Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20221122_samenvatting_31-10-22_concept_003_.pdf
26 juni 2024964.34 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20210517_ontbreken_dubbele_verbuizing.pdf
Een ongeluk zit in een klein hoekje Het klinkt een beetje te populair om met een spreekwoord je gelijk te willen halen. Toch raak ik hier mijns inziens de kern van het werk van SodM en de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Goed opletten en alert zijn op kleine risico's. Een ongeluk, dat je ziet aankomen zal niet snel gebeuren En juist omdat deze instanties meestal zo goed hun werk doen gebeuren er weinig grote ongelukken. De risico-analyse in de CE-methode wordt uitgevoerd aan de hand van de BowTie methodiek. De risico's worden geïnventariseerd, geanalyseerd en er worden maatregelen genomen om de kans op de belangrijkste op ongelukken te verkleinen of het effect hiervan te verminderen. Daarom staan er nu seismometers, zijn er jaarlijks controle-metingen van de verbuizingen en heeft SodM een beleid opgesteld voor de beheersing en controle van mijnbouwputten. Toch gaat er ook in de korte tijd, dat er nu geïnjecteerd wordt wel eens wat mis. Meestal onverwachte gebeurtenissen. De laatste twee ongelukken, die tot de verbeelding spreken zijn de lekkage bij Emlichheim en zoutkruip in Rossum en Schoonebeek. In Emlichheim vond waarschijnlijk corrosie plaats onder de beschermende coating, zoutkruip in Rossum werd tijdig ontdekt door de dubbele verbuizing en zoutkruip in Schoonebeek via een obstructie in de buis en een annulus-meting. Natuurlijk is het goed om je te realiseren, dat het in de bestaande putten allemaal anders is, dat het daar niet op dezelfde manier zal gebeuren (dat denk ik ook wanneer ik de auto van een ander in de sloot zie staan), maar deze ongelukken zouden je wel beter alert moeten maken. Bij het bestuderen van de callipermetingen van de verschillende putten is te zien dat de 'dubbele verbuizing' zoals in ROW2, in de overgebleven putten niet aanwezig is. De binnenbuis (de tubing) van ROW4, ROW5 en ROW7 stopt bovenin het zoutveld en de buitenbuis (de casing) gaat als enkelwandige buis verder door de zoutlagen naar beneden. In deze buitenbuis zijn de perforaties geschoten, waardoor het water in de zoutvelden geïnjecteerd wordt (zie tekening onderaan). De binnenbuis wordt jaarlijks gecontroleerd op corrosie. De vervorming, zoals die bij de jaarlijkse controle in ROW2 is aangetroffen, was ook de aanleiding om de binnenbuis van ROW2 te vervangen. Daarbij werd de breuk ontdekt. De casing van de overgebleven putten (zonder dubbele verbuizing) wordt (voor zover mogelijk) slechts éénmaal in de vijf jaar doorgemeten. Daardoor kunnen lekkages en breuken jarenlang onopgemerkt blijven. Het ontbreken van deze dubbele verbuizing in ROW4, ROW5 en ROW7 brengt daarom risico's met zich mee:  Er valt een barrière weg  Er is veel minder controle. Volgens het Water Management Plan worden de buitenbuizen zelfs maar éénmaal in de vijf jaar gecontroleerd.  Juist de buizen, die liggen in de zoutlagen staan door de oplosbaarheid van steenzout (haliet), de corrosieve werking van zout en de mogelijke breuken en vervomingen door zoutkruip het meest bloot aan extreme omstandigheden. De manier waarop de waterinjectie - en zeker ook de controle daarop - nu plaatsvindt is ons inziens niet conform het beleid van de overheid, zoals dit in LAP3 is uitgewerkt: Hoofdstuk B12.13 uit het LAP3 Dit hoofdstuk gaat over het storten van afval in de diepe ondergrond, waaronder ook de injectie van productiewater valt. B.12.13.2 Uitgangspunten Voor het in de diepe ondergrond brengen of toepassen van afvalstoffen gelden de volgende uitgangspunten: 1. De bodem is in beginsel niet bestemd voor het bergen van afvalstoffen of componenten van afvalstoffen die niet rechtstreeks ter plaatse uit de bodem afkomstig zijn. 2. Het in de diepe ondergrond brengen van afvalstoffen is alleen aanvaardbaar als de afvalstof en terugneembaar zijn. Dat betekent dat de afvalstoffen weer uit de diepe ondergrond moeten kunnen worden gehaald, bijvoorbeeld als op een bepaald moment mogelijkheden voor nuttige toepassing beschikbaar zijn. 3. De wijze van bergen in de diepe ondergrond moet voldoen aan het IBC-principe (isoleren, beheersen en controleren). In dit kader is met name punt 3 belangrijk: Beheersing van en controle op eventuele risico's wordt door SodM uitgewerkt in het opwerpen van barrières en de controle daarop, zoals dat ook altijd is aangehouden bij een dubbele verbuizing. Bij ROW2 kon net als bij de put in Schoonebeek, door de dubbele verbuizing via de annulus-druk en de buisdikte-metingen een vinger aan de pols worden gehouden. Bij de overige putten bestaat geen dubbele verbuizing en geen jaarlijkse meting van de injectiebuis. Nu op twee plaatsen zichtbaar worden wat het effect van is van zoutkruip, zou men extra alert moeten zijn. De buitenbuis wordt niet zomaar vervangen, zoals men bij de binnenbuis elke tien jaar van plan is. Deze buitenbuizen van deze buizen zijn inmiddels bijna 50 jaar oud, en zouden ze aan het einde van de geplande injectieperiode 80 jaar oud zijn. Dat alles in volgens ons reden tot meer voorzichtigheid. Schematische weergave van ROW2 en ROW7 in één tekening, waarin je ziet dat bij ROW7 de binnenbuis bovenin het zoutveld eindigt. De perforaties van ROW7 zitten voor zover wij weten op de hoogte van beide gasvelden. ROW7 is in werkelijkheid schuin geboord en komt een paar honderd meter verder in het gasveld. De buis van ROW2 zit 3 meter lager dan in de tekening aangegeven.
26 juni 2024412.33 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220708_gebiedsproces_op_hoofdlijnen_stavaza_6_juli.pdf
26 juni 20245.68 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230406_definitieve_review_tno_op_rhdhv_rapport_geredigeerd.pdf
26 juni 2024818.35 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220307_fw_motie_nam_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: maandag 7 maart 2022 12:33 Aan: Onderwerp: FW: motie NAM Bijlagen: Motie vreemd aan de orde van de dag afvalwaterinjectie NAM.pdf Dag allemaal, Bijgaand de raadsmotie die jl. donderdag is ingediend en aangenomen, met de instemming van alle aanwezige fracties. Met vriendelijke groet, 06 Van: @emmen.nl> Verzonden: maandag 7 maart 2022 11:58 Aan: @emmen.nl> Onderwerp: motie NAM Hallo , Hierbij de getekende motie. Met vriendelijke groet, gemeente Emmen t. (0591) e. @emmen.nl Gemeente Emmen Postbus 30001, 7800 RA Emmen Raadhuisplein 1, 7811 AP Emmen Kijk voor het laatste raadsnieuws op www.gemeenteraademmen.nl
26 juni 2024618.31 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221128_aandachtspunten_nam_overleggen_vanm_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: maandag 28 november 2022 14:46 Aan: Nettie Aarnink Onderwerp: Aandachtspunten bij NAM overleggen vanmiddag Bijlagen: Bevestiging BO op 28 november a.s. 15.00 u - inzake oliewinning Schoonebeek Hoi Nettie, Zoals vanochtend aangekondigd per Whatsapp, stuur ik je hierbij een paar aandachtspunten bij wijze van annotatie voor de overleggen van vanmiddag. Bestuurlijk vooroverleg (15-16 uur) Er is bij mijn weten geen agenda voor het bestuurlijk vooroverleg (althans niet ontvangen). Wat vermoedelijk ter sprake komt: 1. Bijdragenregeling. (agendapunt 7) Gemeenten en provincie willen ruimte om verkenningen uit te voeren naar de (on)mogelijkheden. Ze zullen vermoedelijk proberen om met EZK/NAM afspraken te maken over de tijd die ze daarvoor nodig hebben. Verder zullen ze waarschijnlijk ingaan op de aanpak die ze voor ogen hebben qua uitvoering van de verkenning (wat, wie en hoe). Kans dat ze ook bij jou zullen informeren hoe het waterschap in de wedstrijd zit, en of we mee willen doen. Zoals je weet gaan we daar eerst over van gedachten wisselen in ons DB. Kernboodschap: het waterinjectiedossier ligt zoals bekend gevoelig bij ons (actief in Twente en Drenthe, betrokkenheid NieuWater, enz). Daarnaast zien we in generieke zin dat bijdragenregelingen in opkomst zijn in Mijnbouwland. De keuze die we in dit dossier maken zegt dus ook iets over toekomstige gevallen. Daarom willen we een weloverwogen besluit nemen. 2. Bestuursakkoord: doel of middel? (agendapunt 5) Tijdens het vorig bestuurlijk overleg is gevraagd om het bestuursakkoord algemener te formuleren. Dat is gebeurd. De aangepaste versie ligt vandaag voor. Tjisse vraagt zich af wat nou eigenlijk de meerwaarde is. Zelf heb ik die vragen ook. In voorliggende versie komt niet duidelijk naar voren waarom het bestuursakkoord wordt gesloten. Wie zit er op te wachten, wat is het doel ervan precies? Hoewel het initiatief daartoe niet uitgaat van de gemeenten merk ik dat zij wel erg graag een ‘bestuursakkoord light’ willen, waarschijnlijk om naar de omgeving te laten zien dat ze betrokken zijn bij het proces en de gekozen aanpak ondersteunen. Bij NAM proef ik dat zij ook niet zo nodig een bestuursakkoord willen hebben. Het lijkt dus primair bij EZK weg te komen. In mijn optiek loopt doel en middel hier door elkaar. Je zou een dergelijke steun ook op een andere wijze kunnen afgeven dan het ondertekenen van een bestuursovereenkomst. Raadzaam om eerst een gezamenlijk beeld te ontwikkelen van het doel wat we nastreven (wat willen de gemeenten laten zien, met welk doel wil EZK de overeenkomst?), en dan te bekijken welk middel daar het beste bij past: is een bestuursakkoord wel het meest geëigende middel om dit doel te bereiken? 3. Ontzorgingstafel (agendapunt 6) - Als onderdeel van dit agendapunt wil NAM ook stilstaan bij bekostiging toekomstige Stichting Schoonebeek: volgens het concept afsprakenkader is het de bedoeling dat de huidige Ontzorgingstafel Schoonebeek na ondertekening van het afsprakenkader opgaat in een stichting onder onafhankelijk voorzitterschap. Deze Stichting blijft vervolgens gedurende de gehele duur van de oliewinning actief en vormt het eerste aanspreekpunt voor NAM namens ‘de bewoners’. Voorstel NAM is dat de operationele kosten van deze Stichting voor rekening van de gemeenten komen. Gemeenten denken daar waarschijnlijk anders over. 2 NB: Het is niet uitgesloten dat tijdens het overleg wordt voorgesteld dat de kosten voor rekening van de gezamenlijke decentrale overheden komen. Mijn advies is om daar als waterschap terughoudend mee om te gaan. Is meer iets voor de algemene democratie. - voert komende week een aantal kennismakingsgesprekken. Op 7 december treedt hij voor het eerst op als voorzitter van de ontzorgingstafel. Over zijn vergoeding is nog niet gesproken; niet over de hoogte en niet over wie hem betaalt. Persoonlijk ben ik van mening dat deze kosten betaald moeten worden door EZK. volgt immers / / op als voorzitter (want het was EZK die de regie over het gebiedsproces naar zich toe had getrokken). Financiering door NAM lijkt me communicatief minder handig (‘wiens brood men eet, …). Blijft als derde optie over: betaling door de decentrale overheden. Hiervoor geldt hetzelfde als ik bij vorig punt aangaf: ik adviseer om hier als waterschap terughoudend mee om te gaan. Is meer iets voor de algemene democratie. 4. Omgang met pers bij bestuurlijke infoavond Atlas theater 12 december. (agendapunt 4) Tjisse heeft aangegeven dat wat hem betreft media ook welkom is in de zaal. Dit druist in tegen de communicatiestrategie die de gemeenten voor ogen hebben (media vooraf onder embargo informeren maar bijeenkomst achter gesloten deuren). Dat laatste sluit ook aan bij wat wij voor ogen hebben (afgestemd met ). Overleg met NAM en EZK (16-17 uur) Agenda: zie mail Tjisse dd 15-11 (bijgevoegd): 1. Opening - 2. Follow-up acties vorig overleg - 1e actiepunt: MKBA, aanvullend onderzoek en oordeel SodM zijn nog niet gedeeld. Ook MER beoordelingsrapport is nog niet gedeeld. Daarmee begint de tijd wat te knellen; het is de bedoeling dat de regionale oordeelsvorming in januari plaatsvindt en om dat voor elkaar te krijgen moeten we wel in de gelegenheid worden gesteld om kennis te nemen van de onderzoeksrapporten. Daarnaast belangrijk dat we vóór de bestuurlijke informatieavond op 12 december kennis hebben kunnen nemen van de inhoud. Het kan niet zo zijn dat wij op 12 december geconfronteerd worden met nieuwe informatie. Advies: aandringen op duidelijkheid op dit punt. - Laatste actiepunt: het is onduidelijk of, met het vertrek van , nog wel een informatiemoment gaat plaatsvinden met partijen die een reactie hebben afgegeven op het herafwegingsonderzoek Twente. Advies: check of men nog steeds een informatiemoment organiseert (wie: EZK of NAM?) en op welke termijn. 3. Afdronk van de op dat moment beschikbare onderzoeksrapporten (ihb nader onderzoek Drenthe) Zie opmerking bij actielijst: rapporten zijn nog niet verspreid. 4. Vooruitblik informatieavond Raden/Staten/AB 12 december De meningen over de juiste volgorde van het programma liepen nogal uiteen maar er lijkt consensus over onderstaande opzet: opening door Tjisse (boodschap: ‘kennis nemen van, geen politieke bijeenkomst’) gevolgd door een korte schets door NAM wat ze van plan zijn. Vervolgens inzoomen op het proces: omgevingstafel (wellicht met toelichting door ) en ingaan op de rol van de decentrale overheden (waar gaat u over, over welke zaken kunt u binnenkort wat vinden, welke besluiten worden op welk moment van u gevraagd). Dan pauze. Tweede deel van de bijeenkomst gericht op inhoudelijke verdieping waarin nader ingegaan wordt op de techniek en inhoud van de plannen van NAM. Met voldoende technisch deskundigen in de zaal (RDHV, NAM, SodM, EZK). Advies: komen tot besluit over opzet programma en de wijze waarop met de pers wordt omgesprongen. Naar aanleiding van dit agendapunt nog het volgende: Het proces om te komen tot ‘bestuurlijke appreciatie’ van de onderzoeksrapporten verschilt tussen de organisaties. De gemeenten hebben hier een heel stappenplan voor met planning (beginnend met bestuurlijke infoaond 12 december, daarna themabijeenkomst college, principestandpunt door B&W, raadscommissie en raadsvergadering). 3 Provincie en waterschap zitten op de lijn van: afhandelen in GS/DB, vervolgens informeren van PS/AB. Goed om van elkaar te weten dat er verschillende bestuurlijke routes zijn en dat bij de gemeenten dus uitvoeriger wordt stilgestaan bij de materie dan bij provincie/waterschap. Daarbij opletten dat dit niet leidt tot het verwijt dat PS/AB onvoldoende in positie kunnen komen op dit dossier ten opzichte van de gemeenteraden. Dus passende reactie/kernboodschap paraat hebben. En opletten dat deze verschillende benaderingswijzen tijdens de bestuurlijke informatieavond van 12 december ook voldoende uit de verf komen (voorkomen dat hieromtrent verkeerde verwachtingen bij PS/AB ontstaan). 5. Procesafspraken om te komen tot bestuursovereenkomst Aangepaste bestuursovereenkomst ligt voor of wordt tijdens de vergadering toegelicht. Bespreking op basis van uitkomst bestuurlijk vooroverleg. Advies: zorg dat partijen een gezamenlijk beeld hebben van de bedoeling, en bepaal op basis daarvan welk middel (bestuursovereenkomst of anderszins) daar het best bij past. 6. stand van zaken afsprakenkader  Waarschijnlijk geeft NAM toelichting op stand van zaken. Morgen hebben we ambtelijk nog een gesprek met NAM over de inhoud van de laatste versie. Decentrale overheden worden hierin als partij genoemd maar dat is onjuist; het betreft een afsprakenkader tussen NAM en bewoners. Wij zitten (ambtelijk) als toehoorder in de zaal. Toch lijkt er behoefte te zijn aan een vorm van commitment vanuit de decentrale overheden op dit proces (met waardering kennis nemen van, of anderszins). Net als bij de bestuursovereenkomst geldt ook voor dit onderwerp dat het zaak is om eerst een gezamenlijk beeld te krijgen van het doel (vindt EZK het bijvoorbeeld prettig dat de decentrale overheden hun waardering uitspreken aangezien de Tweede Kamer zwaar tilt aan draagvlak in de regio?). Op basis daarvan bekijken hoe we dit commitment het beste kunnen tonen.  Bekostiging toekomstige stichting die de Ontzorgingstafel opvolgt: zie bestuurlijk vooroverleg.  Bezoldiging : zie bestuurlijk vooroverleg. 7. procesafspraken bijdragenspoor Bespreking concorm uitkomst bestuurlijk vooroverleg. 8. W.v.t.t.k. Wat verder mogelijk ter tafel komt:  Consequenties (geen) herstart Twente voor planning Schoonebeek. Stas Vijlbrief heeft vorige week aangegeven dat hij geen herstart in Twente wil. Dit kan gevolgen hebben voor de volgorde waarin NAM de injecties in Schoonebeek wil ontwikkelen. Voor de locatie die binnen gemeente Coevorden ligt is bijvoorbeeld een bestemmingsplanwijziging nodig, voor de locatie in gemeente Emmen niet. Scheelt doorlooptijd. Ook de keuze om nieuwe putten te boren vs hergebruik bestaande putten kan hierdoor worden beïnvloed.  NB: door de oogharen begint de voorkeursvariant van NAM zich steeds beter af te tekenen. Deze lijkt zich oneerbiedig gezegd toch te richten op 1 op 1 verplaatsing van Twente naar Drenthe, met als belangrijkste milieuwinst op korte termijn dat de transportafstand hierdoor fors wordt verkleind. Daarnaast hebben ze veel goede bedoelingen wat betreft vermindering mijnbouwhulpstoffen, boren van nieuwe putten, streven naar gebruik kunststof ipv staal, vergroening van het productieproces door gebruik van E-boilers. Maar er zijn nog geen harde toezeggingen of en wanneer dit aan de orde is. Laatste signaal wat ik vanochtend kreeg is dat de e-boilers er sowieso niet op korte termijn komen (vereist ook flinke ingreep op de Oliebehandelingsinstallatie en dat is technisch complex wanneer de oliewinning eenmaal weer is opgestart). Als het aan NAM ligt lijkt er niet gekozen te worden voor indikken van de waterstroom (en daarmee wordt dus ook geen gehoor gegeven aan de oproep van ons AB om vergaand te zuiveren). De circulaire variant zoals gepresenteerd door Colenbrander gaat nòg een stap verdere en die lijkt dan ook uit beeld te raken. De vraag is even hoe we van deze ‘open einden en vergezichten’ kunnen komen tot harde afspraken met NAM over wat, waar en wanneer. Zodat dit -in de woorden van - geen ‘politieke fata morgana’ wordt. Het is niet voor het eerst dat we oproepen om duidelijkheid te geven over het wat, waar en wanneer. Dit blijft een punt van zorg en kan zomaar van doorslaggevend belang worden in de politieke oordeelsvorming. 4 Met vriendelijke groet, Waterschap Vechtstromen Tel. 06- @vechtstromen.nl T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 2024726.91 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230120_agenda_ronde_tafelsessie_26_jan.pdf
Intern gebruik Agenda Ronde Tafelsessie donderdag 26 januari 2023 1. Notulen Ronde tafelsessie 11 januari 2. Afsprakenkader (NAM) 3. Voornemen plannen NAM 4. Voorbereiding publieke bijeenkomst 8 februari 5. Doorkijk ontzorgtafel
26 juni 202463.6 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230105_bo_10_januari_geredigeerd.pdf
2 +31 592 Westerbrink 1 | Postbus 122, 9400 AC Assen +31 592 365555| post@drenthe.nl www.provincie.drenthe.nl Volg ons op Dit bericht en de bijgevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en alleen bestemd voor de geadresseerde(n). Indien u dit bericht niet in goede staat ontvangt, waarschuw dan de afzender.
26 juni 2024834.91 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221122_re_instemming_winningsplan_geredigeerd-nb0702.pdf
2 Kan jij het bijbehorende winningsplan achterhalen?? Ik heb zo’n vermoeden dat er ook een wijziging moet komen van dat winningsplan met bijbehorende vergunningsprocedure. Maar NAM en EZK zijn me daar te stil over. Kan jij dit checken? Hartelijke groet,
26 juni 2024617.14 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220209_kernboodschap_nam_nieuwater_v5.pdf
Kernboodschap Vechtstromen (eerder waterschap Velt en Vecht) en de Waterleidingmaatschappij Drenthe, hebben in 2004 NieuWater opgericht om de Puurwaterfabriek te financieren, te bouwen en te beheren. In 2010 werd de Puurwaterfabriek, naast de zuivering in Emmen, geopend. In 2021 kwamen de aandelen van de Waterleidingmaatschappij Drenthe beschikbaar, omdat WMD een 100 procent drinkwaterbedrijf wilde zijn. Deze aandelen zijn vervolgens gekocht door Vechtstromen. In de Puurwaterfabriek wordt van het effluent uit de rioolwaterzuiveringsinstallatie van Emmen op een duurzame wijze puur water gemaakt. Het effluent vormt daarmee een duurzaam alternatief voor het gebruik van grondwater of drinkwater. Dit pure water wordt door de NAM gebruikt voor de productie van stoom, die nodig is bij de oliewinning in een nabijgelegen olieveld. Hierdoor is de NAM niet aangewezen op grondwater of drinkwater en kan de waterbeschikbaarheid in Zuidoost-Drenthe voor natuur en landbouw beter op peil gehouden worden. Mede in het licht van de klimaateffecten, die we ook in Zuidoost-Drenthe nadrukkelijk zien, is dat een goede zaak. De Puurwaterfabriek is in de loop der jaren ook een belangrijk onderdeel geworden bij de zoektocht naar innovatieve manieren van zuiveren en hergebruik van afvalwater. In samenwerking met medeoverheden, kennispartners en bedrijven wordt er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de effectiviteit van actief koolfilter (BODAC) in de verwijdering van medicijnresten, zoeken we naar oplossingen voor micro- verontreiniging in (afval)water en kijken we of puur water kan worden gebruikt bij de productie van waterstofgas als onderdeel van de energietransitie. Het overnemen van de aandelen van Waterleidingmaatschappij Drenthe had tot doel om dit onderzoek en deze ontwikkelingen te borgen. ** Als waterschap gaan wij niet over de vraag of delfstofwinning noodzakelijk is. Die afweging is aan de minister van Economische Zaken en Klimaat. Sinds de wijziging van de Mijnbouwwet in 2017 zijn waterschappen, evenals provincies en gemeenten, wel wettelijk adviespartner van de minister van EZK voor mijnbouwactiviteiten. Via dit formele spoor worden de regionale, lokale en locatiespecifieke belangen bij de besluitvorming betrokken. Het is onze watergraaf Stefan Kuks geweest die, vanuit zijn rol als Uniebestuurder, in de Tweede Kamer heeft gepleit voor dit adviesrecht. Dit is door de Tweede Kamer gehonoreerd en daar maken we ook gebruik van. Wij zijn een functionele overheid. Bij het opstellen van onze adviezen kijken we dus primair naar de invloed van voorgenomen mijnbouwactiviteiten op het (beheer van) het watersysteem. Bijvoorbeeld de invloed van bodemdaling op ons peilbeheer, eventuele risico’s voor de waterkwaliteit, de invloed van bodemtrillingen op onze waterkeringen en kunstwerken, enzovoorts. Als we het nodig vinden, geven we nadrukkelijk aan wat we vinden van de mogelijke risico's voor de kwaliteit van water in beken, sloten, rivieren (oppervlaktewater), grondwater en mogelijke schadelijke gevolgen voor mens, plant en dier. Deze dienen tot het absolute minimum te zijn ingeperkt. Hiervoor vraagt het waterschap aandacht bij alle betrokken partijen, zeker ook in de richting van de NAM. Dit hebben we in het verleden gedaan en dit zullen we ook in de toekomst blijven doen. ** Q&A Waarom levert Vechtstromen puur water aan de NAM? De NAM heeft water nodig om stoom te maken. Met deze stoom wordt diep onder de grond de olie verhit en vloeibaar gemaakt, om de winning te vergemakkelijken. Omdat het beter is om daarvoor geen grondwater of drinkwater te gebruiken, heeft NieuWater een fabriek gebouwd waarin zeer schoon water wordt gemaakt met water uit onze rioolwaterzuivering. Zo gaan we onttrekking van grondwater tegen en hebben we de waterbeschikbaarheid in Zuidoost- Drenthe voor natuur en landbouw beter op peil kunnen houden. Mede in het licht van de klimaateffecten, die we ook in Zuidoost-Drenthe nadrukkelijk zien, is dat een goede beslissing geweest. Waarom heeft Vechtstromen de aandelen NieuWater van WMD overgenomen? De Puurwaterfabriek is in de loop der jaren een belangrijk onderdeel geworden bij de zoektocht naar innovatieve manieren van zuiveren en hergebruik van afvalwater. In samenwerking met medeoverheden, kennispartners en bedrijven wordt er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de effectiviteit van actief koolfilter (BODAC) in de verwijdering van medicijnresten, zoeken we naar oplossingen voor micro- verontreiniging in (afval)water en kijken we of puur water kan worden gebruikt bij de productie van waterstofgas als onderdeel van de energietransitie. Het overnemen van de aandelen van Waterleidingmaatschappij Drenthe had tot doel om dit onderzoek en deze ontwikkelingen te borgen. Wordt jullie schone water als vuil water in de bodem geïnjecteerd? De NAM heeft water nodig om stoom te maken. Met deze stoom wordt diep onder de grond de olie verhit en vloeibaar gemaakt, om de winning te vergemakkelijken. Omdat we niet willen dat daarvoor grondwater of drinkwater wordt gebruikt, hebben we samen met de Waterleidingmaatschappij Drenthe NieuWater opgericht. Gezamenlijk hebben we de Puurwaterfabriek fabriek gebouwd, waarin we zeer schoon water maken met water uit onze rioolwaterzuivering. In de diepe bodemlaag zit naast de olie, van nature echter ook een grote hoeveelheid water. Nadat de olie vloeibaar is gemaakt met stoom, wordt via de winputten dus een combinatie van water en olie onttrokken. Dit opgepompte water wordt in Schoonebeek afgescheiden van de olie en als zogeheten productiewater verwerkt. Jullie hebben duurzaamheid hoog in het vaandel. Waarom stoppen jullie niet gewoon met de levering van puur water aan de NAM? Met de oprichting van NieuWater en de bouw van de Puurwaterfabriek, die in 2010 is opgeleverd, is ervoor gezorgd dat de NAM voor haar proces geen grondwater of drinkwater hoeft te gebruiken. Ze gebruiken nu extra gezuiverd rioolwater uit de zuivering in Emmen voor de productie van stoom. Zo kan de waterbeschikbaarheid in Zuidoost-Drenthe voor natuur en landbouw beter op peil gehouden worden. Mede in het licht van de klimaateffecten, die we ook in Zuidoost-Drenthe nadrukkelijk zien, is dat een goede zaak. Stoppen met de levering van puur water door NieuWater aan de NAM, betekent dat de NAM ander water, zoals grondwater of drinkwater, moet gaan gebruiken om stoom te maken. Of ze kunnen geen stoom meer produceren en zijn genoodzaakt te stoppen met de winning van olie in het gebied. De levering van puur water aan de NAM had nou juist als doel dat er geen grond-of drinkwater zou worden gebruikt voor de winning van olie. De NAM in de situatie brengen om alsnog grond-of drinkwater te gaan gebruiken voor het maken van stoom, vinden we niet wenselijk. Zeker niet gezien de al grote druk op het grondwater- en drinkwatersysteem, door onder meer klimaateffecten. Wanneer het waterschap stopt met het leveren van puur water aan de NAM, zetten we daarmee eenzijdig onze levering stop. We voldoen dan niet meer aan de leveringsovereenkomst die we met de NAM hebben gesloten en dat besluit van NieuWater zou zelfs kunnen leiden tot het noodgedwongen stopzetten van de oliewinning. Het besluit om al dan niet een streep te zetten door de oliewinning in Schoonebeek is echter exclusief voorbehouden aan de minister van EZK. Aan een dergelijk eenzijdig besluit van NieuWater zouden ook grote juridische en financiële gevolgen zijn verbonden. Wanneer loopt het contract met de NAM af? [IS DIT GEHEIM - MH??] Het contract tussen NieuWater en de NAM loopt in september 2035 af. In het contract is een optie opgenomen om de levering van Puurwater met 6 jaar te verlengen. Het contract voorziet in onderhandelingen waaruit alleen een verlenging kan volgen als dat voor beide partijen tot een redelijk resultaat leidt Wat denkt Vechtstromen van de aangenomen motie in de tweede kamer? Antwoord is bestuurlijk!!
26 juni 2024110.69 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...136...177