Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

1769 resultaten worden getoond
PDF20210517_betere_controle_geredigeerd.pdf
2 T: 088 2203333 www.vechtstromen.nl De informatie in dit e-mail bericht (inclusief informatie in bijlagen) is uitsluitend bestemd voor het gebruik door de geadresseerde. Indien u deze e-mail per ongeluk ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met de opsteller daarvan, het bericht te vernietigen en de inhoud daarvan niet te gebruiken of aan derden te openbaren.
26 juni 2024955.51 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230216_reacties_gebiedproces_gelakt_geredigeerd.pdf
26 juni 20244.57 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230423_woo_afvalwaterinjectie_nam_beschikking_geredigeerd.pdf
Pagina 1 | 5 Per e-mail: .nl Geachte , Op 24 april 2023 hebben wij van een verzoek op grond van de Wet open overheid (hierna: Woo) ontvangen, met betrekking tot het voornemen van de NAM om de injectie van het productiewater van de oliewinning Schoonebeek volledig naar Drenthe te verplaatsen met aanvullend het voornemen zuiveringsstappen uit te voeren in de Ultra Puur Water fabriek van NieuWater. Bij brief van 30 juni 2023 hebben wij de beslistermijn tot uiterlijk 21 juli 2023 opgeschort vanwege een zienswijzeverzoek aan belanghebbenden. Bij brief van 13 juli 2023 hebben wij deze termijn verlengd tot 4 augustus 2023 en bij brief van 28 juli 2023 nogmaals tot en met 8 september 2023. Bij brief van 5 september 2023 hebben wij u geïnformeerd over de ontvangst van de laatste zienswijze en over het feit dat wij inmiddels om extern deskundigenadvies op een eerder ontvangen zienswijze hadden gevraagd. Zienswijzen Wij hebben zienswijzen ontvangen waarin ons gewezen werd op onvolledig geanonimiseerde documenten. Wij hebben de documenten daarop conform de zienswijzen aangepast, en de betreffende belanghebbende geïnformeerd. In één zienswijze werd daarnaast gesteld dat 35 met name genoemde documenten zijn opgesteld ten behoeve van intern beraad en een weergave zijn van persoonlijke beleidsopvattingen. Om die reden zouden deze documenten in hun geheel niet openbaar gemaakt mogen worden. Wij delen die mening niet. De documenten betreffen een overleg waarin de deelnemers verschillende belangen hadden. Daardoor kan het niet worden aangemerkt als intern beraad. Dat het de bedoeling was dat binnen de deelnemers over de verstrekte informatie zou worden nagedacht postadres Postbus 5006 7600 GA Almelo bezoekadres Kooikersweg 1 Almelo t 088 220 33 33 e info@vechtstromen.nl www.vechtstromen.nl contactpersoon uw kenmerk datum J. Niers - Zaat 2 oktober 2023 doorkiesnummer ons kenmerk bijlage(n) 06 21882585 twee Onderwerp Beschikking op Woo verzoek d.d. 23 april 2023 -Stop Afvalwater Schoonebeek Pagina 2 | 5 maakt dat het niet anders. In onderstaande toelichting op de uitzondering van artikel 5.2 lid 1 Woo gaan wij nader in op het begrip intern beraad. Wij zien geen grond aanwezig om openbaarmaking van de genoemde documenten te weigeren, en maken deze dan ook -gedeeltelijk, zoals aangekondigd- opénbaar. Besluit Wij hebben de gevraagde informatie geïnventariseerd. Documenten betreffende het voornemen om zuiveringsstappen uit te voeren in de Ultra Puur Water fabriek van Nieuwater zijn niet in ons bezit. Het waterschap is weliswaar enig aandeelhouder van NieuWater B.V., maar heeft geen bemoeienis met de dagelijkse gang van zaken binnen de B.V. en beschikt daardoor niet over de gevraagde informatie. Bijgevoegde inventarislijsten bieden een overzicht van documenten die binnen de reikwijdte van uw verzoek vallen. Wij hebben de op deze lijsten vermelde documenten getoetst aan de Woo. Meerdere documenten zijn al eerder openbaar gemaakt. In dat geval verwijzen wij in de inventarislijsten naar de vindplaats, zodat u deze documenten daar kunt raadplegen. Ten behoeve van de overzichtelijkheid hebben wij de inventarislijsten ingedeeld in hoofdstukken waarin samenhangende documenten bij elkaar (in chronologische volgorde) zijn opgenomen. Deze hoofdstukken komen overeen met de mappen waarin wij de documenten openbaar maken. De documenten die wij geheel of gedeeltelijk openbaar maken publiceren wij op ons Woo-platform. Aan het slot van deze brief vindt u hierover meer informatie. Toelichting algemeen Uitgangspunt van de Woo is dat informatie openbaar wordt gemaakt, tenzij er sprake is van één van de uitzonderingen van artikel 5.1 of 5.2 van de Woo. Bij de beoordeling van de documenten is gebleken dat op deze documenten uitzonderingen van toepassing zijn. Hieronder geven wij een uitgebreidere toelichting per uitzondering. In de inventarislijst wordt bij de betreffende documenten verwezen naar de toepasselijke uitzondering. Documenten maken wij over het algemeen openbaar, met uitzondering van kleine tekstgedeelten (veelal persoonsgegevens). Deze tekstgedeelten maken wij onleesbaar. Er is echter ook een aanzienlijk aantal documenten waarvan slechts een klein gedeelte onder het bereik van het Woo verzoek valt (veelal verslagen van overleggen). Onleesbaar maken van niet relevante gedeelten zou onevenredig veel werk zijn en bovendien een onprettig leesbaar (namelijk grotendeels onleesbaar gemaakt) document opleveren. In die gevallen hebben wij de relevante tekstgedeelten uitgelicht en maken wij deze selectie openbaar. Toelichting op de uitzonderingen Eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer (artikel 5.1, tweede lid, onder e Woo) Veel documenten bevatten persoonsgegevens (namen, telefoonnummers, e-mailadressen). Verstrekking van deze gegevens dient achterwege te blijven indien de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer zwaarder moet wegen dan het belang van openbaarmaking. Op grond van vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State verzet het belang van eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer zich tegen openbaarmaking van namen van medewerkers van bestuursorganen die niet wegens hun functie in de openbaarheid treden (zie bijvoorbeeld ECLI:NL:RVS:2018:321). De persoonsgegevens van betrokkenen die geen openbare rol spelen of waarvan de gegevens niet noodzakelijk zijn voor een goede democratische controle verstrekken wij daarom niet. Persoonlijke beleidsopvattingen in documenten voor intern beraad (artikel 5.2, eerste lid Woo) Documenten voor intern beraad zijn documenten die zijn opgesteld en bedoeld voor overleg binnen Pagina 3 | 5 de overheid, en overleg tussen overheid en derden, voor zover daarin geen sprake is van advisering door een derde met een eigen belang (o.m. ECLI:NL:RVS:2020:2610). Ook deze documenten komen voor openbaarmaking in aanmerking, met uitzondering van daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen (al dan niet verweven met feitelijke informatie). Hierbij valt te denken aan voorstellen, aanbevelingen of conclusies over een bestuurlijke aangelegenheid, maar ook aan de – subjectieve- keuze voor te bespreken of vast te leggen onderwerpen of feiten. Doel van deze regeling is de bescherming van de vrije meningsvorming, het belang om in vertrouwelijke sfeer te kunnen ‘brainstormen’ en het kunnen waarborgen dat bij de primaire vormgeving van het beleid de betrokkenen in alle vrijheid hun gedachten en opvattingen kunnen uiten. Uw verzoek heeft onder meer betrekking op actueel overleg tussen de overheden, die betrokken zijn bij de voorgenomen waterinjectie van de NAM (ministerie EZK, provincie Drenthe, de gemeenten Emmen en Coevorden en waterschap Vechtstromen). Dit overleg was (en is) bedoeld om de inbreng van deze overheden te coördineren en op elkaar af te stemmen, teneinde te voorkomen dat de NAM wordt geconfronteerd met dubbele, afwijkende of tegenstrijdige eisen en verzoeken van de verschillende overheden. Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrecht van de Raad van State geldt ook beraad tussen verschillende overheidslichamen en organen als intern beraad, mits alle hetzelfde belang hebben. In dit overleg hebben alle overheden hetzelfde belang, en het moet daarom aangemerkt worden als intern beraad in de zin van artikel 5.2, eerste lid Woo. Het overleg wordt gevoerd door een zeer beperkt aantal medewerkers van de overheden. Daarom geldt dat openbaarmaking van persoonlijke beleidsopvattingen in niet tot personen herleidbare vorm niet mogelijk is omdat hun identiteit makkelijk kan worden achterhaald, omdat zij ook aanwezig waren bij informatiebijeenkomsten (ECLI:NL:RVS:2018:314). In een enkel geval maken wij daarom persoonlijke beleidsopvattingen geheel onleesbaar. Economische en financiële belangen van het waterschap (artikel 5.1, tweede lid, onder b Woo) Het openbaar maken van informatie blijft achterwege voor zover de economische of financiële belangen van het waterschap of van andere overheden zwaarder moeten wegen dan het belang van openbaarmaking. Geraamde, maar ook gerealiseerde, bedragen voor de uitvoering van plannen en werkzaamheden –al dan niet in opdracht- van het waterschap zijn in dit verband gevoelig. Derden, waaronder partijen die geïnteresseerd zijn in het (op enig moment) verkrijgen van opdrachten van het waterschap, kunnen met deze bedragen zicht krijgen op de wijze van ramen, plannen en uitvoeren van het waterschap. Deze kennis zullen zij kunnen gebruiken bij mogelijke inschrijvingen. Dit beïnvloedt de onderhandelingspositie van het waterschap in dat geval nadelig, waardoor de financiële belangen van het waterschap in ernstige mate kunnen worden geschaad. Wij menen dan ook dat het belang van openbaarmaking van deze informatie minder zwaar moet wegen dan de economische en financiële belangen van het waterschap (of andere overheden). De betreffende informatie verstrekken wij daarom niet. Het goed functioneren van de Staat of andere publiekrechtelijke lichamen en bestuursorganen (artikel 5.1, tweede lid, onder i Woo) Openbaar making van informatie blijft achterwege voor zover het belang van het goed functioneren van het waterschap of een ander publiekrechtelijk lichaam of orgaan zwaarder moet wegen. Hiervan kan sprake zijn ten aanzien van het interne beraad op de werkvloer. Dergelijk beraad is nodig om een overheidsorganisatie überhaupt te kunnen laten functioneren (Kst II,2013/14, 33 328, nr 13). In het kader van de voorgenomen waterinjectie van de NAM wordt door het waterschap en overige betrokkenen regelmatig langs digitale weg overlegd. Deze overleggen zijn beveiligd met toegangscodes en wachtwoorden om te voorkomen dat ongenodigden kunnen inloggen en Pagina 4 | 5 deelnemen of toehoren. Deze codes en wachtwoorden zijn veelal voor een hele reeks (ook nog komende) overleggen bruikbaar. Teneinde deze overleggen ook in de toekomst besloten te houden, maken wij deze codes en wachtwoorden onleesbaar. Uitgestelde openbaarmaking Nu wij de zienswijze niet hebben gehonoreerd, moeten wij er rekening mee houden dat de betrokken belanghebbende bezwaar heeft tegen openbaarmaking. Wij wachten daarom met verstrekking van de informatie tot twee weken na dagtekening van deze brief, conform artikel 4.5, vijfde lid Woo. Het onderwerp staat actueel in de belangstelling en er zijn veel partijen met verschillende belangen bij betrokken. Uit zorgvuldigheidsoverwegingen maken wij daarom vooralsnog geen enkel document openbaar. In de komende twee weken kan belanghebbende een bezwaar indienen bij het waterschap en aan de voorzieningenrechter vragen om openbaarmaking op te schorten. Wanneer geen gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheid om de openbaarmaking tegen te houden, worden de documenten na 16 oktober 2023 voor iedereen openbaar. Als wel gebruik gemaakt wordt van deze mogelijkheid, stellen wij de openbaarmaking in elk geval uit tot het moment dat de rechter heeft bepaald dat openbaarmaking kan plaatsvinden. In beide gevallen ontvangt u van ons bericht over de stand van zaken. Ter informatie De Woo bevat voor een bestuursorgaan de verplichting1 om uit eigen beweging onder meer de volgende informatie openbaar te maken: - de inhoud van de schriftelijke Woo-verzoeken, - de schriftelijke beslissingen op die verzoeken en, behoudens bij gehele afwijzingen, - de daarbij verstrekte informatie. Hoewel deze verplichting nog niet in werking is getreden, wil het waterschap deze informatie al wel vrijwillig, in geanonimiseerde vorm, publiceren. Hiervoor heeft het een Woo-platform ingericht, waarop deze (en op termijn veel andere) informatie wordt gedeeld: https://open.vechtstromen.nl . Op dit platform worden de ontvangen Woo-verzoeken, de beschikkingen op deze verzoeken en de openbaar gemaakte documenten opgenomen. Bestuurlijke informatie maken wij openbaar op Dashboard Vechtstromen - iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl) . Hier vindt u agenda’s, vergaderstukken en verslagen van vergaderingen van het algemeen bestuur en van de bestuurscommissies, en AB-brieven (deze worden bewaard tot en met een jaar voorafgaand aan het lopende jaar). Wij gaan er vanuit u hiermee van dienst te zijn geweest. Met vriendelijke groet, het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen namens deze, mr. J. Niers-Zaat, senior adviseur juridische zaken 1 Artikel 3.3, lid 2 onder i Woo Pagina 5 | 5 Bezwaar U kunt binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden bezwaar maken bij het dagelijks bestuur van het waterschap Vechtstromen, Postbus 5006, 7600 GA Almelo. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet tenminste bevatten: a. de naam en het adres van de indiener; b. de dagtekening; c. een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt; d. de gronden van het bezwaar. Wie een bezwaarschrift indient, kan de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dit vereist. Voor het in behandeling nemen van een verzoek om een voorlopige voorziening is een griffierecht verschuldigd. Het verzoek om een voorlopige voorziening kan worden gericht aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB te Zwolle.
26 juni 2024143.61 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221116_voorzet_infoavond_12dec_geredigeerd.pdf
Voorzet informatieavond raden, staten, AB 12 dec. Doel: informeren van gekozen volksvertegenwoordigers en hun besturen over de plannen van NAM en EZK inzake de oliewinning en Schoonebeek en de verwerking van het vrijkomende productiewater en het daarmee samenhangende gebiedsproces. Plaats: kleine zaal van het Atlastheater. Tijdsverloop: 19:00 - 19:30 inloop 19:30 - 20:45 eerste deel 20:45 - 21:15 pauze met koffie en thee 21:15 - 22:00 tweede deel Geschat aantal deelnemers: maximaal ca. 200, reële verwachting 50-80 19:30 uur Welkomstwoord en opening Door Tjisse Stelpstra Kort. “waarom zijn we hier vanavond” . Het programma voor en na de pauze toelichten. Referte aan eerdere atlassessie. We zijn hier om ons te laten informeren, niet om politiek te bedrijven. Sheet op het scherm met het programma van de avond. 19:40 NAM: wat is ons plan Korte uitleg over de oliewinning en het productiewater, samenstelling daarvan. Overgebleven opties uit selectieproces. Stilstaan bij mijnbouwhulpstoffen, energieverbruik stoom etc. Veiligheid, diepe ondergrond. Monitoring. Maar ook relatie met de omgeving. Nabuurschap. Bijdragen. Vraag & antwoord 20:00 NAM: hoe zijn we daartoe gekomen De onderzoeken presenteren -MER beoordelingsnotitie -Rapporten SodM -Herevaluatie Twente -Nader onderzoek Drenthe. Samenvatting selectieproces Vraag & antwoord 20:30 TNO-CE Delft licht MKBA toe Toelichting van het onderzoek Vraag & antwoord 20:45 PAUZE Nadere info We willen vermijden dat de raadscommissies van Emmen en Coevorden veel tijd besteden aan technische vragen, maar een “gezamenlijke technische briefing” zit er niet in gelet op kerstvakantie en commissie Emmen 9 januari. Er is wel iets nodig tussen infobijeenkomst van 12 dec. en de commissievergaderingen van Emmen en Coevorden. Optie: technische vragenuren inrichten (ms- teams?) waarop raads- en commissieleden kunnen intekenen voor Emmen? Voor Coevorden evt. toch een technische briefing? Presentaties en de vragen van de 12 dec online zetten en ook de Q&A’s ? Laatste blok expliciet bespreken Hoe verder voor volksvertegenwoordigers is anders voor staten, AB en raden. En tussen de raden zit ook nog een verschil. Kortom expliciet vooraf bespreken. Presentaties vooraf delen.
26 juni 2024236.32 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20230224_re_agenda_ambtelijk_overleg_28_februari_geredigeerd.pdf
26 juni 20241.13 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20200512_fw_agenda_en_stukken_bo_15_mei_2020_geredigeerd.pdf
2 @vechtstromen.nl> CC: @shell.com; @rhdhv.com; @minezk.nl; @shell.com Onderwerp: Agenda en stukken voor bestuurlijk overleg "NAM waterinjectie fase 2: Omgeving Schoonebeek" - vrijdag 15 mei 2020 Allen, Ter voorbereiding van het bestuurlijk overleg aankomende vrijdag heb ik de concept notulen van onze laatste vergadering toegevoegd en de laatste concept versie van onze “mededeling voornemen”. De agenda zal als volgt zijn:  15 min: toelichting project )  15 min: MER traject, procedures en communicatie )  20 min: plenaire discussie  10 min: overige zaken en afronding In de eerdere outlook-uitnodiging zit ook de Skype inbellink. Hieronder is deze ook nog een keer weergegeven: Inbellink Skype: https://meet.shell.com/ of via de Skype web app https://meet.shell.com Mocht dit allemaal niet werken dan kan er altijd met een telefoon naar dit nummer (070-7991300) gebeld worden en dan graag deze code ( ) gebruiken. (let op # aan het einde!) Hierbij het verzoek deze informatie met jullie bestuurders te delen. Alvast dank daarvoor en tot vrijdag! (jullie zijn natuurlijk ook welkom om mee in te bellen!!) Gr. Juridisch adviseur Vergunningen & Grondzaken Legal advisor Permits & Land and Lease Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V. Statutaire vestiging Den Haag - Handelsregister no. 0400869 Correspondentieadres: Postbus 28000, 9400 HH Assen Bezoekadres: Schepersmaat 2, 9405 TA Assen Tel: +31 (0)592 Mobiel: +31 (0)6 E-mail: @shell.com Internet: http://www.nam.nl Please note that CC-mails are stored seperately en read infrequently. Disclaimer: The information in this e-mail is confidential d solely for the person to whom it is addressed. If this message is not addressed to you, please be aware that you have no authorization to read this e-mail, to copy it, to furnish it to any person other than the addressee, or to use or misuse its content in any way whatsoever. Should you have received this e-mail by mistake, please bring this to the attention of the sender, after which you are kindly requested to destroy the original message. De informatie in deze e-mail is vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien de lezer van deze mededeling niet de geadresseerde is, wordt u er hierbij op gewezen, dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze e-mail, deze te kopiëren of te verstrekken aan andere personen dan de geadresseerde, dan wel de inhoud daarvan op enigerlei wijze te gebruiken of misbruiken. Indien u deze e-mail abusievelijk hebt ontvangen, wordt u vriendelijk verzocht de afzender daarvan op de hoogte te brengen en vervolgens het originele bericht te vernietigen.
26 juni 20241.22 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220922_brief_prov_drenthe_aan_ezk_inz_advies_rapport_herafweging_geredigeerd.pdf
26 juni 20242.42 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20221121_domus_22566113_v1_rolinvulling_voorzitter_geredigeerd.pdf
> Retouradres Postbus 20401 2500 EK Den Haag Afschrift aan J. Huizing en R. van der Weide Datum Betreft rolinvulling voorzitter ontzorgtafel gebiedsproces SBK Pagina 1 van 2 Programma DG Groningen en Ondergrond Directie Transitie Diepe Ondergrond Bezoekadres Bezuidenhoutseweg 73 2594 AC Den Haag Postadres Postbus 20401 2500 EK Den Haag Overheidsidentificatienr 00000001003214369000 T 070 379 8911 (algemeen) F 070 378 6100 (algemeen) www.rijksoverheid.nl/ezk Behandeld door mr. T 070 @minezk.nl Ons kenmerk PDGGO-DTDO / 22556113 Uw kenmerk Bijlage(n) Geachte , beste , In aanloop naar ons gesprek op 30 november as doen wij u nadere informatie met betrekking tot de rol van onafhankelijk voorzitter van de ontzorgtafel Schoonebeek toekomen. Aanleiding Een groot deel van de olie in Nederland bevindt zich in het Schoonebeek-veld in Drenthe. In 1947 werd de eerste olie uit dit veld gewonnen. In 1996 stopte de olieproductie om economische redenen. Met de toenmalige technieken kon de NAM de stroperige olie niet meer rendabel winnen. Maar door de komst van innovatieve technieken kon in 2011 de oliewinning in Schoonebeek worden hervat. Vroeger gebeurde dat met de bekende jaknikkers. Tegenwoordig gebruikt de NAM zogenaamde hoogrendementspompen. Door stoom in de ondergrond te brengen wordt de olie meer vloeibaar en kan de olie makkelijker worden opgepompt. Bij deze techniek komt veel productiewater vrij. De waterinjectie in Twente zal worden verplaatst naar Drenthe, mits het veilig en verantwoord kan. Op verzoek van de bestuurders in Drenthe is EZK hiertoe een uitgebreid gebiedsproces gestart. Gebiedsproces Schoonebeek Dit gebiedsproces kent naast een bestuurlijke overlegstructuur drie sporen: (1) Ontzorgen, (2) Bijdragen en (3) Vergunnen, met elk hun eigen tijdspad. Vanuit het spoor ontzorgen werken de NAM samen met omwonenden en andere belanghebbenden aan een afsprakenkader. Penvoerder van dit afsprakenkader is de NAM. De afspraken die daarin kunnen worden opgenomen bestaan uit; de aard en omvang van voorgenomen activiteiten en daarmee mogelijk samenhangende effecten, monitoring milieu- en veiligheidsaspecten, omgang met mijnbouwschade, communicatie en de inrichting van een structureel overleg voor project- en uitvoeringsfase. De bewoners en andere belanghebbenden worden hierbij vertegenwoordigd door een onafhankelijk voorzitter. Onafhankelijk voorzitter ontzorgtafel Pagina 2 van 2 Programma DG Groningen en Ondergrond Directie Transitie Diepe Ondergrond Ons kenmerk PDGGO-DTDO / 22556113 Er hebben reeds een zevental ontzorgtafels plaatsgevonden, waar verschillende externe partijen aspecten van waterinjectie hebben toegelicht. Deze ontzorgtafels werden tot nu toe voorgezeten door het ministerie van EZK. De deelnemers van de ontzorgtafel hebben aangegeven behoefte te hebben aan een onafhankelijke voorzitter, omdat…. Zeker nu de ontzorgtafel richting het formuleren van de concrete afspraken gaat en het inrichten van een structurele overlegstructuur, is het wenselijk dat hier een onafhankelijk voorzitter wordt aangesteld. Rolinvulling Als onafhankelijk voorzitter draagt u zorg voor het tot stand komen van een afgewogen en zorgvuldig afsprakenkader van de NAM en de bewoners en andere belanghebbenden. In het afsprakenkader moet in ieder geval overeenstemming zijn over de te nemen preventieve maatregelen en afspraken met betrekking tot de afwikkeling van eventuele schade. De voorzitter draagt zorg voor het convergeren van de afspraken, zonder de achterliggende belangen daarbij ui t het oog te verliezen. Naast de coördinatie van de ontzorgtafel, vragen wij de voorzitter ook de coördinatie voor een effectieve overgang naar een structurele overlegvorm op zich te nemen. De voorzitter heeft daarbij de ruimte om invulling te geven aan deze overlegstructuur, alsmede de selectieprocedure voor de deelnemers en zorgdragen voor een goede equipering van deze deelnemers. Tot slot zal de voorzitter worden gevraagd de ontzorgtafel te evalueren. Deze evaluatie heeft tot doel meer inzicht te krijgen in een effectief gebiedsproces. De voorzitter heeft geen stemrecht. Door te kiezen voor een voorzitter zonder stemrecht kan worden geaccentueerd dat de voorzitter ‘boven alle partijen’ staat. De onafhankelijk voorzitter is wel bevoegd om namens de omwonenden en andere belanghebbenden het product van het gebiedsproces, het afsprakenkader, mede te ondertekenen. De voorzitter kan het bestuurlijk overleg met raad terzijde staan (adviseren). De voorzitter kan ook desgevraagd het bijdragenspoor met raad terzijde staan (adviseren).Verder is de voorzitter gevrijwaard van enige vorm van persoonlijke aansprakelijkheid welke (indirect) verband houdt met de uitoefening van de aan de voorzitter opgedragen taak. Duur opdracht Uitgaande dat het tot een afsprakenkader komt, zullen de uit te voeren werkzaamheden in ieder geval doorlopen totdat het structurele overleg is ingericht. Geschat wordt dat dit begin zomer 2023 gereed moet zijn. Over uw vergoeding zullen afspraken worden gemaakt in het bestuurlijk overleg.
26 juni 2024110.62 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220913_twee_wekelijks_ambtelijk_overleg_geredigeerd-nb0702.pdf
26 juni 2024680.59 KBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
PDF20220708_20220706_nam_bestuurders_infoavond.pdf
Agenda NAM presentatie Vragenmarkt Schoonebeek productiewaterverwerking in Drenthe De kern van 9 vragen en antwoorden:  Productiewater terugvoeren in de diepe ondergrond is veilig en verantwoord  Stoffen die met het productiewater meekomen naar de oppervlakte gaan circulair terug naar de diepe ondergrond (~3km)  Productiewater uit olieveld Schoonebeek wordt door de CLP-norm (EG) geclassificeerd als “niet-gevaarlijk”  In het publieke domein wordt incorrect gesproken over meerdere “lekkages” bij de waterinjectie in Twente Juli 2022 2 VRAAG 7: Is bovengronds volledig zuiveren niet beter dan injecteren in diepe ondergrond? Juli 2022 9 Overal ter wereld komt (productie)water mee met olie- en gaswining en dit wordt vrijwel altijd teruggevoerd naar beschikbare lege reservoirs in de diepe ondergrond. Productiewaterinjectie wordt bestempeld als “Best Beschikbare Techniek” door de Europese Commissie In Nederland ook beoordeeld als beste techniek. Wettelijk kader Landelijk Afval Beheerplan LAP3 en toetsing CE-methode:  Vergelijkt energieverbruik  Vergelijkt chemicalien gebruik -> zuivering vergt ook chemicalien  Beoordeelt de reststoffen die overblijven en mogelijk in de biosfeer verwerkt/gestort moeten worden Echter continue leren: NAM laat adviesbureau RHDHV aanvullend onderzoek uitvoeren om te beoordelen of varianten of deelvormen van zuivering (in praktijk scheiding) bijvoorbeeld van mijnbouwhulpstoffen een bijdrage kunnen leveren op milieu, op risico en op haalbaarheid qua kosten. VRAAG 8: Waarom van Twente naar Drenthe 2007 Gasvelden in zuidoost Drenthe nog niet beschikbaar, Twente wel In ontwikkelingsplan zouden Drentse gasveld(en) in een latere fase gebruikt worden. 2011 Start met 11 productiewaterinjectieputten in Twente. 2015 Holtheme pijpleiding lek. Reparatie met kunststof binnenbuis. 7 putten konden niet met ‘pipe in pipe’ bereikt worden. 4 putten resterend. 2020/21 Breuk van buitenbuis bij een put. Geen lekkage van productiewater. Onregelmatigheid aangetroffen bij andere put. Geen gevaar voor mens en milieu. 2022 SodM ontvangt gevraagde NAM onderzoeken en beoordeelt 2 resterende putten als ‘veilig’. Niet voldoende reserve capaciteit. NAM staat voor een investeringskeuze. Schoonebeek gasveld inmiddels vrijwel uitgeproduceerd. Juli 2022 10 Agenda NAM presentatie Vragenmarkt Schoonebeek productiewaterverwerking in Drenthe De kern van 9 vragen en antwoorden:  Productiewater terugvoeren in de diepe ondergrond is veilig en verantwoord  Stoffen die met het productiewater meekomen naar de oppervlakte gaan circulair terug naar de diepe ondergrond (~3km)  Productiewater uit olieveld Schoonebeek wordt door de CLP-norm (EG) geclassificeerd als “niet-gevaarlijk”  In het publieke domein wordt incorrect gesproken over meerdere “lekkages” bij de waterinjectie in Twente Juli 2022 12
26 juni 20242.04 MBHoort bij dossier Woo-verzoek, Stop Afvalwater Schoonebeek 23 april 2023
Download PDF
1...91...177