Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20220906_ii-1-a-voorstel_reactie_herafweging_waterinjectie_twente_db_20220906_geredigeerd.pdf
2 Ook wordt de staatssecretaris verzocht om voor te schrijven dat het gebruik van zogenaamde mijnbouwhulpstoffen (chemicaliën die aan het productiewater worden toegevoegd) tot een absoluut minimum beperkt wordt. Daarbij zou in de eerste plaats ingezet moeten worden op het gebruik van biologisch afbreekbare stoffen. Tot slot dringt het dagelijks bestuur er bij de staatssecretaris nadrukkelijk op aan om duidelijkheid te verschaffen over de toekomstige verwerking van het productiewater in Zuidoost Drenthe, opdat belanghebbenden -waaronder het waterschap zelf- voldoende gelegenheid hebben om hun inbreng te leveren in het gebiedsproces dat hiervoor door het ministerie wordt georganiseerd. III. Waarom doen we dit? Wat wil het DB met het besluit bereiken? Met deze schriftelijke reactie maken we gebruik van de ons geboden gelegenheid om de staatssecretaris van advies te voorzien over het rapport “Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022” (RHDV/NAM). We grijpen deze gelegenheid aan om (opnieuw) aandacht te vragen voor onze belangen en wensen als regionaal watersysteembeheerder en om meer duidelijkheid te krijgen over de beoogde toekomstige verwerking van het productiewater in de regio Schoonebeek. IV. Toelichting op het voorstel/ kader Bij de oliewinning Schoonebeek komt productiewater vrij. In 2006 heeft de NAM een vergunning gekregen van het Ministerie van Economische Zaken om het productiewater te injecteren in leeg geproduceerde gasvelden in Twente. Daarbij is in de vergunning als voorwaarde gesteld dat iedere zes jaar een herafweging moet worden gemaakt waaruit moet blijken of injectie in leeg geproduceerde gasvelden in Twente nog steeds de meest geschikte verwerkingsmethode is. De waterinjectie is in 2011 van start gegaan. Op verzoek van de Minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vond de eerste herafweging al na vijf jaar (in 2016) plaats, mede ten gevolge van zorgen in de omgeving van de waterinjectielocaties. Het onderzoek gaf een overzicht van verschillende alternatieve verwerkingsmethoden. Geconcludeerd werd dat voortzetting van de waterinjectie in Twente op dat moment de meest geschikte verwerkingsmethode was. Ook de tweede herafweging is met een jaar vervroegd. In 2021 is deze van start gegaan, maar op verzoek van Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) werden eerst de resultaten van een aanvullend onderzoek naar de injectieputten afgewacht, waardoor deze herafweging pas in het tweede kwartaal van 2022 is afgerond. In de herafweging 2022 zijn in feite dezelfde alternatieven getoetst als in 2016. Er zijn echter wel nieuwe inzichten ten aanzien van waterzuivering en ten aanzien van waterinjectie in Drenthe. Ook is uitgegaan van een geringer productiewatervolume en wordt aandacht besteed aan nieuwe inzichten. De staatssecretaris van mijnbouw, de heer Vijlbrief, heeft ons gevraagd uiterlijk medio september 2022 advies uit te brengen op het onderzoeksrapport. V. Alternatief voorstel Niet van toepassing. 3 VI. Argumenten 1: In ons advies vragen we aandacht voor de onderwerpen die wij -vanuit onze rol als regionaal waterbeheerder- belangrijk vinden. Door in te gaan op het adviesverzoek van de staatssecretaris zijn wij in de gelegenheid om aandacht te vragen voor de onderwerpen die wij vanuit onze rol als regionaal watersysteembeheerder belangrijk vinden: minimaliseren van de kans op verontreiniging van grond- en oppervlaktewater door gebruik te maken van korte transportafstanden, vergaande zuivering van het productiewater met toepassing van de best beschikbare zuiveringstechnieken, een robuust ontwerp met resistente materialen en gedegen monitoring, minimaliseren van het gebruik van mijnbouwhulpstoffen en een eenduidige definitie van het begrip ‘circulair proces’. Voorts biedt het adviesverzoek de kans om onze zorgen en verwachtingen uit te spreken met betrekking tot de voorgenomen verwerking van productiewater in de regio Schoonebeek en het stopzetten van de waterinjecties in Twente. VII. Risico’s en kanttekeningen 1.5: Publicatie van nieuwe onderzoeksrapporten schept binnenkort wellicht meer duidelijkheid over de plannen in Zuidoost Drenthe, maar dat is niet zeker. Naar verwachting komen binnenkort enkele aanvullende onderzoeksrapporten over de toekomstige verwerking van productiewater in Zuidoost Drenthe beschikbaar. Dit betreft onder andere een MER-beoordeling en een nader onderzoek. Tevens wordt binnenkort de maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) van de oliewinning in Schoonebeek gepubliceerd. Mogelijk geven deze rapporten meer duidelijkheid over de toekomst van de waterinjecties. Het is echter op dit moment niet duidelijk of dat daadwerkelijk het geval zal zijn. Ondertussen schrijdt de tijd voort. Daarmee neemt het spanningsveld toe tussen enerzijds de termijn die de staatssecretaris heeft gesteld voor de transitie van Twente naar Zuidoost Drenthe, en anderzijds de doorlooptijd die een zorgvuldig gebiedsproces in Zuidoost Drenthe vereist. Al met al wordt het wenselijk geacht om voorliggend adviesverzoek aan te grijpen om hierover een krachtig bestuurlijk signaal af te geven richting de staatssecretaris. VIII. Financiën Niet van toepassing. IX. Communicatie Over dit besluit is geen specifieke communicatie door het waterschap aan de orde. Wel kan het zijn dat dit besluit leidt tot persvragen. Voor zover deze vragen betrekking hebben op ons advies aan de staatssecretaris zullen deze beantwoord worden door onze persvoorlichter, waar nodig ondersteund door de betrokken strategisch/technisch adviseurs. Voor overige vragen wordt verwezen naar het bevoegd gezag voor de waterinjecties: het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. X. Juridische zaken Niet van toepassing. XI. Uitvoering Na positief besluit door het dagelijks bestuur wordt bijgevoegde brief zowel per post als per e- mail naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat verzonden. De griffies van de provincies Overijssel en Groningen en van de gemeenten Losser, Oldenzaal, Dinkelland, Tubbergen, Twenterand, Hardenberg, Coevorden en Emmen ontvangen een afschrift per e-mail. 4 Procedureel – eerder genomen besluiten 1. 20220322/TG, 22 maart 2022: brief van het dagelijks bestuur aan staatssecretaris Vijlbrief n.a.v. de motie “stoppen lozen ongezuiverd productiewater in de bodem door de NAM” (algemeen bestuur, 16 februari 2022). 2. B2016/u1418, 20 september 2016: schriftelijke reactie van het dagelijks bestuur op de herevaluatie 2016. XII. Bijlage(n) 1. Besluit. 2. Brief aan staatssecretaris Vijlbrief.
26 juni 2024286.86 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221223_presentatie_emmen_211222_geredigeerd.pdf
21 december 2022 Doelen en vragen? (1) NAM Schoonebeek gebruikt circa 6.500 m3 ultrapuurwater per dag. Eerste verkenning of/hoe dit water tijdens droge periodes kan worden ingezet voor droogtebestrijding ◼ Is dit een significante bijdrage voor de regio? ◼ Wat zijn interessante lokale toepassingen? ◼ Natuur, Peilbeheer (bodemdaling), Glastuinbouw, Landbouw, andere toepassingen? ◼ Eigen initiatief of aansluiten bestaande initiatieven = voorkeur NAM (2) Eerste verkenning van de mogelijkheden van een buffer/opvangbassin? ◼ Configuratie opvangbassin: eigen gebruik of gebruiken voor andere toepassingen? ◼ Hoe groot moet een mogelijke opvangbassin zijn? ◼ Eigen initiatief of aansluiten bestaande initiatieven = voorkeur NAM ◼ Buffer/opvangbassin beste oplossing? of andere manieren om beter water vast te houden? (3) Belangrijkste vraag : wat zijn jullie ideeën? 21 december 2022 Situatie ▪ De Hoogeveensevaart speelt een belangrijke rol in de zoetwatertoevoer richting Drenthe ▪ Door deze vaart vindt extra zoetwater aanvoer vanuit het IJsselmeer plaats ▪ Aanvoer naar aanvoergebied Hunze en Aa bedraagt 1000-5000 m3/uur afhankelijk van de droogte en watervraag* ▪ Verder loost RWZI Emmen op deze vaart: ▪ Extra droogweerafvoer (DWA) capaciteit van 1.500 m3/uur 21 december 2022 Water NAM significante bijdrage regionale watervraag? Situatie Aanvoer IJsselmeer [m3 per dag] DWA Emmen [m3 per dag] Watergebruik NAM [m3 per dag] Normaal 86.400 (67%) 36.000 (27,9%) 6.500 (5,1%) Juni 2022 (begin droogte) 216.000 (83,6%) 36.000 (13,9%) 6.500 (2,5%) Augustus 2022 (hoogtepunt droogte) 345.600 (89,0%) 36.000 (9,3%) 6.500 (1,7%) • T.o.v. de andere extra zoetwatertoevoer (IJsselmeer, DWA uit RWZI Emmen) is het Watergebruik NAM gering • Deze vergelijking gaat echter over de extra zoetwatertoevoer naar een groot aanvoergebied • Lokaal kan deze hoeveelheid water een grote impact hebben. 21 december 2022 Vraagstelling 1. Wat zijn mogelijke locaties en configuraties van een opvangbassin (i.c.m. de UPW)? 2. Hoeveel water moet worden opgeslagen om droge periode te overbruggen? ▪ De waterbehoefte van NAM-Schoonebeek = 6.500 m3/dag ▪ Wat is de lengte van de droge periode? 3. Wat zijn de dimensies van een mogelijk opvangbassin? 4. Aandachtspunten en alternatieven? 21 december 2022 Wat is de lengte droge periode ◼ Voor overstromingen bestaan allerlei standaarden en normen : ◼ Standaarden om de intensiteit van een bui te bepalen die eens in de 10/100 jaar voorkomt. ◼ Normen voor bijvoorbeeld het oppervlak dat bij deze bui mag overstromen. ◼ Voor droogte zijn dit soort standaarden en normen er nog niet: ◼ Er is niet zoiets als een droogte die eens in de 10/100 jaar voorkomt. ◼ Er is daarom ook geen standaard lengte van een droge periode. Hier moeten we dus iets voor bedenken 21 december 2022 Lengte droge periode Gebaseerd op verschillende bronnen: ▪ Nieuwsberichten droogte (bv Grote Rietplas) ▪ Neerslag ▪ Aanvoer vanuit de Rijn bij Lobith ▪ Grondwaterstanden ▪ Andere lokale data? Focus op jaar 2022: Ander jaar was ook mogelijk geweest (2018, 2019, 2020) 21 december 2022 Lengte droogte op basis van nieuwsberichten Datum Bericht Droogte status 04 April 2022 Start droge seizoen met normale grondwatervoorraad Begin droge/warme seizoen 18 Mei 2022 Droogte – maar wateraanvoer mogelijk Droogte natuurlijke systemen 27 Juli 2022 Droogte – maar wateraanvoer mogelijk Droogte natuurlijke systemen 03 Augustus Droogte - maar wateraanvoer mogelijk Droogte natuurlijke systemen 10 Augustus Droogte - aanvoer IJsselmeer ter discussie Mogelijke problemen aanvoer 12 Augustus Droogte - mogelijke beregeningsverboden Mogelijke problemen aanvoer 17 Augustus Droogte - maar water aanvoer nog steeds mogelijk Mogelijke problemen aanvoer 29 Augustus Droogte - waterpeilen op niveau m.u.v. Drenthe Aa Droogte natuurlijke systemen 07 Oktober Droogte – grotendeels over maar niet voor het grondwater Einde droge/warme seizoen C ir ca 1 m aa n d m o ge lij ke p ro b le m en a an vo er C ir ca 4 m aa n d en d ro o gt e n at u u rl ijk s ys te em 21 december 2022 Lengte droogte op basis van Rijn afvoer 21 december 2022 Aandachtspunten ◼ Grondwaterstanden / deklaag → ◼ Het verkrijgen en de kosten van grond ◼ Vereisten vanuit waterschap ◼ Past het in de omgeving (andere regelgeving)? ◼ Verbinding bassin met oppervlaktewater? ◼ Kans voor multifunctioneel ruimtegebruik (drijvende zonnepanelen bv) ◼ Andere? Of combinatie?
26 juni 20247.92 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220322_v-3-a-verslag_db_20220315_concept_passage_geredigeerd.pdf
Extra vergadering van dagelijks bestuur Vergaderdatum 15 maart 2022 Tijdstip 09.00 – 10.30 uur Vergaderlocatie Almelo, kamer 3.34 Aanwezig S.M.M. Kuks (voorzitter), R.I. Andringa (secretaris), B.H.M. Aarnink, J. van Agteren, D.E.J. Lievers, W. Stegeman en (bestuurssecretaris, verslag) Afwezig 4. Memo behandeling motie productiewaterinjecties NAM Portefeuillehouder geeft een toelichting op het memo, en stelt voor om: • niet eerst met alle overheden in contact te treden; • zo snel mogelijk eigenstandig een brief te sturen, volgens de lijn in het memo; • wel een afschrift van de brief (in cc) naar de Drentse en Twentse overheden sturen; • Duitse partners, WMD en Vitens ambtelijk informeren. Het DB stemt in met deze lijn en vraagt in aanvulling enkele aanpassingen in de brief: • voorkomen dat het beeld wordt opgeroepen dat we geen afvalwaterinjecties in Twente willen, maar het in Drenthe wel prima vinden. Dit punt beter toelichten/nuanceren; • vóór de laatste zin aangeven dat Vechtstromen graag zijn deskundigheid aanbiedt; • toon is nog te vriendelijk, de tekst van de brief graag krachtiger formuleren. Het DB geeft portefeuillehouder Nettie Aarnink mandaat om de brief volgens deze lijn aan te passen, en stemt in met verzending van de aangepaste brief. 5. Memo overleg met Drentse overheden inzake voorgenomen productiewaterinjecties NAM Portefeuillehouder geeft een toelichting. Het memo wordt besproken. Provincie, gemeenten en waterschap zijn alle drie niet bevoegd; het waterschap is daarmee in essentie niet anders dan de andere overheden. Het Rijk is wel bevoegd en zit niet aan tafel. Het DB kiest de insteek dat Vechtstromen graag meedoet aan een overleg, maar wel een op een andere (goede en zorgvuldige) manier ingevuld en georganiseerd. Het DB vraagt portefeuillehouder om de governance van het overleg ter discussie te stellen: • Provincie regie/coördinatie laten nemen op afstemming van regionale overheden en opstelling/reactie naar EZ? (Zoals bijvoorbeeld in Overijssel.) • Voorzitterschap bij een overheid? • EZ aanhaken? Als er geen beweging bij de Drentse overheden komt, dan weet het DB niet of het wil meedoen aan het overleg.
26 juni 2024145.52 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221007_verslag_ambtelijk_overleg_schoonebeek_v300922_geredigeerd.pdf
26 juni 20241.01 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230214_iii-3-c-bijlage_3_concept_reactiebrief_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 3 Ministerie van Economische Zaken en Klimaat t.a.v. Postbus 20401 2500 EK DEN HAAG Geachte , Bij de oliewinning door NAM in Schoonebeek komt productiewater vrij. NAM wil dit productiewater gaan verwerken in de directe omgeving van Schoonebeek. Onder regie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is afgelopen jaar een gebiedsproces gestart dat uit drie sporen bestaat: een vergunningenspoor, een ontzorgspoor en een bijdragenspoor. Op 1 februari 2023 ontvingen wij een schrijven van u waarin u ons verzoekt om een bestuurlijke reflectie op het gebiedsproces in het algemeen en het ontzorgspoor in het bijzonder. Ook vraagt u onze toestemming om deze reflectie te mogen inbrengen in het bestuurlijk overleg onder leiding van gedeputeerde Tjisse Stelpstra. In lijn met contouren nota nieuwe Mijnbouwwet Op 20 januari 2023 heeft uw minister de contouren nota voor de nieuwe Mijnbouwwet aangeboden aan de Tweede Kamer. Hieruit blijkt dat uw ministerie de regio een grotere rol wil geven in het besluitvormingsproces rond mijnbouwvergunningen. En dat mijnbouwbedrijven meer in verbinding moeten komen te staan met de regio. Ook geeft uw ministerie aan dat, vóórdat nieuwe mijnbouwactiviteiten uitgevoerd kunnen worden, eerst afspraken moeten zijn gemaakt tussen het mijnbouwbedrijf en de omgeving. Het gebiedsproces in Schoonebeek is er op gericht om ‘aan de voorkant’ in gesprek te gaan met belanghebbenden, omwonenden en regionale overheden met als doel om zorgen, wensen en verwachtingen te adresseren en daar waar mogelijk afspraken over te maken. Deze aanpak is ons inziens in lijn met de contourennota voor de nieuwe Mijnbouwwet. Wij zien dit -in procesmatige zin- postadres Postbus 5006 7600 GA Almelo bezoekadres Kooikersweg 1 Almelo t 088 220 33 33 e info@vechtstromen.nl www.vechtstromen.nl contactpersoon uw kenmerk datum @@ 15 februari 2023 doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n) 0031 (0)6 @@ - Onderwerp Reflectie op gebiedsproces Schoonebeek Pagina 2 | 3 als een aanmerkelijke verbetering ten opzichte van de oude situatie en hebben waardering voor het feit dat uw ministerie de regie in dit proces heeft genomen. Ontzorgtafel Schoonebeek Aan de Ontzorgtafel zijn NAM en het ministerie van EZK onder leiding van een onafhankelijk voorzitter in gesprek met inwoners en belanghebbenden uit Schoonebeek, waarbij de deelnemers hun vragen en zorgen naar voren kunnen brengen. De regionale overheden, waaronder Waterschap Vechtstromen, zijn in de gelegenheid om als toehoorder aanwezig te zijn. Er wordt stilgestaan bij inhoudelijke vragen, deels met ondersteuning door onafhankelijke technische experts, zoals het Staatstoezicht op de Mijnen en de Technische Commissie Bodembeweging. Ook wordt de mogelijkheid geboden om nadere afspraken te maken met NAM over de wensen en zorgen van de inwoners in de vorm van een afsprakenkader. Om de brede bevolking te informeren over de plannen zijn twee publieksavonden georganiseerd (29 juni 2022, 8 februari 2023). Ook is de beschikbare informatie gedeeld via de website www.mijnbouwvergunningen.nl/schoonebeek en de huis-aan-huis media, zoals magazine ‘De Jaknikker’. Daarnaast heeft Dorpsbelangen Schoonebeek zich ingespannen om haar achterban regelmatig te informeren via haar website. De aanpak van het ontzorgspoor is relatief nieuw. Het is een maatwerkproces, waarvoor nog geen blauwdruk beschikbaar is. Dat is soms even zoeken. Bijvoorbeeld in de afweging tussen een veilige setting aan de ontzorgtafel waarin deelnemers vrijuit hun mening kunnen geven, versus de wens van de pers om aanwezig te zijn in de zaal. Ook waren wij getuige van het dilemma dat (een deel van) de leden van de ontzorgtafel ondervond. In die zin dat zij geen gekozen volksvertegenwoordiger zijn, maar wèl de belangen van Schoonebeek en haar bevolking naar beste eer en geweten behartigen aan de ontzorgtafel. Voor de wijze waarop de deelnemers dit hebben gedaan, ieder vanuit zijn of haar eigen rol, belang of overtuiging, willen wij onze waardering uitspreken. De ontzorgtafel is een doorgaand proces, dat doorloopt tot in de realisatiefase en -mocht uw ministerie besluiten tot het verlenen van de benodigde vergunningen- de bedrijfsfase. Wij hechten er sterk aan dat de toezeggingen die in de afgelopen periode door NAM zijn gedaan daadwerkelijk ten uitvoer worden gebracht. In de eerste plaats geldt dit voor het afsprakenkader dat met de ontzorgtafel wordt opgesteld, maar ook voor de toezeggingen uit de aanbiedingsbrief van het rapport Onderzoek Oliewinning Schoonebeek (NAM, 17 januari 2023). Wij verwachten dat uw ministerie in de komende fase van het gebiedsproces bijzondere aandacht besteedt aan het borgen van de gemaakte afspraken. Een aantal onderzoeken, waaronder het onderzoek naar de inzet van biologisch afbreekbare mijnbouwhulpstoffen, is momenteel nog in uitvoering. In dit stadium kunnen we nog niet vooruitlopen op de conclusies, maar wij pleiten er wel voor om duidelijke procesafspraken te maken over de wijze waarop met de uitkomst van deze onderzoeken wordt omgesprongen. Bij voldoende draagvlak aan de ontzorgtafel kunnen bovengenoemde aandachtspunten wellicht een plek krijgen in het afsprakenkader. Zo niet, dan adviseren wij u om dit op een andere wijze te borgen. Informeren regionale bestuurders Pagina 3 | 3 Als onderdeel van het gebiedsproces hebben de gemeenten Coevorden en Emmen, de provincie Drenthe en Waterschap Vechtstromen in de afgelopen maanden bestuurlijk en ambtelijk diverse malen afgestemd met uw ministerie en NAM. Daarnaast zijn drie informatieavonden georganiseerd voor de regionale volksvertegenwoordigers (22 juni en 6 juli 2022; 25 januari 2023). Deze avonden voorzagen duidelijk in een behoefte. Onze adviesrol als onderdeel van het formele vergunningentraject Wij gaan ervan uit dat wij, als onderdeel van de vergunningprocedure, in de gelegenheid worden gesteld om u van advies te voorzien. Wij zouden het zeer op prijs stellen wanneer u de reacties van SodM en TNO-AGE op dat moment toevoegt aan uw adviesaanvraag, zodat wij hun oordeel kunnen meenemen in ons advies. Tot slot De maatschappelijke weerstand tegen mijnbouwactiviteiten in het algemeen, en fossiele energiewinning in het bijzonder, neemt toe. De uiteindelijke uitkomst van het gebiedsproces in Schoonebeek zal dan ook onvermijdelijk voor- en tegenstanders kennen. Los van de uiteindelijke inhoudelijke uitkomst van dit gebiedsproces, concluderen wij dat het proces zelf op zorgvuldige wijze is doorlopen, met voldoende ruimte voor lokale en regionale inbreng. Wat betreft uw verzoek om onze reflectie te mogen inbrengen in het bestuurlijk overleg onder leiding van gedeputeerde Tjisse Stelpstra: daartegen hebben wij geen bezwaar. Een afschrift van deze brief zal worden verstuurd naar de deelnemers van de ontzorgtafel Schoonebeek, ter attentie van de voorzitter, de heer Bert Bouwmeester. Met vriendelijke groet, Het dagelijks bestuur van het waterschap Vechtstromen, dr. S.M.M. Kuks, watergraaf drs. R.I. Andringa, secretaris
26 juni 202480.31 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220207_kamerbrief_status_herevaluatie_geredigeerd.pdf
1 Van: @shell.com Datum: 7 februari 2022 om 21:42:35 CET Aan: @dinkelland.nl, @dinkelland.nl, @overijssel.nl, Nettie Aarnink @vechtstromen.nl> Kopie: @shell.com, @shell.com Onderwerp: Kamerbrief status van de herevaluatie waterinjectie in Twente Geachte bestuurders, Vanavond is er een kamerbrief verschenen aangaande de status van de herevaluatie waterinjectie in Twente. Als onderdeel daarvan heeft het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ons gevraagd een rapport te delen waarin de zuiveringsmethoden worden beschreven die NAM aan het onderzoeken is. Deze zuiveringsmethoden zijn mogelijke alternatieven voor de injectie van productiewater in de lege gasvelden in de omgeving van Rossum. De beschrijving van de alternatieven zijn onderdeel van de zes jaarlijkse herevaluatie die NAM moet uitvoeren ten behoeve van de productiewaterinjectie in Twente. Er is op dit moment nog geen vergelijking en dus geen keuze gemaakt tussen de verschillende verwerkingsmethoden. Daarvoor moeten eerst de milieueffecten in beeld gebracht worden, de risico’s op korte en lange termijn en de kosten. Deel 2 van het onderzoek zal zich nu richten op deze aspecten. NAM zal zich inzetten om de herevaluatie voor 1 juli af te ronden. Zie hier de [link] naar de kamerbrief die verzonden is en hier de [link] naar het rapport over de zuiveringsmethoden. Met vriendelijke groeten, T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl 2 De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 2024520.13 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200921_fw_adviesvraag_mededeling_mer_schoonebeek_geredigeerd.pdf
1 Van: @drenthe.nl> Verzonden: maandag 21 september 2020 17:10 Aan: Onderwerp: FW: adviesvraag over mededeling MER Schoonebeek. Bijlagen: Verzoek advies Mededeling Voornemen uitbreiden water injectiecapaciteit regio Schoonebeek (NAM)- Zaaknummer MER-2010; Mededeling voornemen - waterinjectie regio Schoonebeek - NAM - versie 16-7-2020.pdf; Kennisgeving.pdf Hoi , Vorige week werd ik door de Grafschaft gebied ivm met de start van de MER-procedure voor de injectie van formatiewater in enkele locaties bij Coevorden. We hebben bij het ministerie bijgesloten info opgevraagd en naar de Grafschaft en LBEG onderstaande mail gestuurd. Met vriendelijke groet, Van: Verzonden: maandag 21 september 2020 17:05 Aan: @Grafschaft.de> CC: @lbeg.niedersachsen.de Onderwerp: FW: adviesvraag over mededeling MER Schoonebeek. Geachte In overleg met mijn collega hebben we de bijgesloten informatie opgevraagd. De leiding van de procedure ligt bij het Rijk, bij van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Zijn contactgegevens staan onderaan in deze mail. De plannen zijn verwoord in de bijgesloten documenten. Onze verwachting is dat er geen grensoverschrijdende effecten zullen optreden. Voor zover ons bekend is geen Duitse instelling betrokken bij de procedure. De reden waarom is ons onbekend. Meer informatie is te vinden op: https://www.nam.nl/techniek-en-innovatie/waterinjectie-in-twente-drenthe/waterinjectie-dichterbij- schoonebeek.html https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-46330.html Ik heb deze mail ook in cc naar van LBEG gestuurd. Mocht u vragen hebben, dan kunt u het beste met van het ministerie contact opnemen. Coördinator team vergunningverlening mijnbouw ........................................................................ Directie Warmte en Ondergrond Directoraat-Generaal voor Klimaat en Energie Ministerie van Economische Zaken en Klimaat Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag Postbus 20401 | 2500 EK | Den Haag ........................................................................ T 070 - F 070 - 379 7841 @minezk.nl / omgevingsvergunning@minezk.nl En: Vergunningverlener Mijnbouw ........................................................................ Ministerie van Economische Zaken en Klimaat DG Klimaat & Energie- directie Warmte & Ondergrond Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | DEN HAAG | Postbus 20401 | 2500 EK | DEN HAAG ........................................................................ T 070 M 06- E @minezk.nl 2 Met vriendelijke groet, ------------------------------------- Beleidsmedewerker team water, bodem en milieu +31 6 @drenthe.nl www.provincie.drenthe.nl
26 juni 2024679.29 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221212_dvhn_nam_van_gas_af_bij_oliewinning_schoonebeek.pdf
pagina 1 | maandag 12 december 2022 ‘NAM van gas af bij oliewinning Schoonebeek’ Stoppen met productie kost Nederland te veel geld Schoonebeek De NAM moet bij het hervatten van de oliewinning in Schoonebeek gebruikmaken van elektrische boilers in plaats van aardgas. Stoppen met de winning is geen optie, omdat het de Nederlandse staat veel geld oplevert. Willem Dekker Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Hans Vijlbrief (mijnbouw, D66) aan de Tweede Kamer. Vijlbrief baseert zich daarbij op een rapport van TNO dat daarvoor milieuadviseur CE Delft inschakelde. Bij de oliewinning in Schoonebeek gebruikt de NAM sinds 2011 grote hoeveelheden stoom om de stroperige olie naar boven te halen. Voor de productie van stoom die de NAM in de bodem injecteert worden grote hoeveelheden aardgas gebruikt. Door het vervangen van de gasketels door elektrische boilers kan minder gas worden gebruikt. Daarmee wordt CO2 uitstoot van de oliewinning in Schoonebeek aanzienlijk naar beneden gebracht. Dat lijkt ook noodzakelijk: bij het produceren van olie uit Schoonebeek wordt meer koolstofdioxide uitgestoten dan wanneer Nederland de aardolie zou importeren. Van Twente naar Drenthe CE Delft onderzocht vijf mogelijkheden voor de toekomstige oliewinning in Schoonebeek en de injectie van productiewater in lege gasvelden. Die opties lopen uiteen van het doorgaan op de huidige voet met de oliewinning met waterinjectie in Twente tot het stoppen met de oliewinning in Zuidoost-Drenthe. Als beste optie komt uit de bus de oliewinning in Schoonebeek te hervatten en de injectie van afvalwater van Twente te verplaatsen naar lege gasvelden rond Schoonebeek. Maar dan wel met stoom opgewekt door elektrische boilers in plaats van gas. Door het verplaatsen van de waterinjectie kan ook meer olie worden gewonnen, staat in het rapport. De oliewinning in Schoonebeek ligt vanwege verschillende oorzaken al bijna een jaar stil. Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) constateerde in het voorjaar onregelmatigheden bij een waterinjectieput in Twente. Daarnaast bleek uit metingen dat het productiewater een hoger gehalte van de chemische stof tolueen bevatte dan is toegestaan. De NAM mocht de olieproductie weer hervatten als de put zou zijn onderzocht, toezichthouder SodM had geoordeeld dat de risico’s beheersbaar zijn en er een nieuwe tolueenfilter zou worden geïnstalleerd. Aan deze drie voorwaarden is inmiddels voldaan. Verlies 450.000 euro per dag Toch is de oliewinning niet meer hervat omdat de productie volgens Vijlbrief een te hoog aardgasgebruik vraagt. De productiestop in Schoonebeek kost de NAM zo’n 450.000 euro per dag, liet directeur Simon Vroemen eerder dit jaar weten. Stoppen met de oliewinning is geen optie vanwege de olieopbrengsten, aldus de onderzoekers. Daarnaast is de kans op lekkages en bodemrisico’s volgens hen heel beperkt, aldus Vijlbrief. De schade in Zuidoost-Drenthe die zou ontstaan door aardbevingen, bodemdaling en vervuiling zou ,,in de tientallen miljarden euro’s dienen te lopen om het positieve saldo te doen kantelen”. In Twente is groot verzet tegen het hervatten van de waterinjectie. Daarom en vanwege het transport van afvalwater met een buizensysteem van Schoonebeek naar Twente, wil Vijlbrief het water in Schoonebeek in de bodem stoppen. Scepsis Er is ook scepsis in Zuidoost-Drenthe over de waterinjectie in Schoonebeek. De NAM is daarover al maanden in gesprek met onder meer bewoners, gemeenten en provincie. Die willen niet met dezelfde problemen als in Twente worden geconfronteerd. In de maatschappelijke kosten en batenanalyse (mkba) van CE Delft wordt ingeschat dat het verplaatsen van de waterinjectie naar Drenthe weinig effect zal hebben op de woningprijzen of werkgelegenheid in Zuidoost-Drenthe. De NAM heeft een vergunning voor de waterinjectie aangevraagd, maar die moet Vijlbrief nog verstrekken. De NAM moet eerst aan allerlei voorwaarden voldoen. Tot die tijd blijft de oliewinning stilliggen.
26 juni 202476.02 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20210517_iv-1-concpt_verslag_pho_aarnink_20210426_passage_geredigeerd.pdf
26 juni 2024107.46 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230306_mail_slides_hoofdvergunningen_schoonebeek_geredigeerd.pdf
26 juni 2024623.65 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...135...177