Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20220623_annotatie_bestuurlijk_overleg_27_juni_geredigeerd.pdf
Voorstel agenda 27/6: • Reflectie bestuurlijke informatiebijeenkomst 22/6 o Opkomst, afdronk • Zorgpunten m.b.t. proces en planning o Kennis nemen van de geconstateerde zorgpunten o Besluit nemen over eventuele interventie • Vooruitblik bijeenkomsten 22/6 en 6/7 o Wordt aandacht besteed aan uitkomst herevaluatie? o Komt op 6/7 wel door zijn sheets heen? o Meer aandacht voor tussenoplossing vragen? • Mededeling reactie decentrale overheden op PvA MKBA o Rondje • Ontwikkelingen tijdens het zomerreces o Weten we elkaar te vinden indien nodig • Rondvraag en sluiting Annotatie voor bestuurlijk overleg maandag 27 juni 2022 mbt. verwerking productiewater NAM. Aan: Gedeputeerde Tjisse Stelpstra, Wethouders René van der Weide en Jeroen Huizing, DB-lid Nettie Aarnink. Van: , , en . Dd: 23 juni 2022 Bijlage: politieke planning en sheet gebiedsproces Geachte bestuurders, Aanleiding In dit beknopte bericht willen we onze zorgen delen over de voortgang van het gebiedsproces inzake de voorgenomen verwerking van productiewater uit het Schoonebeek olieveld in Drenthe. De situatie vraagt ons inziens om bestuurlijke afstemming en beraad óf en welk bestuurlijk signaal wenselijk is vanuit onze regio naar staatssecretaris Vijlbrief. Ons bericht eindigt met een paar suggesties voor bestuurlijke keuzes. Context Bij de oliewinning in Schoonebeek komt veel water vrij. Dat productiewater werd tot voor kort geïnjecteerd in uitgenutte Twentse gasvelden. Om technische redenen ligt de oliewinning en waterinjectie nu stil. Staatssecretaris Vijlbrief heeft uitgesproken om de waterinjectie in Twente uiterlijk eind van het jaar te willen stoppen. Hij wil niet afzien van oliewinning. Verwerking van productiewater wil hij laten plaatsvinden in de omgeving van Schoonebeek, vooraleerst in een voorlopige oplossing per januari 2023, daarna in een “schonere circulaire“ oplossing (vanaf voorjaar 2024). De invulling van de voorlopige en definitieve oplossing is onderwerp van een evaluatie die nog bezig is. Planning De planning die de staatssecretaris heeft gedeeld met de tweede kamer lijkt “heilig”. Toch is er alle aanleiding om daar een open gesprek over te hebben omdat we voorzien dat 1 januari 2023 te ambitieus is. In zijn bericht aan de kamer heeft hij overigens vermeld dat het gebiedsproces tot aanpassingen in de planning kan leiden. Komende week komt het rapport over de herevaluatie van de waterinjectie in Twente beschikbaar. Dit rapport bevat een overzicht van alle opties voor het verwerken van productiewater. Daarnaast worden in opdracht van NAM onderzoeken uitgevoerd in voorbereiding op vergunningaanvragen om verwerking van productiewater bij Schoonebeek mogelijk te maken. EZK laat daarnaast een een Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse (MKBA) uitvoeren. Voor de vergunningaanvragen wordt ook een MER rapportage voorbereid (geen volledige MER procedure). Deze rapportage wordt in opdracht van NAM gemaakt en getoetst door EZK. Wat in juli verwacht mag worden is overigens geen MER, eerder een soort reikwijdte en detail notitie. Het MER rapport zelf zal omstreeks september verschijnen? In de ambtelijke overleggen met EZK lijkt sprake van haast. Echter, onze dringende vraag naar een concrete planning i.p.v. de globale planning die naar de Tweede Kamer is gestuurd wordt tot op heden niet beantwoord. EZK heeft een maand geleden een sheet gedeeld met hun voorstel voor 3 pijlers in het gebiedsproces: Vergunningen, Ontzorging, Bijdragen. Hoe dit ingevuld wordt is onduidelijk. De hoofdopzet van de MKBA is deze week gedeeld. Onze reactie termijn was 3 dagen, maar is nu verlengd tot 6 dagen. Dit draagt niet bij aan ons vertrouwen in een goede invulling van het proces. Bestuurders hebben aangeven een zorgvuldig omgevingsproces/gebiedsproces zeer belangrijk te vinden voor inwoners, stakeholders en (regionale) politiek. De Tweede Kamer heeft ook aangedrongen op maximale zeggenschap voor het gebied. EZK en NAM hebben in aanvang een aantal keren verwezen naar het gebiedsproces van Ternaard. Bij de uitwerking van hun voorkeur wil NAM zich ook rekenschap geven van de wensen vanuit omwonenden. Daarover wil men op korte termijn in gesprek. Wij vinden het zaak om deze wensen te benadrukken bij de staatssecretaris en het ministerie. Zorgpunten • De tijdsplanning van de staatssecretaris is krap(!) en het is de vraag of opstarten van de injectie in Drenthe per januari 2023 haalbaar is met inachtneming van de wettelijke termijnen rond vergunningverlening. • Het ambtelijk overleg tussen EZK, NAM en de decentrale overheden loopt stroef. Een gevraagde gedetailleerde planning van de stappen en termijnen van de vergunningsverlening blijft vooralsnog uit en er is geen vordering in de verdere invulling van het gebiedsproces behoudens de aankondiging van informatiesessies. • Het gebiedsproces lijkt zich te richten op de eindoplossing; de tussenoplossing hangt er een beetje bij. Draagvlakrisico! • Komende tijd komen diverse onderzoeksrapporten beschikbaar. Wanneer precies is niet bekend. Ons zal gevraagd worden om een (bestuurlijke) reactie. Daarnaast kunnen wij te maken krijgen met zowel formele als informele verzoeken op grond van onze taken rond vergunningverlening (o.a. Wabo, WN, WW). Het is echter onduidelijk wanneer e.e.a. komt en hoe e.e.a. qua proceduretermijnen uitlijnt met de planning van EZK • Het ministerie lijkt wat te worstelen met de manier waarop ze met de Duitse stakeholders om moet gaan. Procesrisico. Tijdelijke oplossing: de olifant door de porceleinkast? Het beeld wat geschetst wordt voor de ontwikkeling van de eindoplossing is een proces wat we in grote lijnen kunnen billijken, met een belangrijke kanttekening. Wat daarin mist is de oordeelsvorming bij de regionale overheden en de interactie tussen de regionale overheden en NAM en EZK over de eindoplossing. Een procesplan met duidelijke (advies)termijnen is gewenst. Echt knellend is de tijdelijke oplossing! Daarvoor moeten dezelfde vergunningsprocedures doorlopen worden als bij de eindoplossing. Het aantal denkbare scenario’s wijkt alleen af. Bijvoorbeeld: De bouw van een zuiveringsfabriek kan niet op zeer korte termijn. Verregaande scheidingsvarianten vallen dus af. Maar de vergunningen en toetsingscriteria wijken niet af, dus ook niet hun doorlooptermijnen. Als de staatssecretaris vasthoudt aan zijn planning, komt de vergunningaanvraag voor de tijdelijke oplossing tijdens de periode van oordeelvorming binnen de regio en doorkruist deze het zorgvuldige proces van de eindoplossing. Het is wat ons betreft onwenselijk dat de decentrale overheden “het bal openen” door vergunningen te verlenen voor onderdelen van de waterinjectie terwijl de oordeelsvorming over de waterinjectie an sich binnen de regio nog gaande is. De tijdelijke oplossing lijkt buiten het regionale proces te staan, maar moet naar onze mening daar deel van uit maken. Ook daar moeten regionale overheden, stakeholders en inwoners zich een mening over kunnen vormen en op reageren. Per slot van rekening hebben de overheden een adviesrol in formele vergunningprocedures. Bestuurlijk signaal Het lijkt ons wenselijk dat u zich beraadt óf en welk signaal u wil uitbrengen aan staatssecretaris Vijlbrief; We zien daarvoor de volgende varianten: 1. Nog even wachten met reageren a. We voorzien dat er vragen en reacties gaan komen vanuit de inwoners, media en volksvertegenwoordigers die u uitnodigen om publiekelijk kleur te bekennen. 2. Discreet opkomen voor de regio a. Tjisse Stelpstra zou namens de regionale bestuurders de staatssecretaris kunnen uitnodigen voor een gesprek om de zorgen in Drenthe te bespreken. 3. In openheid opkomen voor de regio a. In een brief aan de staatsecretaris kunnen de regionale bestuurders hun zorgen kenbaar maken. Hiermee wordt het een openbaar conflict. Los van deze drie varianten kan overwogen worden wanneer Tweede Kamerleden worden geïnformeerd vanuit Drenthe.
26 juni 202498.46 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230214_agenda_ronde_tafelsessie_16_feb.pdf
Intern gebruik Agenda Ronde Tafelsessie donderdag 16 februari 2023 Locatie: De Boo Schoonebeek 1. Terugblik publieksbijeenkomst 8 februari 2. Stand van zaken gebiedsproces (voorzitter) 3. Afsprakenkader (Voorzitter) 4. Toelichting verwerkingsmethodes (NAM)
26 juni 202465.03 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220913_iv-2-verslag_db_20220906_concept_passage_geredigeerd.pdf
Vergadering van dagelijks bestuur Vergaderdatum 6 september 2022 Tijdstip 09.00 – 12.30 uur Vergaderlocatie Almelo, bestuurskamer 1.10 Aanwezig S.M.M. Kuks (voorzitter), R.I. Andringa (secretaris), D.E.J. Lievers, W. Stegeman en (bestuurssecretaris, verslag) Afwezig B.H.M. Aarnink (werkbezoek Eswatini), J. van Agteren (vakantie) 1. Reactie op adviesverzoek eindrapport ‘Herafweging verwerking productiewater Schoonebeek 2022’ Het voorstel wordt besproken. Het DB is inhoudelijk akkoord met het voorstel en de brief, maar vraagt portefeuillehouder om de brief aan te passen door de toon van de brief meer aan te laten sluiten bij de krachtige bewoordingen die het AB heeft gebruikt in haar eerdere motie en haar brief naar de staatssecretaris. Het DB vraagt onder andere om in de brief: 1. te verwijzen naar eerdere uitspraak hierover van het AB (geen injectie maar zuiveren); 2. de essentie van de tekst van de motie of de brief van het AB in de brief letterlijk aan te halen; 3. vragen daar zo veel mogelijk rekening mee te houden; 4. als toch wordt gekozen voor injecteren, dan expliciet aandacht te vragen voor meer snelheid en inzet op het terugdringen van mijnbouwhulpstoffen. Het DB vraagt portefeuillehouder het voorstel vandaag terug te nemen, en een aangepaste versie volgende week opnieuw te agenderen. Na besluitvorming kan de brief dan verzonden worden. Het DB vraagt om bij verzending van de brief een afschrift naar het AB sturen. Naar aanleiding van het voorstel staat Richard Andringa stil bij reportages van het onderzoeksprogramma POINTER die in de maak zijn.
26 juni 2024142.43 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221202_afsprakenkader_concept_03tc.pdf
26 juni 20242.42 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230328_link_naar_brief_college_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: dinsdag 28 maart 2023 15:40 Aan: , ; @drenthe.nl'; @shell.com; Onderwerp: link naar brief college Dag allemaal, Bij deze de link naar de brief die in het college van b & w is vastgesteld (maar nog niet verzonden) als antwoord op het reflectieverzoek van EZK. Zoals gezegd wordt nu eerst de raadvergadering afgewacht. Het college heeft aangekondigd deze reflectiebrief omstreeks 1 april te verzenden. Komende donderdag 30 maart vergadert de gemeenteraad. We moeten nu afwachten óf er een motie wordt ingediend en of die effect gaat hebben op deze brief. Link: Brief college inzake Reflectie Gebiedsproces Schoonebeek Emmen - iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl) Met vriendelijke groet, 06
26 juni 2024407.56 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220314_i-3-b-voorstel_voor_mail_voor_collegas_080322_geredigeerd.pdf
1 Van: @emmen.nl> Verzonden: dinsdag 8 maart 2022 12:34 Aan: ; ; CC: Onderwerp: FW: Voorstel voor mail voor de collega's voor vanmiddag - stuur jij door? Dag , en Zie svp onderstaand bericht van voor ons overleg van vanmiddag. Ik hoop dat jullie de gelegenheid hebben alvast een en ander te overdenken. Tot straks, Met vriendelijke groet, Van: < > Verzonden: dinsdag 8 maart 2022 12:15 Aan: @emmen.nl> Onderwerp: Voorstel voor mail voor de collega's voor vanmiddag - stuur jij door? Beste collega's Vrijdag 18 maart hebben de bestuurders weer bestuurlijk overleg met de NAM over de waterinjectie van Drenthe over de oliewinning Schoonebeek. Vanmiddag bespreken wij dit ambtelijk even voor. - Tijdens het Bestuurlijk Overleg van 22 februari hebben de bestuurders geprobeerd aan de NAM duidelijk te maken dat ze prijs stellen op een zorgvuldig proces, gericht op de Drentse situatie. De bestuurders hebben liever dat dit proces losstaat van de Herevaluatie Twente en de daar verplichte CE-methodiek. Toch hoorden we gisteren tijdens de ambtelijk bespreking met de NAM weer dat de NAM op 1 juli de herevaluatie Twente klaar wil hebben en dat dit inclusief de toekomst in Drenthe is. Ze willen het alleen nog even met de bestuurders bespreken. Vanuit Emmen maken wij ons hier zorgen over. Dit lijkt niet richting het proces te gaan dat de bestuurders willen. Het kunnen we hier op ambtelijk niveau over adviseren? Tot nu toe wordt in de bestuurlijke overleggen de verantwoordelijkheid voor het proces geheel bij de NAM neergelegd. Is er een mogelijkheid om hier het initiatief meer naar ons toe te trekken? - Ook maken wij ons zorgen over de betrokkenheid van bewoners en andere stakeholders bij de afwegingen over de alternatieven en bij de rest van van het proces. De NAM noemt ergens het woord ‘gebiedsproces’ in hun voorstel, zonder daar verder over uit te weiden. De bestuurders hebben alleen gevraagd om de omwonenden tijdig te informeren. Wij zijn bang dat als dat zo doorgaat de NAM (mede onder druk van de Tweede Kamer) in het verlengde van de Herevaluatie waterinjectie Twente snel een keuze maakt voor één van de alternatieven, dat de bestuurders nog net even mee kunnen kijken en dat de bewoners en anderen pas veel later, in het vergunningentraject, betrokken raken. Wij zouden willen voorstellen er bij de bestuurders op aan te dringen om de NAM te vragen: 1. Omwoners en andere stakeholders nu al te betrekken; 2. Er op aan te dringen dat er sprake is van echte betrokkenheid en niet van informeren achteraf; 3. Het gebiedsproces naar voren te halen, zodat de stakeholders betrokken zijn bij de alternatievenafweging die nu plaatsvindt; 4. Het gebiedsproces te laten aansturen door een onfhankelijke en deskundige organisatie. 2 Voor jullie informatie, er zijn goede voorbeelden van gebieden/omgevingsprocessen, denk bijvoorbeeld aan de aanleg van de Tweede Maasvlakte (de bewoners van Westvoorne zaten ook niet te wachten op een nieuw industrieterrein voor hun neus). In deze processen wordt, onder begeleiding van een onafhankelijke organisatie die verstand heeft van zulke processen, gewerkt aan vertrouwen en begrip voor elkaars belangen, maar ook aan win- win situaties door het groter maken van het project dan uitsluitend het realiseren van het initiatief. Zo’n proces moet echter wel op tijd gestart worden en is ook niet in een half jaartje afgerond. Om je een idee te geven: via bijgaande link tref je een nieuwsbrief over het omgevingsproces Ternaard. https://www.noardeast-fryslan.nl/sites/default/files/2020- 05/Nieuwsbrief%20Omgevingsproces%20Ternaard nr.%201%20-%20april%20mei%202020.pdf En dit was de aanpak bij de Tweede Maasvlakte https://adoc.pub/aanleiding-som-bij-maasvlakte-2.html Tot vanmiddag. Met vriendelijke groet, Met vriendelijke groet,
26 juni 2024671.18 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220208_voorbereiding_bo_nam_a-s-vrijdag_geredigeerd.pdf
1 Van: Verzonden: dinsdag 8 februari 2022 21:33 Aan: ; Nettie Aarnink; Onderwerp: Voorbereiding bestuurlijk overleg NAM a.s. vrijdag Bijlagen: 20220208 voorbereiding bestuurlijk overleg 11-2.docx Dag allen, Vanmiddag sprak ik over de voorbereiding op het bestuurlijk overleg met Emmen, Coevorden, Provincie en NAM a.s. vrijdagmiddag. zorgt ervoor dat hiervoor een voorbespreking wordt ingepland. Voor de voorbereiding/beeldvorming/inspiratie heb ik wat gedachten op papier gezet. Geeft inzicht in de voorgeschiedenis en hoe de verschillende partijen op dit moment in de wedstrijd lijken te zitten. Dit naar aanleiding van diverse gesprekken met de ambtelijk betrokkenen. Met vriendelijke groet, Waterschap Vechtstromen Tel. 06- @vechtstromen.nl
26 juni 2024396.54 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220913_commentaar_mkba_12_sept_003_geredigeerd.pdf
Beste Hierbij tref je de ambtelijke reactie van de gemeenten Emmen en Coevorden en de provincie Drenthe op de presentatie over de concept-MKBA van dinsdag 30 augustus. Naar onze mening komen er waardevolle inzichten naar voren, het is goed dat deze MKBA wordt opgesteld. Zoals je waarschijnlijk weet hebben wij op maandag 5 september nog een toelichtend gesprek gehad met van CE. Hieronder geven wij onze belangrijkste aandachtspunten. Onze detailopmerkingen sturen wij separaat door. Onze bestuurders zullen reageren op het definitieve stuk. Eindbeeld op landelijk en regionaal niveau Uit de concept-MKBA blijkt dat de (financiële) opbrengsten voor de staat (via EBN) de uitkomst min of meer bepalen. Zowel de financiële als de maatschappelijke kosten lijken weg te vallen tegen de (financiële) baten. Dit werd bevestigd door CE. Aan de concept-MKBA is een regionale kosten baten analyse toegevoegd. Het beeld is anders op regionaal niveau, daar zijn de kosten licht hoger dan baten. Deze uitkomst verbaast ons. Wij hadden niet gedacht dat de opbrengsten op landelijk niveau zo hoog zouden zijn en hadden op regionaal niveau iets meer meerwaarde verwacht. Diverse zaken moeten nog uitgewerkt worden. Zo staan de veiligheidsrisico’s nog op PM. Ook hebben wij nog verschillende detailopmerkingen en vragen, onder andere over de inschatting van de kosten en baten op regionaal niveau. Wel begrepen we van CE dat zij niet verwachten dat het eindbeeld substantieel zal veranderen. In dat geval kunnen wij ons voorstellen dat dit eindbeeld belangrijke input is voor het gebiedsproces, met name het bijdrage spoor. Regionaal perspectief/brede welvaart De Tweede Kamer verzocht in haar motie om een analyse volgens het “brede welvaartsbegrip”. Van CE hebben we begrepen dat de MKBA is uitgevoerd volgens de daarvoor geldende leidraad, waarin weliswaar meer wordt meegenomen dan uitsluitend financiële afwegingen, maar dat dit misschien minder is dan door ons en door de Kamer verwacht werd. Wij verzoeken om in het definitieve rapport in te gaan op diverse definities van ‘brede welvaart’ en waarom gekozen is voor de MKBA. Dit is wat ons betreft dus vooral bedoeld dus om heldere verwachtingen te creëren. Wij merken op dat in deze concept-MKBA de bijdrage aan de regio geheel ontbreekt. Wij verzoeken dit in het definitieve rapport een plaats te geven. Wij begrepen van CE dat een MKBA minder geschikt is voor de analyse van regionale kosten en baten van een specifieke economische/industriële activiteit. Wij stellen voor om in het kader van het bijdrage spoor van het gebiedsproces specifiekere scenarioanalyses te laten opstellen. Daarin hebben wij, naast de relatieve afweging die eigen is aan de systematiek van de MKBA, ook behoefte aan een absoluut beeld van de waarde van de oliewinning, met name voor de regio. Alternatieven Wij begrijpen dat de alternatieven in de MKBA afkomstig zijn uit CE+ studie van RHDHV. Deels herkenden wij de alternatieven ook uit de Herevaluatie Twente en diverse mondelinge mededelingen van de NAM. Wij zouden het op prijs stellen als wij zo spoedig mogelijk een omvattend en door alle partijen gedeeld beeld krijgen welke alternatieven onderzocht worden. Wij zijn verbaasd dat de afvoer van productiewater naar Duitsland niet is meegenomen als alternatief. Wij hebben zowel van de NAM als van Wintershall begrepen dat het een hele reële route is voor een deel van het productiewater, waar ook serieus aan gewerkt wordt. De gegevens in het RHDH-rapport zijn afkomstig van de NAM. In het definitieve MKBA-rapport zouden wij graag onderbouwd zien hoe CE/TNO, vanuit de eigen expertise en oordeelsvorming, de vermelde alternatieven en kosten gecheckt hebben. Dit omdat onze bestuurders hebben van meet af aan hebben aangedrongen op een onafhankelijke toets van alle gegevens. Veiligheid/lekkage/beleving De veiligheidsrisico’s en lekkagerisico’s en de veiligheidsbeleving staan nog PM. Wij merken op dat de risico’s én de beleving afhankelijk zijn van keuzes die NAM nog moet maken. Krijgt oude gasinfrastructuur een verlengd gebruik? Of wordt voor het water van de oliewinning gebruik gemaakt van een nieuwe infrastructuur die bestand is tegen het productiewater? Deze keuzes zijn zeer relevant! Hoe wordt dit uitgewerkt in het definitieve MKBA-rapport? Wie maakt de keuzes? Wij hebben van CE begrepen dat het aspect ‘beleving’ slecht past binnen de systematiek van een MKBA. Toch is het in Twente juist de veiligheidsbeleving die heeft geleid tot de politieke wens om de waterinjectie aldaar te stoppen. Wij stellen voor om in het definitieve rapport aandacht te besteden aan de beleving, dan wel aan te geven hoe daar op een andere manier mee omgegaan wordt.
26 juni 202442.45 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220610_ter_info_raadbrief_met_bijbehorend_collegevoorstel_geredigeerd.pdf
26 juni 202457.12 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220208_voorbereiding_bestuurlijk_overleg_11-2_geredigeerd.pdf
-INTERN, VERTROUWELIJK- Achtergrond Ca. 2 weken geleden stond een overleg tussen Emmen en de NAM op de agenda. Vanwege de uitspraken van NAM in Dinkelland (‘stoppen in Twente, uitwijken naar Schoonebeek’) waar de Drentse overheden volkomen door verrast waren, is besloten om het reeds geplande overleg met NAM te benutten om tekst en uitleg te vragen. Gemeente Coevorden en provincie Drenthe zijn bij dat overleg aangehaakt. Partijen hebben op dat moment hun verwondering/ergernis uitgesproken over de communicatie door NAM en gevraagd. Afspraak: “partijen gaan elkaar over en weer niet meer verrassen”. Tevens aan NAM de opdracht om een procesvoorstel voor het vervolg te maken. Het is onduidelijk of er een verslag van dit overleg is gemaakt. Het overleg van 11 februari is het tweede overleg. In die zin hebben wij nog niet veel gemist. Genodigden 11 februari Genodigde bestuurders zijn: gemeente Coevorden (Bergsma, Huizing), gemeente Emmen (van Oosterhout, vd Weide, Rink), provincie Drenthe (Stelpstra), Waterschap Vechtstromen (Aarnink). Daarnaast een ambtelijke vertegenwoordiging van de overheden: Coevorden: ) Emmen: ) Drenthe: ), ) Waterschap: Namens NAM zijn en uitgenodigd. Aanwezigen 11 februari Coevorden kon vanmiddag nog niet aangeven of/welke bestuurders aanwezig zijn. Vermoedelijk Huizing. Ambtelijk is Coevorden niet aanwezig. De overige partijen zijn voor zover bekend zowel ambtelijk als bestuurlijk vertegenwoordigd, maar onduidelijk is of alle genodigden er zullen zijn. Agenda 11 februari Desgevraagd gaf vanmiddag aan dat er (nog) geen agenda is voor het overleg. Hij spreekt zijn bestuurder donderdagmiddag pas. Mogelijk volgt daarna een agenda. Hoe zitten partijen in de wedstrijd Tijdens het ambtelijk overleg vanmiddag is stilgestaan bij de vraag hoe partijen in de wedstrijd zitten, zowel wat betreft het voorliggende procesvoorstel van de NAM als hoe zij aankijken tegen het vervolg/de komende periode. NB hieronder volgt in mijn eigen woorden de ambtelijke terugkoppeling. Het lijkt er sterk op dat partijen nog bezig zijn hun eigen positie te kiezen. Van een formeel bestuurlijk standpunt is dan ook nog geen sprake. Drenthe: • wil vrijdag niet te inhoudelijk ingaan op het procesvoorstel. Hij zit meer op de lijn vd 2e kamer: wil weten hoe NAM de toekomst van de oliewinning in Schoonebeek ziet op de korte en middellange termijn. Kaarten op tafel. Ook wil hij meer inzicht in de omvang van de directe en indirecte werkgelegenheid die verbonden is met de oliewinning. Dat is iets waar NAM vaak mee schermt maar de exacte herkomst van die cijfers is onduidelijk. • wil van NAM weten wat zij verwachten qua meest logische uitkomst van het 2e deel van het herevaluatieonderzoek: waar denken zij dat het naartoe gaat? • wil een duidelijker communicatie- en procesplan zien. • Belangrijkste: wil zsm inzicht in wat Drenthe concreet kan verwachten qua activiteiten, aanvragen enz aangezien men wil stoppen in Twente. Ambtelijke reflectie Drenthe op procesplan: heeft het karakter van een feitenrelaas, veel open einden, die moeten niet door de decentrale overheden ingevuld worden maar door de NAM. Verder werd aangegeven dat men in Drenthe een beetje jeuk krijgt dat de hele discussie (ook in Den Haag) draait om Twente. Aan Drenthe daarentegen wordt nauwelijks aandacht besteed – ook niet in de kamerbrief die 7 februari is gepubliceerd. Emmen: • Overleg met bestuurder heeft nog niet plaatsgevonden. Onderstaande is ambtelijk standpunt. • Procesplan NAM is geen procesplan. Feitenrelaas. Ondermaats, moet beter. • ‘we staan aan de vooravond van oliewinning 3.0 in Schoonebeek’ (1.0 waren de jaknikkers, 2.0 de wijze waarop de oliewinning vanaf 2010 plaatsvond) • Er is nog veel onduidelijk, o.a. de gevolgen van de MKBA die het Rijk nav de motie-Bromet uitvoert en de opgave die NAM heeft voor verduurzaming (NAM is momenteel verantwoordelijk voor ca. 4% van de totale jaarlijkse CO2-uitstoot in de provincie). • Goed proces met de omgeving heel belangrijk; NAM èn decentrale overheden hebben een rol daar in. Coevorden: • Lijkt nog niet al te zeer op de hoogte van laatste stand van zaken; nog geen bestuurlijke terugkoppeling geweest. Sluit zich vooral aan bij wat Emmen zegt. Vechtstromen: • Portefeuillehouder gesproken over procesplan. Terugkoppeling conform hetgeen in PFO 7-2 besproken is: o Procesplan ondermaats; bevat teveel open einden. Deze moeten niet door de overheden ingevuld worden maar door NAM o Transparantie is voor ons absolute must. Geen schijn van achterkamertjespolitiek met NAM. Niet medeplichtig gemaakt worden in een proces. Sluitstuk van het proces is een vergunningsaanvraag van NAM bij ministerie. Daarop volgt adviesaanvraag. Op dat moment leveren wij onze formele inbreng, in de eerste plaats beredeneerd vanuit het watersysteembelang. Zakelijke opstelling. • Heb daarbij onderstreept dat wij qua werkgebied zowel in Twente als Drenthe liggen en bovendien leverancier zijn van het water (en, zo blijkt uit het eerste herevaluatierapport, wellicht ook een bijdrage kunnen leveren aan de verwerking daarvan). Daarmee meerdere rollen. Dit maakt dat zorgvuldigheid absoluut voorop staat. Persoonlijke reflectie Uit het gesprek dat op deze inleidingen volgt (en eerdere 1 op 1 gesprekken die ik heb gevoerd) komen een aantal interessante dingen naar voren: • Emmen wil zich duidelijk ‘breed maken’ op dit dossier. Heeft een inhoudelijk zwaargewicht ingehuurd ( , , ZZP, vanger, thuis in politiek en maatschappelijk complexe vergunningstrajecten). Tevens wil men nog een stevige beleids/procesadviseur in de arm nemen voor het communicatie- en gebiedsproces. • Naast de oliewinning in Schoonebeek ziet Emmen kansen voor gebruik van het puurwater in andere toepassingen (glastuinbouw, peilhandhaving Rietplas). Minder watervraag door de NAM is voor hun dus interessant. Ook trekt ze de discussie wat breder: wat gebeurt er zoal in het Rijk en hoe ziet de toekomst van de delfstofwinning er uit; wat betekent dat op termijn. • Emmen is van mening dat het gebiedsproces een “samenwerking” moet zijn tussen NAM en de decentrale overheden. Hier vertroebelde de discussie. Ik heb ‘m strak neergezet: NAM wil iets in dit gebied, het is hun aanvraag en dus ook hun gebiedsproces. Wij willen best aan de voorkant meedenken, ambtelijk of bestuurlijk, en eventuele suggesties meegeven. Mits in volledige transparantie uiteraard. Tot zover. Wat voor ons telt is dat er op het einde van de rit een vergunningaanvraag ligt waar wij formeel advies over moeten geven qua impact op het watersysteembeheer. Die vergunningaanvraag (met alles wat daarbij komt kijken incl onderliggend gebiedsproces) moet het product van NAM zijn en niet (mede) van de decentrale overheden. De andere partijen zaten er wat anders in. Emmen ziet een veel nadrukkelijker rol voor zichzelf weggelegd en Coevorden sluit zich daarbij aan. Provincie is wat voorzichtiger, maar sluit een vorm van “samenwerking” op voorhand niet uit. Daarbij gaven deze partijen aan dat gemeenten en provincie met meer belangen rekening hebben te houden dan alleen het waterbelang. Daar heb ik natuurlijk begrip voor, maar ik ben van mening dat dat tot uiting moet komen in het formele advies op de vergunningaanvraag en niet ‘aan de voorkant’ door een al te nadrukkelijke rol in het gebiedsproces te spelen. • Tegelijkertijd geven alle partijen aan dat de schijn van partijdigheid voorkomen moet worden, geen achterkamertjespolitiek, transparantie. Op dit vlak kunnen we elkaar dus vinden. • Als toelichting op mijn terughoudendheid rond de term “samenwerking” met NAM heb ik desgevraagd uitgelegd dat NAM de afgelopen jaren niet bepaald scheutig is geweest met informatie en veelal op basis van een ‘must know’ strategie lijkt te handelen. Wekt bij mij de indruk dat we vaak niet de hele puzzel zien, maar telkens een nieuw puzzelstukje krijgen. Dit draagt niet bij aan onderling vertrouwen en dat heb je wel nodig wanneer je een vorm van “samenwerking” aan zou willen gaan. In reactie hierop kwam Emmen met een beschouwing op ‘mate van vertrouwen’ en ‘mate van controle’ hetgeen tot verschillende opstellingen in samenwerkingsverbanden leidt. Ik ben misschien bevooroordeeld maar tussen de regels hoorde ik: “waterschap heb een beetje vertrouwen, doe niet te krampachtig en ga vanuit een open houding de samenwerking aan”. Mooi pleidooi maar ik vraag me af of dit dossier zich daar wel toe leent… Advies voor 11 februari Daarmee kom ik tot mijn advies voor 11 februari: • In de eerste plaats een afwachtende houding aannemen. Eens goed luisteren wat er zoal voorbij komt. • Niet te inhoudelijk in gaan op procesvoorstel NAM. Aansluiten bij Stelpstra: In de eerste plaats is zicht op het toekomstperspectief voor de korte en middellange termijn van belang. Voorliggend document bevat nog te weinig proces en teveel feiten. Dit moet NAM nader uitwerken. • Bij gelegenheid transparantie/zorgvuldigheid benadrukken: niet in de geringste mate de schijn van achterkamertjes. Wij zijn er voor alle burgers. • Vervolg: ik neem aan dat tijdens het overleg aan de orde komt of er een structureel overleg cq bestuurlijke/ambtelijke begeleidingsgroep moet worden ingesteld. Ook hier adviseer ik een terughoudende opstelling, maar wel vanuit een positieve grondhouding. Het is op dit moment nog onvoldoende duidelijk welke overlegverbanden er moeten komen, wat het precieze doel/opdracht is en welke partijen daar aan tafel komen te zitten. Bijvoorbeeld: NAM wel/niet vertegenwoordigd, hoe zit het met afvaardiging vanuit ministerie, Duitse overheden, Erkend Overlegpartners, enz? Eerst meer duidelijkheid, dan bespreken we het intern in ons DB. PM dit hangt deels samen met het onvolledige procesplan van NAM, maar deels moeten wij hier als overheden ook zelf wat van vinden. Gaan wij als overheden ons organiseren en zo ja op welke wijze; wie pakt hierin de lead? • Grondhouding: in de basis staan wij positief tegenover informerend overleg voor zover dit rechtstreeks verband houdt met de uiteindelijke adviesaanvraag van het ministerie: we worden graag op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen door NAM. Ook is zo’n informerend overleg tussen de decentrale overheden van toegevoegde waarde om te weten wat er zoal (bestuurlijk) speelt. Gaat zo’n gremium echter verder dan uitsluitend elkaar informeren dan zijn wij vooralsnog terughoudend. Want daar horen spelregels bij: hoe ver ga je daar in? Wij vinden het van belang om daar op voorhand volkomen helder over te zijn naar elkaar. Omwille van transparantie en wederzijds verwachtingspatroon. • (PM: een rol voor ons als agendalid in plaats van structureel onderdeel van hetgeen nog komen gaat zou misschien helemaal niet zo verkeerd zijn…)
26 juni 2024195.33 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...105...177