Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20230220_tno_offerte_review_geredigeerd.pdf
Copyright © 2023 TNO, The Hague 2/5 Offerte met nummer 1014267 / 060.55924 d.d. 20 januari 2023 V e rs ie 3 .2 3 0 ju n i 2 02 2 INHOUDSOPGAVE 1 INTRODUCTIE 2 DE AANBIEDING 2.1 UITKOMST 2.2 AANPAK 2.3 PLANNING 2.4 RANDVOORWAARDEN 2.5 ONDERAANNEMERS / LEVERANCIERS 3 PRIJS 4 PRIJSCONDITIES 4.1 PLANNING 4.2 FACTURERING 5 OPDRACHTVOORWAARDEN 6 COVID-19 7 WIJZIGINGEN 8 GELDIGHEIDSTERMIJN BIJLAGE 1 ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR OPDRACHTEN AAN TNO Copyright © 2023 TNO, The Hague 3/5 Offerte met nummer 1014267 / 060.55924 d.d. 20 januari 2023 V e rs ie 3 .2 3 0 ju n i 2 02 2 1 Introductie Bij de oliewinning uit het Schoonebeek veld door de NAM komt productiewater vrij dat wordt verwerkt en vervolgens wordt gere-injecteerd. Deze methode is geselecteerd na afweging van alternatieven in de MER van 2005 en her-afwegingen in 2016 en 2022. NAM heeft nu het voornemen om de waterinjectie te verplaatsen van de Twente gasvelden naar het Schoonebeek gasveld in Drenthe. Bestuurders uit deze regio op niveau van gemeenten, waterschap en provincie hebben gevraagd hiervoor een onderbouwing te geven waaronder de vergelijking van alternatieven die specifiek gericht zijn op de situatie in Drenthe. Hiervoor is door RHDHV voor enkele voorkeursalternatieven een aanvullend onderzoek uitgevoerd met het accent op vermindering netto watergebruik en mijnbouwhulpstoffen evenals op verhoging veilige en verantwoorde winning en injectie. Het te reviewen rapport staat los van het formele vergunningstraject; voor de benodigde vergunningen zullen naderhand aanvullende aanvragen worden opgesteld. Voor de vergelijking van de verschillende verwerkingsalternatieven van het productiewater is de CE- afwegingsmethodiek gebruikt die in lijn is met de voorschriften in LAP3. Voor de toetsing van milieuaspecten staat de LCA (Life Cycle Assessment) centraal in de CE-afweging. TNO is een onafhankelijke onderzoeksorganisatie. Wij verbinden mensen en kennis om innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. Hiertoe zijn wij bij wet opgericht als publiekrechtelijke rechtspersoon. Deze TNO-wet geeft ons een aantal bijzondere taken en kaders en verbindt daaraan specifieke voorwaarden waaronder wij ons werk moeten uitvoeren. Het doel daarvan is dat wij onafhankelijk en betrouwbaar oplossingen kunnen blijven creëren voor de uitdagingen die de samenleving ons stelt. 2 De Aanbieding 2.1 Uitkomst Voor de provincie Drenthe, gemeente Emmen, gemeente Coevorden en waterschap Vechtstromen zal TNO een review uitvoeren van de onderbouwing van de Schoonebeek waterverwerkingsvarianten zoals is geëvalueerd met de CE afwegingsmethodiek in het onderzoek van RHDHV en beschreven in de volgende rapportage. De rapportage bestaat uit een hoofdrapport met bovengenoemde titel en een aantal bijlagen: 1 Onderzoek Oliewinning Schoonebeek: het overkoepelende rapport; 2a CE toetsing verwerkingsalternatieven nabij Schoonebeek: dit is bijlage 1 van het overkoepelende rapport en beschrijft de selectie van alternatieven en de toetsing op basis van de CE afwegingsmethodiek; 2b MKBA: dit is bijlage 2 van het overkoepelende rapport, uitgevoerd door CE Delft en status definitief; 3a LCA verwerkingsalternatieven nabij Schoonebeek: een bijlage bij de CE toetsing en beschrijft de uitvoering van de LCA; 3b Overkoepelende risicoanalyse Schoonebeek reservoirs: een bijlage bij de CE toetsing uitgevoerd door NAM. De review zal kwalitatief van aard zijn en zal zich vooral richten op de compleetheid van de rapportage zoals verwoord is in het overkoepelende rapport. De bijlagen zullen op onderdelen worden geëvalueerd, waar aanvullende detaillering van de conclusies in het overkoepelende rapport gewenst is. De toegepaste methode zelf staat hier niet ter discussie. De conclusies die TNO zal trekken kunnen voorwaardelijk van aard zijn en zullen in een notitie worden vastgelegd. De uiteindelijk te beantwoorden vraag is of met het gepresenteerde Copyright © 2023 TNO, The Hague 4/5 Offerte met nummer 1014267 / 060.55924 d.d. 20 januari 2023 V e rs ie 3 .2 3 0 ju n i 2 02 2 onderzoek de uitkomst voldoende onderbouwd is en compleet is, of dat er nog aspecten zijn die beter onderzocht moeten worden om tot een uitkomst te komen. Review van Bijlage 2b met de MKBA zal zich beperken tot de conclusies in deze bijlage en de presentatie van deze conclusies in het overkoepelende rapport. De werkzaamheden zullen resulteren in en notitie met een kwalitatieve evaluatie van het RHDHV concept- Het beoogde toepassingsgebied van de uitkomst van deze opdracht is de oliewinning bij Schoonebeek en de her-afweging voor Drenthe. 2.2 Aanpak Activiteit 1 Verdeling van werkzaamheden Na ontvangst van de rapportage inclusief alle bijlagen (ontvangen op 16 januari 2023) wordt het hoofdrapport geëvalueerd naar inhoud en expertisegebieden en verdeeld over de verschillende experts. Activiteit 2 Review van het hoofdrapport 2.1 De expert reviewers evalueren de aan hen toegewezen onderdelen en beoordelen of de inzichten en conclusies van RHDHV in kwalitatieve zin gerechtvaardigd worden door hun onderbouwingen. Steekproefsgewijs zullen verwijzingen naar onderliggende bijlagen en overige referenties worden nagetrokken. Indien nadere informatie is gewenst zal met RHDHV contact worden opgenomen. Op 20 januari 2023 zal de voortgang van de review op beknopte wijze aan de opdrachtgever worden gerapporteerd. 2.2 In een interne bijeenkomst (gepland op 25 januari 2023) zullen de bevindingen worden besproken en waar nodig aanvullende acties worden vastgelegd. Eventuele vragen voor nadere toelichting zullen direct met RHDHV worden gecommuniceerd. 2.3 De resultaten van de reviewers worden verwerkt ten e van een conceptnotitie. Activiteit 3 Voorbereiding en oplevering notitie 3.1 De uiteindelijke resultaten zullen in een conceptnotitie worden vastgelegd en aan de Gemeente Emmen als penvoerder digitaal worden toegezonden (27 januari 2023). 3.2 Een ronde van intern (en extern) commentaar is voorzien met als deadline 1 februari 2023. TNO zal de voorlopige uitkomsten van de review in sub-activiteit 2.3 tijdens een informerend overleg van het College van B&W van Emmen op 2 februari 2023 presenteren. Daarvoor zal een ppt presentatie worden voorbereid die op 31 januari 2023 aan de opdrachtgever zal worden toegestuurd. Mogelijk dient er ook een toelichting te worden gegeven in de andere Colleges (GS van Drenthe, B&W van Coevorden, DB van Vechtstromen). 3.3 Na ontvangst van het interne (en externe) commentaar wordt de definitieve versie van de notitie op 6 februari aan de opdrachtgever verzonden. Copyright © 2023 TNO, The Hague 2/4 Offerte met nummer 1014267 / 060.55924 d.d. 20 januari 2023 V e rs ie 3 .2 3 0 ju n i 2 02 2 4.2 Facturering De werkzaamheden worden als volgt in rekening gebracht: EUR exclusief btw voor aanvang project. De definitieve kosten zullen worden bepaald op basis van nacalculatie en na afronding van het project gefactureerd. 5 Opdrachtvoorwaarden 1 juli 2022, zoals gedeponeerd bij de Rechtbank te Den Haag en de Kamer van Koophandel van toepassing (zie bijlage 1). In afwijking van artikel 10.1 is het Opdrachtgever toegestaan om het Eindrapport te publiceren onder de volgende voorwaarden: 1. Het finale en geautoriseerde TNO-rapport dient onverkort en in zijn geheel te worden gepubliceerd; 2. Conceptversies en samenvattingen van het TNO-rapport mogen niet worden gepubliceerd; 3. TNO is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook, door wie dan ook geleden, voortvloeiende uit de publicatie van het TNO-rapport. Daarnaast vrijwaart Opdrachtgever TNO voor alle aanspraken van derden ter zake van schade welke uit de publicatie(s) moge voortvloeien; 4. De auteursrechten ten aanzien van het TNO-rapport blijven onveranderd en behoren dus toe aan TNO; 5. Als Opdrachtgever het TNO-rapport publiceert is TNO niet meer gehouden aan de geheimhoudings- verplichting zoals bedoelt in artikel 5. Een kopie van de is tevens te vinden op de website www.tno.nl. 6 COVID-19 TNO is gerechtigd, onverminderd enige rechten van TNO op grond van overeenkomst of wettelijke bepaling en zonder verplichting tot het betalen van enige schadevergoeding, verplichtingen van TNO op te schorten of te beëindigen indien, bijvoorbeeld in verband met het Coronavirus (COVID-19), overheidsmaatregelen of het gevaar voor de gezondheid van personen de nakoming van deze verplichtingen belemmeren dan wel te bezwaarlijk maken. Enige tekortkoming van TNO vanwege overheidsmaatregelen of het gevaar voor de gezondheid van personen is in de zin van artikel 6:75 BW niet aan TNO toe te rekenen. 7 Wijzigingen TNO behoudt zich het recht voor om in geval van door de opdrachtgever gewenste wijzigingen in de inhoud van de offerte, een aanpassing van de planning en/of de prijs te offreren. 8 Geldigheidstermijn Deze offerte is geldig tot 23 januari 2023. Copyright © 2023 TNO, The Hague 4/4 Offerte met nummer 1014267 / 060.55924 d.d. 20 januari 2023 V e rs ie 3 .2 3 0 ju n i 2 02 2 Bijlage 1 Algemene Voorwaarden voor opdrachten aan TNO Bijgevoegd document bevat de Algemene Voorwaarden voor opdrachten aan TNO, versie 1 juli 2022 en vormt hiermee een integraal deel van deze offerte.
26 juni 20242.06 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220329_brief_vijlbrief_geredigeerd.pdf
1 Van: @drenthe.nl> Verzonden: dinsdag 29 maart 2022 15:57 Aan: ; ; ; Onderwerp: brief Vijlbrief Allen, Ter info. Vijlbrief geeft aan dat hij voor het einde van het jaar wil dat de injectie in Twente stopt en in Drenthe verdergaat. Donderdagavond interpellatiedebat in de Tweede Kamer, ik zal daar met op de publiekstribune aanwezig zijn. Verslag Vijlbrief aan de TK: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2022Z05930&did=2022D12176 RTV Drenthe: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14541422/kabinet-wil-afvalwater-nam-vanaf-eind-dit-jaar-in-drentse-bodem Met vriendelijke groet, Team Water, Bodem en Milieu +31 werkdagen: Westerbrink 1 |Postbus 122, 9400 AC Assen +31 592 365555| post@drenthe.nl www.provincie.drenthe.nl Volg ons op Dit bericht en de bijgevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en allleen bestemd voor de geadresseerde(n). Indien u dit bericht niet in goede staat ontvangt, waarschuw dan de afzender.
26 juni 2024419.78 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220623_tijdlijn_vijlbrief.pdf
Tijdlijn Vijlbrief Tijdlijn en planning oliewinning Drenthe en waterinjectie Twente Datum Gebeurtenis Toelichting Januari 2022 NAM kondigt aan de waterinjectie op termijn naar Drenthe te willen verplaatsen. Maart 2022 NAM laat SodM weten dat men toestemming wil hebben voor de inzet van een nieuwe filtertechniek om het tolueengehalte te verlagen NAM stuurt SodM de resultaten van het extra onderzoek (op eigen initiatief) die onregelmatigheden laten zien in ROW-4 SodM laat eind maart weten aan NAM dat men de oliewinning pas mag opstarten als het onderzoek naar ROW-2 en ROW-4 is beoordeeld en er een vergunning is voor de nieuwe filterinstallatie in Schoonebeek. SodM verwacht dat men het onderzoek naar ROW-2 en ROW-4 begin juni zal hebben beoordeeld. NAM kan dus naar verwachting op zijn vroegst begin juni weer opstarten. April 2022 Werkbezoek staatssecretaris aan Twente Mei 2022 Startbijeenkomst gebiedsproces verwerking proceswater oliewinning Schoonebeek (Drenthe) Deze bijeenkomst vindt plaats met bewoners en bestuurders. Staatsecretaris gaat in gesprek over zorgen en vragen die leven bij inwoners van (omgeving) Schoonebeek. Juni 2022 Publicatie beoordeling onderzoek naar putten ROW-02, 04 en 07 door SodM Plenaire bijeenkomst gebiedsproces Drenthe Publicatie herevaluatie (alternatievenweging) waterinjectie in Twente Juli 2022 Huiskamergesprekken gebiedsproces Schoonebeek Verzoek aan decentrale en regionale overheden, waterschap, en SSAT voor advies over de herevaluatie Beoordeling herevaluatie door SodM Onafhankelijke toetsing herevaluatie door Deltares Augustus 2022 Huiskamergesprekken gebiedsproces Schoonebeek Aanvraag voor vergunning injectie proceswater Schoonebeek via injectie September 2022 Publicatie beoordeling herevaluatie waterinjectie Twente door SodM Ontvangst adviezen herevaluatie. Publicatie rapport MKBA Schoonebeek Inspraak bewoners en decentrale en regionale overheden over injectie proceswater Schoonebeek Oktober 2022 Bijeenkomst met bewoners en lokale en regionale bestuurders over adviezen herevaluatie en uitkomsten MKBA Schoonebeek Publicatie ontwerp op hoofdlijnen voor het circulaire proces Schoonebeek November 2022 Besluit herevaluatie Besluit Staatsecretaris injectie proceswater bij Schoonebeek Inspraak bewoners en lokale en regionale bestuurders circulaire proces Schoonebeek December 2022 Stopzetting proceswaterinjectie Twente Januari 2023 Start injectie proceswater bij Schoonebeek Ontwerp en vergunningaanvraag circulaire proces Schoonebeek 2e kwartaal 2023 Inspraak bewoners en lokale en regionale overheden op vergunningsaanvraag circulaire proces Schoonebeek Besluit circulaire proces Schoonebeek 4e kwartaal 2023 Realisatie circulaire proces Schoonebeek 1e kwartaal 2024 Realisatie circulaire proces Schoonebeek Start circulaire proces Schoonebeek
26 juni 202479.05 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20210412_mail_nam_onderzoeksopzet_geredigeerd.pdf
26 juni 2024112.39 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200622_iv-1-concept_verslag_pho_aarnink_20200608_passage_geredigeerd.pdf
26 juni 202471.88 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230403_ontzorgtafel_voortgang_geredigeerd.pdf
Beste mensen, De eerstvolgende reguliere vergadering van de Ontzorgtafel is afgesproken op 20 april, maar ik heb de vertegenwoordigers vanuit de samenleving uitgenodigd voor een extra overleg, morgenavond 4 april. Zoals u hebt kunnen lezen komt de behoefte daaraan voort uit de ontwikkelingen sinds onze laatste vergadering. Mijn voorstel voor de agenda van dit overleg “in kleine kring”: 1) Notulen 6/3, verstuurd op 16 maart nu ter informatie, vaststelling in de reguliere vergadering op 20/4 2) Aanleiding en verwachtingen van deze bijeenkomst, zie mijn uitnodiging dd.24 maart 3) Waar staan we nu? Doel en speelveld voor de Ontzorgtafel. 4) De reacties op Concept 7 van het Afsprakenkader Hierbij volgt het overzicht van alle inbreng ná onze laatste bijeenkomst op 6 maart. Ik stel daarbij voor het als volgt te behandelen. Ik stel ten eerste vast dat de tekstuele voorstellen van SodM, , LTO Schoonebeek en deels ook de voorstellen van Dorpsbelangen zouden kunnen worden verwerkt in de tekst van het Afsprakenkader. Hierover hoeft niet uitgebreid gesproken te worden, stel ik voor. Ten tweede zouden we inhoudelijk de inbreng van mede ondersteund door LTO, kunnen bespreken. Zijn voorstel is om middels het toevoegen van een voorwoord de status en verantwoordelijkheid/aansprakelijkheden te verduidelijken. Dit raakt ook deels de inbreng van Dorpsbelangen. Ik heb gevraagd om vanuit die meer juridische benadering een reactie voor te bereiden als input voor het gesprek. De uitgebreide reactie van Dorpsbelangen gaat echter nog verder dan deze inhoudelijke en tekstuele verbeteringen en roept ook vragen op over de betekenis van de Ontzorgtafel en een Afsprakenkader, en de rolneming van ons allen als deelnemers. Dit principiële aspect met alle potentiële consequenties moeten we onder ogen zien, en om die reden is dit eerste gesprek daarover in “kleinere kring” georganiseerd. De volgorde van behandelen van deze drie “soorten” reacties kan natuurlijk ook andersom, ik zal aan tafel inventariseren waar de voorkeur naar uitgaat. De inbreng op het Afsprakenkader versie 7, zoveel mogelijk integraal weergegeven: SodM, één tekstvoorstel, overige opmerkingen zie mail van 6 maart (bijgevoegd) Pagina 4, 2e bullit: er staat over de bodemdaling onder andere “dat jaarlijks wordt goedgekeurd door SodM…”. SodM wijst erop dat niet op voorhand te zeggen is of iets wel of niet wordt goedgekeurd, dat is afhankelijk van hetgeen wordt overgelegd. Voorgesteld wordt om de woorden “dat jaarlijks … t/m … metingen worden” te vervangen door “die jaarlijks aan SodM gerapporteerd worden….” , mail van 17 maart: Ik heb nog een opmerking bij het verslag, en daarmee dus ook bij de laatste versie van het Afsprakenkader (pagina 3, regel 21/22). Er staat: Parallel aan het Afsprakenkader Ontzorging wordt een Bijdragenspoor opgesteld onder regie van de decentrale overheden.  Dit moet echter zijn: Parallel aan het Afsprakenkader Ontzorging wordt een Bijdragenspoor opgesteld onder regie van de gemeenten Coevorden Emmen en de provincie Drenthe.   Verder nog enkele tekstuele suggesties, hoofdzakelijk typo’s:   Mbt pag 2, regel 40: Tekstueel: (…) wordt verleend. Moet zijn: (…) worden verleend.   m.b.t.pag 3, regel 13: (…) met instemming van de voorzitter van de Ontzorgingstafel, Stichting (in oprichting) en NAM kan veranderen. Bovenstaande zin suggereert dat de vz van de Ontzorgingstafel EN de Stichting beiden betrokken moeten zijn, hetgeen niet het geval is. Voorgesteld alternatief: (…) met instemming van de voorzitter van de Ontzorgingstafel/Stichting (in oprichting) en NAM kan veranderen.   Mbt pag 3, regel 29: onnodige punt tussen ‘worden’ en ‘bij’. Zelfde zin: typo ‘uitvoeringssplan’.   Mbt pag 6, regel 25: typo ‘billikheid’   Mbt pag 8, regel 36: ‘(…) ruim voorafgaand voor aanvang (…)’ à suggestie: ‘(…) ruim voor aanvang (…)’.   Mbt pag 9, regel 2/3: ‘(…) aandacht te geven aan de aspecten mens en milieu, flora en fauna bij het uitvoering van het project en operationele fase daarna.’ à suggestie: (…) aandacht te besteden aan de aspecten mens en milieu, flora en fauna tijdens de uitvoering van het project en gedurende de operationele fase daarna.   (PM: het wordt mij bij lezing overigens niet duidelijk wat dan precies tijdens de uitvoering vh project gebeurt en wat tijdens de operationele fase daarna.)   Mbt pag 9, regel 12: typo: spatie na ‘voetafdruk’   Mbt pag 9, regel 23: typo: licht (met streepje) ipv licht. LTO Schoonebeek, mail van 16 maart In het afspraken kader lees ik niet iets over wie verantwoordelijk is voor de consequenties van eventuele (door een calamiteit veroorzaakte) vermenging van het grondwater met injectiewater. Of is ergens anders daarover iets afgesproken? Moeten boeren voor de zekerheid, voordat de waterinjectie van start gaat, een nulmeting waterkwaliteit doen van het water in de beregeningsputten en/of drinkwatervoorzieningen rundvee? En wie betaalt dat onderzoek?   Daarnaast stelde een van de bestuursleden de vraag of aan artikel 5. Mens en Milieu, Flora en Fauna, toegevoegd kan worden dat de landbouw geen hinder mag ondervinden. , mail 19 maart: Voorwoord  Afsprakenkader Ontzorging In het concept afsprakenkader Gebiedsproces  Productiewaterverwerking Schoonebeek wordt in het kort aangeven wat de aanleiding is geweest van de totstandkoming het concept Afspraken  Gebiedsproces  Productiewaterverwerking in Schoonebeek.   Wat in het afspraken kader ontbreekt is een heldere positie bepaling ten aanzien van de status van de z.g. ontzorgingstafel.  Met name na de bespreking van de reflectie brief van de college’s van Burgermeester en Wethouders van de gemeenten Coevorden en Emmen is de vraag aan de orde gekomen:  wat valt onder het domein van het publieksrecht en wat is privaat rechterlijk geoorloofd?   De deelnemers hebben vanuit uiteenlopende redenen meegedaan aan de overleggen van deze ontzorgings tafel.  Echter de vraag: wat is de precieze status van deze ontzorgingstafel is nog niet geheel helder.  Voorkomen moet worden dat er onduidelijkheid blijft bestaan met betrekking over de status van de ontzorgingstafel met betrekking tot het afspraken kader, waar de deelnemers voor verantwoordelijke kunnen worden gehouden.  Deze vraag dient nog verder uitgediept te worden. Omdat het afspraken kader ook door de voorzitter van de ontzorgtafel zal worden ondertekend, ook namens de deelnemers, blijft wel de vraag wat betekent dit feitelijk voor de deelnemers aan de ontzorg tafel.  Waarvoor kunnen zij verantwoordelijk worden gehouden. Ik zou willen voorstellen dat in een voorwoord van het afspraken kader de deelnemers aan de ontzorgtafel geheel uitgesloten worden van welke eventuele aansprakelijkheid dan ook met betrekking tot de inhoud van het afspraken kader. Dat dit een lastig punt is blijkt ook al uit het feit dat er nog geen eenduidigheid is ten aanzien van de juridische status van de op te richten stichting. Dat waren zo wat gedachten van mijn kant. Door LTO per mail van 20/3 ondersteund: “dat wij als afdelingsbestuur van LTO Noord achter het voorstel van staan. Deelnemers van de ontzorgtafel moeten niet aansprakelijk gesteld worden met betrekking tot de inhoud van het Afsprakenkader, of de juridische en financiële gevolgen voor inwoners van Schoonebeek. Zoals de inhoud van artikel 1 van het kader is opgesteld is juridisch niet uit te sluiten dat de voorzitter (indirect) tekent voor alle inwoners / belanghebbenden.” Dorpsbelangen, mail 14 maart: Ten eerste willen we een drietal aanpassingen in het nog vast te stellen document. blz. 2 regel 19 en 27 het woord “brede” weglaten  blz. 3 regel 27: weglaten..           dat een significant deel van   blz. 8: regel 24 magnitude van groter dan 3.0 willen veranderd zien in           “van groter dan 2”            Argumentatie: De bron van de aardbevingen zit veel ondieper (op 3 km. wordt geloosd) dan bij de natuurlijke ”aardbevingen (10km). Daarbij komt dat de  grond in onze omgeving/Nederland veel “zachter” is. De gevolgen van een aardbeving zijn heftiger met alle gevolgen van dien voor de mensen/omgeving. Mail 17 maart, plus bijlage (bijgevoegd): Zo op “de valreep” nog een aantal opmerkingen m.b.t. het Afsprakenkader. Met het Afsprakenkader wil de NAM afspraken maken over diverse zaken met betrekking tot hun voornemen voor waterinjectie in Schoonebeek. Na het lezen van het concept hiervan, hebben we nog steeds zorgen. Welke gevolgen heeft dit voor de Schoonebeekse inwoners, bedrijven en overige organisaties? Wij willen dit Afsprakenkader eerst juridisch laten toetsen door een gerenommeerd advocatenkantoor. Verzoek aan EZK om dit bekostigen. Een aantal (juridische) opmerkingen en vragen die dit bij ons oproept: • Gezien de inhoud van het Afsprakenkader is niet juridisch uit te sluiten dat de voorzitter van de Ontzorgingstafel dit kader niet alleen voor de (niet overheid gerelateerde) deelnemers tekent, maar voor alle Schoonebekers (zie in de memo de punten 6, 7 en 8); • De juridische, financiële en overige gevolgen voor de Schoonebekers zijn vooraf niet onderzocht en juridisch getoetst; • Zijn de Schoonebekers bekend met de voorgenomen afspraak in het Afsprakenkader dat de NAM pas stopt met waterinjectie nadat een aardbeving met een kracht van 3.0 op de Schaal van Richter heeft plaatsgevonden? En aanvullend, mede gelet op het eerste punt, vinden de Schoonebekers dit akkoord? • Welke rechtsgevolgen kan het ondertekenen van dit document hebben voor de deelnemers aan de Ontzorgingstafel en alle Schoonebekers? • Welke afspraken met de NAM zijn daadwerkelijk juridisch geborgd middels dit kader? Als bijlage hebben we een memo gevoegd, waarin we alle juridische en overige opmerkingen en vragen hebben geformuleerd die ons opvallen bij het doornemen van dit afsprakenkader. Verzoek om dit Afsprakenkader, mede op basis van deze opmerkingen en vragen (memo) ,  te laten toetsen door een gerenommeerd advocatenkantoor. Onderstaande vraag zou wat ons betreft aan een advocatenkantoor kunnen worden gesteld: "Graag verzoek ik u een advies uit te brengen over het concept Afsprakenkader, beoordeeld vanuit de belangen van de deelnemers van de Ontzorgingstafel en vanuit het belang van de inwoners en bedrijven van Schoonebeek en omgeving. Bij deze toetsing verzoek ik u de bijgevoegde memo te betrekken, waarin de inhoud van deze memo niet als volledige onderzoeksvraag dient te worden aangemerkt. Daarbij verzoek ik u tevens de volgende vraag bij het advies te betrekken: Welke voordelen voor de Schoonebekers kunnen van toepassing zijn bij het ondertekenen van dit kader?" Tot slot: Er is veel media aandacht voor de fase waarin het gebiedsproces zich momenteel bevindt. Dit lijkt vooral ingegeven door de aangekondigde vergunningaanvraag van NAM voor het hervatten van de oliewinning bij Schoonebeek. Over de wenselijkheid van die hervatting lopen, net als in de samenleving, ook aan onze Ontzorgtafel de meningen uiteen. Daarin respecteren wij elkaar. Aanvullende afspraken tussen NAM en de lokale samenleving (die dus óók door de NAM onderschreven moeten kunnen worden), kunnen alleen maar van betekenis zijn als die ook breed door die samenleving worden ondersteund. Als daarover de meningen ook sterk uiteen gaan lopen, dan dient de vraag zich aan welk belang de Ontzorgtafel nog dient. Ik hoop dat die vraag morgenavond van een eenduidig antwoord wordt voorzien. Met vriendelijke groet, Voorzitter Ontzorgtafel Schoonebeek
26 juni 202434.87 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200818_iv-2-a-verslag_db_20200707_concept_passage_geredigeerd.pdf
26 juni 202444.29 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221222_db_voorstel_financiele_bijdrage_externe_review_mail_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: donderdag 22 december 2022 21:48 Aan: bestuursondersteuning Onderwerp: DB voorstel 'financiële bijdrage externe review' Bijlagen: 20221222 DB vst fin bijdrage ext review.docx Dag collega’s, Hierbij een concept DB voorstel, ter behandeling in PHO Nettie van 9 januari en DB van 17 januari. Met vriendelijke groet, Strategisch adviseur Waterschap Vechtstromen Tel. 06- @vechtstromen.nl
26 juni 2024388.05 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230216_re_oproep_geredigeerd.pdf
2 Onderwerp: NAM/EZK aanzet voor een annotatie voor as vrijdag Urgentie: Hoog Hoi Allemaal, Ik heb een aanzetje gemaakt voor een gemeenschappelijke annotatie voor onze regiobestuurders voor a.s. vrijdag. Dan hebben ze digitaal een half uur. Wie kan dit een slag verder brengen? Kop en staart er aan, tekst netter uitwerker / corrigeren / aanvullen ? De agenda kreeg ik onderhands via De agenda en uitnodiging heb ik nog niet gezien. @ : inmiddels weet ik van René dat hij vindt dat Emmen het afsprakenkader mee moet tekenen. Hij wil dat zelf doen, dus ik moet een machtiging regelen met een collegevoorstel.
26 juni 2024872.6 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221216_fw_gemaalcapaciteiten_hoogeveensche_vaart_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: vrijdag 16 december 2022 10:33 Aan: Onderwerp: FW: Gemaalcapaciteiten Hoogeveensche Vaart en duiding aanvoercapaciteit in relatie tot watervraag NWTR Bijlagen: Waterakkoord Drenthe 2018 ondertekend(bijlage 3).pdf Met vriendelijke groet, 06- Van: Verzonden: vrijdag 16 december 2022 10:33 Aan: @vechtstromen.nl> CC: @vechtstromen.nl> Onderwerp: Gemaalcapaciteiten Hoogeveensche Vaart en duiding aanvoercapaciteit in relatie tot watervraag NWTR Hoi Waarschijnlijk ken je deze getallen wel uit je hoofd, maar hieronder voor de volledigheid nog even de info mbt aanvoercapaciteit naar de Verl Hoogeveensche Vaart (met dank aan . Ik heb deze getallen eens afgezet tegen de watervraag van NWTR en kom tot de volgende analyse: Conform waterakkoord bedraagt de totale aanvoercapaciteit van Noordscheschutsluis en Stieltjessluis 8,06 m3/seconde. In de praktijk is dit iets minder (7.20 m3/s). In geval van waterschaarste in het zuidelijk aanvoergebied wordt het aanvoergemaal in de Stieltjeskanaalsluis uitgezet. In dat geval vindt alleen aanvoer via Noordscheschut plaats, met een debiet van 6.86 m3/s conform waterakkoord (6.00 m3/s feitelijk). In onderstaande matrix heb ik aangegeven hoeveel procent van de totale aanvoer per etmaal wordt ‘afgevangen’ door NieuWater, uitgaande van de hierboven geschetste aanvoerhoeveelheden en de watervraag van NAM/NWTR respectievelijk in de afgelopen jaren, de maximale hoeveelheid die NAM contractueel mag afnemen en de theoretisch maximale capaciteit van NWTR. (Afkortingen: NSS = Noordscheschutsluis; STKS = Stieltjeskanaalsluis) NSS + STKS, cap cf waterakkoord (8.06 m3/s = 696384 m3/d) Alleen NSS, cap cf waterakkoord (6.86 m3/s = 592704 m3/d ) NSS + STKS, feitelijke cap. (7.20 m3/s = 622080 m3/d) Alleen NSS, feitelijke cap. (6.00 m3/s = 518400 m3/d) NAM afgelopen jaren (~ 2750 m3/d) 0.39 % 0.46 % 0.44% 0.53 % NAM contractueel (5500 m3/d) 0.79 % 0.93 % 0.88 % 1.06 % Max. capaciteit NWTR (8200 m3/d) 1.18 % 1.38 % 1.32 % 1.58 % CONCLUSIE: zelfs in het worst case scenario, wanneer NWTR op zijn maximale capaciteit produceert en er uitsluitend water aangevoerd kan worden via Noordscheschutsluis (uitgaande van de feitelijk aanwezige capaciteit) dan bedraagt de watervraag van NWTR nog altijd minder dan 1,6% van de totale aanvoerhoeveelheid per etmaal. De 2 procent die RHDHV in zijn conceptrapport noemt is dus een zeer conservatieve aanname. Deze maximale hoeveelheid à 8200 m3 kan (in dit worst case scenario waarbij uitsluitend gebruik gemaakt wordt van de feitelijk aanwezige pompcapaciteit van de Noordscheschutsluis) in een tijdsbestek van nog geen 23 minuten worden opgepompt. Ter vergelijk: wanneer NAM haar contractueel maximale hoeveelheid puurwater à 5500 m3/dag zou afnemen, dan is deze hoeveelheid nog altijd minder dan vier agrarische beregeningsinstallaties uit oppervlaktewater à 60 m3/uur (4 x 60 x 24 = 5760 m3/dag) Kortom: het gaat he-le-maal nergens over! Wat mij betreft raadzaam dat RHDHV dat ook goed neerzet/onderbouwt in zijn rapport.
26 juni 2024935.03 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...117...177