Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20220817_re_voorzet_externe_adviseur_bijdragen_geredigeerd.pdf
1 Van: @coevorden.nl> Verzonden: woensdag 17 augustus 2022 11:55 Aan: ; ; ; CC: Onderwerp: RE: voorzet externe adviseur bijdragen.docx Goedemorgen , allen, Dank voor deze mooie en beknopte voorzet. Ik heb enkele opmerkingen en doe dit ook maar gelijk hier zo plenair weer terug : * naast voorbeelden uit het buitenland, ook voorbeelden uit NL (Ternaart, Groningen, …) en internationale afspraken en normen (Eita, GRI). Dit m.i. niet beperken tot oliewinning maar ook gaswinning meenemen, dat biedt immers evengoed een richtinggevend kader (is dat ook al denk ik, zowel voor EZK als voor de NAM, EBN en Shell/Esso). Wintershall zou ik ook expliciet vermelden om mee te nemen in de inventarisatie. * ook in beeld brengen van de historie van de afspraken over de verdeling van de baten van de Schoonebeek oliewinning, ook inkleuren qua context voor zover van belang en als er verschuivingen optreden (bijv: verlaging vpb voor alle bedrijven leidt tot verhoging van oppervlakterechten? enzovoorts). Netto belastingdruk. * het verdelingsvraagstuk betreft zowel de verdeling bedrijf <> “overheden & omgeving” als de verdeling overheden onderling. Blijkt enerzijds wel maar mag duidelijker in het stuk over de financiële stromen. * hoe bedoel je “en de discussies die hierover gevoerd worden in het kader van het gebruik van de ondergrond in de energietransitie”? Ik kan die zo niet plaatsen en vindt de inperking tot dat gebruik niet logisch. Maar misschien bedoel je het niet als inperking? * het lijkt me verstandig wanneer er ook een vooruitblik plaatsvindt naar de “impact op de onderhandelingsruimte” van te verwachten heffingen en belastingen, met name CO2-heffingen en ETS zijn dan van belang (betreft de verdeling bedrijf <>overheden). * ook beschrijven van de (mogelijke) lasten en risico’s en hoe en door wie deze normaliter (behoren te) worden betaald (schades, aansprakelijkheid; denk aan NAM, moederbedrijven, Rijksoverheid, verzekeraars van NAM en moederbedrijven, verzekeraars van inwoners en bedrijven) * het lijkt mij verstandig als de werkzaamheden qua opdrachtverlening worden gesplitst in een rapportage/beschrijvend/inventariserend inhoudelijk stuk werk en daarnaast het typische meer sociaal- psychologische/tactische en bestuurlijke/onderhandelingstechnische stuk, waarbij beide disciplines wel gezamenlijk aan de lat staan voor het totaal. Een opsplitsing in 3 delen is ook nog denkbaar, naast inhoud gaat het zowel om sociaal-psychologische onderhandelingstactiek als zeg maar meer de politiek-bestuurlijke inschattingen. Ik kan me voorstellen dat we door het zo aan te pakken een goede combinatie van mensen kunnen betrekken die elkaar goed aanvullen en er zo ook aan bijdragen dat we het voor ons optimale resultaat behalen. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Enkele van mijn opmerkingen had je vast al in gedachten en bedoeld te vatten onder de 4e bullet (“onderbouwen van onderhandelingsdoelen”). Het kan geen kwaad lijkt me om zelf, zonder al te veel sturend te zijn, al voorbeelden op te nemen. Het op te leveren rapport moet enerzijds een goed totaalbeeld neerzetten “van het speelveld” en de dynamiek daarin en keuzevrijheid, maar anderzijds ook het juiste detailniveau hebben om basis te kunnen vormen voor het goede onderhandelingsgesprek. Verder kunnen we met elkaar wellicht een shortlist opstellen van namen van mensen die we voor het geheel dan wel voor 1 van de onderdelen geschikt achten, maar eerst maar kijken hoe we daar allen tegenaan kijken. Het is wellicht ook iets om voor te leggen aan de betrokken MT-leden en te verkennen hoe onze bestuurders hierin staan. Mogelijk hebben ze enkel / vooral behoefte aan het inventarisatie/rapportage stuk en willen ze met elkaar de onderhandelingsdelegatie vormen en slechts heel beperkt ondersteuning daarbij. Ik heb geen idee nog van hoe Jeroen dit ziet. Jullie wel van jullie bestuurder / en ?
26 juni 2024927.92 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221107_agendavoorstel_ambtelijk_overleg_verwerking_geredigeerd.pdf
26 juni 2024364.94 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230315_agendapunt_5_bijdragen_geredigeerd.pdf
3 Volg ons op Dit bericht en de bijgevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en alleen bestemd voor de geadresseerde(n). Indien u dit bericht niet in goede staat ontvangt, waarschuw dan de afzender.
26 juni 20241.85 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221021_verslag_ambtelijk_overleg_schoonebeek_v171022_geredigeerd.pdf
26 juni 2024396.22 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220309_gespreksnotities_ambtelijk_overleg_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: woensdag 9 maart 2022 15:02 Aan: Onderwerp: Gespreksnotities ambtelijk overleg overheden waterinjectie NAM omgeving Schoonebeek 8 maart.docx Bijlagen: Gespreksnotities ambtelijk overleg overheden waterinjectie NAM omgeving Schoonebeek 8 maart.docx Dag allemaal, Bijgaand stuur ik jullie mijn gespreksnotities van ons overleg van gister. Doe me svp een seintje als daar iets in ontbreekt of onjuist is geformuleerd. Met vriendelijke groet en tot dinsdag,
26 juni 2024375.04 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221212_dvhn_nam_van_gas_af_bij_oliewinning_schoonebeek.pdf
pagina 1 | maandag 12 december 2022 ‘NAM van gas af bij oliewinning Schoonebeek’ Stoppen met productie kost Nederland te veel geld Schoonebeek De NAM moet bij het hervatten van de oliewinning in Schoonebeek gebruikmaken van elektrische boilers in plaats van aardgas. Stoppen met de winning is geen optie, omdat het de Nederlandse staat veel geld oplevert. Willem Dekker Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Hans Vijlbrief (mijnbouw, D66) aan de Tweede Kamer. Vijlbrief baseert zich daarbij op een rapport van TNO dat daarvoor milieuadviseur CE Delft inschakelde. Bij de oliewinning in Schoonebeek gebruikt de NAM sinds 2011 grote hoeveelheden stoom om de stroperige olie naar boven te halen. Voor de productie van stoom die de NAM in de bodem injecteert worden grote hoeveelheden aardgas gebruikt. Door het vervangen van de gasketels door elektrische boilers kan minder gas worden gebruikt. Daarmee wordt CO2 uitstoot van de oliewinning in Schoonebeek aanzienlijk naar beneden gebracht. Dat lijkt ook noodzakelijk: bij het produceren van olie uit Schoonebeek wordt meer koolstofdioxide uitgestoten dan wanneer Nederland de aardolie zou importeren. Van Twente naar Drenthe CE Delft onderzocht vijf mogelijkheden voor de toekomstige oliewinning in Schoonebeek en de injectie van productiewater in lege gasvelden. Die opties lopen uiteen van het doorgaan op de huidige voet met de oliewinning met waterinjectie in Twente tot het stoppen met de oliewinning in Zuidoost-Drenthe. Als beste optie komt uit de bus de oliewinning in Schoonebeek te hervatten en de injectie van afvalwater van Twente te verplaatsen naar lege gasvelden rond Schoonebeek. Maar dan wel met stoom opgewekt door elektrische boilers in plaats van gas. Door het verplaatsen van de waterinjectie kan ook meer olie worden gewonnen, staat in het rapport. De oliewinning in Schoonebeek ligt vanwege verschillende oorzaken al bijna een jaar stil. Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) constateerde in het voorjaar onregelmatigheden bij een waterinjectieput in Twente. Daarnaast bleek uit metingen dat het productiewater een hoger gehalte van de chemische stof tolueen bevatte dan is toegestaan. De NAM mocht de olieproductie weer hervatten als de put zou zijn onderzocht, toezichthouder SodM had geoordeeld dat de risico’s beheersbaar zijn en er een nieuwe tolueenfilter zou worden geïnstalleerd. Aan deze drie voorwaarden is inmiddels voldaan. Verlies 450.000 euro per dag Toch is de oliewinning niet meer hervat omdat de productie volgens Vijlbrief een te hoog aardgasgebruik vraagt. De productiestop in Schoonebeek kost de NAM zo’n 450.000 euro per dag, liet directeur Simon Vroemen eerder dit jaar weten. Stoppen met de oliewinning is geen optie vanwege de olieopbrengsten, aldus de onderzoekers. Daarnaast is de kans op lekkages en bodemrisico’s volgens hen heel beperkt, aldus Vijlbrief. De schade in Zuidoost-Drenthe die zou ontstaan door aardbevingen, bodemdaling en vervuiling zou ,,in de tientallen miljarden euro’s dienen te lopen om het positieve saldo te doen kantelen”. In Twente is groot verzet tegen het hervatten van de waterinjectie. Daarom en vanwege het transport van afvalwater met een buizensysteem van Schoonebeek naar Twente, wil Vijlbrief het water in Schoonebeek in de bodem stoppen. Scepsis Er is ook scepsis in Zuidoost-Drenthe over de waterinjectie in Schoonebeek. De NAM is daarover al maanden in gesprek met onder meer bewoners, gemeenten en provincie. Die willen niet met dezelfde problemen als in Twente worden geconfronteerd. In de maatschappelijke kosten en batenanalyse (mkba) van CE Delft wordt ingeschat dat het verplaatsen van de waterinjectie naar Drenthe weinig effect zal hebben op de woningprijzen of werkgelegenheid in Zuidoost-Drenthe. De NAM heeft een vergunning voor de waterinjectie aangevraagd, maar die moet Vijlbrief nog verstrekken. De NAM moet eerst aan allerlei voorwaarden voldoen. Tot die tijd blijft de oliewinning stilliggen.
26 juni 202476.02 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF00000872-photo-2023-04-12-12-30-38.pdf
26 juni 2024185.6 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20210426_verdeel_en_heers_in_de_ce_methodiek_geredigeerd.pdf
Dit schrijven gaat niet over injectie van water in zoutvelden, maar over de manier waarop een belangrijk deel van het milieu en de risico's in de in de afweging van de CE-methode worden vergeten. 'Verdeel en heers' in de CE-methodiek De Romeinen wisten al dat je tegenstanders niet allemaal tegelijk tegen je in het harnas moest jagen. Geef ze elk een aparte status en leun dan achterover. Deze verdeel-en-heers tactiek wordt nog steeds veelvuldig toegepast. De herevaluatie van de productiewaterbehandeling van de oliewinning uit Schoonebeek wordt uitgevoerd conform de CE-methodiek. In deze CE-methode is de besluitvormingsprocedure zelf volgens de verdeel- en heers principes vormgegeven. Belangrijke risico- en milieu-aspecten worden benadrukt, vervolgens apart gezet - om daarna uit de afweging aan het einde te verdwijnen. Het is belangrijk om in de CE-methodiek het onderscheid te onderkennen tussen de 'besluitvorming', waarin alle aspecten worden benoemd, en de 'afweging', waar slechts een deel van de argumenten wordt meegenomen. Zie de figuur onderaan het artikel. Bij het uitwerken van de besluitvorming voor de verwerking van het productiewater was één van de belangrijke problemen, dat de afvalwaterinjectie niet paste in het milieubeleid (het LAP) , maar wel gezien werd als aantrekkelijk alternatief. De belangrijkste knelpunten, die aansluiting met het LAP in de weg stonden werden daarom benoemd en apart gezet als 'randvoorwaarden', waarmee de overheid de mogelijkheid hield om op grond hiervan een ander besluit te nemen. Deze randvoorwaarden worden daarmee belangrijke besluitvormingscriteria, maar bij de bepaling van de uiteindelijke keuze in de afweging zien we ze niet meer terug. Hoe gaat dit in zijn werk? We beperken ons in dit stuk alleen tot de milieu-aspecten. De belangrijkste punten, die een conflict zouden vormen met de werkwijze en de uitgangspunten van het Landelijk Afvalbeheer Plan (LAP) worden benoemd en krijgen een aparte plaats in de besluitvorming. Deze krijgen de status van breekpunten, op grond waarvan het bevoegd gezag een go/no-go beslissing kan nemen. Vervolgens verdwijnen deze punten uit de balans met de voor- en nadelen in de afweging. Deze zwaarwegende beslispunten, de randvoorwaarden zijn:  Wateronttrekking wordt beoordeeld via de watertoets. Ook het gebruik van het water voor de stoominjectie doorloopt de watertoets. Water is in Nederland zo belangrijk dat de overheid van oudsher via een watertoets beoordeelt of in de plannen al of niet de watervoorziening aantasten.  Alternatief gebruik. Daarbij wordt bekeken of er ook een andere bestemming kan zijn voor de ondergrond. De ondergrond wordt steeds schaarser - en dus legt ook de ruimte, die afvalwaterinjectie met zich meebrengt een wissel op de toekomst. Wanneer de beschikbare ruimte weggenomen wordt, is het goed om vooraf te bedenken of je daar op deze manier wel voor wil kiezen. Men stelt in dit geval (volgens het LAP is dat belangrijk) dat de waterstroom 'terugneembaar' is (de ruimte als het ware gerecycled kan worden). Dit is een uitwerking van de ladder van Lansink, die in de CE-methode als realistische optie wordt gepresenteerd.  Stroom scheidbaar, waarbij wordt gekeken of de verschillende verontreinigingen apart verwerkt kunnen worden. Er zijn allerlei stromen verontreinigd water verbonden aan de oliewinning. Hier kan de overheid normen stellen aan die verschillende waterstromen.  Bodemeigenheid, waarmee het 'voorzorgprincipe' een plaats krijgt. Volgens de Nederlandse wetgeving (LAP) mag je water alleen terugbrengen op de plaats waar het uit gehaald is. Dan voorkóm je onvoorziene effecten. Wat wordt er buiten de afweging gehouden? De randvoorwaarden zijn belangrijk en het is goed dat zij apart aandacht krijgen in de besluitvorming. Het is goed dat de overheid (de minister van EZK) één van de randvoorwaarden kan gebruiken om de oliewinning stop te zetten. Alleen is dat niet zo realistisch. De effecten op het milieu en de veiligheid blijven ook met deze aandacht onverminderd bestaan. Laat ik ze eerst allemaal nalopen: 1 - Voor het beschikbare water is er altijd de keuze om het te besteden aan iets anders, zoals irrigatie, een andere industrie (bijvoorbeeld een bierbrouwer), of de natuur. Wanneer water schaars is heeft de keuze voor de oliewinning gevolgen voor de andere activiteiten. Het effect van de keuze wordt beoordeeld via de watertoets. De gevolgen voor de andere activiteiten blijven daarbij evident. Dat betekent dat er een milieu- en economische waarde aan toegekend moet worden, die in de afweging op die manier meegenomen zou moeten worden. Hoe groter het tekort - hoe hoger de waarde. (Zie ook https://www.vemw.nl/~/media/VEMW/Downloads/Public/Water/Duurzaam%20Industrieel%20Water gebruik.ashx) 2 - Alternatief gebruik wordt steeds belangrijker. Kijk alleen al naar de Structuurvisie Ondergrond. Daarin is terugneembaarheid een leuk filosofisch spelletje, maar niet realistisch uitvoerbaar. Hiermee doet men alsof de ruimte alsnog op een later moment kan worden benut voor iets anders en telt men de milieukosten niet mee. Wanneer het water terug genomen zou worden, moet men het alsnog zuiveren en worden de kosten voor de zuivering alleen maar uitgesteld. De realiteit is anders. Door het productiewater te injecteren in de ondergrond wordt een deel van onze planeet ingenomen door afvalwater, zoals bovengronds delen van de aarde worden ingenomen door afvalbergen. Die gaan we niet afgraven en daar zijn we niet blij mee. Vandaar dat lozen van afval in de Ladder van Lansink op de laatste plaats staat en dat we dat als een negatief milieu- aspect beoordelen. Kies je daar toch voor dan kijk je naar de vervuiling en hoort ook de ruimte, die daarvoor wordt gebruikt in de afweging meegenomen te worden. (zie ook https://www.h2owaternetwerk.nl/vakartikelen/duurzaam-gebruik-van-de-diepe-ondergrond) 3 - Het scheiden van de waterstromen is een voorwaarde voor goede reiniging. Het is voor de huidige herevaluatie van beperkt belang. 4 - In de CE-methode heeft men behoorlijk geworsteld met het laten aansluiten van de afvalwaterinjectie met het LAP. Bij het begrip bodemeigenheid zie je dat op meerdere manieren terug:  Water komt uit de olie-aquifer en wordt geïnjecteerd in een voormalig gasveld. Olieveld- water is geen gasveld-water, dus heeft men gekeken of het water gelijksoortig is - compatibel is. Om aan te tonen dat olieveld-water 'compatibel' is (dezelfde samenstelling heeft) met het gasveld-water gebruikt men een schaal voor de concentratie van de aanwezige zouten, waarop een 50-voudig verschil in concentratie niet meer is dan een speldenknop. Je ziet zelfs het verschil niet meer tussen verzadigd zout gasveld-water en bijna zoet afval- olieveld-water. En dat is nu juist waar het bij de beoordeling van de risico's in de bestaande discussie om gaat.  Men gaat niet in op het feit dat er in gasvelden altijd gas heeft gezeten en een klein beetje verzadigd water. Dat is toch het primaire verschil.  Men maakt van de ondergrond één grote ruimte, zonder onderscheid in diepte, plaats, soort afzetting enzovoorts. Het is vreemd dat juist geologen dit onderscheid niet meer maken. Deze manier van omgaan staat haaks op het voorzorgprincipe, dat bedoeld is om onverwachte (niet gekende) gevolgen te voorkómen. Dat kunnen gevolgen zijn voor organismen, maar met risico's in de ondergrond ook bodemdaling of trillingen. Of gevolgen die je gewoon niet kent. Deze onbekende gevolgen zijn zo ongewis dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid zich op het standpunt heeft gesteld dat activiteiten in de ondergrond altijd risico's met zich meebrengen en ook zo beoordeeld moeten worden. Ook wanneer de NAM al ruim 10 jaar ervaring heeft met deze grootschalige waterinjectie. Wat is het gevolg? De overheid zal nooit op grond van één 'randvoorwaarde' besluiten om de afvalwaterinjectie te veranderen. De aandacht voor de randvoorwaarden in de besluitvorming wekt wèl de illusie dat men zorgvuldig en uitgebreid te werk gaat. In de uiteindelijke afweging voor de afvalwaterbehandeling zie je deze punten echter niet meer terug. Hetzelfde verhaal kun je houden voor de risico's. Elke twee jaar blijkt er weer een onvoorziene gebeurtenis plaats te vinden, waarbij ofwel water in de biosfeer komt, ofwel de stabiliteit van de ondergrond op het spel staat. De afweging, die op dit moment nog rest beperkt zich met de werkwijze van de CE-methodiek nu in grote lijnen tot:  Lange termijn risico's, die men kent na 10 jaar ervaring en waarvoor monitoring bestaat.  Korte termijn risico's die men kan voorzien, en waarvoor monitoring bestaat.  Milieu-effecten, waarin na het weglaten van randvoorwaarden alleen nog het energiegebruik voor de waterbehandeling overblijft.  De financiële effecten bestaan alleen uit de investeringen en de energiekosten voor de waterbehandeling, omdat de NAM niet betaalt voor het gebruik van het water en de ondergrond. De argumenten, die voortkomen uit de uitgangspunten van het Landelijk Afvalbeheer Plan staan hier dus niet in. Conclusie In de besluitvorming volgens de CE-methode kunnen alle aspecten van de afvalwaterverwerking van de oliewinning in Schoonebeek een plaats krijgen. In de afweging worden echter voor het LAP belangrijke argumenten niet meegewogen. De aandacht, die de randvoorwaarden krijgen in de besluitvorming is zonder meer terecht, maar de manier waarop zij daarna niet meer terugkomen in de afweging doet denken aan de oude Romeinse tactiek van 'verdeel en heers'. Een afweging op deze manier kan nooit tot de conclusie leiden, dat er een betere verwerking is, dan injecteren in de ondergrond. In de afweging ontbreken:  Het watergebruik / de wateronttrekking van de stoominjectie, dat bij hergebruik / recycling wordt voorkómen.  Het gebruik van de ondergrond als afvalruimte, en daarmee de wissel op toekomstig gebruik.  Het onvoorziene risico, zoals dat ook door de OvV benoemd is (en zoals blijkt niet zonder reden). Deze argumenten komen voort uit de uitgangspunten van het Landelijk Afvalbeheer Plan en moeten hier dus zeker in de afweging een plaats krijgen. 22 april 2021 De onderzoeksvraag van de CE-methode was (Met water de diepte in blz 1): De keuze tussen injectie enerzijds en reinigen en lozen anderzijds komt in feite neer op een afweging tussen: − het – met relatief beperkte inzet van energie en chemicaliën – voor ‘eeuwig’ in de ondergrond brengen van een relatief groot volume; − het – met relatief grote inzet van chemicaliën en energie – concentreren van de verontreinigingen tot een voor ‘eeuwig’ bovengronds op te slaan residu. Maar deze vraag kan ook (net zo suggestief) geformuleerd worden als: De keuze tussen injectie enerzijds en hergebruik van het afvalwater anderzijds komt in feite neer op de afweging tussen: - Het - met relatief beperkte inzet van energie en met gebruik van veel water - voor eeuwig in de ondergrond brengen van een relatief groot volume afvalwater in een voormalig gasveld met onbekende gevolgen; - Het met een beperkte hoeveelheid energie zonder gebruik van oppervlaktewater scheiden van de productiewaterstroom voor hergebruik van het water en terugbrengen van het formatiewater in de laag waar het is uitgekomen.
26 juni 2024471.96 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230131_tk_brief_stas_inzake_schoonebeek_geredigeerd.pdf
1 Van: @drenthe.nl> Verzonden: dinsdag 31 januari 2023 16:44 Aan: CC: Onderwerp: TK brief stas inzake Schoonebeek Hoi allen, Ter info: Vandaag heeft Staatssecretaris Vijlbrief een kamerbrief gestuurd inzake voortgang gebiedsproces Schoonebeek: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven regering/detail?id=2023Z01453&did=2023D03456 Met vriendelijke groet, Team Water, Bodem en Milieu +31 592 werkdagen Westerbrink 1 |Postbus 122, 9400 AC Assen +31 592 365555| post@drenthe.nl www.provincie.drenthe.nl Volg ons op Dit bericht en de bijgevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en alleen bestemd voor de geadresseerde(n). Indien u dit bericht niet in goede staat ontvangt, waarschuw dan de afzender.
26 juni 2024417.82 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220502_sbk_lt_naar_drenthe_ambtelijke_bijpraat_sessie-nb0702.pdf
26 juni 20241.87 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...130...177