Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20230124_verkenning_schoonebeek_geredigeerd.pdf
De Gemeynt BV | Polstraat 14i | 7411 KB Deventer | gemeynt.nl IBAN NL31TRIO0212498835 | BIC TRIONL2U | KvK 27271806 | BTW NL814071363B01 Aan : Betrokkenen oliewinning en afvalwaterinjectie Schoonebeek Van : Datum : 23 januari 2023 Betreft : Verkenning De Gemeynt bijdragespoor ‘Schoonebeek’: ‘informatiefase’ Het voornemen is om op korte termijn besluiten te nemen over oliewinning en afvalwaterinjectie in Schoonebeek, via een gebiedsproces met drie sporen: a. Vergunningen b. Ontzorging c. Bijdragen Op verzoek van de gemeentes Emmen en Coevorden en de provincie Drenthe verkent De Gemeynt ( ) hoe in het kader van het ‘Bijdragenspoor’ een proces eruit zou kunnen zien dat door betrokken partijen gesteund kan worden, en dat een gerede kans biedt op een voor partijen bevredigende uitkomst (in de vorm van passende bijdragen aan de regio). Met een project als voorgezette oliewinning en afvalwaterinjectie Schoonebeek zijn aanzienlijke belangen gemoeid. De MKBA (Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse) van TNO en CE Delft laat zien dat het saldo van de belangen positief is. Maar tijdens het maatschappelijk en bestuurlijk gesprek en het besluitvormingsproces blijkt pas of en hoe het project daadwerkelijk doorgaat. De bestuurders hebben de intentie de besluitvorming ‘zuiver’ te doen, dat wil zeggen een principebesluit te nemen los van wat het bijdragespoor oplevert. Van belang zijn de randvoorwaarden waaronder het project kan doorgaan (en die het saldo van maatschappelijke kosten en baten bepalen), maar ook de verdeling van dat saldo over betrokkenen. Helderheid vooraf en liefst ook overeenstemming over hoe zo’n proces over bijdragen het best kan lopen versoepelt de latere daadwerkelijke gesprekken over saldo en verdeling. De rol van De Gemeynt hierbij is die van neutrale en onafhankelijke ‘verkenner’ of ‘informateur’. We gaan ervan uit dat elke partij de eigen belangen en zienswijzen behartigt of gaat behartigen. Wij behartigen nadrukkelijk niemands belangen, of constructiever gezegd: we proberen juist zicht te krijgen op gedeelde belangen en op een procesontwerp dat tot een gedragen uitkomst kan leiden. Dat betekent dat we vertrouwelijk met de informatie omgaan die we in gesprekken hopen te krijgen. Rapportages, ook die aan onze opdrachtgevers de gemeentes Emmen en Coevorden en de provincie Drenthe, zijn onze analyses van en reflecties op wat we in zijn geheel horen, maar onthullen niet wie wat heeft gezegd (‘Chatham House Rule’). We zullen binnenkort met een eerste gespreksronde starten. Voor nadere informatie: , 06- @gemeynt.nl , 06- @gemeynt.nl
26 juni 2024128.6 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230210_agendavoorstel_ambtelijk_overleg_140223_geredigeerd.pdf
26 juni 2024319.12 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221206_agendavoorstel_061222_ambtelijk_overleg_geredigeerd.pdf
26 juni 2024430.91 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221220_fw_nam_ezk_hernieuwde_uitnodiging_geredigeerd.pdf
26 juni 2024122.33 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220419_2022-04-12_beantwoording-kamervragen-.pdf
> Retouradres Postbus 20401 2500 EK Den Haag De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Prinses Irenestraat 6 2595 BD DEN HAAG Datum 12 april 2022 Betreft Beantwoording Kamervragen over de injectie van productiewater door NAM in Twente Pagina 1 van 8 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Bezoekadres Bezuidenhoutseweg 73 2594 AC Den Haag Postadres Postbus 20401 2500 EK Den Haag Overheidsidentificatienr 00000001003214369000 T 070 379 8911 (algemeen) F 070 378 6100 (algemeen) www.rijksoverheid.nl/ezk Ons kenmerk DGKE-WO / 22112755 Uw kenmerk 2022Z04388 Geachte Voorzitter, Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid Van der Plas (BBB) over de waterinjectie door NAM in Twente (ontvangen 9 maart 2022). De beantwoording van de vragen heb ik afgestemd met Staatstoezicht op de Mijnen (SodM). Ik heb ook NAM gevraagd de feitelijke informatie na te gaan. J.A. Vijlbrief Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Pagina 2 van 8 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Ons kenmerk DGKE-WO / 22112755 1 Welke mijnbouwhulpstoffen worden er gebruikt door de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) en andere betrokken partijen bij de oliewinning in Schoonebeek? Welke komen daarvan in het afvalwater terecht en welke bij lozing in Twente? 2 Wat is de chemische naam van deze mijnbouwhulpstoffen en in welke hoeveelheden komen ze voor in het NAM-afvalwater bij de winning in Schoonebeek en lozing en opslag in Twente, zowel relatief als absoluut, en welke gevaren kleven aan deze stoffen voor mens en milieu? Antwoord op de vragen 1 en 2 De onderstaande tabel bevat een weergave van de mijnbouwhulpstoffen die door het gebruik door NAM in het injectiewater in Twente terecht kunnen komen. Ik heb mij hiervoor gebaseerd op de Jaarrapportage 2020 Waterinjectie Twente1. In deze opsomming zijn de volgende gegevens vermeld: de gebruikte hoeveelheid mijnbouwhulpstoffen in 2020; de chemische samenstelling van deze mijnbouwhulpstoffen; de concentratie waarin deze mijnbouwhulpstoffen voorkomen in het injectiewater, uitgedrukt in mg/L en w/w%. Gebruikte Mijnbouw- hulpstof Komt terecht in het injectiewater Gebruikte hoeveelheid in m3 Chemische samenstelling* Concentratie in het injectiewater – in mg/L Concentratie in het injectiewater – in w/w%** Biocide XC82448 Ja (rechtstreeks in de waterstroom geïnjecteerd) 1,75 m3 tetrakis(hydroxymethyl) fosfoniumsulfaat(2:1), 1,2-Ethanediamine, N1,N1,N2,N2- tetramethyl-, polymer with 1,1'-oxybis[2- chloroethane] 2,2 mg/L 0,0002% Anti-corrosie vloeistof CORR10941A Ja (rechtstreeks in de waterstroom geïnjecteerd 53 m3 2-Butoxyethanol, Quaternary ammonium compounds, benzyl C12-C16 (even numbered)- alkyldimethyl chlorides, Reaction mass of Amines, coco alkyl and β-Alanine, N-(2- carboxyethyl)-, N-coco alkyl derivs. and β- 53 mg/L 0,0049% 1 www.nam.nl/gas-en-olie/aardolie/waterinjectie-in-twente-drenthe/downloads-waterinjectie-twente.html Pagina 2 van 8 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Ons kenmerk DGKE-WO / 22112755 Alanine, N-coco alkyl derivs., Mono-Coco Alkyl-Amine, Ethyleenglycol, Natriumthiosulfaat Pentahydraat, Amines, dicoco alkyl, Coconitriles, Geëthoxyleerd cocoalkylamine Emulsiebreker EMBR18161A 38 m3 Koolwaterstoffen, C10, aromatisch, <1% nafthaleen, EO-PO Copolymer, Ether with Trimethylolpropane, Xyleen Emulsiebreker EMBR23344A Ja (0,1% komt in de waterfase) 7 m3 2-Butoxyethanol, EO- PO Copolymer, Ether with Trimethylolpropane 1,08 mg/L 0,0001% Zwavelwaterstof- binder HSCV10229A Ja (16% komt in de waterfase) 580 m3 N-phenyl- diethanolamine, reaction products with formaldehyde, Isopropanol, Methanol, 2-Butoxyethanol 90 mg/L 0,0083% *De bestanddelen zoals opgenomen in het veiligheidsinformatieblad volgens verordening (EG) nr. 1907/2006 **Aanname dichtheid van het injectiewater: 1,08 kg/L Eventuele gevaren voor de mens zijn er vrijwel uitsluitend voor de medewerkers van NAM die werken met deze stoffen. Van bovengenoemde mijnbouwhulpstoffen heeft de leverancier, indien het een gevaarlijke stof betreft, een veiligheidsinformatieblad beschikbaar gesteld aan de gebruiker (NAM) die opgesteld moet zijn volgens de verordening inzake de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH)2. Risico’s voor het milieu kunnen ontstaan als mijnbouwhulpstoffen bovengronds niet op de juiste manier worden opgeslagen op locatie en er bij een lekkage ongecontroleerd vloeistof kan wegstromen naar de bodem of het oppervlaktewater. Om dit te voorkomen heeft NAM meerdere fysieke voorzorgsmaatregelen genomen op haar locaties, zoals het gebruik van daarvoor bestemde opslagcontainers, gebruikscontainers, aparte opslagvoorzieningen en bodem-beschermende voorzieningen. SodM ziet er tijdens de veldinspecties op toe dat de stoffen op de juiste wijze zijn opgeslagen en de voorzieningen deugdelijk zijn. 2 (EG) nr. 1907/2006 Pagina 2 van 8 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Ons kenmerk DGKE-WO / 22112755 Ondergrondse milieurisico’s worden gevormd door lekkages uit een put. Om dit te voorkomen heeft NAM haar waterinjectieputten voorzien van een dubbele verbuizing die voorkomt dat het injectiewater met mijnbouwhulpstoffen ongecontroleerd kan uitstromen naar andere bodemlagen in plaats van in het reservoir. Met regelmaat wordt de injectiebuis (binnenbuis) door middel van putmetingen gecontroleerd op beschadigingen en zo nodig vervangen. Daarnaast wordt de druk tussen de binnen- en de buitenbuis door NAM continu gemonitord. Mocht de binnenbuis toch onverwacht lek raken, ontstaat er een drukverschil en zal NAM daar actie op ondernemen. Door de dubbele verbuizing zal het injectiewater met mijnbouwhulpstoffen de ruimte tussen de binnen- en buitenbuis instromen. De buitenbuis dient hierbij als een essentiële tweede barrière waardoor is verzekerd dat bij het eventueel falen van de binnenbuis het injectiewater met mijnbouwhulpstoffen toch in het reservoir terechtkomt en niet elders. Op dit moment worden de onregelmatigheden aan de putten ROW-2, ROW-4 en de mogelijke gevolgen daarvan op ROW-7 onderzocht. De waterinjectie ligt stil totdat SodM dit onderzoek heeft beoordeeld en heeft geconcludeerd dat de putten ROW-4 en ROW-7 veilig gebruikt kunnen worden. 3 Welk energietarief wordt bij NAM in rekening gebracht voor de productie van stoom ten behoeve van de oliewinning in Schoonebeek en hoe hoog is de korting voor de betrokken grootgebruiker van deze energie? Antwoord Ik heb geen inzicht in het leveringstarief dat NAM aan haar energieleverancier betaalt. Dit tarief komt tot stand tussen private partijen in de energiemarkt. NAM onderzoekt op dit moment hoe men het gasverbruik omlaag kan brengen. Een mogelijke optie is het gebruiken van elektriciteit voor het maken van stoom. 4 Behoren de betrokken stoomfabriek en andere bedrijven betrokken bij de oliewinning in Schoonebeek tot de groep van bedrijven, die worden afgeschakeld, respectievelijk worden stopgezet bij een onverhoopt gastekort in Nederland? Zo nee, waarom niet? Antwoord Wanneer er sprake is van een noodsituatie, zoals bedoeld in de verordening gasleveringszekerheid3, kunnen de maatregelen die in het Bescherm -en Herstelplan Gas (BH-G) zijn opgenomen ter bestrijding van een noodsituatie worden getroffen. Het doel van deze maatregelen is om door afnemers en in het bijzonder door solidariteit beschermde afnemers (zoals huishoudens en ziekenhuizen), zo lang mogelijk van gas te blijven voorzien. 3 Artikel 11, eerste lid, onderdeel c, van Verordening (EU) nr. 2017/1938 v an het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2017 betreffende maatregelen tot veiligstelling van de gasleveringszekerheid en houdende intrekking van Verordening (EU) nr. 994/2010 (Pub EU L 280/1). Pagina 2 van 8 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Ons kenmerk DGKE-WO / 22112755 NAM Schoonebeek valt niet in de categorie van beschermde afnemers4 en kan getroffen worden als er noodmaatregelen moeten worden genomen. Of ze getroffen worden is afhankelijk van hoe de maatregelen in de concrete omstandigheden worden genomen. 5 De afvalwaterinjectie vindt volgens uw antwoord van 7 februari jl. op de vragen 1, 5 en 6 (aanhangsel Handelingen II, vergaderjaar 2020-21, nr. 1598) niet plaats in het kader van een opslagvergunning, maar is gekoppeld aan de oliewinning in Schoonebeek en het uitgangspunt is volgens u dat het afvalwater niet meer wordt opgepompt. Kunt u dan uitleggen wat de rechtsgrond is voor de lozing van NAM- afvalwater in Twente, op grond waarvan geen aparte lozingsvergunning nodig is voor de opslag van NAM-afvalwater uit Schoonebeek? - volgens de MvT bij art. 3 van de Mijnbouwwet is het niet altijd duidelijk of tijdens de opslag natrekking of zaaksvorming optreedt. In beide gevallen zal de Staat echter eigenaar worden van de opgeslagen stoffen. Is de Staat als eigenaar van de blijvend of tijdelijk opgeslagen stoffen, gedurende de opslagperiode aansprakelijk voor de eventuele schade veroorzaakt door de opslag? Zo nee, waarom niet? - moet de oliewinningsinstallatie in Schoonebeek, de pijpleiding voor afvalwater naar Twente en de installatie voor de opslag van het afvalwater in Twente gezien worden als één mijnbouwwerk in de zin van artikel 1 Mijnbouwwet? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat betekent dit voor de reikwijdte van het begrip omwonenden langs de pijplijn vanaf de oliewinningsinstallatie in Schoonebeek tot aan de NAM-afvalwaterinjectie in Twente? Antwoord Op grond van artikel 28, onderdeel c, van het Mijnbouwbesluit is geen opslagvergunning vereist voor het opslaan van stoffen die met het opsporen of winnen van delfstoffen of aardwarmte onvermijdelijk boven de oppervlakte meekomen, en worden teruggebracht in hetzelfde of een vergelijkbaar voorkomen als waaruit deze afkomstig zijn. Sinds 1 januari 2013 vallen lozingen onder de Wabo en de Wet milieubeheer. Productiewater van mijnbouw dat wordt geïnjecteerd in de diepe ondergrond wordt gezien als het storten van afval. In het landelijk afvalbeheersplan (LAP) is hiervoor een specifieke regeling opgenomen. De houder van een winnings- of opslagvergunning heeft op grond van artikel 33 van de Mijnbouwwet een zorgplicht ten aanzien van de mijnbouwactiviteiten. Dit houdt in dat de vergunninghouder alle redelijke maatregelen neemt om nadelige gevolgen voor mens en milieu, schade door bodembeweging, schade aan de veiligheid en aan het belang van planmatig beheer als gevolg van de activiteiten te voorkomen. Die plicht geldt tijdens en na de vergunning. Op grond van artikel 6:177, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek is de vergunninghouder aansprakelijk voor de schade die ontstaat door uitstroming van delfstoffen als 4 Artikel 2, vijfde lid (EU nr 2017/1938) Pagina 2 van 8 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Ons kenmerk DGKE-WO / 22112755 gevolg van het niet beheersen van de ondergrondse natuurkrachten die door de aanleg of bij de exploitatie van het mijnbouwwerk zijn teweeggebracht. Daarnaast is de houder aansprakelijk voor schade die ontstaat door bodembeweging als gevolg van de aanleg of de exploitatie van het mijnbouwwerk. Op grond van de Wet milieubeheer geldt eveneens een zorgplicht en aansprakelijkheid voor milieuschade. Het eigendom van de stoffen speelt voor de aansprakelijkheid derhalve geen rol. De oliewinningsinstallatie, de pijpleiding naar Twente en de injectielocatie worden niet aangemerkt als één mijnbouwwerk. Zowel werken voor het opsporen en/of winnen van delfstoffen of aardwarmte als werken voor het opslaan van stoffen vallen op grond van artikel 2 van het Mijnbouwbesluit onder het begrip mijnbouwwerk. In het tweede lid van artikel 2 is bepaald dat werken die fysiek met elkaar zijn verbonden worden aangemerkt als één mijnbouwwerk, maar van die situatie is in dit geval geen sprake. Omdat voor mijnbouwwerken op land een omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht geldt, zijn op mijnbouwwerken ook de criteria voor het begrip inrichting uit artikel 1.1, vierde lid, van de Wet milieubeheer van toepassing. Om als één mijnbouwwerk te kunnen worden beschouwd, moeten de werken onderling technische, organisatorische of functionele bindingen hebben en in elkaars onmiddellijke nabijheid liggen. Beide locaties liggen echter op grote afstand van elkaar en kunnen in principe los van elkaar functioneren. Dat maakt dat zij niet als één mijnbouwwerk gezien kunnen worden. 6 Waarom maakt u geen gebruik van de wettelijke bevoegdheid op grond van art. 30 en art. 36, lid 3 juncto art. 39, lid 1 sub b van de Mijnbouwwet om de vergunning voor winning van olie in Schoonebeek (met als direct gevolg lozing van afvalwater in Twente) direct in te trekken, vanwege het in artikel 29, lid 2 Mijnbouwwet genoemde belang van de veiligheid voor omwonenden, het voorkomen van schade aan gebouwen of infrastructurele werken, het planmatig gebruik of beheer van aardwarmte of grondwater met het oog op de winning van drinkwater of bijvoorbeeld veranderde omstandigheden (zoals gebrek aan draagvlak) of gewijzigde inzichten zoals genoemd in artikel 36 van de Mijnbouwwet? Antwoord De Mijnbouwwet biedt de mogelijkheid om een reeds verleende winningsvergunning in te trekken. Het uitgangspunt is echter dat, als een vergunning eenmaal is verleend, degene die over die vergunning beschikt, erop mag vertrouwen dat deze vergunning in stand blijft op grond van het rechtzekerheidsbeginsel. Het intrekken van een winningsvergunning is een inmenging in het eigendomsrecht van een mijnbouwonderneming aangezien dit gebruik door intrekking wordt beperkt. Hierdoor is sprake van regulering van gebruik van eigendom. Regulering of ontneming van eigendom druist in tegen artikel 1 van het Eerste Protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (artikel 1 EP EVRM), waar de bescherming van eigendom is vastgelegd. Voor een inmenging in het eigendomsrecht moet een dwingende reden van algemeen belang bestaan waarmee een legitiem doel wordt gediend. Deze Pagina 2 van 8 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Ons kenmerk DGKE-WO / 22112755 inmenging is voorts alleen toegestaan, indien het een geschikt en noodzakelijk middel is om dat legitieme doel te bereiken, waarbij het individuele belang moet worden afgewogen tegen het algemeen belang. Een beperking van het eigendomsrecht door intrekking zou kunnen leiden tot een recht op compensatie of schadevergoeding voor de vergunninghouder. Naar mijn mening ontbreekt in dit geval een dwingende reden die een beperking van het eigendomsrecht van NAM en een schending van het rechtszekerheidsbeginsel rechtvaardigt, omdat er geen veiligheidsbelangen voor omwonenden in het geding zijn. De waterinjectie voldoet aan de wettelijke vereisten. Staatstoezicht op de Mijnen ziet hierop toe. Dit betekent dat als ik toch besluit de vergunning in te trekken, de rechter hoogstwaarschijnlijk dit besluit zal vernietigen. Voor de periode van stilleggen zou het kabinet de NAM een schadevergoeding moeten betalen en de NAM zou vervolgens weer verder kunnen gaan met de waterinjectie. Bovenstaande betekent niet dat ik mij niet wil inzetten om te komen tot een zo snel mogelijke beëindiging van de waterinjectie en tot een beter en schoner verwerkingsproces. Ik ben met NAM en de bestuurders in Drenthe in overleg om het omschakelen naar Drenthe en verwerking aldaar volgens een schoner proces te realiseren. Ik vind dat dit voor eind december 2022 moet kunnen. 7 Wie beoordeelt de aanvaardbaarheid van de risico’s op zware ongevallen voor mens en milieu in relatie tot de kosten van risicoreductie als bedoeld in artikel 33a van de Mijnbouwwet? Antwoord Dit wordt beoordeeld door mij, waarbij ik van advies word voorzien door de Inspecteur-generaal der mijnen. 8 Waarom is artikel 33a van de Mijnbouwwet in verband met de zorg voor een goede uitvoering van activiteiten en beheersing van risico’s, blijkens lid 1 van dat artikel, wel van toepassing op de opsporing en winning van koolwaterstoffen, maar niet op het opslaan van stoffen? Antwoord Artikel 33a van de Mijnbouwwet is een onderdeel van de implementatie van richtlijn nr. 2013/30/EU van het Europees parlement en de Raad van 12 juni 2013 betreffende de veiligheid van offshore olie- en gasactiviteiten en tot wijziging van richtlijn 2004/35/EG (PbEU 2013, L 178).5 Het doel van die richtlijn is om zware ongevallen met betrekking tot olie en gas op zee te verkleinen en de gevolgen daarvan te beperken. De richtlijn wordt toegepast. Het bovengenoemde artikel geldt voor vergunningen voor de opsporing of winning van olie en gas. De waterinjectie door de NAM geschiedt in het kader van de winning van olie. De 5 Kamerstuk 34041, nr. 3. Pagina 2 van 8 Directoraat-generaal Klimaat en Energie Directie Warmte en Ondergrond Ons kenmerk DGKE-WO / 22112755 zorgplicht voor zware ongevallen met betrekking tot oliewinning uit artikel 33a van de Mijnbouwwet geldt derhalve voor NAM, als houder van de winningsvergunning. 9 Zijn er nadere regels gesteld voor de opslag van afvalwater in Twente op grond van art. 49 Mijnbouwwet in verband met de veiligheid van omwonenden, de bescherming van het milieu en het voorkomen van schade als bedoeld in art. 49, lid 2 van die wet? Zo ja, welke, zo nee, waarom niet? Antwoord Bij Algemene maatregel van bestuur zijn geen regels gesteld voor het injecteren van productiewater. Op grond van de Wet milieubeheer en het landelijk afvalbeheersplan is voor de waterinjectie in Twente een waterinjectiemanagementplan6 opgesteld en geldt het protocol seismische activiteit door waterinjectie7 een seismisch risicoprotocol, waarmee de veiligheid voor mens en milieu wordt geborgd. 10 Heeft de opslag van NAM-afvalwater in Twente gevolgen voor de mogelijkheid drinkwater of aardwarmte te (blijven) winnen, zo ja, welke, zo nee, waarom niet? Antwoord De injectie van productiewater heeft geen effect op de winning van drinkwater. Het productiewater komt bij normale bedrijfsvoering niet in contact met het ondiepe zoete grondwater. Het productiewater wordt geïnjecteerd in een ondergronds reservoir. Door de afsluitende lagen boven het reservoir komt het productiewater niet in contact bovenliggende met grondwaterhoudende lagen. De injectie van productiewater heeft geen effect op de winning van aardwarmte of op de mogelijkheden daarvan. Geothermie is een gesloten cyclus. Het uit de ondergrond opgepompte water wordt nadat de warmte is gewonnen weer teruggepompt in de diepe ondergrond. 6 www.sodm.nl/documenten/rapporten/2018/10/01/water-injectie-management-plan-2018-twente-nam 7 www.nam.nl/oil-and-gas-production/oil/water-injection-in-twente/downloads-water-injection- twente/_jcr_content/par/expandablelist/expandablesection_527486608.stream/1474506665869/ff1e74be0294e5 9a64da30cf54dc0805066ba51d/protocol-seismische-activiteit-waterinjectie-feb-2015.pdf
26 juni 2024411.07 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220805_tabel_gebiedfonds_mogelijke_projecten.pdf
kennisontwikkeling Economisch voordeel Aanhaken bij bestaande initiatieven/(co-) financiering?) Opex Onrendabele top bijleggen Duurzaamheid moet een belangrijke factor zijn! Draagt bij aan CO2 reductie? Sociaal ( de rubriek moet vermoedelijk nader ingedeeld worden)          Kansongelijkheid / doorbreken generatiearmoede potentieel potentieel ja ja nvt nvt nvt optie = het project zou zo ingericht kunnen worden          Bijdrage aanpas basisvaardigheden ( laaggeletterdheid / digitale vaardighed ja potentieel ja ja nvt nvt nvt potentieel = misschien toekomstig effect          Doorbreken intergenerationele armoede potentieel potentieel ja ja nvt nvt nvt          Aanpak generatiearmoede voortzetten potentieel potentieel ja ja nvt nvt nvt          Gratis huiswerkbegeleiding ja potentieel ja ja nvt nvt nvt          Digitale vaardigheden ja potentieel ? ja nvt nvt nvt          Gezondheid alle scholen iedere dag ontbijt en/of schoolfruit nee nee ? ja nvt nvt nvt          Studiebeurzen ja potentieel ? ja nvt nvt nvt          Bijdrage welzijnswerk / maatschappelijk werk voor langdurige ondersteunin nee nee ja ja nvt nvt nvt          Talentontwikkeling, bv bijdrage Rudi Zwolsfonds, ondersteunen Petje af ja potentieel ja ja nvt nvt nvt          Investeringsfonds sociale ontwikkeling ? nee ? ja nvt nvt nvt          Versterken onderwijs PO en VO ja potentieel ? ja nvt nvt nvt          Energiearmoede voorkomen nee nee ? ja nvt nvt nvt          Preventie inzet ? ? ? ? nvt nvt nvt          Inzet op positieve gezondheid nee nee ? ja nvt nvt nvt          Leefstijl en bewegen nee nee ? ja nvt nvt nvt          Perspectief voor goede start jeugd >> kansen ? ? ? ? nvt nvt nvt          Versterken “voorliggend veld”, bieb, buurthuizen, welzijn ? ? ? ? nvt nvt nvt Leefbaarheid          Verbeteren openbare ruimte in wijken en dorpen met lage sociaal economisc nee nee ? nee/laag nvt optie optie          Sociale voorzieningen Schoonebeek electrische locale bus, ontmoeting oude nee nee ? ja potentieel optie optie          Kunstgrasveld Schoonebeek nee nee ? nee/laag nee optie nee          IJsbaan topsport faciliteit optie optie ? ja nee nee nee          Sociale fysieke omgeving? > inwoners vragen! ? ? ? ? ? ? ?          Kinderboerderij en dierenparkje Schoonebeek nee nee ? ja nee optie optie          Verbetering Leefomgeving nee nee ? ? nee optie optie          Bijdrage aan parkontwikkeling Schoonebeek nee nee ? ? nee ja ja          Bijdrage aan centrumontwikkeling Schoonebeek ( vastgoed) nee optie ? ? nee ja optie          Bijdrage sportvoorzieningen Schoonebeek ( zwembad / kunstgras voetbalve nee optie ? ja optie optie nee Cultuur          Museum oliewinning Schoonebeek nee nee ? ja nee nee nee          Investeren in culturele educatie ja potentieel ? ja nee nee nee Bereikbaarheid/mobiliteit/vervoer          Openbaar vervoer versterken (ook fijnmazig) nee potentieel ? ja ja optie nee          Versterken regionale bereikbaarheid nee potentieel ? ja ja optie nee          Nedersaksenlijn nee potentieel ? ja ja optie nee          Fietsverbindingen, zowel recreatief als kernverbindingen nee nee ? nee/laag nee nee indirect          Zuidelijke Ringweg Coevorden nee nee ? nee/laag nee nee nee          Fietssnelweg/doorfietsroute Borger/Emmen/Coevorden nee nee ? nee/laag nee nee indirect          BOCE bereibaarheidsvisie ( mobiliteit / infrastructuur) nee potentieel ? nee/laag nee nee nee          Bereikbaarheid spoor/fiets/weg nee potentieel ? nee/laag potentieel optie optie          Projecten Spoorverbindingen nee nee ? ja ja optie indirect o   Emmen – Coevorden ( Vechtdal) o   NSL ( Nedersaksenlijn) o   Emmen – Coevorden-Rheine ( als waterstoftrein)          Transitie E-mobiliteit ? ? ? ? ? ja ja          Transitie Waterstof mobiliteit ? ? ? ? ? ja ja          Elektrisch rijden ? ? ? ? ? ja ja          Waterstof trein nee potentieel ? ja potentieel ja ja          Volledige verdubbeling N34 nee potentieel ? nee/laag nee nee nee Wonen          Flexwonen rendabel maken nee nee ? ? ? nee nee          Bestaande woningvoorraad toekomstbestendig maken nee nee ? nee/laag potentieel ja ja          Transitie gebouwde omgeving aardgasvrij nee nee ? nee/laag potentieel ja ja          Impuls woningverduurzaming nee nee ? nee/laag potentieel ja ja          Fonds woningisolatie nee nee ? nee/laag potentieel ja ja          Schoonebeek versneld van het gas; plus op bestaande fondsen nee nee ? nee/laag ja ja ja          Aardgasvrij wonen nee nee ? nee/laag potentieel ja ja          Aanleg warmtenet nee nee ? nee/laag potentieel ja ja          Geothermie/aardwarmte inzetten * elders plaatsen? nee nee ? nee/laag potentieel ja ja          Bijdragen aan verduurzaming woningen nee nee ? nee/laag potentieel ja ja          NMDA voor inwoners bij benutten van groen gas en waterstof nee nee ? ja ja ja ja ( Niet Meer Dan Anders) Onderwijs / innovatie / kennis          Benutten Puur Water als grondstof ( natuur/chemie/land&tuinbouw)          Injectie innovatie ziekenhuis Emmen          Stimulering schone industrie ( biobased, circulair )          Stimulering hoogwaardige inzet aardolie, anders dan verbranding          Incubators energietransitie start-ups          Innovatieve oplossingen ondersteunen          Onderwijs arrangemente werk/innovatie/bedrijvigheid          Kennisinstituut New Energies ( HBO-WO?)          Bijdrage aan onderwijsontwikkelingen          Extra geld voor ontwikkelen opleidingen duurzame energiebronnen          Technische opleiding gericht op duurzaamheid ( MBO / HBO)          Opleidingscentrum waterstof installateurs          Financiering Fablab ( talent , innovatie bedrijven) Bedrijven          Regio ontwikkelen tot centrum voor geothermie          Financieren onrendabele top energietransitie grote bedrijven          Verduurzaming bedrijventerreinen Klimaatadaptatie          Verminderen afhankelijkheid wateraanvoer ivm klimaatscenario’s          Verdroging tegengaan          Klimaatadaptatie          Werken aan Klimaat Robuust Ruimtelijk Casco na 2035 ( no regret) Landbouw          Circulaire landbouw           Natuur          Schoonebekerdiep, naar natuurlijk beekdal          Herinrichting Schoonebeekerdiep natuurontwikkeling + recreatie           Toerisme           Zorg           Energie infrastructuur          Netcongestie aanpakken o   Omzetting H2 o   E-opslag o   Warmteopslag o   Smart grids wijknivo o   E-besparing          Biogasnetwerk          Oplossen knelpunten waterstof (hoofd-)infrastructuur          Koppelen infra electranet aan waterstofnet          Grote WKC NAM mede inzetten tbv. openbaar net Niet materiele bijdragen          Inzet EZK ivm status Emmen Stedelijk Netwerk? Overig          Brede welvaart          Tourisme          Bestrijding krimp? Vergrijzing?          Arbeidskrachten tekort zorg/onderwijs/techniek          Energietransitie          Laat NAM regionaal inkopen          Bij inkoop door NAM en bij inzet van de middelen aandacht voor SROI ( social return on investment)
26 juni 2024451.68 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230217_230215_open_brief_bewoners_schoonebeek_geredigeerd.pdf
Onderwerp: extra informatie avonden over voorgenomen waterinjectie in Schoonebeek Beste Schoonebeekers, beste buren, Al sinds 1947 is de NAM onderdeel van de gemeenschap in Schoonebeek en zijn wij onlosmakelijk met elkaar verbonden. De oliewinning is onderdeel van de identiteit van Schoonebeek met talloze verwijzingen naar de winning van olie in het dorp en de omgeving. Waar het kan zal de NAM een steentje bijdragen aan de gemeenschap en als er in het verleden problemen of incidenten waren, dan losten wij in goed overleg dat zo snel en zo goed mogelijk op. Dat deden we en dat mag u van een goede buur, in de toekomst ook van ons verwachten. Zoals bekend ligt de olieproductie in Schoonebeek al sinds begin 2022 stil. Dat komt omdat het productiewater wat vrijkomt bij de oliewinning niet geïnjecteerd kan worden in lege gasvelden in Twente. Dat probleem hebben we zelf veroorzaakt, door corrosie aan putten en leidingen. We hebben daarom ook de keuze gemaakt om in te zetten op het injecteren van productiewater in een gasveld op 3000 meter diepte, onder het olieveld Schoonebeek dat op 800 meter diepte ligt. Onderdeel van dat plan is ook het boren van 4 nieuwe injectieputten en het toepassen van kunststofleidingen zodat we de problemen zoals die in Twente zijn opgetreden, in Schoonebeek kunnen voorkomen. Voor het verwerken van dit productiewater zijn ook andere mogelijkheden onderzocht. Deze alternatieven zijn tegen elkaar afgewogen, waarbij de invloed op mens, milieu en omgeving beoordeeld is. Uit deze evaluatie komt naar voren dat het injecteren van het productiewater het minste impact heeft op de genoemde factoren en, nog steeds, de best beschikbare techniek is. De gemeenten Coevorden en Emmen, de provincie Drenthe en het waterschap Vechtstromen hebben TNO gevraagd dit onderzoek onafhankelijk te beoordelen. Wij doen ons best om bewoners en bestuurders zo goed en zorgvuldig mogelijk te informeren over en mee te nemen in, onze plannen. We zijn actief met elkaar in overleg en zullen dat ook blijven. Op 8 februari was er een zeer druk bezochte informatie markt in MFC ’t Aole Gemientehoes waarbij mogelijk niet iedereen de gelegenheid had om zijn of haar vragen te stellen. Wellicht heeft u die avond gemist, heeft u nog vragen of wilt u alsnog graag geïnformeerd worden. De komende twee weken zijn NAM medewerkers op de volgende data en tijden aanwezig in ’t Aole Gemientehoes in Schoonebeek om u te woord te staan:  21 februari van 15.00 uur tot 20.00 uur  23 februari van 17.00 uur tot 20.00 uur  28 februari van 15.00 uur tot 20.00 uur  2 maart van 15.00 uur tot 20.00 uur Schoonebeek heeft wat ons betreft ook zichtbaar baat bij de voortzetting van de oliewinning. Dergelijke afspraken gaan uiteraard in samenspraak met de landelijke en lokale overheid. Hierover zijn wij met hen in gesprek. Wij horen ook graag van u zelf hoe wij een goede bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap.
26 juni 2024576.77 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220826_agendavoorstel_ambtelijk_overelg_verwerking_30_augustus_2022_geredigeerd.pdf
26 juni 2024383.2 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221124_bestuurlijk_afsprakenkader_sbk_opm_geredigeerd.pdf
26 juni 2024513.85 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221025_bijlage_bij_geannoteerde_agenda.pdf
Bijlage bij geannoteerde agenda bestuurlijk overleg 27 oktober met EZK en NAM Deze notitie geeft, ter informatie, de achtergrond en de stand van zaken (oktober 2022) weer van het dossier oliewinning en verwerking productiewater. De bespreekpunten voor het bestuurlijk overleg zijn 0pgenomen in de geannoteerde agenda. Deze notitie geeft wat context voor die bespreekpunten. Algemeen Het dossier oliewinning en verwerking productiewater nadert een nieuwe fase. Diverse onderzoeken naderen voltooiing. De rijksoverheid en NAM willen voortzetting van de oliewinning. Het productiewater wat daarbij onherroepelijk vrijkomt vraagt om een zorgvuldige verwerking. Staatssecretaris Vijlbrief heeft aangegeven dat hij het logisch vindt dat de verwerking van productiewater in Drenthe plaatsvindt, waar tenslotte ook de olie gewonnen wordt, mits het aantoonbaar veilig en verantwoord kan. Vanuit bestuurlijke realiteitszin hebben onze besturen voorzichtig positief kritisch gereageerd. Verwerking van productiewater moet wat hen betreft veilig en verantwoord zijn voor mens en milieu en diepe ondergrond. Om te komen tot de meest wenselijke variant van verwerking van het productiewater moeten alle ‘hoeken van het speelveld’ bezien worden. Regionale besturen en inwoners moeten op een goede manier betrokken worden in het proces. Ook moet de regio meerwaarde ondervinden van het feit dat er oliewinning (en productiewaterverwerking) plaatsvindt. Vanuit het rijk worden de ambities gedeeld om de situatie beter te maken dan bij de injectie in Twente ( minder risico’s op incidenten en minder mijnbouwhulpstoffen). De term “circulair” die in de landspolitiek is gebezigd, is niet concreet gemaakt. De fase die we nu naderen zorgt dat concrete plannen en de onderbouwende onderzoeken in de openbaarheid komen en dat politieke oordeelvorming in de regio zal plaats vinden. Er zal vermoedelijk meer publiciteit komen. Dit zal een nieuwe dynamiek geven aan het proces. Na deze fase van regionale politieke oordeelvorming, zullen de plannen concreet worden in vergunningsprocessen en realisatie. Het ministerie van EZK en NAM hebben een gebiedsproces met 3 pijlers in gang gezet. (vergunningenspoor / ontzorgingsspoor / bijdragenspoor ). Het bijdragenspoor is nog niet uitgewerkt. De regio is hier (bestuurlijk en ambtelijk) zelf ook nog over aan het nadenken Vergunningenspoor Het ministerie heeft (na diverse malen aandringen) een planning/processchema vrijgegeven. Deze staat op de agenda van het Bestuurlijk Overleg. Het is goed dat deze planning er eindelijk is en dat daarin ook ruimte/tijd is opgenomen voor het regionaal bestuurlijk proces voor oordeelvorming. Het schema geeft helderheid op hoofdlijnen, maar er blijven er ook nog vragen en opmerkingen over. Tot eind november/begin december komen diverse onderzoeken vrij:  Het oordeel van SodM over Drentse putten  Het waterinjectie managementplan  Het oordeel over het herevaluatie-onderzoek Twente  De MKBA  De MER-beoordelingsnotitie  Het Nader Onderzoek Drenthe Het is nog onduidelijk wanneer/ welke van deze documenten in de openbaarheid komen. En hoe deze openbaarheid zich verhoudt tot de informatiesessie(s) voor staten/raden/AB. Van het Nader Onderzoek Drenthe mag worden verondersteld dat de regionale overheden daar een reactie op mogen uitbrengen. Dat lijkt echter niet verwerkt in het planningsschema. De planning is een NAM document gericht op vergunningen en realisatie. De verbinding met het “ontzorgingsspoor” en “bijdragenspoor” en het beoogde “bestuursakkoord” behoeven verdere uitwerking. Het is nog niet kristalhelder in welke (vergunning)stukken de aspecten m.b.t. de diepe ondergrond aan bod komen. Het beëindigen van injecties in bestaande putten wordt niet vermeld. Welke materialen NAM wil toepassen als binnenbuis in injectieputten is nog onderwerp van onderzoek! ( bestaande buizen? Buizen met een zgn “liner” die bestand is tegen injectiewater? Kunststof buizen? ) In het planningsschema is geen rekening gehouden met bezwaar- en beroepsprocedures. Het planningsschema zou een dynamisch document moeten worden wat periodiek wordt getoetst en bijgesteld. Het is goed dat NAM uitlegt hoe men met de varianten hard-stop versus afbouw in Twente omgaat. Bestuurlijk afsprakenkader. Van EZK hebben we enkele dagen geleden een stuk ontvangen genaamd ”CONCEPT bestuurlijke afspraken gebiedsproces Schoonebeek”. Dit document is ambtelijk niet voor-besproken. Er is geen tijd geweest voor noch voor ambtelijke afstemming, noch voor bestuurlijke afstemming. Het lijkt ons goed dit stuk terug te verwijzen voor ambtelijk overleg en eerst procesafspraken te maken en aan te geven wat de bestuurders nodig hebben om überhaupt een bestuursakkoord te tekenen. Met de intentie dat in het volgend overleg een document komt wat bestuurlijk besproken kan worden. Bij eerste lezing is dit een hybride stuk. Het gaat voor een deel in op de huidige interbestuurlijke afstemming, voor een deel over het gebiedsproces en voor een deel in op een beoogd bestuursakkoord. De huidige bestuurlijke overleggen worden in dit concept gezien als een stuurgroep waarin allen zich inzetten voor herstart van de oliewinning en verantwoorde verwerking van productiewater. Terwijl de regionale politiek/bestuurlijke oordeelvorming nog moet starten! Ontegenzeggelijk staan er ook goede zaken in dit stuk. Maar dit stuk is nog niet rijp voor een bestuurlijk overleg. Ontzorgingstafel Onafhankelijk voorzitter: er wordt discreet gepolst of een kandidaat door iedereen als geschikt wordt gezien. Het is ook gewenst de rol van deze onafhankelijke voorzitter te omschrijven, zodat hij zonder aarzeling zijn rol als procesbegeleider kan invullen. Hij zal ook een eigen oordeel moeten vormen over de beoogde planning van EZK om te komen tot een “afsprakenkader ontzorging”. Als het proces onder zijn leiding gaande is, kunnen de verbanden tussen het ontzorging-spoor en het vergunning-spoor goed worden gelegd. Het afsprakenkader kan worden geborgd door het op te nemen in vergunningen. Daardoor kunnen bijvoorbeeld frequentere controles (door SodM) nodig zijn dan gebruikelijk, omdat die voortkomen uit afspraken met de omgeving. Het afspraken kader loopt over lange tijd, enkele decennia en verdient tussentijdse evaluatie en bijstelmomenten. Daar hoort dus ook een nog nader vorm te geven-governance-structuur bij. Bijdragenspoor Wij kunnen nog geen naam voor een verkenner/onderhandelaar invullen. In het bijzijn van NAM / EZK zou kunnen worden vermeld dat de regio daar iets meer tijd voor nodig heeft. Voor een beoogd onderhandelaar geniet nog geen persoon aller instemming. Daarnaast wordt gezocht naar personen die kunnen helpen om de positie van de regio en de financiële kaders van de oliewinning goed in beeld te brengen. In die zoektocht is pas de laatste weken perspectief gekomen. Recent is de vraag gerezen of het gewenst is zo snel een “onderhandelaar” in het spel te brengen. Een verkenning naar het speelveld ( en krachtenveld) is mogelijk een verstandiger aanpak, mits EZK en NAM daar ook aan willen meewerken.
26 juni 2024187.29 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...113...177