Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20220317_gezamenlijke_annotatie_bo_nam_18_mrt_geredigeerd.pdf
Gezamenlijke annotatie voor bestuurlijk overleg met NAM, vrijdag 18 maart 2022 Van , , , en 1. Inleiding Dit gesprek is gepland om concrete voorstellen van NAM te bespreken voor een gebiedsplan/ gebiedsproces en de rol van de bestuurders. En NAM wil de bestuurders informeren welke varianten NAM wil meenemen in hun onderzoek. De bestuurders hebben in het overleg op 11 februari aangedrongen op een expliciete focus op Drenthe. Dat is dus iets anders dan de heroverweging voor Twente. Voor Drenthe zou het brede palet van denkbare uitkomsten moeten worden meegenomen, van helemaal stoppen tot injectie in gasvelden of het olieveld, tot maximale zuivering. En daar moet een breder toetsingskader dan uitsluitend de CE-methodiek voor worden gebruikt. De bestuurders hebben ( opnieuw ) gevraagd bewoners goed te betrekken bij de ontwikkelingen. De bestuurders hebben een zorgvuldig en transparant proces gevraagd. Als dat knelt met de tijdsdruk vanuit de rijksoverheid, willen de lokale bestuurders in Den Haag de ruimte bepleiten voor een zorgvuldig proces. Van NAM hebben we nu inderdaad een presentatie ontvangen over de voorgenomen/ in uitvoering zijnde onderzoeken. Ook heeft NAM een voorstel toegezonden voor een bestuurlijke begeleidingscommissie. 2. Tussentijdse ontwikkelingen Motie Vechtstromen In het AB van Vechtstromen is op 16 feb. een motie aangenomen. In de motie “Afvalwaterlozing NAM” wordt het dagelijks bestuur verzocht om in krachtige bewoordingen bij de Staatssecretaris van Mijnbouw aan te dringen om bij de herevaluatie ‘Waterinjectie Twente’, als alternatief voor de huidige waterinjectie, zuivering van productiewater in Drenthe plaats te laten vinden met de best beschikbare zuiveringstechnieken tot een zodanige kwaliteit dat het veilig hergebruikt dan wel geloosd kan worden. Verder wordt het dagelijks bestuur gevraagd om daarvoor al haar ter beschikking staande middelen in te zetten en ter ondersteuning hiervan haar bestuurlijke partners op de hoogte te stellen en hierbij te betrekken. Ook wordt verzocht om aan de Staatssecretaris van Mijnbouw en in gesprekken met de regionale overheden, de expertise van waterschap Vechtstromen aan te bieden op het gebied van afvalwaterzuivering, waaronder het BODAC filter. Motie gemeenteraad Emmen Op 3 maart is raadsbreed een motie ingediend die als steunbetuiging dient voor de opstelling van het college. In de motie wordt gevraagd: proactief in contact te treden met andere overheden; proactief te zorgen dat inwoners goed geïnformeerd worden en transparantie wordt geborgd; de raad blijvend actief te informeren; bij NAM en EZK maximaal aandringen op onderzoeken van zuiveringsvarianten en terugdringen niet herbruikbare afvalstroom en NAM te verzoeken het procesplan te laten voorzien van externe onafhankelijke onderzoeken. Ambtelijk overleg waterinjectie In een kort ambtelijk overleg op 7 maart liet NAM weten op 1 juli de onderzoeken naar de herevaluatie aan te bieden aan de rijksoverheid, conform opdracht. En op die datum wil NAM ook de onderzoeken naar alternatieven in Drenthe gereed hebben. Bezoek Vijlbrief aan Stelpstra 15 maart heeft staatssecretaris Vijlbrief een bezoek gebracht aan gedeputeerde Stelpstra. Het rijk heeft meteen hierna berichten naar buiten gebracht. RTV-Drenthe bericht hierover: “De NAM moet snel stoppen met het ondergronds lozen van afvalwater in Twente, dat vrijkomt bij de oliewinning in Schoonebeek in Drenthe. Dat heeft staatssecretaris Hans Vijlbrief van Mijnbouw vandaag in een gesprek met regionale bestuurders gezegd. Vijlbrief wil dat er een lokale, maar vooral ook schonere oplossing voor het water komt. De NAM gebruikt bij de oliewinning in Schoonebeek stoom om de olie minder stroperig te maken en te zorgen dat die makkelijker kan worden opgepompt. Daardoor blijft uiteindelijk met chemicaliën verontreinigd water over, dat via kilometers lange pijpleidingen naar Twente wordt getransporteerd om daar in lege gasvelden te worden opgeslagen. De inwoners van Twente maken zich al jaren zorgen over de gevolgen hiervan voor hun veiligheid en gezondheid. Zij willen een einde aan de lozingen, en weten zich gesteund door een meerderheid in de Tweede Kamer. Maar Vijlbrief kan deze werkwijze van de NAM niet verbieden omdat het bedrijf een vergunning heeft. 'Ook voor opslag in Drenthe moet draagvlak zijn' De NAM kondigde eerder dit jaar aan dat het afvalwater op termijn verwerkt en opgeslagen gaat worden in het gebied in Drenthe waar ook de oliewinning plaatsvindt. Die regio profiteert immers ook van de economische bedrijvigheid en werkgelegenheid. Maar ook daar moet wel voldoende draagvlak zijn, vindt Vijlbrief. "In het verplaatsen van de waterinjecties naar Drenthe zit wel enige logica, omdat het afvalwater voortkomt uit de oliewinning die daar plaatsvindt", aldus de staatssecretaris. "Maar ik snap helemaal dat de plannen van de NAM voor de inwoners van Drenthe als een onaangename verrassing kwamen." Afspraken over zuivering afvalwater De staatssecretaris sprak dinsdag in Assen over de kwestie met de Drentse gedeputeerde Tjisse Stelpstra. Hij benadrukt het belang van een snelle oplossing voor Twente, maar vindt dat het probleem niet slechts mag worden verplaatst. Daarom moeten er ook afspraken komen met de NAM over bijvoorbeeld zuivering van het afvalwater voordat het de grond ingaat.” 3. Over de stukken van NAM a. De “beeldvormende presentatie” Deze presentatie geeft op hoofdlijnen weer welke varianten NAM onderzoekt, c.q. wil onderzoeken ( deels is de inhoud ook terug te vinden in de heroverweging Twente). Het is goed dat NAM kort de gelegenheid krijgt deze varianten te schetsen en de consequenties op hoofdlijnen die nu bekend zijn. Of recht gedaan wordt aan de motie in de raad van Emmen is nu nog niet te zeggen. In hoeverre antwoord wordt gegeven op vragen uit de omgeving/bevolking is niet bekend. De inwoners zijn nog niet betrokken. Het lijkt of NAM ook voor Drenthe de CE-methodiek wil toepassen. Mogelijk aangevuld met criteria t.b.v. de maatschappelijke kosten baten analyse. De CE-methodiek is een hele mooie methode om de milieuaspecten van technische alternatieven over de levenscyclus met elkaar te vergelijken. Maar maatschappelijke aspecten zitten er niet in. Daarnaast komt het over als een “black box”. Dit leent zich slecht om als instrument te dienen voor communicatie met de omgeving. Hoe de NAM-onderzoeken voor Drenthe zich verhouden tot de maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) van de oliewinning in Schoonebeek is onbekend. Ook weten we niet wat de stand van zaken met betrekking tot de MKBA is. Inzet bestuurders: voor- en nadelen van de alternatieven op een rij, in begrijpelijke taal en tabellen. Met naast milieuaspecten ook maatschappelijke aspecten. Inclusief de voordelen voor de omgeving. b. De Initiatienotitie Begeleidingscommissie Laten we dit maar kwalificeren als een “merkwaardig document”, het lijkt of we elkaars taal niet verstaan en een verschillende betekenis toekennen aan het overleg op 11 februari. - NAM heeft eerder gesuggereerd een gebiedsproces naar analogie van Ternaard in te richten. Daar is niets van terug te vinden. Nu wordt de term omgevingsdialoog gebruikt. Maar daar is geen aanzet voor in dit stuk. De bestuurders hebben meerdere keren aangedrongen op een zorgvuldig proces, waar ook recht gedaan wordt aan de rol van de inwoners: Het werk maken van een goed omgevingsproces, wat vroegtijdig ingezet wordt, waarbij stakeholders/inwoners betrokken worden bij de alternatievenafweging en bij het vergroten van de meerwaarde van het project voor de omgeving (ons inziens het liefst onder onafhankelijke begeleiding). Inhoudelijk heeft NAM daar niets van uitgewerkt. - In de presentatie van de NAM staat dat met de keuze voor Schoonebeek NAM de lusten en de lasten op de zelfde plaats wil laten landen. Over welke lusten hebben we het? Voor wie? Het vergroten van de lusten voor de regio/leefomgeving moet juist onderdeel zijn van het omgevingsproces. Waarbij de betrokken ook zelf kunnen aangeven wat hen betreft de lusten zijn en waar verbetering gezocht wordt. Dus niet alleen wat de NAM denkt. - Uitnodiging begeleidingscommissie aangenomen?? NAM presenteert alsof de begeleidingscommissie al een feit is: “de bestuurders… zijn gevraagd zitting te nemen… hebben uitnodiging aangenomen” Het bestuurlijk overleg op 11 februari wordt gepresenteerd als de oprichtingsbijeenkomst van de begeleidingscommissie. Dat is niet onze beleving. Op 11 februari hebben de bestuurders aangegeven zich nader te willen beraden op wat hun rol zou moeten zijn. En op die dag hebben de bestuurders gevraagd aan NAM om de inwoners goed bij het proces te betrekken. - Proces en governance-onduidelijkheden Het proces van NAM en de maatschappelijke kosten-baten analyse in opdracht van het ministerie zijn met elkaar verknoopt op een onduidelijke manier. Andere vragen: Bij wie berust het voorzitterschap? Wie bepaalt de agenda? En wat is de rol van NAM? - Omgevingsdialoog. Dit is nog niet ingevuld door NAM. Maar we zijn beducht dat NAM dit één-dimensionaal ziet als de eigen dialoog met de omgeving. Zo simpel is het niet. Wat er leeft in de bevolking komt ook op het bordje van de politiek. Is er bovendien sprake van een ‘dialoog’ als alle keuzes al gemaakt zijn en de vergunningaanvraag er ligt? Samenvattend Het lijkt ons wenselijk dat éérst helderheid komt over het gebiedsproces! En hoe serieus dat genomen wordt door de NAM. Daaruit vloeit voort welke rol wenselijk is voor begeleidingsgroep, wat daarvan de samenstelling moet zijn en hoe en door wie die georganiseerd wordt. En het is goed denkbaar dat het ministerie van EZK ( de beleidsafdeling) deel uit maakt van een begeleidingsgroep. 4. Over het bezoek van staatssecretaris Vijlbrief. Het lijkt ons wenselijk dat gedeputeerde Stelpstra zelf een terugkoppeling geeft in het bestuurlijke vooroverleg. Uit de berichten in de pers lijkt het stoppen van de oliewinning geen optie en heeft de staatssecretaris een voorkeur voor het continueren van de oliewinning waarbij schoner productiewater overblijft dan nu het geval is. Met deze rijks-stellingname en de hoge tijdsdruk die NAM heeft met de voorstellen in Drenthe is er een groot risico dat onze bevolking voor voldongen feiten wordt geplaatst en zich niet gehoord voelt en niet serieus genomen voelt. Met het opvoeren van de druk vanuit Den Haag is het zaak dat de regionale bestuurders snel schakelen. 5. Hoe nu verder alles overziend?  In het bestuurlijk vooroverleg checken wat er nu leeft bij de bestuurders o Wat leeft er op dit moment in de pers/ samenleving? o Relevante ontwikkelingen van de afgelopen weken o Gemeenteraadsverkiezingen (houden we dezelfde bestuurders? Hebben de verkiezingen effect op de bestuurlijke stellingnames?) o Terugkoppeling van bezoek Vijlbrief aan Stelpstra. o Staan we nog samen in deze materie (denkend aan rol/positie waterschap) Hebben de bestuurders de zelfde wensen/ambities met deelname in dit proces? Van twee kanten worden de regionale overheden nu onder druk gezet: Door NAM met zijn snelle “technocratische proces” en door de rijksoverheid met de tijdsdruk en publiek gemaakte voorkeursvariant. Onze suggestie in de richting van NAM: o Waardering voor beeldvormende presentatie van NAM o Kennis nemen van “initiatienotitie begeleidingscommissie” van NAM  De beeldvorming van de NAM komt niet overeen met die van de adviseurs van de overheden. o NAM zou de volgende zaken anders moeten doen:  Maak serieus werk van een omgevingsproces. Eerst inrichten omgevingsproces, dan voorstellen over inrichting begeleiding. Na de uitspraken van Vijlbrief wordt de noodzaak voor een goed omgevingsproces alleen maar groter!  Werk het lusten& lasten verhaal uit. M.n. de lusten (wat, voor wie, kunnen de bewoners meepraten, is de meerwaarde van het project te vergroten)  Beperk je niet tot de CE-methodiek bij de Drentse alternatieven afweging, laat zien hoe je aspecten m.b.t. de kosten baten analyse verwerkt, laat zien hoe je de in de regio gevoelde maatschappelijke vragen beantwoordt en zorgen over effecten verwerkt.  Zorg voor een begrijpelijke presentatie van de alternatievenafweging  Beschrijf hoe het alternatieven onderzoek in Drenthe zich verhoudt tot de maatschappelijke kosten baten analyse. o Vraag aan NAM: wees zorgvuldig & transparant, daarna pas snel. Als 1 juli onhaalbaar is, meldt het ons, dan nemen we het op met de rijksoverheid.  Mogelijk is er meer tijd nodig voor onderlinge bestuurlijke afstemming in het vooroverleg, dan moet NAM even wachten?  Suggestie Agenda overleg met NAM: o Korte recapitulatie van het vorig overleg en de afspraken die toen gemaakt zijn. o Delen van relevante tussentijdse informatie. o NAM uitnodigen presentatie onderzoeksvarianten o Bespreken “initiatienotitie begeleidingscommissie” o Gebiedsproces/omgevingsdialoog en rol van de omwonenden/andere belanghebbenden. o Samenvatten van de conclusies en afspraken o Afspraken over de communicatie o Datum volgend overleg  Gelet op de naderende discussie over de “initiatienotitie Begeleidingscommissie” lijkt het ons raadzaam dat een bestuurder, nog voor het overleg, een sein afgeeft aan de NAM over het verschil van opvattingen. Onze suggestie in de richting van de rijksoverheid: a. Bespreek in het vooroverleg a.s. vrijdag (of in een separaat overleg) of het wenselijk is publiekelijk stelling te nemen over de recente uitspraken van Vijlbrief. De terugkoppeling door gedeputeerde Stelpstra is belangrijk voor het oordeel daarover. b. Maak ook in de richting van Vijlbrief duidelijk dat de overheden sterk hechten aan een goed proces, samen met de Drentse samenleving. c. Blijf vast houden dat alle alternatieven worden onderzocht door NAM én in de maatschappelijke kosten baten analyse. Een selectie van alternatieven die past binnen de voorkeuren van het rijk, kan tot in lengte van jaren voor publieke discussie zorgen. d. De lokale overheden zijn niet per definitie tegen of voor oliewinning, maar willen eerst alle informatie op tafel hebben, voor ze een standpunt innemen. e. Vraag Vijlbrief zo snel mogelijk helderheid te scheppen over de maatschappelijke kosten/baten analyse van de oliewinning in Schoonebeek. Onduidelijkheden daarover zijn zeer schadelijk voor de voortgang. Plat gezegd: het rijk zit zelf in het “kritieke pad van de planning”. f. Overweeg in het vooroverleg,( of in een separaat overleg) of het ministerie EZK een rol zou moeten krijgen in het gebiedsproces en/of een begeleidingsgroep.
26 juni 2024286.16 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221118_weekbericht_ab_geredigeerd.pdf
1 Van: bestuursondersteuning Verzonden: vrijdag 18 november 2022 12:15 CC: bestuursondersteuning Onderwerp: informatieavond oliewinning en verwerking productiewater Bijlagen: Uitnodiging bijeenkomst oliewinning en verwerking productiewater.pdf Geachte leden van het algemeen bestuur en fractieondersteuners, Informatieavond oliewinning en verwerking productiewater 12 december 2022 Op maandag 12 december wordt een informatieavond georganiseerd over de toekomstige verwerking van productiewater dat vrijkomt bij de oliewinning in Schoonebeek. U bent samen met de raads- en statenleden van de betrokken gemeenten en provincie uitgenodigd voor deze bijeenkomst. De uitnodiging is bijgevoegd als bijlage 5 en verwerkt in de activiteitenkalender in iBabs. 2 Met vriendelijke groet, namens team bestuursondersteuning, Bestuursondersteuner Tel. 06 – E. @vechtstromen.nl Waterschap Vechtstromen Tel. algemeen 088 - 2203333 T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 2024754.27 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221104_correctie_agenda_rondetafelsessie_23112022_geredigeerd.pdf
1 Van: @rvo.nl> Verzonden: vrijdag 4 november 2022 11:26 Aan: ) Onderwerp: Correctie agenda Ronde Tafelsessie 9 november Bijlagen: Agenda Ronde tafelsessie 091122.pdf Beste deelnemer, In de vorige mail worden in de agenda voor de Ronde tafelsessie van 9 november twee verkeerde data genoemd. Er staat 24 november en 9 december en dit moet zijn 23 november en 7 december. Bijgaand een nieuwe versie van de agenda met hierin de juiste data. Met hartelijke groet, Communicatieadviseur …………………………………………………………………………………………… Ministerie van Economische Zaken en Klimaat RVO/Bureau Energieprojecten Bezuidenhoutseweg 73 | 2594 AC | Den Haag | Postbus 20401 | 2500 EK | Den Haag …………………………………………………………………………………………… E @rvo.nl Afwezig op vrijdag vanaf 12:00  een gedachte voor het milieu - is printen van deze mail echt nodig De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen. Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is gezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024533.18 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200511_iv-1-concept_verslag_pho_passage_geredigeerd.pdf
Vergadering van Portefeuillehoudersoverleg Nettie Aarnink Vergaderdatum 20 april 2020 Tijdstip 15.15 – 16.30 Vergaderlocatie Via ZOOM Aanwezig Nettie Aarnink, (voorzitter) en (secretaris) Afwezig - III.1. Memo inzake NWTR en Afvalwaterinjecties Portefeuillehouder neemt kennis van het memo. Portefeuillehouder stelt de volgende aanpassingen voor: • Bij issue 1: kopje aanpassen (Oliewinning gebeurt door de NAM, niet mede door de puurwaterfabriek. De NAM gebruikt hierbij ultrapuur water dat zij afnemen van de puurwaterfabriek). • Vóór de laatste zin van issue 1 een zin invoegen: ‘Daarmee is onze taak afgerond.’ • Laatste zin onder issue 1 aanpassen: ‘Dat water wordt als stoom ingezet (… etc)’ vervangen door: ‘In een nieuw proces wordt, door de NAM, dat water als stoom ingezet (… etc)’. Ten aanzien van de kernboodschap geeft de portefeuillehouder aan de informatie bij het tweede bolletje niet geschikt te vinden om op deze wijze actief te communiceren, wel om voor onszelf achter de hand te hebben als achtergrondinformatie.
26 juni 2024145.96 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220207_iv-1-concept_verslag_pho_aarnink_20220124_passage_geredigeerd.pdf
26 juni 202478.03 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230403_aanvullende_stukken_4_april_geredigeerd.pdf
2 wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
26 juni 2024857.76 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221128_memo_pho_besluitvormingsproces_appreciatie_nam_onderzoeken_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 2 MEMO Betreft: bespreekstuk voor PHO Nettie Aarnink op 5 december ’22. Op korte termijn meerdere onderzoeksrapporten beschikbaar; verzoek om bestuurlijke appreciatie NAM is van plan om het productiewater dat vrijkomt bij de oliewinning in Schoonebeek te gaan verwerken in (de directe omgeving van) Schoonebeek, in plaats van het te injecteren in de Twentse ondergrond. Het afgelopen jaar zijn diverse onderzoeken uitgevoerd rond deze transitie. Een deel ervan is reeds beschikbaar. Op korte termijn volgt de rest. Het betreft o.a. een maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA), een nadere technische verkenning en een oordeel van toezichthouder SodM op het Herafwegingsonderzoek Waterinjectie Twente. Verder volgt binnen afzienbare tijd een MER- beoordelingsnotitie. Aan de decentrale overheden, waaronder Vechtstromen, wordt binnenkort gevraagd om een ‘bestuurlijke appreciatie’ van de onderzoeksrapporten. Dat is hèt moment om positie te kiezen ten aanzien van de plannen van NAM. Bestuurlijk besluitvormingsproces bij de regionale overheden loopt uiteen. De betrokken gemeenten, Emmen en Coevorden, hebben tot nu toe nog geen standpunt ingenomen t.a.v. de plannen van NAM. Zij hebben aangegeven dat ze eerst alle informatie tot zich willen nemen alvorens tot een oordeel te komen. Dat moment komt nu dichterbij. De gemeenten doorlopen een uitgebreid besluitvormingsproces tot aan de gemeenteraad (brede bestuurlijke informatieavond, themabijeenkomst college, principestandpunt door B&W, raadscommissie en tot slot raadsvergadering). De provincie heeft een ander proces voor ogen waarbij de besluitvorming in GS plaatsvindt en PS wordt geïnformeerd. Ons algemeen bestuur heeft op 16 februari reeds positie gekozen, in de vorm van een motie (bijlage 1). Het dagelijks bestuur heeft tot nu toe geopereerd binnen de kaders van de motie en het AB op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen. Vanuit die voorgeschiedenis ligt het voor de hand dat het dagelijks bestuur -binnen de kaders van de motie- de appreciatie van de onderzoeksrapporten opstelt en het AB daarvan in kennis stelt. Dus een aanpak die vergelijkbaar is met die van de provincie. aan kopie aan datum Nettie Aarnink 28 november 2022 van Team bijlage(n) EC 3 onderwerp kenmerk Bestuurlijke appreciatie van diverse onderzoeksrapporten NAM Schoonebeek Pagina 2 | 2 Tot nu toe gehandeld conform motie; onderzoeksresultaten geven nieuwe inzichten In haar motie van 16 februari heeft het algemeen bestuur het dagelijks bestuur verzocht om “in krachtige bewoordingen er bij de Staatssecretaris van Mijnbouw op aan te dringen om bij de herevaluatie ‘Waterinjectie Twente’, als alternatief voor de huidige waterinjectie, zuivering van productiewater in Drenthe plaats te laten vinden met de best beschikbare zuiveringstechnieken tot een zodanige kwaliteit dat het veilig hergebruikt dan wel geloosd kan worden.” In navolging van de motie heeft het dagelijks bestuur het AB-standpunt kenbaar gemaakt aan Staatssecretaris Vijlbrief (bijlage 2). In onze reactie op de herevaluatie waterinjectie Twente, afgelopen zomer, is de motie opnieuw uitgedragen (bijlage 3). Tot slot is deze boodschap voortdurend afgegeven in de ambtelijke en bestuurlijke overleggen rond het waterinjectiedossier. De onderzoeken die dit jaar zijn uitgevoerd tonen aan dat zuivering van productiewater ook haar beperkingen kent, en -hoe tegenstrijdig het misschien ook klinkt- niet per definitie de meest milieuvriendelijke wijze van verwerken vormt. Dilemma en opties De situatie is dus als volgt: 1. Strikt genomen ziet de motie op de herevaluatie waterinjectie Twente1. De herevaluatie is in juni ’22 opgeleverd en daarmee is de motie in feite ten uitvoer gebracht. 2. De onderzoeken die dit jaar zijn uitgevoerd tonen aan dat zuiveren van productiewater niet per definitie de meest milieuvriendelijke methode is. Dit roept de vraag op hoe we het besluitvormingsproces rond de gevraagde appreciatie gaan aanvliegen. In mijn optiek hebben we daarvoor twee opties: Optie 1 We houden ons (een beetje tegen beter weten in) aan de motie, al weten we dat er nieuwe inzichten zijn. De bestuurlijke appreciatie wordt op DB-niveau afgehandeld. Vervolgens wordt het AB geïnformeerd. Daarmee zijn we consistent in het signaal dat we afgeven richting NAM, EZK en medeoverheden. We moeten er in dat geval wel rekening mee houden dat we in de uiteindelijke besluitvorming door het ministerie ‘teleurgesteld worden’ want op basis van de reeds beschikbare informatie acht ik de kans klein dat uiteindelijk voor de zuiveringsvariant wordt gekozen. Deze optie is relatief eenvoudig te realiseren, maar kent enig afbreukrisico door het grote-stappen-snel-thuis karakter (AB niet aan zet). Daarnaast moeten we er rekening mee houden dat ons standpunt wellicht afwijkt van dat van de gemeenten, provincie en (de adviseurs van) EZK. Optie 2 We beschouwen dit verzoek om appreciatie als een nieuw proces en maken hier een besluitvormend punt in ons AB van, waarbij we de nieuwe inzichten t.a.v. de vermeende milieuwinst van de zuiveringsvariant mee laten wegen. In dat geval moeten we rekening houden met een langer besluitvormingsproces waarbij het AB in zeer korte tijd op vlieghoogte moet komen wat betreft de inhoud (en wellicht tot op zekere hoogte terugkomt op haar eerdere standpunt). Deze optie biedt maximale ruimte voor het openbaar bestuur en is in lijn met de gemeentelijke aanpak, maar kent een groot risico in doorlooptijd in relatie tot de bestuurlijke gevoeligheid van dit dossier. Dit alles tegen de achtergrond van de aanstaande verkiezingen. Bespreekpunt in het PHO: voor welke insteek kiezen we? 1 Kanttekening: toen het AB de motie aannam was wèl duidelijk dat ons gevraagd zou worden om een advies uit te brengen op de herevaluatie Twente maar de rest van het proces rond de transitie van Twente naar Drenthe was op dat nog niet bekend. Het voor de hand dat ook dit vervolgproces met de bijbehorende onderzoeken in de geest van de motie wordt bezien.
26 juni 2024174.16 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221213_benadering_droogte_in_maatschappelijke_kosten_geredigeerd.pdf
26 juni 2024316.09 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221107_verslag_ambtelijk_overleg_schoonebeek_geredigeerd.pdf
26 juni 2024463.34 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230224_kort_verslag_ambtelijk_overleg_140223_geredigeerd.pdf
Intern gebruik Kort verslag Ambtelijk Overleg Verwerking olieproductiewater Schoonebeek Versie: 14 februari 2023 Vergadering: dinsdag 14 februari 2023, 14.00 – 15.00 Aanwezig/afwezig: Aanwezig aanwezig Afwezig afwezig Aanwezig Aanwezig aanwezig Aanwezig Aanwezig Aanwezig afwezig Aanwezig Aanwezig afwezig Kort verslag en actiepunten: 1. Opening: Agendapunt bijdragenspoor toevoegen. 2. Notulen/actiepunten vorige keer: aanpassing onder punt 5: Ging om hoor/wederhoor tussen TNO en RHDHV en niet NAM. Deze hoor en wederhoor heeft inmiddels al plaatsgevonden. 3. Terugblik publieksbijeenkomst 8 feb; kritische sfeer, maar lastig duiding te geven aan deze kritische geluiden. Er waren ook mensen van buiten Schoonebeek die zich lieten horen. Er zit verschil tussen een goed proces doorlopen en iedereen tevreden houden op de inhoud. De avond was zeker informatief. Groot aantal bezoekers hebben benodigde informatie gekregen. Goed dat Cie Mijnbouwschade aanwezig was (pluim voor ). - Informatie over proces verbeteren op website (actie EZK) - In vervolg Cie Mijnbouw uitnodigen via onafhankelijk voorzitter - Verspreiding uitnodiging: in vervolg vooraf gebied afstemmen waarbij rekening wordt gehouden met locatie van gas/olieveld en (beoogde) boorlocaties én geografische lijn hoe loopt het gebied/aanrijroutes (NAM). 4. TNO review op rapport RHDHV: TNO overall positief over werk RHDHV, TNO vindt RHDHV te optimistisch als het gaat om de zuiveringsvariant, er worden aanbevelingen meegegeven die EZK kan meenemen in vervolgtraject (vergunning en advies). Soms gebruik van terminologie die anders geïnterpreteerd kan worden: zie opmerkingen bij toets op milieu en veiligheid en gevoeligheidsanalyse. Belangrijk om daar de juiste duiding aan te geven. Wanneer worden deze stukken tbv raadscommissies openbaar? Waarschijnlijk woensdag of donderdag. Naast TNO rapport ook de concept brief van College B&W nav Reflectiebrief EZK. Wethouders Emmen en Coevorden donderdag beschikbaar voor pers vragen. stuurt stukken toe aan deelnemers van dit overleg zodra deze openbaar zijn (Actie Emmen) Hoe positioneren we dit rapport? Dit is een onafhankelijk en zelfstandig rapport. Niet gebruiken om bepaalde voorkeursvarianten in een beter daglicht te zetten. Intern gebruik 5. Bijdragenspoor: Welke opdracht hebben de verkenners nu gekregen? Wanneer komt er meer duidelijkheid over het proces? Er wordt vanuit het ontzorgspoor aanspraak gemaakt op besteding middelen. Hoe communiceren we hierover richting de ontzorgtafel? Het gebiedsproces bestaat uit drie aparte sporen, maar er zijn wel verbanden. 6. Afsprakenkader: - mede ondertekening ter appreciatie proces: EZK en prov geen bezwaar, gem Emmen en Coevorden nog geen tijd gehad om af te stemmen. Actie prov: stuurt aangepaste disclaimer Actie EZK+ NAM + : moment van mogelijke ondertekening bespreken - afsprakenkader integraal onderdeel van vergunning? Is wel wens van NAM. In bestuurlijk besluit kunnen geen privaatrechtelijke afspraken worden opgenomen. Actie EZK ( , WJZ)+ NAM ( + : overleg plannen over (on)mogelijkheden. 7. Mer aanmeldnotitie: Er is vandaag vanuit EZK vergunningen een mail ter kennisname aan decentrale overheden gestuurd. 8. Agendapunt Bestuurlijk overleg schuift door naar volgende keer.
26 juni 2024145.72 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...147...177