Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20200220_fw_update_stavaza_waterinjectie_ov_dr_geredigeerd.pdf
3 Bijlage: spoor Waterzuivering Zoals bekend heeft de NAM in 2016 het evaluatietraject van de waterinjectie doorlopen met een zeer uitgebreid rapport van RHDHV. In het rapport werd geconcludeerd dat de huidige waterinjectie in Twente nog steeds de minst milieubelastende oplossing is. Dit rapport is uitgebreid getoetst door diverse buitenlandse instanties, de MER- commissie en tenslotte door de minister van Economische Zaken en Klimaat bevestigd, zodat de NAM deze activiteiten behorende bij de oliewinning in Schoonebeek kon voortzetten. Niet onbelangrijk: binnen het Nederlandse en Europese milieubeleid wordt waterinjectie gezien als de zogenoemde ‘Best Beschikbare Techniek (BBT) voor de verwerking van productiewater uit de olie- en gaswinning. Echter op basis van de vele adviezen in het proces en het feit dat een aantal injectielocaties in Twente niet meer beschikbaar is voor waterinjectie heeft de NAM gekeken of er alternatieve locaties beschikbaar zijn. De NAM heeft tevens aangegeven een testlocatie beschikbaar te stellen, waar nieuwe zuiveringstechnieken kunnen worden getest. Dit heeft geleid tot belangstelling van diverse bedrijven, die deelnamen aan een workshop in Assen. Hierbij werden randvoorwaarden en ideeën over zo’n testlocatie besproken. Een aantal bedrijven besloot overigens niet deel te nemen, omdat zij met het RHDHV-rapport in handen tot de conclusie kwamen dat zij geen geschikte nieuwe oplossing hebben. In de workshop met de overgebleven partijen op 3 juli 2019 heeft de NAM de vragen van de belangstellende bedrijven beantwoord. Daarnaast is besproken aan welke vereisten het nieuwe zuiveringsconcept zou moeten voldoen, zoals een minimale afvalstroom met hergebruik van de zouten en een waterstroom die bovengronds geloosd mag worden. Op basis van de uitkomsten van de workshop zijn de bedrijven aan de slag gegaan en hebben de NAM in september/oktober 2019 laten weten of ze technieken in huis hadden die hieraan konden voldoen en een milieutechnische verbetering waren ten opzichte van de huidige waterinjectie. Met name de grote zoutlast – een natuurlijke component in de diepe ondergrond, maar bovengronds een afvalproduct - was voor vele bedrijven het struikelblok. Met vriendelijke groet, Adviseur Overheidsrelaties Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V. Statutaire vestiging Den Haag - Handelsregister no. 04008869 Correspondentieadres: Postbus 28000, 9400 HH Assen Bezoekadres: Schepersmaat 2, 9405 TA Assen T 0592 – M 06- E @shell.com I www.nam.nl T http://www.twitter.com/nambv
26 juni 20241.9 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200608_i-3-a-memo_ab_voorgenomen_productiewaterinjectie_nam_geredigeerd.pdf
pagina 2 /3 De beschikbare capaciteit voor injectie van productiewater in Twente is ontoereikend. Op basis van voornoemd onderzoek heeft de NAM daarom drie lege gasvelden in Zuidoost- Drenthe geselecteerd voor aanvullende injectie op basis van beschikbaarheid, geschiktheid en veiligheid. Deze bevinden zich in de gemeente Coevorden. Deze nieuwe locaties vormen geen vervanging voor de injecties in Twente, maar een aanvulling daarop. De NAM wil de realisatie van het injectieproject in Zuidoost-Drenthe zo transparant en zorgvuldig mogelijk laten verlopen. Hiervoor doorloopt zij een vrijwillige (verkorte) milieueffectrapportage-procedure (MER). Er vindt nauw overleg plaats met de decentrale overheden, omwonenden en andere partijen om hen zo spoedig mogelijk te informeren over het voornemen, de procedure en de mogelijkheden tot inspraak. In dit kader heeft de NAM ons bijgevoegde brief gestuurd, waarin een en ander uiteengezet wordt. Vervolg De tweede helft van 2020 en begin 2021 zal in het teken staan van de MER-procedure. Aansluitend volgt de vergunningsaanvraag van NAM bij het ministerie van EZK voor wat betreft de feitelijke productiewaterinjectie (het ‘verticale deel’), en bij de gemeenten Coevorden en Emmen voor de bijbehorende werkzaamheden aan het leidingnetwerk (het ‘horizontale deel’). De provincie Drenthe overweegt om na het zomerreces een bestuurlijke informatiebijeenkomst te organiseren over dit voornemen. Zodra daarover meer bekend is wordt u geïnformeerd. Rol en opstelling van het waterschap Het waterschap vervult verschillende rollen in dit voornemen: - Samen met onze collega’s van de provincie Drenthe en de gemeenten Emmen en Coevorden leveren wij ‘aan de voorkant’ onze inbreng richting NAM, zowel op ambtelijk als bestuurlijk niveau. - In het MER-traject zullen wij een formele reactie afgeven, vanuit onze rol als belanghebbende partij. - In het daarop volgende vergunningentraject zullen wij eveneens een formele reactie afgeven, vanuit onze rol als bevoegd gezag. Onze opstelling in dit voornemen wordt in de eerste plaats ingegeven door onze taak als functionele overheid. De volgende onderwerpen hebben daarom onze bijzondere aandacht: - Invloed van de voorgenomen activiteit op onze waterlopen, waterkeringen en kunstwerken. Voorbeeld: een aan te leggen transportleiding die onze waterloop kruist. - Raakvlakken tussen de voorgenomen activiteiten van de NAM en (planvormings- /herinrichtings-)projecten van het waterschap. - Risico’s en mogelijke gevolgen van eventuele lekkages in transportleidingen of injectieputten ten aanzien van de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater. Daarnaast blijven wij, vanuit ons maatschappelijk bewustzijn, aandacht vragen voor een regelmatige evaluatie/heroverweging van de gekozen verwerkingsmethode. Tot slot pagina 3 /3 Activiteiten met betrekking tot de diepe ondergrond liggen maatschappelijk gevoelig en kunnen rekenen op de nodige aandacht van bestuurders, bewoners en de media. Ik houd u op de hoogte van relevante ontwikkelingen. Een van die, zeer recente, ontwikkelingen is dat de minister van EZK in het Algemeen Overleg Mijnbouw in de Tweede Kamer heeft toegezegd de zes jaarlijkse evaluatie van de productiewaterinjecties te willen vervroegen. Hoe zich dat tot het voornemen van de NAM verhoudt is op dit moment nog niet bekend.
26 juni 2024174.18 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200525_fwd_brief_voornemen_waterinjectie_geredigeerd.pdf
1 Van: @shell.com Datum: 25 mei 2020 om 16:00:28 CEST Aan: Nettie Aarnink @vechtstromen.nl> Kopie: @vechtstromen.nl> Onderwerp: Brief Voornemen Waterinjectie regio Schoonebeek | concept-notulen bestuurlijk overleg 15 mei Geachte mevrouw Aarnink, Zoals bevestigd in het bestuurlijk overleg van 15 mei 2020 sturen wij hierbij de brief over het voornemen van de NAM om dichterbij de oliewinning in Schoonebeek extra waterinjectiecapaciteit van productiewater te creëren. Deze brief wordt tegelijkertijd ook verstuurd aan de andere partijen in het overleg met een kopie naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Tevens zijn de concept-notulen van het bestuurlijk overleg d.d. 15 mei 2020 toegevoegd. Met vriendelijke groet, T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl 2 De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren. Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V. Statutaire vestiging Den Haag - Handelsregister no. 0400869 Correspondentieadres: Postbus 28000, 9400 HH Assen Bezoekadres: Schepersmaat 2, 9405 TA Assen Tel: +31 (0)592 Mobiel: +31 (0)6 E-mail: @shell.com Internet: http://www.nam.nl Please note that CC-mails are stored seperately en read infrequently. Disclaimer: The information in this e-mail is confidential and intended solely for the person to whom it is addressed. If this message is not addressed to you, please be aware that you have no authorization to read this e-mail, to copy it, to furnish it to any person other than the addressee, or to use or misuse its content in any way whatsoever. Should you have received this e-mail by mistake, please bring this to the attention of the sender, after which you are kindly requested to destroy the original message. De informatie in deze e-mail is vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien de lezer van deze mededeling niet de geadresseerde is, wordt u er hierbij op gewezen, dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze e-mail, deze te kopiëren of te verstrekken aan andere personen dan de geadresseerde, dan wel de inhoud daarvan op enigerlei wijze te gebruiken of misbruiken. Indien u deze e-mail abusievelijk hebt ontvangen, wordt u vriendelijk verzocht de afzender daarvan op de hoogte te brengen en vervolgens het originele bericht te vernietigen.
26 juni 2024828.82 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230203_re_opvolging_bo_en_infoavond_25_jan_geredigeerd.pdf
1 Van: @shell.com Verzonden: vrijdag 3 februari 2023 14:29 Aan: @drenthe.nl; @emmen.nl; @coevorden.nl; Nettie Aarnink; @minezk.nl; @shell.com CC: @minezk.nl @drenthe.nl; @minezk.nl; @emmen.nl; @coevorden.nl; Onderwerp: RE: Opvolging Bestuurlijk Overleg & Info avond 25 januari - Omgeving meenemen in komen tot keuze Bijlagen: 20230203 SBK LT evaluatie waterverwerkingsalternatieven.pdf Gevoeligheid: Privé Geachte deelnemers aan het Bestuurlijk Overleg Schoonebeek Oliewinning, Op 25 januari verzocht u NAM de omgeving mee te nemen in “Hoe is de NAM van de onderzoeksresultaten naar een voorkeursalternatief gekomen?”. In de bijlage een stapsgewijze toelichting. Op basis van de onderzoeken naar de Oliewinning Schoonebeek, met behulp van een concept-tabel en de evaluatiecriteria: Haalbaar, Veilig, Vertanwoord en Schoon en Welvaart, komt NAM tot de conclusie dat waterinjectie de best beschikbare waterverwerkingstechniek voor de Schoonebeek oliewinning is en de beste keuze vanuit gebalanceerde weging van mens, milieu en welvaart perspectieven. NAM is voornemens hiervoor binnenkort vergunningen aan te vragen. Mocht u behoefte hebben aan nadere toelichting dan zijn Simon en ik daartoe van harte bereid. Wens u alvast een goed weekend! Met vriendelijke groet,
26 juni 2024514.6 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230306_dijkstra_en_evenblij_radio_1_schoonebeek_geredigeerd.pdf
1 Van: @drenthe.nl> Verzonden: maandag 6 maart 2023 10:42 Aan: CC: @shell.com; @shell.com Onderwerp: Dijkstra en Evenblij NPO RADIO 1 Schoonebeek Bijlagen: Dijkstra en Evenblij NPO RADIO 1 Schoonebeek.m4a Hoi allemaal, Gisteravond was er een item over Oliewinning Schoonebeek in het NPO Radio 1 programma Dijkstra en Evenblij. Aan tafel zaten dhr. Vredeveld (op persoonlijke titel) en dhr Koops (Fractievoorzitter D66 Emmen). Een interessant gesprek om eens terug te luisteren. Bij deze FYI de opname. Met vriendelijke groet, Team Water, Bodem en Milieu +31 werkdagen: Westerbrink 1 | Postbus 122, 9400 AC Assen +31 592 365555| post@drenthe.nl www.provincie.drenthe.nl Volg ons op Dit bericht en de bijgevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en alleen bestemd voor de geadresseerde(n). Indien u dit bericht niet in goede staat ontvangt, waarschuw dan de afzender.
26 juni 2024638.51 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230214_kort_verslag_ambtelijk_overleg_170123_geredigeerd.pdf
Intern gebruik - Voortgang verkenner: is gestart en hij gaat een rapportage maken. Ws leveren hier geen actieve bijdrage aan.
26 juni 20241.05 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20210930_mer_waterinjectie_schoonebeek_verwacht_in_2022_.pdf
Milieueffectenrapport waterinjectie Schoonebeek verwacht in 2022 Ook 6-jaarlijks herevaluatierapport Twente later verwacht Zoals in eerdere berichtgeving is aangegeven, was NAM van plan deze herfst het milieueffectenrapport over de waterinjectieplannen rond Schoonebeek af te ronden en in te dienen bij de commissie MER. Door verschillende ontwikkelingen rond de waterinjectie in Twente, het verscherpt toezicht van Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) en de effecten daarvan op de uitwerking van de concrete plannen voor waterinjectie rond Schoonebeek moeten we de eerder gecommuniceerde tijdsplanning echter aanpassen. Onderzoek locatie Tramweg Nadat dit voorjaar bleek dat we put ROW2 op de locatie aan de Tramweg in Rossum (gemeente Dinkelland) niet meer konden repareren, besloten we deze put voorgoed af te sluiten. Op verzoek van Staatstoezicht op de Mijnen is - in afwachting van de nodige onderzoeken bij put ROW2 - ook put ROW7 op deze locatie tijdelijk buiten bedrijf genomen. De NAM heeft inmiddels aan SodM de nodige informatie verstrekt, maar op verzoek van SodM vindt nog aanvullend onderzoek plaats. Naar verwachting krijgt SodM de resultaten van dit extra onderzoek eind dit jaar. De twee andere waterinjectielocaties rond Rossum nemen we na de huidige onderhoudstop in Schoonebeek in de loop van dit jaar weer in gebruik. Tweede herevaluatie waterinjectie Twente Iedere zes jaar voert NAM een evaluatie uit op de waterinjectie in Twente. Op verzoek van de Tweede Kamer heeft NAM de volgende herevaluatie met een jaar vervroegd naar dit jaar. Volgens de vergunning is het doel van deze tweede herevaluatie om na te gaan of waterinjectie nog steeds de meest geschikte verwijderingsmethode is voor het productiewater ut Schoonebeek. Hiervoor gelden een aantal criteria zoals milieueffecten, risico’s en kosten. Adviesbureau Royal HaskoningDHV en onderzoeksinstituten verbonden aan de Universiteit Twente zijn betrokken bij dit rapport. De eindoplevering van dit rapport verwachten we in het voorjaar van 2022, aangezien de onderzoeksresultaten van put ROW2 en de bevindingen van SodM ook opgenomen zijn in dit eindrapport. Milieueffectenrapport Schoonebeek Bovenstaande ontwikkelingen hebben ook effect op de planning van de plannen rond de waterinjectie in de regio Schoonebeek. Naar verwachting zal medio zomer 2022 het MER-rapport klaar zijn om voor te leggen bij de commissie-MER voor hun advies op deze plannen. Voortschrijdend technisch inzicht heeft ook geresulteerd in het laten vervallen van een leidingtracé, omdat we de locatie Dalen-2 aan de Galgaten niet meer ombouwen tot waterinjectielocatie. Hoe verder? Omdat er de komende tijd nog veel onderzoek plaatsvindt, is een exacte tijdsplanning nog niet te geven. Zoals aangegeven verwachten we volgend jaar alle rapporten en onderzoeken te publiceren. Op onze website NAM.nl en via de NAM Omgevingsapp communiceren we de voortgang. Ook verspreiden we later dit jaar een update van de omgevingskrant zodat iedereen op de hoogte is van de laatste stand van zaken over de nieuwe waterinjectieplannen in de regio Schoonebeek.
26 juni 202474.21 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221020_notulen_3e_bijeenkomst_061022_geredigeerd.pdf
CONCEPT aanwezig – geeft aan dat dit niet door een bedrijf zelf kan worden bepaald, dit is aan de toezichthouder om te bepalen. • Er was toegezegd dat de mer-beoordeling en vergunningen op korte termijn beschikbaar zouden komen, is dat inmiddels zo? NAM legt uit dat dit nog niet af is en naar verwachting nog enkele weken duurt. Een aantal onderdelen (zoals geluid) wil men nog verder uitzoeken. Zodra het klaar is wordt men geïnformeerd. • Er is bestuurlijk overleg geweest waar gesproken zou worden over de inzet van een onafhankelijk voorzitter, wat is de uitkomst? De bestuurders waren positief en hen is gevraagd met een voorstel te komen wie dit zou kunnen invullen. Ook de aanwezigen mogen met suggesties komen. • Ook de notulen van 20 juli komen nogmaals ter sprake. In het verslag van 21 september stond dat er geen opmerkingen waren op die notulen, dat is niet correct. Een van de aanwezigen heeft destijds benoemd dat het uitgangspunt zou moeten zijn dat er overeenstemming ontstaat over preventieve maatregelen en compensatie voor inwoners van het gebied voor eventuele (toekomstige) schade, en verzoekt dit alsnog op te nemen in het verslag. Met inachtneming van bovenstaande worden beide verslagen vastgesteld. Ze worden op de website geplaatst (https://mijnbouwvergunningen.nl/). NB: hoe doen we die wijzigingen: de volgende keer deze notulen inclusief de opmerkingen op vorige verslagen vaststellen en dan is het klaar? Of ook nog doorvoeren in die verslagen? De Q&A bevat een overzicht van vragen en antwoorden. Dit is een groeiend document waarbij de laatste versie voorafgaand aan elke bijeenkomst. Aanwezigen geven aan dat sommige antwoorden te kort door de bocht zijn met een verwijzing naar documenten, men wil een volledig antwoord in begrijpelijke taal. Ook zijn een aantal vragen die gesteld zijn, niet terug te vinden in het overzicht. De voorzitter verzoekt EZK en NAM de beantwoording met meer scherpte en zorgvuldigheid te doen. Afgesproken wordt dat ook de vragen die gedurende deze avonden worden gesteld, inclusief de antwoorden, op te nemen in de Q&A (actie). Tenslotte wordt het voorstel ingebracht dat de mailadressen van de deelnemers met elkaar gedeeld kunnen worden, opdat men onderling contact kan houden of informatie uit kan wisselen. Vanuit de AVG is niet alles mogelijk, wellicht kan elke deelnemer om toestemming worden gevraagd, ook bij de mensen die niet aanwezig zijn. De voorzitter zegt toe te gaan verkennen welke mogelijkheden er zijn, opdat dit de volgende keer geregeld kan worden (actie). ------------------------------------------------- Presentatie SodM Op verzoek van de deelnemers is het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) uitgenodigd voor een presentatie over hun rol en bevoegdheden (slides bijgevoegd in bijlage 2). Die bestaat uit toezicht houden en handhaven, gevraagd en ongevraagd advies geven, maar ook zorgen voor kennisuitwisseling en wetenschappelijk onderzoek. Het SodM is onafhankelijk, zij bepalen zelf waar en wanneer ze optreden. De presentatie gaat vervolgens in op de lekkages in Emlichheim (Duitsland) en de problemen met de putten in Twente. Bedrijven monitoren zelf en geven de uitkomsten door aan SodM. SodM controleert dat dit tijdig gebeurt, juist gebeurt en op de juiste stoffen en op de juiste hoeveelheid. Een vergelijking met een auto wordt gemaakt: er knippert een lampje, dan kom je in actie en je naar de garage. Na de constatering van te hoge percentages Tolueen heeft SodM een waarschuwing aan NAM gegeven, toen vervolgens een scheur in een buis ontstond is NAM onder verscherpt toezicht geplaatst. Het volgende komt ter sprake: • De deelnemers in de zaal merken op dat deze rol vooral reactief is en vinden dat niet geruststellend. Het kan dus voorkomen dat problemen pas na langere tijd worden ontdekt. Ze zien graag meer toezicht. Ook lijkt het op ‘slager keurt zijn eigen vlees’, de NAM moet CONCEPT namelijk zelf zijn gegevens doorgeven aan SodM. Men spreekt af dat dit een punt is dat in het Afsprakenkader uitgewerkt kan worden (punt Afsprakenkader). • Waarom heeft het in Twente enkele jaren geduurd voordat SodM in actie kwam? SodM legt uit dat toezicht houden niet altijd leidt tot handhaven. In dit geval betrof het een stof die uit de diepe ondergrond kwam en daar ook bleef, er waren geen proportionele veiligheidsissues. Na de breuk in een buitenmantel van een put was er een nieuwe situatie en werd NAM onder verscherpt toezicht geplaatst. Deze afweging wordt continu gemaakt. • Waarom afspraken in vergunningen opnemen als er niet wordt gehandhaafd? De voorzitter legt uit dat deze vergunning eerst onder de provincie viel, en later is overgedragen naar EZK. Beide instanties gebruiken andere voorwaarden, dit kan hebben meegespeeld. Dit neemt niet weg dat handhaven op hetgeen in een vergunningen staat gebruikelijk zou moeten zijn. • De zorg leeft dat door de energiecrisis er extra politieke druk op EZK wordt gelegd om die oliewinning gauw weer open te krijgen. SodM benadrukt haar onafhankelijkheid, zij kijken naar de veiligheid en niet naar politieke omstandigheden. EZK geeft aan dat dit niet het geval is, en dat er een opdracht ligt voor een open en zorgvuldig proces. • SodM geeft advies, maar de minister neemt een besluit en dit kan afwijkend zijn? Ja, als voorbeeld wordt Groningen aangehaald. De adviezen van SodM zijn altijd openbaar, dat was ook in Groningen het geval. De minister heeft soms redenen om van het advies af te wijken en moet dat onderbouwen. Meestal worden de adviezen opgevolgd. • Gaat SodM uit van een nulmeting? Men maakt zich zorgen over mogelijke schade, een nulmeting kan helderheid geven, ook voor NAM, want oude scheuren zijn dan immers ook in beeld gebracht. Men is niet gerust op een goede afhandeling van schade. NAM geeft aan dat ze onderscheid maken in de bouwfase en productiefase. Bij de bouwfase wordt monitoring aangebracht aan gebouwen om te meten. Bij de productiefase wordt er op een andere manier gemeten; in Zuidoost Drenthe ligt een uitgebreid meetnet dat bodemdaling monitort. Op www.nlog.nl worden de gegevens gepubliceerd. SodM geeft aan dat een meetplan onderdeel is van de vergunningaanvraag. Men vraagt of hier aanvullende voorwaarden in kunnen worden opgenomen. SodM geeft aan dat dat kan, maar dat zij als onafhankelijke partij bepalen of dat nodig en wenselijk is. De voorzitter geeft aan dat nulmetingen ingewikkeld zijn, omdat oorzaak en gevolg niet altijd te herleiden zijn. Wel is de zorg duidelijk, evenals de wens om nadere afspraken te maken over hoe we hier op een goede manier invulling aan kunnen geven (punt afsprakenkader). • Gevraagd wordt hoe vaak SodM controleert. SodM legt uit dat er normaal gesproken eens per jaar drukmetingen worden gedaan, locatiebezoeken vinden niet elk jaar plaats, elektronisch wordt met structureel gemonitord (de kalibraties van meters, dataloggers uitlezen, juiste metingen in systemen e.d.). Onder verscherpt toezicht gebeurt er meer, dan kijkt SodM vrijwel continu mee. Kan SodM ook meer doen? Onder verscherpt toezicht kan er meer, maar dit is niet altijd een wenselijke situatie. Er kan altijd iets gebeuren, je moet ten alle tijden voorbereid zijn. ------------------------------------------------- Opzet Afsprakenkader Het Afsprakenkader is een document dat de komende weken in overleg wordt gevuld. Uit bovenstaande discussie zijn twee punten te halen die een plek gaan krijgen: 1. Er zijn zorgen voor een goede afhandeling van eventuele schade en men wil hier goede afspraken over maken, er is verzoek om het vastleggen van de nul-situatie. 2. Er zijn zorgen over de monitoring: hoe kunnen we waarborgen dat er goed wordt toegezien op regelmatige en zorgvuldige monitoring op een werkbare manier. Het idee wordt geopperd om dit punt voor te leggen aan een verzekeraar. Aanvullend wordt het volgende benoemd: we doen dit samen, als individuele bewoners sta je er niet alleen voor, het zou goed zijn om hier ook iets over op te nemen in het Afsprakenkader. CONCEPT Men benoemt het dilemma dat dit een kleine groep is die hier op eigen titel zit en niet namens een brede vertegenwoordiging. Hoe wordt de rest van de omgeving betrokken? De voorzitter geeft aan dat er in het proces ruimte is om de omgeving mee te nemen. Eerder dit jaar was er een publieksbijeenkomst en die zal dit najaar nog een keer worden georganiseerd. Deelnemers vragen aandacht voor een zorgvuldige uitnodiging (persoonlijk en in de openbare kranten, ook bij nee- nee-stickers). Een goed moment zal zijn als er een concept Afsprakenkader is om te presenteren en input op te halen. Ook moet er dan ruimte zijn om vragen te kunnen stellen aan experts. Gemeenteraden en provinciale statenleden zijn gekozen volksvertegenwoordigers, ook zij worden geïnformeerd.. ------------------------------------------------- Conclusies / Samenvatting / Afspraken / Communicatie De voorzitter bedankt iedereen voor de inbreng en voorbereidingen. Waarschijnlijk was dit zijn laatste keer als voorzitter, hopelijk is er volgende keer de onafhankelijk voorzitter bekend. In de afsluiting komt het volgende naar voren: • Mochten er ideeën zijn voor thema’s/onderwerpen in de sessies daarna, dan kunnen deze worden doorgegeven aan EZK ( @rvo.nl). • Men stelt voor om een algemeen mailadres in het leven te roepen, zodat mailtjes niet afhankelijk zijn van een persoon. Voorzitter zegt toe dit te organiseren (actie). • Voor de volgende keer wil men graag het KNMI en de Technische commissie bodembeweging (Tcbb) uitnodigen, om meer te horen over metingen, nulmetingen en schadeafhandeling (actie). • Ander thema voor een volgende keer is meer informatie over de plannen zelf. • In het begin van dit traject was er een klankbordgroep onder leiding van twee wethouders van Emmen en Coevorden. Die groep is nu opgegaan in deze grotere groep. Er is geen behoefte om apart met de eerdere klankbordgroep nogmaals bijeen te komen. -------------------------------------------------- Afsluiting / Wvttk De volgende bijeenkomst zal plaatsvinden op donderdag 27 oktober van 19:30 – 21:30 uur. NB: dit wijkt af van de eerdere planning. De volgende data zijn vast gereserveerd: • Wo. 9-11 • Wo. 23-11 • Wo. 7-12 CONCEPT BIJLAGE 1: Agenda 21 september 2022 Agenda 3e Ronde Tafelsessie Donderdag 6 oktober 19.30 tot 21.30 uur ’t Aole Gemientehoes Schoonebeek 19.30 Opening en welkom 19.45 Presentatie en beantwoording vragen door SodM 20.45 Afsprakenkader 21.15 Planning Ronde Tafelsessies en afsluiting
26 juni 2024329.94 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230228_230228_reactie_tno_op_dossier_best_reflectie_geredigeerd.pdf
TNO Publiek Gemeente Emmen, Gemeente Coevorden, Provincie Drenthe, Waterschap Vechtstromen Postbus 96800, 2509 JE Den Haag Onderwerp Reactie TNO op dossier 'bestuurlijke reflectie gebiedsproces Schoonebeek' Marketing & Communications Anna van Buerenplein 1 2595 DA Den Haag www.tno.nl Datum 28 februari 2023 TNO Publiek 1/2 Geachte heer, mevrouw, Met deze brief wil TNO graag reageren op een drietal opmerkingen in stukken in het dossier ‘bestuurlijke reflectie gebiedsproces Schoonebeek’, dat onlangs gepubliceerd is op de website van de gemeente Emmen. Wij hopen dat onze nadere duiding van nut zal zijn bij de bestuurlijke beschouwingen van het dossier. Achtergrond TNO en KWR hebben in opdracht van Gemeente Emmen, Gemeente Coevorden, Provincie Drenthe en Waterschap Vechtstromen een kwalitatieve evaluatie uitgevoerd van het rapport ‘Onderzoek Oliewinning Schoonebeek’ door Royal HaskoningDHV (RHDHV). De notitie van TNO als resultaat van de evaluatie (referentienummer 100348172), het rapport van RHDHV, een memo als reactie van RHDHV op de notitie, een brief aan de gemeenteraad en andere stukken zijn gepubliceerd op de website van de Gemeente Emmen (zaaknummer 39990-2023). In deze brief gaan wij in op een drietal opmerkingen in de brief aan de gemeenteraad en in de reactie van RHDHV op de notitie van TNO. Reactie 1: TNO heeft niet alle opties kunnen evalueren In de brief aan de gemeenteraad met als onderwerp ‘Bestuurlijke reflectie gebiedsproces Schoonebeek’ staat op pagina 3 in de eerste paragraaf de volgende zin: “TNO komt tot de conclusie dat RHDHV de juiste set van alle mogelijke verwerkingsopties voor het productiewater in het vizier heeft en dat RHDHV haar conclusies goed onderbouwt.” De TNO evaluatie was beperkt tot de drie verwerkingsopties in het rapport van RHDHV. Het evalueren van de juiste set van alle mogelijke verwerkingsopties voor het productiewater en in het vizier hebben daarvan door RHDHV is niet onderdeel geweest van de evaluatie van TNO. Samen met KWR heeft TNO alleen de rapportage van RHDHV beoordeeld en gekeken naar het tot stand komen van de selectie van de drie alternatieven die zijn bestudeerd in de RHDHV-rapportage. Kanttekeningen van TNO over de selectie van de alternatieven zijn te vinden in de TNO-notitie op pagina 7 en aan het begin van pagina 8. Deze selectie van de drie alternatieven door TNO Publiek Datum 28 februari 2023 TNO Publiek 2/2 RHDHV heeft plaatsgevonden op basis van een uitgebreide lijst van opties die al voorafgaand aan de RHDHV- studie tot stand is gekomen en welke hiermee buiten de uitgevoerde evaluatie van TNO viel. Reactie 2: TNO kan niet vaststellen dat RHDHV haar conclusies goed onderbouwt In dezelfde hiervoor geciteerde zin wordt ook gesteld dat TNO concludeert dat RHDHV haar conclusies goed onderbouwt. Dat is door TNO niet als zodanig vastgesteld en aangegeven in de notitie. Er is door TNO vastgesteld dat op verschillende punten in de RHDHV rapportage een bepaalde mate van detail in de geboden informatie of informatie geheel ontbreekt. Bijvoorbeeld voor enkele onderdelen van de CE-toetsing en voor de Life Cycle Analyse (LCA), waarvoor een gevoeligheidsanalyse ontbreekt. Hierdoor heeft TNO bepaalde onderbouwingen van de conclusies van RHDHV niet volledig kunnen beoordelen. TNO sluit niet uit dat RHDHV het onderzoek zorgvuldig heeft uitgevoerd, maar kan op basis van de informatie in het onderzoeksrapport niet vaststellen dat RHDHV haar conclusies voldoende goed heeft onderbouwd. Reactie 3: TNO heeft onvoldoende informatie om het beste alternatief vast te stellen In de memo van RHDHV wordt op de eerste pagina gesteld dat: “Zoals wij de bevindingen van TNO en KWR lezen, verwachten zij niet dat verdere uitwerking tot andere conclusies zal leiden” Een reactie hierop willen we ook graag koppelen aan het volgende dat ook op de eerste pagina wordt gesteld van de memo van RHDHV: “Voor de vergelijking van de alternatieven zijn de zuiveringsopties hiermee mogelijk te optimistisch weergegeven, ten aanzien van effectiviteit en benodigde tijd tot realisatie. Daarmee zou alternatief 3 waterinjectie relatief beter scoren ten opzichte van alternatief 1 en 2 waarbij waterzuivering plaatsvindt.” Op basis van de informatie in het onderzoeksrapport kan TNO op dit moment niet vaststellen welke van de drie alternatieven het beste zou scoren. Om dit vast te stellen, en ook of dit tot andere conclusies zal leiden, zouden de door TNO aanbevolen verbeterde onderbouwingen en uitkomsten van de uit te voeren gevoeligheidsanalyse voor de LCA duidelijkheid kunnen geven. Wij hopen dat de duiding behulpzaam zal zijn bij de bestuurlijke beschouwingen. Onze onderzoekers zijn zeer bereid om de evaluatie en de punten in deze brief nader toe te lichten in een gesprek. Met vriendelijke groet, Public Affairs Manager
26 juni 2024180.44 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221021_20221012_bo_gebiedsproces_en_vergunningen.pdf
PROCEDURE OP HOOFDLIJNEN PER VERGUNNING Oktober 2022 3 * Tijdsduur indicatie zonder verlenging, opschorting, bezwaar, beroepprocedures ** indien passend binnen bestemmingsplan *** Verklaring van Geen Bedenkingen (Provincie Drenthe voor injectie in gasveld en gemeente Coevorden voor afwijken bestemmingsplan) In vigerende gevallen zullen ook BARMM meldingen gedaan worden DRAFT DISCUSSIE CONCEPT Organiseren Info Avond Regio Bestuurders en Leden PS, Gemeente Raad en AB Regio agenda Oktober 2022 5 Bestuurlijke Agenda Provincie Emmen Coevorden Waterschap Gedeputeerde Staten, College B&W of Dagelijks Bestuur vergadering 13 December 20 December Commissievergadering 11 Januari 10 Januari Provinciale Staten, Gemeenteraad of Algemeen Bestuur vergadering 14 December 1 Februari 26 januari Informatieavond beschikbaarheid 12/13 December
26 juni 2024833.09 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...93...177