-directeur
26 juni 2024176.12 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200707_v-1-c-brief_juni_2020_st-stop_afvalwater_twente_geredigeerd.pdf
26 juni 2024453.4 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221005_bijlage_q_a_update_geredigeerd.pdf
1 Van: @rvo.nl> Verzonden: woensdag 5 oktober 2022 10:00 Onderwerp: Bijlage Q&A Update Schoonebeek Bijlagen: Update QA Schoonebeek productiewaterverwerking 30-09-2022.pdf Goedemorgen, De bijlage met de naam QA Update Schoonebeek in de mail van vrijdag 30 september bleek een kopie van de agenda voor morgen te zijn. Bijgaand de daadwerkelijke update van de Q&A. Met hartelijke groet, Communicatieadviseur …………………………………………………………………………………………… Ministerie van Economische Zaken en Klimaat RVO/Bureau Energieprojecten Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag | Postbus 20401 | 2500 EK | Den Haag …………………………………………………………………………………………… De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024491.69 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200514_bo_15_mei_2020_schbk_fase_2_002_geredigeerd.pdf
Overzicht waterinjectie fase 2 locaties & leidingen
26 juni 20241.31 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220627_reactie_op_concept_pva_mkba_wvs_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 2 -Per e-mail- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat t.a.v. Postbus 20401 2500 EK DEN HAAG Geachte Afgelopen dinsdag (21 juni 2022) gaf tijdens het ‘Ambtelijk overleg Schoonebeek productiewater verwerking’ een toelichting op het concept Plan van Aanpak (PvA) MKBA Schoonebeek dat op verzoek van uw ministerie wordt opgesteld. Daarbij werd aangegeven dat wij tot dinsdag 28 juni in de gelegenheid worden gesteld om te reageren op het concept PvA, d.w.z. op de powerpointpresentatie die u ons op woensdag 22 juni heeft toegestuurd. Gezien de korte reactietermijn is het afgeven van een bestuurlijke reactie niet mogelijk. Ik interpreteer uw verzoek dan ook als een verzoek om een ambtelijke reactie. Op 18 mei j.l. heeft u de decentrale overheden (provincie Drenthe, gemeenten Coevorden en Emmen, Waterschap Vechtstromen) uw conceptprojectplan ter informatie toegestuurd. Op dat moment heeft u ons in de gelegenheid gesteld om vragen of opmerkingen aan u door te geven. Op 24 mei heeft ( van de gemeenten Coevorden en Emmen) u een aantal vragen en opmerkingen meegegeven, welke ik onderschrijf. In uw mail van 3 juni 2022 geeft u aan dat u deze vragen en opmerkingen hebt meegegeven aan TNO en dat zij deze waar mogelijk betrekken in het onderzoek. Daarbij maakt u een voorbehoud waar het gaat om het tijdpad. Uit uw powerpointpresentatie kan ik helaas onvoldoende opmaken welke van de vragen en opmerkingen uit de mail van daadwerkelijk een plek hebben gekregen in het PvA. Kunt u dat alsnog aangeven? postadres Postbus 5006 7600 GA Almelo bezoekadres Kooikersweg 1 Almelo t 088 220 33 33 e info@vechtstromen.nl www.vechtstromen.nl contactpersoon uw kenmerk datum - 27 juni 2022 doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n) 0031 (0)88 - - Onderwerp Reactie op concept PvA MKBA oliewinning Schoonebeek Pagina 2 | 2 MKBA’s zijn voor ons waterschap geen dagelijkse kost. Omdat ik uit uw verzoek niet kan opmaken welke concrete vraag u in deze voor ons -als regionaal waterbeheerder- heeft ben ik helaas onvoldoende in staat om inhoudelijk te reageren op uw powerpointpresentatie. Van de gemeenten Coevorden en Emmen en de provincie Drenthe kunt u wel een inhoudelijke reactie tegemoet zien. Als waterbeheerder heb ik daar geen aanvullingen op. Mocht u tijdens het verdere proces rond deze MKBA op zeker moment behoefte hebben aan een bestuurlijke reactie van Waterschap Vechtstromen, bijvoorbeeld op uw conceptrapportage, dan is dat uiteraard mogelijk. Voor een goede bestuurlijke procesgang is het zinvol om rekening te houden met een reactietermijn van ten minste drie weken. Een concrete vraag van u aan ons -vanuit onze rol als regionaal waterbeheerder- biedt ons de mogelijkheid om heel gericht te reageren. Ik wens u veel succes met het uitvoeren van uw onderzoek en zie het resultaat met belangstelling tegemoet. Met vriendelijke groet, , watersysteem en -keten
26 juni 2024134.78 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230412_re_agenda_ambtelijk_overleg_11_april_en_verslag_geredigeerd.pdf
2 verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024877.65 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...97...177