Pagina 1 | 5
Per e-mail:
.nl
Geachte ,
Op 24 april 2023 hebben wij van
een verzoek op grond van de Wet open overheid (hierna: Woo) ontvangen, met
betrekking tot het voornemen van de NAM om de injectie van het productiewater van de oliewinning
Schoonebeek volledig naar Drenthe te verplaatsen met aanvullend het voornemen zuiveringsstappen
uit te voeren in de Ultra Puur Water fabriek van NieuWater.
Bij brief van 30 juni 2023 hebben wij de beslistermijn tot uiterlijk 21 juli 2023 opgeschort vanwege
een zienswijzeverzoek aan belanghebbenden. Bij brief van 13 juli 2023 hebben wij deze termijn
verlengd tot 4 augustus 2023 en bij brief van 28 juli 2023 nogmaals tot en met 8 september 2023.
Bij brief van 5 september 2023 hebben wij u geïnformeerd over de ontvangst van de laatste
zienswijze en over het feit dat wij inmiddels om extern deskundigenadvies op een eerder ontvangen
zienswijze hadden gevraagd.
Zienswijzen
Wij hebben zienswijzen ontvangen waarin ons gewezen werd op onvolledig geanonimiseerde
documenten. Wij hebben de documenten daarop conform de zienswijzen aangepast, en de
betreffende belanghebbende geïnformeerd.
In één zienswijze werd daarnaast gesteld dat 35 met name genoemde documenten zijn opgesteld ten
behoeve van intern beraad en een weergave zijn van persoonlijke beleidsopvattingen. Om die reden
zouden deze documenten in hun geheel niet openbaar gemaakt mogen worden.
Wij delen die mening niet. De documenten betreffen een overleg waarin de deelnemers
verschillende belangen hadden. Daardoor kan het niet worden aangemerkt als intern beraad. Dat het
de bedoeling was dat binnen de deelnemers over de verstrekte informatie zou worden nagedacht
postadres
Postbus 5006
7600 GA Almelo
bezoekadres
Kooikersweg 1 Almelo
t 088 220 33 33
e info@vechtstromen.nl
www.vechtstromen.nl
contactpersoon uw kenmerk datum
J. Niers - Zaat
2 oktober 2023
doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n)
06 21882585 twee
Onderwerp
Beschikking op Woo verzoek d.d. 23 april 2023 -Stop Afvalwater Schoonebeek
Pagina 2 | 5
maakt dat het niet anders. In onderstaande toelichting op de uitzondering van artikel 5.2 lid 1 Woo
gaan wij nader in op het begrip intern beraad.
Wij zien geen grond aanwezig om openbaarmaking van de genoemde documenten te weigeren, en
maken deze dan ook -gedeeltelijk, zoals aangekondigd- opénbaar.
Besluit
Wij hebben de gevraagde informatie geïnventariseerd.
Documenten betreffende het voornemen om zuiveringsstappen uit te voeren in de Ultra Puur Water
fabriek van Nieuwater zijn niet in ons bezit. Het waterschap is weliswaar enig aandeelhouder van
NieuWater B.V., maar heeft geen bemoeienis met de dagelijkse gang van zaken binnen de B.V. en
beschikt daardoor niet over de gevraagde informatie.
Bijgevoegde inventarislijsten bieden een overzicht van documenten die binnen de reikwijdte van uw
verzoek vallen. Wij hebben de op deze lijsten vermelde documenten getoetst aan de Woo.
Meerdere documenten zijn al eerder openbaar gemaakt. In dat geval verwijzen wij in de
inventarislijsten naar de vindplaats, zodat u deze documenten daar kunt raadplegen.
Ten behoeve van de overzichtelijkheid hebben wij de inventarislijsten ingedeeld in hoofdstukken
waarin samenhangende documenten bij elkaar (in chronologische volgorde) zijn opgenomen. Deze
hoofdstukken komen overeen met de mappen waarin wij de documenten openbaar maken.
De documenten die wij geheel of gedeeltelijk openbaar maken publiceren wij op ons Woo-platform.
Aan het slot van deze brief vindt u hierover meer informatie.
Toelichting algemeen
Uitgangspunt van de Woo is dat informatie openbaar wordt gemaakt, tenzij er sprake is van één van
de uitzonderingen van artikel 5.1 of 5.2 van de Woo. Bij de beoordeling van de documenten is
gebleken dat op deze documenten uitzonderingen van toepassing zijn. Hieronder geven wij een
uitgebreidere toelichting per uitzondering. In de inventarislijst wordt bij de betreffende documenten
verwezen naar de toepasselijke uitzondering.
Documenten maken wij over het algemeen openbaar, met uitzondering van kleine tekstgedeelten
(veelal persoonsgegevens). Deze tekstgedeelten maken wij onleesbaar. Er is echter ook een
aanzienlijk aantal documenten waarvan slechts een klein gedeelte onder het bereik van het Woo
verzoek valt (veelal verslagen van overleggen). Onleesbaar maken van niet relevante gedeelten zou
onevenredig veel werk zijn en bovendien een onprettig leesbaar (namelijk grotendeels onleesbaar
gemaakt) document opleveren. In die gevallen hebben wij de relevante tekstgedeelten uitgelicht en
maken wij deze selectie openbaar.
Toelichting op de uitzonderingen
Eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer (artikel 5.1, tweede lid, onder e Woo)
Veel documenten bevatten persoonsgegevens (namen, telefoonnummers, e-mailadressen).
Verstrekking van deze gegevens dient achterwege te blijven indien de eerbiediging van de
persoonlijke levenssfeer zwaarder moet wegen dan het belang van openbaarmaking.
Op grond van vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State verzet
het belang van eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer zich tegen openbaarmaking van namen
van medewerkers van bestuursorganen die niet wegens hun functie in de openbaarheid treden (zie
bijvoorbeeld ECLI:NL:RVS:2018:321).
De persoonsgegevens van betrokkenen die geen openbare rol spelen of waarvan de gegevens niet
noodzakelijk zijn voor een goede democratische controle verstrekken wij daarom niet.
Persoonlijke beleidsopvattingen in documenten voor intern beraad (artikel 5.2, eerste lid Woo)
Documenten voor intern beraad zijn documenten die zijn opgesteld en bedoeld voor overleg binnen
Pagina 3 | 5
de overheid, en overleg tussen overheid en derden, voor zover daarin geen sprake is van advisering
door een derde met een eigen belang (o.m. ECLI:NL:RVS:2020:2610). Ook deze documenten komen
voor openbaarmaking in aanmerking, met uitzondering van daarin opgenomen persoonlijke
beleidsopvattingen (al dan niet verweven met feitelijke informatie). Hierbij valt te denken aan
voorstellen, aanbevelingen of conclusies over een bestuurlijke aangelegenheid, maar ook aan de –
subjectieve- keuze voor te bespreken of vast te leggen onderwerpen of feiten. Doel van deze regeling
is de bescherming van de vrije meningsvorming, het belang om in vertrouwelijke sfeer te kunnen
‘brainstormen’ en het kunnen waarborgen dat bij de primaire vormgeving van het beleid de
betrokkenen in alle vrijheid hun gedachten en opvattingen kunnen uiten.
Uw verzoek heeft onder meer betrekking op actueel overleg tussen de overheden, die betrokken zijn
bij de voorgenomen waterinjectie van de NAM (ministerie EZK, provincie Drenthe, de gemeenten
Emmen en Coevorden en waterschap Vechtstromen). Dit overleg was (en is) bedoeld om de inbreng
van deze overheden te coördineren en op elkaar af te stemmen, teneinde te voorkomen dat de NAM
wordt geconfronteerd met dubbele, afwijkende of tegenstrijdige eisen en verzoeken van de
verschillende overheden. Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrecht van de Raad
van State geldt ook beraad tussen verschillende overheidslichamen en organen als intern beraad,
mits alle hetzelfde belang hebben.
In dit overleg hebben alle overheden hetzelfde belang, en het moet daarom aangemerkt worden als
intern beraad in de zin van artikel 5.2, eerste lid Woo. Het overleg wordt gevoerd door een zeer
beperkt aantal medewerkers van de overheden. Daarom geldt dat openbaarmaking van persoonlijke
beleidsopvattingen in niet tot personen herleidbare vorm niet mogelijk is omdat hun identiteit
makkelijk kan worden achterhaald, omdat zij ook aanwezig waren bij informatiebijeenkomsten
(ECLI:NL:RVS:2018:314). In een enkel geval maken wij daarom persoonlijke beleidsopvattingen
geheel onleesbaar.
Economische en financiële belangen van het waterschap (artikel 5.1, tweede lid, onder b Woo)
Het openbaar maken van informatie blijft achterwege voor zover de economische of financiële
belangen van het waterschap of van andere overheden zwaarder moeten wegen dan het belang van
openbaarmaking. Geraamde, maar ook gerealiseerde, bedragen voor de uitvoering van plannen en
werkzaamheden –al dan niet in opdracht- van het waterschap zijn in dit verband gevoelig. Derden,
waaronder partijen die geïnteresseerd zijn in het (op enig moment) verkrijgen van opdrachten van
het waterschap, kunnen met deze bedragen zicht krijgen op de wijze van ramen, plannen en
uitvoeren van het waterschap. Deze kennis zullen zij kunnen gebruiken bij mogelijke inschrijvingen.
Dit beïnvloedt de onderhandelingspositie van het waterschap in dat geval nadelig, waardoor de
financiële belangen van het waterschap in ernstige mate kunnen worden geschaad.
Wij menen dan ook dat het belang van openbaarmaking van deze informatie minder zwaar moet
wegen dan de economische en financiële belangen van het waterschap (of andere overheden). De
betreffende informatie verstrekken wij daarom niet.
Het goed functioneren van de Staat of andere publiekrechtelijke lichamen en bestuursorganen
(artikel 5.1, tweede lid, onder i Woo)
Openbaar making van informatie blijft achterwege voor zover het belang van het goed functioneren
van het waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam of orgaan zwaarder moet wegen.
Hiervan kan sprake zijn ten aanzien van het interne beraad op de werkvloer. Dergelijk beraad is nodig
om een overheidsorganisatie überhaupt te kunnen laten functioneren (Kst II,2013/14, 33 328, nr 13).
In het kader van de voorgenomen waterinjectie van de NAM wordt door het waterschap en overige
betrokkenen regelmatig langs digitale weg overlegd. Deze overleggen zijn beveiligd met
toegangscodes en wachtwoorden om te voorkomen dat ongenodigden kunnen inloggen en
Pagina 4 | 5
deelnemen of toehoren. Deze codes en wachtwoorden zijn veelal voor een hele reeks (ook nog
komende) overleggen bruikbaar. Teneinde deze overleggen ook in de toekomst besloten te houden,
maken wij deze codes en wachtwoorden onleesbaar.
Uitgestelde openbaarmaking
Nu wij de zienswijze niet hebben gehonoreerd, moeten wij er rekening mee houden dat de
betrokken belanghebbende bezwaar heeft tegen openbaarmaking. Wij wachten daarom met
verstrekking van de informatie tot twee weken na dagtekening van deze brief, conform artikel 4.5,
vijfde lid Woo. Het onderwerp staat actueel in de belangstelling en er zijn veel partijen met
verschillende belangen bij betrokken. Uit zorgvuldigheidsoverwegingen maken wij daarom
vooralsnog geen enkel document openbaar. In de komende twee weken kan belanghebbende een
bezwaar indienen bij het waterschap en aan de voorzieningenrechter vragen om openbaarmaking op
te schorten.
Wanneer geen gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheid om de openbaarmaking tegen te houden,
worden de documenten na 16 oktober 2023 voor iedereen openbaar. Als wel gebruik gemaakt wordt
van deze mogelijkheid, stellen wij de openbaarmaking in elk geval uit tot het moment dat de rechter
heeft bepaald dat openbaarmaking kan plaatsvinden.
In beide gevallen ontvangt u van ons bericht over de stand van zaken.
Ter informatie
De Woo bevat voor een bestuursorgaan de verplichting1 om uit eigen beweging onder meer de
volgende informatie openbaar te maken:
- de inhoud van de schriftelijke Woo-verzoeken,
- de schriftelijke beslissingen op die verzoeken en, behoudens bij gehele afwijzingen,
- de daarbij verstrekte informatie.
Hoewel deze verplichting nog niet in werking is getreden, wil het waterschap deze informatie al wel
vrijwillig, in geanonimiseerde vorm, publiceren. Hiervoor heeft het een Woo-platform ingericht,
waarop deze (en op termijn veel andere) informatie wordt gedeeld: https://open.vechtstromen.nl .
Op dit platform worden de ontvangen Woo-verzoeken, de beschikkingen op deze verzoeken en de
openbaar gemaakte documenten opgenomen.
Bestuurlijke informatie maken wij openbaar op Dashboard Vechtstromen - iBabs RIS
(bestuurlijkeinformatie.nl) . Hier vindt u agenda’s, vergaderstukken en verslagen van vergaderingen
van het algemeen bestuur en van de bestuurscommissies, en AB-brieven (deze worden bewaard tot
en met een jaar voorafgaand aan het lopende jaar).
Wij gaan er vanuit u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen
namens deze,
mr. J. Niers-Zaat, senior adviseur juridische zaken
1 Artikel 3.3, lid 2 onder i Woo
Pagina 5 | 5
Bezwaar
U kunt binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden bezwaar maken bij het dagelijks
bestuur van het waterschap Vechtstromen, Postbus 5006, 7600 GA Almelo.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet tenminste bevatten:
a. de naam en het adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;
d. de gronden van het bezwaar.
Wie een bezwaarschrift indient, kan de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken om een
voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dit
vereist. Voor het in behandeling nemen van een verzoek om een voorlopige voorziening is een
griffierecht verschuldigd.
Het verzoek om een voorlopige voorziening kan worden gericht aan de voorzieningenrechter van de
rechtbank Overijssel, Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB te Zwolle.
26 juni 2024 | 143.61 KB | Hoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023