Pagina 1 | 3
MEMO
Doel / inleiding
Op initiatief van de gemeente Emmen vindt sinds kort periodiek bestuurlijk overleg plaats tussen de
Drentse overheden (provincie Drenthe, gemeenten Emmen en Coevorden) en de NAM. Dit naar
aanleiding van het voornemen van de NAM om haar productiewaterinjecties te verplaatsen van
Twente naar Schoonebeek e.o..
Vechtstromen is ook uitgenodigd voor dit overleg. Aan het dagelijks bestuur wordt verzocht om
tijdens haar vergadering op 15 maart opiniërend van gedachten te wisselen over de wenselijkheid
om er structureel onderdeel van uit te maken.
Stand van zaken
In januari 2022 kondigde NAM in de gemeenteraad van Dinkelland aan, versneld in te zetten op een
alternatief voor waterinjectie Rossum, te weten in Zuidoost Drenthe. Dit tot verrassing van de
Drentse bestuurders. Eén en ander vormde voor de betrokken gemeenten (Emmen, Coevorden) en
de provincie aanleiding om eind januari met NAM om tafel te gaan.
Op 11 februari heeft een tweede overleg met NAM plaatsgevonden. Hiervoor was ook Vechtstromen
uitgenodigd. NAM heeft tijdens dat overleg toegezegd met een (aangepast) procesplan te zullen
komen, waarbij men ook de mogelijkheid van een bestuurlijke begeleidingscommissie noemde. Beide
gemeenten en de provincie gaven aan sterke behoefte te hebben om “herevaluatie Twente” en
“verwerking productiewater in Drenthe” zoveel mogelijk van elkaar gescheiden te houden. Ook werd
door de overheden aandacht gevraagd voor een gedegen gebiedsproces waarin inwoners van
Schoonebeek e.o. op gepaste wijze door NAM worden meegenomen. De overheden zijn bereid om
mee te denken maar geven tegelijkertijd nadrukkelijk aan dat ze de handen vrij willen houden om, als
onderdeel van hun formele adviestaak, uiteindelijk het ministerie te kunnen adviseren. Betrokken
overheden zijn zich bovendien bewust van het feit dat niet elke overheid per definitie hetzelfde ‘in
de wedstrijd zit’, op grond van uiteenlopende rollen, taken en verantwoordelijkheden.
Op vrijdag 18 maart a.s. is het derde overleg met NAM gepland. Direct voorafgaand aan dit overleg
spreken de overheden onderling met elkaar. Ook Vechtstromen is hiervoor weer uitgenodigd.
aan kopie aan datum
Dagelijks bestuur , 9 maart 2022
van Eenheid en team bijlage(n)
Nettie Aarnink
(adviseur: )
-
onderwerp kenmerk
Deelname Vechtstromen aan bestuurlijk
overleg tussen de Drentse overheden en
NAM
Pagina 2 | 3
Naast dit bestuurlijk overleg, dat dus sinds kort in het leven is geroepen, vindt er al langere tijd een
maandelijks ambtelijk afstemmingsoverleg plaats tussen NAM en beide gemeenten, de provincie en
Vechtstromen. Dit overleg heeft een informerend karakter. Daarnaast vindt op ad-hoc basis
ambtelijke afstemming plaats tussen de betrokken overheden. De lijnen zijn kort.
Aandachtspunten / vervolg
Nu het bestuurlijk overleg een structureel karakter begint te krijgen (en mogelijk op termijn opgaat in
een bestuurlijke begeleidingscommissie) doet zich de vraag voor in hoeverre het wenselijk is dat
Vechtstromen hier een vast onderdeel van uitmaakt.
Enkele overwegingen:
• Deelname leidt tot korte bestuurlijke lijnen met de betrokken medeoverheden. Ook krijgen we
dezelfde informatie op hetzelfde moment tot onze beschikking.
• In het verleden hebben we in Twente ook onderdeel uitgemaakt van een bestuurlijke
begeleidingscommissie (bij de eerste herevaluatie).
• Deelname biedt een kans om als gezamenlijke decentrale overheden de belangen van de
bewoners richting NAM/ministerie te behartigen. Bijvoorbeeld door blijvend aan te dringen op
een gedegen gebiedsproces vanuit een vertegenwoordiging in een bestuurlijke
begeleidingscommissie (maar is dat strikt genomen onze rol? Zie volgende punt).
• Risico: onze positie wijkt op onderdelen af van de provincie en beide gemeenten. Ons
werkgebied ligt in Drenthe én Twente; als zodanig hebben we op twee fronten met de
problematiek van het productiewater te maken. Bovendien kijken wij als functionele overheid
doorgaans wat anders tegen onze rol en betrokkenheid aan: wij zijn sterker dan de andere
overheden geneigd om ons te richten op onze formele adviesrol (en ons niet daarbuiten te
begeven, juist vanwege onze beperkte taken). Gemeenten/provincie hebben met een veel
breder palet aan belangen te maken dan alleen het waterbelang; bij hen spelen dan ook andere
overwegingen een rol. Het risico bestaat daaruit dat de buitenwereld bij een meer structurele
bestuurlijke deelname van Vechtstromen geen onderscheid meer maakt maar de overheid als
één klankbord ziet, wat ons in een positie kan brengen waarin wij juist vanwege die beperkte
taken niet behoren te komen en er alsdan toe kan leiden dat wij de beeldvorming weer moeten
wijzigen: we gaan er immers niet over.
• Het feit dat Vechtstromen volledig eigenaar is van NieuWater B.V. kan van invloed zijn op de
beeldvorming. Dit kan ook afstralen op de andere overheden wanneer wij samen met hen in een
overlegverband of bestuurlijke begeleidingscommissie zitten.
• Alle goede bedoelingen en inzet ten spijt, bestaat het risico dat de overheden beschuldigd
worden van ‘achterkamertjespolitiek’ met de NAM. Anderzijds: wanneer het waterschap als
enige overheid niet actief meedenkt in een bestuurlijk overleg/begeleidingscommissie, kan dit
eveneens op een negatieve manier uitgelegd worden. Dit laatste kan wellicht ondervangen
worden door als agendalid deel te nemen.
Mocht u besluiten structureel aan te haken bij het overleg, dan wordt geadviseerd om dat in ieder
geval onder de volgende voorwaarden te doen:
• Accepteren/respecteren dat partijen verschillend in de wedstrijd kunnen zitten. Heb daar
blijvend aandacht voor. In alle openheid en met respect voor elkaars standpunt. Bijvoorbeeld
door er als vast agendapunt aan het begin van ieder overleg bij stil te staan.
• Als gevolg hiervan: consensus tussen partijen is geen must. Verschillen mogen er zijn. Zoek
afstemming en verbinding, maar ook ‘agree to disagree’.
• Niet sturen of beslissen. Vooral laten informeren. Wij willen en moeten de handen vrij houden
om vrijelijk te kunnen reageren op de formele adviesaanvraag die het sluitstuk vormt van het
proces dat zich de komende tijd voltrekt.
Pagina 3 | 3
Het is in de eerste, tweede én laatste plaats het vergunningtraject van NAM. De overheden zijn
formeel daar geen partij in – behalve dan vanuit hun wettelijke adviesrol richting ministerie.
• Vooraf duidelijke afspraken maken over de rol van een eventuele bestuurlijke
begeleidingscommissie. Want wat begeleiden we dan, en met welk doel? Deelname aan het
bestuurlijk overleg betekent niet op voorhand dat we per definitie ook onderdeel willen
uitmaken van een bestuurlijke begeleidingscommissie.
• Maximale transparantie. Voor buitenstaanders (Wob/Woo) moet volkomen transparant zijn wat
besproken wordt tijdens het bestuurlijk overleg met NAM. Schijn van achterkamertjes dient
voorkomen te worden. Ook hier regelmatig bij stil staan, bijvoorbeeld als vast agendapunt
(‘transparantie/communicatie’) van ieder overleg.
26 juni 2024 | 99.82 KB | Hoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023