Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20221011_re_twente_2023_geredigeerd.pdf
1 Van: @drenthe.nl> Verzonden: dinsdag 11 oktober 2022 16:01 Aan: Onderwerp: RE: Twente 2023 Allen, Nog even terugkomend op het ambtelijk overleg van zoeven waar duidelijk was over de meest recente ontwikkelingen vanuit het gezichtspunt van de NAM. Dit zijn de punten die hij noemde: 1. De Regievoering in dit dossier is altijd afgestemd met EZK en daarmee ook met de stas. Stas heeft zich nu uitgesproken. 2. Voor alle betrokkenen belangrijk snel duidelijkheid te krijgen over wat de plannen worden als ze gewijzigd worden. 3. Als dit positie vd stas is dan is het evident dat NAM en stas op andere tijdslijnen zitten. Als gefaseerde transitie niet doorgaat komt NAM in andere realiteit. Alles geheel klaar maken in Drenthe kost minimaal een jaar. 4. Voor NAM was het belangrijk dat SodM een sein gaf dat heropstart Twente veilig kon, dat is vorige week gegeven. : in NAM optiek staat alles dus klaar voor hervatting injectie in Twente. 5. NAM blijft op de positie dat ze inzetten op een gefaseerde transitie. Als NAM een vergunning kwijtraakt waar ze honderden miljoenen in geïnvesteerd hebben (de huidige dus; injectie in Twente)…tsja… 6. NAM heeft reguliere vergunningstijdlijn uitgesproken (zie eerdere presentatie en komt binnenkort in tabel). 7. Het is onbekend hoe dit verder in de pers gekomen is, al was alles wat gepresenteerd is op de rondetafelgesprekken in principe openbaar. Noot : het was dus niet nav een speciaal persbericht van de NAM, EZK of SodM. Update : kan toch via mijnbouwvergunningen.nl gegaan zijn, zoals in het artikel van RTV oost genoemd wordt. De info is daar te vinden. We blijven aandringen op goede communicatie en ruimte om proces netjes af te lopen, dit wordt door beaamt. Met vriendelijke groet, Team Water, Bodem en Milieu +31 592 werkdagen: Westerbrink 1 | Postbus 122, 9400 AC Assen +31 592 365555| post@drenthe.nl www.provincie.drenthe.nl Volg ons op Dit bericht en de bijgevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en alleen bestemd voor de geadresseerde(n). Indien u dit bericht niet in goede staat ontvangt, waarschuw dan de afzender. Van: Verzonden: dinsdag 11 oktober 2022 13:57 Aan: @emmen.nl>; @coevorden.nl>; @drenthe.nl>; @vechtstromen.nl> Onderwerp: RE: Twente 2023 2 Allen, Met uitgebreidere reactie uit den Haag: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2151126/staatssecretaris-vijlbrief-opstarten-afvalwaterinjectie-kan-niet-zonder- vergunning De stas legt dus eindelijk zijn kaarten op tafel (waar wij al maanden om vragen): hij wil NIET dat de injectie in Twente hervat wordt. Een paar interessante citaten uit het RTV Oost artikel met een paar annotaties vanuit mijn kant: SodM-woordvoerder : "De NAM heeft een vergunning voor de tolueen installatie, maar die vergunning loopt tot en met 31 december van dit jaar. Volgens ons kan de NAM niet opstarten zolang er geen nieuwe vergunning is afgegeven." de vergunning voor de koolstoffilters is kort geleden afgegeven door de stas. In de tussentijd zijn er geen proces- of regelwijzigingen geweest, de stas heeft m.i. weinig argumenten om een nieuwe aanvraag te weigeren. Bovendien is er volgens nog een ander probleem voor de NAM. Uit recent onderzoek is gebleken dat de NAM de monitoring van het afvalwater onvoldoende op orde had. Als gevolg daarvan is het monitoringsprogramma aangescherpt. : "Het Staatstoezicht heeft positief geadviseerd over de aanscherping van dat monitoringsprogramma, maar dat moet wel nog steeds worden goedgekeurd door het ministerie van Economische Zaken. Als de NAM weer wil opstarten, dan moet dat wel veilig kunnen. Dat is een harde eis van Staatstoezicht." SodM heeft positief geadviseerd en de vergunningsaanvraag voor het water injectie management (WIMS) plan. Dit plan ligt al geruime tijd bij EZK te wachten op goedkeuring. Ook staatssecretaris Hans Vijlbrief van Mijnbouw is duidelijk in zijn reactie op de aangekondigde plannen van de NAM: "De afvalwaterinjectie in Twente kan niet worden hervat. Want per 1 januari vervalt de vergunning en dus is opstarten niet mogelijk. Eerst zal die tolueenvergunning op orde moeten zijn. De NAM is bezig met een schoner alternatief in Drenthe. Als dat veilig kan, kan de oliewinning weer worden hervat.” Nogmaals: de “tolueenverguning” is op orde maar loopt af per 31 december. De stas heeft weinig argumenten in handen als hij een nieuwe vergunningsaanvraag weigert. Verder geen woord over het WIMS. Mijn indruk is de volgende: deze mededeling van NAM forceerde de stas zijn wensen duidelijk te maken. Nu is NAM aan zet: gaan ze een vergunningsaanvraag voor na 1 januari doen en een snel besluit over het WIMS vragen? En als dit vertraagd of afgewezen wordt; gaan ze dan naar de rechter? Voor ons als decentrale overheden is er op dit moment 1 ding van belang: de snelheid van het totale proces in Drenthe moet losgekoppeld blijven van de ontwikkelingen in Drenthe, en ik hoor graag van NAM wat hun inschatting is over heropstarten in Twente in 2023 nu de stas zo duidelijk NEE heeft gezegd. Met vriendelijke groet, Team Water, Bodem en Milieu
26 juni 20241.21 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220315_i-5-memo_deelname_bestuurlijk_overleg_tussen_drentse_overheden_en_nam_090322_geredigeer.pdf
Pagina 1 | 3 MEMO Doel / inleiding Op initiatief van de gemeente Emmen vindt sinds kort periodiek bestuurlijk overleg plaats tussen de Drentse overheden (provincie Drenthe, gemeenten Emmen en Coevorden) en de NAM. Dit naar aanleiding van het voornemen van de NAM om haar productiewaterinjecties te verplaatsen van Twente naar Schoonebeek e.o.. Vechtstromen is ook uitgenodigd voor dit overleg. Aan het dagelijks bestuur wordt verzocht om tijdens haar vergadering op 15 maart opiniërend van gedachten te wisselen over de wenselijkheid om er structureel onderdeel van uit te maken. Stand van zaken In januari 2022 kondigde NAM in de gemeenteraad van Dinkelland aan, versneld in te zetten op een alternatief voor waterinjectie Rossum, te weten in Zuidoost Drenthe. Dit tot verrassing van de Drentse bestuurders. Eén en ander vormde voor de betrokken gemeenten (Emmen, Coevorden) en de provincie aanleiding om eind januari met NAM om tafel te gaan. Op 11 februari heeft een tweede overleg met NAM plaatsgevonden. Hiervoor was ook Vechtstromen uitgenodigd. NAM heeft tijdens dat overleg toegezegd met een (aangepast) procesplan te zullen komen, waarbij men ook de mogelijkheid van een bestuurlijke begeleidingscommissie noemde. Beide gemeenten en de provincie gaven aan sterke behoefte te hebben om “herevaluatie Twente” en “verwerking productiewater in Drenthe” zoveel mogelijk van elkaar gescheiden te houden. Ook werd door de overheden aandacht gevraagd voor een gedegen gebiedsproces waarin inwoners van Schoonebeek e.o. op gepaste wijze door NAM worden meegenomen. De overheden zijn bereid om mee te denken maar geven tegelijkertijd nadrukkelijk aan dat ze de handen vrij willen houden om, als onderdeel van hun formele adviestaak, uiteindelijk het ministerie te kunnen adviseren. Betrokken overheden zijn zich bovendien bewust van het feit dat niet elke overheid per definitie hetzelfde ‘in de wedstrijd zit’, op grond van uiteenlopende rollen, taken en verantwoordelijkheden. Op vrijdag 18 maart a.s. is het derde overleg met NAM gepland. Direct voorafgaand aan dit overleg spreken de overheden onderling met elkaar. Ook Vechtstromen is hiervoor weer uitgenodigd. aan kopie aan datum Dagelijks bestuur , 9 maart 2022 van Eenheid en team bijlage(n) Nettie Aarnink (adviseur: ) - onderwerp kenmerk Deelname Vechtstromen aan bestuurlijk overleg tussen de Drentse overheden en NAM Pagina 2 | 3 Naast dit bestuurlijk overleg, dat dus sinds kort in het leven is geroepen, vindt er al langere tijd een maandelijks ambtelijk afstemmingsoverleg plaats tussen NAM en beide gemeenten, de provincie en Vechtstromen. Dit overleg heeft een informerend karakter. Daarnaast vindt op ad-hoc basis ambtelijke afstemming plaats tussen de betrokken overheden. De lijnen zijn kort. Aandachtspunten / vervolg Nu het bestuurlijk overleg een structureel karakter begint te krijgen (en mogelijk op termijn opgaat in een bestuurlijke begeleidingscommissie) doet zich de vraag voor in hoeverre het wenselijk is dat Vechtstromen hier een vast onderdeel van uitmaakt. Enkele overwegingen: • Deelname leidt tot korte bestuurlijke lijnen met de betrokken medeoverheden. Ook krijgen we dezelfde informatie op hetzelfde moment tot onze beschikking. • In het verleden hebben we in Twente ook onderdeel uitgemaakt van een bestuurlijke begeleidingscommissie (bij de eerste herevaluatie). • Deelname biedt een kans om als gezamenlijke decentrale overheden de belangen van de bewoners richting NAM/ministerie te behartigen. Bijvoorbeeld door blijvend aan te dringen op een gedegen gebiedsproces vanuit een vertegenwoordiging in een bestuurlijke begeleidingscommissie (maar is dat strikt genomen onze rol? Zie volgende punt). • Risico: onze positie wijkt op onderdelen af van de provincie en beide gemeenten. Ons werkgebied ligt in Drenthe én Twente; als zodanig hebben we op twee fronten met de problematiek van het productiewater te maken. Bovendien kijken wij als functionele overheid doorgaans wat anders tegen onze rol en betrokkenheid aan: wij zijn sterker dan de andere overheden geneigd om ons te richten op onze formele adviesrol (en ons niet daarbuiten te begeven, juist vanwege onze beperkte taken). Gemeenten/provincie hebben met een veel breder palet aan belangen te maken dan alleen het waterbelang; bij hen spelen dan ook andere overwegingen een rol. Het risico bestaat daaruit dat de buitenwereld bij een meer structurele bestuurlijke deelname van Vechtstromen geen onderscheid meer maakt maar de overheid als één klankbord ziet, wat ons in een positie kan brengen waarin wij juist vanwege die beperkte taken niet behoren te komen en er alsdan toe kan leiden dat wij de beeldvorming weer moeten wijzigen: we gaan er immers niet over. • Het feit dat Vechtstromen volledig eigenaar is van NieuWater B.V. kan van invloed zijn op de beeldvorming. Dit kan ook afstralen op de andere overheden wanneer wij samen met hen in een overlegverband of bestuurlijke begeleidingscommissie zitten. • Alle goede bedoelingen en inzet ten spijt, bestaat het risico dat de overheden beschuldigd worden van ‘achterkamertjespolitiek’ met de NAM. Anderzijds: wanneer het waterschap als enige overheid niet actief meedenkt in een bestuurlijk overleg/begeleidingscommissie, kan dit eveneens op een negatieve manier uitgelegd worden. Dit laatste kan wellicht ondervangen worden door als agendalid deel te nemen. Mocht u besluiten structureel aan te haken bij het overleg, dan wordt geadviseerd om dat in ieder geval onder de volgende voorwaarden te doen: • Accepteren/respecteren dat partijen verschillend in de wedstrijd kunnen zitten. Heb daar blijvend aandacht voor. In alle openheid en met respect voor elkaars standpunt. Bijvoorbeeld door er als vast agendapunt aan het begin van ieder overleg bij stil te staan. • Als gevolg hiervan: consensus tussen partijen is geen must. Verschillen mogen er zijn. Zoek afstemming en verbinding, maar ook ‘agree to disagree’. • Niet sturen of beslissen. Vooral laten informeren. Wij willen en moeten de handen vrij houden om vrijelijk te kunnen reageren op de formele adviesaanvraag die het sluitstuk vormt van het proces dat zich de komende tijd voltrekt. Pagina 3 | 3 Het is in de eerste, tweede én laatste plaats het vergunningtraject van NAM. De overheden zijn formeel daar geen partij in – behalve dan vanuit hun wettelijke adviesrol richting ministerie. • Vooraf duidelijke afspraken maken over de rol van een eventuele bestuurlijke begeleidingscommissie. Want wat begeleiden we dan, en met welk doel? Deelname aan het bestuurlijk overleg betekent niet op voorhand dat we per definitie ook onderdeel willen uitmaken van een bestuurlijke begeleidingscommissie. • Maximale transparantie. Voor buitenstaanders (Wob/Woo) moet volkomen transparant zijn wat besproken wordt tijdens het bestuurlijk overleg met NAM. Schijn van achterkamertjes dient voorkomen te worden. Ook hier regelmatig bij stil staan, bijvoorbeeld als vast agendapunt (‘transparantie/communicatie’) van ieder overleg.
26 juni 202499.82 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230418_geannoteerde_agenda_20_april_geredigeerd.pdf
Ontzorgtafel 20 april 2023 Beste mensen, er is heel veel gesproken over de Ontzorgtafel sinds we de laatste bijeenkomst op 6 maart hebben gehad. Vaak ook op een manier die ik afbreuk vind doen aan uw aller inzet de afgelopen maanden. Ook worden er kennelijk bewust beelden over onze tafel gecreëerd (zoals “ondertekening op 20/4, Stichting als opgedrongen constructie etc”), die op onwaarheden berusten, waarmee ons overleg in de hoek wordt geduwd van het medewerking verlenen aan de aangekondigde plannen van de NAM. Inmiddels is het dan ook zo dat we de gewaardeerde inbreng van een aantal deelnemers gaan missen omdat zij zich niet meer comfortabel voelen aan onze gesprekstafel. Helaas dreigt daarmee een belangrijk winstpunt ook verloren te gaan: nog voordat er sprake is van een vergunningaanvraag over de voornemens met de initiatiefnemer in gesprek kunnen raken om als gebied invloed uit te oefenen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat degenen die dat gesprek aan zijn gegaan nu worden gekwalificeerd als sympathisant van een verkeerde zaak. Als je alleen aan zo’n gesprek zou mogen deelnemen als je voorstander bent van dat initiatief dan zou zo’n beoordeling nog te begrijpen zijn, maar ook verklaarde tegenstanders van de plannen zitten aan dezelfde Ontzorgtafel, hoezeer ze hun petten ook proberen te scheiden. Tot dusverre zijn we gelukkig dan ook steeds unaniem geweest in de afspraken die we wenselijk vonden, of het nu ging om welke informatie we nog wilden krijgen of om de teksten die we daarover vast wilden leggen. Er zijn echter ook nog veel andere onderwerpen te bespreken, en dat vraagt om een goede en duidelijke agenda voor de komende vergadering. Ik doe u hierbij een voorstel voor zo’n agenda, en voor een door mij voorgestelde afspraak bij ieder agendapunt. 1) Opening en mededelingen: schriftelijk afbericht van en 2) Vaststellen agenda 3) Notulen van 6 maart: ter vaststelling 4) Notulen van de informele en “interne” bijeenkomst 4 april: ter vaststelling door de aanwezigen van die bijeenkomst 5) Waar staan we nu? De discussie rondom de aangekondigde vergunningaanvraag bepaalt nu het gespreksklimaat. Er wordt voor de agenda van onze tafel kennelijk tijdsdruk ervaren, maar dat hebben we zelf in de hand. Daarom een voorstel om de druk weg te nemen. Ten eerste: van diverse kanten is gesuggereerd om eerst de enquete van Dorpsbelangen af te wachten. Mijn voorstel is daarom om voor de Ontzorgtafel pas weer een nieuwe uitnodiging te plannen medio mei/juni, zodat er gelegenheid bestaat om die ontwikkeling zijn beloop te laten hebben. Om ons werk tot dusverre niet tevergeefs te laten, is mijn voorstel om nu voorlopig af te ronden zijn met de volgende conclusies: Afspraken: aanpassingen teksten op basis van dit laatste rondje sinds 6 maart, Op suggestie van Dorpsbelangen is de gekozen vormgeving nu die van een toezeggingenkader. Ik stel voor om kort stil te staan bij de aanvullingen die zijn gesuggereerd en besproken op 4 april j.l.. Mijn voorstel is dat het daarmee voor nu klaar is (het blijft natuurlijk een levend document). Procedure: binnen afzienbare termijn geen ondertekening inplannen, gesprekken over onderdelen M&M, F&F continueren, de voorzitter (met ondersteuning van welke leden?) verzoeken met de gemeenten ten behoeve van de tafel een verkenning voor te bereiden van de verschillende opties om afspraken te borgen en representativiteit te maximaliseren. Dit moet de keuzen in beeld brengen hoe de dialoog tussen onze samenleving en de NAM verder vorm kan worden geven, ná deze fase waarin EZK de regie heeft gevoerd en NAM de trekker van het proces is geweest. Communicatie: de voorzitter te vragen om voor de gemeenteraden van Emmen en Coevorden toe te lichten waar de tafel staat in haar proces, en om voor de inwoners van het gebied daarover schriftelijke informatie te verzorgen. Ik zal er voor zorgdragen dat de leden van de tafel blijvend op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen, alvorens daar op andere wijze over wordt gecommuniceerd. Bij gebleken behoefte kunnen we weer een inhoudelijke agenda voorbereiden om tot een volgende vergadering te komen. Ik hoop op een vruchtbaar gesprek aanstaande donderdag, en ik kijk er naar uit u daarbij aan te treffen. Ter informatie treft u hierbij ook nog de meest recente Kamerbrief aan. Voorzitter Ontzorgtafel
26 juni 202415 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230224_z_c67a7508-43e4-43dc-bd72-c59724dde244_geredigeerd-.pdf
Raadhuisplein 1 7811 AP Emmen t. 14 0591 f. 0591 377602 Postbus 30001 7800 RA Emmen e. gemeente@emmen.nl i. gemeente.emmen.nl TNO t.a.v. Anna van Buerenplein 1 2595 JE Den Haag team Beleid leefomgeving ons kenmerk zaaknummer bijlage behandeld door 9054-2023:163148 9054-2023 datum telefoon fax e-mail 20 januari 2023 14 0591 gemeente@emmen.nl onderwerp Opdrachtbevestiging Geachte , Middels deze brief reageren wij op uw offerte, zoals wij die hebben ontvangen bij uw mails van 20 januari en 21 januari 2023. Deze laatste zending is een nadere uitwerking van uw eerste mail. Het betreft uw offertenr. 060.55924 Uw offerte heeft betrekking op de review die TNO uitvoert in opdracht van de provincie Drenthe, de gemeenten Emmen en Coevorden en waterschap Vechtstromen. De gemeente Emmen is “penvoerder” voor deze opdracht. De review van TNO c.s. betreft het onderzoek door RHDHV naar de oliewinning Schoonebeek. Dit rapport en de bijbehorende bijlagen zijn al in uw bezit. Naar uw raming is met uw onderzoek een bedrag gemoeid van € excl. BTW. We gaan ervan uit dat de kosten hier daadwerkelijk mee gedekt zijn. Declaratie en verrekening vindt plaats op basis van nacalculatie volgens de tarieven die u in uw offerte noemt. Indien er afwijking voorzien wordt in de feitelijke kosten, verzoeken we u onmiddellijk contact op te nemen met onze contactpersoon. De declaraties mogen een bedrag van € excl. BTW niet overschrijden. Wij stemmen in met uw offerte voor wat betreft de door u te verrichten prestatie de daaraan verbonden prijs en uw voorwaarden. We hebben afgesproken dat we het definitieve rapport vrij kunnen gebruiken in de bestuurlijke processen van de vier overheden. Daarbij zal het rapport ook openbaar worden. Wij verzoeken u om per omgaande schriftelijk, waaronder ook e-mail, aan ons mede te delen of u met het bovenstaande in kunt stemmen. Wanneer u nog vragen heeft kunt u contact opnemen met , bereikbaar op 06 . Gemeente Emmen, 9054-2023:163148 blad 2-2 Wij verzoeken u eventuele nota’s naar aanleiding van deze opdracht in PDF-formaat te sturen aan facturen@emmen.nl en op naam te stellen van: Gemeente Emmen Team DIS Postbus 30001 7800 RA EMMEN Daarnaast dient u naast de wettelijk verplichte gegevens het volgende op de factuur te vermelden; Routenummer E817BLE Wanneer u bovenstaande gegevens niet vermeld kan dit tot gevolg hebben de afhandeling van de factuur meer tijd in beslag zal nemen. In het vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Emmen, namens dezen, teamleider Beleid leefomgeving, Deze brief is elektronisch gemaakt en daarom staat er geen handtekening onder.
26 juni 2024138.51 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220614_weekbericht_ab_geredigeerd.pdf
1 Van: bestuursondersteuning Verzonden: dinsdag 14 juni 2022 10:18 CC: bestuursondersteuning Onderwerp: bijeenkomsten productiewaterinjecties NAM Schoonebeek Bijlagen: BEP-2254 Kennisgeving vragenmarkt Schoonebeek_266x190_V04_cert2.pdf Geachte leden van het algemeen bestuur en fractieondersteuners, Staatssecretaris Vijlbrief van Mijnbouw is voornemens de oliewinning rondom Schoonebeek voort te zetten. Het daarbij vrijkomende productiewater wil hij in de omgeving van Schoonebeek laten verwerken. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) voert de regie op het gebiedsproces rond deze ontwikkelingen. In dat kader organiseert het op korte termijn een publieksbijeenkomst en enkele bestuurlijke informatiebijeenkomsten. 29 juni: publieksbijeenkomst (vragenmarkt) Het ministerie van EZK bereidt een openbare vragenmarkt voor. Deze vindt plaats op 29 juni 2022 tussen 17.00 en 21.00 uur in ’t Aole Gemientehoes te Schoonebeek. De bijeenkomst is in het bijzonder gericht op inwoners en andere belanghebbenden uit de directe omgeving van Schoonebeek. Uiteraard bent u hier ook van harte welkom. Bijgevoegde kennisgeving wordt deze week gepubliceerd in de plaatselijke huis-aan-huis bladen. Bewoners in (de directe omgeving van) Schoonebeek ontvangen ook rechtstreeks bericht. De bijeenkomst zal op meerdere thema’s ingaan, zoals de uitkomsten van verschillende onderzoeken van NAM, beantwoording van vragen en zorgen uit de omgeving, toelichting op de geologie van de diepe ondergrond en de verdere procesgang. Bijeenkomsten voor raden, staten en AB Het ministerie van EZK organiseert daarnaast omstreeks 29 juni informatieve bijeenkomsten voor de leden van Provinciale staten, de gemeenteraden van Emmen en Coevorden en het AB van waterschap Vechtstromen. Deze bijeenkomsten vinden plaats om u als gekozen volksvertegenwoordigers zo goed mogelijk te informeren. Zodra wij de uitnodigingen voor deze bijeenkomsten ontvangen, sturen we deze aan u door kunt u op korte termijn tegemoet zien. Met vriendelijke groet, Bestuursadviseur / T 06
26 juni 2024592.61 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220817_reacties_op_mer_notitie_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: woensdag 17 augustus 2022 12:24 Aan: CC: Onderwerp: reacties op MER notitie Hoi ( en alle anderen.. ) In aanvulling op de reacties van &collega’s en van , wil ik het volgende opmerken over de MER notitie. Met hartelijke groet, 1. NAM verdient waardering dat ze dit stuk vooraf met ons deelt. Met onze reactie kunnen we helpen dat dit stuk aan “scherpte” wint. Daarmee is er nog geen inhoudelijk oordeel over wat onze besturen straks vinden van dit stuk als het gereed is! 2. Het stuk vervult meerdere rollen. In dit stuk wordt al wat concreter wat de NAM voornemens is mbt de verwerking ( injectie) van productiewater, wat op zich zeer waardevol is. Al blijven er ook nog te maken keuzes, en geeft NAM ook varianten en vervolgfases in deze MER notitie aan. De fasering moet echt een stuk concreter. Niet alleen de technische fasering. Ook de fasering in vergunningaanvragen. Als e.e.a. wordt aangevraagd in één mijnbouwvergunning, waarbinnen een fasering van activiteiten wordt beschreven is een heel andere MER notitie nodig dan er nu ligt. Als er een fasering is in vergunningaanvragen voor het totale plan van de NAM, is het gewenst scherper duidelijk te maken welke activiteiten en vergunningen horen bij de fase van deze MER notitie. En welke aanvragen (en MER notities!) hierna nog volgen. Bv. het boren van extra putten vraagt wederom om een MER notitie en eigen mijnbouwvergunningen. Het stuk heeft ook een formele rol in de wettelijke procedures. Aan welk voornemen, cq welke aanvraag moeten we dit gekoppeld zien? Het beeld vervaagt zoals gezegd door de beschreven varianten. Een oplossing zou kunnen zijn om het stuk op te delen, door eerste een goede totale projectomschrijving te maken met inbegrip van de technische en procedureel/juridische fasering. Daarna kan ingezoomd worden op de MER notitie van de betreffende fase die nu aan bod is. 3. De volgordelijkheid van onderzoeksrapporten roept vragen op. De herevaluatie van de verwerking van productiewater in Twente ( gebonden aan de Twentse injectievergunning) geeft ook expliciete informatie over verwerking in Drenthe, maar is daar nog niet volledig over. Toegezegd is om een nader onderzoek te doen naar de verwerking in Drenthe op basis van een CE+ methode. Is het voor de MER notitie niet gewenst om eerst te beschikken over dat nader onderzoek? Wat mogen we nu verwachten over dat aanvullende Drentse onderzoek? Het lijkt alsof daarover de verwachtingen aan het wijzigen zijn gelet op de teksten in deze MER notitie over dat aanvullende Drentse onderzoek. 4. Boven de markt hangt nog de vraag of injectie van het productiewater het uitgangspunt moet zijn, danwel dat er indikking gaat plaats vinden van het productiewater en dat de vrijkomende brijn geïnjecteerd gaat worden. Het lijkt me goed dat die vraag onderkend wordt in dit stuk. En dat beschreven wordt wat de consequenties zijn voor deze MER notitie als gekozen wordt voor indikking. 2 5. Dit stuk gaat uit van toetsing aan wettelijke eisen. Er is ook een bestuurlijke realiteit van uitspraken van staatssecretaris Vijlbrief en toezeggingen aan de Tweede Kamer en aan bestuurders in Drenthe. Injectie moet in elk geval veilig en vertrouwd kunnen plaats vinden en politiek beoogd is een “schoner proces” In welke documenten gaat duidelijk worden of er sprake is van veilig&vertrouwd en in hoeverre dit proces “schoner” is? In de MER notitie wordt weinig tekst gewijd aan het in bedrijf zijn van de oliewinning & waterinjectie. Terwijl juist de maatschappelijke zorgen zich sterk richten op die bedrijfsfase van de waterinjectie. Mijn suggestie is omdat beter uit te werken en daar ook de potentiële risico’s van verstoringen in dat bedrijfsproces te benoemen en hun potentiële milieu effecten en effecten in de diepe ondergrond mee te nemen. Wat nu als er storingen zijn in de electriciteitsvoorziening? Als pompen haperen? Etc. Ik geef ernstig in overweging om het systeem vooral te ontwerpen als een fail-safe systeem. Dan kan met de omgeving gesproken worden over elimineren van risico’s i.p.v. beheersen van risico’s. Toepassing van kunststof leidingen en pompen, appendages etc. die bestand zijn tegen injectiewater is een goede ontwikkeling. Ga dan de injectieputten ook meteen voorzien van kunsstof tubing. U kent de spill van Wintershall en de zorgen die er zijn aan onze kant van de grens. 6. Bijzonder aandacht verdient de bestaande oude waterinjectie-ringleiding van SCH313 naar de injectielocaties voor productiewater van gaswinning! De kleine gasvelden in Drenthe zijn bijna uitgewonnen. Zonder de oliewinning zou deze oude metalen leiding hooguit nog een paar jaar functioneren. Met de nieuwe voornemens voor de oliewinning lijkt deze oude leiding van 8” een nieuw leven tegemoet te gaan van enkele decennia. Ik geef ernstig in overweging deze leiding te vervangen door een leiding die bestand is tegen het productiewater! 7. Door gebruik te maken van kunststoffen die bestand zijn tegen productiewater hoeft de NAM minder mijnbouwhulpstoffen te gebruiken. En door fail-safe als uitgangspunt te hanteren voor het systeem- ontwerp heeft de NAM een helder antwoord op de dringende politieke en maatschappelijke vraag naar een veiliger en schonere oplossing van nu in Twente het geval is.
26 juni 2024552.84 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221215_agendavoorstel_ambtelijkoverleg_20-12_verwerking_003_geredigeerd.pdf
26 juni 2024324.54 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230118_bevestiging_bo_schoonebeek_25_jan_geredigeerd.pdf
26 juni 2024265.81 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221102_afsprakenkader_gebiedsproces_schoonebeek_concept_02_02-11-22.pdf
26 juni 2024834.79 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221104_agenda_ronde_tafelsessie_091122_2_geredigeerd.pdf
Intern gebruik Intern gebruik Agenda 1. Opening 2. Vaststellen notulen vergadering 27 oktober (en van eerdere vergaderingen daar waar nog commentaar op de notulen was) 3. Status onafhankelijke voorzitter en bespreken tijdlijn ontzorgingsspoor 4. Presentatie waterverwerking (RHDHV: ) 5. Eerste reacties op gedeeld Afsprakenkader concept Afsprakenkader ) 6. WTTK 7. Toelichting inhoud aanpak sessie 23 november en 7 december: In detail Afsprakenkader doorspreken/afstemmen ( ) 8. Afsluiting
26 juni 202467.61 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...150...177