Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20220413_fw_brief_aan_raad_coevorden_ontwikkelingen_nam_injectie_geredigeerd.pdf
1 Van: @coevorden.nl> Verzonden: woensdag 13 april 2022 14:06 Aan: CC: Onderwerp: FW: Brief aan raad Coevorden Ontwikkelingen waterinjectie NAM Bijlagen: 20220413 Brief raad Ontwikkelingen waterinjectie NAM.pdf Geachte / beste collega’s Bijgaande brief zat bij ons al in iBabs sinds vanochtend half 11 (waar ook de pers op zich bij kan) -dit is vrees ik misgelopen net door de overdracht van verantwoordelijkheden en dat ik pas sinds dinsdag dit dossier waarneem- maar er komt nu een slotje op, dan kan men nog niet bij de inhoud – morgen gaat dit eraf. De volgende keer zullen we dezelfde planning t.a.v. het embargo aanhouden. Met vriendelijke groet, Team Omgevingsontwikkeling T: 06- Werkdagen Van: @coevorden.nl> Verzonden: woensdag 13 april 2022 12:37 Aan: @coevorden.nl> Onderwerp: FW: Brief raad Ontwikkelingen waterinjectie NAM Met vriendelijke groeten, Gemeente Coevorden 0524 065 www.coevorden.nl Van: @coevorden.nl> Verzonden: woensdag 13 april 2022 10:48 Aan: Griffie Mailbox <Griffie@coevorden.nl>; @coevorden.nl> CC: @coevorden.nl>; @coevorden.nl>; @coevorden.nl>; @coevorden.nl>; @coevorden.nl> Onderwerp: Brief raad Ontwikkelingen waterinjectie NAM @ griffie > zie bijlage, hard-copy in postvak @ voor toevoegen aan de zaak in het MP
26 juni 2024600.18 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230131_reflectie_op_gebiedsproces_schoonebeek_31_01_2023_geredigeerd.pdf
> Retouradres Postbus 20401 2500 EK Den Haag College van Burgemeester en Wethouders gemeente Emmen College van Burgemeester en Wethouders gemeente Coevorden Gedeputeerde Staten Provincie Drenthe Dagelijks Bestuur Waterschap Vechtstromen Datum 31 januari 2023 Betreft Reflectie op gebiedsproces Schoonebeek Pagina 1 van 2 Programma DG Groningen en Ondergrond Directie Transitie Diepe Ondergrond Bezoekadres Bezuidenhoutseweg 73 2594 AC Den Haag Postadres Postbus 20401 2500 EK Den Haag Overheidsidentificatienr 00000001003214369000 T 070 379 8911 (algemeen) F 070 378 6100 (algemeen) www.rijksoverheid.nl/ezk Behandeld door T 070 379 @minezk.nl Ons kenmerk PDGGO-DTDO / 26195257 Uw kenmerk Bijlage(n) Geachte colleges, gedeputeerde, bestuurders, Gebiedsproces Schoonebeek Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is op verzoek van de regionale bestuurders in juni 2022 een gebiedsproces gestart om omwonenden en decentrale overheden te betrekken bij de verwerking van het productiewater dat bij de oliewinning van de Nederlandse Aardoliemaatschappij (NAM) in Schoonebeek vrijkomt. Dit gebiedsproces kent drie pijlers: ontzorgen, vergunnen en bijdragen. Met deze brief verzoek ik u uw bestuurlijke reflectie te geven op het gebiedsproces in het algemeen en op het ontzorgspoor in het bijzonder. Ontzorgen Sinds deze zomer heeft de ontzorgingstafel negen keer plaatsgevonden en deze zal binnenkort worden afgerond. Vervolgens zal het vergunningenspoor en het bijdragenspoor van start gaan. Parallel aan het hierboven geschetste proces vindt er ook frequent overleg plaats met de decentrale overheden zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau om hen de mogelijkheid te bieden om input te geven en specifieke wensen te adresseren. Binnen het ontzorgspoor staan de bewoners centraal. Er is hier een proces ingericht waarin bewoners eerst zijn geïnformeerd om vervolgens met hen tot nadere afspraken te komen over de zorgen die zij hebben bij de verwerking van het productiewater. Dit afsprakenader wordt onder leiding van een onafhankelijk voorzitter opgesteld en uitgewerkt. Op 8 februari zal er een publieksavond worden georganiseerd waarin het eindconcept van het afsprakenkader centraal staat. Op deze informatieavond bent u uiteraard ook welkom. Informatievoorziening volksvertegenwoordigers en bestuurders van de decentrale overheden Op 25 januari 2023 zijn de volksvertegenwoordigers en bestuurders van de decentrale overheden in de gelegenheid gesteld zich te laten informeren over het gebiedsproces, de plannen van de NAM, de onderliggende onderzoeken ter voorbereiding van het formele vergunningentraject en hoe de NAM haar opties Pagina 2 van 2 Programma DG Groningen en Ondergrond Directie Transitie Diepe Ondergrond Ons kenmerk PDGGO-DTDO / 26195257 gewogen heeft om tot haar voorkeursalternatief te komen. De presentaties van deze avond zullen via uw griffies beschikbaar komen. Daarnaast ook het specifiek onderzoek over waterwerking in Drenthe van de NAM uitgevoerd door RHDHV. Verder is de MKBA Oliewinning Schoonebeek1 publiekelijk beschikbaar samen met een review van Deltares2. Op de website van SodM is informatie te vinden over het toezicht op de verwerking van productiewater3. Reflectie gebiedsproces We staan aan de vooravond van een nieuwe fase van het gebiedsproces, waarin de NAM haar vergunningaanvragen voorbereidt en zal gaan indienen. Daarnaast wordt een afsprakenkader tussen de NAM en bewoners vastgesteld en geborgd. Verder wordt via een bijdragespoor verkend hoe de oliewinning van meerwaarde kan zijn voor de omgeving. Het is en blijft de inzet van de Staatssecretaris Mijnbouw dat, als het komt tot hervatting van de oliewinning, het productiewater op een veilige en verantwoorde manier in de omgeving van Schoonebeek verwerkt wordt. Maar alleen als daaraan voorafgaande een proces met voldoende afstemming met inwoners, decentrale overheden en andere belanghebbenden uit de directe omgeving is doorlopen. Ik hecht er aan om tussentijds van u te vernemen hoe u het ontzorgspoor in Schoonebeek tot nu toe ervaren heeft, alsmede de richting waarin het vervolg van het gebiedsproces zich beweegt. Met deze brief verzoek ik u dan ook uw bestuurlijke reflectie te geven op het gebiedsproces in het algemeen en op het ontzorgspoor in het bijzonder. Daarbij vraag ik uw toestemming om deze reflectie te mogen inbrengen in het bestuurlijk overleg onder leiding van gedeputeerde Tjisse Stelpstra. Met vriendelijke groet, , Directeur Transitie Diepe Ondergrond. 1 CE-Delft (oktober 2022) Maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) oliewinning Schoonebeek. Link: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven regering/detail?id=2022D53274&did= 2022D53274 2 Deltares (28 september 2022) Onafhankelijke review Herevaluatie waterinjectie Twente. Link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2022/12/08/onafhankelijke- review-herevaluatie-waterinjectie-twente 3 SodM Waterinjectie: Injecteren van productiewater. Link: https://www.sodm.nl/onderwerpen/waterinjectie
26 juni 202469 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220201_v-3-verslag_db_20220125_concept_passage_geredigeerd.pdf
Vergadering van dagelijks bestuur Vergaderdatum 25 januari 2022 Tijdstip 09.00 – 10.30 uur Vergaderlocatie Almelo, kamer 3.34 Aanwezig B.H.M. Aarnink (plaatsvervangend voorzitter), R.I. Andringa (secretaris), J. van Agteren, D.E.J. Lievers, W. Stegeman en (bestuurssecretaris, verslag) Afwezig S.M.M. Kuks 3. AB-brief inzake oliewinning Schoonebeek en de daarmee verband houdende productiewaterinjecties De brief wordt besproken. Het DB vraagt enkele aanpassingen: • Verwijzing naar memo aan het AB (juni 2020) weglaten. • Opsomming p2: graag als opsomming weglaten, in plaats daarvan graag de eerdere versie met een meer beknopte formulering gebruiken, en die kort toelichten (waar kijken we dan naar?). • Een korte toevoeging aan de opmerking over tolueen. Het DB geeft portefeuillehouder Nettie Aarnink mandaat om de gevraagde aanpassingen door te voeren en stemt in met verzending van de aangepaste AB-brief naar het AB. Het DB markeert dat het waterschap een wettelijk adviesrecht heeft, daarvan gebruik maakt, en dat er in het beheergebied van het waterschap mogelijk tegenstrijdige belangen zijn; het waterschap gaat dus niet in op (mogelijke) verzoeken om petities te ondertekenen. Bestuursondersteuning
26 juni 2024142.17 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220701_ambtelijk_overeleg_verwerking_proceswater_5_juli_2022_geredigeerd.pdf
1 Van: @minezk.nl> Verzonden: vrijdag 1 juli 2022 16:32 Aan: @shell.com'; @drenthe.nl'; @drenthe.nl'; ; @shell.com'; @shell.com'; @shell.com'; @rhdhv.com'; CC: '; '; Onderwerp: Ambtelijk Overleg verwerking proceswater Schoonebeek dd 5 Juli 2022 Bijlagen: Agendavoorstel Ambtelijk Overleg Verwerking olieproductiewater Schoonebeek 05 juli 2022.docx; Verslag_Ambtelijk_Overleg__Schoonebeek_olieproductiewater_verwerking 210622.docx; Plan van aanpak ontzorgingsspoor v2.docx Beste leden van de werkgroep, Bijgesloten treffen jullie het verslag van ons overleg van 21 juni j.l. aan, daarnaast een agendavoorstel voor de vergadering van 5 juli van 14:00 tot 15:00 uur. Tevens bijgesloten een Plan van Aanpak voor de Ontzorgingslijn uit het Gebiedsproces, Alvast een fijn weekend, Met vriendelijke groet, Van: Ministerie van Economsiche Zaken en Klimaat, Directoraat generaal Groningen & Ondergrond Bezuidenhoutseweg 73, 2594 AC Den Haag E-mail: @minezk.nl , GSM: +316 Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024454.19 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230412_re_aanvang_vergunning_pijler_geredigeerd.pdf
1 Van: @shell.com Verzonden: woensdag 12 april 2023 12:12 Aan: @drenthe.nl; @emmen.nl; @coevorden.nl; @minezk.nl; @shell.com CC: @drenthe.nl @emmen.nl; @coevorden.nl; @minezk.nl; Onderwerp: RE: Aanvang Vergunningen Pijler Bijlagen: 230411 Nieuwsbericht - Start vergunningsaanvragen Schoonebeek.pdf Geachte deelnemers aan het Bestuurlijk Overleg Schoonebeek, 18 maart 2022 hadden we het eerste overleg in de Raadzaal van Emmen onder leiding van Burgemeester Van Oosterhout. Onder regie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is in dit overleg vormgegeven aan een Gebiedsproces Waterverwerking Schoonebeek Oliewinning met drie pijlers: ontzorgen, vergunnen en bijdragen. In uw overleg is sindsdien de eerste pijler ontzorgen gecoordineerd o.a. middels een tiental open informatiesessies en 13 ontzorgingstafels waarmee vorm gegeven is aan de dialoog met Schoonebeek en de omliggende buurtschappen. Luisterend naar de dialoog heeft NAM haar plannen fundamenteel aangepast en toegezegd nieuwe putten te boren, electrisch te boren, kunststof watertransportleidingen aan te leggen en kunststof binnenbuizen in de putten toe te passen, een aanvullende investering van tientallen miljoenen euro. Tevens heeft NAM op terreinen die opgebracht zijn door de deelnemers van de tafel toezeggingen gedaan om zorgen te adresseren of wensen in te vullen. De deelnemers van de ontzorgtafel hebben in overleg van 4 april met de onafhankelijk voorzittter besloten om op 20 april aan te vangen met het vormgeving van de dialoog in de vervolgfase en het operationaliseren van de toezeggingen of te wel met de implementatie. Gezien de voortgang heeft NAM in lijn met de afstemming in het vorige Bestuurlijke overleg de eerste vergunning ingediend in het omgevingsloket online. U hebt verzocht de omgeving pro-actief mee te nemen en te communiceren over de 1e vergunningsaanvraag, bijgevoegde nieuwsbrief zal NAM vanmiddag uit doen gaan. Gespreid over de komende periode zullen ongeveer een tiental aanvragen ingediend worden bij de verschillende bevoegde gezagen. Wij hebben verzocht net zoals bij de pijler ontzorgen de regie te voeren over de pijler vergunnen en de voorgang regelmatig in uw Bestuurlijk Overleg te agenderen. U hebt ons verzocht te investeren in het Gebiedsproces en de dialoog aan te gaan alvorens vergunningen in te dienen. Wij hopen dit terug te mogen zien in besluiten op vergunningaanvragen binnen de reguliere termijn. Met vriendelijke groet,
26 juni 2024404.95 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200921_89106_1-doc_geredigeerd.pdf
Ministerie van Economische Zaken (mijnbouw) T.a.v. Postbus 20401 2500 EK DEN HAAG postadres Postbus 5006 7600 GA Almelo bezoekadres Kooikersweg 1 Almelo t 088-2203333 e info@vechtstromen.nl www.vechtstromen.nl contactpersoon uw kenmerk Datum MER-2010 18 september 2020 doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n) 088-22 Z - 2029256/20089106 - onderwerp mededeling voornemen uitbreiden water injectiecapaciteit regio Schoonebeek (NAM)- zaaknummer MER-2010 Geachte , Op 3 september 2020 verzocht u ons te adviseren betreffende de reikwijdte en het detailniveau van het op te stellen MER voor het NAM project ‘Waterinjectie fase 2 regio Schoonebeek’. Wij hebben dit verzoek ingeboekt onder zaaknummer Z - 2029256. Het waterschap richt zich bij het advies van mijnbouwactiviteiten op een aantal zaken, namelijk de risico’s van bodemtrillingen op onze waterstaatswerken, de risico’s van bodemdaling op het watersysteem en de risico’s op lekkages door aanwezige horizontale en verticale leidingen. Om deze reden adviseren wij om in de MER de volgende risico’s nader uit te werken: • een uitwerking van de risico’s op bodemtrilling; • een uitwerking van de risico’s op bodemdaling; • een uitwerking van de risico’s op lekkages van verticale en horizontale leidingen, inclusief de stoffen die bij zo’n lekkage vrij kunnen komen en de mogelijkheid tot verspreiding van deze stoffen. Mocht u naar aanleiding van deze brief vragen of opmerkingen hebben kunt u contact opnemen met op bovengemeld doorkiesnummer. Een afschrift van dit besluit is verzonden aan: • Provincie Drenthe, t.a.v. , Postbus 122, 9400 AC Assen; • Gemeente Emmen, t.a.v. , Postbus 30.001, 7800 RA Emmen; • Gemeente Coevoerden, t.a.v. , Postbus 2, 7740 AA Coevorden. Pagina 2 | 2 Hoogachtend, het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen, namens deze, , teamleider Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Wat vindt u van onze dienstverlening? Laat het weten via www.vechtstromen.nl/klanttevredenheid
26 juni 2024163.24 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220411_rtv_drenthe_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: maandag 11 april 2022 18:11 Aan: Onderwerp: RTV drenthe Staatssecretaris: 'vergunningen afvalwaterinjectie in Schoonebeek nog dit jaar rond' https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14577140/staatssecretaris-vergunningen-afvalwaterinjectie-in-schoonebeek- nog-dit-jaar-rond #rtvdrenthe
26 juni 2024379.55 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220621_21062022_qa_proceswaterinjectie_schoonebeek_geredigeerd.pdf
Vragen & Antwoorden t.b.v. bijeenkomst van 22 juni over de proceswaterinjectie Schoonebeek Pagina 1 van 7 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Behandeld door ir. T 070 @minezk.nl Datum 21 juni 2022 Kenmerk DGKE-WO / 22198174 Kopie aan Bijlage(n) Proces (en vergunningen) 1. Wat wordt uit het afvalwater gehaald, waar moet dat heen, en wat mag / gaat in de grond (wat is de samenstelling daarvan evenals van de afgescheiden stromen)? Antwoord In het najaar van 2021 is gebleken dat het tolueen gehalte in het water hoger was dan was toegestaan conform de vergunning. NAM heeft filters geïnstalleerd om het tolueengehalte weer binnen de toegestane normen te krijgen. De met behulp van de filters verwijderde tolueen wordt afgevoerd naar een daartoe vergunde verwerker. Het proceswater bestaat uit zout water dat zich van nature in de diepe ondergrond bevindt, gecondenseerde stoom, en mijnbouwhulpstoffen. De mijnbouwhulpstoffen worden toegevoegd om de leidingen tegen corrosie en biologisch aangroei te beschermen. Het water mag conform het landelijk afvalbeheersplan (LAP) worden teruggebracht in een soortgelijk reservoir in de diepe ondergrond. 2. Wat wordt bedoeld met een schonere circulaire oplossing? Antwoord Dat betekent dat het proceswater op locatie wordt teruggebracht in het diep gelegen reservoirgesteenten en dat hierbij zo min mogelijk mijnbouwhulpstoffen worden gebruikt. Mijnbouwhulpstoffen worden aan het proceswater toegevoegd om de leidingen te beschermen tegen corrosie en tegen groei van organismen. 3. Hoe kort/lang zou de overbrugging kunnen/moeten zijn dat wel wordt geïnjecteerd (in Twente dan wel Drenthe) maar nog geen “schone circulaire” oplossing voorhanden is? Antwoord Op dit moment worden door NAM verschillende mogelijkheden voor de verwerking in Drenthe onderzocht. Naar verwachting zal rond het eind van dit jaar de verwerking in Drenthe technisch kunnen beginnen. Er wordt gestreefd om in het voorjaar van 2024 het schonere circulaire proces op te starten. De overbrugging zal dan een jaar en een kwartaal nodig zijn. 4. Welke garantie is er dat de tijdelijke oplossing niet veel langer gaat duren? Pagina 2 van 7 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Kenmerk DGKE-WO / 22198174 Antwoord Een exacte garantie is nu moeilijk om te geven. NAM onderzoekt op welke wijze men het schonere circulaire proces wil gaan inrichten. Het zou ook zo kunnen zijn dat de overbrugging korter gaat duren. Het ministerie van EZK houdt hier via de vergunningverlening de vinger aan de pols. In de vergunning voor de tijdelijke oplossing zal nadrukkelijk een eindtermijn opgenomen worden. 5. Hoe kort/lang kan de overbrugging zijn dat NIET wordt geïnjecteerd en de oliewinning wordt stilgelegd? Hoe problematisch is de afkoeling? Hoeveel geld zou het extra kosten (en zou dat niet opwegen tegen…)? Antwoord De olie in Schoonebeek kan zonder verwarming niet goed worden gewonnen. NAM heeft eerder aangegeven dat men overweegt om het olieveld te sluiten als men de oliewinning een jaar moet stilliggen. We (EZK) zullen deze vraag aan NAM voorleggen en verwachten hier spoedig een verder antwoord op te geven. 6. Als de onderzoeken maar een jaar duren, waarom wachten we de uitkomsten daarvan niet af en wordt de waterinjectie in Twente niet zolang gecontinueerd? Antwoord De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om de waterinjectie in Twente spoedig te staken. Er bestaat begrip voor NAM dat men niet direct kan stoppen maar het einde van dit jaar is wel de maximale termijn waar de Kamer op dit moment vanuit gaat. NAM als operator en EZK als bevoegd gezag voor de vergunningverlening gaan er alles aan doen om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over de aanpassingen die in Drenthe zullen plaatsvinden en wat dit betekent voor de overbruggingsperiode. 7. Wat doet het afkoelen en opwarmen met de ondergrond? Antwoord Door het opwarmen van het oliereservoir wordt de olie vloeibaarder en stroomt naar de olieput. Als het afkoelt dan wordt de olie stroperiger en stroomt deze niet meer naar de put. Dit proces is dus nodig om de olie te kunnen winnen. Andere effecten zijn tot op heden niet waargenomen. 8. In het verleden is ook productiewater geloosd in oude putten van het olieveld, het ging er toen niet altijd even secuur aan toe. Zijn daar nu nog effecten van te verwachten? Antwoord Nee daar zijn geen effecten van te verwachten. Bij de oude oliewinning maakte NAM gebruik van de zogenoemde Jaknikkers. Destijds bestond het opgepompte volume uit 98% water. Al dit water werd destijds in het olieveld geïnjecteerd. De oliewinning was daardoor niet meer rendabel en het olieveld werd gesloten. Bij het opruimen van de oude locaties is ook een grootschalig bodemsanering programma uitgevoerd. Veruit de meeste verontreinigde locaties zijn opgeruimd. Pagina 3 van 7 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Kenmerk DGKE-WO / 22198174 De resterende verontreinigde locaties zijn bekend en worden gemonitord. Sommige locaties zijn nog in gebruik en zullen daarom pas later gesaneerd worden. 9. Er wordt nu een monitoringsput opgeruimd. Moet je niet heel zuinig zijn op bestaande monitoringputten? Is dit nog te voorkomen? Antwoord Het opruimen van putten gebeurt in afstemming met SodM. SodM heeft geoordeeld dat de desbetreffende put niet meer nodig is en zal worden opgeruimd als onderdeel van een lopend programma van NAM. 10. Blijkbaar is het bestaande vergunningenstelsel niet toereikend voor de nieuwe plannen, op welke punten niet? Met andere woorden: welke vergunningen zijn nodig voor de tijdelijke en definitieve situatie? Antwoord. Eerst zal NAM moeten bepalen op welke wijze men het proceswater bij Schoonebeek wil gaan verwerken. Zodra dat bekend is, kan worden exact worden uitgezocht welke vergunningen of aanpassingen van bestaande vergunningen nodig zullen zijn. Risico’s, toezicht en monitoring 11. Welke risico’s (milieu, mens, natuur) zitten er aan vast? 12 Wat is de kwaliteit van de (potentiële) injectieputten hier? Zijn die wel goed? In Twente waren ook calamiteiten, hoe wordt veilig gesteld dat dat hier niet kan gebeuren? Er is dermate veel tijdsdruk dat hier veel twijfel over is. Antwoord op vraag 11 en vraag 12. De waterinjectie kan in theorie leiden tot aardbevingen, bodemdaling en een verontreiniging van de bovengrond door een lekkage. Wat betreft de bestaande waterinjectie in Twente heeft de toezichthouder aangegeven dat dit veilig kan worden uitgevoerd. De toezichthouder ziet hierop toe en controleert de rapporten die NAM moet inleveren en voert inspecties uit. NAM zal moeten aantonen dat de eventuele waterinjectieputten in Drenthe voldoen aan de vereisten. De toezichthouder zal dit beoordelen. De bovengenoemde risico’s zijn te ondervangen met maatregelen. Zie hieronder de wijze waarop deze risico’s in Twente worden ondervangen:  NAM heeft een netwerk van geofoons geïnstalleerd zodat eventuele aardbevingen worden gemeten. Er is een protocol seismische activiteit waterinjectie vastgesteld op basis waarvan NAM kan handelen in het geval van een aardbeving. De kans op een aardbeving is gering maar is niet uit te sluiten.  NAM beschikt over een veiligheidsmanagementsysteem voor de injectieputten en bovengrondse transportleidingen. Met dit systeem kan de NAM de putten en leidingen in de gaten houden en zo nodig tijdig actie Pagina 4 van 7 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Kenmerk DGKE-WO / 22198174 ondernemen. Daarnaast is er ook het waterinjectie managementplan. Hierin staan verplichte controles die de NAM moet uitvoeren (en hoe vaak) naar o.a. de verbuizing van de put, het injectiereservoir en de afsluitende gesteentelaag. NAM rapporteert jaarlijks over de hoeveelheden en de samenstelling van het geïnjecteerde productiewater, de injectiedrukken en de hoeveelheid gebruikte mijnbouwhulpstoffen.  Iedere vijf jaar wordt de bodemdaling gemeten. In de afgelopen vijf jaar is deze minimaal geweest. 13 In Duitsland is een lekkage probleem geweest in een injectieput. Lopen we die kans hier ook? Antwoord. Nee, die kans is er niet. De toezichthouder heeft de lekkage in Duitsland onderzocht. In Duitsland wordt gebruik gemaakt van een enkelwandige put. Dit heeft geleid tot deze grote lekkage. In Nederland wordt bij waterinjectie gebruik gemaakt van meerwandige putten. Het injectiewater wordt door de binnenste buis gepompt. Als deze buis lek raakt dan leidt dat tot een verhoging van de druk in de buis die daaromheen zit. De injectie wordt dan gestopt. De buitenste buis is nog steeds integer (betrouwbaar) en er is geen lekkage naar de omgeving. Een lekkage zoals in Duitsland kan zich daarom niet voordoen in Nederland. 14. Hoe wordt gemonitord? Hoe wordt gekeurd en gemeten? Wie bepaalt hoe schoon “het” is? Hoe wordt ingebed dat dit door een onafhankelijke partij gebeurt? 15. * Hoe kunnen we NAM en SodM vertrouwen als NAM zelf meet en monsters neemt? Keurt de slager zijn eigen vlees? Antwoord op de vragen 14 en 15. In Nederland wordt systeemtoezicht gehouden. Dat betekent dat NAM zelf monitort en ook monsters neemt. De monsters worden onderzocht door geaccrediteerde laboratoria. De resultaten van deze metingen worden met de toezichthouder gedeeld. De toezichthouder kan alle metingen en monitoringsgegevens bekijken en kan ook besluiten om zelf metingen uit te voeren. SodM is bereid om hierover nader in gesprek te gaan. Maatschappelijke kosten en baten analyse (MKBA) 16 Wat is de energie-efficiency van het winnen van olie in Schoonebeek, inclusief alle opwerking, reiniging en de waterinjectie en dergelijke? Antwoord. De verhouding energieverbruik versus energieproductie van het olieveld Schoonebeek is 1 staat tot 4. Dit is een inschatting. In de komende maanden wordt een maatschappelijke kosten baten analyse gemaakt van de oliewinning Schoonebeek. Een onderdeel daarvan is een actuele energiebalans. Als deze is uitgevoerd, kan EZK exact de verhouding energieverbruik versus energieproductie geven. Pagina 5 van 7 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Kenmerk DGKE-WO / 22198174 17 Hoeveel vaten olie zijn er nog uit te halen in Schoonebeek? Dus over hoeveel omzet hebben we het? Hoeveel zijn de maatschappelijke baten (en belastingopbrengsten) hiervan? Antwoord. NAM verwacht dat er uit het westelijk deel van het olieveld nog 100 miljoen vaten kunnen worden gewonnen. Dit is een omzet van ca. 8 mld euro bij de huidige olieprijs (86 dollar per vat). De Tweede Kamer heeft per motie gevraagd om een maatschappelijke kosten en baten analyse voor de oliewinning van Schoonebeek te maken. EZK heeft aan TNO gevraagd om deze studie uit te voeren. Het ministerie streeft ernaar om in de zomer de analyse naar de Tweede Kamer te sturen en deze ook te publiceren. 18 Moet je hier wel mee doorgaan, gelet op de energietransitie en klimaatdoelstellingen? Antwoord. Het winnen van olie in eigen land draagt bij aan onze huidige energievoorziening. Op dit moment hebben we de olie nog nodig. De regering zet in op de energietransitie en wil een duurzaam energiesysteem. Tot die tijd zullen we nog olie nodig hebben. Alternatieven 19 Kan het afval(water) niet naar Duitsland per pijpleiding? Antwoord. Dat kan misschien. NAM onderzoekt dit alternatief. 20 Moeten de technieken voor schone/schonere en circulaire verwerking nog worden ontwikkeld? Hoe ver zijn deze gevorderd? Antwoord. Een volledige zuivering en hergebruik van het water is nog niet mogelijk en zelfs niet gewenst. De zuiveringstechnieken leiden tot meer geconcentreerde stromen water of verontreinigd zout dat gestort moet worden. 21 In eerder onderzoek was wel sprake van diverse alternatieve en betere technieken, echter tegen meerkosten. Hoeveel bedragen de meerkosten hiervan anno nu? Wat is de schoonste techniek (BBT/ALARA)? Wat zijn de maatschappelijke kosten en baten van de diverse alternatieve oplossingen? Antwoord Pagina 6 van 7 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Kenmerk DGKE-WO / 22198174 In 2016 heeft NAM een evaluatie uitgevoerd. In deze evaluatie werden ook de meerkosten genoemd. Op dit moment is NAM bezig met de nieuwe evaluatie. NAM zal deze evaluatie op 1 juli inleveren. EZK zal deze evaluatie publiceren en laten beoordelen. In deze evaluatie zullen ook de gevraagde meerkosten anno 2022 worden genoemd. De schoonste techniek is waterinjectie omdat dit de minste effecten heeft op de biosfeer. Met daarbij de aanvulling dat NAM bij een circulair proces minder hulpstoffen zal toevoegen om corrosie van de transportbuizen tegen te gaan. 22 Is het Duitse proces niet ook bruikbaar in Schoonebeek en wat zou daarvoor moeten gebeuren? Antwoord De winning in Schoonebeek wordt anders uitgevoerd maar ook in Duitsland is waterinjectie de gebruikelijke manier om het water uit de diepe ondergrond te verwerken. Het olieveld Schoonebeek loopt door tot in Duitsland. Om de olie goed te kunnen winnen wordt zowel in Nederland als in Duitsland stoom geïnjecteerd om de olie vloeibaar te maken. NAM maakt de stoom van gezuiverd rioolwater. In Duitsland wordt hiervoor veelal grondwater gebruikt. Ook wordt een klein deel van het productiewater dat vrijkomt bij de oliewinning gezuiverd om er stoom van te kunnen maken. De restzouten, mineralen en andere stoffen die vrijkomen bij deze zuivering, worden samen met de rest van het productiewater weer in de diepe ondergrond geïnjecteerd. Lusten, lasten en draagvlak 23 Wat er nu gebeurt is te gecompliceerd om allemaal te snappen en het gaat in een hoog tempo. Dat is toch slecht voor het draagvlak? Antwoord. Het is zeker ingewikkeld. EZK verwacht dat het snel duidelijker zal worden als NAM kan aangeven op welke wijze men het water wil gaan verwerken. Dan kunnen we daar concreet over praten. De staatssecretaris wil hier graag bij zijn en voelt zich daarvoor verantwoordelijk. EZK ziet graag dat de verwerking van het water in Drenthe plaatsvindt. Hier ligt ook het belang van de oliewinning Schoonebeek. We zijn ons er zeer van bewust van het feit dat er nog onderzoeken lopen, waaronder de evaluatie, en dat de besluitvorming niet vooruit moet lopen op de uitkomsten van de onderzoeken. 24 Wat zit er voor Drenthe in, als de oliewinning en waterinjectieplannen doorgaan? Antwoord. We verwachten dat de maatschappelijke kosten en baten analyse hierop een duidelijk antwoord zal geven. Daarnaast denken we dat NAM in overleg met omwonenden bereid zal zijn om lokale investeringen te doen. 25 Wanneer neemt de gemeente een standpunt in. En welke informatie is daarvoor nodig? Pagina 7 van 7 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Kenmerk DGKE-WO / 22198174 Antwoord. Dit is aan de gemeenten. Als men meer informatie nodig heeft dan horen we dat graag en zullen we ervoor zorgen dat deze beschikbaar komt. De gemeenten hebben laten weten dat zij de uitkomsten van de onderzoeken afwachten voordat zij een standpunt innemen. 26 Waar zit onze invloed als omgeving / inwoners? Antwoord. U kunt uw vertegenwoordiging in de gemeente informeren en aangeven wat u ervan vindt. U kunt ook meedoen met het gebiedsproces en uw vragen en zorgen kenbaar maken. Dit kunt u ook doen bij alle betrokken partijen (NAM, EZK, SodM en de decentrale overheden). Tevens kunt u gebruik maken van inspraak op het moment dat vergunningen zijn aangevraagd. 27 Wie zijn wij dat we kunnen vertrouwen op de informatie en stappen die gezet worden? (Men neemt ons toch niet serieus) Antwoord. We nemen u zeker serieus. Als u informatie niet vertrouwt of bedenkingen heeft bij bepaalde stappen dan horen we dat graag. We willen graag weten wat u nodig heeft om meer vertrouwen te krijgen. Bij de inrichting van het gebiedsproces zullen we aandacht geven aan het tijdig delen van alle informatie en kunnen we met elkaar afspreken welke informatie eventueel nader geverifieerd moet worden of aangevuld moet worden. 28 Is er ruimte / tijd in te bouwen voor een onafhankelijk oordeel? Antwoord. Dat lijkt ons geen probleem, het kan een onderdeel zijn van het gebiedsproces. Het is wel belangrijk om hierover duidelijke afspraken te maken. Wie wordt door iedereen gezien als onafhankelijk en wat moet worden beoordeeld? 29 In hoeverre is c.q. komt er werkgelegenheid voor mensen uit de regio, nu en straks? Is / komt er een onderbouwing voor de genoemde “500 banen”? Antwoord. We verwachten dat de maatschappelijke kosten en baten analyse hier een antwoord op kan geven.
26 juni 2024393.33 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220310_re_gespreksnotities_ambtelijk_overleg_8_maart_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: donderdag 10 maart 2022 17:51 Aan: ' Onderwerp: RE: Gespreksnotities ambtelijk overleg overheden waterinjectie NAM omgeving Schoonebeek 8 maart.docx Bijlagen: _Gespreksnotities ambtelijk overleg overheden waterinjectie NAM omgeving Schoonebeek 8 maart.docx Hoi e.a., , bedankt voor het verslag dat je van ons gesprek hebt gemaakt. Naar aanleiding daarvan heb ik enkele nuanceringen en aanscherpingen toegevoegd. Zie bijlage. Komt misschien nogal behoudend/voorzichtig over, maar mede met het oog op Wob/Woo hecht ik sterk aan een zorgvuldige formulering. Met vriendelijke groet, 06- Van: @emmen.nl> Verzonden: woensdag 9 maart 2022 15:02 Aan: @drenthe.nl>; @coevorden.nl>; @vechtstromen.nl>; > Onderwerp: Gespreksnotities ambtelijk overleg overheden waterinjectie NAM omgeving Schoonebeek 8 maart.docx Dag allemaal, Bijgaand stuur ik jullie mijn gespreksnotities van ons overleg van gister. Doe me svp een seintje als daar iets in ontbreekt of onjuist is geformuleerd. Met vriendelijke groet en tot dinsdag,
26 juni 2024584.14 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200921_rd_advies_uitbreiden_injectiecapcaiteit_schbk_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: maandag 21 september 2020 11:10 Aan: @coevorden.nl'; @emmen.nl' CC: Onderwerp: RD advies uitbreiden injectiecapaciteit regio Schoonebeek Bijlagen: 89106_1.doc Beste en , Sinds kort mag ik mij bezighouden met de mijnbouwdossiers. , mijn ex-collega die hier eerst bij betrokken was is vertrokken naar RWS. En geniet momenteel van een vakantie. Ter informatie stuur ik jullie hierbij ons advies dat wij aanleveren aan het Ministerie van Economische Zaken. In ons advies hebben wij ons gericht op onze specifieke waterschapsbelangen. Jullie zullen ook een afschrift van onze brief ontvangen Met vriendelijke groet, Adviseur Toetsen en Vergunnen Waterschap Vechtstromen T: (088) E: @vechtstromen.nl T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 2024413.06 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...98...177